Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 68, views: 17.575 •

Nintendo stelt dat het zich bewust is dat het menu van de nieuwe Wii U traag is en onderzoekt manieren om het menu sneller te maken. Een oplossing heeft de consolebouwer nog niet. De Wii U verscheen op 18 november in Noord-Amerika. Europa is op 30 november aan de beurt.

Nu Nintendo's Wii U in Noord-Amerika op de markt verschenen is, duiken ook de eerste gebruikerservaringen op. Eigenaren klagen daarbij vooral over het trage menu van de nieuwe console. Opstarten van menu-items als Instellingen duurt 17 seconden. Ook het afsluiten van menu-items en terugkeren naar het startscherm duurt zo lang. Op de service-pagina van de Wii U laat Nintendo weten dat het op de hoogte is van de lange laadtijden en te zoeken naar manieren om het laden sneller te laten verlopen.

De consolebouwer gaat bovendien in op meldingen van eigenaren dat hun console is vastgelopen. Die problemen hebben volgens Nintendo te maken met een systeemupdate voor de console. Die verscheen tegelijk met de console op de markt en is ongeveer 1,5GB groot. Het vastlopen van de console zou terug te voeren zijn op gebruikers die hun console uitzetten tijdens het download- of updateproces. De consolebouwer raadt eigenaren aan om de console uit te schakelen en het opnieuw te proberen.

De Wii U is sinds 18 november te koop in Noord-Amerika. In Europa verschijnt de Wii U op 30 november in de winkel.

Wii U Direct - Nintendo legt uit hoe de opslag van games werkt op de nieuwe console

Reacties (68)

Intressante video...
Tsja, ik zie de toegevoegde waarde van die video ook niet.

En een update van 1,5GB op de dag van de launch doet me ook vermoeden dat het e.e.a. nog niet helemaal af is.

[Reactie gewijzigd door Bart© op 20 november 2012 13:38]

Voor mensen die Japans spreken is het zeker wel van toegevoegde waarde.
Mijn vermoeden dat op het laatst moment e nog wat overeenkomsten zijn binnengehaald nadat de Wii u was gemaakt en verpakt denk hierbij youtube,netfix en ander patenten etc.
Ik heb mijn 3DS er even bij gepakt om het te testen. Normaal zet ik hem eigenlijk nooit uit maar klap hem dicht zodat hij in de stand-by stand gaat.

Het uitzetten duurt zo'n 3,5 seconden. Het opstarten zo'n 7 seconden. Van beide maak ik dus geen gebruik maar dit lijken mij zeer acceptabele snelheden voor een draagbare console. Ik vraag me af of de concurrentie (Vita) dat dan beter kan. Daarnaast laad de 3DS de games ook zeer snel in wat echt heel fijn is.
Voor degene die geen Japans kennen is het compleet nutteloos. In de video erkent Iwata (Nintendo) dus de problemen genoemd in het artikel en praat er een beetje over.
Ik ben nog steeds van mening dat Nintendo gewoon de Console zelf sneller moest maken. en niet achteraf de schade te beperken door het menu te versnellen.. Zonde dit. een krachtige console had ze nu zeker een voorsprong gegeven ipv een inhaalslag..
Die Wii U hadden ze al 3 jaar geleden moeten uitbrengen, deze console is net zo krachtig als de PS3 en Xbox 360, probleem voor Nintendo is dat men bij de release van de nieuwe generatie consoles gelijk weer lichtjaren achterloopt.
Miljoenen kilometers?
Qua hardware ligt de Wii U op enkele punten voor op de Xbox 360 en PS3, en wordt het qua hardware op een zeer schappelijke prijs gelaten.

Uiteraard zal het straks niet zo snel zijn als de nieuwe PS en Xbox, maar de vraag is, is dat eigenlijk wel wenselijk?

De PS4 en Xbox 3 zullen later gereleased worden, zullen zeer waarschijnlijk meer geld gaan kosten en daarnaast zullen wederom het huidige probleem met zich mee dragen; de consoles zijn nagenoeg identiek.

Wat is de bijdrage van een 3e nagenoeg identieke console in dat geheel?

Vroeger bestond er nog zo iets als een typisch Nintendo, typisch Sega, typisch wat dan ook spel. Tegenwoordig is dat teruggedrongen naar Nintendo aan de ene kant, en generiek aan de andere kant.

Dat laatste staat ook keuzes bij ontwikkelaars in de weg, gezien zaken welk niet door meerdere console boeren worden ondersteund op dit moment, worden vaak al snel weggelaten. En dat is jammer. Want dat betekend dat zaken als Kinect nooit helemaal tot hun recht komen in dagelijks gebruik, gezien de PS er geen ondersteuning voor heeft.

Juist doordat Nintendo uniek blijft in hun ervaring, zullen zijn toch zeer zeker een belangrijke doelgroep voor zich behouden. Een groep welk mogelijk niet altijd aansluit bij de gemiddelde Tweaker, maar voor Nintendo toch wel tot aardig wat verkopen zal leiden.

Daarnaast vind ik het een goede zaak om te zien hoe snel Nintendo begint met het uitrollen van updates. Ja, mogelijk was het nog niet geheel af, maar het zorgt er uiteindelijk wel voor dat we mogelijk binnen enkele weken zonder veel problemen aardig kunnen spelen op deze jonge console.
Dus omdat de ervaring van Nintendo uniek is moeten we maar vergeten dat we naar graphics uit 2005 kijken?
"Uiteraard zal het straks niet zo snel zijn als de nieuwe PS en Xbox, maar de vraag is, is dat eigenlijk wel wenselijk?"

Tuurlijk is dat wenselijk. Tenzij je fervent fan bent van text based adventures zal je weinig spellen vinden die zouden kunnen bestaan zonder de zware technologische vooruitgang. Pareltjes zoals Journey zijn testamenten tot wat voor mogelijkheden techniek heeft gecreŽerd.
De hele games business wordt nu al jaren tegengehouden door een veels te lange console cycle.

"De PS4 en Xbox 3 zullen later gereleased worden, zullen zeer waarschijnlijk meer geld gaan kosten en daarnaast zullen wederom het huidige probleem met zich mee dragen; de consoles zijn nagenoeg identiek."

"Vroeger bestond er nog zo iets als een typisch Nintendo, typisch Sega, typisch wat dan ook spel. Tegenwoordig is dat teruggedrongen naar Nintendo aan de ene kant, en generiek aan de andere kant."

'Probleem'? De consoles hebben genoeg variatie in hoe dingen worden gedaan maar hetzelfde zijn is absoluut geen probleem. Alleen iemand die door roosgetinte glazen kijkt naar voorgaande tijdperken kan vergeten hoeveel slechte ports we wel niet hebben gehad omdat de hardware zo verschillend werkte.

Hulde aan de developer en frameworks die een spel op elk platform hetzelfde laat zijn. En die unieke spellen? ieder platform had in elk genre zijn tegenhanger dus zo uniek waren ze nou ook weer niet.
Tuurlijk is dat wenselijk. Tenzij je fervent fan bent van text based adventures zal je weinig spellen vinden die zouden kunnen bestaan zonder de zware technologische vooruitgang. Pareltjes zoals Journey zijn testamenten tot wat voor mogelijkheden techniek heeft gecreŽerd.
Ben je alweer vergeten dat de WII qua concoles verkoop, de consolewar gewonnen heeft O-) . Als je niet snapt dat de WI zich probeert de onderscheiden, door alles behalve graphics, heb je toch de clue niet begrepen.
Ander verhaal is dat WII wel erg slechte graphics had ivm 360 en PS3. Grafisch was het net iets beter dan een Gamecube. Hierdoor waren sommige ports erg slechten moest je wel een 360/ps3/pc er bij aanschaffen. Eigenlijk alleen de 2d platformers zagen er goed uit (super mario en Donkey kong) en de nieuwste Zelda was ook wel o.k.
De hele games business wordt nu al jaren tegengehouden door een veels te lange console cycle.
De nieuwe xbox en ps4 krijgen ook niet hele goede graphics. Daar stoppen ze waarschijnlijk een dubbele versie van een 6670 in. Waarom, om niet meer een console te maken die 10 jaar mee moet kunnen waarschijnlijk.

conclusie:
Ik denk dat veel games prima geport kunnen worden naar de WII U de komende jaren. Zie het als gamen met een HD 7770 en 7870. De 1e kan in het begin van alles op extra high. De laatste op het einde. Met als grote verschil dat de 7770 (WII U) meer features heeft en unieker is.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 21 november 2012 01:54]

Ja ze hebben niks van de Wii geleerd.. iedereen was die graphics zo beu.. Als ze nou wat betere hardware hadden gaat die console jaren langer mee..
Ja want de Wii verkocht super slecht he... :|
Qua verkopen (en waarschijnlijk ook winstgevendheid) is de Wii winnaar van de huidige generatie (maar je bijdrage was sarcastisch, weet ik). Vervolgens krijg je allemaal verhalen over stof happen en dergelijke. Dat is evengoed het geval bij de andere merken en eigenlijk alle speelgoedjes voor grote en kleine mensen. En wat betreft het commerciŽle succes van een product moet je eigenlijk ook helemaal niet bij een technologie site als Tweakers zijn. In de reactievelden wordt de 3DS afgedaan als een gimmick en wordt de Vita de hemel in geprezen. De eerste modellen van de iPhone en later iPad werden als kansloos betiteld. De Wii wordt gezien als een inferieur product enz enz.
Dus de moraal van het verhaal is: Als tweakers je product waardeloos vinden wordt het een gigantisch succes!

;)
Commercieel succes hangt inderdaad af van verkoopcijfers, maar een daadwerkelijk succesvol product wordt imo ook voor langere tijd gebruikt.

Had zelf ook bij release een Wii want ik was er ook super enthousiast over. Maar het is gewoon een feit dat de Wii bij wel erg veel mensen (waaronder bij mij en vele kenissen) het na een paar maanden heeft afgedaan (en dus stof ligt te happen).

Dan zijn de verkoopcijfers mischien wel torenhoog, maar het product zelf heeft dan vind ik toch eigenlijk wel gefaald voor wat het had moeten doen? De eindgebruiker entertainen...
In de wekelijkse verkooplijsten komen nog zeer regelmatig Wii titels voor. Je veronderstelde feit schijnt dus niet helemaal te kloppen.
Bij mijzelf, maar voor zover ik kan zien ook bij mijn kennissen wordt de Wii nog regelmatig gebruikt. Daarentegen heb ikzelf mijn PS3 de deur uitgeschoven omdat het niet voldoende in gebruik was.

Qua entertainment zit het altijd wel goed bij een Nintendo console zelfs als dat geen commerciŽle successen zijn (zoals de Gamecube bijvoorbeeld en met uitzondering van de virtual boy).
Je kunt nintendo verwijten dat ze destijds een enorme nieuwe doelgroep niet hebben kunnen blijven boeien, maar de oorzaak ligt toch bij de mensen zelf. Weet wat je koopt!

Er zullen ook veel iPad bezitters zijn die de iPad nu laten verstoffen.

Is de Wii of iPad dan een slecht product? Nee natuurlijk niet.
Hier hetzelfde vond de Wii wel een leuk concept maar was al snel heel teleurgesteld in de games en vooral de graphics die niet van die tijd waren. Behalve een paar typische Nintendo games (Mario Kart,Mario Galaxy) Heb ik hem volledig links laten liggen.
In een markt waarin het geld verdiend worden met de verkopen van de games en niet met de verkopen van consoles zeggen verkoopcijfers van consoles lang niet alles over de mate van succes. De schattingen van het lage aantal verkochte games per WII maken het verhaal over stofhappen toch al wat geloofwaardiger.

Datzelfde geldt eigenlijk voor de reviews van veel WII games. Er zat zeker nog wel eens wat leuks tussen maar dat betrof voornamelijk de typische Nintendo games. Daarnaast waren er ook vrachten titels die op zijn best middelmatig waren. Veelal door een halfbakken poging om iets leuks te doen met de WIImote of doordat ze een slap aftreksel waren van de Nintendo games. Voor wie verder wilde dan de typische WII games was het aanbod erg beperkt. Ook dat maakt het wel geloofwaardig dat er een bovenmaats groot aantal WII consoles stof ligt te happen.

Blijft inderdaad wel dat Nintendo de WII-U als een echt stuk kinderspeelgoed in de markt zet en je moeilijk kan verwachten dat tweakers een juiste inschatting kan maken van het potentieel ervan.
Het grappige hieraan is juist dat per verkochte Wii ongeveer net zoveel games zijn verkocht als per PS3/360:

Nintendo Wii 2006 97.18 million
Total Wii games sold as of September 30, 2012: 842.20 million

Microsoft Xbox 360 2005 70.0 million
Total Xbox 360 games sold as of March 31, 2012: 618.24 million

Sony PlayStation 3 2006 70.2 million
Total PlayStation 3 games sold as of March 31, 2012: 595 million

http://en.wikipedia.org/w..._best-selling_video_games
http://en.wikipedia.org/w...est-selling_game_consoles
(lijsten zijn niet helemaal accuraat, maar geven wel een redelijke indicatie)

... en dat terwijl ik om mij heen nog veel mensen ken die de PS3/360 nog veel gebruiken, maar niemand nog zijn Wii gebruikt.
Precies, je kunt niet iedereen aanspreken en al helemaal niet alle tweakers, want die willen allemaal net weer wat anders... En dan zie je dat de fabrikant die zijn eigen weg gaat er vaak goed mee weg komt: nintendo en apple in dit geval.

Groot voordeel voor Nintendo is nu hun naamkeuze. Iets was ze mischien eerder hadden moeten doen; waar Sony en Microsoft op hun naamsbekendheid voorbeduurden moest Nintendo met elke console weer echte naamsbekendheid winnen. Dit keer hebben ze wijs gekozen voor een toevoeging.

Daarbij is het inderdaad zo dat bij veel mensen de Wii ligt te verstoffen. Voordeel is nu echter wel dat deze mensen al 2+ controllers hebben, die werken op de nieuwe console (al dan niet met die extra motion+ adapter).


Grootste tegenvaller voor mij is het OS wat zoals hierboven nog steeds veels te traag is (vond het bij de wii ook al tergend lang duren allemaal), de beperkte online ervaring tot nu toe (voorbeeld: hoezo het aantal friends cappen op 100?) en de schermkeuze van de controller (hoezo resistive in plaats van capacitief?)...
Graphics beu? Meer de besturing. Doe mij maar een gamepad, stuurt veel lekkerder.
Dan koop je toch gewoon de Pro Controller..
Ik heb gekozen dan maar een PS3 te kopen. Gaf me toch een fijnere spelervaring dan de Wii, die overigens nog steeds in de woonkamer staat, maar sporadisch gebruikt wordt.
Ik ben/was de Wii bue vanwege het gebrek aan games, de graphics kan ik als Nintendo fan mee leven. Maar de laatste jaren kwam er weinig uit wat de moeite waard is.
Een snel menu was ook al mogelijk op consoles en hardware van tien jaar geleden; een langzaam menu is een symptoom van brak programmeren, niet van brakke hardware.
Jammer dat ook Nintendo de lanceer datum belangrijker vind dan een product te leveren dat af is. Steeds vaker zit ik met smart te wachten op een firmware update omdat fabrikanten alles maar de markt opgooien en problemen later wel oplossen.. als dat uberhaupt gebeurd. Van Nintendo had ik meer verwacht.
Volledig mee eens. Ik ben er nog niet zo zeker van dat ik een Wii U wil aanschaffen. De pad si leuk, maar ik wil ook degelijke graphics en die van mijn PS3 wordt ik inmiddels ook wel beu. Punt is wel dat PS3 kosten wat kost de PS4 voor de Xbox720 wil uitbrengen. Ik vraag me dan af wat voor concessies zij dan gaan maken.
Zelf zou ik de vraag stellen hoeveel men er voor wilt neer leggen in deze tijd. ca. 600 euro is best veel geld(ps3 tijdens launch). Daarnaast zijn meestal de ouders die hun kinderen van jongere leeftijden de keuze maken.

Concessie worden gedaan kun je gif op innemen want ik betwijfel sterk of bijv de ps4 huidige specs zal krijgen van deze tijd net als van de ps3 toendertijd.

Maar goed we zullen zien.
Als ik me ergens aan erger dan zijn het wel slome interfaces. Vandaar dat ik Chrome al jaren gebruik. En al twee jaar Windows Phone. Dit vind ik dus ook slechte reclame voor de U.
grapjas... chrome is ook rete traag net zoals alle andere browsers, is puur afhankelijk van welke sites je bezoekt..
Heb je daar cijfers en dergelijke van? Aangezien Chrome de snelste browser is in nagenoeg alle tests enzo - sowieso toen het nieuw was. Dat bepaalde websites traag zijn ligt hem aan die websites en/of je internetverbinding.
Gezien de hardware die de Wii U heeft, moet een wisseling in een menu geen problemen geven. Dit heeft niks met hardware te maken, meer met optimalisatie van de software.

Trouwens nog steeds is het zo dat de hardware van elke generatie gameconsole niet volledig benut wordt. Daarom zie je ook aan het einde van lifetime van een console dat de games steeds mooier worden.
Maarja, dat kun je ook zeggen van veel hedendaagse hardware, de hardware ansich is goed, maar het meegeleverde OS is bere traag in verhouding (bv Android). Je hebt steeds zwaardere hardware nodig om hetzelfde te kunnen draaien (maar dan met een nieuw jasje en amper nieuwe functionaliteiten)..
Tegen de tijd dat je hem in Europa kunt kopen krijg je een compleet nieuwe unboxing-ervaring. Uitpakken en aansluiten in 10 minuten. Aanzetten en vervolgens 24 uur wachten tot alle updates binnen zijn.

Ik ben/was een Nintendo-fan, maar ik denk dat ik deze maar even oversla.
Eigenaren klagen daarbij vooral over het trage menu van de nieuwe console. Opstarten van menu-items als Instellingen duurt 17 seconden.
Hoe kun je, als wat voor medewerker van Nintendo dan ook, dit in godsnaam acceptabel vinden en de boel op de markt brengen? Complete computers kunnen in die 17 seconden opstarten, en de Wii U heeft dan gewoon een menuscherm tevoorschijn getoverd?

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Tunaflish op 20 november 2012 13:21]

Als of Nintendo nu opeens voor het eerst hoort van trage menu's, het is hun eigen console... Typisch weer zo een actie van; als de koper gaat mopperen geven we wel even aandacht. Hoop echt dat het wat word met de Wii U maar vooralsnog hoor ik enkel een hoop mooie verhalen, en zie ik hardware waarmee je jaren geleden had moeten komen. De controller krijgt alle aandacht, en moet de relatieve trage hardware daarom verbergen tijdens de launch heb ik het idee.
Lastig punt al bij al.. de console later uitbrengen laat zien hoe zwak het apparaat is (tov next psx etc), de console nu uitbrengen zorgt voor haast. (2d mario/kwalen zoals de beschreven trage menu's)
Nu maar hopen dat het goed komt voor de gamers. :)
Het feit dat Nintendo de besturing aandacht geeft heeft alleen te maken met het feit dat Nintendo niet 100% draait om hardware.
Met de oude wii ook gehad update console vast en kon niet meer aan na 24 uur van het stopcontact, deed die het weer. Daarna nooit problemen meer mee gehad.
En je komt pas na de product-launch er achter dat het menu 'wat traag is?'. Goed, tot zo ver een goed vooronderzoek.

Helaas hebben veel producten hier last van, zo zijn de interfaces van de setop-boxes van bijvoorbeeld UPC en Ziggo ook niet vooruit te branden. Alles om 10ct productiekosten er af te kunnen schaven denk ik dan. Helaas.
Upc of ziggo box die zijn er gemaak om beeld tegeven niet om menu constant terenderen.

Mensen verwachten allemaal Quadcore snelheid op hun mediaplayers en decoders.
Mensen verwachten dat hun menu enigzinds snel te bereiken is en geen 34, als je ff snel wat wil veranderen. ook verwachten ze dat ze kunnen zappen zonder 2 seconde per kanaal te hoeven wachten.

Anno 2012 mag je wel verwachten dat zulke dingen wel vloeiend gaan, tegenwoordig heb je processorkracht te over wat betreft zulke simpele dingen.
Het intikken van een kanaal is al een probleem voor de upc box, betaal je dan voor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Websites en communities Smartphones Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013