Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 29, views: 10.419 •

Creative Technologies, bekend van onder meer geluidskaarten, heeft een licentiedeal met chipfabrikant Intel gesloten ter waarde van 50 miljoen dollar. Intel krijgt daarvoor de beschikking over technologie en patenten van Creative's dochterbedrijf ZiiLabs.

Van de totale som wordt 20 miljoen dollar besteed aan patenten en technieken die betrekking hebben op de gpu-technologie die ZiiLabs in huis heeft, zo melden de twee bedrijven. Met de overige 30 miljoen neemt Intel een deel van ZiiLabs' onderzoeks- en productiefacaliteiten over. De overeenkomst heeft alleen betrekking op de gpu-afdeling van het bedrijf; het ontwerp en de productie van mobiele processors blijft volledig in handen van ZiiLabs.

ZiiLabs werd in 2002 overgenomen door Creative, toen het nog 3DLabs heette en zich voornamelijk bezighield met de productie van videokaarten voor de grafische sector. Vandaag de dag richt het bedrijf zich op zijn ZMS-lijn van mobiele processors. Die bestaan uit meerdere arm-cores aangevuld met wat ZiiLabs Stemcell-cores noemt. Deze dedicated chips vormen samen de grafische processor en worden gebruikt voor het verwerken van videobestanden.

De fabrikant heeft al enkele referentieontwerpen van Android-tablets uitgebracht die aangedreven worden door de ZMS-chips. Tot nu toe zijn de socs echter nog niet ingezet door grote fabrikanten.

Reacties (29)

Betekent dit betere geintegreerde GPU's in de nieuwe i-serie?
Dat zou maar zo kunnen, ik hoop het wel ! Ben gek op die Ultrabookjes, vind ze stuk voor stuk prachtig. Een beetje meer pit in het grafische gebied mogen ze nog wel krijgen van mij.

Time will tell ...
Ik denk het niet, het gaat hier immers om technologie voor ARM-chips.

Het lijkt mij eerder dat Intel (zoals ze vroeger al vaker aangegeven hebben) ook greep wil krijgen op de mobiele markt, en daarvoor nu ook in de richting van ARM-chips begint te denken.
Van de totale som wordt 20 miljoen dollar besteed aan patenten en technieken die betrekking hebben op de gpu-technologie die ZiiLabs in huis heeft

De overeenkomst heeft alleen betrekking op de gpu-afdeling van het bedrijf; het ontwerp en de productie van mobiele processors blijft volledig in handen van ZiiLabs
.


En toch beweer je nog dat het om technologie voor ARM chips gaat.
'De fabrikant heeft al enkele referentieontwerpen van Android-tablets uitgebracht die aangedreven worden door de ZMS-chips. Tot nu toe zijn de socs echter nog niet ingezet door grote fabrikanten.'

En toch beweer je stellig dat dit niet om GPU's voor ARM soc's gaat?
De overeenkomst heeft alleen betrekking op de gpu-afdeling van het bedrijf; het ontwerp en de productie van mobiele processors blijft volledig in handen van ZiiLabs.

Het gaat erom wat Intel heeft overgenomen, niet wat Ziilabs zelf nog blijft doen.
Dat wordt zover ik zie niet beweerd...

Het gaat om gpu's, dat is niet iets dat uitsluitend bedoeld is voor ARM of x86...
Het is niet omdat deze tot nu toe alleen in ARM socs gebruikt geweest zijn dat een fabrikant ze niet voor x86 of standalone videokaarten kan gebruiken he.

Neem nu powervr, die veel in ARM chips gebruikt werden, waren vroeger gewoon losse agp kaartjes mee te koop.
Of de nvidia ARM chips, met een geforce gpu erin. Nu ga jij toch niet beweren dat geforce's niet op een intel machine werken omdat ze ook in ARM chips gebruikt worden, of omgekeerd?
Vandaag de dag richt het bedrijf zich op zijn ZMS-lijn van mobiele processors. Die bestaan uit meerdere arm-cores aangevuld met wat ZiiLabs Stemcell-cores noemt. Deze dedicated chips vormen samen de grafische processor en worden gebruikt voor het verwerken van videobestanden.

Er staat echter niet bij wat de plannen van Intel zijn (uiteraard niet).
Ik had ergens gelezen dat Intel van plan is om smartphone hardware uit te brengen en daar zal deze investering waarschijnlijk in de eerste plaats op gericht zijn.
Intel van plan is om smartphone hardware uit te brengen
Dat doen ze al: Motorola Razr i
ik denk betere gpu's in de medfield SoC's voor tablets / telefoons waar Intel zich op aan het storten is.
Op den duur misschien wel, Intel haalt hier weer de nodige expertise mee in huis (hoewel ik niet weet hoeveel er nog over is van het originele 3DLabs personeel). 3DLabs was ooit een groot vooruitstrevend bedrijf (dat faalde toen ze probeerde in de desktop 3D markt te stappen).
Hoewel Intel de laatste 2 jaar hard aan hun GPU's heeft gewerkt hebben ze nog altijd een flinke achterstand t.o.v. nVidia en AMD op het gebied van GPU's. De kennis en patenten die ze in handen krijgen met deze overname kan helpen dat gat kleiner te maken.

Het duurt natuurlijk wel even voordat deze mensen ge´ntegreerd zijn in de Intel R&D stuctuur en ook een bijdrage hebben geleverd aan een nieuw product.


@iedereen hierboven die het heeft over het feit dat om ARM producten gaat: Het artikel spreekt duidelijk over GPU patenten en de GPU afdeling. GPU's zijn niet gebonden aan een CPU architectuur, eventueel wel aan low-power of desktop.

3DLabs was echt van oorsprong een bedrijf dat zich focusde op high-end workstation producten, de kennis en patenten voor dat soort producten is dus aanwezig.

Daarnaast zal intel vanaf volgend jaar dezelfde GPU architectuur gaan gebruiken voor zowel hun desktop als mobiele platformen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 20 november 2012 13:16]

Hmm, Intel gaat zich wagen aan het ARM platform? Graantje meepikken van de enorme mobiele markt?
Graantje meepikken? Ze zullen wel moeten als je in bepaalde delen van de markt (te) weinig R&D uitvoert kan je het wel schudden, bijvoorbeeld AMD in het hogere PC segment VS Intel.

Verder denk ik dat dit enkel door de patenten gedaan wordt, ik neem aan dat Intel zelf over voldoende mogelijkheden beschikt om de iGPU's nog beter te maken aangezien ze bij de Ivy serie al een heel stuk beter zijn geworden.
Veel van de technieken om een zuinige GPU te maken te maken zijn zowel van toepassing op het mobiele vlak als voor gebruik in GPUs die ge´ntegreerd worden in CPUs. Intel laat bewust de afdeling en patenten die zich op ARM ontwerpen richtte buiten de deal. Het gaat dus puur om technologie voor GPUs
Ah! Kijk, verhelderend, daar heb ik overheen gelezen.
Intel gaat niet de ARM markt, het concurreert juist in die markt met zijn eigen ISA. Medfield, Clover Trail, etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 november 2012 09:46]

De mobiele markt en de desktopmarkt moet je allang niet meer als twee verschillende markten zien.

De slimme jongens zien het nu als 1 markt, omdat de desktop steeds kleiner kan worden en de mobiele apparaten steeds dichter bij de desktop komen. Smartphone, Tablet, ultrabook, laptop, er komen vast nog andere tussenmaten, en de grens gaat steeds meer vervagen. Concreet is het enige verschil tussen een ARM of x86 chip dat er anders met beschikbare energie wordt omgesprongen. Komt nog bij dat uit design oogpunt elk onderdeel het liefst zo compact mogelijk is. Als je dat standaard in je productlijn kan hebben opent dat een heleboel mogelijkheden qua design.

Over niet al te lange tijd gaan we een generatie processoren langs zien komen die in essentie dezelfde architectuur hanteren en zowel voor mobiel als fixed apparaten worden gebruikt. Dat is niet meer dan logisch, bovendien is het ook goedkoper om je als bedrijf te kunnen richten op een enkel proces ipv twee.
Slim van Intel om een gpu licenties over te nemen, misschien kunnen we binnenkort snellere all-in-one chips vinden. Al betwijfel ik of ze daarvoor eigenlijk nog wel nieuwe technologie bij nodig hebben, ik neem aan dat ze zelf ook wel een stevige developement afdeling hebben. Achja, misschien hebben ze bij ziilabs wel betere technologie/concepten.

Stiekem hoop ik dat ze qua intergrated chips AMD niet inhalen, dan is er geen concurentie meer en schieten de prijzen al helemaal omhoog :p

[Reactie gewijzigd door hatake op 20 november 2012 10:39]

Slim van Intel om een gpu ontwikkelings bedrijf over te nemen,
Lezen is moeilijk.
licentie =/= overnemen.
Intel neemt niets over he!
Het is alleen een licentie op een aantal patenten voor GPU technologie.
Ik vind dit toch wel zorgelijk, sinds wanneer koopt intel concurrentie uit?
Licentiedeals is niet hetzelfde als overnemen. Daarnaast heeft Intel alleen AMD op de grafische kant (low end en laptops) als concurrentie. Zou Intel ook vergelijkbare ge´ntegreerde GPUs in zijn CPUs zetten is alleen de prijs nog een selling point.
Nu kan je voor, volgens mij, 100 euro een quad core A10 kopen met redelijke ge´ntegreerde graphics, terwijl de goedkoopste HD4000 126 euro is met dus een mindere grafische kant en een dual core (hoewel met hyperthreading). Dan is die Intel wel beter per kloktik, de AMD is zeker geen verkeerde keus voor een HTPC met gaming functionaliteit zonder extra GPU.
Intel heeft ook een licensie op Imagination PowerVR gpu's.
3Dlabs was destijds een leuke wannabee concurrent voor 3DFX, maar ik dacht dat ze al een overeenomst hadden met STmicro/PowerVR?
Niet echt.

3DLabs maakte kaarten voor professiole applicaties (niet zozeer spellen) en leverde toen geavanceerde GPU's uit de Glint series en de Permedia GPU's.

ZiiLabs zegt me niets, 3DLabs is befaamd..... zucht...... naamsveranderingen....

[Reactie gewijzigd door teacup op 20 november 2012 12:39]

Creative graphics blaster3D met een 3dlabs permedia2 chipset was toch echt een gamekaart hoor.
Heb die permedia2 zelf ook gehad op een Diamond Fire GL 1000 Pro, een 8 MB kaart was dat toen (ach gut). En ja, je kon er goed mee gamen, al was zijn framerate niet super hoog en ging hij bij mij toch uiteindelijk compleet door zijn hoeven. De kaart is toen vervangen geraakt door een nVidia Riva TNT 16MB kaart. Deze TNT was sneller, maar de graphics was minder goed afgewerkt. Hierin kon je toen de professionele achtergrond van 3DLabs nog herkennen. Het accent lag bij die kaart nog bij nauwkeurig gedefinieerde geometrie. Iets waar gamers iets minder belang in stellen.Toch is het geen zuivere gamekaart. De kaart was toen echt gepositioneerd als een low budget pro-kaart.

De voorgangers van de Permedia2, de Permedia en de Glint waren zuiver bedoeld voor professionele kaarten en hadden vanuit 3Dlabs niet de focus op gaming liggen. Vintage3d geeft hierover leuk stukje geschiedenis.

Wat ikzelf niet wist is dat er een Permedia3 is geweest in 1999, hier vind je een review van Anandtech.
Wel grappig om dit te lezen. Anno 2006 had 3DLabs een GPGPU oplossing bedacht icm met een ARM-processor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Sony Apple Games Besturingssystemen Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013