Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 90, views: 27.120 •

Volgens geruchten is Apple van plan om in een aankomende versie van OS X zijn spraakbesturingsdienst Siri en kaartendienst Maps toe te voegen. Apple zou al een vroege versie hebben ontwikkeld, die rugnummer 10.9 draagt. Onduidelijk is wanneer de final versie komt.

De details over OS X 10.9, die versie 10.8 Mountain Lion moet opvolgen, werden gepubliceerd door 9to5Mac, die zegt over betrouwbare bronnen te beschikken. Apple zou momenteel met de testfases bezig zijn, waaruit moet blijken hoe Siri in het besturingssysteem wordt verwerkt. Details daarover ontbreken overigens.

Ook is Apple zijn eigen kaartendienst, die het bedrijf bij de introductie van iOS 6 wereldkundig maakte, aan het testen binnen OS X 10.9. Ontwikkelaars zouden het framework voor Maps kunnen gebruiken om zelf kaartgegevens toe te voegen aan applicaties. Of Apple ook daadwerkelijk een eigen kaartenapplicatie met OS X 10.9 mee gaat leveren, is eveneens nog onbekend.

OS X 10.9 bevindt zich momenteel nog in de testfase, maar het is onduidelijk hoe het ontwikkeltraject er verder uit ziet. Het kan nog enkele maanden duren voordat de nieuwe versie van het besturingssysteem wordt voorgesteld aan het grote publiek.

Reacties (90)

Ik zou eerst nog maar eens flink kijken naar alle kritieken die ze op hun maps app hebben gekregen.
Ondanks dat het Apple is, je wordt niet verplicht em te gebruiken... Als je niet wil, pak je Google maps toch gewoon :?

Ik heb een Windows bak, maar dat betekent ook niet dat ik dan maar Bing maps gebruik.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 19 november 2012 20:50]

Ik heb ook een Windows PC hoor :)
Maar dit was gewoon voor het eerst dat ik echt een grote flaw in apple heb opgemerkt. Dus als ik hun was zou ik zo'n flaw niet regelrecht doortrekken naar OS X
Tja, er zitten wat fouten in. Ze hebben echter de grote fout gemaakt door de software te vroeg te releasen als een stabiele dienst. Als ze het naast de google maps applicatie hadden laten draaien dan had er geen haan over gekraaid. Je moet je natuurlijk ook even goed realiseren dat het contract met Google was afgelopen.

Wie weet was het wel een paniek reactie: "Nog een jaar Google betalen? Ik denk het niet. Onze maps app is al goed genoeg".

Het idee is natuurlijk dat de applicatie voet aan wal moet zien te krijgen. Door meer mensen ermee in contact te laten komen zal de applicatie beter gaan werken (als mensen fouten aandienen). Ik vindt het een logische stap.
Het idee is natuurlijk dat de applicatie voet aan wal moet zien te krijgen. Door meer mensen ermee in contact te laten komen zal de applicatie beter gaan werken (als mensen fouten aandienen). Ik vindt het een logische stap.
Vooral dit is het eigenlijk. Google Maps is ook niet meteen perfect gereleased, maar dat viel destijds niet zo op. Het verschil is nu ineens groot, maar een maps-applicatie is ook vooral gebaseerd op wat de crowd er aan bijdraagt. Als er maak genoeg mensen bijvoorbeeld navigeren met je software kom je precies te weten waar de straten lopen. Dat soort dingen duren even. Apple Maps gaat er echt wel komen, dat zal best een goed alternatief worden (net zoals Bing geworden is trouwens).
[...]

Als er maak genoeg mensen bijvoorbeeld navigeren met je software kom je precies te weten waar de straten lopen.
Het lijkt me sterk dat ze van iedereen bijhouden waar hij gereden heeft en waar dus straten lopen. Dat zou een enorme privacy-issue worden en stel je eens voor hoeveel data ze dan moeten analyseren? Met alle meetfouten / afwijkingen in GPS-apparatuur heb je dan ook nog eens een vrij brede vlek die een straat voorstelt en moet je alsnog met nauwkeurigere metingen bepalen waar die weg precies loopt.

Maar natuurlijk komt Apple-maps er wel. Met een platform als de iPad en iPhone en nu OSX om het te pushen, komen er in ieder geval genoeg mensen mee in contact. En je weet hoe de gemiddelde consument is: als er maar "een" kaart app op zijn apparaat staat is het prima, het interesseert hem niet welke dat is.
Wat is er gek aan die methode? Zo is Waze aan een groot deel van hun kaartmateriaal gekomen. En zo komt Waze nog steeds aan de informatie over snelheden, drukte en verkeersintensiteit.

Zie bijv. de livemap voor de actuele verkeersdrukte.
Wat is er gek aan die methode? Zo is Waze aan een groot deel van hun kaartmateriaal gekomen. En zo komt Waze nog steeds aan de informatie over snelheden, drukte en verkeersintensiteit.

Zie bijv. de livemap voor de actuele verkeersdrukte.
Klopt, maar met het verschil dat Waze zich profileert als open social, en geeft zijn fouten direct toe
Het wordt niet opgedrongen als als "The new best thing"
Dan zijn mensen wel bereid om info te leveren.

Een navigatie-app is relatief cruciaal maar vooral basic in de onderste noodzaak -> punt A naar punt B
En dat gaat/ging al direct de mist in bij de Apple versie.

Natuurlijk, er is ruimte voor verbetering, maar ga dan niet roepen "goede bedoeling, ooit lossen we het op"
iemand die zijn iPhone opstart, om te navigeren, zit niet op een 'scheve' route te wachten.

Een persoon die Waze gebruikt weet dat hij een correcte route krijgt, en 90% accurate verkeersverwachting, het laatste is een 'bonus'

Als je tomtom-live gebruikt, en je komt elke dag in een file terecht die niet wordt vermeld, ga je je abo ook opzeggen, daar betaal je niet voor !
Bij een Waze klik je aan dat er een opstopping is, en als er maar genoeg 'medegebruikers' hetzelfde doen, herkent de app dat de volgende keer, dat je "weer" 5 minuten op bijna dezelfde plek stilstaat, en meldt hij het vanzelf

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 20 november 2012 09:40]

Bing maps is ook het enige goede van Bing... de zoekmachine is een regelrechte ramp.. ik heb nog nooit gevonden wat ik moet hebben.
bing een goede vervanger? Sorry maar ik kan nog niet eens de helft vinden...
De software werkt perfect, het zijn de kaarten die nog niet zo gedetailleerd zijn vergeleken met andere kaart diensten.

Ik had begrepen dat het de enige mogelijkheid was om turn by turn navigatie toe te voegen aan iOS apparaten.
Kan je hier een bron van vermelden? Waarom zouden ze niet een andere aanbieder als Google kunnen zoeken? Het ontwikkelen van een eigen systeem lijkt mij veel duurder dan even een goede partner zoeken!
Voor zover ik nu heb gehoord hebben ze een prima aplicatie ontwikkeld. De fout is dat ze verouderde openstreetmaps kaarten hebben gebruikt en deze op een slechte manier hebben "verwerkt". Dit pakt nu wat minder gunstig uit.

Zelf ben ik wel enthousiast over openstreetmaps. En het lijkt me dan ook een logische partner voor Apple. Ze moeten het alleen willen toegeven en samen verder willen ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door arjon op 19 november 2012 23:08]

Waar haal jij vandaan dat ze openstreetmaps gebruiken? Ik heb altijd begrepen dat ze basismateriaal van TomTom hebben gebruikt en hier hun eigen laag overheen hebben gelegd.
Staat gewoon in de app zelf. Als je "onder het hoekje" bij de settings klikt op "Data from TomTom, others" klikt, kom je hier uit: http://gspa21.ls.apple.com/html/attribution.html

Ff scrollen, et voilá: "OpenStreetMap contributors, http://www.openstreetmap.org/"
Het contract liep nog 6 maand hoor, dit was enkel maar om Google een hak te zetten opdat ze zich niet gingen voorbereid hebben om Google Maps op tijd te releasen voor iOS :-)
Het contract met google was helemaal niet afgelopen, ze hadden nog een jaar te gaan, ik ben een redelijke Apple fanboy maar met maps moesten ze nog gewacht hebben.
Ik denk dat ze hard eraan werken om het te verbeteren. DUs om het meteen af te kraken, dat zou hetzelfde zeggen als dat windows 8 ruk is omdat ik met Vista gewerkt heb.
Sowieso zijn de alternatieven niet veel beter. Wij zijn momenteel op een 80-daagse rondreis door de VS en gebruiken daarbij TomTom, Google Maps en iOS 6 maps. Alle drie maken ze keer op keer dezelfde of vergelijkbare fouten.

De meest frustrerende vind ik TomTom, die mij in binnensteden links-rechts-links-rechts laat zigzaggen ipv gewoon lekker rechtdoor en dan aan het eind flink links. Ongetwijfeld is TomTom's route een paar meter korter maar steeds links- en rechts afslaan kost extra tijd en is simpelweg irritant, vooral als het druk is en je telkens van baan moet wisselen.

IMHO, gaat er nog altijd niks boven een bijrijder die een beetje kaart kan lezen.
Ze hebben dan ook ongeveer nog een jaar als ze de huidige release cycle aanhouden, ruim tijd voor verbetering dus.
En hoe lang heeft google er wel niet over gedaan?
Ik denk dat wereldwijd er nogal flink wat data verwerkt moet worden als je het overal perfect wil hebben.
Dat krijg je niet voor elkaar, tenzij realtime. Iedere dat gaat er wel weer ergens een straat opengegooid worden omdat er een kabeltje de grond in moet of voor grotere werkzaamheden. Soms worden straten zelfs compleet dichtgegooid of éénrichting gemaakt. Hiermee zal Google altijd achterlopen tenzij ze satellieten neerhangen die ze on demand een foto kunnen laten maken.
Dan zou ik maps nog maar eens checken als ik van jou was. Is al enorm veel verbeterd sinds dat het uitgekomen is. Geen commentaar geven voor je het dubbel checked.

Alsook : Maar dit was gewoon voor het eerst dat ik echt een grote flaw in apple heb opgemerkt. Dus als ik hun was zou ik zo'n flaw niet regelrecht doortrekken naar OS X
Eh? Antannegate vergeten? The Cube? ...
Ieder bedrijf maakt fouten Microsoft, Samsung,.. en zeker ook Apple. Maar je moet ze willen zien ook hé..

Ben absoluut geen voor of tegenstander, vrij neutraal. Maar ik moet toegeven dat maps er beter om beter begint uit te zien..
Wat maakt dat uit? Dit is toch geen iOS 6? Het vervangt niks, en kan dus ook niks verkeerd doen. Ik word overigens ook moe van alle haters, want er zijn ook mensen zoals ik die erg blij zijn met de gratis navigatie.
Die ook nog eens prima werkt. Ik gebruik sinds iOS 6 wekelijks de navigatie en ben nog tegen geen enkel probleem aangelopen.

Er ontbreken wel veel points of interest, alhoewel er wel steeds meer toegevoegd wordt, maar Google Maps is hier toch echt een stuk beter.

Ik word wel een beetje moe van al die mensen die maar klakkeloos 'Dan moeten ze eerst hun maps verbeteren' etc. roepen zonder het ook actief te gebruiken.

Kortom, er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar werkelijke gebruikerservaring laat zien dat Apple actief beter is om dit te verbeteren en daar ben ik als gebruiker heel blij mij, i.t.t. Google die om de zoveel tijd producten schrapt als het niks wordt.. Buzz, Checkout, Coupons, Answers etc. Allen producten die zeker wel potentie hadden als Google er meer tijd/moeite in zou steken.. Google+, nog zo'n voorbeeld...
Google+ is nu al een stuk beter dan Facebook imo, maar mensen willen gewoon (begrijpelijk) niet zomaar overstappen.
Iedereen die ik ken zit op FB, da's de enige reden voor mij om daar te blijven... :/
Google heeft inderdaad producten geschrapt.
Echter werden deze nooit aan gebruikers opgedrongen. Apple forceert je hun maps te gebruiken omdat er simpelweg geen google maps was voor apple.

Google maakt iets en probeert het uit. Als het niet aanslaat wordt het ook weer geschrapt. Prima toch?

Apple daarintegen legt het volledig bij de gebruiker.
Hier onze maps, kijk maar hoe je hem gebruikt en laat ons wat weten! Dan kunnen wij hem afmaken.
Ofwel, software afmaken over de rug van de gebruikers.
Hetzelfde met flash, hier wij doen het niet. Zoek zelf maar uit dat je je websites omzet.

Beetje krom niet?

[Reactie gewijzigd door Denskie op 20 november 2012 08:43]

Wat maakt dat uit? Dit is toch geen iOS 6? Het vervangt niks, en kan dus ook niks verkeerd doen


Software die voorgeinstalleerd staat op je computer, die je niet gebruikt noemt men bloatware. Oftewel onnodige meuk en in dit geval werkt het ook nog niet zo goed als een ander programma dat bestaat.

Is dit dan ook niet koppel verkoop, moet er niet een scherm komen waarop je een keuze kunt maken of je Google maps, iOS maps of Bing maps wil installeren?
Koppelverkoop is het denk ik wel, maar dat is pas een probleem als je een monopoliepositie hebt. Dat heeft Apple niet.
kritiek.. merendeels geklaag van mensen die de app niet eens gebruikt hebben of zelfs maar ook een idevice / op iOS6 hebben maar klakkeloos het gemekker overnemen van het internet
Dat hebben ze ook gedaan. Ze hebben zelfs excuses aangeboden en hun gebruikers aangeraden ondertussen naar concurrende maps apps te kijken.

Verder is de kritiek op de mapps app van Apple behoorlijk overtrokken. Het schijnt dat het merendeel van de gebruikers geen last heef van fouten. Plus, je krijgt gratis gesproken turn-by-tun navigatie, iets wat Google dus niet biedt.

Niet mee eens? Prima, het staat je vrij om zowel op OXS als iOS de beoogde betere concurrenten te gebruiken, dus ik zie geen probleem.
Ik ben benieuwd op wat voor manier ze dit gaan integreren, ik heb in elk geval nog nooit een maps achtige applicatie op mijn laptop/desktop gemist dus zie persoonlijk de toegevoegde waarde niet zo snel zitten.

Siri lijkt me opzicht niet zo verkeerd maar dan mogen ze toch eindelijk wel eens de Nederlandse taal gaan integreren :)
Google maps in de browser? Gebruik het elke week wel eens...
De maps gaan ze dan waarschijnlijk in de vorm van integratie met het toekomstige Siri voor Mac OS X en de huidige Facebook en Twitter doen. Natuurlijk ook als stand-alone. De geo-location informatie laten zien van twitter of plaatsen op facebook. Vragen aan Siri of hij alvast een route voor je kan maken en misschien uitprinten.

De Nederlandse siri komt er hopelijk snel aan, maar het is alsnog grappig om 'Eredivisie' te zeggen tegen siri en de meest rare dingen eruit komen. Of ligt dat aan mij?

Het is allemaal wat je nodig hebt. Je gebruikt nu misschien wel een paar keer in de week bepaalde toepassingen ( "Apps" ) die je vijf jaar geleden helemaal niet gebruikte. Over vijf jaar zijn toepassingen zoals Siri (en alternatieven) denk ik ook weer standaarden en zijn we weer 'in de ban' van iets nieuws.
Als Siri inderdaad toegevoegd wordt aan OS X kan dit mooie gevolgen hebben. Op de iPhone vind ik het nu ook al heerlijk werken. Wel mogen ze wat doen aan de meertaligheid van Siri dan.

Over Maps twijfel ik nog een beetje. Heb je dit wel echt nodig op een computer waar je bijna (ik dan) altijd met 1 klik bij google maps zit, en wat nu nog veel beter werkt dan Apple Maps?

Ben benieuwd...
OSX heeft al jaren lang standaard spraak herkenning ingebouwd.
Spraakherkenning en spraakbesturing zijn 2 verschillende dingen.

Door Maps en Siri ook in OSX te plaatsen krijgt Apple er een hoop gebruikers bij, dit zorgt voor snellere ontwikkeling van de 2 diensten.
Ja op welk niveau? Sinds Mountain Lion kun je pas echt pas text op een juist manier dicteren met Siri.
Dat Siri naar OSX komt is zeker tot zeer waarschijnlijk te noemen. Vergeet niet dat er in OSX Mountain Lion nu al een klein zusje van Siri zit, namelijk 'Dictation' (dat trouwens hetzelfde icoontje heeft als Siri) http://www.apple.com/osx/whats-new/
Niet dat het ooit zal gebeuren, maar het zal leuk worden in de EU als Apple ooit es Microsoft dominatiecijfers krijgt ala Windows. Dan wordt Apple gedwongen om andere partijen toe te laten (lees: google maps/google voice).

Deze move is feitelijk gewoon een defensieve zet van Apple, die zet nu allerlei berlijnse muren op en ijzeren gordijnen om hun eigen ecosysteem en proberen die te weren van outsiders.

Deze defensieve bewegingen zijn klassieke zetten van de wt op de remmende voorsprong. Apple heeft de trend en het tempo ingezet van ontwikkelingen op allerlei gebieden en had Apple nog voldoende voorsprong als koploper, gaat het peleton nu het gat dichten en die peletonsadem komt steeds dichter en dichterbij, Apple kan die adem bij wijze van spreken al in de nek voelen.

Dit getuigd ook de beurskoers van Apple, die eventjes in 1,5 maand 150+ punten verliest.
Ik snap dat negatief zijn populair is maar wat je roept is er al, google voice is al aanwezig op iOS, google maps is onderweg en er zijn een legio aan andere mapping software beschikbaar op iOS.

En je bedoeld die beurkoers die vandaag weer hard aan het stijgen is? En al weer +7% gestegen is, ik denk inderdaad dat ze ( zoals je zelf zegt ) de hete adem voelen.
Makkelijk om specifieke punten aan te pakken uit mijn verhaal, maar de premisse blijft gewoon staan. Het is een defensieve move van Apple, los van hoe ze het concreet aanpakken, ze worden op de hielen gezeten door de conucrrentie en dat voelen ze.
Specifieke punten in je verhaal mogen niet aangepakt worden?

Anyway, we kunnen het er over eens zijn dat Apple inderdaad vrij protectionistisch is, maar niet in de mate die jij stelt. Zowel op iOS als OSX staat het iedereen vrij om alternatieve mapps apps te ontwikkelen danwel te gebruiken. Gisteren is bijvoorbeeld de mapps app van Nokia gelanceerd op iOS.

Verder is de move van de Apple maps app naar OSX niet per definitie defensief, er is namelijk al langer een integratie aan de gang van iOS en OSX, dit lijkt me gewoon een uitbouw daarvan.
google voice is al aanwezig op iOS, google maps is onderweg en er zijn een legio aan andere mapping software beschikbaar op iOS.
Het feit dat er alternatieven zijn heeft de EU niet weerhouden MS te verplichten IE niet meer te bundelen.
de EU heeft MS verplicht de gebruiker een keuze voor te schotelen, maar ik had geen keuze bij W8
Offtopic: reactie @Remmes_NT Er staat een applicatie voorgeinstalleerd genaamd browserkeuze.
bij mij niet, er staat doodleuk IE en dat terwijl ik gewoon zelfs een schone installatie heb en updates heb geinstalleerd
Google Voice is ook gewoon op iOS verkrijgbaar en ik verwacht dat Maps ook gewoon toegelaten zal worden, dus je post is niet relevant.

Juist het toelaten van deze apps laat zien dat Apple steeds minder streng Apps weigert in de AppStore. In hun guidelines staat immers dat ze Apps die dezelfde functie(s) hebben als de apps die Apple meelevert mogen weigeren; echter doen ze dit vrijwel niet meer (alhoewel ik wel graag zou zien dat je ze als 'standaard' in kan stellen, hopelijk in iOS7)

En de beurskoers van Apple is om allerlei redenen gedaald, waaronder:

- de nieuwe belastingsregels die in de US in 2013 worden ingevoerd.
- Analisten die bewust de Apple koers naar beneden probeerden te krijgen om nu weer flink in te slaan, omdat ze weten dat hij nog meer gaat stijgen (waarover nu een flinke morele discussie in de US gaande is btw).
Je snapt hopelijk wel dat we het hier over OSX hebben en dat je daar alles mee uit kan vreten wat je wilt? Niemand die jou tegenhoudt om iets naar keuze te installeren.
Moet elk bedrijf dan maar achteroverleunen en braaf met Google meelopen? Is toch prima dat er concurrenten komen en zijn? Daarnaast kan Apple met zijn eigen oplossingen een integratie bieden welke Google nooit van zijn leven bereiken kan.
Wat hier gebeurt past precies in de strategie om op elke iDevice hetzelfde te kunnen doen en overal je gegevens beschikbaar te hebben. En tot nu toe werkt dat perfect.
En mocht je graag Google Maps gebruiken dan is er niemand die je tegenhoudt.

Jij legt het ecosysteem op een heel negatieve manier uit. veel Apple gebruikers zien het iets positiever want zij zien het gemak ervan. Welk apparaat je ook pakt, overal hetzelfde. Inderdaad zolang je maar een iDevice hebt, maar dan is het fijn.
Klopt maar dat geld ook voor een google ala linux en een ms product.
Alles werkt met elkaar. Alleen bij de 1 google in dit geval wat beter.
De enige manier om die kaarten goed te krijgen is heel hard er aan werken, met heel veel ogen er naar kijken en zo veel mogelijk feedback verzamelen van een zo groot mogelijke groep mensen. Maps in OS X stoppen is vanuit dat oogpunt dus helemaal geen slecht idee.
Ik vraag me eigenlijk af wat ik daarmee moet op de iMac. Voor Siri zie ik nog wel toegevoegde waarde, wanneer het uiteindelijk ook in de Nederlandse taal beschikbaar wordt. Maps, zeker de huidige versie, vind ik zeker geen toegevoegde waarde hebben op de ipad mini, laat staan op de iMac.
Het wordt waarschijnlijk gewoon een losse applicatie, bevalt het niet start je hem niet op en sleep je hem naar de prullenmand.
Zoals veel van hun programma's staan die er vast op en kan je ze totaal niet of heel moeilijk verwijderen (zoals iTunes iPhoto bv). Maar je kan het inderdaad gewoon niet gebruiken. Ik snap niet wat mensen er zo tegen hebben. Er zijn toch ook al zoveel programma's in een standaard-windows ingebakken?
iTunes en iPhoto kan ik hier gewoon naar de prullenbak slepen? Anyways, Siri / Dictation in het Nederlands, dat zou wel fancy zijn. Nu gebruik ik het enkel om een wekker aan en uit te zetten eigenlijk.

Berichten beantwoorden heeft niet zoveel nut omdat hij toch geen Nederlands kan.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 19 november 2012 21:33]

Het linkje naar de prullenbak slepen is natuurlijk wel wat anders dan het verwijderen van de applicatie.
Safari krijg je niet van OS X af, ook niet bij het naar de prullenbak slepen. hetzelfde geldt voor iTunes, dat onderwater gewoon blijft staan, al is het alleen maar om de AppStore te laten werken.
De App Store is een losse applicatie en de iOS app store wordt in de browser getoond als je geen iTunes hebt.

Safari kan je ook verwijderen, dat er ergens een HTML render engine op het systeem blijft staan lijkt me wenselijk, anders werkt bijvoorbeeld mail.app niet meer.

Daarnaast zijn de .app bestanden (zoals deze dus bijvoorbeeld in de Applications folder staan) geen linkjes naar 'de actuele applicatie'. Maar een container waarin de applicatie zit. Vergelijkbaar met een .jar van Java oid.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 20 november 2012 12:40]

Sorry?

Je kunt iTunes/iPhoto/GarageBand/iMovie etc. gewoon verwijderen door ze naar de prullenbak te slepen...

En als dat al moeilijk is vraag ik me af wat jij onder makkelijk verwijderen verstaat? Ergens in een configuratiescherm een venster 'programma's' openen en dan daar je applicatie uit een lijst zoeken, op uninstall klikken waarna je 6x op akkoord moet drukken? Dat is pas moeilijk...
Voor jou misschien niet maar voor anderen wel. op de iMac kan ik begrijpen dat je de toegevoegde waarde van maps niet ziet, ook ik kan niet snel gebruikers bedenken die hier wel veel toegevoegde waarde in kunnen zien.

Maar bijvoorbeeld op de iPad mini zijn er zeker genoeg mensen vooral gezien het formaat die veelvuldig gebruik maken van maps als ze onderweg zijn of bijvoorbeeld de ipad mini in hun auto gebruiken als navigatie
Je hebt gelijk wat betreft de iPad mini. Daar wil ik ook graag maps op uiteraard. Het is geen slechte applicatie, al werkt Google Maps naar mijn mening het beste (terwijl die van Apple een goede inhaalslag aan het maken is). Ik wil niet beweren dat er totaal geen nut in zit en daarnaast hoef je het ook niet te gebruiken. Maar naar mijn mening hoort een besturingssysteem relatief kaal te zijn waarbij de applicaties zelf gedownload kunnen worden. Ik wil zelf kunnen bepalen wat er op die pc met dat OS staat. Niettemin zullen er zeker goede toepassingen voor zijn en is het goed voor de integratie.
Kijk stiekem eens hoeveel Apps tegenwoordig al gebruik maken van kaarten, dat worden er steeds meer. Ik ziedaar absoluut een toegevoegde waarde van Apple Maps in OSX waar developers gebruik van kunnen maken. Tevens past het in de strategie om veel Apps op diverse Apple platformen gelijk te krijgen.
Kijk ook eens hoeveel mensen een Google Earth geïnstalleerd hebben staan, zijn er ook nogal wat, kortom er is dus vraag. Mag de klant lekker zelf bepalen welke men kiest.
Voor Apps integratie is het een enorm toegevoegde waarde.

Kwaliteit van de Maps zal verschillend zijn. Ook bij Google en Bing laten af en toe enorm oude kaarten zien. Voor mij doen Bing en Apple maps het beter.
Helemaal afhankelijk waarvoor en in welke gebieden je het gebruikt.
Het nut zal vast in integratie zitten. Misschien heb je een contactenlijst met een adres van een persoon en kun je meteen zien waar het is. Of je wil iets kopen op ebay en snel checken waar het is. Of je hebt een foto met geotags in iPhoto, die laat zien waar de foto genomen is. Enz. enz. enz.
Ik ben vooral benieuwd of Apple eindelijk eens 10 bit display support toevoegd aan OS X. Zelfs Windows 7 heeft deze optie. Ik hoop van harte dat Apple de professionals niet vergeet ook al is het grote geld te halen bij de verkoop van Iphones en Ipads..
Siri?
Siri dat nog steeds redelijk onbruikbaar is in Nederland?
(geloof me, ik heb het vaak geprobeerd, maar namen en plaatsnamen bijvoorbeeld lukt echt niet ivm taal)
Zodra het in Nederlandse taal komt, teken ik ervoor op de iMac ;)
Ik zie absoluut de toegevoegde waarde niet van Maps op mijn macbook... Aan de reacties te zien ben ik niet de enige. Ik zie mijzelf niet navigeren met mijn macbook in de auto 8)7

Ik gebruik zowat dagelijks Google Maps, bevalt me prima! Dat Apple de concurrentie hiermee aan wil gaan snap ik opzich wel, maar ben van mening dat ze hier wel te laat zijn.
Als het de naadloze integratie heeft die ik gewend ben van Apple dan wel.

Op mijn computer een route zetten en die staat dan meteen op al mijn andere devices.
Het koppelen van routes aan de "maps" functie in iPhoto en Aperture, waardoor je niet alleen ziet waar je foto's gemaakt zijn, maar ook hoe je precies hebt gereden en waar je bent geweest op vakantie.

Lijkt me erg handig allemaal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013