Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 26, views: 8.272 •

In tegenstelling tot opnieuw dalende film- en muziekverkopen op fysieke media, heeft de verkoop van games in het derde kwartaal een lichte stijging laten zien, zo meldt onderzoeksbureau GfK. Verder stagneert de losse verkoop van betaalde muziekdownloads.

Volgens GfK worden de effecten van de onlineverspreiding in de entertainmentbranche op de verkoop van fysieke dragers, zoals dvd's en cd's, steeds duidelijker. De behaalde omzet uit muziek-dvd's daalde met 36 procent, terwijl de omzet uit muziekalbums 22 procent lager was dan het derde kwartaal in 2011. Ook het aantal verkochte films liep terug. Alleen de verkoop van games op fysieke media liet in het derde kwartaal een lichte stijging van 7 procent zien ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011. GfK tekent daarbij wel aan dat binnen het afgelopen kwartaal enkele grote releases, waaronder FIFA 2013 en Guild Wars 2, plaatsvonden terwijl dat vorig jaar niet het geval was.

GfK meldt bovendien dat ook de verkoop van betaalde muziekdownloads, bijvoorbeeld via iTunes, stagneert. Verdere details wil het bedrijf niet geven. De daling is vermoedelijk te wijten aan de opkomst van streaming muziekaanbieders, zoals Spotify.

Verder meldt de marktonderzoeker dat de populariteit van smartphones verder toeneemt. In het derde kwartaal van 2012 zou twee derde van alle verkochte toestellen een smartphone zijn. Ook blijft de trend van gestegen verkopen van simlockvrij en prepaid zich voortzetten, zo stelt GfK. In het derde kwartaal was 29 procent van alle verkochte toestellen een prepaid-model terwijl 26 procent simlockvrij was.

Mede door de btw-verhoging, die op 1 oktober van 19 procent naar 21 procent ging, zakte de behaalde omzet in de consumentenelektronica met 18,4 procent naar 411 miljoen euro. Vooral de verkoop van audioapparatuur zou fors zijn teruggelopen. Systeemcamera's zijn binnen de fotomarkt juist met een flinke opmars bezig; de omzet steeg met 92 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2011. Inmiddels zou een vijfde van alle verkochte camera's met een verwisselbare lens een systeemcamera zijn. Goedkope compactcamera's hebben echter volgens GfK veel last van de gestegen smartphoneverkopen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)

Reacties (26)

Klopt, ik heb voor het eerst in 7 jaar een spelletje gekocht. Als ik het doe, dan zijn er vast ook anderen! Ik vind namelijk dat het erg mooi staat als je een kast vol met dvd hoesjes hebt, beetje showcasen... sommigen doen dat met modelauto's en ik doe dat nu met spellen.

Edit: eerste zin is best raar...

[Reactie gewijzigd door Just_Michel op 19 november 2012 16:25]

Het probleem zit hem alleen in het feit dat je voor de meeste games ook een cd nodig aangezien cracks soms niet voorhanden zijn. Op je gamelaptopje een spelletje spelen zit er dan ook niet bij terwijl je een film of muziek heel eenvoudig mee kan nemen. Ik koop dan ook het liefst games waar geen cd/dvd voor nodig is. Dan heb ik er langer plezier van.
daar maak je toch standaart een iso van?
Daar heb ik in mijn puberteit grijze haren van gekregen. Elke keer weer CD's wisselen omdat je een ander spelletje wil spelen. CD beschadigd, CD niet goed opgeruimd, verkeerde hoesje (Eigen schuld, maar toch vervelend).
Of dat je de CD in de woonkamer hebt laten liggen en voor straf eigenlijk geen spelletjes mag spelen "Drive D:/ is empty, please insert a disk". Grrr! :-)
Als ik het doe, dan zijn er vast ook anderen!
Ik las laatst nog een stuk over "false consensus", oftewel: de neiging dat iedereen jouw mening deelt. Moest ik aan denken toen ik die zin las :)

Meer OT: de NPD cijfers laten juist een sterke stijging zien van de digitale gameverkoop en een daling van de fysieke media. Hoewel ik altijd het gevoel heb dat er nog veel meer digitale verkoop is (aangezien b.v. Steam z'n cijfers niet bekend maakt).
GfK is een organisatie die zich richt op de Nederlandse markt en NPD richt zich met hun gameverkoop cijfers op de US. Daar komt bij dat NPD het alleen maar heeft over Q3 en GfK over een heel jaar.

Daar komt bij dat vorig jaar de grote releases net in het vierde kwartaal vielen en dit jaar in het 3e kwartaal waardoor we voor dit jaar effectief 2x een groep grote releases hebben, als je dan 7% 'groei' bekijkt dan is dat waarschijnlijk effectief verlies. En vergeet niet dat we afgelopen jaar Diablo III, Guild Wars 2, WoW: Mists of Pandaria als super populaire titels hadden naast de jaarlijks terugkomende big releases.

Verder geeft Steam geen sales figures, maar ik betwijfel of ook de goedlopende kickstarters zijn meegenomen, een aantal hebben enkele miljoenen opgehaald, de maker van de Wing Commander serie (http://www.robertsspaceindustries.com/) zit nu bv. al bijna op de zes miljoen. En dan hebben we natuurlijk nog direct digital sales van menig indie developer die vast ook niet worden meegenomen...
Gfk meldt het toch zelf al: er zijn in dit kwartaal een aantal grote titels uitgekomen die er vorig jaar niet/minder waren, wacht op de jaarcijfers voor je een trend wil spreken

digitale downloads zitten zeker in de lift (Steam, Origin, ...), maar af en toe heeft de retail ook nog wel eens een goeie maand
Games zijn van de genoemde media waarschijnlijk ook het moeilijkste te kopiŽren aangezien de online functionaliteit toch altijd een legale sleutel nodig heeft. Het online gedeelte is voor veel gamers naar mijn idee een belangrijke reden om een game te spelen. De prijs/vermaak verhouding is voor games ook een stuk hoger dan bij films. De verhouding tot muziek is niet zo duidelijk omdat dat natuurlijk afhankelijk is van hoe vaak je naar de muziek luistert :).
Tja, als fysieke CD's goedkoper worden dan iTunes en andere online muziekwinkels, zal daar ook de fysieke verkoop van toenemen :)

Om de ťťn of andere reden zijn fysieke games (via webwinkels) goedkoper dan rechtstreeks via Steam. Dus ik koop gewoon de DVD, type het SN in in Steam en download het spel. Het doosje met DVD smijt ik wel ergens in een hoek.
Als ik moet kiezen tussen 8 euro voor iTunes download of 8 euro voor een CD dan kies ik direct voor de CD. De kwaliteit van lossless is nog altijd beter dan van AAC en je hebt CD's in een paar seconden op je PC staan en in evenzo weinig tijd omgezet in bijvoorbeeld FLAC.
het is natuurlijk 8 euro + de moeite om fysiek naar een winkel te gaan. Niet verwaarloosbaar. Ik koop tegenwoordig al mijn spellen op Steam. Ook bij nieuwe releases die dan gewoon even duur zijn als de boxed copy. Gewoon omdat ik dat rustig vanuit mijn luie bureaustoel kan doen en het toch meestal op 2 uur gedownload is. Ok 2 uur is meer dan de tijd die je nodig hebt om het in de winkel te gaan kopen, maar op die 2 uur kan ik ook gewoon rustig een film of serie opzetten of nog wat werken.
net alsof je enkel buitenkomt om games te kopen en die winkels zo afgelegen zijn, dat je er anders nooit langskomt...
Muziek koop ik ook via itunes, maar vaak nadat ik eerst alles rustig op de bank in alle rust heb kunnen beluisteren via de preview functie van iTunes.

Koop bijna niets meer in de winkel, of ik moet toevallig in het centrum zijn met de gedachte van: misschien kan ik nog wat bij de FRS scoren oid
Het probleem hiermee is helaas wel dat veel oudere games maar ook zeker nieuwere in de winkelversie een SN bevatten dat niet geaccepteerd wordt door Steam. Je kan dan alsnog vanaf DVD gaan installeren en cracks gaan downloaden om je spel zonder DVD aan de gang te krijgen. En het vaak opnieuw doen na een reinstall.

Ik ben langzamerhand aan het wegdrijven van fysieke media naar Steam maar dit is een issue dat ze echt moeten gaan oplossen. Ik vermoed echter dat dat niet zal gebeuren en je nog jarenlang spellen uit de budgetbak haalt die in principe op Steam te krijgen zijn maar niet door Steam (h)erkend worden.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 20 november 2012 13:49]

"GfK tekent daarbij wel aan dat binnen het afgelopen kwartaal enkele grote releases, waaronder FIFA 2013 en Guild Wars 2, plaatsvonden terwijl dat vorig jaar niet het geval was."

Komt bovenop dat verscheidene uitgevers al hadden aangegeven minder draconische drm gaan toe te passen op hun games.

Waar je vroeger er wat voor over moest hebben om een gekopieerde game werkende te krijgen had ik de laatste tijd het gevoel dat het net omgekeerd geworden was.
Net als je braafjes de game kocht had je een heel gedoe terwijl je bij de gekopieerde versie met de juiste crack al deze rompslomp niet had.
Nu gaan de games hopelijk terug naar een vorm van "kopen=minder gedoe".
Niet zo gek...

Ik kocht Anno 2070 in de Steam Store voor 45 euro
Staat hij (na zoeken 8)7 ) voor 23 euro bij de Mediamarkt in het schap.... Dan krijg je er een doosje en boekje bij.

Nu ben ik niet zo van de optische mediums, maar dit is toch de omgekeerde wereld zou je zeggen.
logisch toch?
Steam = zo goed als een monopolie (grappig dat sommige mensen anti-Origin zijn)
Mediamarkt = winkel met concurrentie, stunt dus af en toe met prijzen
Steam is echt niet de enige, zelfs de mediamarkt zelf heeft dit probleem. In de winkel kost de game nu §28 en als je hem wilt downloaden §50. Maar als je had gewacht en de game had gekocht tijdens een Steam sale was je ook iets rond de §25 kwijt geweest en had je voor een zacht prijsje alle DLC kunnen kopen...
Ik kan me er ergens wel in vinden dat het nog steeds de voorkeur heeft om Fysieke media aan te schaffen naast dat het leuk staat in je kast. Bij mij zelf zie ik ook wel een stijging in aankoop van fysieke media. Hoewel soms een schijf van de Freerecord shop niets meer bevat dan preload data van bv steam en je het alsnog via dat platform activeert heb je wel een groot voordeel... Namelijk dat je het terug kan brengen als je vind dat het spel zuigt.

Bij steam is alles op de gok of je moet eerst de illegale versie downloaden om te kijken of je het spel ZELF ook leuk vind. Ipv uitgaan van filmpjes en de marketing machine en je oordeel daar door laten beÔnvloeden.

Ik denk dat als digital downloads ook refunds gaan accepteren en dat gameontwikkelaars meer demo's klaarzetten dat dan fysieke aankopen misschien wel weer zullen dalen.

Ik moet er niet aan denken dat je 60 euro neerlegt voor Blackops2 en het spel voor singleplayer wil hebben wat dan enorm teleurstellend is en je geen geld terug kan vragen of kan ruilen voor nieuwe game.
Ik koop op de releasedatum een spel vaak voor een aanzienlijke (tot 30%) lagere prijs op een fysiek medium in een fysieke winkel, dan online via Steam of Origin.

Soms is het handig omdat het sneller installeert vanaf DVD. Soms moet je alsnog zo'n joekel van een update naar binnen halen dat je alleen de key gebruikt en het fysieke doosje alleen maar voor de show in de kast staat.
De kaars brandt altijd iets feller voordat ie helemaal uit gaat he.
Ben het eens met Titusvh, bij releases kan je het goedkoper in de winkel krijgen de laatste tijd.

Daarbij mis ik een beetje de scope van spellen waarop ze de analyse hebben gedaan. Als voorbeeld: Rocksmith.

Voor Rocksmith heb je een USB accessoire nodig om het spel optimaal te kunnen spelen, maar tegelijkertijd kan je deze prima aankopen op Steam.

Hetzelfde voor "Limited" of "Game Of The Year" edities, die op beide manieren verkrijgbaar zijn, maar veelal meer fysiek aangeschaft worden om de goodies ed
Grappig feitje met het in het achterhoofd dat de online distributie van de gameindustrie verder is dan die van de muziek- en film industrie. :Y)

[Reactie gewijzigd door BrutalDave op 19 november 2012 19:06]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013