Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties, 27.397 views •

Uit onderzoek aan de University of Texas Medical Branch blijkt dat gamers even goed zijn in het besturen van medische robots als medicijnen-studenten. Het gemiddelde van de groep gamers was zelfs net iets beter dan dat van de studenten. Hoeveel gamen nodig is, moet nog blijken.

Dr. Kilic van de University of Texas Medical Branch doet onderzoek naar opereren met behulp van medische robots. Zijn vakgroep heeft een simulator waarmee het opereren met robots nagebootst kan worden. Met die simulator bekeek hij de vorderingen van een groep studenten medicijnen. Hij legde de studenten training voor die bestond uit 32 verschillende stappen en bekeek daarbij 20 verschillende vaardigheden. Zo werd bekeken hoe snel de studenten instrumenten op kunnen pakken en hoeveel druk ze uitoefenden tijdens het opereren.

Kilic liet een groep gamers dezelfde training doorlopen en vergeleek de resultaten. De gamers, die gemiddeld ongeveer 2 uur per dag spelend doorbrengen, presteerden net iets beter dan de medische studenten, waarvan sommigen al ervaring opdeden in een echte operatiekamer. Kilic concludeert daaruit dat gamen een goede oefening is voor toekomstig chirurgen. Het zou de oog-handcoördinatie van chirurgen verbeteren.

Hij liet een tweede groep gamers de test doen, die gemiddeld vier uur per dag spelen. Die presteerden niet beter dan de groep die gemiddeld twee uur per dag gamen. Kilic wil nu gaan onderzoeken hoeveel speeltijd nodig is om de vaardigheden van medisch studenten te trainen. Het is niet de eerste keer dat uit onderzoek blijkt dat games spelen een goede training voor dergelijke handelingen is. Onderzoekers uit Iowa trokken in 2004 een vergelijkbare conclusie.

Dr. Kilic licht zijn onderzoek toe

Reacties (75)

Reactiefilter:-175074+136+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Lijkt me dat je dan ook een controle groep moet hebben die niet gamed or medicijnen studeert. Nu weet je slechts dat er twee groepen zijn die het ongeveer even goed doen. En dat is natuurlijk geen nieuws.
Ben wel benieuw wat er gebeurt als je ook een groep kinderen loslaat op dat spul. Geen gamer of medicijnen student maar gewoon jong en onbevangen. Gezien de snelheid waarmee een tienner dingen leert denk ik dat die heel snel beide groepen de baas is.

Er was trouwens laatst een onderzoek dat peuters en kleuters minder met een muis konden werken doordat ze meer en meer met touch bediening op tablets en telefoons werken. Misschien moeten die medische spullen ook meer met touch gaan werken. Dus in plaats van een joystick bedienen met een robot arm gewoon aanwijzen op een touch scherm waar hij moet zijn en bijvoorbeeld met een pinch beweging knippen.

Edit: heb nog geprobeerd een link naar dat onderzoek te vinden. Het stond laatst in de papieren Stentor, ook op Google zoeken op "peuter kleuter muis touch" is kansloos, je wordt bedolven onder leer programma's. Helaas...

[Reactie gewijzigd door pe1dnn op 19 november 2012 17:31]

Ik zie in de bron ook geen vermelding van een controle groep en de toename ten opzichte van mensen die geen van de eigenschappen bevat(medische training of gaming). Hoewel dat wel redelijk standaard is. Mogelijk dat ze vergelijken met mensen voor de medische training en weten wat de gemiddelde toename in kundigheid is door middel van training.
Bij een conclusie waaruit blijkt dat de twee groepen hetzelfde resultaat halen, is de controle groep essentiŽel.

In mijn oog zouden dit mensen moeten zijn die wel met een computer kunnen omgaan, maar nergens expert in zijn, om maar zo te zegen.
Specifically, the UTMB study measured participants' competency on more than 20 different skill parameters and 32 different teaching steps on the robotic surgery simulator – a training tool that resembles a video game booth complete with dual-hand-operated controllers a video monitor that displays real-time surgical movements. As a whole, the nine tenth graders participating in the study performed the best, followed by nine students from Texas A&M University and lastly the 11 UTMB residents; the mean age of each group was 16, 21 and 31 respectively.

For further comparison, the groups were tested in a simulation of a non-robot-assisted laparoscopic surgery. In this scenario, when presented with a complicated surgical technique that does not rely on the visual-spatial coordination present in robotic surgery, the resident physicians scored far higher than the high school gamers.
Zie filmpje; http://www.youtube.com/watch?v=Wr1MGJBt4X0
3 groepen

1 Medische studenten, waarvan sommigen al ervaring opdeden in een echte operatiekamer.
2 De gamers, die gemiddeld ongeveer 2 uur per dag spelend doorbrengen.
3 Een tweede groep gamers, die gemiddeld vier uur per dag spelen.
Je kunt niet nog meer gelijk hebben! ;)
+veel voor wetenschappelijk verantwoord
Ha, grappig artikel. Ik heb precies hetzelfde onderzoek gedaan, maar dan wat kleinschaliger op de middelbare school.
Gamers en niet-gamers werden geklassificeerd d.m.v. de score in Forza en Geometry Wars.
Gamers bleken een laparoscopische operatie echter even goed uit te voeren als niet-gamers. Grappig is dat bij dokters in opleiding er wel een verschil gevonden werd, gamers waren daar beter in operaties. Punt ter discussie is dat tegenwoordig scholieren zo bekend zijn met games, telefoons, touchscreens etc. dat de nieuwe generatie wellicht sowieso een stuk beter is in het uitvoeren van dergelijke operaties. Als je het eens wil nalezen, bron: www.mmc.nl/content/downlo...chJournaal_Oktober_LR.pdf (78-81)

[Reactie gewijzigd door boe.i op 19 november 2012 13:57]

Ik zie een toekomst onstaan voor de pro-gamers die uit de scene willen stappen ;)
Gaat dus mooi op mijn CV, expert in medische robot operaties :)

Altijd al gedacht dat opereren niet zo moeilijk kan zijn, gewoon een tutorial op Youtube en elke gamer kan het na doen :) Eindelijk ook een game waar een te hoge K/D ratio juist niet goed is, teamwork wordt zo wel gestimuleerd!

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 19 november 2012 13:51]

Ik merk bij meer dingen dat gamen van pas komt. Zo wordt je reactie tijd ontzettend veel sneller dan mensen om mij heen die niet gamen.

ook het reageren en focus in het verkeer gaat ontzettend omhoog. Onder druk sneller de beste keuze maken bijvoorbeeld. Dingen die vallen nog uit de lucht pakken voordat ze op de grond vallen. Waarbij mensen mij aankijken en nog aan het verwerken zijn hoe ik het precies deed.

Als je net als ik in je jeugd 16 uur per dag shooters speelt. dan helpt dit enorm bij het snel reageren op je omgeving.

Deze uitkomst is dan ook niet vreemd.
Ik merk wel dat het de laatste tijd weer achteruit gaat met de reactievermogen, ben ook plotseling slecht in shooters geworden helaas, hoe ik vroeger nog uber was in Battlefield Vietnam en regelmatig voor cheater werd uitgemaakt, ben ik nu een noob in BC2 en BF3 :'(
Daar heb ik ook last van met mijn 32 jaar oud, maar dat was alleen in de eerste week. Zit nu gewoon weer op het oude nivo ;)
Dat betekend dat je ouder geworden bent :Y)

Daar heb ik ook last van, was 5-10 geleden ook stukken beter in shooters (of ik had meer tijd om te oefenen :+ )
Dat, en in combinatie met interesse, kan me nu ook niet lang meer vermaken in zulke games, maar dat kan wellicht ook door de reactie vermogen komen,
oftewel: oorzaak <=> gevolg ;)
Vroeger in ons studentenhuis speelden we een reactiespelletje Halli-galli. Nou, dat was eigenlijk geen spel meer, maar een bevestiging van onze leeftijd :D De jongste won vrijwel altijd, tenzij hij slecht geslapen had of wat alcohol had gebruikt. De oudste verloor altijd, tenzij de rest dronken was ofzo :P

Ik weet alleen niet of reactievermogen nu zo belangrijk is bij operaties. Een vaste hand (dat lukt wel met robotoperaties) is veel belangrijker lijkt me. Gamers passen zich gewoon vrij snel aan aan bepaalde besturingen. Ik merk dat zelf ook: ik wen sneller aan een nieuwe auto en zijn specifieke bediening (rem, koppeling, gaspedaal) dan mijn vader.
Halli Galli.. Toen ik dat speelde met vrienden was het meer wie het snelst iemand z'n hand naar de tering helpt dankzij die bel. Daar heb ik nog wel eens pijnlijke handen over gehouden.
halli gallie brengt goedde verhinderingen op altijd net mis slaan langs de bel of net 1 stukje fruit verkeerd geteld :P
Zou het gamen ook een goede voorbereiding zijn voor het versieren van vrouwen?
Daar is een snelle, goede reactie ook belangrijk. En een goede oog-hand coordinatie een prť.
Inderdaad, ik heb vroeger heel veel achter de NES / SNES gezeten en daarna nog heel wat consoles meegepakt. De laatste vijf jaar of meer echter zat ik er bijna niet meer achter, alleen heel af en toe een 1st party Nintendo game of uitzonderlijke spellen zoals God of War of zo.

Het laatste jaar echter zit ik er weer meer achter, met name PES, en ik merk dat mijn oude 'gaven' weer terug komen. Inderdaad, een kopje pakken die uit je handen glijdt, op de weg (moet wel uitkijken) maar ook gewoon op het gebied van probleem-oplossend-vermogen, bij PES moet je constant nadenken of je een opening ziet op het veld en moet je dan snel handelen om de bal er naartoe te krijgen, soms moet je meerdere stappen in je hoofd anticiperen. Ik bemerkte onlangs dat ik op het werk vaak dezelfde denkprocessen toepas. :*)

Nee, om nou te zeggen dat gamen zinloos is, no way, veel beter dan tv kijken bijvoorbeeld, en daarnaast vind ik veel van de huidige games enorm interessant, geestverruimend vaak en kunstzinnig. Neem nou bijvoorbeeld Bioshock, uniek en eigen, vergeet je nooit meer.

[Reactie gewijzigd door alex4allofyou op 19 november 2012 23:12]

Haha, erg leuk verwoord.

Lijkt me een prima plan, goed verhaal erbij verzinnen en je bent binnen ;)
Zij: Stop nu eindelijk eens met gamen....!!
Hij: Lieverd dit is huiswerk voor mijn studie en ik moest hier iets beter op oefenen.....

Hoort deur dichtslaan....
Dus als je professioneel gamer bent kun je later altijd nog OK-assistent worden! 8-)

Gamer op OK: Hoeveel kills heeft u in je leven gemaakt Doktor?
Doktor: 1
Gamer: Maar 1? :?

[Reactie gewijzigd door Falcon op 19 november 2012 13:44]

Je hoeft geen professioneel gamer te zijn hoor, de groep die 4 uur per dag gamed deed het net zo goed als die het 2 uur deden. Daaronder hebben ze nog niet getest, misschien is 10 minuten per dag wel genoeg, dat moet nog blijken...

Het gaat dan ook niet om hoe goed je bent in de game maar hoe je hand/oog coŲrdinatie is, dat is maar 1 van de 100den factoren die bepaald hoe goed jij kan gamen...
Ja puur in de besturing zullen ze wel beter zijn, maar daar houdt het dan ook op. Dus gamers die de medische wereld instappen hiervoor lijkt me onwaarschijnlijk.

Het enige wat we kunnen stellen is dat de vaardigheid van het besturen van z'n medische robot beter kan worden d.m.v. het spelen van games. Niet meer niet minder. Derhalve zal men dus wel gaan kijken hoe men met deze informatie de opleiding van medisch personeel dat dergelijke robots moet gaan besturen kan verbeteren.
dit wilde ik ook net zeggen.. een betere hand-oog coordinatie zegt niet hoe je moet handelen als er opeens een bloeding is of dat de bloeddruk van de geopereerde zomaar begint te dalen.
Misschien moeten beginnende chirurgen maar meer games spelen na hun werkdag dat gemiddeld om 07.00 uur begint en om 21.00 uur eindigt ...

//off topic: leuk onderzoek van een Turkse onderzoeker.. mijn landgenoten doen het goed in de VS :-)
Misschien ook nuttig om te onderzoeken welke games voldoen. Twee uur per dag Wordfeud is toch echt heel anders dan 2 uur per dag Unreal Tournament.
Wordfeud is dan eigenlijk van hoger niveau, je kunt er je woordenschat mee vergroten en dat maakt je ook goed in quiz vragen enzo, wat dan af en toe wel leuk is om met vrienden te doen.

unreal tournament is gewoon schieten en uitvoeren,
Tjsa, je kunt inderdaad heel veel tijd steken in een Taal die er toch uit gaat. En vervolgens snapt iedereen toch wel wat je zegt als je spelfouten maakt. Neuh.. ik vind taal overrated.


UT en andere games vragen wel wat meer dan enkel schieten Zie bv dit artikel

Het samenwerken naar een groter doel is erg leerzaam.

:) Kunnen we meteen samen naar het doel werken om spelling en Nederlandse taal uit te bannen
Wat je nu zegt ben ik het niet mee eens er staat juist in het artikel dat ze gekeken hebben naar vaardigheden als dingen oppakken en druk uitoefenen. Dit komt veel meer voor in unreal tournament dan in wordfeud. Of je bent natuurlijk gewoon heel off-topic en je hebt het er over wat er in het algemeen leerzamer is en dat is denk ik inderdaad wordfeud.
Opzich een leuk onderzoek, zeker ook als je je realiseert waar je mee bezig bent ( zoals studenten medicijnen ) denk ik dat de druk groter word doordat die realiseren dat er echte mensen levens van afhangen. Gamers vraag ik me af of het ook in de werkelijke situatie het er beter af brengen.
Beroeps ethiek heeft NIETS te maken met vaardigheid, dus hoe je er in gods naam bij komt de vergelijking door te trekken gaat me geheel te boven, of je moet insinueren dat gamers potentiele creminelen zijn... wel dat zijn artsen namelijk ook, (illigale orgaan transplantatie anyone?)...

en hell zelfs ik ben een potentieel crimineel, sterker nog als ik naar een land zou verhuizen waar oorlog heerst ben ik zelfs een potentieel oorlogs-misdadiger... hoe groot de potentie is staat geheel buiten beschouwing maar optentie is er altijd... hoe klein ook...
Beroeps ethiek heeft NIETS te maken met vaardigheid, dus hoe je er in gods naam bij komt de vergelijking door te trekken gaat me geheel te boven, of je moet insinueren dat gamers potentiele creminelen zijn... wel dat zijn artsen namelijk ook, (illigale orgaan transplantatie anyone?)...

en hell zelfs ik ben een potentieel crimineel, sterker nog als ik naar een land zou verhuizen waar oorlog heerst ben ik zelfs een potentieel oorlogs-misdadiger... hoe groot de potentie is staat geheel buiten beschouwing maar optentie is er altijd... hoe klein ook...
Ik snap niet helemaal waar jij op doelt ik doelde erop dat Gamers misschien het meer als een spelletje zien omdat ze de gevolgen alleen maar kunnen inschatten, een student medicijnen staat naast die persoon aan de operatie tafel en zal dus veel beter een inschatting kunnen maken dan iemand die het alleen maar achter een scherm met 0 risico uitvoert.

Dus waar jij ook op rant heeft helemaal niks te maken met beroeps ethiek maar gewoon met inleving en de gevolgen daadwerkelijk erkennen en de consequenties hiervan.
Is gamen toch nog ergens goed voor. Maar zie dit nog niet zo snel als een universitair vak verschijnen. Gamen is en blijft toch een vak appart, zo blijk....
Dat is positief voor de doktoren met een positieve kill/death ratio.
Er word toch ontzetten vaak aangetoond dat Gamers een verhoogd waarnemingen vermogen, en versnelde reactie en een super snel logisch brein hebben...

Game-inistisch..... ? Op naar de 2013 beweging!!! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True