Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 558, views: 73.698 •

De verkoop van pc's met daarop Windows 8 ligt ver beneden de verwachtingen van Microsoft, stelt een bron binnen het bedrijf volgens een bekende Microsoft-watcher. Het bedrijf zou de schuld echter bij de makers van pc's leggen, die met tegenvallende ontwerpen zouden zijn gekomen.

Onder andere door het opdringen van het nieuwe, voor touch geoptimaliseerde start menu was de release van Windows 8 een van de meest controversiële in de geschiedenis van Microsoft. Hoewel het OS nog geen maand uit is, is er al veel gespeculeerd over de ontvangst maar harde cijfers ontbreken. Cijfers en details meldt de bekende Microsoft-watcher Paul Thurrott ook niet, maar wel zegt hij van een bron binnen Microsoft vernomen te hebben dat de Windows-maker de verkoop intern tot nu toe ' teleurstellend' vindt.

Microsoft zou de trage start echter vooral wijten aan de beperkte beschikbaarheid van Windows 8-pc's en de tegenvallende ontwerpen van hardware met het besturingssysteem. Fabrikanten hebben veel touch-all-in-ones en kruisingen van notebooks en tablets aangekondigd, maar nog lang niet alle ontwerpen zijn beschikbaar.

Microsoft lijkt al langer ontevreden te zijn over de hardware-innovaties van zijn partners. Het bedrijf heeft zelf een tablet uitgebracht, de Surface RT, met een krachtiger Pro-variant van de Surface op komst, terwijl ceo Steve Ballmer heeft gezegd dat er meer hardware op komst is en er geruchten zijn over een eigen smartphone.

Het gerucht over de interne ontvangst van de Windows 8-verkopen komt op een moment dat Windows-topman Steven Sinofsky net is vertrokken en de pc-verkoop ernstig onder druk staat door de populariteit van tablets en de aanhoudend slechte economische situatie.

Windows 8

Reacties (558)

Reactiefilter:-15580521+1328+221+30
1 2 3 ... 16
Ik leg de schuld bij Metro. Maar dat is gewoon wat mij opvalt.
+1
Metro -> 'Modern UI'. Prima voor tablet en Phone (met touch en small screen), maar niet voor PC's (keyboard/muis multi large-screen)
En dit is toch de grootste fout. Of eigenlijk Metro is niet het issue. Maar het verwijderen van het Start Menu.

Ik werk nu zelf ook op een W8 machine. En OS technisch een prachtig OS, totdat je het Start Menu gebruikt wat nu bij Windows zit. Ik ga straks lekker testen met Start Menu vervangers.

Ik heb de geruchten al gehoort dat in Q1 2013 Microsoft met een zakelijke versie van WIndows 8 komt, met het Start Menu.

Daarbij is het ook totaal klote dat je een Microsoft Account moet hebben om Windows goed te gebruiken. Immers de Metro Interface apps kan je alleen maar installeren met een MS account. Volkomen waardeloos.

[Reactie gewijzigd door Rolfie op 17 november 2012 12:58]

Heb je een link naar die geruchten over een zakelijke versie van Windows 8? Ben ik wel benieuwd naar. Als er een versie komt met een gewone desktop en gewoon start menu ben ik wel geinteresseerd om over te stappen.

Vooralsnog blijf ik lekker hangen op Windows 7 wat prima werkt, en velen met mij denk ik.
Iedereen klaagt over het metro interface. Je kan metro zien als een start menu maar dan scherm vullend. Die rare widget achtige icoontjes verwijder je gewoon(nieuws, weer etc) en je zet gewoon je programma's erin. Vooral op multi monitor bevalt mij het metro super goed. Je kan hem op beide schermen openen en op het andere scherm doorwerken in je desktop.

De metro apps zijn over het algemeen iets minder bruikbaar op een desktop. Daarentegen kan je veel apps naar de zijkant schuiven en toch je desktop gebruiken(vooral bij skype of pdflezer handig).

Al met al even wennen maar zeker een verbetering ook voor zakelijk.
Maar ik wil geen schermvullend startmenu dat zo hard vloekt met de rest van de desktop. Op de desktop wenst MS net een zeer rustgevend geheel te bouwen met het verwijderen van zowat alle effecten. Alle 3D is eruit, Aero is er uit en de dominante kleur is wit. En dan duw je op je startknop en krijg je ineens een schreeuwerige interface waarbij verschillende vierkantjes om ter hardste om je aandacht staan te roepen. Dat is als water en vuur. Dat valt simpelweg NIET te combineren.

Geef mij maar het startmenu uit 7, lekker simpel in gebruik en alles behalve iets dat om je aandacht roept. Zelfs het zoeken vind ik in 7 beter gaan. Daarom dan ook dat als ik 1 keer een PC heb overgezet naar 8 er ook direct Start8 van stardock op zal gaan. Een win7 startmenu dat perfect in 8 integreert.
Juist, ik heb niks voor niks 2x 24 inch om juist zoveel mogelijk applicaties niet schermvullend te hebben.
Komt microsoft eraan om mijn 24 inch schermen compleet nutteloos te maken met niet gevulde ruimte.
Ik gebruik zelf dan ook de startmenu niet veel. Dus waarom zou ik een "grote" variant van de start menu WEL gebruiken?
Komt microsoft eraan om mijn 24 inch schermen compleet nutteloos te maken met niet gevulde ruimte.
al eens naar de vernieuwde tweakers.net interface gezien :'(
Dat is inderdaad een rake vergelijking! En het lijkt erop dat marktplaats.nl met hun nieuwe, schreeuwerige en uiterst inefficiente look de rampzalige nieuwe look van tweakers.net achterna gaat. Simpel gezegd kan ik de helft van mijn display niet gebruiken door het vele lege wit. En zowel marktplaats.nl als tweakers.net zijn nog steeds zo ongelofelijk eigenwijs en willen beide niet naar hun klagende gebruikers luistern om de boel weer terug te draaien.
Of je installeert windows 8 gewoon niet (net als ik).
Als ik met windows moet werken en veel switchen van applicatie's documenten, copy pasten en noem maar op dan is het metro gebeuren totaal niet mijn ding.

Ook heeft Microsoft er hard aan gewerkt maar op het moment er zoveel klachten zijn dat de consument op dit geheel niet zit te wachten had men hier gehoor aan moeten geven. Nu lopen ze een grote kans dat het totaal niet gaat lopen.

Ik vrees dat uiteindelijk Microsoft geen keus heeft om een stap terug te doen naar windows 7 en van begin af aan weer opnieuw alles uitwerken. Bij tablets en mobieltjes is misschien dan nog wel veel te experimenteren maar bij een desktop OS waarvan ook nog een groot deel zakelijke gebruikers zijn dan zet je jezelf op een risico vol gebied. De metro hadden ze beter optioneel kunnen laten d.m.v. een functie toets.
waarom hoog van de toren blazen over het gemis van de startknop en het menu als je het toch niet gebruik? en met 1 druk op de knop zit je gewoon in je vertrouwde desktop omgeving, dus het hele gejank over de startknop en desktop is gewoon gejank om MS maar af te kunnen zeiken. je geef grappig genoeg zelf aan dat je startmenu amper gebruik dus snap echt niet waarom het dan zon issue is als je linea recta naar de desktop omgeving kun.

buiten dat om is het gewoon een gerucht, die gebaseerd is op weinig tot niks.
Hoog blazen? het verstoord de effectiviteit in de werkmethode.
Er zit toch niemand te wachten op het MOETEN switchen van schermen constant ... misschien niet zo hinderlijk voor thuis gebruik maar er zijn ook mensen die er serieus werk mee moeten verrichten.
Sorry hoor, maar deze reactie is zo overdreven dat die kant noch wal raakt.

De kleur van je gehele interface is in te stellen. Dus ik weet niet waar je de 'dominante kleur wit' vandaan haalt, maar ik heb nog geen wit in mijn scherm gezien.

Het 3D is eruit; ja dat klopt. Is dit storend? Persoonlijke smaak. Mijn mening? Ik merk er nul komma nul van dat aero of 3d er uit is. Het is gewoon anders. Punt uit.

Ik kan best snappen dat mensen het anders vinden en dan dat de eerste reactie dan gelijk afbranden is. Maar werk er nou is een paar dagen mee. (Iets wat veel mensen verafschuwen, want mee schreeuwen vanaf een screenshot, video'tje of een volledige onbevooroordeelde review *kuchkuch* is zoveel makkelijker)

Hoe vaak gebruik je je startmenu nou werkelijk? Vaak gebruikte applicaties zet je in je taakbalk (Net zoals bij win 7), en waarvoor gebruik je anders nog je start menu? Het vaak gebruikte argument over powerusers slaat nergens op. Als je werkelijk een 'poweruser' bent, dan gebruik je sneltoetsen om bij de meest gebruikte functies te komen. 'windows' + <insert key> will get you there.

En stel dat je werkelijk iets moet zoeken via je de zoek functie die ooit in je menu start zat. Wat dan? Dan begin je gewoon met typen en krijg je een schermvullend overzicht van alle resultaten van je query. Poe Hee. Dat is ongemakkelijk zeg! Overzicht! Die je vervolgens een volledige zwarte achtergrond geeft en voila! geen in your face interface meer.

Tuurlijk zijn er dingen die beter kunnen in de nieuwe Windows, dat hoor je mij ook zeker niet zeggen. Voor laptops vind ik em bijvoorbeeld totaal niet zuinig, maar er zijn zoveel betere dingen te verzinnen dan dat ene excuus "Metro / Modern UI". Denk nou is verder dan de first look (of deze nou van jezelf of van menig review site is)

Ik vind het gewoon jammer dat veel mensen niet tegen verandering kunnen. Embrace the change or ditch it AFTER using it.

(En ja ik ga er volledig vanuit dat je win8 nog nooit gebruikt heb, mag ik dit vooroordeel hebben? Ja. Want ik kan niet ruiken aan je lettertype of je al een keer het gebruikt hebt. /no offense meant.)

@Texamicz:
Dan gebruik je het startmenu niet. Wat hou je dan over? Een smooth lopend os, met wat extra functies. Waar is dan die brand? En die schermen zijn toch echt je eigen keus geweest. Iedereen die niet die luxe heeft, heeft er dus wel profijt van.

[Reactie gewijzigd door Artica op 17 november 2012 14:14]

Mijn grootste probleem met "Metro" is dat het geen bestandsbeheer heeft, daarvoor moet ik switchen naar de classic mode. Heel vervelend als je op een tablet werkt, aangezien ik ook gewoon bestanden wil kunnen openen op mijn potentiële toekomstige W8 tablet.
Zoals hierboven al genoemd wordt, bestandsbeheer ontbreekt..

Ik heb serieus geprobeerd te werken met Metro. Je schakelt constant terug naar de desktop vanwege het gebrek aan bestandbeheer. Toch probeert Miscrosoft Metro op te dringen.. alle wegen leiden naar Metro.. maar Metro is incompleet.. dus je bent constant aan het switchen.. heel vervelend. Multitasken is hopeloos met Metro.

Het startmenu had voor mij als functie dingen te verbergen die ik niet veel gebruik.. Metro geeft je teveel info waar ik helemaal geen belang bij heb.. geen structuur.. Alle apps maar door elkaar heen gegooid..

Feit dat ze de klassieke interface hebben verminkt en onbeschikbaar hebben gemaakt steekt dan gewoon. Je hebt geen keus. Daarbij nog in mijn achterhoofd dat ze met opzet DirectX 11.1 niet beschikbaar willen maken voor windows 7 maakt het plaatje compleet. Miscrosoft is gewoon ernstig klantonvriendelijk en slaat de weg van Apple in met hun dwingende houding om verkoop maar te stimuleren.

Toch moet ik zeggen dat Windows 8 RAZENDSNEL en stabiel werkt. Ik ben al overgestapt maar wel met Start8 van Stardock om mijn startmenu terug te krijgen. Kost maar eurootje of 5 ofzo. Super simpel appie en je hebt niks meer te klagen. Feit blijft dat dit vanuit M$ had moeten komen!

[Reactie gewijzigd door Cidious op 17 november 2012 14:44]

Met een muis vind ik Metro helemaal niet snel, eerder lomp en omslachtig.

Nog wat opgevallen; heb Win 8 geinstalleerd op een aparte disk, met bootloader. Mooi, alles werkt, kan kiezen..fijn. Maar huh, wtf? Kies ik Win 7 is er een reboot noodzakelijk :(
De "brand" zit hem in het feit dat MS je als gebruiker geen keus laat en je de interface opdringt. Dat er third party tools zijn die dit deels oplossen is irrelevant. Het blijft een gegeven.

Heb niets tegen veranderingen, als die veranderingen nuttig zijn voor mijn werkomgeving. En daar knelt het gewoon, daar Metro gewoon niet optimaal werkt met muis en tobo. Default blijft het prettiger met een aero interface of iig een OS wat voor muis/tobo optimaal is.

Take it leave it, natuurlijk. Dat kan je zeggen maar zeg nou zelf; het is ook een lompe insteek. Helemaal als je bedenkt dat dit helemaal niet gehoeven had, er is geen enkele, totaal geen reden waarom een volwaardig Aero-achtige, muis vriendelijk OS erin was gekomen. En dat, dat steekt. Want niemand, niemand kan 1 goede reden verzinnen waarom Win 8 ook niet een volwaardig muis/tobo interface heeft of zou kunnen hebben.

En dat, dat is triest. Anno 2012. Er is zoveel mogelijk. Opslagruimte is geen issue, niets is een issue. The sky is the limit!
En wat doet MS? Die zadelt je op met opzettelijke beperkingen. Totaal overbodig.

Ondanks al de prachtige excuses en verzachtende praatjes, dit blijft mij steken. Net als jij zelf, als gebruiker niet kan zeggen dat je in IE9 je fav-bar links of rechts wil, of de icoontjes home/fav etc.

Waarom wrod je keer op keer beknot in je mogelijkheden, terwijl in principe ALLES mogelijk is ? Nee, waarom vind jij het oke dat MS beslist voor jou ? Denken ze dat we niet mans genoeg zijn ?
@ Blokker,
Precies wat Artica zegt; veel mopperaars gebruiken W8 niet eens.

Je moet juist Decor8 nemen om je het gevoel van 7 te geven.
Helemaal top en alleen nog in bèta te koop of 30 dagen gratis. Je kan dan weer wel requests doen voor nieuwe functies. Die komen er in rap tempo bij.....

Vergeet Start8 (trouwens het enige dat ik niet gebruik van SD. :9~ )

Met de Tiles moet je leren werken en personaliseren, iedereen die klaagt gebruikt W8 niet of personaliseert het niet, iedereen die tiles gebruikt gebruikt zijn eigen tiles (en is bijna nooit op de het startscreen)........echt makkelijk.
Zo ook met functies die toch echt overzichtelijker geworden zijn maar op een andere plaats zitten.

Je kan het ook anders bekijken: Leren moet je toch, waarom dan niet een klein beetje energie steken in een OS dat je geheel naar eigen hand kan zetten, eigenlijk simpeler is als je weet hoe, en dat op meerdere platforms draait?
Naast dat het gewoon Windows 7 is in gebruik.

Dan hoef je nog maar 1 kunstje te leren........nu ken je er vast meerdere die je bij moet houden. ;)

(tip: draai je scrollrichting om en leer meteen alle devices met dezelfde beweging te bedienen. Op touchdevices "schuif" je een pagina omhoog om de onderzijde van de pagina te bereiken, nu scroll je waarschijnlijk naar je toe ipv van je af. Het gaat er dus om dat je vinger overal dezelfde richting kan gaan maken voor dezelfde handeling = (uiteindelijk ;) ) minder nadenken :9~ )

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 17 november 2012 15:06]

@ Teijgetje,

Correctie: Veel mopperaars gebruik W8 niet meer* Die zijn terug gegaan.
waaronder ondergetekende. Ik vond 8 geweldig toen ze nog de combinatie hadden van die strakke lijnen+aero. Dat was echt een topcombinatie. Maar na de RTM een maand of 2 te hebben gedraaid ga ik fijn terug naar 7. 8 is NIET gebruiksvriendelijk. Alleen je pc afsluiten kost al meer dan 2 klikjes, en dat is niet handig.
Er zijn ook mensen die eenmaal van een paard gevallen er nooit meer op kruipen.
Er zijn ook mensen die zich de moeite willen doen om iets nieuws te ontdekken en dan mag dat in het begin wat moeilijker zijn.
Toen jij nog heel kleintjes was kon je toch ook niet lopen. Dankzij uw doorzettings vermogen hebt ge dat wel geleerd en ik veronderstel dat je daar heel blij mee bent.
Kan het zijn dat eerder jonge mensen moeite hebben om een inspanning te doen.
Waarschijnlijk dat soort dat op 20jarige leeftijd al een electrische fiets hebben omdat ze te lui zijn om te trappen.
Ik ben nu 60 en heb sinds vorigen week Windows 8 op mijn PC. Geloof mij, ik doe veel meer dan een mailtje lezen en een spelletje spelen en toch vind ik Win8 nu al heel goed meevallen. Natuurlijk moet ik nog heel wat bij leren, het is een beetje plezant terug naar school gaan, ik vind dat leuk.
De reden om op een nieuw besturingssysteem over te stappen zou naar mijn mening moeten zijn dat het handiger/productiever werkt dan je vorige besturingssysteem..

Waarom zou je in vredesnaam een vergelijking maken met luiheid om iets te leren? Als het huidige besturingssysteem (Win 7, OSX, Linux of whatever) goed voor je werkt, waarom zou je dan overstappen op een systeem waardoor je alleen maar trager werkt?
Dat kan je wel vinden, maar anderen vinden dat niet.... Ik erger me aan de continue stroom aan informatie waar ik niet om heb gevraagd, en ik heb ook niet gevraagd om een OS dat ik moet personaliseren voordat ik er mee kan werken. Windows is populair geworden omdat het een bepaalde beleving gaf, die doorgaans met elke versie beter werd. De kentering is ingezet. Als ik dan toch iets nieuws moet leren, kan ik veel beter Ubuntu gaan leren.
Omdat je niet elke keer naar metro scherm wil en overzicht op dat moment ziet? wellicht veelvuldig applicatie's gebruik welke niet in de taakbalk valt te beheren omdat als ik ze zelf ontwerp verschillende versies kunnen zijn, test tooltjes en noem maar op.

En met name niet te vergeten de zoek functie ook in het start menu zat bij Windows 7. Windows XP vond ik de zoek functie al een ramp bij Windows 7 begon ik het acceptabel te vinden maar bij windows 8 loop ik me er weer aan te irriteren.

Het heeft niks met wennen te maken want met Linux kan ik ook prima over weg. Het gaat erom hoe snel met zo weinig mogelijke handelingen kan ik mijn taken uitvoeren en gegevens vinden.
En bij 3 tot 8 programma's is dat wellicht geen probleem maar zodra je al 10 documenten hebt open staan en 8 applicatie's en ook nog veel verkenners schermen omdat je tijdens het testen veel moet kopieren plakken en verwijderen ... dan loop je er wel degelijk tegen aan.
Ik zeg volgens mij al duidelijk, eerst naar het metro scherm en dan pas zoeken? nee ik wil kunnen zoeken terwijl ik andere applicaties in zicht heb zoals in windows 7 dat kan, in OSX dat kan en in Linux dat kan.
Je kan het ook anders bekijken: Leren moet je toch, waarom dan niet een klein beetje energie steken in een OS dat je geheel naar eigen hand kan zetten, eigenlijk simpeler is als je weet hoe, en dat op meerdere platforms draait?
Ach, je bedoelt bijvoorbeeld Ubuntu?
Veel mopperaars gebruiken W8 niet eens?
En vervolgens kom je met een waslijst aan add-ons, hacks en patches om het werkbaar te maken _/-\o_
Voor een tweaker niks geks aan. Ik heb niet een windows op de pc staan die out of the box is.

Altijd bewerkt met oa nlite en varianten, onnodige zaken verwijderd, vantevoren services standaard uitgezet die je toch niet gebruikt, laatste updates en drivers bijgezet.

Het zal even duren voordat windows 8 geaccepteerd zal worden,
maar het gros van de consumenten mag niet klagen. Die gebruiken 90% van de functies van een pc niet en daar blinkt win8 in uit. Snel, safe en simpel.

Overigens snap ik het geklaag niet over de standaard tiles. Die zijn helemaal in te stellen naar eigen gebruik.
Alle 3D is eruit, Aero is er uit en de dominante kleur is wit.
En juist DAT is IMHO ook 1 van de dingen die mij tegenstaat aan windows8, laat mij lekker al die poespas hebben ipv die retro windows 1 look. iedereen die het er zo uit wil laten zien in de 'oudere' versies van windows selecteert gewoon een desbetreffend thema...
Ik ben het helemaal met je eens dat metro vloekt met de desktop, het is een rare lelijke combinatie. Maar ik ben voor grotere (niet per se schermvullend) 'start'-menus. Waarom dat gepriegel door getrapte menuutjes?

Ideaal? Een overlay met grote iconen en zodra ik begin te typen komt mijn programma tevoorschijn. Zo'n overschuivende 'lade' zoals android heeft zou prima kunnen. Gnome Shell en Unity laten zien dat dit ook prima kan werken op een desktop.

Metro heeft vooral die rare combie van bewegende widgets/tegels en fullscreen apps afgewisseld met traditionele desktop programma's. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze dat doorgezet hebben op deze manier. Met als summum twee internet explorers...
Sorry hoor, maar dat is nu juist deel van het probleem: schuiven! Niet meer gewoon pats, klik rood krijs, einde programma! Nee, je moet 1 sec wachten, dan een sleep move naar beneden maken om iets te sluiten. Iedereen die beweerd dat dat handig is met een muis en/of zelfs beter verklaar ik voor gek. Zomaar een voorbeeld; perfect voor een tablet/phone, ridicuul voor een desktop en absoluut niet handiger.

Dan heb ik niet eens over het verplicht moeten aanmelden om apps te kunnen gebruiken. Krijg ik toch het gevoel "big brother weet graag wat je doet".

Als ze willen weten waarom Win 8 zo slecht verkoopt, moeten ze eens meer op You tube kijken! Als het klopt trouwens dit bericht krab ik me even achter de oren; zijn ze nou echt zo wereldvreemd daar bij Microsoft, of is het misplaatste arrogantie ?

[Reactie gewijzigd door Madrox op 17 november 2012 14:49]

Mee eens... als je niet op voorhand weet over dat account, heb je er zo per ongeluk een aangemaakt, in de veronderstelling dat je je lokale account gegevens aan het ingeven bent. Pas later blijkt dat het om een on-line account gaat. Dat lijkt echt nergens op, en is bijna net zo erg als de verplichte creditcard info die je moet opgeven bij een Ipad/pod/phone!
Alt + F4 doet wonderen...
Het feit dat je ineens allerlei toetscombinaties moet gaan aanleren om de UI werkbaar te maken, zegt al genoeg.
Ik ben ouder dan jou en gebruik PCs al langer dan jou. Dus dat soort onzin mag je achterwege laten.

Het feit dat er in Win8 talloze nieuwe toetscombinaties zijn die ook daadwerkelijk geleerd moeten om het OS werkbaar te maken is gewoon een duidelijke aanwijzing dat de GUI tekort schiet.
Alt+F4 is een oudje. Maar in de vorige GUIs vond ik het zelden de moeite waard die te gebruiken. Gewoon omdat het minder efficient was. Nu moet je wel, omdat de efficientere methodes verwijderd zijn.

En ja, ik sluit programmas op mijn iPhone. En dat doe ik met een goede reden. Omdat de nodige programmas NIET goed meer werken als je dat niet regelmatig doet!!
Leer een iPhone kennen voor je dat soort opmerkingen maakt!

Upgraden _hoeft_ niet.
Bekijk eerst of een upgrade wel zinvol is voor je het doet. Als het alleen maar een achteruitgang is en tegelijkertijd 30 euro kost, waarom zou je dan?

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 17 november 2012 22:11]

Natuurliijk, ik gebruik ook toets combinaties wanneer dat me uitkomt. Punt is echter; als ik met de muis toch al dicht in de buurt van die X ben, ben ik sneller klaar door op die X te drukken ipv mijn hand naar de toets-combo te bewegen.

Verder is het gewoon irrelevant; de GUI is namelijk ? Juist; GRAPHIC USER INTERFACE!

Die is zo ontworpen dat je juist zo min mogelijk toets-combo's hoeft aan te leren. Dat is nml. zo oldscool, he!
Je gaat toch ook niet in je auto het lichtknopje niet gebruiken omdat dit een draaiknop is geworden in je Opel ipv een drukknop in een andere
Nee je koopt gewoon een auto waar een drukknop in zit i.p.v. een draai knop of je vervangt de knop.

Dus je bebruikt zoals eerder gezegd, bijvoorbeeld Win7 of als je toch iets nieuws wil Ubuntu.

Mijn ouwe laptoppie draait goed met XP en dan alle grafische rommel uit zodat het op Win2k lijkt, is ie nog sneller ook,

Voor het multitasken met Autodesk inventor, Exel, Winscp en MySql is toch mijn werkstation op Win7 prettiger (en met de grafische rommel uit sneller) dan die van mijn collega op een Win8.

Voorts is vanwege de beveiliging er geen beschikking over een fysieke internet verbinding dus daar ga je met je waardeloze metro. (voor internet en email hebben we een Samsung 10" Tab) weet hoe snel je PC kan zijn zonder antivirus software?...probeer maar eens.
Dus? Het blijft flauwekul om een account te gebruiken om apps te installeren in metro, voor betaalde apps begrijp ik het nog wel maar gratis kan net zo goed zonder account.

All dat gedoe, moet je weer een nieuwe account aanmaken. Ik ga dus echt niet mijn eigen account gebruiken. Door dat gedoe heb ik dus geen zin in metro apps. Heel fraude gevoelig.

En dat argument van jou dat alle appstore's ook een account vereisen en dat je het daarom maar leuk moet vinden, dat is pas een stom argument... Dus als alles hetzelfde is het fijn/normaal? Kom op zeg. :')

[Reactie gewijzigd door Snowcake op 17 november 2012 14:03]

Als je om wat voor reden dan ook niet meer je account kunt gebruiken zit je meteen in de puree. Dat wil ik voorkomen want dan ben je alles kwijt.
Wat doe jij dan met je account dat microsoft dit zou blokkeren en/of je het niet meer kan gebruiken?
Wat dacht je van familie fotos die in Nederland heel geaccepteerd zijn, maar in de VS er toe leiden dat ze je account afpakken en de data verwijderen?
Zonder dat ze je vertellen waarom...

Heeft niet zo lang geleden hier nog op T.net gestaan.
en dan is het wel normaal dat microsoft politieagent gaat spelen?
politie agent spelen niet maar huisregels hebben is niks mis mee. Dus als Microsoft foto's tegen komt wat de huisregels schent en op basis daarvan het account blokkeert kan ik mij nog indenken.

je gaat toch ook niet naakt voor de raam staan met de gordijnen open terwijl er kinderen buiten spelen ...
Wat het is doet er niet toe. Het staat op een privé account. Weet jij wel wat privë betekent?
In Nederland is downloaden van audio en video legaal, dus waar heb je het over?
Iets over feiten...
Ik heb zelf Windows 8, op mijn laptop én mijn desktop (eyefinity setup).

Ben er heel tevreden over, maar dat probleem met die startknop die ik zelf ook erg miste heb ik opgelost door 'Start8' van StarDock te kopen..

Het is mij de 5 $ volledig waard! In ruil krijg ik een startbutton mét alle functionaliteit van de oude, kan ik nog steeds naar Metro indien nodig door Ctrl + startknop te klikken én heb ik toch de nieuwe fresh look van Windows 8 mét de ribbon en betere taakbeheer.

Mijn keuze was snel gemaakt. Misschien die van jullie ook ? :)

Link: http://www.stardock.com/products/start8/
Je roept mensen op tot het overtreden van de wet...
Zullen we die beoordeling overlaten aan het Hof van Justitie van de Europese Unie aub?

Dit omdat de Nederlandse hoge raad daar nog niet aan uit is, zie

LJN: BW5879, Hoge Raad , 11/01131

waarin de hoge raad aan de HvJEU vraagt:
b. Indien het antwoord op vraag 1 luidt als aan het slot daarvan vermeld, is dan een regel van nationaal recht die ertoe strekt dat ter zake van reproducties, door een natuurlijke persoon voor privégebruik gemaakt en zonder enig direct of indirect commercieel oogmerk, een billijke vergoeding verschuldigd is, ongeacht of de vervaardiging van die reproducties ingevolge art. 5 lid 2 Auteursrechtrichtlijn geoorloofd is - en zonder dat die regel afbreuk doet aan het verbodsrecht van de rechthebbende en diens aanspraak op schadevergoeding - strijdig met art. 5 Auteursrechtrichtlijn, dan wel met enige andere regel van Europees recht?
Maw: Als onze Hoge Raad niet zeker weet of dit voor persoonlijke doeleinden al dan wel niet legaal is, hoe denkt u dit dan wel met zekerheid te kunnen zeggen?

[Reactie gewijzigd door kidde op 17 november 2012 23:10]

Dat gaat over films en muziek. Software zonder licentie gebruiken is in Nederland altijd al illegaal geweest.
Een echte Nederlander die nog geen $5 over heeft voor een stukje software wat hij dagelijks gebruikt. Voor het kleine bedrag van $5 beschik je ook zonder gekloot en gehack eenvoudig over eventuele updates. Mensen die nog geen $5 over hebben voor een stuk software moeten zich afvragen of ze wel een computer hadden moeten aanschaffen.
Ik kan me voorstellen dat dan ook het niet zozeer een geldkwestie is maar meer een principekwestie, als je als eindgebruiker je portomonnee moet gaan trekken voor 'apps' om je O/S bruikbaar te kunnen maken op een desktop.
Iedereen die roept dat Windows 8 zo geweldig is en vervolgens allerlei apps gaat aanschaffen om het op Windows 7 te laten lijken...tja... 8)7
Een andere goede en zelfs gratis variant is Classic shell
http://classicshell.sourceforge.net/index.html
Ik gebruik zelf Ivosoft Classic Shell om het start menu terug te krijgen, is gratis en werkt prima. Ik heb het geïnstalleerd op mijn Asus Zenbook met Win8 pro. Ik vind de Metro interface ronduit gedrochtelijk, echt jaren 70 hippie-trippy kleurstelling. Is puur persoonlijk uiteraard maar ik vind het 3x niks. Het lijkt me idd. prima te werken met een touchscreen maar aangezien ik niet tegen vingerafdrukken op mijn scherm kan is dat voor mij geen optie. Desondanks moet ik zeggen dat Win8 me tot dusver wel bevalt, de bootsnelheid is uitstekend (cold boot 11 seconden tot loginscherm) en de stabiliteit ook. Het was alleen een fout van MS om iedereen Metro door de strot te willen duwen, als ze gebruikers de keuze hadden gegeven voor Metro of classic dan was de acceptatie veel hoger geweest.

[Reactie gewijzigd door Kurgan op 17 november 2012 15:04]

En om apps te installeren heb je daar ook een store account nodig, wat is het verschil?
Het probleem is niet de nieuwe GUI, mensen hebben daar minder problemen mee dan de gemiddelde Tweaker hier (ondervinding uit eigen verkopen en aan de hand van de zure reacties dat hier toch steeds komen op Windows 8).
Het probleem ligt bij het feit dat er zeer weinig toestellen beschikbaar zijn met Windows 8. Wandel de gemiddelde Vandenborre binnen en je hebt tussen alle toestellen slechts 4 Windows 8 toestellen en ze zijn amper op voorraad. Natuurlijk krijg je goedkoop een upgrade bij een nieuwe Windows 7 pc, maar mensen doen vaak de moeite niet om die upgrade uit te voeren (want het werkt gewoon, waarom zouden ze).
Om het probleem dan bij de fabrikanten te leggen is misschien ook wat kort, de laptops met Windows 8 zijn net zo degelijk als die met Windows 7.
Ik heb windows 8 draaien op een laptop met een ssd. Er is wat veranderd. maar oude omgeving draait gewoon zonder startknop. Na een weekje alles zo weer te vinden. Metro is leuk maar voor mij overbodig. zitten wat apps onder een knop maar 75 % van de tijd draait gewoon oude desktop. Leuk weinig nieuws ontdekt, wat mij betreft goed maar overbodig. Weing nieuws waarvan ik zeg daar zit ik op te wachten. Er is ook een startknop te koop voor 50 euro voor de rest er nog niet naar gezocht omdat ik ook bij anderen op computers moet kunnen werken voor onderhoud. Valt weinig over te zeggen meer dan: grappig maar overbodig.
ja en nee, standaard heeft de klassieke windows stijl namelijk geen start knop, wat je dus door de Metro Interface heen forceerd.

het probleem met de verkopen van windows 8 zal dan ook niet zo zeer liggen aan de metro interface zelf, ik vind hem zelfs best fijn ALS alternatief groter/netter start menu.
om programma's of games te starten (al zijn games vanuit steam in de metro interface krijgen wel een beetje lastig) best wel fijn gaan.

ik heb dan stardock's start8 gekocht en die herstelt de windows 7 start knop heel goed.

de fout ligt niet bij pc bouwers (makers?) maar bij microsoft omdat ze een touch interface pushen op de PC markt dat al jaren muis/kb gebruikt en dus 99.9% heeft geen touch scherm.

als ze hun eigen ego van wij pushen touch wel ffe hadden kunnen laten liggen en die oude start knop er in hadden laten zetten met Metro als alternatief/feature zou het al veel beter verkopen.

ik heb veel vrienden die zodra ik windows 8 noem al direct beginnen te walgen van de metro interface terwijl het OS als je metro gewoon als veredeld extra start menu gebruikt zelfs fijn is.

gewoon slechte marketing op microsofts einde... en de verwachting dat iedereen een touchscreen /apparaat met touch gaat kopen voor een OS.
Ik vind de "metro" start juist vervlend.
Open je een pdf, opent dat kreng in de metro. Afbeelding, metro. Muziek, metro.

Metro vult het hele scherm, dat is, naar mijn mening, niet echt handig.
De knoppen zijn eigenlijk te groot, voor enkel een touchpad is het wel te doen, maar met een muis wordt het al weer overkill.

Ik had idd veel liever gezien dat ze metro optioneel maakte. Gewoon tijdens de instalatie van Pro de optie bieden gelijk de metro erbij te zetten of niet.

Win 7 komt nu profesioneler over dan Win 8.

Vraagje.
Zou het niet mogelijk zijn om de goede verbeteringen uit 8 te slopen en bij 7 te plaatsen? (bijv. het native lezen van .iso's)
Ik vind de "metro" start juist vervlend.
Open je een pdf, opent dat kreng in de metro. Afbeelding, metro. Muziek, metro. [...]
En krijg je rechtsboven te zien dat er ook andere programma's zijn die het kunnen openen. Klik je daarop en kies je bijv. de windows photoviewer zal je nooit meer last hebben van die Afbeeldingen-app.
Alleen, geen enkele huis-tuin-en-keuken-gebruiker zal dit begrijpen, en blijft tot in lengte van dagen met dat heen en weer geswitch zitten (met alle ergenis die daar bij hoort).

Het probleem is dat Microsoft de transitie naar de Metro-kant veel te dwingend heeft gemaakt. Ze willen het zo graag pushen... Maar ja, de gemiddelde gebruiker (zowel die-hards als niet-die-hards) zit hier helemaal niet op te wachten, en ergert zich dus suf. Uiteindelijk willen we gewoon een interface die werkt. Soms hoort daar verandering bij (het liefst evolutie), maar vaak niet.

Ik durf te stellen dat de ambitie om eenzelfde interface op smartphone, en tablet, en pc's te gebruiken een stapje te ver is. De kracht van software en user-interfaces is juist dat ze anders kunnen zijn binnen de context waarin ze gebruikt worden. Van dat principe maakt Microsoft te weing gebruik. De office conversie op RT tablets laat dit ook zien. Ze durven uiteindelijk gewoon geen keuzes te maken.
Ach ja, dat kan. Blijft nog steeds een gedrocht want dat betekent dus dat je om echt te genezen van de Metro-kwaal je voor alle apps een oldscool windows versie moet gebruiken cq installeren. Is dat jouw definitie van "handig" ?
Denk niet dat het aan eigen ego ofzo ligt, maar de metro interface maakt tal van UE's mogelijk die met de traditionele interface niet mogelijk waren. Touch is natuurlijk de bekenste, maar dat gaat nog een stuk verder. Nu konden ze verder gaan zoals ze bezig waren, en dan bestond er een risico dat apple ze uiteindelijk de grond in zou stampen op lange termijn (simpelweg alleen al door de gigantische reserves die apple heeft opgebouwd) of een beetje riskeren om op die manier kop te lopen op verschillende gebieden. Persoonlijk ben ik het oneens met de manier hoe de metro interface en desktop met elkaar zijn vervlochten, maar er is echt niks mis met de metro interface met muis en toetsenbord te gebruiken hoor... alleen de mix gaat mis. Afgelopen weekend was ik bij een hackathon van microsoft (ben zelf geen fan van microsoft en leef ook niet echt in dat deel van de ICT wereld :P) en als je kijkt hoe het is om alleen metro apps te gebruiken... dan voelt windows 8 eigenlijk best goed :P . De grootste fout die ze hebben gemaakt is niet *al* hun apps eerst te porten.
wat is dat nu voor onzin dat metro tal van userexperiences mogelijk maken die voorheen niet mogelijk waren. ALLES wat metro nu kan, kan ook met de huidige windows als jij dat als developer aan je gebruiker wil geven, fullscreen, touch, gesturemoves,etc...
Je kan die metro interface verruilen voor de klassieke windows sttijl neem ik aan.
Nope, MS heeft zijn uiterste best gedaan om dat te voorkomen. Maar er zijn meerdere manieren om iets dergelijks teru te krijgen, zoals deze van Stardock: http://www.stardock.com/products/start8/

Ze proberen Windows 8 door je strot te duwen, maar zonder succes. HP kan je alvast beter niet meer kopen, want drivers voor windows 7 worden niet meer bijgehouden!
Ze proberen Windows 8 door je strot te duwen, maar zonder succes. HP kan je alvast beter niet meer kopen, want drivers voor windows 7 worden niet meer bijgehouden!
Yup. Typisch geval van niet vertrouwen op je technische capaciteiten en proberen te maken en verkopen wat de consument wil, maar vertrouwen op je marketing afdeling en proberen te veranderen wat de consument wil.

Als je goed in de markt ligt, zoals bijv. Apple, kun je daar een aantal keer mee wegkomen (iPhone5, Siri). Maar vroeg of laat komen mensen erachter dat marketing en innovatie twee heel verschillende zaken zijn.

Al is de Surface gek genoeg tamelijk innovatief. Ik denk dat mensen gewoon afknappen op pusherige 'jullie moeten dit willen'-houding t.o.v. de Metro-interface. Ik had i.i.g. zelf meteen de neiging een 'no-i-don't'-houding aan te nemen, iig. Blijkbaar was ik niet de enige.

Hadden ze gewoon een no-nosense tablet aangeboden met als speerpunt 'it runs all Windows software' ipv 'It has the new Metro UI', dan had ik er heel anders in gestaan.

Stel je nml. eens voor dat Apple een iPad zou uitbrengen met een volwaardige OSX. Dat is nml. precies wat Microsoft met z'n Surface heeft geflikt. Alleen die Metro-interface, daar hadden ze niet zoveel (na-)druk op moeten leggen. De markt zit blijkbaar niet te wachten op een desktop met een tablet-OS. Een tablet met een volwaardig desktop-OS is echter een whole different ball-game! Silly Marketing! |:(

[Reactie gewijzigd door tofus op 17 november 2012 13:19]

Dat is precies het probleem.
Microsoft kijkt niet meer naar wat de consument wil, of wat volgens hun het beste voor de consument zou zijn. Nee Microsoft kijkt alleen waar wat voor HEN het beste is.

Op de zakelijke markt werkt Microsoft op dezelfde manier. Microsoft heeft besloten dat het voor Microsoft het beste is als iedereen naar de cloud gaat.
Dus worden opvolgers van hun zakelijke producten met opzet slechter gemaakt als je ze on-premise draait, om zodoende bedrijven te dwingen naar de cloud te gaan.

Of de klant dat ook wil, dan interesseert ze niet. Ik merk dat er tegenwoordig slecht word geluisterd naar de input van bedrijven in beta programmas, terwijl ze dat vroeger wel goed deden.

Ik zou het nog kunnen begrijpen als Microsoft daadwerkelijk denkt dat wat ze doen het beste is voor hun klanten. Maar het is gewoon duidelijk dat dat niet de drijfveer is.
Microsoft kijgt ook op de zakelijk kant nog wel een klap te voorduren. Immers SBS bestaat straks ook niet meer in deze vorm. Je moet naar hosted exchange to. Of wel wij als MS bepalen wat het beste is voor onze klanten.
Het kan voor een groot gedeelte goed gaan. Maar MS is nu op de verkeerde mannier bezig. Ze hebben het zelf alleen nog niet helemaal door. Maar ze zullen het wel gaan merken. bedrijven stappen gewoon over naar andere producten. en dat zijn helaas voor MS , niet MS producten.
SBS is bedoeld voor de MKB markt. En daarvoor kun je nog beargumenteren dat een hosted oplossing uiteindelijk voor de klant goedkoper en beter is.

Maar Microsoft probeert ook de grote enterprise omgevingen te dwingen naar de microsoft cloud te gaan. En daar kun je met de beste wil van de wereld niet beweren dat het goedkoper en beter is, want het is juist het tegenovergestelde. (heb het laatst uitgerekend voor de Enterprise waar ik werk)
Heel handig, maar het is toch van de zotte dat je dit er als user zelf in moet zetten? Je koopt een halfbesturingssysteem en de andere helft moet je maar op internet zoeken, beetje vreemd lijkt me.
Standaard kan je de klassieke windows-stijl met startbutton niet meer terugkrijgen in Windows 8, dat heeft Microsoft heel bewust zo ontworpen.

Uiteraard is het inmiddels al wel weer mogelijk om dat alsnog voor elkaar te krijgen, want er zijn genoeg tweakers die niet zo van verandering houden ;)

Je kan bijvoorbeeld dit gebruiken:
http://www.startbutton8.com

[Reactie gewijzigd door ralph075 op 17 november 2012 12:44]

dan heb je het nieuws niet gelezen, dat kan namelijk niet....

en dat is ook wat wild cat hier boven al aan probereerde te geven,

MS heeft heel veel energie gestoken in de nieuwe interface, (waarvan zei denken dat het goed is, om zo'n zet goed door je strot te kunnen duwen MAG er geen alternatief bestaan anders zullen verstokte gebruikers nooit over gaan,

dat zie bijv ook met windows xp, die ondanks dat het een eeuw oud is nog steeds door velen word gebruikt alsof het superieur zou zijn tov alle andere versies.


persoonlijk vindt ik metro een aanfluiting voor een verder redelijk verbeterd os..

het is een interface die alleen geschikt is voor totaal onwetende computer gebruikers,

voor mensen die weten wat ze doen was windows 7 een stuk prettiger.. snel overal komen via het zoek/launch veld of als je het even niet meer weet scollen door de 'eindeloze' mogelijkheden.

voor multi-nonitor setups is het nog voor erger... om maar te zwijgen over de overbelastte schouders die het op gaat leveren, ik ziet het nog nie gebeuren dat ik steeds met mijn vingers naar het scherm moet gaan rijken, mijn schem hang ongeveer 30cm boven mijn bureau (op oog hoogte).

u zult wel snappen dat, DAT hem niet gaat worden. als ze nu binnkort met een surface gaan komen wordt 't misschien anders maar tot die tijd, vind ik dat cononcial het een stuk beter heeft gedaan, met HUN controversiële interface.
Je hebt veel tekst nodig om uit te leggen waarom win 8 zo goed is.

Heb maar 1 regel nodig om uit te leggen waarom win 7 beter is;

Je hebt de ultieme controle over vensters!

Zo, dat was makkelijk zeg :-)

Hieronder: Wil je nog meer voorbeelden:
http://www.extremetech.co...s-an-absolute-train-wreck
Aub. Het web staat er vol mee....

[Reactie gewijzigd door Madrox op 19 november 2012 13:13]

Het is fijn om op smarphone, tablet en workstation dezelfde applicties te hebben, maar met een user interface de ontworpen is voor het apparaat in kwestie.
Dus MSOffice met metro op een tablet, MSOffice met klassiek interface op desktop, en op de telefoon misschien MSOffice met een extra compacte metro interface.
Volgens mij is het juist wel fijn om dezelfde UI te hebben op je smartphone tablet en werkstation.
Fijn voor Microsoft misschien, omdat ze nu voor telefoons, tablets en laptops/desktops dezelfde UI hebben. Ze hopen natuurlijk dat de consument nu massaal Windows 8 door de strot gedrukt krijgt als ze een nieuwe laptop of desktop kopen en dat ze vervolgens in de winkel een Windows telefoon of tablet als vertrouwd ervaren. Die tactiek werkt alleen als de consument Windows 8 ook wil hebben op zijn laptop of desktop. Zolang W8 een reden blijft om juist geen nieuw apparaat te kopen (en die geluiden hoor ik om me heen heel veel), werkt die strategie niet.

Laten we wel wezen: er is geen enkele ergonomische reden om een touch-GUI te forceren op hardware die geen touch-interface heeft. Je sleept je een ongeluk met je muis om de swipes die je normaal met je vingers doet na te bootsen. Mensen zijn van nature erg conservatief, dat zag je al met het klassieke startmenu dat in Vista (geloof ik?) verdween. En als de hit/miss/hit/miss serie van MS doorgaat (Win 98 werd slecht ontvangen, 98 SE goed, ME slecht, XP goed, Vista slecht, 7 goed...), zou je haast zeggen dat deze tegenvallende release in de lijn der verwachting lag ;)

Als het waar is wat deze onbekende bron zegt, vind ik dat MS misschien een beetje meer de hand in eigen boezem moet stoppen. Het ligt juist helemaal niet aan de fabrikanten dat Win8 geen succes is. Op zakelijk gebied wordt bijvoorbeeld meestal de desktop/workstation vervangen en blijft het scherm staan, waardoor er niet snel een touch interface aan de computer gehangen wordt. En daar was Win8 nu juist voor bedoeld. En aangezien de zakelijke markt nog behoudender is dan de consumentenmarkt en ook een aanzienlijk aandeel van Microsoft's afzetgebied vormt, zal het nog wel even duren voor Win8 begint te verkopen.

Ik vraag me af of we binnen nu en 2 weken van Dell of HP een bron horen zeggen "Wij verwijten MS de teruglopende verkoop van computerhardware".

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 17 november 2012 13:33]

Zelfs al had mijn pc scherm een touch interface, zou ik het nog niet willen gebruiken. Leuk voor mensen die rechtop willen blijven zitten en graag met hun handen over het beeldscherm willen bewegen de ganse tijd, ik zit liever languit in mijn luxe bureaustoel met 1 hand aan de muis. Zo zitten haal ik niet eens het beeldscherm!

Dat is nou eenmaal een voordeel van een dekstop pc. Met een notebook zit je algauw rechtop, notebook op schoot of op een tafel. Het zijn twee verschillende belevingen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 17 november 2012 14:56]

Theoretisch is het leuk, maar in praktijk word je maar moe van touchscreen, is niet echt een toevoeging voor de pc, dus metro is dat ook niet echt.

En daarbij verliezen mensen gewoon productiviteit in win8(meer klikken en meer muisbewegen, of touchscreen waar je lamme arm van krijgt na 15min), en zeker in het begin zal dat nog erger zijn. Tweakers pakken het vrij snel op, maar gewone mensen weten totaal niet meer wat ze met win8 aanmoeten. Meeste van mijn familieleden die dus gewone pc gebruikers zijn, wat internetten, mailen, foto printen die sloegen helemaal dicht bij win8, zag de paniek in hun ogen toen ze interface zagen en hun kennis die ze de afgelopen jaren met toch veel vallen op opstaan eindelijk vergaard hadden niks meer waard was.

Wanneer leren ontwikkelaars het eens om eerst community erbij te betrekken en vragen wat hun willen en of ze er wel op zitten te wachten !

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 17 november 2012 13:53]

Die bevinding had Apple ook al jaren terug gedaan daarom kwamen ze ook met een touch pad. Misschien dat een betere optie voor metro is ipv een touchscreen.

Bij windows prefereer ik een muis en toetsenbord en bij een Apple trackpad en toetsenbord.

Ooit ook wel eens voice gestuurd geprobeerd maar dat is een drama.

Maar hetzelfde is met de xbox en kinect elke keer met je arm omhoog wachten tot het rondje is doorlopen voordat die iets opent ... op den duur is zo'n besturing leuk en aardig maar ineffectief.
Nee dat is niet fijn, een touch interface is iets heel anders dan een muis of tablet gebruiken.
In de Developer Preview kon je het start menu nog aanzetten, in de Consumer Preview is dat eruit gesloopt. Ik heb het een tijd geprobeerd maar deze versie van Windows sla ik over.

Ik ben tevreden over Android 4.1 op mijn tablet maar mijn desktop hou ik graag bij het oude.
Verbeteringen oke maar functionaliteit eruit slopen is irritant.
De nieuwere versies van office zijn ook ruk qua interface.
Metro is een perfect idee van Windows,
ik ben alleen van mening dat ze het verkeerd aangepakt hebben.
Metro is perfect voor pc's maar niet als primair bureaublad, eerder als een snelknop,.
Terwijl bij tablets het juist andersom moet zijn, metro primair en bureaublad secondair.
Inderdaad, er stonden dus laptops naast elkaar in mycom. Eentje met touch eentje zonder en je merkt al gauw dat het met touch veel beter werkt dan zonder. Mensen die torens kopen zullen een beperkte functionaliteit ondervinden omdat Microsoft de verantwoordelijkheid van het hebben van een (los) touchscreen bij de consument legt. Dat is geen goed teken omdat de consument niet altijd even geneigd is om een scherm met touchscreen te kopen. Dat kan zijn omdat we er al een hebben of omdat het te duur is. Als ik nu een toren koop ga ik niet nog eens een nieuw scherm erbij halen aangezien mijn huidige scherm prima werkt. Dan is de vraag, waarom zou ik nog windows 8 kopen dan als ik toch geen touch heb? There you got the answer.
Mmm gisteren weer eens naar Star trek Voyager gekeken en hun OS op de verschillende schemen met touchscreen bediening lijkt wel heel erg op Windows 8. Wellicht wil M$ te snel
;)
Dat, en het is ook hypokriet van Microsoft om alleen andere fabrikanten de schuld te geven terwijl blijkt dat de Surface ook al enkele cruciale ontwerpfouten heeft.
Vertel ? welke cruciale ontwerpfouten bedoel jij dan, want ik heb een Surface RT, maar kan er geen 1 vinden.
Ze hebben Office 2013 gewoon geport naar ARM. Maar geen Touch (metro) versie ervan gemaakt. Dus is Office 2013 als tablet gewoon een dikke FAAL.

Wat ik had gedaan als ik Microsoft was.. een Metro versie van Office gemaakt die in de RT omgeving werkt en niet in de desktop omgeving.
Een Office versie die Touch vriendelijk is zoals iWork op de iPad.

Het is een bij elkaar geraapt zooitje. Het is geen goede tablet maar ook geen goede desktop ervaring. Dat.. is de grote ontwerp fout van de Surface.

Tevens, waarom zou je de desktop omgeving gebruiken in een Surface RT tablet. Alleen Microsoft programma's werken zoals Paint, Office. Verder bestaan er gewoon geen applicaties die in die desktop omgeving werken. Dus is die desktop omgeving verder gewoon nutteloos.

De RT had nooit een desktop omgeving moeten hebben, maar juist een Metro Paint en Metro Office moeten hebben. Dom dom dom...

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 17 november 2012 12:50]

Laat dat nu dus net het idee zijn van Office voor de Windows tablets. Gewoon een volwaardige Office, en geen veredeld kladblok.

Ik heb voor mijn Galaxy Tab (android) ook meerdere office pakketjes geprobeerd. En tjah, ze werken allemaal wel aardig hoor, maar het is bij lange na niet het niveau wat ik van Microsoft Office gewend ben.
Laat dat nu dus net het idee zijn van Office voor de Windows tablets. Gewoon een volwaardige Office, en geen veredeld kladblok.
Waarmee MS dus indirect toegeeft dat hun Metro UI niet geschikt is voor volwaardige applicaties.

Ze hadden hier juist het goede voorbeeld moeten geven en laten zien dat je een volwaardige app zoals Office kan bouwen op de Metro UI.
Als we daar niet texamicz hebben, valt wel erg op dat je vaak opduikt om Microsoft de grond in te boren...
Maar nu laat je relatief technisch domme mensen denken dat ze Windows applicaties kunnen draaien op een RT tablet terwijl dat niet kan.
Je verward de consument, en dat moet je niet doen... Dan blijven ze weg.
Hou het bij 100% metro bij een RT tablet zoals ze ook bij Windows Phone doen.
Leuke is wat jij hier vertelt de taak is van de verkoper. Klanten in mijn winkel weten ook dat osx programma's niet werken op een ipad. Als een klant interesse in een product heeft, is het ook mijn taak om hierin de klant te informeren. Bij een autoverkoper is dat toch niet veel anders??

Om terug te komen op Windows 8, de verkoop is juist onwijs gestegen sinds de Windows 8 release. Niet alleen de desktop en laptop maar ook de losse licenties zijn iedere keer uitverkocht. Ik merk ook dat de klanten erg enthousiast zijn over de nieuwe metro interface! Het zal mij ook niet verbazen dat Microsoft in een korte tijd de tablet market overneemt. Laatste tijd kijken mensen veel meer dan Windows 8, dan naar andere OSen (zoals de ipad en androidtablets)

Het is daarnaast erg jammer om steeds hier te lezen dat medetweakers hier alleen maar achter hun scherm zitten en alleen maar natte vinger werk uitoefenen als het gaat om de verkoop in de winkels. Ik dacht ook dat tweakers er bekend om staan, om eerst een product te testen voordat ze er kritiek op leveren
Ze hebben Office 2013 gewoon geport naar ARM. Maar geen Touch (metro) versie ervan gemaakt. Dus is Office 2013 als tablet gewoon een dikke FAAL.
Waar baseer je de dikke faal op?? Je hebt waarschijnlijk paar foto's gezien en zit je net als op andere punten je eigen mening als feiten te interpreteren. Ik heb zelf de Surface rt en daar werkt de desktop omgeving/ office omgeving perfect met touch. Zou bijna zeggen, zet je bril eens af en probeer het eens zelf.

[Reactie gewijzigd door vali op 17 november 2012 22:33]

Probleem is dus dat die Office geen fatsoenlijke touch interface heeft. Sowieso een grootprobleem bij Windows 8, die mengelmoes van touch en desktop ui.
Laat dat nu dus net het idee zijn van Office voor de Windows tablets. Gewoon een volwaardige Office, en geen veredeld kladblok.

Ik heb voor mijn Galaxy Tab (android) ook meerdere office pakketjes geprobeerd. En tjah, ze werken allemaal wel aardig hoor, maar het is bij lange na niet het niveau wat ik van Microsoft Office gewend ben.
Office voor windows tablets is helemaal geen volwaardige Office versie. Zo ontbreken bvb macro's, VBA en 3rd party plugins support. Ga dat maar eens uitleggen aan het bedrijfswezen...
RT is niet gedoeld voor het bedrijfsleven ;) Dan moet je binnenkort de PRO versie nemen, die is wel bedoeld voor het bedrijfsleven en die Office zal het wel allemaal ondersteunen.
Ik ben het niet met je eens. Ik vind de desktop omgeving op de Surface juist het grootste pluspunt ten opzichte van een iPad. Als je met Word of Excel werkt heb je vaak meerdere documenten open, en is een verkenner ernaast erg prettig om even wat bestanden te slepen, hernoemen, etc.

Voor een redelijke poweruser met office is touch gewoon niet toereikend, je kan nooit alle opties ontsluiten met een touch interface. Dus voor light use kan je prima uit de voeten met touch, voor iets zwaarder gebruik je de touch cover.
Er zit een touch-mode in Office 2013. Ten tweede is er al een OneNote app voor de Metro omgeving en andere apps zouden nog volgen.
Volgens mij heb je er zelf nog nooit mee gespeeld, dus je heb geen ervaring en geen idee waarover je het heb. Office 2013 werkt na een update gewoon goed en snel en draait dan wel in de desktop omgeving, maar is echt een goede ervaring, beter dan ik op een Ipad kon vinden en gebruiken. Dat het niet werkt voor Touch ? onzin, want ik werk er met veel plezier mee en geen problemen met Touch, je kan er ook voor kiezen de knoppen meer uit elkaar te zetten, dus is het Touch vriendelijk. Ik vind het GEEN FAAL ! Ik ben juist blij dat er eens een echte opvolger is voor de Ipad, en dan neem ik Android niet mee, is in mijn ogen een namaak besturing afgekeken van Apple.
Misschien worden er ook minder pc verkocht ddor de crisis Ik denk dat mensen de aanschaf van een pc uitstellen. Er zijn belangrijkere dingen dan een nieuwe pc.
Het is niet alleen de crisis. Steeds meer mensen zijn meer geïnterseerd in een nieuwe tablet dan een nieuwe PC. De PC werkt immer nog steeds, office werkt en ze kunnen printen. Al het overige zoals internetten, games, communicatie en wat dan ook gaat haast allemaal via tablets/smartphones. M.a.w er is geen vraag naar nieuwe computers en dus ook geen kans om aan windows 8 te komen.

Over bestuuringssystemen gesproken, hoeveel mensen willen nu een nieuw besturingssysteem? Normaal gesproken koopt een consument een nieuwe computer en is verbaasd er iets nieuws is en vaak daardoor in het begin geïntimeerd/ontevreden omdat alles wat onbekend is maar vreemd en eng is :S
Veel nietgebruikers zijn uitermate negatief en hebben het soms nog niet eens zelf geprobeerd.
Word je nou zelf ook niet moe van het herhalen van dat onzin argument?

Juist hier op Tweakers heeft het overgrote merendeel wel degelijk Win8 zelf geprobeerd. Dat is juist de reden dat ze zo negatief zijn.


Voor de simpele thuisgebruiker die niet meer dan 5 applicaties gebruikt, is win8 prima geschikt.
Maar voor een poweruser (een groot deel van de Tweakers) is de interface simpelweg zwaar inferieur.


Gedraag je niet als een fanboy en accepteer gewoon dat een heleboel mensen jouw mening niet delen.
Cruciale ontwerpfouten? Bugs die met software updates op te lossen zijn, minder erg dan de iPad bv.
Ik ook, het is prima voor tablets/smartphones maar een absolute ramp voor desktoos en niet touch laptops.
Of je bijt even door de zure appel heen, maakt jezelf bekend met de nieuwe, schizofrene omgeving die Windows 8 heet (toegegeven, het neemt een paar dagen in beslag om de voor jou meest effectieve workflow te ontdekken, en het komt nog steeds wel eens voor dat ik ergens terechtkom en afvraag hoe ik daar in hemelsnaam beland ben ), en daarna gaat het leven gewoon weer door.
Of je bijt door geen enkele appel heen, steekt het geld voor een nieuwe Windows lekker in je eigen zak en het leven gaat gewoon weer door.

Ik snap de reacties van de vorm "we worden genaaid maar ook weer niet zó hard" niet. Als het geen enkel voordeel heeft om over te stappen (behalve het warme gevoel de meest recente Windows te gebruiken) en het heeft wel aantoonbare nadelen die je nota bene zelf aanhaalt, waarom zou je dat dan in godsnaam doen?

Als Microsoft met een produkt komt dat voor mij niet interessant is, surprise surprise, dan neem ik dat produkt niet af. Dat heeft niks met conservatief zijn te maken (tenzij je categorisch weigert Metro zelfs maar te proberen, natuurlijk). Ik heb het geprobeerd en ik vind het er fantastisch uitzien, en ik zou er geen bezwaar tegen te hebben het op een tablet of telefoon te hebben. Op de desktop vind ik het echter duidelijk minderwaardig.

Support voor Windows 7 houdt lang genoeg aan dat ik kan wachten op Windows NT 6.3, of 7.0, al naargelang wat ze verzinnen. Als Metro op de desktop tegen die tijd nog steeds niet uitgeroeid is kijken we wel weer verder.
Of gamers en gamestudio's keren zich meer en meer af van Microsoft, en tada, dat is precies wat aan het gebeuren is.

De gamestudio's willen immers hun 'verworvenheden' niet opgeven: De oude situatie waarin zij 100% van het geld krijgen van hun software die ze verkopen, en niet de door Apple geintroduceerde methode waarbij de 'markt' waar hun producten verkocht worden 30% van het geld opstrijkt.

Daarom is o.a. Valve bezig hun eigen distributie-kanaal op te zetten, en zijn ze bezig met Linux-initiatieven.

Als een van de laatste 'Microsoft-bolwerken' proberen los te komen uit de lock-in macht van Microsoft, dan weet Microsoft dat de lock-in niet meer sterk genoeg is om de klanten te behouden.
Volledig eens met MneoreJ. Op werkstations, desktops en Laptops (zonder touchscreen) zie ik weinig redenen om mensen W8 te adviseren. De kleine performancewinst (het enige argument dat ik weet) die W8 boven W7 biedt wordt volgens mij teniet gedaan omdat een W7-omgeving als applicatie in W8 Metro wordt gestart. Hierboven op wordt dan nog de applicatie gestapeld waarvoor in de eerste plaats naar de W7-omgeving is geswitcht. Kortom, inefficiënt gebruik van resources.

Als een product niets toevoegt en een gebruiker moet er moeite in steken om een workflow te adopteren die hem geen effectiviteitsvoordelen oplevert ten opzichte van Windows 7 dan zal een bewuste koper blijven kiezen voor Windows 7. De wereld bestaat alleen niet uit bewuste kopers. Mensen die een nieuwe PC kopen zijn een gewillig slachtoffer voor de koppelverkoop van Windows 8. Ik zou iedere zichzelf respecterende PC verkoper willen vragen om klanten die een desktop of een laptop (zonder touchscreen) komen halen bewust de keuze tussen W7 en W8 te laten maken.

Van de andere kant is Windows 8 natuurlijk prima voor mobiele hardware, telefoon en tablet. Door de schizofrenie, zoals je het zo mooi noemt, is het nog wel een beetje onderweg naar morgen. Ben je als tablet gebruiker (in spe) een Windows adept, dan is W8 jouw ding. Maakt het OS je wat minder uit, dan moet je zeker trachten W8 te vergelijken met Android en IOS (hoe onsympathiek en paternalistisch ik dat laatste merk ook vind). W8 Phone vindt ik er trouwens perfect uit zien en is voor mij een verademing in vergelijking met de drukte van Android en IOS.

Moeten mensen bang zijn een verkeerde keuze te maken met nu nog W7 te kopen? Ik verwacht van niet. Computerbouwers doen het in hun broek dat W8 niet het verwachtte succes brengt (Forbes en cnet) en bewegen nu al om hun klantenbase ter wille te zijn (zij het terughoudend) (zdnet). Zelfs Microsoft is er niet geheel gerust op. Zo laat ze WP8 niet alleen meer exclusief interfacen met W8, maar komt het ook met een applicatie in W7. Hiernaast wordt IE10 ook op W7 beschikbaar gesteld. Een veeg teken vind ik ook dat de man verantwoordelijk voor W8 bij Microsoft 4 dagen terug Microsoft heeft verlaten.

Het bedrijfsleven tenslotte ijlt altijd wat na, en is vaak conservatiever dan particuliere klanten, maar de interesse in W8 nu lijkt minder te zijn dan in Windows 7 in 2009.

[Reactie gewijzigd door teacup op 17 november 2012 19:38]

Ik heb hier voor klanten, familie en vrienden één PC ingericht gehad waarop vaak zelfs dezelfde mensen meerdere malen aan stonden en zelfs na 3-4 weken beviel het hen niet (en dan praat ik niet over 5 minuutjes per dag maar soms zelfs uren).

De hele metro interface is puur voor Microsoft om zoveel mogelijk mensen over te laten stappen op andere troep van hen waarop zich een 'soort' Windows bevind maar wat bij lange na niet overeenkomt omdat apps niet uit wisselbaar zijn.

Ik hou het wel op 'wel' functionele Windows 7 waarbij ik zelf nog werkelijk alles mag bepalen wat ik wil. Maar ik vermoed dat Metro nog een verhaal apart gaat worden want nu zijn er vele klachten geweest op het 'door de strot duwen' van Windows Media Player en Internet Explorer maar het aantal klachten op Metro zal wellicht groter worden (of al zijn) dan op WMP en IE te samen.
Dat zit dan vooral tussen je oren want ik heb al reviews gezien waar de performance gemeten hebben en behalve het starten van de pc maakt het vrijwel geen bal uit.
De schuld ligt mijns inziens niet bij Windows 8, het wordt je immers door je strot geduwd als je een PC koopt, het probleem ligt bij de PC markt in het algemeen:
  • PC hardware ligt al jaren ver voor op de vereisten. Er is dus geen noodzaak een nieuwe PC te kopen omdat men software niet meer kan draaien (wie kent dat probleem nog?)
  • De hoofdtaken van een PC (browsen, e-mailen, social networking, administratie etc.) zijn niet meer exclusief voor een PC (denk tablets, smartphones).
  • PC's missen al jaren de 'gadget' factor, iets wat een tablet (nog) wel heeft.
Microsoft heeft gewoon te traag gereageerd op de veranderende markt en is mijns inziens al tijden zichzelf een beetje kwijt. Het feit al dat Windows RT 16GB in beslag neemt op een 32GB tablet vind ik een goed voorbeeld*. Hoe kan een ARM besturingssysteem gemaakt voor mobiele apparaten met beperkte opslag in godsnaam 16GB in beslag nemen waar iOS bijvoorbeeld met 800MB al genoegen neemt? Okee, er zit een uitgeklede Office Starter bij, maar zet iWork op iOS en je zit op 1,5GB. Nog steeds een schraal contrast i.t.t. de 16GB van Windows RT, zeker aangezien RT in vergelijking met iOS gewoon exact hetzelfde kan.

Ik verwacht wel iets van Windows 8 tablets, maar die gaan de komende jaren gewoonweg te duur zijn. Zodra er Windows 8 tablets voor onder de ¤600 verschijnen begint iOS een probleem te krijgen, maar totdat we zo ver zijn kan de markt weer helemaal veranderd zijn. Hoe dan ook, meer concurrentie op de tabletmarkt is altijd goed.

* Bron: http://www.microsoft.com/...ge/surface-disk-space-FAQ

[Reactie gewijzigd door 96284 op 17 november 2012 13:25]

•PC hardware ligt al jaren ver voor op de vereisten. Er is dus geen noodzaak een nieuwe PC te kopen omdat men software niet meer kan draaien (wie kent dat probleem nog?)
vooral games, maar genoeg zwaardere administratie pakketten e.d. die prima je oude hardware tot het uiterste kunnen pushen...

ver voor op de vereisten is nogal overdreven dus.., wat wel mee speelt is dat er nauwelijks nog ontwikkelingen zijn in pc land, een hi-end pc van 3 jaar oud is nauwelijks langzamer dan vergelijkbare hardware (in prijsklasse) dat tegenwoordig op de markt is...

5-10 jaar terug was dat wel anders, toen werden er sprongen gemaakt in 1 jaar tijd..
•De hoofdtaken van een PC (browsen, e-mailen, social networking, administratie etc.) zijn niet meer exclusief voor een PC (denk tablets, smartphones).
voor email en social networking kan ik een tablet of smartphone nog enigsinds als vervanging zien, bij internetten wordt al een stuk minder (internetten, op zo'n klein schermpje is leuk voor 1 of 2 keer 5 minuten)
en administratie is al helemaal niet te doen op zo'n schermpje..
Je lijkt te vergeten dat er achter Windows RT dan ook een hoop meer zit dan achter iOS.
Zoals? Buiten iets uitgebreidere driver support zie ik weinig verschillen en zelfs dat hadden ze kunnen oplossen door de overstap naar bijvoorbeeld driverless printing te maken, zoals Apple met AirPrint heeft gedaan. Microsoft heeft RT gebaseerd op Windows 8 waar ze mijns inziens beter Windows Phone als basis hadden kunnen nemen. Windows RT is een lomp groot besturingssysteem met dezelfde features als Windows Phone.

[Reactie gewijzigd door 96284 op 17 november 2012 16:48]

Dus? Het is een even klein schermpje, je hebt nog steeds 1 store voor je content, en het is gewoon een tablet.

Wat zit er voor een 'hoop achter' windows rt dan?
Eens, en dat zeg ik als windows 8 gebruikers en windows phone gebruiker (gelukkig niet mijn enige telefoon :+ )

De metro interface is op tablets en telefoons best verfrissend. Er is goed over nagedacht en het bied je een stuk meer overzicht dan bv iOS en Android. ook voor het feit dat ze graag een eenduidige user expierince illen creeeren over al hun devices is een nobel streven. Waar ze echter de fout in zijn gegaan is door niet stil te staan bij de verschillende use cases.

Een desktop of een laptop for that mather is vaak de devices waar je net wat meer op doet en wil doen dan je met je tablet en telefoon doet. ik zie de pc meer als een soort hub in mijn leven. Op de bank pak ik mijn tablet, in de trein zit ik met mijn telefoon te prutsen en als ik dan op mijn computer zit wil ik vaak wat meer doen. Werken, gamen, bewerkingen etc en dan zit je niet te wachten op een beperkte UI.

Daarnaast is W8 natuurlijk redelijk schrizofreen waarbij je soms ineens de metro UI verlaat voor de desktop. De gemiddelde gebruiker zal hier echt niets van snappen. Nou zie ik de metro ui op desktop vooral als een uit de kluiten gewassen start menu maar wat me echt irriteert zijn de "apps" en de (beperkte) manier waarop die draaien.

Microsoft is wat dat betreft wat eigewijs geweest al vanaf de dev preview was duidelijk dat er veel weerstand was tegen de metro ui op desktops. Dan kan je wel eigenwijs denken dat je je klanten kan opvoeden en ze iets opdringen maar dat pikken mensen niet. Dit vertaald zich nu terug in tegenvallende verkopen en een lege windows 8 store.

Windows 8 als OS zonder Metro is trouwens best een mooie vooruitgang en zeker de ¤30 waar die MS nu rekent. Ik raad je alleen wel pokki of één van de vele andere startknop oplossingen te instaleren. Als je niets te zoeken heb in de Metro UI hoef je er nooit te zijn.
Misschien valt de verkoop ook wel tegen omdat mensen helemaal geen zin hebben in metro. En de fabrikanten geen zin hebben om het de gebruikers op te dringen. Of is dat geen mogenlijkheid?
Kijkend naar de PC en laptop verkoopcijfers die achterblijven is het geen wonder dat WIndows 8 ook minder verkocht wordt. Lekker makkelijk de schuld bij de PC-bouwers neerleggen.

Misschien hebben de meeste mensen (behalve tweakers natuurlijk) eerst nog wel voldoende aan hun Windows 7 computer. Deze kan immers nog best even mee en het geld wat uitgespaard wordt door géén nieuwe computer te kopen kan gebruikt worden om andere financiële tegenslagen op te vangen die men in deze crisistijd ondergaat. (de situatie van Spanje en Portugal komt hier nog...)

Persoonlijk vind ik de schuld neerleggen bij de PC bouwers te makkelijk en niet onderbouwd. Microsoft moet eerst eens bij zichzelf te rade gaan over het waarom. Misschien zit het niét zo goed in elkaar als men intern gedacht had...
Misschien hebben de meeste mensen (behalve tweakers natuurlijk) eerst nog wel voldoende aan hun Windows 7 computer
Ja, tweakers gaan sneller door hun computers heen omdat ze vaak bij willen blijven en/of gewoon perfomance nodig hebben. Dit betekend echter niet dat ze dan overschakelen op Windows 8. Tweakers zijn namelijk vaak ook de mensen die zelf PC's in elkaar (laten) zetten waardoor er heel makkelijk W7 op kan. Iets wat menig tweaker zal doen omdat W8 voor de poweruser (wat deze algemene tweaker is) heel erg wennen is en vaak zelfs minder is dan W7.
In zekere zin heeft microsoft wel gelijk.

Windows 7 werkt prima op een desktop met toetsenbord en muis. Voor tevreden gebruikers is er geen enkele reden om over te stappen.

Windows 8 werkt eigenlijk alleen beter op een desktop als er touch ondersteuning is. Maar er zijn niet zo veel desktops beschikbaar met desktopondersteuning.

Ik kan me de redenatie van Microsoft voorstellen: als er meer desktops met touch ondersteuning zouden zijn zouden meer mensen windows 8 willen. Ik kan me echter de redenatie van hardwarefabrikanten meer voorstellen: zitten mensen wel te wachten op een desktop met touch. Consumenten houden de hand op de knip, dus om als fabrikant meer in touch te investeren is een risico (zeker omdat hardwarefabrikanten nou niet heel erg winstgevend zijn, op Apple en Samsung na, geloof ik)

Maar op zich ben ik het met je eens dat inzetten op touch voor de desktop niet de juiste weg is. Een succesje op tablets zie ik met windows rt nog wel gebeuren, maar voor windows 8 zie ik het wat somberder in. (nou ja somberder, eigenlijk sta ik je juichen als er een leuke verdeling is in OSsen op tablets en desktops, zeker als het dominante systeem onder de 60% martkaandeel zou blijven).
Ik kan niet meer doen dan mezelf als voorbeeld nemen en de beperkte groep rondom mij:

Ikzelf heb op mijn oude laptop de overstap naar w8 gemaakt omdat w7 gewoon langst geen kanten meer werkte, en windows 8 doet het 'out the box' gewoon wel. Net niet zoals het hoort, maar pakken beter dan zijn voorganger. Jongste broer die zegt ik wacht wel even op w9 of totdat de 'foutjes' er zijn uitgehaald. Oudste broer is gewoon al overgestapt sinds het op MSDN beschikbaar was (dit dan weer ivm zijn werk)

Wachtende op een goede laptop met Windows 8, een overstap van een oud systeem naar w8 heeft niet te voordelen van een nieuwe laptop: allesinds dit is wat ik hoop, als ik het goed begrijp dan liggen de grootste voordelen in de nieuwe touchpad, nee helemaal geen touchscreen, dit hoeft voor mij helemaal niet, wel zo een lekker vernieuwende touchpad waarbij ik al die leuke swype functies kan gebruiken en waarbij het echt duidelijk zal worden dat Windows 8 juist echt wel iets anders is!

Nu begint het: op de moment van de release is er geen enkele laptop te bespeuren, nou goed, ik ben feitelijk ook nog op zoek naar een desktop pc met windows 8, wow er is toch de volle 1 computer beschikbaar met w8. WTF?? denk ik bij mezelf.. dan maar even wachten, nog wat meer wachten en eigenlijk toch echt wel zwaar teleurstellende computers.. precies of de hardwareboeren hebben geen kaas gegeten van wat er wel degelijk mogelijk is met dit vernieuwend systeem!

Ik zou het echt apprecieren dat Microsoft eindelijk eens zelf concurrent word van hun hardwareboeren, niet omdat ik het zo het beste vind, maar er mag echt wel eens wat innovatiever worden omgegaan hierzo.. ik blijf wachten totdat ik een leuke laptop zie met een super touchpad.. heb geen flauw benul wie, wat of hoe het gaat worden.

Hopelijk zal Tweakers mij hierbij heel goed ondersteunen en wat leuke reviews loslaten, en dan bedoel ik niet van systemen die wij niet kunnen kopen zoals bij de telefoons, maar gewoon dezelfde laptop die ik als gebruiker in handen zal krijgen.

Zelfde gebeurde bij Windows Phone 8, bij de release (weet niet of het nu al beter is, kon echt niet wachten, heb maar de 8X gekocht) was er welgeteld 1 toestel beschikbaar, nu moet ik wel toegeven dat ik content ben van dit toestel, dat Skype niet beschikbaar was op de moment van de release vond ik wel mega jammer, dat het daarna helemaal niet geintregeerd is zoals voorspeld vond ik gewoon regelrecht echt een domper!!

[Reactie gewijzigd door LordMike op 17 november 2012 13:26]

Dan ben je een uitzondering, denk ik. Win 7 draait hier nog net zo lekker als dat ik het installeerde in den beginne. Dat het bij jou voor geen mtr meer werkt lijkt me meer een gevalletje "je hebt het os vervuild/verneukt". Een schone setup zou gewoon weer prima moeten werken namelijk. OF wou je met droge ogen beweren dat Win 7 ineens jouw hardware niet meer snapt ?
Ik denk dat ik helemaal geen uitzondering ben, maargoed daarover valt nog wel even te discussieren.

Natuurlijk heb ik het OS verneukt door ipv op de 2de partitie gewoon over windows 7 de nieuwe beta van windows 8 te installeren, echter een clean install (dit keer wel op de 2de partitie) heeft helemaal niets geholpen. verder weet de fabrikant van mijn laptop niet eens welke WiFi kaart erinsteekt en het programma om dit op te sporen vind dit ook niet eens, mss zou ik wel eens kunnen kijken welke drivers hij heeft gevonden in windows 8 en zo proberen dit inorde te brengen in Windows 7. Staat namelijk nog gewoon geinstalleerd op de 2de partitie nu.

Ik beweer niet dat hij de hardware opeens niet meer snapt, wat ik vermoed dat er is gebeurd is dat bij de aankoop van de laptop deze drivers al voorgeinstalleerd waren en dat deze nu dus verwijderd zijn, recovery partitie (of dat mapje) heb ik nooit verwijderd maar een recovery modus heb ik ook nooit gevonden, wrs heb ik in de doos (God weet waar die ligt) wel ergens een dvd-tje liggen maar feit blijft toch wel dat een clean install van w8 deze hardware wel herkent!

Nu, aangezien ik de laptop wou opnieuw installeren om deze dan aan mijn vader te geven ga ik nog wel even verder kijken naar een oplossing :) weet niet of hij Windows 8 zo prettig vind, maar het grootste probleem is en blijft toch nog dat mijn touchpad blijft happeren soms wat uitermate irritant is en ik vermoed dat dit dan weer enkel onder w8 gebeurt en aangezien het maar af en toe is, en als ik even slaapstand doe en deze er weer uithaal is hij van dit probleem ook verlost.
Tegenwoordig wordt de noodzaak om een nieuwe pc te kopen sowieso steeds kleiner. Op hardware gebied wordt er volop geïnnoveerd - de verbeteringen houden zich nog steeds (minimaal) aan de wet van Moore. Het probleem ligt echter dieper dan dat, er zijn tamelijk weinig redenen om een nieuwe pc te kopen.

De -voor de meeste mensen- essentiële functionaliteiten, namelijk browsen, e-mailen, media e.a., hebben niet bijzonder veel rekenkracht nodig. Mijn huidige pc gaat al een jaar of vier mee en nog steeds voelt 'ie bijzonder vlot aan.

Dit is ook zo voor smartphones e.d., echter blijven deze wél verklopen. Ook dit valt te verklaren: enerzijds omdat we door abonnementen gestimuleerd worden om nieuwe smartphones af te nemen, maar vooral ook omdat we gedwongen worden om te geloven dat we constant het nieuwste van het nieuwste nodig hebben. Terwijl Whatsapp, Twitter e.d. het ook prima doen op minder krachtige hardware.

De PC is nog steeds een enorme kast, terwijl initiatieven als Intels NUC laten zien dat desktops out of the box een stuk kleiner kunnen zien. Waarom zien we niet meer van dergelijke initiatieven? Het is niet alleen Microsoft, maar de gehele desktop-markt spant zich bijzonder weinig in om nieuwe producten daadwerkelijk interessant te maken voor de consument.

Ik werk nog wel een paar jaar verder op deze :)
De schuld ligt voor een deel wel bij de bouwers en dan voornamelijk bij de beschikbaarheid van die apparaten. Er zijn in Nederland volgens mij nog nauwelijks of geen apparaten met touch en Windows 8 te koop. Dat bevordert het geheel niet, en ik weet dat Nederland niet de grootste markt is, maar NL is vast niet het enige land met beperkte beschikbaarheid. Daarnaast zullen mensen ook nog wachten om te kijken waar de markt naartoe beweegt. Er worden nu zoveel vormen gelanceerd, kijk alleen al naar de Windows 8 producten van Asus.
Onderbouwing is eenvoudig: Ik heb al bijna een maand moeten wachten op een hybride die oorspronkelijk op 26 oktober zou verschijnen. In die tijd koop ik natuurlijk geen ander apparaat. Ik denk dat er veel mensen zijn die al vanaf voor de zomer wachten op de beschikbaarheid van de nieuwe W8 apparaten.

Er schijnen ook bij Intel leveringsproblemen te zijn.
@max998 :

Wat vind je dan van dit artikel : http://www.nu.nl/gadgets/...izaam-all-in-one-pcs.html

Wel ironisch dat Windows 8 juist niet helemaal lekker wil draaien op de apparaten waar het eigenlijk voor bedoeld is. Daarbij heb ik helemaal geen behoefte aan een touchscreen op mijn laptop.

Er kan nu wel gezegd worden dat Windows 8 beter zou verkopen indien er meer apparaten met touchscreen zouden zijn, maar je moet je ook afvragen hoeveel mensen deze functionaliteit nodig hebben.

Om fatsoenlijk te browsen heb je een muis nodig. Om fatsoenlijk te tekenen heb je een muis en/of een tekentablet nodig. Een touchscreen is voor deze doeleinden niet goed geschikt. Hiermee verliest de touchscreen eigenlijk direct zijn meerwaarde en kun je beter investeren in krachtigere hardware.
Volgens mij is Windows 8 teleurstellend en moet Microsoft vooral de schuld bij zichzelf zoeken. Er zit namelijk niemand te wachten op een OS wat op zowel PC als tablet zou moeten werken, maar juist daarom op beide type apparaten het net niet is.
Ben ik het niet mee eens, op tablets werkt het mooi zolang je in de metro interface blijft.. maar zodra je iets opent als office, is het een RAMP, omdat deze niet geoptimaliseerd is voor touch..

Iets wat ze bij apple imo beter hebben geregeld met keynote e.d. ;-) dus het KAN wel
Ik ben het daar niet mee eens; het werkt namelijk precies hetzelfde op de desktop zoals je altijd al gewend was, behalve dan dat het startmenu is vervangen door een scherm dat meer informatie en betere configuratiemogelijkheden biedt.

Daarnaast zijn de op de desktop belangrijke verbeteringen doorgevoerd in basisfunctionaliteit (ribbon UI, copy/paste-queue) die elk op zich een kleine maar zeker significante verbetering met zich meebrengt waardoor je sneller je taken volbrengt.

Overigens zit ik echt 99.9% van de tijd in de desktop modus; het enige wat ik in de metro-UI draai zijn mijn muziek-apps (bijv. Soundcloud) en andere dingen die in de achtergrond draaien zodat mijn startbalk (desktop) niet overspoeld raakt met onnodige icoontjes.
Let's all agree to disagree ;-)
Het is een logische stap van windows geweest om hun OS touch-compatibel te maken.

Met OsX en Linux dat steeds meer in aandeel groeit (langzaamaan, maar zeker) moet windows zoeken naar innovatie om zich te kunnen onderscheiden van concurrenten.

De stap naar touch is eveneens logisch, je leest hier wel vaker dat de verkopen van traditionele laptops en desktops dalen doordat mensen die geen powerusers zijn, vaak zelfs toekomen met een tablet. Op deze markt had/heeft windows geen indrukwekkend aandeel en wegens de groei van deze markt is het dus niet meer dan logisch dat windows hierop in moet spelen.

Ook is het geen nieuws dat veel bedrijven wegens software redenen heel erg lang achterstaan op de nieuwste windows versie ( zoek maar eens op hoe populair windows XP nog is). Bovendien koopt de gemiddelde mens pas een laptop/computer als de vorige stuk of hopeloos te traag is.

Persoonlijk vind ik windows 8 niet geslaagd, vooral doordat het allemaal veel ingewikkelder lijkt. Zo zijn er 2 versies van internet explorer geïnstalleerd en het ziet er ook volledig anders uit dan vorige versies (dit is vooral van toepassing voor het deel van de bevolking dat nog heeft moeten leren met windows te werken en waarvoor switchen van interfaces best wel verwarrend is). Ook worden mensen meer en meer verwend door systemen als iOS en android waar eenvoud een sleutelwoord is.

Anderzijds vind ik het een stap in de goede richting. Ze hebben duidelijk nagedacht over de interface, het feit dat je met convertibles kunt werken kan (in de toekomst) een verrijking zijn van het aanbod, en het systeem is voor het eerst lichter dan zijn voorganger. Ze zijn er gewoon nog niet.

Ik denk trouwens niet dat de gemiddelde consument speciaal zoekt naar een laptop met een nieuw OS op. De gemiddelde consument zoekt naar software waar van hij weet dat hij er mee kan werken en vraagt vooral aan de verkoper in de winkel welke laptop de beste aankoop is. Aangezien op de meeste laptops nog steeds windows 7 staat, aangezien de modellen die er staan ouder zijn dan windows 8, zal er minder voor w8 gekozen worden. Misschien was het succesvoller geweest als ze w8 gereleased hadden bij het uitkomen van de nieuwe generatie intel-processoren, dan hadden ze het deel van de markt dat een beter toestel wou kopen om de specs al meegehad.
De laatste Windows die met zoveel reclame ondersteunt werd was Windows Vista, en de mensen zijn Vista absoluut nog niet vergeten.

Het is een idem verhaal: Na het uitmuntende XP had je de grafische vooruitgang van Vista. Velen hebben het zich toen beklaagd dat ze waren overgestapt. Nu heb je het uitmuntende Windows 7, dus waarom zou je overstappen naar het UI-risico Windows 8 dat in feite voor tablets ontworpen is. Mensen hebben hun lesje geleerd.

Verder biedt Windows 8 niets dat gebruikers écht overhaalt om over te stappen, ikzelf stap ook niet over, ik zie echt niet in waarom het beter zou zijn, buiten het feit dat het metro-gedoe me enkel maar zou storen.

Enkel de markt van nieuwe computers blijft dan open gebied, want die worden met Windows 8 geleverd, en laat de pc-markt nu net in een dipje zitten. Oorzaak-gevolg, logisch toch?

[Reactie gewijzigd door Chris5488 op 17 november 2012 14:51]

Absoluut mee eens :-) heb de DP toen wel geinstalleerd, en heeft er nog geen dag op gestaan. Wat een ramp.. Met de muis die achterlijke grote 'Live Tiles' aanklikken.. Op een tablet moeten ze een tablet OS zetten, op een pc een volwaardig OS.. Door beiden tegelijkertijd te willen is het het allebei net niet..
Vertel eens wat er dan wezenlijk is veranderd sindsdien?

Alle nadelen van Metro die hier de revu gepasseerd zijn, zaten er toen al in en zitten er nu nog steeds in!
Of mischien hebben consumenten geen zin in een halfslachtige poging om touch op te dringen?
Erg leuk dat Metro , maar op een desktop heb ik er natuurlijk geen ruk aan. Waarom niet meer nadruk op de dingen die echt waardevolle veranderingen zijn ? Zoals pause copy -paste , betere task manager , ribbon interface verder doorgevoerd.. Storage spaces etc
Als ze de ribbon interface gaan afdwingen zijn ze wat mij betreft in ieder geval een windows gebruiker armer.

Of ik ga het zelf op de een of andere manier ontwijken. Gebruik ook nog steeds Office XP pro, echt een verademing tov die domme, ruimte opslokkende ribbon structuur waar eigenlijk alles meer clicks kost ipv minder.

En ja, ik denk ook dat er een enorme groep consumenten is die

1. tablets maar een nutteloos apparaat vinden dat eigenlijk van alles net niets is
2. al hun toepassingen en gebruik al doen op bestaande machines.
3. een smartphone + Laptop hebben dat al in alle gemakken voorziet
4. geen early adopter is

Zou Microsoft dat nou echt niet door hebben? Het is bijna zielig.
Ik vermoed deels dat men niet elk jaar meer een andere PC / Tablet wil aanschaffen

De hoogtij is gekeerd, door de (vele) mobile device's wordt de "vaste" PC ondergeschoven.
Mijn PC's staan minder aan, en als ze aan gaan, is het voor taken die voor de mobile's te traag zijn.

Basic communicatie en media doe ik op de tablet, of telefoon.

Ik heb een maandje met win8 "gespeeld" maar was niet zo overtuigd, als dat ik was met de overstap naar win7
Pfja, hoe innovatief kan je iets maken. Microsoft maakt zijn OS dubbel, dan moeten de fabrikanten hun computers 'dubbel' maken en dat doen ze op verschillende manieren: er zijn de sliders, er zijn de tablets die je met toetsenborden kan gebruiken en er zijn tablets die je kan inklikken op een toetsenbord. Veel meer kan je niet uitvinden denk ik als je tablet en PC perse wil combineren.

Microsoft had beter meer rekening gehouden met de mensen die een desktop/laptop hebben en de mogelijkheid aangeboden om bv standaard de desktop modus te laden, dan zouden meer mensen wellicht ook overstappen. Want op een gewone pc heb je echt geen boodschap aan de metro-structuur vind ik.
Windows 8 is een tablet OS, geen desktop OS, dankzij de Metro interface. MS heeft zich daardoor ontzettend in de vingers gesneden, logisch dus dat de verkoop tegenvalt. Daarnaast heeft Microsoft altijd een soort van tick-tock release cycle van 'goede' Windows-versies: Windows 7 is goed, Vista weer niet, XP weer wel, ME weer niet, maar 98 weer wel. Het verbaasd me daarom niet dat de verkoop van Windows 8 wat tegenvalt. Volgend jaar of over twee jaar weer terug naar een goede Windows, die dan wele Windows 9 zal heten.

EDIT:
Ik heb zelf de Windows 8 preview gedraaid in een VM, om te testen of het wat was voor mij, voor mij werkte het gewoon niet en zo zijn er velen met mij. Heb nu een Windows 2012 VM draaien, daarvan werkt de desktop wel íets fijner, dat ik toch over wil stappen naar Windows 2012 (in mijn VM omgeving) is meer omdat Windows 2012 met een AD zoveel sneller opstart dan een Windows 2008 R2 VM.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 17 november 2012 12:32]

Er zal helemaal niet terug gegaan worden naar ouwe start menu, Ze gaan juist alleen maar meer over naar minder desktop.
Verder is er helemaal niks mis met windows 8 en metro ik was ook eerst tegen, Ik heb het nu zelfs op me pc en laptop draaien en wil niet anders meer ben gewend zo en werkt prima.

Je heb gewoon alle troep op je metro staan en niet meer op je desktop iconen ook wat groter dus makkelijker vindbaar, Door 1 klik op de knop ben je in de metro of met je muis wat je zelf makkelijker vind.
Verder heeft microsoft ook aan de niet touch gebruiker gedacht aangezien als ik bijv in de store zit gewoon met me muis kan scrollen van links na rechts, Dus in plaats dat ik dat met me vinger moet doen scrol ik gewoon met me muis wat nog sneller is ook.

Ik was echt heel negatief er over maar vind het nu gewoon erg fijn, Ik werk voor 98% nog steeds in de desktop omgeving gebruik het alleen om snel iets te openen of me tunein radio app ideaal op de achtergrond.
Mwahhh Windows 8 heeft toch zeker een aantal innovatieve functies die Windown 7 niet heeft. Zo ben ik zeer onder de indruk van de file versioning en de betere beveiling. Zeggen dat er geen verschil is in een desktop omgeving is te kort door de bocht.
File history heb ik al via mijn backup programmatuur. En betere beveiliging? Had je op Windows 7 geen goede beveiliging geïnstalleerd dan?

Leuk dat Microsoft er allemaal basis oplossinkjes in prakt, maar nodig is het allemaal niet.

Ik leg dan ook de schuld niet bij de hardware aanbieders, maar ook bij het feit dat Windows 8 van beide een beetje is. Beetje tablet, beetje desktop. Als totaal, net niks.

De hele UI op de desktop doet zelfs erg afgeraffeld aan. Ik kijk bij Windows 9 wel weer eens.
Inderdaad ja, wat voegt het dan toe? Helemaal niets. Ik ben een poweruser en dat geswitch tussen 2 interfaces is om gek van te worden. Heb het lang genoeg geprobeerd maar het werkt gewoon niet. Boem metro fulscreen en weg overzicht. Grote legoblokken. Ik heb hier 3x een 1920x1200 scherm en wil daar zo veel mogelijk informatie op. Daarom heb ik ook gekozen voor deze monitoren. Wat doet microsoft, die gaat alle space opvullen met allerlei kleurtjes en andere crap. Nee windows 8 is echt een groot fiasco voor de desktop en dat is jammer. Windows blijft bij mij nog jaren draaien totdat ze met een nieuwe versie van windows komen die geschikt is voor de dekstop.
Precies, Allemaal een petitie tekenen en die miljoenen handtekeningen bij MS neerleggen. Dan wil ik nog wel eens zien of MS zo volhardend door blijft gaan op de ingeslagen weg!

Maar ja, als je het gewoon slikt en niets doet heeft MS weinig reden om te stoppen.
Kortom; wij hebben de sleutel in handen! Power to the people!

ps: Hieronder, ja dat ook\: gewoon niet kopen, uiteraard!

[Reactie gewijzigd door Madrox op 18 november 2012 16:18]

Zal vast niet voor iedereen gelden, maar ik vind het erg handig om na het opstarten meteen in één oogopslag kunnen zien of er nieuwe mails, social media updates, nieuwsberichten etc. zijn. En zo kun je nog veel meer Live Tiles inzetten om je startscherm om te toveren in een soort voorpagina van een krant (het weer, koersinfo, sportuitslagen, de laatste Fokke en Sukke, wat je maar wilt). Hoef je geen programma voor te openen.
Vervolgens bepaal je of je, om de kranten-analogie door te trekken, verdieping wil (door de app/programma achter de Tile te openen), of dat je de krant opzij legt en wat recreatiefs danwel productiefs gaat doen (bijv. switch naar je desktop).
@Texamicz
Niet veel het is zeker een stukje sneller vergeleken met W7 met opstarten merk ik met me ssd, Verder open ik zo veel sneller me programma's door die tegels in de metro dan hele bende op me bureaublad of start menu af te scrollen
Noem eens een verbetering waar je dagelijks voordeel van hebt op de desktop en wat in Windows 7 toch echt niet mogelijk is.

Houdt daarbij wel in het achterhoofd dat ik al jaren geleden een goede totaaloplossing heb aangeschaft voor beveiliging en backup.

Ik kom voorlopig alleen maar irritaties tegen. Zo heb ik mijn vensterranden op grijs ingesteld, omdat anders de tekst en minimize/maximize buttons onleesbaar worden. Op windows 7 hield ik al niet van die doorzichtige effectjes, maar die konden gewoon uit. In windows 8 heb ik een hack moeten uitvoeren om de doorzichtigheid van de taskbar ongedaan te maken. Een hack, voor zoiets simpels. En alle glas (gradient) effecten zijn weg. Behalve de hover effecten op de taskbar, waardoor het er heel gekunsteld uitziet bij een ondoorzichtige taskbar.

Verder lijken alle instellingen wel willekeurig verstopt over de charms bar, modern UI en normale instellingen schermen. Sommige van die instellingen doen trouwens helemaal niets meer. Probeer bijvoorbeeld maar eens schaduwen rond je vensters aan te zetten. Deed bij mij helemaal niets.

Maar daar durf ik verder niet zo veel van te zeggen, want voor je het weet ben je tegen vooruitgang.
XP was ook een drama rond zijn release, voornamelijk door derde partij drivers en helemaal overstappen op het .WDM model voor drivers. oa. veel video-editing hardware en capture-kaarten in de midden- en topklasse werden direct onbruikbaar.

WindowsXP presteerde toen ook stukken minder dan win2K, wat in de zakelijke markt toen lang het voortouw had.

Maar 98SE>XP maakte van je flitssnelle Pentium4 of AthlonXP een kreupel paard.
XP>Vista idem
Win7>Win8 heeft dat probleem niet. Het is nu de eigen "innoverende interface" die hem in de weg zit.
XP was ook een drama rond zijn release, voornamelijk door derde partij drivers en helemaal overstappen op het .WDM model voor drivers. oa. veel video-editing hardware en capture-kaarten in de midden- en topklasse werden direct onbruikbaar.
Waarom zou je zulke producten, die je destijds toch al niet erg vaak zag bij particuliere destops standaard ondersteund willen hebben? De fabrikanten van die hardware konden destijds best wel driver maken. Daar betaalde je zulke dure hardware toch ook voor? ;) Daarnaast hoor ik nu met Windows 8 ook genoeg klachten omdat men de apparatuur niet werkend krijgt. Dus dit euvel heb en hou je altijd.
En welke preview heb je dan gedraaid .. want er zitten toch wel verschillen tussen preview versies en de RTM versie.
De consumer preview, de geleakte en developer previews heb ik links laten liggen, daar maak ik toch geen gebruik van. Geleakte spullen vertrouw ik niet en een developer ben ik niet.
Ter info de voorganger van XP was niet ME maar Windows 2000. (ME was de laatste uit de MSDOS/Windows reeks).
Als je kijkt naar particuliere desktop OS'en is Windows XP de opvolger van Windows ME/98. Voor zakelijk gebruik is dat inderdaad niet en is Windows 2000 dat. Strict gezien ook, omdat Windows ME/98 niet gebouwd waren op de NT-technologie, waar Windows NT, 2000 en vanaf XP alle OS'en dat wel zijn.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 17 november 2012 14:41]

dagelijks in gebruik, maar elke keer is de eerste handeling het openschakelen van de 'standaard' desktop

Al sinds de toevoeging "zoeken" in het startmenu zat gebruikte ik start -> XX ( naam programma ) om te starten < meestal total commander ;) >

Mijn buroblad is/ was een lege ruimte, met zo nu en dan 'opslag' voor tijdelijke data ( jpg of txt )


Misschien zou een DOS'13 nog fijner zijn, geen gui, maar een cmdprompt, waar je gewoon snel kan starten en afspelen / navigeren


( altijd al een hekel gehad aan een volgepropte desktop, ook op de telefoon )
Ik denk dat jij nogal fout zit op een website zoals tweakers. Ik ken juist echt heel veel mensen die Windows 8 uitgeprobeert hebben op een laptopje of tweede PC.

Ik zelf heb het bijna 3 week gebruikt en ben toen maar terug gegaan. Ik bleek toch altijd in de desktop van Windows 8 te zitten. En de Metro achtige laag zat mij alleen maar in de weg. Het gaf mij geen 'meerwaarde' waardoor ik vrolijk terug kon naar Windows 7.

Ik denk juist dat mensen dit argument er altijd bij pakken van "Heb je zeker niet geprobeerd". Maar dat is onzin. Ik geloof zeker 100% dat hier genoeg mensen zijn die het zeker geprobeerd hebben. En ook de vele mensen die nu Windows 8 op hun Desktop PC krijgen en hem bij de aankoop eraf halen om Windows 7 erop te zetten.

Altijd dat argument van niet proberen. Hallo, we konden het gratis downloaden en proberen!!! Waarom zou iemand het dan niet doen? Het is niet zo dat we het product ook echt moesten aanschaffen...
Dit vind ik een echt tekenende reactie voor het hele Windows 8 gebeuren. Iedereen die niet meedoet in de hozanna, zeurt en heeft het nog nooit geprobeerd.
Dit vind ik een echt tekenende reactie voor het hele Windows 8 gebeuren. Iedereen die niet meedoet in de hozanna, zeurt en heeft het nog nooit geprobeerd.
En iedereen die het wel super vindt, werkt voor Microsoft ;)
Misschien moeten ze ten eerste de optie bieden om windows 8 zonder metro interface te gebruiken.

Daarnaast moeten ze in Windows RT misschien toestaan dat ook andere browsers in desktop mode mogen worden gebruikt. (als ik alleen met internet explorer mag browsen dan is het direct een no go).

Vervolgens zijn de prijzen van windows RT tablets buitengewoon hoog ivm Android of Apple.

Tot slot is de beschikbaarheid van de windows 8 tablets om te huilen. De surface is in Nederland niet te bestellen, de surface pro is wereldwijd niet te bestellen. Wie weet helpt dat ook niet?
1 2 3 ... 16

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013