Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 28, views: 18.351 •

Lytro brengt op 4 december een update uit voor zijn Lytro-light-field-camera, waarmee het mogelijk is om de kijkhoek bij een genomen foto naderhand licht te wijzigen, zodat een ander perspectief verkregen wordt. Ook kunnen dan grafische filters gebruikt worden.

Dankzij de lichtveldtechnologie was het met de Lytro-camera van het gelijknamige bedrijf al mogelijk om bij foto's naderhand de scherpstelling te bepalen, maar de aangekondigde update voor de Lytro Desktop-software voegt daar straks twee nieuwe functies aan toe: Perspective Shift en Live Filters.

Met de Perspective Shift-optie is het mogelijk om de kijkhoek bij foto's in geringe mate te wijzigen, waarbij in alle richtingen gedraaid kan worden. Daardoor verandert het perspectief en krijgt een foto diepte. Door met de muis op de foto te klikken en ingedrukt de muis te bewegen, kan de kijkhoek gedraaid worden.

Het is niet mogelijk om het kijkpunt dichterbij of verder weg van een onderwerp te plaatsen. Bovendien kan alleen het object op de voorgrond scherp weergegeven worden, zo blijkt uit de Perspective Shift-fotosamples die Lytro online gezet heeft.

Daarnaast voegt de update functionaliteit toe om grafische filters, door Lytro 'Live Filters' genaamd, toe te passen op foto's die met de Lytro-camera zijn genomen. Er kan gekozen worden uit de Live Filters Carnival, Crayon, Glass, Lineart, Pop, Blur+, Film Noir en 8-Track. De Live Filters kunnen tegelijk met de Perspective Shift-functionaliteit gebruikt worden.

Reacties (28)

Not impressed. Natuurlijk leuk dat het kan, maar het verschil tussen de verschillende 'perspectieven' is wel zo minimaal dat je er alsnog niks aan hebt.
erg leuke gadget, maar het is denk ik toch een Software truuk.
In sommige reclames zie je het al op TV, bv van bovenaf op een menigte, verschuivend naar beneden op een foto.
Iemand enig idee hoe dit nu al wordt gedaan ?
Het is wel een minimale verschuiving. Ik zie dit niet echt een meerwaarde toevoegen?
Volgens mij doen ze dat door een deel van de foto uit te snijden en daarop in te zoomen, zodat er wat overlap onstaat tussen het 'onderwerp' en zijn achtergrond, waardoor je die ietwat kunt bewegen om foto's wat dynamischer te laten lijken.

En ja, het is een software-truuk, maar die is in dit geval alleen mogelijk door de manier waar de Lytro-camera foto's maakt.
Dan zou ik toch ook even deze filmpje bekijken: http://www.youtube.com/wa...mbedded&v=CccXMYCKIdg#!

Verschil is er duidelijk te zien, en kan erg handig zijn. En of het software truc is of niet "feature is here" wat mij betreft.
Je kunt natuurlijk niet verder shiften dan de afmetingen van de sensor toelaten. Anders heb je het niet over fotografie maar virtualisatie.

Ik vind het wel een aardige extra: hierdoor is het mogelijk om in te schatten hoe ver de objecten op een foto zich van elkaar vandaan bevinden, en wat de relatieve afmetingen ten opzichte van elkaar zijn.

Overigens: als ik de technologie goed begrijp, is dit een software feature, geen software truuk. Dit beeld wordt gewoon uit de RAW fotodata ontleed.

[Reactie gewijzigd door guapper op 16 november 2012 15:39]

dit is absoluut geen software truuk, als dat zo was had ik een stuk minder werk als 3d artist.

als je dit wil nadoen met software heb je een goede photoshopper nodig, een 3d pakket en skills in camera mapping. die dingen die je op tv ziet zijn vaak zo gedaan.

en ja de camera kan alleen maar zover het perspectief veranderen als de grote van de lichtgevoelige sensor toelaat.

het zou wel te gek zijn als deze camera ook een losse diepte map of een pointcloud zou kunnen uitsturen om er in 3d paketten mee te kunnen werken
In tegenstelling tot de reacties hierboven vind ik dit eigenlijk spectaculairder dan de "originele" Lytro. Als je het perspectief een beetje heen en weer beweegt, krijg je echt een diepte (3D) effect.
Bij dit apparaat is het geen software "truuk". Wat er gedaan wordt (toen het ge´ntroduceerd werd heb ik even heb paper dat er bij hoorde snel gelezen proefschrift), is dat lichtstralen met een soort van richting opgeslagen worden en vervolgens wordt het beeld gereconstrueerd. Wat er gebeurd achteraf is dat je kunt bepalen waar je precies de focus wilt hebben. Aangezien je de "richting" weet van het licht, kan je terugkijken waar het vandaan kwam.

Nu hebben ze volgens mij dit truukje verder gebruikt en kan je dus een beetje "om het hoekje" kijken, omdat je het licht van verschillende (lees wel: over een zeer kleine hoek) richtingen opgeslagen hebt, althans zo interpreteer ik wat er in het artikel van Tweakers staat.

Dus ja, het is software, maar dat komt omdat de hardware van te voren al ingericht is (lenslet array) om meer gegevens op te slaan dan bij een normale digitale camera. IHMO een geweldige uitvinding, wel heel hoog gadget gehalte, maar voor de toekomst ooit heel erg veel belovend.
Inderdaad; het grootste kritiekpunt is nog dat de resolutie niet zo heel hoog is, in vergelijking met standaard digitale camera's.
Het is wel jammer dat je het scherptediepte-effect kwijtraakt bij het 3D-effect.
Daat maakt dat het wat onnatuurlijk oogt. Beide effecten combineren zou erg gaaf zijn. Maar bij geen van de voorbeeldfoto's kan dat.
Bovendien kan alleen het object op de voorgrond scherp weergegeven worden, zo blijkt uit de Perspective Shift-fotosamples die Lytro online gezet heeft.
Als je even wacht tot het bestand (filmpje?) geladen is dan kan je schuiven en zie je dat alles scherp kan zijn.

Wel grappig, maar 'bruikbaar'? Mwah.
Wat een leuke review
Gewoon handmatig, daar waar het beeld verschoven is komt er uiteraard wit, dat vul je op met pixels uit de directe omgeving die er goed bij passen, een beetje giswerk dus. Ik kan me voorstellen dat een zeer kleine verschuiving softwarematig kan.
Maar dan wel een platte decor-diepte: het verschoven object is zo plat als een dubbeltje.
Jouw link laat exact hetzelfde zien als de Tweakers link... en daarin zie je gewoon dat de verschillende perspectieven nauwelijks verschillend zien.

Daarbij hebben we het dus over camera standpunten... NB: Niet de focus, want daar kun je natuurlijk wel een groot verschil zien. Maar dat bestond dus al in de lytro... Het ging hier om dat "stapje opzij" wat je nu achteraf kunt instellen.
Dit shiften heeft niets met de afmetingen van de sensor te maken, maar met de resolutie van sensor en aantallen lenzen in de fly-eye lens te maken.
Nee, daar waar het beeld verschoven is komt geen wit, maar er wordt precies berekend wat er moet komen door de richting van het licht door te trekken. Deze camera legt niet alleen het licht op een bepaalde plek vast, maar ook de richting waarin dit licht zich beweegt. Je hoeft dus niet te gissen.
Nee, de shift heeft alles met de afmetingen van de sensor te maken. Je kunt zoveel schuiven als het formaat van de sensor. Hoe zou je anders "om een hoekje" kunnen kijken? Hoe weet die lens nu wat er achter die duif in het voorbeeldfilmpje zit? Meer pixels helpen daar totaal niet bij. Als je een meter wil kunnen shiften, heb je ook een sensor van een meter breed nodig :X

Maar goed, dat wil je natuurlijk niet, dus we zullen altijd slechts beperkte correcties kunnen aanbrengen, anders kom je inderdaad in de virtualisatie terecht :)

Het effect is het best te vergelijken met door beide ogen naar je tablet-/laptopscherm te kijken. Je ziet dan een bepaalde hoeveelheid van de omgeving achter je scherm. Doe je je linkeroog dicht, dan zie je ineens minder achter de linkerrand van je scherm, idem dito voor je rechter oog met de achtergrond rechts van je scherm. Deze Lytro-sensor doet een beetje hetzelfde: hij kan met pixels links op de sensor bepalen wat er achter het object zit, maar dat gebruik je bij een 2D-foto niet. Pas als je hem in 3D weergeeft of het perspectief iets verschuift, doe je wat met die informatie :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 16 november 2012 18:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013