Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 101, views: 27.433 •

De Basic-versie van de Wii U heeft 8GB flashgeheugen. Daarvan is echter maar 3GB beschikbaar als opslagruimte voor games. Dat wil zeggen dat veel games niet op de Basic-versie ge´nstalleerd kunnen worden. Zo past launchgame Nintendoland niet op de Basic-versie.

De Wii U verschijnt in twee varianten. De Basic-versie heeft 8GB aan flashgeheugen, de Premium-variant heeft 32GB aan opslagruimte. Nintendo-directeur Satoru Iwata legt in een Japanse video uit wat de verschillen zijn tussen beide versie. Uit de uitleg van de directeur blijkt dat de Basis-versie weinig ruimte heeft voor het opslaan van games. Zo neemt launchgame Nintendoland 3,2GB aan ruimte in op de console, terwijl op de Basic-versie maar 3GB vrij is voor het installeren van games.

Iwata legt in de video uit dat er na het doorlopen van de setupprocedure van de console nog 7,2GB over is op de Basic-versie. De console reserveert echter nog 4,2GB voor zaken als accountgegevens, waardoor er op bij de Basic versie slechts 3GB overblijft voor het installeren van software. Dat is genoeg voor een game als New Super Mario Bros. U, die tegelijk met de console op de markt komt. De game neemt 2GB aan ruimte in. Nintendoland, een verzameling minigames die ook tegelijk met de console verschijnt en bedoeld is om de functionaliteit van de console te demonstreren, neemt echter 3,2GB aan ruimte in en kan dus niet geïnstalleerd worden. De game is wel vanaf schijf te spelen.

Bij de Premium-versie wordt er net zoveel geheugen gereserveerd. Dat wil echter zeggen dat er nog 25GB overblijft voor het installeren van games. Dat is ook precies de hoeveelheid data die er past op het speciale formaat dataschijf dat Nintendo voor de Wii U gebruikt. Er kan wel extern geheugen aan de Wii U gekoppeld worden. De console kan overweg met schijven tot aan 2TB. De Wii U kan echter geen stroom leveren aan externe schijven, tenzij via een y-kabel twee usb-poorten gebruikt worde om de schijf van stroom te voorzien. De Wii U is vanaf 30 november te koop. De Basic-versie kost 300 euro, de Premium-versie is voor 350 euro te koop.

Satoru Iwata legt de verschillen uit tussen Wii U Basic en Premium

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)

Reacties (101)

Reactiefilter:-1101098+159+211+30
4.2gb voor accountgegevens!? Ik weet niet hoe ze mijn data opslaan, maar met alle wil van de wereld kun je daar geen 4.2gb van maken.. Ik neem dan aan dat hierbij ook savegames geteld worden etc?
Daar ben ik het helemaal mee eens, waarom dan een basic versie als je er maar een paar games op kunt spelen. Dan kopen ze ook die grotere games niet. Niet zo slim van Nintendo.
Het betekent alleen dat het spel niet op de schijf kan worden ge´nstalleerd. Je kunt de game wel gewoon vanaf de disc spelen. Het is dus hetzelfde principe als de xbox 360 basic met 4gb opslag. Dus het maakt voor de verkoop van games niks uit. Maar dit is gewoon marketingtechnisch de manier waarop veel console leveranciers werken. Een "goedkope" met weinig opslag en een luxere versie met meer opslag.

Als de externe schijf ook gewoon kan worden gebruikt voor installatie van games dan is de 4GB versie juist heel erg interessant.
Maar ook op de xbox zijn er al games (Halo 4 onlangs nog) die niet meer gespeeld kunnen worden zonder (een deel) te installeren.
Ik heb de hele campagne nochtans uitgespeeld zonder het spel te moeten installeren op de HDD.
hij refereert naar de multiplayer van halo 4 die moet je instaleren 8GB
Vind het prijsverschil nihil genoeg om te zeggen dat niemand de Basic moet kopen!
je koopt voor 17 euro een 32 GB usb stick bij paradigit. duwt deze in je wiiU en het maakt opeens niet meer uit dat het geheugen zo klein is.

Wel vreemd dat ze uberhaupt een 8GB versie uitbrengen als er geen game op te installeren valt. Daarnaast is de 50 euro verschil inderdaad wel erg klein om niet de 32 GB te gaan halen!

Ik heb tot nu toe iedere nintendo console gehaald. echter alleen voor zelda (grote zelda fan) en zal met deze dan ook wachten tot zelda uit is. de rest boeit me niet echt... tegen die tijd is er waarschijnlijk een flinke prijs verlaging geweest. al vind ik 350 euro voor een console met tablet controller helemaal niet duur.
Dat is ook de truc. Ze brengen de console uit op een psychologisch gunstige prijs van 299,00 o.i.d. Vervolgens hopen ze dat mensen die 50 euro extra wel overhebben voor de 32GB variant en zo meer winst te maken.
Eh ik weet niet wat jullie gesnoven hebben maar ik vind zelf 25gb nogal vrij weinig om +50euro te verantwoorden.

Jullie gaan er hier vanuit dat 'power' gamers wel de luxe editie zullen kopen maar dat lijkt mij nou dus weer juist niet:

- casual gamers: luxe editie
- sporadische gamers: basic editie
- hardcore gamers: basic editie + externe HDD

Waarom 50 euro dokken voor 22gb meer interne opslag als je als serieuze gamer toch geen probleem ermee hebt om er even een externe HDD aan te hangen. Als je serieus spellen wilt kunnen opslaan dan heb je die 22gb ook zo vol hoor.
Ik neem aan dat die WiiU wel USB3.0 heeft dus in principe zal het laden van zo'n externe HDD ook wel vlot genoeg gaan.
Voor 150 euro heb je 2TB USB3.0 maar je kunt natuurlijk ook een kleinere (goedkopere) extHDD kopen.


Is dit niet veel logischer? of ben ik nou gek? :+
Er zit gelukkig wel meer bij de premium edition dan alleen 25 GB extra opslag. Zo zit er de game Nintendoland bij, een sensorbar voor de Wiimote's, nintendo network premium subscription en nog wat houdertjes. Weldegelijk het geld waard.
@trixx : Ik begrijp wel dat fabrikanten de keus maken tussen weinig en veel opslag, maar zelfs de eenvoudigste versie van console moet in staat zijn om alle spellen te kunnen installeren die ervoor geschreven worden.

In mijn ogen is dit een ongelooflijke faal van Nintendo. Ik durf te wedden dat als ze 3 GB hadden gereserveerd voor accountgegevens, dit al ruimschoots voldoende was geweest. Dan had Nintendoland wÚl genoeg capaciteit over om zich te installeren.

Ik bedoel; opslaggeheugen zijn toch de kosten niet ? De basis versie van de Wii-U kost Ą 289 en beschikt over 8 GB opslag. Voor dat zelfde geld krijg je een Playstation 3 met 500GB + 2 games of een XBox360 Slim 250GB + Kinect Pack.

Met dit soort acties begin ik het gevoel te krijgen dat nu ook Nintendo probeert haar klanten een poot uit te draaien. Dit soort acties zetten natuurlijk wel aan tot hacken; je koopt de goedkoopste console, hackt het geval en hangt er een externe schijf aan voor al je games.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 17 november 2012 21:27]

Jip, hier horen inderdaad ook savegames bij. Tevens is het gereserveerd, er zal in het begin maar een klein percentage hiervan gebruikt zijn, maar op deze manier ben je ervan verzekerd altijd te kunnen saven.

Daarnaast kan ik me trouwens ook voorstellen dat deze ruimte gebruikt wordt voor firmware updates, ook dan is er te allen tijde ruimte over om deze te installeren. Vind ik niet gek bedacht van Nintendo.
Vind het nu je het zegt ook niet echt slecht bedacht, denkende dat mijn goedkope Samsung Galaxy soms plek te kort heeft om applicaties te updaten. Maar ik vind het eigenlijk logischer moesten ze en chipje van 4GB erbij hebben gestoken om dat te gebruiken als gereserveerde ruimte, zoveel kost zo'n chip toch niet meer? Want ik vind het toch ergens een beetje bedrog. Je koopt van ons 8GB, maar we maken ervan dat je er maar 3GB van kan gebruiken, dus koop maar direct de versie met 32GB.
Dat is toch best wel een beetje te simpel gedacht. Zoveel kost een chip niet inderdaad. Maar laten we voor de grap zeggen dat 4gb 4 dollar is en hopelijk voor nintendo verkoopt de wii u de helft van de aantallen van de wii. Die is meer dan 95 miljoen keer verkocht. Dus laten we het afronden op 50 miljoen. Keer 4 dollar per console is gewoon 200 miljoen dollar. Beslissingen als deze worden niet genomen per console maar over het gehele kostenplaatje.
Kale Chip inkoop zal voor Nintendo niet veel zijn maar door het op de markt brengen van 2 modelen heeft de klant het gevoel of hij keuze heeft.
Dit zie je bij veel bedrijven terug je hebt een "goedkope" basisversie en voor een klein beetje meer heb je een veel betere, snellere, mooiere versie. Door deze lagere prijs houd je een gedeelte van je klanten vast welke anders door de hogere prijs direct afgeschroken zouden zijn, zelfs deze klanten gaan uiteindelijk de deur uit met het duurdere model.
Een goedkopere model wordt dus ook vaak in de markt gezet om een omzetstijging van de duurdere model te krijgen.
Was enkele dagen terug op zoek naar een nieuwe 360 omdat mijn vorige het begeven had. Heb nergens de goedkoopste versie gevonden. Keuze heb je dus misschien in theorie, maar uiteindelijk moet het product nog beschikbaar zijn ook.
Volgens mij is alles wat je doet op je WII aan je account gekoppeld.
Dus inderdaad savegames, maar mogelijk ook al je game aankopen in de Wii Store.
En dat tikt natuurlijk aan, indien je straks misschien ook wel Wii games in de Store kunt kopen.
En dan koop je een game, kan je het niet installeren ... goed bedacht nintendo. Zie de rechtzaken al komen.
Ik denk meer dat pstalman (hoop ik) doelt op in-game purchases zoals een bepaalde avatar ofzo? dat soort ongein?

Blijft overigens wel veel hoor... 4.2gb. Wellicht dat ze een instelling hebben van "liever teveel ruimte allokeren dan te kort komen"?

Wellicht is dit wel om eventuele toekomstige ontwikkelingen niet in de weg te staan? Gezien de trend tegenwoordig van personificering van alles denken ze dat ze waarschijnlijk wel iets nuttigs hiervoor kunnen bedenken om dat te exploiteren?

Oh, wat dat je van gameplay capture (a la SC2 replay-esque) ?

De mogelijkheden zijn eindeloos :+
Waarom zo weinig eigelijk? Als ik kijk naar de PS3 waar je zelf een andere schijf in kan gooien, kan je daar ipv CD/DVD/blueray gewoon de hele game op je schijf zetten (mits gekocht in de store), stuk makkelijker dan rond gaan zeulen met al die schijfjes. Leuk dat bv SMB-U op de schijf past, maar een 2de game dus al niet meer.
Je kunt gewoon een externe USB harde schijf toevoegen aan je Wii U waarop je spellen kunt installeren. Dus ik snap het probleem niet echt. Nintendo wilt jou gewoon niet opzadelen met extra kosten als je een Wii U koopt. Wil je extra opslaggeheugen? Prima, dan kun je goedkoper in de winkel een externe USB schijf kopen. Voor die Ą50 extra voor de 32GB variant kun je een 500GB USB schijf kopen.
Met extra kosten? Je bedoelt dat ding zo goedkoop mogelijk aan de man te brengen anders is dat ding in z'n geheel niet meer interessant.
Zo goedkoop mogelijk lijkt me een prima uitgangspunt.
Echter, dit is echt op het randje van irritatie bij de gebruiker. Ik voorzie dat irritatie zal ontstaan en alleen maar groter gaat worden bij de 8GB eigenaren, want er zullen steeds meer games uitkomen die niet in die 3 GB passen.

Nou vraag ik me af of Nintendo niet gewoon 16 ipv 8 GB aan flashgeheugen had kunnen plaatsen. OEM groot-inkoop zal het kostprijsverschil meer in tientallen centen liggen ipv hele euro's.
Dan kan die 32 GB ook best een premium 64 GB zijn, want het merendeel van de mensen zal de 'lage' versie kopen.
Ik kan ook geen games op mn xbox zetten en zou me er niet minder druk om kunnen maken. Als je weinig opslag ruime hebt denk je sowieso niet aan installatie, gewoon schijfje erin een klaar, gewoon fijn :-D en vanwege het reserveren van ruime koop je ook niet tegen een ™kan niet meer opslaan™ situatie aan :)
Alleen gaat men steeds meer de richting uit van digitale downloads. Ook met deze nieuwe console. Koop je een nieuw game, komt de console zeggen dat je te weinig opslagruimte hebt.
Precies. Ik heb nog een 2TB schijf liggen die ik momenteel niet gebruik, die kan ik mooi d'r aan hangen. ( los van het feit dat ik de 32GB variant gekocht heb)
Zo kun je het bekijken inderdaad, maar zou de USB-bandbreedte wel hoger zijn dan die van de disc-speler? Anders heeft het installeren daarop geen enkel nut of zelfs nadeel uiteraard. Installeren op het intern geheugen biedt meestal de hoogste snelheid. En zelfs met de duurdere Wii U kun je maar een klein aantal spellen installeren. Dingen als muziek of films hoef je er ook niet op te zetten dus. Gewoon vanaf de disc spelen kan natuurlijk prima, maar toch een beetje jammer dit.
Er zitten USB 2.0 poorten op, die zijn doorgaans wel snel genoeg om data van te steamen. En het probleem is niet de bandbreedte bij de disc speler, maar het lezen van data vanaf de disc. Je zit sowieso al met veel hogere seektijden, een reden als ik het goed heb zijn bij veel PS3 spellen veel gebruikte data meerdere keren op de disc te vinden, om de trage leesacties van de PS3 te verkorten.

Dus, je kunt gewoon een goedkope WiiU kopen, en er voor een paar euro een externe schijf aan hangen om meer opslag data dan de duurdere variant te krijgen. Je hebt dan wel een extra apparaat naast je WiiU staan, die ook stroom nodig heeft dus het is maar wat je wilt.
Het hele punt van de HDD is niet het installeren van games vanaf de disc, maar het downloaden van volledige games. Dat is het enigste echte nut van ervan. Hoewel de games misschien een fractie sneller laden vanaf de HDD met grotere games, heeft het geen nut met games zoals NintendoLand en Super Mario Bros U.

Nintendo zet namelijk deze generatie hevig in op het verkoop van games via hun eShop. Hun hebben zelfs aangekodigd die te kunnen bezoeken via de computer en smartphone, binnen afzienbare tijd. Misschien om de aankoop aan te schaffen en dat de WiiU op de achtergrond de software download, zodat je niet langer hoeft te wachten dan al nodig is.

Maar ik vraag me af hoeveel dat echt gaat schelen. Want niet alleen heb je vaak geen korting op die winkels (ja, soms.. maar echte winkels geven vaker meer korting, gewoon goed kijken) Plus, als je het gewoon "zo" koopt, fysiek, heb je geen extra HDD ruimte nodig. Vind het dubbelop.

En nee, ik koop geen Basic versie, maar de Premium, Vanwege de extra dingen die erbij komen. En ik wil zwart, vind ik veel mooier. }>
Als dat de visie is hadden ze wat mij betreft er toch op zn minst voor mogen zorgen dat ook USB harde schijven zonder eigen voeding gewoon werken. Ik verdenk ze er eerder van gewoon meer schijfjes te willenm verkopen.
Ik verdenk ze er eerder van gewoon meer schijfjes te willenm verkopen.
Ehm, je moet het schijfje sowieso kopen als je het spel wil spelen lijkt me, alleen bij de goedkope versie kan je het dus niet installeren op het geheugen en moet je vanaf schijf spelen, waar je het bij de duurdere versie wel kan installeren

Het schijfje heb je volgens dus altijd wel nodig
Het is niet alleen 50 euro voor dat beetje geheugen. Je krijgt bij de pemium ook:
- Sensor bar (die zit niet bij de basic versie)
- Het spel Nintendoland
- 32 i.p.v. 8GB
- Laadstandaard voor de tabletcontroler
"4,2GB voor zaken als accountgegevens"

Ik kan maar 1 ding zeggen : Lol !


@Enfer, zal idd ook voor savegames zijn maar kan dat niet beter dynamisch worden toegewezen, ipv meteen keihard 4,2 GB ?

[Reactie gewijzigd door moreasy op 16 november 2012 13:02]

Zelfs met savegames is dat veel, of zijn het bij Nintendo zo enorme save-bestanden? Wie de starter console koopt is hoogst waarschijnlijk ook een casual gamer, dus dan is die ruimte voor savegames al helemaal niet nodig. Op Xbox bvb heb ik hier 15Mb voor mijn profiel en iets meer dan 200Mb aan savegames (iets meer dan 50 games schat ik). Op de PS3 valt het ook goed mee.
Dynamisch die ruimte toewijzen zou dus beter zijn, of het profiel en savegames gewoon bij de rest van de data zetten, waarom reserveren?
Je moet niet vergeten dat er tot 12 account op kunnen waar alle opslag van moet plaats vinden. Dus savegames, internet historie, videos, downloads, enz.... Als je 4.2 gb omrekent hou je dan ongeveer 350 MB per account over. Dus zoveel is het nou ook weer niet.
Maar waarom zou je dat reserveren? Alleen maar omdat anders na 9 accounts de 10e persoon de melding zou kunnen krijgen dat er geen ruimte meer voor hem / haar is?

Hoeveel mensen hebben nou 12 accounts nodig op zo'n console? Nu heeft namelijk iedere speler daar last van, dat had toch wel anders gekund?
kan dat niet beter dynamisch worden toegewezen
Nee. Dat zou lekker zijn. Heb je eindelijk dat moeilijke level gehaald, wil je je game saven, is het geheugen vol. Mag je eerst afsluiten en wat gaan verwijderen..
najah zoveel extra kost die premium versie toch niet....
hadden ze niet beter gewoon die hele basic product kunnen schrappen...
50 euro extra is een maand extra sparen...
voor de kinders voor de volwassene zoek een andere console :X
Je weet dat je een 2tb externe hd gewoon aan kan hangen?
of gewoon een 32GB usb stickje, iets makkelijker omdat je waarschijnlijk geen extra stroomvoorziening nodig hebt.
of een 32GB SD kaartje, d'r zit gewoon een SDHC slot in.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 16 november 2012 13:28]

Moeten we eerst zeker weten dat je op externe media ook games kunt installeren. Weet iemand al of dat kan?
Ik neem aan dat je op de Wii U dus geen games hoeft te installeren. Wat mij betreft een reden om te juichen, niets zo irritant als eerst een game moeten installeren.
Op geen enkele console mˇet je de games installeren, het maakt de laadtijden alleen korter als je dat wel doet. Wat dat betreft is het dus alleen een voordeel als je ze k˙nt installeren, nooit een nadeel.
Toch wel. Er zijn verscheidene PS3 games (de meeste zelfs durf ik te beweren) die je eerst *moet* installeren. Geen ruimte? Pech gehad.

De XBox doet dit wat netter. Daar is (was) de regel dat je elk spel moest kunnen spelen zonder te installeren... Maar ik geloof dat ze dit inmiddels ook los gelaten hebben...
Speel je wel een games op de PS3? Bijna iedere game moet geinstalleerd worden hoor... Nu is het voor die console ook wel heel makkelijk om de opslag uit te breiden, maar toch.

Ik zou zelf nooit voor een console met maar 8GB opslag gaan, helemaal niet aangezien het (volgens mij?) nog niet zeker is dat er op een SDHC-kaartje of externe schijf sowieso games kunnen worden geinstalleerd. Wat hoopt Nintendo hier nou mee te bereiken? Met zo weinig ruimte zal er ook niet echt veel in de online store aangekocht gaan worden, vermoed ik...
Als het verschil slechts 50 euro bedraagd tussen de 2 versies, en je bij de Premium versie wat kleine extra's krijgt en meer intern geheugen, dan vraag ik me zo af wat het bestaansrecht is van de Basic edition.
Marketing.

Hetzelfde als de Playstation met 12 GB, en de Xbox 360 zonder HDD. Het is het model met de laagste prijs, waar je mooi mee kan adverteren. Dat je eigenlijk praktisch gezien een duurder apparaat nodig hebt, is dan 'vrije keus.
Dan zijn de Xbox en PS3 ook faal zeker? De basisversie van de 360 heeft maar 4 Gb en die van de PS3 Slim 12 Gb.
Tja, een USB stickje kost zoveel (!) tegenwoordig...
Ze hadden de Basic-versie 16GB moeten geven, daar kan je dan nog wat mee
Dan had je hier kunnen lezen dat dit een enorme faal was omdat je een game die 16,1GB nodig heeft niet had kunnen installeren. Samen met de mooie opmerking "Ze hadden de Basic versie 24GB moeten geven, daar kan je dan nog wat mee" ;)
Ongeveer hetzelfde verhaal als bij Microsoft Surface. Microsoft heeft een rechtzaak aan zijn broek voor misleidende reclame. Ze adverteren dat er 32 gig ruimte is, maar na aftrek van het OS schiet daar maar de helft over.
Ongeveer hetzelfde verhaal als bij Microsoft Surface. Microsoft heeft een rechtzaak aan zijn broek voor misleidende reclame. Ze adverteren dat er 32 gig ruimte is, maar na aftrek van het OS schiet daar maar de helft over.
Met het verschil dat Nintendo al sinds de eerste vermeldingen van de Wii U op hun website aangeeft dat er minder overblijft omdat er <x> gebruikt wordt voor OS en reservering.
En bij de Nexus 7 is maar 12,5 GB beschikbaar... Zo blijf je bezig.
Nintendo heeft dit besluit genomen om de kosten te drukken en de consument keuze te geven om zelf een stick of harde schijf aan te sluiten. Prijzen van opslag dalen rap dus ik vind het helemaal geen slechte keuze om dat bij de consument te leggen. Elke Jan Doedel kan dat regelen en de Wii is prima bruikbaar zonder.

Zie http://www.engadget.com/2012/09/13/wii-u-memory-tivo-dvr/

""The reason we did it that way is that the cost of that type of storage memory is plummeting. What we didn't want to do is tie a profit model to something that's gonna rapidly decline over time. We'll let the consumer buy as much as they want, as cheaply as they want," Fils-Aime said."

Dit heb ik liever dan Google die bij de Nexus 50 euro vraagt voor 16GB extra opslag, dan heb ik liever een SD slot waar ik zelf een goedkoop kaartje inmik.

[Reactie gewijzigd door Bokkiej op 16 november 2012 13:14]

Is het dan eigenlijk niet heel raar om, juist als geheugen steeds veel goedkoper wordt, niet gewoon beide modellen 32GB te geven? Qua kosten zal het dus niet zoveel uitmaken, en naarmate de prijs daalt zal Nintendo meer winst maken. Waarom dan nog een inferieur product maken?
Het komt er gewoon op neer dat het zo'n illusie van keuze is zoals veel anderen hier aangeven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Sony Apple Games Besturingssystemen Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013