Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 29, views: 10.760 •

De Amerikaanse Academy Interactive Arts & Sciences zal Gabe Newell, directeur van ontwikkelaar Valve, opnemen in de hall of fame. Newell wordt de zeventiende persoon die wordt opgenomen, na voorgangers als Shigeru Miyamoto, John Carmack en Tim Sweeney.

Gabe NewellIn februari zal Gabe Newell opgenomen worden in de hall of fame van de Amerikaanse Academy Interactive Arts & Sciences, zo maakt de organisatie bekend. De directeur en mede-oprichter van ontwikkelaar Valve wordt geroemd om zijn visie. Onder leiding van Newell heeft Valve niet alleen succesvolle games als Half-Life, Left 4 Dead, Portal en Team Fortress, maar ook de Source-engine gemaakt. Verder wordt Newell geroemd om het downloadplatform Steam en de kansen die het platform biedt voor kleine, onafhankelijke ontwikkelaars.

De AIAS neemt jaarlijks iemand uit de gamesindustrie op in de hall of fame. Newell is de zeventiende persoon die de eer heeft. Nintendo's Shigeru Miyamoto was in 1998 de eerste. Tim Sweeney, de man achter de Unreal Engine, is dit jaar opgenomen in de lijst. In de tussenliggende jaren viel de eer te beurt aan John Carmack, Sid Meier, Will Wright en Peter Molyneux. Er staan ook minder bekende personen op de lijst als Sqaure Enix' Hironobu Sakaguchi, Sega's Yu Suzuki, programmeur Dani Bunten en ontwikkelaar Mark Cerny.

Reacties (29)

Geweldig bedrijf, toffe man. Gaben is 1 van de weinige helden in de videogame industrie.
GabeN!!!!! Held! Dik verdiend :) Zoveel waardering voor die man. Blijft innovatief terwijl kapers op de loer liggen.
Jammer dat Valve op zo'n verschrikkelijk andere manier werkt dat Gabe volgens mij nauwelijks verantwoordelijk is voor de producten die Valve uitpoept. Valve bestaat uit teams die volledig van ontwerp tot verkoop zelfregulerend zijn. Gabe hoeft niet eens "ok doe maar" te zeggen als iemand een cool idee heeft.

Er staat nu een naam in die lijst die daar dus eigenlijk niets te zoeken heeft.

Dit is dus een beetje als je grootouders verantwoordelijk stellen voor de mooie filmpjes die je op youtube plaatst ofzo.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 16 november 2012 12:45]

Maar dit is juist de reden waarom hij er in staat. Hij heeft een bedrijf opgericht, zonder leningen, zonder overbodige management lagen, het werkt geheel autonoom door alleen de beste mensen in te huren en ze fouten te laten maken. Ze leren er van, krijgen alles wat ze nodig hebben om hun werk op de beste manier te doen. Het maakt niet uit als je op kantoor komt en eerst even je was weg brengt naar de interne wasserette of s'middags last hebt van je schouders en je je gaat laten masseren bij de interne massagesalon. Zolang je maar je werk doet en een hart voor het bedrijf hebt, je luistert naar je klanten en leert van je fouten. Zijn manier van leiding geven is daardoor juist een reden. Hij is een grootheid in de game industrie en nog steeds een redelijk normaal persoon gebleven. "Vroeger", in de tijd van de eerste Counter-Strike, chatte ik best veel met hem. Hij gaf op de raarste vragen eerlijk antwoord en hing nog best vaak de lolbroek uit ook.
Zo kun je het ook zien. Maar specifiek aan de games heeft hij bar weinig gedaan. Hij heeft feitelijk alleen de omgeving gecreëerd waarin dit alles mogelijk wordt. Dan zou ik zeggen, geef die developers dan een lintje.
Wat een bijzonde vreemde redenering en compleet onzinnige vergelijking.
Valve is Gabe's bedrijf, als hij het zo heeft geregeld dat er zonder al te veel invloed van hem toch op constante basis prima en winstgevende projecten worden uitgevoerd en het bedrijf innoverend blijft dan is Gabe niet alleen een voorbeeld voor de game-industrie maar voor elke industrie.

Hij hoeft toch niet elke dag in de code van TF2 te duiken om een icoon te zijn in de gaming/computing wereld?

[Reactie gewijzigd door Finniemc op 16 november 2012 13:11]

Ik schrok even toen ik in een oogopslag de titel las! Gabe Newell opgenomen... In mijn hoofd ging het al richting ..in het ziekenhuis wegens hartklachten o.i.d. Gelukkig pakt het voor hem allemaal wat beter uit :P . Ben benieuwd wat voor beloning deze man gaat krijgen wanneer, ik noem maar iets geks, Half-life 3 uit is. Waarschijnlijk een gouden handdruk tegen die tijd _/-\o_
Ik mag het niet hopen. Dat zou betekenen dat ie Valve verkoopt... (hij is namelijk eigenaar) En ik denk niet dat eventuele nieuwe eigenaars Valve op dezelfde manier zouden leiden zoals nu door Gabe wordt gedaan.

Het aandeelhoudersspook ligt dan op de loer...
Enige oplossing is nu alvast een Gabe Newell kloon maken zodat die het straks kan overnemen.
Klopt, dat is 1 van de grote voordelen van Valve, ze hebben geen aandeelhouders of wat dan ook.
Hoop daarom ook dat Gabe voorlopig gewoon zijn eigen koers blijft varen, het gaat geweldig.

Respect voor deze man.
Prachtig dit, wel verdiend. Excentrieke maar sympathieke kerel die Gabe. En zonder twijfel één van de meest toonaangevende personen uit de gamesindustrie van de afgelopen 15 jaar.
Zeker verdient inderdaad!
Wat er verder ook geroepen word door luie developers en zuigende publishers, PC gaming heeft helemaal niet zoveel piraterij, en daar mogen we steam met zn allen voor bedanken. (want dat was daarvoor wel anders)

Ik heb ondertussen al iets van 1500 euries in steam zitten, ben er dus wel tevreden mee ;)
PC heeft nog altijd meer last van piraterij dan de consoles, maar het is wel een stuk minder erg geworden, inderdaad mede dankzij Steam en vergeet ook GoG.com niet (DRM vrije games. Hoe doen ze dat trouwens, gewone big budget titels die op andere distributiekanalen (zoals Steam) vol zitten met DRM, gewoon DRM-loos uitbrengen).
Zozo, netjes. Good job, Gabe!
Na al die prestaties heeft hij het zeker verdient!
Las laatst een artikel in een of over ander busines/communicatie tijdschrift (totaal niet gamegerelateerd) over hem en Valve. Hij word ook geroemd om de inrichting van zijn bedrijf, er zijn geen grote en dure management lagen, er zijn nauwelijks 'bazen'. Iedereen word vrijgelaten met als achterliggend idee dat een gemotiveerde werknemer zo zijn creativiteit het best kan benutten voor het maken van een product van hoge kwaliteit.
Er zijn wel grote lijnen waar het bedrijf heen wil. (de release van een bepaalde gam bijvoorbeeld), en iedereen heeft uiteraard zijn specialiteit, maar binnen die lijnen zoekt iedereen dus een beetje zijn eigen weg en gaat zelfstandig samenwerkingsverbanden aan.

En blijkbaar werkt het.
Er zijn er niet veel, maar games van Valve krijgen steevast 85/100 of hoger. Steam domineert de online platformen en andere ontwikkelaars willen maar wat graag via Steam hun game promoten.
Met als toppunt de Steam Summer Sales. Waar games soms wel 80% goedkoper zijn, maar ook 700% meer verkocht worden.
Droomcijfers.

Al met al kan je zeggen dat Valve al jaren (stilzwijgend) een mijnpaal is in de game wereld. En met Gabe Newel als CEO van dit alles vind ik de award meer dan verdiend en past hij prima in het rijtje vorige winnaars.
Ik haak even in op die cijfers, ze zijn namelijk nog mooier dan je ze nu presenteert:

- 10% sale = 35% increase
- 25% sale = 245% increase
- 50% sale = 320% increase
- 75% sale = 1470% increase

En dat zijn directe inkomsten, niet aantal verkochte eenheden. Geweldig als je voor een weekend of gedurende kerst/zomervakantie even de inkomsten zo'n gigantische schop de hoogte in kan geven. Er zijn weinig mensen die dat kunnen.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 16 november 2012 14:29]

Gabe Newell heeft zelf ook al aangegegeven dat met een lagere prijs de inkomsten gewoon veel hoger liggen voor de meeste games. Toch is het opvallend dat hun eigen games dan ook altijd voor de volle prijs over de toonbank gaan.

Overigens is het een man met een mooie visie. Vooral het stukje over dat downloaden vooral komt door een service-probleem wordt hier erg vaak aangehaald op Tweakers en dat is meer dan terecht.
Ze weten dat er genoeg Valve-fans zijn die hun games vanaf dag 1 willen hebben en hier graag een meerprijs voor betalen. Wanneer de verkoop afvlakt kun je opnieuw interesse kweken door tijdelijk het spel af te prijzen. Deze cyclus kan men een aantal keer herhalen met een steeds groter kortingspercentage, om zo over een behoorlijke lange tijd steeds weer nieuwe klanten aan te trekken. Dit houdt tevens de community voor hun games langer "fris" met nieuwe spelers.

Waarschijnlijk zullen hierbij ook psychologische effecten een rol spelen. Een spel van 60 euro afprijzen naar 30 euro is veel aantrekkelijker dan van 20 voor 10 euro, ook al is het in beide gevallen een korting van 50%.

Misschien zit ik er wel helemaal naast, maar ze zullen er ongetwijfeld een aantal slimme redenen voor hebben. :)
Hun Handboek voor nieuwe werknemers is ook interessant: http://www.valvesoftware....Valve_Handbook_LowRes.pdf
Het enige nadeel van de werkwijze is, dat ze nooit in de buurt komen van enige releasedates :P
Zie ook Valve Time
maar hun game is tenminste wel af
Half en half, ik weet nog Portal 2, zat nog vol me kleine irritante bugs bij uitgave maar na een week/maand (VT) waren er oplossingen (al was het met een work around).

vb. als je alles op high zetten zagen de textures er belabberd uit :(
Maar je kan software nou eenmaal niet bugvrij maken. Ook al test je van te voren zoveel als mogelijk is, er zijn altijd zaken die pas naar boven komen wanneer de game door honderdduizenden mensen gespeeld wordt.

Dat doet niets af aan het feit dat Valve inderdaad hun spellen afmaakt, in tegenstelling tot bijna alle andere developers, zeker van soortgelijk niveau. En dit is helemaal toe te wijten aan hun manier van werken, zonder managers, maar met gemotiveerde teams (nogmaals, zonder managers) die hun creatieve visie najagen.

Lees zeker de Valve Handbook hieronder, is ook nog 's hilarisch!
Valve is ook bezig met het testen van hun eigen game-controllers.

Ook zijn ze volop bezig met Source 2, maar ze wachten nog op een game om de engine mee te lanceren.

Ricochet 2 Half-Life 3 anyone?

Geweldig bedrijf, geweldige man. Reageert op mailtjes van fans, en stuurt getekende Saxton Hale posters rond de wereld.

[Reactie gewijzigd door marlamin op 16 november 2012 11:33]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013