Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 35, views: 27.021 •

Onderzoekers hebben een bug in iOS-versie 6 gevonden die ervoor zorgt dat iPhones en iPads veel meer data verbruiken dan nodig bij het streamen van audio. Volgens de onderzoekers worden audio-bestanden per abuis meerdere malen gedownload.

De bug in kwestie werd ontdekt door PRX Lab die het dataverbruik bij audiostreams in iOS 6 onderzocht. Uit de data blijkt dat bij het ontvangen van een audiostream van 30MB er bij sommige gebruikers meer dan 100MB wordt verstookt. Dit zou te wijten zijn aan de software, die na het downloaden van een bestand deze opnieuw opvraagt; omdat dit telkens weer gebeurt wordt de data een aantal maal te vaak gedownload terwijl de gebruiker aan het luisteren is. Hierdoor zal het dataverbruik aanzienlijk oplopen.

Het probleem zou veroorzaakt worden doordat de software te veel requests stuurt die elkaar overlappen, met als gevolg dat de audio tijdens het luisteren herhaaldelijk wordt opgevraagd, iets wat in iOS 5 niet voorkwam. Volgens PRX Labs is de bug ook niet te reproduceren in iOS-versie 6.0.1, maar verscheidene gebruikers met deze versie van het mobiele besturingssysteem zouden nog steeds last hebben van een onverklaarbaar hoog dataverbruik, zo ontdekte The Next Web.

Het is nog onduidelijk of er een tweede fixronde aankomt om de problemen bij iOS 6.0.1-gebruikers alsnog te verhelpen: Apple heeft nog niet op de problematiek gereageerd.

Apple iOS 6 databug

Reacties (35)

Ben vorige maand ook voor het eerst over mijn bundel gegaan sinds 2 jaar en flink ook. #fail
Misschien een domme vraag, maar kan dit ook de reden zijn dat mijn muziek die ik streams van de ipad en iphone naar de receiver elke keer automatisch stopt?
Gisteren een rekening (oktober) van bijna 150 euro voor een mobiel data abo van 55 euro (7gb) door overschrijding met 1gb ....... dit zou wel eens de verklaring kunnen zijn. Ik gebruik zelden het maximum met dit abo.
Door Vodafone zeer klantvriendeljk opgelost overigens! :) :) :)
Ik verbruik haast nooit mijn volledige data abbo.
Vorige maand was dan ook de eerste keer dat ik de teller op 0 zag staan, en vroeg mij al af waardoor dat kwam.
Dit verklaart in iedergeval een hoop.
Schandalig, ronduit slecht getest dus.

Ik stream continu podcasts, dat verklaart dat ik er zo snel doorzit :(
Ik heb in IOS 6 het probleem dat af en toe audio / video bestanden niet meer starten met afspelen. Dan druk ik op play en gaat hij gelijk weer op pauze. Pas na een herstart werkt het dan weer.
Op de noagenda podcast word dit idd al sinds het uitkomen van iOS6 gezegd, vervelend voor de gebruikers en content providers. Beide moeten betalen voor al dat dataverkeer...
Zoek op Google naar ios IMAP bugs je komt op forum van Apple terecht. Problemen hebben met aantal verbindingen te maken.

Ook heb ik uit bron begrepen dat er ook een bug is met verwijderde e-mail die in zoekfunctie beschikbaar blijft. Nu lijkt het onschuldig maar binnen een bedrijf is hierdoor verwijderde mail van collega in te zien. Heb dit zelf niet getest en kan het ook niet testen, dus geen bron helaas. Maar zover begrepen is deze bug er ook al lange tijd :(
Volgens mij zijn die bugs al opgelost in iOS 6.0.1, maar ik kan het mis hebben.
Ik heb het zelf inderdaad ook gemerkt met TuneIn, ik heb hooguit 2 uur radio gestreamed wat me voorheen zo'n 40mb gekost zou hebben heeft me nu 160mb gekost. Hopelijk lossen ze het op
Dit is iets wat ik al maanden terug heb aangegeven bij Apple. iOS 5 heeft exact hetzelfde probleem met video (heb hier toen zelfs een topic over gemaakt op GoT: iPad en video streaming - hoge server load )
Topic ook aangemaakt op de Apple Dev forums, waar sinds iOS 6 meerdere reacties op zijn gekomen van mensen die het probleem ook hebben.
Jammer dat zulke dingen altijd door een groot onderzoeks bureau gevonden moeten worden voordat een bedrijf het oppakt.
Zo te zien is dat een ander probleem. Jouw probleem veroorzaakt een hoge load op de server, niet per se ook een hoger dataverbruik voor de ipad (althans niet 2 of 3 keer zoveel, een beetje overhead zal vast wel, maar dat is niet zo spannend).
Uit andere threads (Apple developer forum) en uit het onderzoek blijkt dat het wel degelijk om hetzelfde probleem gaat, vele zinloze requests die uiteindelijk resulteren in een enorm hoog datagebruik en veel resources op de server.
Apart dat ze het alleen over audio hebben terwijl ik zeker weet dat dit ook bij videobestanden gebeurd. Ik heb dat athans zelf geconstateerd toen ik logbestanden van een Amazon S3 bucket ging analyseren waar videobestanden in stonden. iPhones verbruiken consequent 2 tot 3 keer de hoeveelheid data van andere systemen.

In eerste instantie gaf ik zelfs Amazon de schuld.. 8)7
Trouwens, onze technische contactpersoon bij Apple heeft ons al een paar weken geleden op de hoogte gebracht van deze bug...
Ja, en? dus?
...en ook dat deze zou verholpen worden door 6.0.1.
Het probleem schijnt bij sommige gebruikers zelfs onder 6.0.1 nog voor te komen! Dus het is kennelijk nog steeds een probleem van iOS6 en daarmee klopt het artikel dus gewoon.

Er staat ook bij dat het probleem voor een aantal gebruikers in 6.0.1 opgelost is en dat het dus te overwegen is te updaten naar deze versie.
Tweakers had dit tenminste eerst even kunnen verifiëren voor weer het zoveelste nonsens artikel te publiceren.
Als je je er aan stoort, waarom lees je het dan nog?
Het is zeker geen nonsens artikel. Het gaat hier niet om het totaal aan views afkomstig van iPhone gebruikers. Het probleem is dat een iPhone voor een filmpje van bijvoorbeeld 5MB, tussen de 10 en 15MB aan daadwerkelijke data verbruikt. Met de 206 header vraagt de iPhone delen van het bestand op (om zoeken in de video te ondersteunen). Hier gaat iets mis waardoor dezelfde data meerdere keren wordt gedownload. Het rare is dat dit ook mis gaat als er niet in het bestand 'geseeked' wordt.

Ik heb dit uitgebreid onderzocht waarna ik contact heb gehad met Amazon om te controleren of het wellicht om een probleem in het S3 logging systeem ging. Wat niet het geval lijkt te zijn aangezien het alleen om iOS gaat.

Dat het bij jullie niet voor lijkt te komen wil niet zeggen dat het niet waar is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013