Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 35, views: 26.863 •

Onderzoekers hebben een bug in iOS-versie 6 gevonden die ervoor zorgt dat iPhones en iPads veel meer data verbruiken dan nodig bij het streamen van audio. Volgens de onderzoekers worden audio-bestanden per abuis meerdere malen gedownload.

De bug in kwestie werd ontdekt door PRX Lab die het dataverbruik bij audiostreams in iOS 6 onderzocht. Uit de data blijkt dat bij het ontvangen van een audiostream van 30MB er bij sommige gebruikers meer dan 100MB wordt verstookt. Dit zou te wijten zijn aan de software, die na het downloaden van een bestand deze opnieuw opvraagt; omdat dit telkens weer gebeurt wordt de data een aantal maal te vaak gedownload terwijl de gebruiker aan het luisteren is. Hierdoor zal het dataverbruik aanzienlijk oplopen.

Het probleem zou veroorzaakt worden doordat de software te veel requests stuurt die elkaar overlappen, met als gevolg dat de audio tijdens het luisteren herhaaldelijk wordt opgevraagd, iets wat in iOS 5 niet voorkwam. Volgens PRX Labs is de bug ook niet te reproduceren in iOS-versie 6.0.1, maar verscheidene gebruikers met deze versie van het mobiele besturingssysteem zouden nog steeds last hebben van een onverklaarbaar hoog dataverbruik, zo ontdekte The Next Web.

Het is nog onduidelijk of er een tweede fixronde aankomt om de problemen bij iOS 6.0.1-gebruikers alsnog te verhelpen: Apple heeft nog niet op de problematiek gereageerd.

Apple iOS 6 databug

Reacties (35)

Merk er zelf vrij weinig van, alhoewel ik dan ook bijna altijd verbonden ben met m'n WiFi router, in de bus of familie.

Hopelijk wordt dit gelijk meegenomen in iOS 6.1, die waarschijnlijk volgende 1-2 maand(en) uitkomt.
(En dan weer hopen op een thethered jb)

[Reactie gewijzigd door kevinr1 op 15 november 2012 18:50]

Apple moet beter gaan testen. Ios 6 is ook niet echt stabiel met WiFi. Voorlopig nog even 5 op mijn iPhone.
Ik had er last van onder iOS 6.0. Ik was op 1 dag eens 400mb kwijt. Ik had die dag gewoon een mix gestreamd vanaf mijn NAS naar mijn iPhone. En deze was maar +/- 100mb groot. Sinds 6.01 is bij mij 100mb streamen ook effectief 100mb verbruik.
You are streaming it wrong. :o)
Het gaat in dit onderzoekje dus alleen om wifi verkeer over hun eigen router, dit zouden ze ook over 3g en LTE moeten kunnen meten.
Wat is apple nu aan het doen, ze moeten echt beter gaan testen. Zo door gaan is geen optie er worden de laatste tijd weer teveel fouten gemaakt apple. Zonde!
Dat kan oplopen tot een dure fout, je betaalt in principe dus drie keer zo veel aan internet.
Daar moet ik wel bij zeggen dat het ook niet handig is om video te streamen via je provider...

Al met al geven dit soort berichten mij het gevoel dat IOS 6 beter getest had moeten worden, maps, instabiele wifi en ga zo maar door. Gelukkig zitten er ook positieve dingen in. :)

[Reactie gewijzigd door hatake op 15 november 2012 19:16]

Het is in principe al opgelost in 6.0.1. Bij diverse testen is het niet meer te reproduceren, alleen een paar gebruikers (The Next Web: 'some reports in Apple discussion forum') klagen dat het op 6.0.1. nog niet opgelost zou zijn. Daar zou ik eerst stelselmatig bewijs van willen zien, want sommige gebruikers zijn nou eenmaal niet zo analytisch ;)

De titel van dit artikel zou dus beter 'Audio-bug laat iOS 6.0.0 aanzienlijk meer data verbruiken' kunnen heten. Nu zet het gebruikers een beetje op het verkeerde been (o, dus updaten naar 6.0.1 lost het niet op, laat dan maar), terwijl gebruikers juist moeten updaten om dit op te lossen... Dit is ook het advies van The Next Web.
totaal geen problemen gehad hier, heb je 6.0.1 al geprobeerd?
Door deze bug had ik 915 mb op 1 dag verbruikt via 3G. Zo gaat je bundel vrij snel. iTunes Match vond het namelijk leuk om over 3G door te downloaden waar hij mee bezig was toen ik van huis ging.
Waarom denk je dat Scott Forstall ontslagen is?
Apart dat ze het alleen over audio hebben terwijl ik zeker weet dat dit ook bij videobestanden gebeurd. Ik heb dat athans zelf geconstateerd toen ik logbestanden van een Amazon S3 bucket ging analyseren waar videobestanden in stonden. iPhones verbruiken consequent 2 tot 3 keer de hoeveelheid data van andere systemen.

In eerste instantie gaf ik zelfs Amazon de schuld.. 8)7
Dit is iets wat ik al maanden terug heb aangegeven bij Apple. iOS 5 heeft exact hetzelfde probleem met video (heb hier toen zelfs een topic over gemaakt op GoT: iPad en video streaming - hoge server load )
Topic ook aangemaakt op de Apple Dev forums, waar sinds iOS 6 meerdere reacties op zijn gekomen van mensen die het probleem ook hebben.
Jammer dat zulke dingen altijd door een groot onderzoeks bureau gevonden moeten worden voordat een bedrijf het oppakt.
Zo te zien is dat een ander probleem. Jouw probleem veroorzaakt een hoge load op de server, niet per se ook een hoger dataverbruik voor de ipad (althans niet 2 of 3 keer zoveel, een beetje overhead zal vast wel, maar dat is niet zo spannend).
Uit andere threads (Apple developer forum) en uit het onderzoek blijkt dat het wel degelijk om hetzelfde probleem gaat, vele zinloze requests die uiteindelijk resulteren in een enorm hoog datagebruik en veel resources op de server.
de bug is al verholpen, update is nu al een tijd uit
Zo af en toe met ik mijn iPad2 rebooten omdat de netwerkverbinding via WiFi erg traag is.
Na een reboot werkt het weer een poos prima, dit lijkt met IOS 6.01 nog niet opgelost.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.