Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 114, views: 28.848 •

Apple lijkt problemen te ondervinden bij het produceren van de nieuwe iMacs die enkele weken geleden werden aangekondigd. Volgens een gerucht zou de levering van beide modellen daardoor vertraagd zijn en wordt de introductie mogelijk opgeschoven naar 2013.

Volgens een bron van de Franse website MacBidouille liggen de problemen bij het fabriceren van de behuizing van de nieuwe iMacs. Bij de aankondiging onthulde Apple dat het volume van de nieuwe iMacs met veertig procent is afgenomen en dat de randen nog maar 5mm dik zijn. Om dit te realiseren maakt Apple gebruik van een techniek waarbij het lassen van de behuizing gebeurt onder hoge druk. Deze techniek wordt onder andere ook gebruikt voor het laswerk op de vleugels van vliegtuigen.

Tijdens een conference call waarin de laatste kwartaalresultaten van Apple werden besproken, gaf ceo Tim Cook al aan dat het bedrijf zich zorgen maakt over de beschikbaarheid van de nieuwe producten tijdens de feestdagen. Volgens de oorspronkelijke planning zou de 21,5"-versie namelijk vanaf november worden geleverd en de 27"-versie zou in december volgen. Daardoor had Apple al weinig tijd om de iMacs in groten getale te produceren en in de winkels te krijgen. Nu Apple ook nog productieproblemen lijkt te hebben zou het zelfs de feestdagen helemaal kunnen missen.

Apple kondigde de nieuwe iMac eind oktober aan. De nieuwe iMacs zijn voorzien van Core i5-quadcores van de Ivy Bridge-generatie en beschikken over 8GB 1600MHz-geheugen. Op het gebied van poorten zijn er onder andere twee Thunderbolt- en vier usb 3.0-poorten aanwezig. Standaard worden de systemen met hdd-opslag van 1TB geleverd, bij de 21"-versies roteren deze op 5400rpm, bij de 27"-variant op 7200rpm.

Reacties (114)

Reactiefilter:-11140107+173+24+30
Jeejtje.. Zit hier te wachten op 3 macs die zakelijk gekocht zijn. We kunnen op dit moment gewoon niemand aannemen omdat de Mac's op zijn...
Dan huur/lease je toch een paar Macs ... of bouw je een Hackintosh -- er zijn oplossingen genoeg :)

[Reactie gewijzigd door R3M1 op 15 november 2012 12:26]

Hackintosh bouwen is geen optie. Daar zit geen garantie bij wat we wel nodig hebben. (Gratis leenmac bij een defect)
Mac's huren is wel een optie, echter willen we dit liever vermijden ivm het uitlekken van bepaalde documenten.
Jullie hebben geen Macs nodig, maar een goede systeembeheerder.
Verklaar uw nader, waarom hebben we geen macs nodig? Volgens mij moet je voor iOS development toch echt een Mac hebben.
Volgens mij doelt hij op het uitlekken van data met een huur mac. Gewoon een 7-pass erase via de disk utility (erase -> security options) voordat de machine terug gaat is meer dan voldoende.
Zo, bij deze ook meteen bespaard op een systeembeheerder ;)

[Reactie gewijzigd door ShittyOldMan op 15 november 2012 12:44]

Of gewoon belangrijke data op een externe storage opslaan en niet op de lokale HD...
Je kunt OSX draaien in een virtuele omgeving? Of anders op een tweede partitie als Hackintosh PC. Werkt allemaal net zo goed hoor.
Hackintosh is iets wat in strijd is met de licentievoorwaarden van OS X, dus niet iets wat is toegestaan en dan dan ook iets wat je niet binnen een zakelijke omgeving wil doen. Ook de mensen met een een hackintosh die wel een licentie aanschaffen zijn net zo fout bezig als die wie de iso van het internet downloaden.

Virtueel draaien van OS X is alleen toegestaan op Apple hardware dus ook dat is geen optie met uitzondering van de server versie.
je kunt ook gewoon een huur mac nemen maar er geen data opslaan bijv door gebruik te maken van eigen opslag materiaal.. ik kan me moeilijk voorstellend dat het onmogelijk is in osx remote storage te gebruiken.
Licentievoorwaarden en de wet zijn nog altijd 2 verschillende zaken ..
Sterker nog. Ze hebben het ook nog nooit getest. Een lease computer of tijdelijk wat Mac mini aanschaffen en later weer verkopen. Minimale kosten lijkt mij.
Ja dacht ook dat het tegen de licentievoorwaarden was, maar bij ons bij de Apple Store in Zurich waren ze vrolijk en uitgebreid een jonge dame aan het helpen met OSX problemen op haar Vaio. Misschien dat het hielp dat ze er niet onaardig uitzag ;)
Ook de mensen met een een hackintosh die wel een licentie aanschaffen zijn net zo fout bezig als die wie de iso van het internet downloaden.
In Amerika misschien wel, maar dat is in Europa waar de wetten iets meer consument beschermend zijn nog zo zeker niet!

Een van de verweren die vaak gebruikt wordt is dat zolang je iets geldig aangeschaft hebt, je daarmee mag doen wat je wil. Wil je die OSX cd nu installeren op een niet-Apple pc of gebruiken als onderzetter voor je glazen, niemand kan je in dat geval tegenhouden, ook Apple niet. Een licentievoorwaarde gaat immers niet boven de wet! Het enige dat Apple kan doen is hun cd's niet meer los verkopen.

Bewijs hiervan zou te zien zijn in het Duitse pearC dat nog altijd zijn Hackintosh systemen verkoopt (terwijl Amerikaanse concurrenten allang gedwongen geweest zijn te stoppen)..
Is een Mac Mini niet een oplossing voor nu dan? Lijkt me voor de kosten van een Mac Mini dat je opdrachten niet kunt laten liggen. Ik gebruik zelf ook een mini voor ontwikkelen op Xcode.
Jawel, maar niet het nieuwste model.
Gewoon een paar Mac mini's scoren bij de lokale mediamarkt.
Kun je op een systeembeheerder werken dan?
Alleen wil je als firma in orde zijn met je softwarelicenties. Nog meer zo wanneer deze net moeten dienen voor development van apple software. Bijkomend gaat het bij firmas vaak ook om de bijhorende ondersteuning die verder gaat dan enkel een vervangtoestel bij defect.

Voor thuis is hackintosh leuk, maar verder dan de muren van je huis moet je het echt niet nemen.
voor je dagelijkse werk snap ik dat punt, maar geen personeel aanemen omdat de nieuwe mac er (nog) niet is... gaat natuurlijk veel verder ... je zou kunnen stellen dat tijdelijk, en slechtere (lees minder goede), oplossing altijd beter is dan helemaal geen oplossing..

als je als bedrijf niet in staat bent om pro-actief bezig te zijn, dan moet je je toch eens achter de oren krabben, en je afvragen wat nu eigenlijk je bestaansrecht is...
Tuurlijk. Licentievoorwaarden schenden als bedrijf. Dan ben je echt professioneel bezig....
macbook en cinema display = mobile dev.
Vreemd, die nieuwe macs zijn nog nergens te koop geen enkele winkel wil ze nog reserveren omdat de prijzen onduidelijk zijn.

En de huidige generatie is bij elke APR nog te krijgen, en 9/10 keer met korting.
???? prijzen onduidelijk, deze staan gewoon bij Apple op de site. Helaas wel duurder dan de vorige serie.
Je weet een standaard prijs, maar geen uitbreidprijzen, grote harde schijf, ram geheugen erbij, etc. Niet heel onbelangrijk voor modellen die je niet meer zelf kan upgraden.
Als bedrijf is dat geen optie... hoe verantwoord je die aankoop?
Hoe naief zeg. Hackintosh systemen zo zeer instabiel. Je hoeft maar een keer niet op te letten en er is een update of softwarepakket wat OSX aanpast en dan werkt het niet meer. Enige oplossing is dan een nieuwe installatie.

Als particulier heb ik daarmee zitten klooien en dat heeft problemen gegeven. Als bedrijf gaat dat je geld kosten. Nog de licentiedingen er nog buiten gelaten.

Toch overgestapt op apple hardware. Geen enkel probleem meer.
Zie hier het probleem wanneer je jezelf afhankelijk maakt van 1 bedrijf voor bepaalde hardware.
Overigens, tweedehands is er genoeg verkrijgbaar, maargoed dat zal belastingtechnisch wel niet praktisch zijn.
Hoeft niet alleen hardware te zijn. Stel dat je microsoft windows gebruikt, dan zit je ook aan 1 bedrijf vast.
Stukje uitstraling, image, ervaring, opleidingen, bestaande software compatible en ga zo maar door,

Wat op A kan kan ook op B uiteraard hier draait het niet om
Zit je nu te wachten op de huidige generatie machines, of op de aangekondigde maar uigestelde machines?

Indien dit het laatste is, weet jij(of de inkoper) ook dat je geen keiharde garanties hebt over de beschikbaarheid, en mogelijk ook tegen allerlei kinderziektes aan kan gaan lopen.
je gaat toch als bedrijf geen apparaten inzetten die je niet hebt getest?
Ik zet zelf nooit het nieuwste model van iets in voordat ik hem zelf heb getest. Dat is met laptops, computers tablets en telefoons zo.

beetje vreemd dat je dan nu niet verder kunt omdat de macs die nog niet uit zijn niet te leveren zijn.
ga dan voor het vorige model?
Als je zo dringend materiaal nodig hebt, had je uit voorraad moeten kopen en niet een machine die net aangekondigd en nog niet leverbaar is.
De iMac's waren een week van te voren besteld en aangezien het om het duurste modellen gingen moesten ze nog besteld worden. Een week later werd de nieuwe iMac's aangekondigd.
Konden we helaas niks meer aan doen. Het is wachten of geld terug :)
je kan er ook een paar 2de hands kopen?
Sommigen zitten soms nog binnen garantie.

http://www.tweedehandsmac.nl/
Jeejtje.. Zit hier te wachten op 3 macs die zakelijk gekocht zijn. We kunnen op dit moment gewoon niemand aannemen omdat de Mac's op zijn...
And your point?
Als ik voor mijn werknemers per sť gold plated muizen wil en bijpassend gouden bureaublad, maar ze zijn tijdelijk niet leverbaar zijn, heb ik dan een probleem of een luxe probleem?

Ik kan me niet voorstellen dat er iets is op een mac kan dat niet ook op een PC kan? (considdering x86 hardware these days)
Ik kan me niet voorstellen dat er iets is op een mac kan dat niet ook op een PC kan? (considdering x86 hardware these days)
Voor IOS devven.
Op zich vreemd; voor Apple is dit naar mijn weten uniek. Verder is dit ook niet op z'n Apples: Vaak hebben ze ladingen uit te brengen devices al in-stock tijdens een aankondiging.

De tijd tussen aankondiging en uitbrengen wordt vaak gebruikt om voorraad op peil te brengen en te verschepen. Kan me bijna niet voorstellen dat een technische oorzaak te maken heeft met dit uitstel. Dat zou dan toch al eerder aan het licht moeten zijn gekomen.
De witte iphone 4 is ook bijna een goed jaar uitgesteld geweest, productie problemen met de cover.
In mijn beleving, echt niet dus, als je kijkt naar de launch van de laatste producten zijn er allemaal problemen omdat het zo ingewikkelde hardware is.

Maar Foxconn maakt dezelfde zo niet ingewikkeldere telefoons voor 'de concurrent' zonder problemen, is dus een grote marketingscheme ter bevordering van de hype (en of ik het ermee eens ben of niet, werken doet het)
Het is niet omdat Foxconn de eindsamenstelling doet, dat zij ook instaan voor de fabricatie van alle onderdelen. Bijkomend kiest Apple de laatste jaren wel vaker voor nieuwe, onbewezen technieken in massaproductie waarbij ze dus wel degelijk voor leveringsproblemen komen te staan. Het eindejaarsseizoen wil je, zeker in de VSA, niet missen met je producten net omdat er dan ongelooflijk veel verkocht word. En krijg jij je producten niet tijdig in de schappen dan zal men een concurerend product kopen.
Deze risico's zijn tegelijkertijd voor Apple een unique selling point. Mijn baas maakt het niet uit of ze in december geleverd kunnen worden, zolang hij er maar vast in December voor kan betalen.
unique selling point is ook gelijk Apple's single point of failure
Ach is al jaren zo. de eerste Macintosh had al productie problemen..

Jobs wilde een aparte vorm hebben voor de Macintosh. waarbij de PCB's een aparte vorm moesten hebben. Dat heeft toen tot veel hoofdpijn gezorgd bij de engineers..

Later met de iMac G3 zelfde verhaal. Mooi design maar daarvoor moest wel een niet standaard PCB worden ontwikkeld voor alle componenten. Waar je normaal een rechthoekig PCB gebruikt gebruikte Apple een halfronde PCB.

Dus ja apple probeert een soort van exclusiviteit te behouden. Aan de ene kant gelukkig. aan de andere kant kan het dus zorgen voor aparte problemen. Cases die scheuren, productie problemen.

Maar over het witte frontje van de iPhone 4!! Jobs heeft tientalle wit tinten vergeleken. en had een bepaald wit. Bij de productie kwam zijn gekoze kleur wit niet goed uit de verf :+ dus productie proces moest telkens aangepast worden. dikker verf. ander type verf, enz enz
Je haalt dingen door elkaar.

De witte iPhone was een nog niet aangekondigd product. Dat men er lang overgedaan heeft om hem uiteindelijk op de markt te krijgen is pech maar niet anders. Men had hem nog niet op de markt gezet.

Dat men aparte pcb's.... ja dat heb je nogal als je bepaald niet het standaard massa design neemt. Heeft niks met productie problemen te maken.
Lekker spul krijg je als je een standard bordje moet gebruiken in een iMac

Het verschil in deze iMacs is dat ze deze al hebben aangekondigd en al op de store staan met een verwachte datum. Dat is zover ik weet echt de eerste keer
Maar Foxconn maakt dezelfde zo niet ingewikkeldere telefoons voor 'de concurrent' zonder problemen, is dus een grote marketingscheme ter bevordering van de hype
Grapjas. De baas van Foxconn heeft onlangs nog publiekelijk aangegeven dat de iPhone 5 het moeilijkste toestel is wat ze ooit geproduceerd hebben, dat ze veel moeite hebben om aan de kwaliteitseisen van Apple te voldoen, en dat ze daarom problemen hebben om voldoende iPhone 5's te produceren. Het toestel is gewoon erg lastig te assembleren, net als bijvoorbeeld de laatste generaties MacBooks en MacBook Airs (zie ook de teardowns van iFixit). Het is niet allemaal voor niks zo klein en compact te maken, en dat zie je ook direct terug aan de internals, zelfs de grootste Apple hater kan niet met droge ogen beweren dat Apple spullen wat dat betreft niet heel netjes in elkaar zitten.
Ja precies, dat je klanten naar de concurrentie lopen omdat jij de producten niet kan leveren is good business practise 8)7
Het is ook maar een gerucht welke niet door Apple bevestigd is. Als het zo is, dan is het inderdaad niet des Apple's
Apple reageert zelden tot nooit op geruchten toch? Dus ook al is het waar dan zullen ze het niet aan de grote klok hangen lijkt me.
Awww, is het weer te ingewikkeld voor Foxconn? :/

Dikke bullshit, dit is Apples vorm van launch-marketing, eerst lekker de toevoer afknijpen zodat iedereen extra benieuwd is om het product dan toch eindelijk te zien/kunnen aanraken, na ~2 maanden ongelimiteerd beschikbaar in Apple stores, na 4 overal.

Ben misschien een beetje negatief, maar dit begint een overduidelijk patroon te vormen, de iphone4, 4s en 5 waren ook al zo gelaunched, de ipad 2 en 3 ook. Ik snap best dat ze graag de hype in leven houden, maar zo is het wel erg duidelijk.
Uhm, de iPhone 4, 4S en 5 en de iPad 2 en 3 waren op launch day gewoon beschikbaar, ze waren alleen vrij snel door de paar miljoen stuks aan voorraad heen (+/- 3 tot 6 miljoen stuks per model geloof ik). Ik weet niet hoor, maar ik denk dat dat weinig met marketing te maken heeft.

Dus bij Microsoft is het ook een launch-marketing stunt? En bij de Playstation 3 toendertijd en de XBox 360 was het ook een stunt?
De iphone en de imac hebben deels een andere doelgroep.
Waar bij de telefoons nog wel sprake is meelopen, en de laatste nieuwe willen hebben, is dat bij de imac natuurlijk veel minder.
Lijkt me zo vreemd niet als je 1 van de top innovatieve bedrijven bent, dat er zo nu en dan een productie probleempje ontstaat...

Denk je nu werkelijk dat Apple de kerst gaat overslaan, alleen vanwege de door jouw genoemde marketing strategie?
Onzin argument want dit soort dingen gaat Apple op de beurs geld kosten. Het niet kunnen leveren van spullen betekent minder omzet, vooral in deze tijd van het jaar. Beleggers verliezen dan het vertrouwen. OA doordat Apple de Iphone 5 niet goed kan leveren is de beurskoers inmiddels in anderhalve maand meer dan 20% gedaald.

linkje:
http://www.iphone5kopen.c...minder-waard-in-15-maand/
Nou dit is alles behalve launch-marketing. lekker flauwekul.
Als je Apple een beetje volgt weet je dat ze alles releasen vlak rond de aankondiging.
Deze vertraging is dus echt wel een ongewild issue voor Apple.
De oude iMac is niet meer te krijgen via de Apple store, maar de nieuwe ook niet. Beetje vergezocht voor een marketing truck, of niet.

De iPhones en iPads waren gewoon netjes tijdig beschikbaar.
Grote onzin wat mij betreft. Het is blijkbaar moeilijk te begrijpen of accepteren voor mensen dat plotsklaps (in een bestek van enkele weken) een nieuwe produktielijn opzetten waarbij tot weken vantevoren wijzigingen kunnen plaatsvinden, niet een kwestie is van op een knop drukken. Dit zijn geen blikken Unox die al 50 jaar van de band rollen. Het is een nieuw produkt en die vereist een nieuwe produktlijn met tienduizenden medewerkers die ingewerkt moeten worden. Naast produktie is het ook een logistieke nachtmerrie om wereldwijd te launchen.
It's Amazing! Het gaat niet echt de goede kant op met Apple. iPad Mini valt tegen al helemaal voor dat bedrag waardoor er meer mensen overstappen naar een concurrent (Nexus 7, Kindle Fire HD, e.d.). iPhone 5 krijgt begin volgend jaar al een update naar de iPhone 5s wat opmerkelijk is op zo'n kort tijdsbestek na lancering iPhone 5. iMacs zeer mooie producten al heel lang niet geupdated en nu vertraging. Denk dat Apple de top van de berg nu wel heeft bereikt. Vooral door arrogantie.
iPad Mini valt tegen al helemaal voor dat bedrag waardoor er meer mensen overstappen naar een concurrent (Nexus 7, Kindle Fire HD, e.d.).
De iPad-mini schijnt het prima te doen en dat zonder dumpprijzen zoals je dat bij de concurrentie ziet
iPhone 5 krijgt begin volgend jaar al een update naar de iPhone 5s wat opmerkelijk is op zo'n kort tijdsbestek na lancering iPhone 5.
Dat is een gerucht!
iMacs zeer mooie producten al heel lang niet geupdated en nu vertraging
Ook dat is een gerucht.

Het is de afgelopen weken wel duidelijk geworden dat je m.n. Apple geruchten met een flinke korrel zout moet nemen.

Of ben je de volgende valse geruchten alweer vergeten?

Nieuws - 'Samsung staakt volgend jaar levering lcd's aan Apple'

Samsung verhoogt processorprijzen voor Apple met 20%
quote: iMacs zeer mooie producten al heel lang niet geupdated en nu vertraging
Ook dat is een gerucht

Dat het mooie producten zijn?

On topic: de mini is absoluut niet het succes wat men dacht en beetje makkelijk om steeds gerucht erbij te schrijven want in je eerste betoog regel begin je zelf met "Het schijnt" oftwel breng je nu zelf een gerucht in.
Dat het mooie producten zijn?
De context van de discussie is "gerucht: Apple stelt release nieuwe iMacs uit"

Goh waar zou "een gerucht" betrekking op hebben?

Grapjas.
On topic: de mini is absoluut niet het succes wat men dacht
Absoluut niet? Heb jij bij een salesmeeting van Apple gezeten?
en beetje makkelijk om steeds gerucht erbij te schrijven want in je eerste betoog regel begin je zelf met "Het schijnt"
Het zijn toch ook geruchten 8)7

Ik schrijf "het schijnt" omdat ik natuurlijk geen concrete cijfers heb en mijn mening baseer op de levertijd en het perbericht van Apple.

Pas als de Q1 2013 cijfers bekend zijn weten we of de iPad-mini een top of flop is.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 15 november 2012 16:12]

[...]


De iPad-mini schijnt het prima te doen en dat zonder dumpprijzen zoals je dat bij de concurrentie ziet
Dat zijn marktconforme prijzen?
Daar is een spreekwoord voor: "Don't bite the hand that feeds you."
Een miljard dollar noem ik toch flink bijten...als ik Samsung was had ik dat jaren terug al gedaan. Apple would be knee-deep in the shit, want niet alles kan in dezelfde kwaliteit door andere leveranciers aangeleverd worden...
Daar is een spreekwoord voor: "Don't bite the hand that feeds you."
Een miljard dollar noem ik toch flink bijten...als ik Samsung was had ik dat jaren terug al gedaan. Apple would be knee-deep in the shit, want niet alles kan in dezelfde kwaliteit door andere leveranciers aangeleverd worden...
Het is slechts een gerucht dat samsung ontkent, dus je handbijt verhaal is niet van toepassing.

nieuws: Samsung ontkent stopzetten levering lcd's aan Apple
Hoe kan je precies overstappen als je er nog geeneen had? of wil je zeggen dat mensen eerst een iPad Mini kopen om dan vervolgens over te stappen naar een Nexus?

En de update naar de iPhone 5S staat nog minimaal 7 Maanden op de wacht, dus zo kort is het dan niet meer.

En wat heeft arrogantie te maken met de productie problemen of ontwerp van producten? die snap ik ook niet. Dat ze soms arrogant zal best, maar heeft geen relatie tot deze dingen.
Ipad Mini is het eerste product ooit dat ik in een launch week heb gekocht. Afgaande op het feit dat ze nergens meer te krijgen zijn lijkt het erop dat hij absoluut niet tegenvalt. Het is het goedkoopste IOS product ooit. Android is voor heel veel mensen geen optie.
De iPad mini valt helemaal niet tegen, wordt overal goed tot zeer goed gereviewed en verkoopt uitstekend, met een nog hogere verwachting voor de komende 2 kwartalen.

Zeg dan gewoon dat je wil dat hij tegenvalt, dan is het hoge woord er uit. Op feiten zijn je stellingen namelijk niet gebaseerd.
Hoewel niet des "apples" hoor ik dit de laatste tijd te vaak.

Oorspronkelijk waren het leveringsproblemen als gevolg van te grote vraag. Bij dit soort problemen kan je je afvragen of dit echt zo is, of een marketingtruc.

Nu zijn het echte leveringsproblemen en worden producten feitelijk uitgesteld. Geldt zowel voor hardware (iMac) als software (iTunes).

Zouden ze bang geworden zijn door een te vroege introductie van producten. Bijvoorbeeld de excuusbrief n.a.v. de maps applicatie in iOS?

Ook rommelt het in de top van het bestuur.

Is Tim Cook de grip kwijt?
Het produceren van high-tech is heel anders dan bv. een kuipje boter. Massa-productie is niet echt goed mogelijk en zeker niet met de release van zoveel nieuwe modellen op korte termijn.
Het uitbuiten van Foxconn-werknemers vergt ook op een gegeven moment zijn tol.

Apple kan zich beter concentreren op topkwaliteit dan op massa/kwantiteit. Het zeer goed testen van nieuwe producten is ook belangrijk. Dan maar iets minder snel een nieuw product, model op de markt.
Dat kan wel zijn...........maar dan moet je het niet aankondigen en een releasetermijn eraan geven.

Dat schept verwachtingen en doet afbreuk aan het beeld van je bedrijf als je de deadline steeds niet redt.

In het verleden lukte het Apple namelijk wel.
Maar ze hebben nu natuurlijk al wel jarenlang ervaring met het unibody design.
Je zou toch wel verwachten, Apple waardig, dat ze high-tech dit aan zouden moeten kunnen.
Kwaliteit van de iMac's en de Macbook series is in mijn ogen altijd flawless geweest.

Maar goed, misschien is het nu de druppel die de emmer doet overlopen (prudction wise..)
Nieuwe technieken die voor computers in de kinderschoenen staan.
Zouden ze bij Apple niet te ver aan het doorslaan zijn met hun design? De iPhone 5 heeft ook al problemen bij de productie omdat ze zonodig zo'n dun toestel wilden hebben waardoor het niet snel te produceren is.
Zoiets test je toch of is het arrogantie dat de applefans het toch wel kopen ondanks dat ze moeten wachten?

[Reactie gewijzigd door Kohaku op 15 november 2012 12:49]

Zouden ze bij Apple niet te ver aan het doorslaan zijn met hun design? De iPhone 5 heeft ook al problemen bij de productie omdat ze zonodig zo'n dun toestel wilden hebben waardoor het niet snel te produceren is.
Zoiets test je toch of is het arrogantie dat de applefans het toch wel kopen ondanks dat ze moeten wachten?
Gegeven het feit dat men niet eens weet wat er wanneer in welke apple store geleverd wordt, gok ik op het laatste.
Bij vliegtuigen lassen ze op die manier voor een goeie reden. Om dat op een computer toe te passen natuurlijk pure marketing/onzin.
Ach, het maakt de prijs van zo'n iMac een beetje goed.
Of het heeft te maken met het feit dat alliminium lassen vrij lastig is vanwege het smeltpunt en wat voor gedrag het heeft bij dat smeltpunt. En mischien is er daarom geen andere techniek aanwezig om het resultaat te krijgen.

Wat jij hier zegt is pure rant / onzin omdat je niet weet waarom ze het doen, je hebt de fabriek niet gezien, je bent niet bij het ontwerpen geweest.

Hoe jij dan ook +2 kan krijgen is mij een raadzel, want normaal zijn Tweakers niet zo van het in het wilde weg gokken zonder daadwerkelijke onderbouwing.
Jij weet wel waarom ze het doen? Jij hebt de fabriek wel gezien? Jij bent wel bij het ontwerpen geweest? Want ik neem aan dat je kunt onderbouwen waarom het wel een rant/grote onzin is?

"En mischien is er daarom geen andere techniek aanwezig om het resultaat te krijgen."

Hoezo in het wilde weg gokken zonder daadwerkelijke onderbouwing?

Sorry, maar dit moest echt even.
Om dat op een computer toe te passen natuurlijk pure marketing/onzin.
Aha een materiaal deskundige!

Vertel eens, hoe had Apple dan de voor- en achterkant van de nieuwe iMac naadloos een elkaar moeten bevestigen?
Wat was er mis met zoals ze dat altijd al deden?

Moeten die naden soms 7-900 km/h doorstaan en af en toe een harde landing?

Heb hier een imac al een paar keer opengemaakt en ik zou niet weten waarom ze dat niet kunnen hergebruiken.
inderdaad wat was er mis met een knuppel, kampvuur en een beneveld,..
Wat was er mis met zoals ze dat altijd al deden?
Niet te gebruiken vanwege het gewijzigde ontwerp?

Bij de 'oude' iMac is er voldoende ruimte tussen de voor- en achterkant om conventioneel aan de binnenkant te lassen, bij de nieuwe iMac is dat niet meer mogelijk. De buitenkant lassen zou resulteren in enorm veel nabewerking als gevolg van de lasrups.

Het grote voordeel van friction-stir welding is dat je de buitenkant kunt lassen zonder dat daar veel nabewerking voor nodig is.
Moeten die naden soms 7-900 km/h doorstaan en af en toe een harde landing?
Bij de vliegtuig industrie gebruikt men FSW voornamelijk vanwege de lagere kans op defecten als gevolg van thermische belasting en verontreinigingen.

FSW wordt ook veel gebruikt in de automobiel industrie en zover ik weet zijn auto's die 900km/h gaan nog geen gemeengoed.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 15 november 2012 13:33]

Is het nodig? Nee. Moet de rand van een desktop computer dun zijn? Nee. Moet de binnenkant van een computer netjes zijn? Nee. Toch doet Apple dit allemaal wel, de een vind het onzin, de ander "craftsmanship".
Bij vliegtuigen lassen ze op die manier voor een goeie reden. Om dat op een computer toe te passen natuurlijk pure marketing/onzin.
Je kan wat zij willen niet op een andere wijze doen. Iets lassen wat zo dun in fragiel is zonder vervormingen is gewoon bijzonder moeilijk. Dus geen onzin, noodzaak voor het ontwerp.
Ik snap niet waarom ze zo moeilijk doen bij dingen als de imac, wat boeit het nou of zo'n ding een paar mm dunner is. Dat je bij een notebook wat obscure dingen toe gaat passen is nog wel wat voor te zeggen maar bij een desktopvervanger werk je jezelf alleen maar in de nesten.
Omdat er al genoeg troep op de markt is.
Maar ook genoeg goed spul dus wat is je punt?
Dat er nog geen all-in-one systemen op de markt zijn die er net zo goed uit zien als de nieuwe iMac!

Als ik een klein beetje meer geld op de bank had staan dan had deze echt boven aan de verlanglijst gestaan!
Als dat waar is toch wel het grootste bewijs dat apple echt wel "form over function" volgt.

Sorry wat maakt de dikte van de desktop nu uit? Of de imac nu een rand van 5mm of 2-3cm heeft is toch onbelangrijk voor 99% van de gebruikers?

Ik heb nog nooit gedacht dat die imac die thuis staat lelijk is door die randen. En om het voordat uit te stellen tot de hardware in de imac bijna verouderd is. ....

Toch wel mogelijk de zoveelste fail van apple op een rij.
Een onderdeel ok voorij Apple te kiezen is het design. Om dit te realiseren wordt een voorij de PC Industrie innovative methode toegepast. En daarmee loop je tegen kinderziektes aan. Andere leveranciers kiezen er voor om gebaande paden te bewandelen en dan kom je dit soort problemen minder tegen. Maar dan schiet je ook geen steek op.
Ik denk ook dat dit soort designs toch meer een keuze is om een mooi product neer te zetten.

Hier op kantoor hebben we AIO van Dell staan. echt die dingen zijn niet om aan te zien (mijn mening :)) Zou het daarom ook niet in mijn woonkamer willen hebben. Terwijl de iMac toch wel een product is dat niet alleen moet kunnen wat het doet. maar ook netjes staat in huis.
Als dat waar is toch wel het grootste bewijs dat apple echt wel "form over function" volgt.
Je brengt dat alsof het iets slechts is. Ik ben zeer gecharmeerd van het design van Apple producten, en vind persoonlijk dat bijvoorbeeld iOs het makkelijkst werkt en het best er uit ziet. Voor mij en velen met mij is het wel degelijk belangrijk hoe iets er uit ziet. Voor wat ik thuis doe met de computer maken de specs eigenlijk toch niet veel meer uit, dan liever een mooi slick apparaat op het bureau dan een bonkige kast van een paar tientjes minder.
Paar tientjes minder? Probeer 30% tot 40% minder.
Ik ben het eens met de overige respondenten dat deze designswijziging totaal onnodig is. Zeker omdat het ook nog zorgt voor een downgrade ipv upgrade van de functie van het apparaat (7200 RPM naar 5400 RPM, ontbreken ODD, onhandige plek SD kaart lezer etc.)

Het is in mijn ogen dan ook gerechtvaardigd om te spreken over form over function bij Apple, aangezien het nieuwe design een downgrade betekent voor functionaliteit t.o.v. oude design.
Ik vraag me af of die 30 tot 40% nog klopt als je naar de levenscyclus van een Mac kijkt, naar het schijnt is die langer en is ook de resell value hoger. Mogelijk zijn er ook minder upgrade of beheerkosten.

Dat is wat ik hoor, ik heb geen harde cijfers.

Anyway, eens dat in ieder geval "form" zeer belangrijk is bij Apple, en persoonlijk zie ik dat als een plus. Of ze hierin doorslaan? Als het leid tot produkten met mankementen dan zou ik zeggen ja.
Compleet mee eens... Laptops, ok, die wil je zo dun en licht mogelijk hebben, maar een desktop, waarvan ik als ik ermee werk niet eens kan zien hoe dik hij is?

En het is ook alleen de *rand* die zo dun is... Op alle promo-foto's van Apple zie je het apparaat alleen maar zodanig dat je alleen maar de dunne rand ziet, maar niet de bobbel die achter het scherm zit. En die vind ik, maar dat is persoonlijk, oerlelijk.

En ik wil best geloven dat de optische drive op z'n retour is, maar het had ook geen kwaad gekund die er nog in te laten op een desktop. Als ze niet perse de dunste rand wilden hebben, had die er nog steeds makkelijk in gekund.

Nee, ik ben redelijk Apple-minded, maar ik vind ook dat ze met de nieuwe iMac iets te hard zijn doorgeslagen met "form over function".
Als dat waar is toch wel het grootste bewijs dat apple echt wel "form over function" volgt.
Naast al die beige (nu zwarte) dozen maakt Apple een statement met zijn vormgeving. Met zeer groot succes want de vormgeving is een belangrijke reden voor veel mensen om een Apple te kopen. Jij vind dat niet belangrijk blijkbaar, maar de klanten van Apple duidelijk niet. Form over Function? Wellicht, maar wel een succesformule voor Apple.

Als je dan een productie probleem hebt is dat vervelend. Maar het is makkelijker zwarte dozen te maken dan een bijzonder ingewikkelde alu constructie. Ik heb geen idee wat voor computer jij gebruikt om je berichten op te typen maar het zal geen Apple zijn. Wellicht een zelfbouw machine zoals een goede tweaker zou moeten doen. Ik typ dit op een grote iMac die op mijn bureau staat. Krijg daar na al die jaren nog vaak positieve commentaren op van mensen die bij me langskomen. Over de Dell die ook op mijn bureau staat heeft nog nooit iemand het gehad. Een stijlvol kantoor is belangrijk voor mij, kane ik beter werken en beter mensen in ontvangen. Daarom kies ik voor een mooi bureau (hoewel een houten plank dezelfde functie heeft) en voor mooie koffiekopjes hoewel een plastic bekertje het ook zou doen. Form (of beter Style) over function. Jij hebt niets dat je wilde hebben omdat het mooi was?

Waarom meteen die negatieve berichten? Waarom die haat en nijd tegen een merk toch? Ik heb een hekel aan Toshiba maar ik voel me niet geroepen om die gevoelens bij elk bericht over Toshiba op te typen.
Eens, form is geen vaagheid of luxe, het is zeer belangrijk.

Ik zou bijvoorbeeld op een rommelige zolderkamer op een beige doos met lomp dik scherm functioneel exact hetzelfde kunnen als op een clean desk met mooie, stijlvolle hardware erop. Toch ben ik in het laatste geval gelukkiger en zelfs productiever.

Bottom line, mensen zijn tegenwoordig zo verweven met technologie dat ze er een persoonlijke relatie mee hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013