Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 35, views: 12.093 •
Submitter: himlims_

Unity Technologies, het bedrijf achter Unity 3D, heeft versie 4 van die game-engine op de markt gebracht. De nieuwe versie kan overweg met DirectX 11 en biedt ondersteuning voor Linux en Flash. Ook van versie 4 is weer een gratis variant beschikbaar voor kleine studio's.

Met de tools van Unity konden al cross-platform-games gemaakt worden; de engine kon al overweg met Windows, Wii, PS3 en Xbox 360. In versie 4 is daar een nieuw pc-platform aan toegevoegd: Linux. Vanuit het nieuwe Unity 4-pakket kunnen ontwikkelde games geëxporteerd worden met een 'desktop Linux'-profiel, waardoor spellen ook op het opensource-besturingssysteem zijn te spelen. Daarnaast kan de engine nu overweg met Directx 11, waardoor de engine overweg kan met technieken als deferred lighting en occlusion culling.

Van Unity 3D versie 4 is een betaalde versie en een gratis versie beschikbaar. De gratis versie mag gebruikt worden voor commerciële doeleinden zonder dat er royalties verschuldigd zijn, mits het bedrijf dat de engine gebruikt een omzet heeft die lager is dan 100.000 dollar. Voor de plugins waarmee games geëxporteerd kunnen worden naar Adobe Flash, Android en iOS dient wel betaald te worden. Er is ook een betaalde versie van de engine. Unity Technologies maakte in september bekend dat het een deal heeft gesloten met Nintendo. Met de engine kunnen ook games gemaakt worden voor de Wii U, de nieuwe console van Nintendo die op 30 november in de winkel verschijnt. Nintendo neemt Unity op in de sdk van de nieuwe console.

The Butterfly Effect toont mogelijkheden Unity 3D 4

Reacties (35)

Unity3D gaat platform onafhankelijke games een boost geven. Dit zal linux gaming beter helpen dan steam ooit zou kunnen. Overzicht van de features; http://unity3d.com/unity/whats-new/unity-4.0

Distance, heeft gister hun funding behaald. Dat wordt een fancy arcade racer gebaseerd op Unity4.

offtopic; steam big picture, nu ook op linux

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 november 2012 13:42]

Steam spreekt nou eenmaal een groot publiek aan, dat lijkt mij belangrijker dan het gemak waarmee een game ook op Linux draaiende kan worden gemaakt.
Deze nieuwe versie zal in ieder geval ontwikkelaars een zetje in de rug geven om naast Windows ook nog Linux te overwegen. Dat Steam dit vervolgens aan kan bieden bij een groot publiek, zal zeker meewegen in die keuze.
Unity3D ondersteund Steam, niet andersom! Het is namelijk eenvoudig mogelijk om jouw content (netwerk-shit) te koppelen aan de api's van steam. Zo kun je eenvoudig de netwerk functies gebruiken, vriendenlijsten en groepen of joinen van elkaars games. Kan me vergissen, maar geloof dat die functies in v3 ook al zitten.

Meer informatie over de koppelingen zoals OnLive, Steam, Xna etc. vind je hier; http://www.communityexpresssdk.com/

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 november 2012 14:07]

Maar je zegt dat een engine het geheel van Linux gaming meer zal stimuleren dan het brengen van het #1 gaming platform naar dat OS. Dat lijkt me nogal kort door de bocht.

Al zou CODBLOPS2 ook op Linux draaien, dan gaat toch niet iedereen opeens Windows de rug toe keren omdat er eindelijk een noemenswaardige game op een ander OS werkt? Daar heb je ook de backing voor nodig van een populaire dienst als Steam om dit interessant te maken, die daarnaast natuurlijk nog meerdere games zal aanbieden.

Ik zou zelf zeggen dat adequate ondersteuning voor OpenGL die boost voor Linux eerder kan bewerkstelligen.

[Reactie gewijzigd door DeathMaster op 15 november 2012 14:18]

Stel dat steam4linux nu helemaal live is op linux, dan moeten ontwikkelaars nog steeds hun aandacht/tijd spenderen aan het werkend maken van hun game voor het linux platform. Steam helpt daar niets bij.

Unity daarin tegen wel; dat is een RAD, een tool die het mogelijk maakt om eenvoudig games op alle platformen functioneel te krijgen. Dat helpt ontwikkelaars wel degelijk om games voor linux te bakken. Daarom zal unity meer voor linux betekenen dan steam zal doen. En het 'leading' distributie platform op linux is nu Desura

zullen maar op houden dat ze beide belangrijk zijn voor acceptatie van linux als game platform

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 november 2012 14:58]

Er is wel een groot nadeel, unity 4 opengl support is nogal slecht (max 2.1), ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat apple nog jaren achterloopt kwa opengl op osx en unity een beetje teveel rond direct3d is gebouwd (en dat is een singleplatform api)
Het zou mooi zijn als het grootste probleem voor linux (support en distributie) wat betreft games kan worden aangepakt door de ubuntu store en steam en dat er dan betere support van dit soort engines komt dan nu het geval is, ik ben benieuwd of de nieuwe source engine wel opengl 4.x gaat ondersteunen.
bij de free versie zit een 30 dagen trail van de Unity pro, kortom je kan 30 dagen gebruik maken van de uitgebreide versie.

https://store.unity3d.com/
Dit ziet er wel erg goed uit.... Ben benieuwt wat voor specs gebruikt zijn om dit te renderen..
Core i7 2600K i.c.m. een enkele GeForce GTX 680. Best inpressive dus gezien het feit dat de Samaritan Demo van de Unreal Engine (weliswaar de 3e maar goed) al een dubbele set van deze kaart nodig had om soepel te kunnen draaien. Vind trouwens de kwaliteit van engine beter te zien op het filmpje van hun eigen site, hier lijkt het toch alsof vooral de gezichten erg low texture zijn.

In ieder geval een engine om in de gaten te houden!

Zie: http://video.unity3d.com/...butterfly-effect-realtime

Btw, kan het nummer gebruikt bij dit filmpje niet vinden, het lijkt op AC/DC en ze zingen iets als "I'm out of control" maar met die combinatie kom ik nergens. Iemand een idee?

[Reactie gewijzigd door hifigamefreak op 15 november 2012 14:18]

Het is zeker een mooie prestatie, maar wat Epic weet te persen uit die twee kaarten is echt 10x beter dan wat ze nu hebben gedaan met Unity3D. Qua grafische kwaliteit zitten ze duidelijk nog in een compleet andere league :)

Dat gezegd hebbende denk ik dat Unity3D voor met name kleine games erg geschikt is en waarschijnlijk beter dan de UE. Tenzij je al wat ervaring hebt met unrealscript dan.
True, maar Epic's Unreal Engine 3 is ook al snel een tandje prijziger. Waar je bij Unity3D met de inleg van een ¤1150,- een licentie af kan nemen (exclusief iOS of android ondersteuning) heeft UE3 een licentie op basis van:
- inleg van $99,-
- 25% royalty fee over alles boven een omzet van $50.000,-

http://www.unrealengine.com/udk/licensing/licensing-faqs/

Voor de grafische kwaliteit betaal je als ontwikkelaar fors. Ik weet ook niet hoe de ondersteuning is vanuit Epic, en of de editor voor UE van hetzelfde niveau is als die van Unity3D
Het valt me op dat het filmpje op de Unity website heel anders is; minder explosies, véél mooiere graphics (zeker op 1080p), andere "acteurs", etc.

In ieder geval doet het filmpje in dit artikel geen eer aan hoe de engine beelden tevoorschijn kan toveren!
Het valt me op dat het filmpje op de Unity website heel anders is; minder explosies, véél mooiere graphics (zeker op 1080p), andere "acteurs", etc.

In ieder geval doet het filmpje in dit artikel geen eer aan hoe de engine beelden tevoorschijn kan toveren!
Je kan het beter filmpje iig hier zien: http://unity3d.com/promo/butterfly/
Eind jaren negentig zag je dergelijke graphics in voor gerenderde filmjes.
Was toen wel leuk, maar dit soort graphics heden ten dage? Dat kan toch echt niet, ook niet voor een gratis versie vind ik.
Wat is er volgens jou mis met de graphics dan?
Ziet er erg basic uit vind ik.
Pfft, kijk eens goed zou ik zeggen, grote kans dat je game pc thuis (ervan uitgaand dat je er eentje hebt van max 2 jaar oud) hier nog moeite mee gaat hebben.

Besef je je dat alle physics die je ziet real time is?
Of dat de camera constant dingen van dichtbij toond, zonder kwaliteitverlies?
Ook moet je niet onderschatten hoeveel rekenkracht in die badjas/boxershort zit, of alle lichteffecten (phong als ik het zo zie, maar ben niet echt thuis in licht/shaders)

Het is een beetje pixar stijltje, beetje simpele vormen, veel vrolijke kleurtjes, maar als je goed kijkt zie dat alles behoorlijk highres is.
Dishonored ziet er ook basic uit, maar dat is gewoon de stijl die gebruikt wordt. Qua techniek is dit zeker interessant.
Nu is het real-time dus.
15 jaar later, ja.
Heb je enig idee hoeveel werk het ontwikkelen van een game engine is? Zet de hoeveelheid serieuze games bijvoorbeeld eens af tegen de hoeveelheid serieuze game engines...

Als het framework (ik bedoel beschikbare 3d technieken) van een game engine goed is, kan je met textures bijvoorbeeld al een hoop verschil maken in "hoe goed" een game er uit ziet.
Daarnaast blijft het iets subjectiefs, mooie graphics.
Precies: Voorgerenderde filmpjes.
Dit gaat over een game engine. Dus real-time rendering.

Zie ook de link van hifigamefreak (hierboven) voor betere graphics.
Wij gebruiken op dit moment de Unity3d Pro 3.5.6f4 (de vorige versie dus), en volgens mij zit deferred lightning en occlusion culling er al een geruime tijd in... Zeker de occlusion culling gebruiken wij enthousiast in onze simulaties en wij hebben nog niet geupdate naar versie 4.

Volgens mij is de occlusion culling geen gevolg van Directx11, maar eerder een gevolg van de exclusieve deal die Unity heeft met Umbra.

[Reactie gewijzigd door Detlev op 15 november 2012 13:55]

Misschien leuk om te zien waar jullie mee bezig zijn.
Heb je een linkje naar eventuele filmpjes of screens?
Ik ben, met een collega, voor een aannemer bezig met Serious Gaming & Simulation, en hoe we dit kunnen integreren in het bedrijf. Wat wij dus maken is niet zozeer grafisch sterk, maar moet nauwkeurig en communicatief sterk zijn.

Dat is voor ons meteen een batterij aan redenen voor Unity3d:
- we kunnen onze bouw modellen redelijk makkelijk inladen.
- zeer sterke scripting/programmeer omgeving (...vinden wij (...als civiel ingenieurs))
- beste game engine aan deze kant van een miljoen dollar.

Ik kan op dit moment geen dingen beschikbaar maken. Ik hoop ooit hier op tweakers het fotoalbum te unlocken om daar het e.e.a. alsnog te kunnen laten zien. Of de blog functionaliteit.
Inderdaad, games als S.T.A.L.K.E.R. gebruikten al lang een deferred lighting engine, ook in DirectX9.
Occlusion culling wordt al beschreven in Game Programming Gems 2 en dat is toch ook al een tijd vóór DX11.

Desalniettemin blijft het een coole engine :-).
offtopic een leuke demonstratie van het "butterfly effect"

als de gameplay van een spel goed is worden de iets mindere graphic voor lief genomen.
daarnaast kun je ook nog kiezen voor een cartoon achtige stijl waarbij je ook eea nog kunt verbergen
offtopic een leuke demonstratie van het "butterfly effect"
Nou, vond ik dus ook. Tevens een zeer goede marketing demonstratie, ik heb in elk geval genoten van 't filmpje! :)
Idem! Uber-over-de-top humor. Hoezo butterfly effect? :+

Ontopic:
Ik vind het best impressive deze game engine. Misschien niet zo zeer de kwaliteit van de graphics, de physics vond ik netjes!

Sowieso een goede zaak dat deze engine beschikbaar wordt gesteld aan kleinere studio's. Er gaat veel tijd en expertise zitten in het onwikkelen van een game engine (lees geld). Zeker als je iets binnen een redelijke tijd op de markt wil brengen, wat zeker voor games belangrijk is natuurlijk.
Kan alleen maar goed zijn voor de creativiteit en diversiteit op de gamemarkt!
Bovendien is die 100.000 grens interessant voor lone wolf's.
Om de één of andere reden heeft Tweakers een lagere kwaliteit op hun site staan dan het origineel: http://video.unity3d.com/...butterfly-effect-realtime

Daar zien de graphics er toch net even wat flitsender uit.

Verder inderdaad een super initiatief om kleinere partijen aan de gang te krijgen. Dit verlaagt de drempel enorm om te durven beginnen zonder direct enorme financiele risico's te nemen.
Unity is een erg handig programma, vooral (in mijn geval) voor scholen die zijn scholieren kennis willen laten maken met game-engines biedt Unity veel mogelijkheden op gebied van cross-platform en dat het gratis gebruikt kan worden.
noem me een leek maar, wat ik vooral in eerdere Unity versies terugzag, ook in deze versie vindt ik veel aspecten aan het eindresultaat... lelijk. er is gewoon iets met de textuur of de scherpheid van de lijnen wat veel dingen lelijk maakt.
Games zijn leuk, maar ik vind echte goede verhalende games nog beter. Daarom vind ik dat de animaties in de gezichten hier wel wat beter konden. Maar ik heb geen idee of dit met de engine te maken heeft.
Ik vind het er netjes uitzien, maar wat ik zelf persoonlijk nog fijner vind is dat het een brede ondersteuning biedt voor vele platforms, en vooral Linux.

Ik hoop dan ook van harte dat met behulp van Steam + Unity4 het aantal games op Linux behoorlijk gaan toenemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013