Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 308, views: 50.511 •

Vanwege compatibiliteitsproblemen en malware is Android in de woorden van Microsoft-ceo Steve Ballmer 'een beetje wild'. Het ecosysteem van Apple zou volgens hem juist weer te strict gereguleerd worden en te duur zijn. Windows Phone zou 'het beste van twee werelden' bieden.

Ballmer deed zijn uitspraken tijdens een interview met LinkedIn-oprichter en investeerder Reid Hoffman bij het Churchill Club-event, schrijft CNet. Ballmer noemde Android een 'beetje wild' en verwees daarbij naar de malware en de fragmentatie die er zou zijn door de verschillende Android-versies op apparaten van Amazon,Google en Samsung en andere fabrikanten.

"Aan de andere kant komt Apples systeem streng gereguleerd over en lijkt de prijs behoorlijk hoog", zei Ballmer verder. "Hoe krijg je kwaliteit maar betaal je niet de hoofdprijs met een minder gecontroleerd ecosysteem?", vraagt hij zich af, waarna hij verklaart dat het beste van beide werelden beschikbaar zou zijn voor Microsoft. Zijn bedrijf zou zich op klanten richten die een alternatief zoeken.

Ballmer geeft toe dat Windows Phone nog maar net komt kijken: "Iedereen die denkt dat hardwareinnovatie bij handhelds op zijn einde loopt is gek." Microsoft zou goed beseffen dat de software niet direct een hit kan zijn: "De uitdaging is om 10 procent van de smartphone te pakken, vervolgens 15 procent en daarna 20 procent. We gaan niet van de ene dag op de andere 60 procent pakken." Volgens Gartner bezat Windows Phone in het derde kwartaal van 2012 slechts 2,4 procent van de smartphonemarkt. Bij het interview prees Ballmer ook de net vertrokken Windows-topman Steven Sinofsky, maar hij gaf verder geen redenen voor zijn vertrek.

Ballmer Churchill Club

Reacties (308)

Reactiefilter:-13080290+1215+210+30
1 2 3 ... 6
Te wild vind ik wel beetje onzin en vooral als je naar de NEXUS lijn kijkt dan heb je gewoon een nette schone andriod installatie.
Voor de rest lijkt me logisch plan om de voordelen van apple ios en die van andriod te combineren. Dat had ik ook wel kunnen bedenken...
Dat er geen 3rd party skin over is geïnstalleerd vanuit de fabriek wilt natuurlijk niet zeggen dat het systeem opeens immuun is voor malware. Hij doelt duidelijk op malware wat in de market-apps zit, en niet op een skin als Sense van HTC (wat toch overduidelijk is dat dat geen malware is?)
Het lijkt mij het meest fair om Iphone, Nexus, en wat ook maar de toplijn van Windows Phone is te vergelijken. Het heeft geen zin om besturingssystemen als een soort eenheidsworsten te zien. Dan moet je namelijk ook de oudere versies van IOS erbij nemen, en natuurlijk Windows Mobile...geloof me, dat wil je niet (heb ik 4 jaar gebruikt). Als het gaat om iemand die nu een nieuwe smartphone wil kopen vergelijk je gewoon de Iphone 5, de Nexus 4, en Microsoft/Nokia's toptoestel.

Geestig bericht uit 2007: kan Ballmer goed de toekomst van mobiele besturingssystemen voorspellen?
nieuws: Ballmer niet onder de indruk van Google's mobiele plannen

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 15 november 2012 08:28]

Een goede manager probeert de concurentie als "slecht" af te spiegelen, en het eigen product de hemel in te prijzen. Ook al heeft hij het fout.
Een goed product heeft dat echt NIET nodig, maar las je het wel nodig hebt heb je inderdaad een goede acteur nodig, die de functie van manager kan doen :)
Tja, ik vind toch dat ze eerst Windows Phone breed moeten gaan introduceren want tot die tijd blijven Android en iOS gewoon de gevestigde orde.
Hoe goed je product ook is, een beetje marketing kan nooit kwaad (en is vrijwel altijd noodzakelijk).
Kijk eens naar de film industrie. Ik kan zo twintig films noemen die in de bios geen kip trokken en later werden uitgeroepen tot hoogwaardige meesterwerken. Terwijl pulp zoals de laatste James Bond nu al 2 week achtereen uitverkocht is. Hoe komt dat? Puur marketing.
Skyfall (2012) IMDB Rating: 8.1/10

Dus jij kan het misschien pulp vinden. Den gemiddelde mensch vind het een leuke film.

Mondreclame is altijd nog het belangrijkste, dus puur marketing is onzin. Vooral met zoiets persoonlijks als een mobiele telefoon heeft iedereen een mening over en zal dus ook de directe omgeving beïnvloeden.

Windows 8 biedt mijns inziens gewoon kwaliteit. Zodra de apps zijn toegenomen en de Samsungs en HTC's met prachtige telefoons uitkomen zal Windows phone gewoon een optie zijn vanwege de kwaliteit die ze bieden.
leuk hoor zon rating die dingen worden vaak omgekocht

verder is james bond sinds royal casino al niet meer wat het hoorde te zijn

veelste serieus en wie wilt er nou naar een dom potje poker kijken
ja alleen die gene die het spel begrijpen (ik kwam voor een spion met zijn one liner text en grappige/stoute situaties)
verder was quantum of solace onvolg baar de vecht scenes waren veel te snel en er waren totaal geen james bond gadgets

ik zet mijn vraag tekens nu bij skyfall en wacht lekker tot dat deze op dvd/br uit komt

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 15 november 2012 14:53]

Die "hoogwaardige meesterwerken" trekken geen kip omdat de gemiddelde mens er geen klap aan vind. Ze zijn voor een select publiek en juist dat publiek vind het een meesterwerk, terwijl iemand met een gemiddelde smaak er niks mee heeft. Geef mij maar James Bond, daar kan ik veel langer naar kijken dan een of ander zwaar drama met grote morele betekenis.

Met marketing heeft het echter niet zo veel te maken. Natuurlijk moet iemand eerst je film kennen voordat ie ervoor naar de bios gaat, maar het moet ook mensen aantrekken. Zo viel ik zelf bij het zien van de Twilight trailer zowat in slaap, ook al is dat een film met een groot (marketing-) budget.

En als marketing zoveel uit zou maken, om weer eens terug te komen op het topic, waarom gebruikt dan niet iedereen een Windows phone? Volgens mij steekt MS meer geld in promotie dan dat Google ooit voor Android heeft gedaan. En toch ken ik niemand met een Windows phone. Om mij heen hoor ik interesse in iPhone en Samsung Galaxy, niet in welke Windows gebaseerde telefoon dan ook. Volgens mij overschat je de kracht van marketing.
Ik vind die hele fim metafoor een slechte vergelijking. Films zijn creatieve uitingen. We hebben het hier over functionele technische gadgets.
watercoolertje in een ideale wereld onder ideale omstandigheden heb je gelijk, en wordt een product goed verkocht omdat het degelijk is en het beste product is.

Wij leven niet in zo een wereld en marketing en naamsbekendheid is hier alles wat telt.

Voor die paar 'tweakers' die wèl enkel een toestel uitzoeken op featureset, design en eigenschappen van de telefoon zelf doen zij het niet want dat is zo'n absurde minderheid dat het geen verschil maakt.

Voor de rest van de wereld, en de omzetmarkt waar die bedrijven het van moeten hebben, is het veel belangrijker dat de telefoon die zij kiezen 'hip' is, ze hem veel in reclames zien en/of al hun vrienden er een hebben.

(blehhhhh ik ben een schaaap!)
Helaas tegenwoordig is er meer nodig dan alleen een goed product. :|
Ik vind het niet eerlijk, maar marketing en geld is zeker zo belangrijk nowadays!

Er zijn zat voorbeelden te geven, Maemo / MeeGo bijvoorbeeld om een beetje in context te blijven.
Niet alleen tegenwoordig hoor. Betamax was ook beter dan VHS en heeft toch mooi verloren. Video 2000 is zelfs nooit echt van de grond gekomen.

Het is inderdaad een stuk ingewikkelder dan een goed product hebben.
Denk dat je het eerder over een goede verkoper heb en dan gaat het nog op de manier waarop je het brengt.

Hij heeft wel een punt dat android wat gewoon linux is met een google schil al aan het verstrooiene is, verschillende versies eigen forks en dat maakt het allemaal vrij onoverzichtelijk. Neem daarbij recent wat bugs en fouten waarbij google oude versies niet ondersteund. Bij duurdere merken kun je dan wel weer updaten maar heb je nog android 2.3 op een vaag made in china telefoon dan moet je maar kijken welke ondersteuning je krijgt. Hij heeft daar zeker een punt.

Apple is idd strict misschien wel te strikt maar dat ik weer hun kracht. MS zal iets minder strict moeten zijn maar heeft natuurlijk als voordeel dat er maar 1 versie is, sorry 2 de RT en x86 versie. MS doet de support updates en niet de fabrikant en dat lijkt me toch een heel groot voordeel. Hij heeft dus zeker een punt maar we zullen zien hoe ver ze komen.
Als je een 'vage' Chinese telefoon hebt die Android 2.3 draait, moet je misschien niet eens willen om daar een nieuwere versie van Android op te zetten. Op een gegeven moment zijn de specificaties van de hardware gewoon niet meer voldoende om een nieuwere versie te draaien. Wat is daar raar aan?
Bij android zie je vaak genoeg dat een telefoon in principe wel een nieuwere versie aan zou moeten kunnen, maar dat de fabrikant weigert om vlot updates uit te brengen. Erg frustrerend lijkt me dat, maar er zijn gelukkig nog custom roms :)
Ik denk dat als Tweakers lezers het in onze genen zit dat wij altijd willen updaten - maar aan de andere kant, als mijn Galaxy S (1 dus) het nog prima doet, alles die ik wil gebruiken draait er op en er zijn geen updates nodig uit veiligheidsredenen... wat is dan in hemelsnaam mis met 2.3 blijven draaien?!?
Die versie heeft nog steeds Flash, later is die verwijderd omdat producenten er hoofdpijn van krijgen. Bij vrijwel elk mobieltje leverde dat regelmatig problemen op.

En an sich werkt het wel, maar hij heeft wel een punt dat Android niet bepaald de meest ideale telefoon als je het in een bedrijf wilt inzetten. Je gaat de telefoon dan dichttimmeren waardoor de beleving totaal anders is en waardoor Android zijn charme zal verliezen.

Je hebt het nu al met de google play store. Er komen steeds meer restricties die niet door iedereen worden gewaardeerd en dat levert negatieve reacties op.
En aangezien Android bij lange na geen af product is kan microsoft hierdoor een inhaalslag maken door simpelweg de business-markt te domineren. Consument komt vanzelf wel.
En het is een kwestie van tijd voordat windows op een standaard ARM tablet zal draaien. Dan pas wordt het interessant hoe de markt zich zal ontwikkelen. MS heeft voorlopig genoeg middelen om overeind te blijven en hun product op de markt te houden.
Ik reageerde op Khildin - volgens mij reageer jij tav. de comment van bbob1970.

Tja, threads-volgen is *echt* moeilijk na de update van Tweakers - zo zie je dus niet dat ik op hetzelfde nest-niveau zit als Metten boven mij - waarom is mijn "lijn" meer naar rechts dan de zijne?!? :?

(Off-topic, weet ik... maar het ontwerp van die lijntjes is waardeloos!)
Inderdaad totaal off-topic, maar helemaal mee eens. Dat gedoe met die lijntjes is een onoverzichtelijke bende.
Het wordt er juist alleen maar beter op! Toen mijn SGS 1 op android 4.1 draaide leek het wel een nieuwe telefoon. Zo smooth en stabiel had die nog nooit gewerkt, echt ongelooflijk. Dat is het mooie van android plus de vrijheid in het installeren van apps. Tegelijkertijd neemt dit risico met zich mee en dit vraagt om oplettendheid van de gebruiker. Ik heb mezelf ook al meerdere keren betrapt op het gedachteloos dingen installeren, het is gebeurt voor je er goed en wel erg in hebt.

Persoonlijk heb ik nooit goed begrepen waarom praktisch alle fabrikanten android vanilla moesten verneuken met een schil en dat Google dit toestaat. Dat verhaal met onderscheidend zijn vind ik onzin, wel kan ik er inkomen dat een fabrikant specifieke software features wilt toevoegen op hun device maar doet dit als een aparte sideload zodat het OS ten alle tijden geüpdate kan worden en eventuele lekken snel gedicht zijn. Dit lijkt mij wel essentieel voor een veilige en prettige gebruikers ervaring.

[Reactie gewijzigd door Gallant op 16 november 2012 17:29]

Maar Google ook weer bij de Nexus toestellen en Apple bij alle iOS producten wat beter dat updaten, als je altijd de laatste software wilt hebben zal je ook wel bij Google Nexus of Apple moeten zijn want 8 gaat niet naar de oude Windows Phones en 7.8 komt pas over 2 á 5 maanden uit.
MS zal iets minder strict moeten zijn maar heeft natuurlijk als voordeel dat er maar 1 versie is, sorry 2 de RT en x86 versie.
Het klopt dat er 2 versies zijn, maar deze zijn WP7 en WP8. RT en x86 gaat over het gewone OS en daar praat hij hier niet over ;).

Het is ook geen leugen dat hij zegt natuurlijk. Android is wild in de zin van geen echte controle op de store en veel fragmentatie (elke fabrikant heeft wel een schil over Android staan of update het systeem gewoon niet).
IOS is inderdaad erg strikt, op momenten te strikt, maar dat lijkt mensen niet te deren. Hij heeft van beide systemen dus inderdaad een punt, maar de uiteindelijke keuze blijft nog steeds bij de mensen zelf liggen.

Balmer gelooft in zijn product en dat kan je hem niet kwalijk nemen, ikzelf geef hem zelfs overschot van gelijk want ik ben meer dan tevreden van mijn Lumia ;).
En over die prijs valt wel te discussiëren natuurlijk, de Lumia 920 is ook niet echt goedkoop te noemen.
Maar al die android nadelen gaan eigenlijk ook voor MS op. Zeker in het windows mobile 6 en 7 tijdperk kreeg ik geen updates (branded) en werd allerlei vage hardware ook ondersteund. Dus pas als MS zelf de hardware in productie en beheer gaat nemen, gaan zijn argumenten gelden ...
Elk WP7 toestel kreeg updates, ongeacht van welk merk het toestel is. Dus waar haal je dat dan vandaan?
En ze hebben bepaalde eisen aan de hardware waardoor de ervaring om elk toestel heel goed moet zijn (vanaf 7, dus hoezo vage hardware?). Ze hebben dan de hardware niet altijd in eigen productie, maar ze zetten er wel de vijs op en zorgen op die manier dat er geen wildgroei is. De klant blijft wel keuze hebben, er zijn namelijk verschillende merken die met toestellen komen (al is het hier nog beperkt).
Tsja,

Dat verhaal van 'te wild' is inderdaad herkenbaar. Precies zoals je zegt: juist doordat Andriod gebaseerd is op Linux zijn forks en versies (al dan niet compatibel; al dan niet op het meest recente patchlevel) aan de orde van de dag.

En het soms niet kunnen updaten is ook een teer punt.

Helaas: exact dezelfde zwaktes die Linux op de desktop parten spelen ('Which Linux?') komen nu onverkort door bij Linux-op-de-smartphone.

Ik word bij tijd en wile wel eens heel erg moe van die Linux enthusiasten die altijd maar weer kraaien dat 'choice is good', en geen oog hebben voor de noden van ontwikkelaars aan een simpel en eenduidig OS met 1 API (of maximaal 2) die gewoon altijd werkt.
Heeft niks te maken met Linux. Forks heb je als gewone gebruiker sowieso niks mee te maken. Het aantal gebruikers dat custom roms installeert is echt heel klein. De meeste gebruikers interresseerd het geen bal welke versie er draai. Ik denk dat als je 100 android gebruikers vraagt welke versie ze hebben, dat misschien 10 of 20 er een antwoord op kunnen geven.

Tussen iOS 4, 5 en 6 zitten ook zeeën van verschillen, maar daar hoor je niemand klagen. De iPhone 5 heeft een grote scherm gekregen, maar daar vind iedereen het ineens cool.
Maar nee, omdat Android een Linux kernel heeft krijg je weer zo'n groep Linux haters die oude mythes van desktop-Linux van 5 jaar geleden aan willen halen waarom Android suckt. Get a life. Haters zijn er al teveel van.
We hebben het hier over Ballmer. Die verkoopt op dit moment meer praatjes dan apparaatjes...en heeft bewezen er steeds naast te zitten over: Iphone, Ipad , android. Dramatisch naast. kan je wel stellen.
WindowsPhone verkoopt niet goed. Surface idem.

Leuk dat hier zo veel gereageerd wordt, maar het is verspilde bandbreedte als Microsoft niet eens weet wat ze willen, en ze hun architect Sinofski, de enige in de top die ook daadwerkelijk wat heeft gepresteerd de afgelopen jaren, dumpen, op het moment dat MS eindelijk iets van lef toont.

Android wild!? Ballmer mocht willen dat er zo een breed, goed aanbod was van W8 phones die ook daadwerkelijk verkocht worden.
IOS te duur: De Surface is veel te duur voor de prestaties die het geeft met WinRT.

[Reactie gewijzigd door hybybyte op 15 november 2012 10:54]

Kleine aanvulling op bovenstaande.

Het is nog maar de vraag of IOS "te duur" wordt gevonden. MS garandeert 18 maanden over-the-air updates (bron: wmpoweruser.net), terwijl Apple over het algemeen een langere support biedt. Of dit van invloed is op een aankoopbeslissing in het high-end marktsegment is onduidelijk.
Ik ben fan van IOS, ik zou er graag voor betalen. Ik heb 2 ipads. Maar ik ga geen telefoon van 800 euro bij kopen die ik met 1x vallen een maand kwijt ben aan de reparateur. Hoe mooi en licht dat aparaat ook is. Nokia + Windows lijkt mij een mooie oplossing, aangezien ik helemaal klaar ben met Android
Er zit nogal een verschil tussen "garandeert" en "over het algemeen". Vind anderhalf jaar nog steeds niet echt indrukwekkend, zou touch minstens 2 jaar mogen zijn.

Ach ja, maak zelf nog altijd dankbaar gebruik van Maemo op m'n N900 waar volgens mij na een jaar de support al stop voor was gezet.
Er zit nogal een verschil tussen "garandeert" en "over het algemeen". ...
Apple is bij IOS6 nog minder expliciet dan voorheen: "1(b) Naar eigen goeddunken levert Apple in de toekomst mogelijk iOS-software-updates voor uw iOS-apparaat. De iOS-software-updates bevatten mogelijk niet alle functies van de bestaande softwareversie, of mogelijk niet de nieuwe functies die Apple voor de nieuwere of andere modellen van iOS-apparaten uitbrengt." (bron: apple IOS6 sla).

Daar staat dan weer wel tegenover dat de 3GS nog een update heeft gekregen naar IOS6 (bron: tweakers) en dat is meer dan 3 jaar support.
Dat soort dingen zetten ze erin om zich in te dekken. Als ze voor iOS7 iets willen maken dat nooit gaat werken op een 3GS of iPhone 4/4S, dan willen ze zich niet tegen laten houden door apparaten die ze ooit 4 jaar geleden eens hebben verkocht.

Vergeet niet dat je helemaal geen recht hebt op nieuwe OS versies. Je hebt het apparaat gekocht met een bepaald OS, en alleen dat wordt ondersteund. Wees blij dat je de nieuwe firmware bij Apple gratis krijgt. Bij MS kun je voor iedere upgrade betalen. Met een 3GS heb je al meerdere updates gehad. Wat stond er toen op? 3? 4? Nu kun je er gratis 6 op zetten. Als je WP7 naar WP8 wilt upgraden zal je de knip moeten trekken, *als* het al kan.
You lucky bastard :P

Maemo was koning. *is
Uit welk management boek heb je die wijsheid?

Bovendien is Ballmer een leider, niet zozeer een manager. Dit betekent dat hij verantwoordelijk is voor de strategische richting en de bedrijfscultuur. "Confront the brutal facts" is een belangrijk onderdeel (Good to Great, Jim Collins).

Hierin is hij hopeloos tekort geschoten, wat gedemonstreerd werd in zijn reactie op de eerste iPhone en Android / mobiele Os'en. Wat hem dan wel kenmerkt is zijn vermogen de eigen fouten in te zien. In combinatie met de eindeloze resources van Microsoft kun je vervolgens alles ten goede keren.

Niet bij elk bedrijf kun je zoveel fouten maken als hij.
Een goede manager probeert de concurentie als "slecht" af te spiegelen, en het eigen product de hemel in te prijzen. Ook al heeft hij het fout.
Zever. Het werkt juist averechts als je je concurrenten zwart maakt.

Een goed manager kan de pluspunten van zijn producten over die van de concurrent duidelijk maken.
Op welk gebied heeft Balmer het fout dan? Is malware op Android geen probleem, of is Apple niet duur? Beide is namelijk waar in mijn visie. Voor Android zijn zoveel hacks dat je er bang van wordt. En Apple is zo ristrictief dat app developers bijna geen ruimte krijgen.
Ik ben nog niet 1 Android gebruiker tegen gekomen die zich zorgen maakt om malware. Er bestaat malware ja. Je moet dus een beetje opletten. Net zoals je dat moet op een Windows machine (en niet zomaar ieder hacker-tooltje moet downloaden), en toch gebruiken een hoop mensen nog steeds Windows.

En Apple is duur ja. Net zoals een Ferrari duur is. Voor premium producten betaal je gewoon meer. Is dat een probleem? Blijkbaar niet, want de iPhone is nog steeds de telefoon die ik *overal* zie. Blijkbaar vinden mensen de prijs van de iPhone niet zo'n groot probleem.

En om op je vraag terug te komen: op welk gebied heeft Ballmer het fout? Op gebied van hun eigen meuk. Ze zijn niet "best of both worlds". MS is ook altijd al duur geweest, en WP is net zo restrictief als iOS.
Hoe het zit met malware weet ik niet maar ik heb het idee dat WP net zo vol zit met lekken als hun desktop OS. Waarom zouden ze op mobiel gebied iets goed doen wat ze op de desktop nooit voor elkaar hebben gekregen? Dan heb ik meer vertrouwen in een bedrijf als Apple, die met de Mac al heeft laten zien een degelijk platform te kunnen leveren voordat ze aan telefoons begonnen.
Ballmer denkt van de algemene beleving een feit te maken, en daarin zit hij fout. De algemene beleving van de buitenstaander, welteverstaan.

De echte Android gebruiker heeft last van malware? Ik zelf heb het nog nooit gehad. Het ergste dat je overkomt is dat je telefoon soms uit valt, ik heb twee keer in een jaar tijd een vastloper gehad en eens in de twee-drie weken gaat ie spontaan uit. Dat kan ook een batterij issue zijn. Dus in malware herken ik me niet en ik update NOOIT. Ik zit nog steeds op Froyo op een Optimus 2x speed van LG.

De iOS gebruiker kiest bewust voor Apple en zijn iOS en het is onderhand bijna algemene kennis dat iOS links en rechts wat restricties heeft en je verplicht tot oa gebruik van iTunes. Jailbreaken is ook populair op dit OS, en dan vallen alle argumenten natuurlijk helemaal weg - maar ook deze groep is betrekkelijk klein. Vergeet ook niet dat Apple een 'experience' verkoopt, meer dan een specifiek product. Hun marketing doet gewoon erg veel voor ze en is een soort van added value die de consument ook als zodanig ziet. Terwijl het eigenlijk een lege huls is.

Dan heb je Ballmer zelf en zijn geweldige WP product. Met een marktpercentage van 2,4%, een OS dat nog aan elkaar hangt van de early adopters en een bar slecht imago vanuit de eerdere versies van het OS, zegt hij het beste van twee werelden te bieden. Welke twee werelden, want die bestaan alleen in het hoofd van Ballmer en de massa die niet bij een van de twee grote jongens heeft aangehaakt. Een bijzonder kleine groep.

Typisch voor een topman om zo ver van de realiteit van de consument af te zitten.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 november 2012 16:31]

Hoezo is Apple duur?

Ze bieden alleen geen low-end mid-end modellen aan, maar qua high-end modellen zijn ze niet zo heel verschillend als je ze afzet tegen vergelijkbare concurrenten hoor.
Dat is het probleem met Balmer juist ... hij heeft het praktisch altijd fout.
Het is meer een blaaskaak die amper door iemand serieus genomen wordt.

http://www.youtube.com/watch?v=tGvHNNOLnCk

Reminds me again!
Dat nieuwsbericht uit 2007 plaatst de ontwikkeling van smartphones prachtig in perspectief. De reacties zijn ook interessant, waar iedereen integratie met Office, e-mail, etc als smartphone USP's komt , maar niemand de appstore noemt. Ongelooflijk hoe snel de ontwikkelingen zijn gegaan.
De appstore komt ook pas uit 2008 :P

Om in 2007 apps op de iphone te kunnen installeren MOEST je hem wel jailbreaken.
Sinds ik deze video zag neem ik hem niet meer heel serieus:
http://www.youtube.com/watch?v=eywi0h_Y5_U
"$500 for a phone???" is nog steeds mijn reactie als ik al die idioten in hun slaapzak voor de Apple store zie liggen. Dan denk ik altijd: "Het was toch crisis?" Je hebt dan allemaal mensen die blijkbaar niet te hoeven werken en toch even 500 voor een telefoon kunnen aftikken.
Dan denk ik altijd: "Het was toch crisis?" Je hebt dan allemaal mensen die blijkbaar niet te hoeven werken en toch even 500 voor een telefoon kunnen aftikken.
Crisis geld voor lang niet iedereen. ik verdien nog altijd evenveel - meer zelfs - als voor de crisis, en hou genoeg geld per maand over om leuk te kunnen sparen, en bovendien nog te consumeren ook. Ik heb bovendien nog 14 vakantiedagen als saldo staan voor dit jaar.

Er zijn uiteraard ook bevolkingsgroepen die wel getroffen worden door de crisis, zwaar getroffen zelfs, en die zullen dan ook zeker geen dure dingen kopen. (althans, ik hoop dat ze slim genoeg zijn om dat niet te doen).

Het merendeel van de beroepsbevolking is nog altijd aan het werk en verdient nog altijd zijn/haar centjes. Die centjes moeten uitgegeven worden, anders klapt de economie helemaal in elkaar.
Toch niet iedereen heeft last van de crisis Davio.
Wat denk je nou?? Dat heel Nederland/de wereld bij de voedselbank loopt?
De mensen die hun baan nog wel hebben en goed verdienen en waarvan de hypotheek hetzelfde blijft bijvoorbeeld..die kunnen toch nog steeds dit soort producten kopen.

En de hoeveelheid mensen die echt in een slaapzak voor de winkel liggen is wel wat overdreven he..heb het zelf nog nooit gezien.
Grote rijen wel
Alsof iedereen er zal voor liggen? :z
Ik zie ook niet in wat dit met crisis te maken heeft ... er zijn mensen die werken he!

Een grotere crisis is namelijk de mensen die elke keer jaloers zijn omdat ze wellicht wel iets kunnen veroorloven. Daarbij mensen die werken kunnen ook vrije dagen opnemen toch?

En ik vind het meer een geld verspilling als ik een goedkopere toestel zou kopen die ik helemaal niet zou willen hebben .... dat is pas echt waste of money
Zoals de top comment onder het filmpje al zegt:

Balmer isn't necessarily clueless, he just assumed people weren't stupid enough to shell out $500-600 + sign a two-year contract for a phone...he was wrong.
Het meerendeel van de verkochte Android toestellen is niet het topmodel en dat zijn allemaal toestellen die het inmiddels achterhaalde Android 2.3 draaien. De vergelijking zal wel niet opgaan volgens androidfans, maar bij IOS zijn alle modellen die nu te koop zijn te upgraden naar de meest recente versie van het OS. Kom daar maar eens om bij Android of Windows.
Het rotte update beleid is 1 van de redenen dat mijn galaxy s plus echt de laatste samsung telefoon was die ik gekocht heb en waarschijnlijk ook de laatste android telefoon.
Daarintegen, een vriend van mij heeft de Nexus S, in grote lijnen dezelfde telefoon, en deze draait gewoon de laatste nieuwe Android versie.

Je hebt het juiste besturingssysteem, gewoon de verkeerde telefoon ;).
Dat updatebeleid komt ook mede door het grote scala aan verschillende toestellen wat Android gebruikt. Als je kijkt naar IOS zijn dat toch echt maar een paar toestellen en pads en nog belangrijker:

Ze komen van de zelfde producent wat het een stuk eenvoudiger maakt om te standaardiseren. Ballmer kan dat trouwens wel erg beperkt vinden maar het biedt wel een hoop stabiliteit en uniformiteit.

Android is nu eenmaal een besturingssysteem wat op zoveel verschillende hardware architecturen van verschillende merken draait dat je onmogelijk een en dezelfde versie kan hebben voor al die toestellen ivm compatibiliteit.

Zie het een beetje als Windows OS op de pc, niet op elke PC draait elke versie van Windows even goed. Windows vista en 7 waren bijvoorbeeld allang uit toen je die guitige netbooks kon kopen waar in principe alleen XP op draaide vanwege de beperkte hardware. Ook pc's hebben (weliswaar meer gestandaardiseerde en genormeerde) uiteenlopende hardware architecturen.

Er zijn een hoop Android toestellen die het met minder goede hardware moeten stellen op het prestatievlak, dan zet je er simpelweg een ouder en lichter OS op. Nu hoor ik een aantal Android adepts al roepen dat er zat toestellen zijn die bijvoorbeeld Android 4.0 wel aankunnen terwijl ze alleen met 2.3 worden geleverd maar dat is het zelfde als Windows 7 draaien op een pc met een verouderde single core met 1 GB ram. Natuurlijk zal het werken maar ideaal is het niet.

Kortom, dat er zoveel telefoons nog met android 2.3 worden uitgerust kan je Google niet kwalijk nemen.

Windows Phone daarintegen heeft de plank wel flink misgeslagen op een aantal punten. Eigenlijk is MS op dit punt een soort Apple van 15 jaar geleden geworden wat betreft compatibility en verspreiding. Een voorbeeld, ze hadden windows phone 7 ontwikkeld op de HTC HD2 maar vervolgens laten ze die niet de mogelijkheid om die update uit te voeren.

Microsoft heeft zich daarin erg arrogant op te stellen door het zelfde te willen doen als Apple (een OS wat erg gestandaardiseerd is) maar voor een breed scala aan merken. Die stramheid heeft er voor gezorgd dat een hoop telefoon merken logischerwijs niet voor WP gekozen hebben, nu dat hun marketshare terug is gelopen tot het bijna nulpunt beseffen ze zich dat ze de plank hebben misgeslagen en het zal MS nog een hoop kracht kosten om dit ooit in te halen.
Bron? Al die oude iPhone 3/3gs/4 neem je even ook niet mee?
Dat zal ook het wilde zijn die Balmer bedoeld.
Er zijn gewoon teveel Android telefoons op de markt.
Het is dan voor producenten ook onmogelijk om alle toestellen van de laatste update te voorzien.
Verder is laatst de "beveiliging" op de play-store wat aangescherpt, echter zijn er nog steeds apps met andere bedoelingen.

iPhone is duur omdat er gewoon vraag naar is die moet worden vervuld. En het schijnt dat de kopers niets met de prijs hebben, maar gaan voor de gebruiksvriendelijkheid en natuurlijk voor het iMago van het apparaat.

Windows Phone kan door meerdere fabrikanten gemaakt worden. Ze voeren daarbij het beleid dat de hardware binnen bepaalde grenzen moet worden samengesteld. Dat maakt dat er niet veel verschillende versies zullen verschijnen. Dat maakt het update-beleid een stuk makkelijker voor de producenten.
Ze moeten daarbij concurreren op wat ze bij de apparaten meeleveren.
Tja dat doen ze zelf toch niet beter door alle WP7 toestellen op 7.8 te laten stranden, zelfs die nog geen half jaar voor WP8 uit zijn gekomen!

Maar tuurlijk gaat het niet om wat je NU al hebt, op het moment dat je een nieuwe telefoon moet kopen slaat dat dus op telefoons die DAN in de winkel liggen, niet op telefoons van 3 jaar terug (zoals de S1), dus je pakt er dan ook een WM6.5 toestel en iPhone 3GS voor je vergelijking :P Of pak je daar wel de laatste versies van om met je S1 te vergelijken :+

Tuurlijk moetje jezelf weten of je Android neemt of wat anders, maar als je echt denkt dat het met alle Android telefoons precies hetzelfde gaat als bij de S1 heb je het gewoon fout hoor en moet je misschien iets beter onderzoek doen :) Of uberhaubt denkt dat een 3 jaar oud toestel de huidige markt vertegenwoordigd, dan denk je geowon niet logisch na!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 november 2012 09:15]

WP 7.8 is de nieuwe update voor de oudere telefoons. (single cores)
Android 2.3 is niet nieuw en zou hier en daar wat geüpdatet kunnen worden, alleen doet google dit niet.
Dat kan Google alleen bij zijn eigen Nexus toestellen doen omdat de fabrikanten zoals HTC en Samsung er graag nog een skin overheen doen en Google dat niet kan. Ook providers houden vaak updates tegen.
alleen doet google dit niet.
Omdat Google geen zeggenschap heeft over de distributies van HTC, Samsung en wat meer zij. Daar kan je Google moeilijk op aanspreken.

net zo min als je Ubuntu kan aanspreken op de updates van OpenSUSE. Zo werkt het nu eenmaal in Open Source.
Wil nog niet zeggen dat een model wat je nu koopt ook volgend jaar nog een upgrade krijgt, zie iPad 1 welke vorig jaar nog verkocht werd en vervolgens dit jaar al compleet vergeten werd door Apple terwijl de 3GS wel een update kreeg.
Euhm, je maakt wel een kleine fout hier vind ik.

Als je dit zegt zou je moeten erbij zeggen dat ze te upgraden zijn (iOS), MAAR met beperkte mogelijkheden . . .

Persoonlijk als ik upgrade wil ik nieuwe mogelijkheden. Niet gewoon een ander nummer op mijn software ID.

Apple is met de laatste update zelf beginnen fragmenteren door voor de ipad 2 en de ipad 3 verschillende opties te geven na de update. Zelfde voor de iphone.
Persoonlijk vind ik dit exact hetzelfde als bij android, met het verschil dat je daar niet kan updaten naar de nieuwe versie.
En deze zijn nog allemaal te koop . . .
Ook de 3GS dewelke gewoon niet geupdate wordt

Maar een nieuwe versie zonder de mooie mogelijkheden vind ik even waardeloos.

Het verschil is dan nog dat we dankzij de hardwerkende mensen bij XDA de mogelijkheid hebben om dit op een android toestel te zetten naar believe.
Dat is geen fragmentatie, fragmentatie is doordat toestellen niet mee kunnen gaan met de versies van de operating systems. Met als resultaat dat 3rd party software soms wel / soms niet draait op een toestel. Nog vervelender is als dit al binnen 1/2 tot een jaar gebeurt.

Dat het een keer na drie / vier jaar gebeurt is niet te voorkomen, daarvoor gaan de ontwikkelingen te snel.

Want alle applicaties draaien nogsteeds op de iPad 2 en iPad 3, dus ik zie geen fragmentatie. Ja, de standaard applicaties kunnen afwijken (wel / geen Siri) maar dat veroorzaakt geen fragmentatie.
Je kunt een Android app gewoon maken zodat die draait op JB en Gingerbread. inclusief de extra mogelijkheden van het OS middels een compatibilteits bibliotheek.

Er zijn hooguit wat spelletjes die hele specifieke ondersteuning van de hardware ingebouwd hebben (GPU) die niet op alle apparaten beschikbaar zijn.

Geen Siri is wel degelijk fargmentatie, want dan heb je ook geen spraakondersteuining API in je telefoon en dan werken bepaalde programma's (of functies daarvan) niet.
Ik zie de fragmentatie niet ...
XCode => OSX SDK en iOS SDK
Met de iOS SDK kan je specifiek voor iPhone en iPad ontwerpen, met dezelfde/gedeelde code in 1 project. Zodat je met zo weinig mogelijke code voor alle apparaten kan ontwikkelen.

Maar als ik hoor dat een bedrijf 100 android apparaten heeft om voor elke weer een aparte versie te maken .... dat is alles behalve aantrekkelijk voor ontwikkelaars.

Dat maakt Apple ook een stuk krachtigere, ze hebben een goed ontwikkel platform
die objective-c aan kan (waarmee zelfs de eerste webservice op een Next computer is ontwikkeld). En daarbij ook nog eens gratis. Een goed ontwikkel platform enterprise/pro editie ben je onder windows al snel flink wat centen kwijt.
[...Het rotte update beleid is 1 van de redenen dat mijn galaxy s plus echt de laatste samsung telefoon was die ik gekocht heb en waarschijnlijk ook de laatste android telefoon...]

Waarvan akte! Ik heb ook een jaar een Galaxy S Plus gehad. Sinds de laatste update zit er een bug in de software waardoor de telefoon tot 40 keer per dag sterft en alleen werkt als deze non stop aan het stroom hangt. Lekker mobiel ;-). En Google en Samsungs commentaar is "Uw toestel is ouder dan 6 maanden dus wij ondersteunen niet meer. Koop maar een nieuwe".

Ben sinds gisteren een zeer zeer zeer tevreden eigenaar van een Windows Phone! Vooral het feit dat niet de fabrikant, maar Microsoft verantwoordelijk is voor de software updates heeft mij over de streep getrokken. In samenkomst met de perfecte integratie met mijn Windows 8 systeem is dit een feest om mee te werken.
Vervang vervolgens Windows Phone door iPhone, Microsoft door Apple en Windows 8 door OS X en deze reactie kan dan ineens toegepast worden op zo'n beetje elke Apple gebruiker.

Dit om het een beetje in perspectief te plaatsen. Sommige mensen vinden Apple producten fijn, andere weer Microsoft producten. Weer anderen prefereren Android. So be it. Lang leve diversiteit en de mogelijkheid om zelf keuzes te mogen maken.

Niet echt bedoeld als reactie op dit artilel of direct op de persoon hierboven maar meer op het fanboyism in het algemeen wat ongetwijfeld in de reacties weer de kop op zal steken.
En een Nexus dan?
Het meerendeel van de verkochte Android toestellen is niet het topmodel en dat zijn allemaal toestellen die het inmiddels achterhaalde Android 2.3 draaien.
Dat valt wel mee hoor. Wel eens de verkooprecords van de SGSIII gezien? Dat is het meest verkochte toestel (en topmodel) van Samsung. Qua software support zit je daar ook prima.
Ach Windows phone en iOS zijn minimaal net zo kwetsbaar als Android en BB OS9 en 10. De reden dat er zo veel malware op Android te vinden is is het enorme aantal mensen met een Android telefoon.
Ik denk persoonlijk dat Google de snelle groei van zo wel hun OS als de malware die er op gericht is heeft onderschat. Android is een OS dat heel duidelijk in ontwikkeling is. Je ziet dat van af de eerste versies tot nu er met elke grote release enorme verschillen zijn tussen de voorgaande en de nieuwe versies. Dat bijvoorbeeld GPU acceleratie pas in versie 4 beschikbaar is gekomen is een duidelijk teken dat het OS nog lang niet af was toen het uitkwam en ook nu nog aardig wat werk nodig heeft.

Microsoft omdat ze zo laat pas echt aan een fatsoenlijk mobiel OS zijn gaan werken hebben wat dat betreft een betere positie ze zien de malware de zwakke plekken van de andere en kunnen op die manier een "beter" OS bouwen dat deze zwakke plekken niet heeft maar wel de sterke punten overneemt.
Het enige waar ik het niet mee eens ben is het idee dat iemand ooit vrijwillig een Windows OS op z'n telefoon zou willen hebben. Microsoft OS'en hebben een lange geschidenis van niet geweldig zijn... wil je dat echt op je telefoon. Microsoft zal claimen een geheel nieuw OS te hebben maar om eerklijk te zijn ik zie het niet zo. Ik zie simpel weg een OS waarbij ik nog steeds Clipy, weet je zeker dat je echt zeker bent dat je dit venster wilt sluiten vragen en mooie blauwe schermen met witte letters als het weer eens een klein beetje tegen zit. Er zal heel wat moeten gebeuren voor Microsofto de keuze om kinppen en plakken niet toe te staan of het hele debacle rond Windows mobile achter zich te laten.

Ik vermoed dat Android waarschijnlijk rond versie 6 de veiligheid zal aanpakken omdat dat we allemaal gezien hebben hoe het Windows desktop OS toch echt in de problemen kwam omdat de veiligheid simpel weg niet goed genoeg was en steeds meer overheden en bedrijven dreigde met een overstap naar de concurrent.
Google zal het waarschijnlijk niet zo ver laten komen, en zal waarschijnlijk in iedere volgende release een beetje meer doen om het OS te harden, waar in versie 6 een flinke slag gemaakt zal worden om de veilgheid aan te pakken.

Ik gun het Microsoft wel hoor een eigen succesvol mobiel OS te hebben maar op dit moment kan ik me nog steeds niet over de vorige versies heen zetten die telkens toch wel erg duidelijk niet dat geen waren wat ze hadden kunnen en in mijn ogen hadden moeten zijn.
"Ach Windows phone en iOS zijn minimaal net zo kwetsbaar als Android en BB OS9 en 10. De reden dat er zo veel malware op Android te vinden is is het enorme aantal mensen met een Android telefoon."

Nee, dat is omdat de Play Store alle apps zomaar toeliet. Apple controleert de apps heel streng en zorgt er dus voor dat iOS niet kan worden overgenomen door malware. Wat een onzin om te zeggen "net zo kwetsbaar".
Daarnaast mag op een app op Android gewoonweg meer doen, je krijgt wel een melding maar die wordt genegeerd omdat ze onduidelijk zijn of de lading niet dekken.

Daarintegen krijg je bij iOS duidelijkere meldingen en ook pas zodra de applicatie daadwerkelijk er wat mee wilt doen. Je wordt dus niet meteen overladen met permissies en de permissies zijn ook niet vaag omschreven of niet lading dekkend.

Verder is het zo dat bijna alle apps dezelfde soort permissies gebruiken waardoor het een gewoonte wordt om het toe te laten. Waarom moet bijna elke app bijvoorbeeld bij de telefoon kunnen?

Ze willen het omdat ze het imei nummer willen hebben voor het tracken, daarintegen mag je daardoor ook bij de SMS functionaliteit. Dus de permissies zijn ook gewoon te grof c.q. verkeerd ingedeeld.
Apple conrtoleert de apps op of het hun schade kan berokkenen. Zitten de betaalmogelijkheden er wel in, zit er geen porno in, is het geen app die ze zelf als leveren.

Ze controleren nauwelijks op malware. Dat bleek wel toen er laatst een hele waslijst aan apps werd ontdekt die gewoon je hele adresboek doorsturen naar de server van de ontwikkelaar. Intereseert Apple allemaal geen hol. Charlie Miller kreeg ook zonder moeite een malware app in de App store.

Google draait Bouncer. Die controleert de apps als een virusscanner. Lijkt me gewoon de enige realistische mogelijkheid om te controleren op malware. Wat dat betreft doet de Google Play store dus zeker niet onder voor de beveiliging van de Apple store.

Verschil is alleen dat het veel makkelijker is om een virus/trojan te verstoppen in een applicatie die mensen illegaal downloaden. Je weet dat ze het ding graag willen hebben dus downloads zijn gegarandeert. Het is dus veel makkelijker om voor Android een virus/malware te maken, maar dat is dan wel alleen voor de mensen die de ellende zelf opzoeken.
Inderdaad, de enige verhalen die ik ken van het acceptatie beleid op de Appstore is dat Apple vooral erg veel waarde hecht aan hoe rendabel het voor hunzelf zal zijn en of het niet conflicteerd met een copyright. Daarna kijken ze ook even of het nog wel draait op je iPhone, ja.
Nee, dat is omdat de Play Store alle apps zomaar toeliet.
Nee, dat is omdat Android alternatieve app stores en losse installs toeliet. Dat de Play Store vol staat met malware is keer op keer naar het land der fabelen verwezen.

Als standaard Android gebruiker die alleen download uit de Play Store, is Android eigenlijk even veilig als Apple en Microsoft. De problemen doen zich voor 99,98% voor in het grijze gebied met warez en alternatieve stores.

De kans op malware in de Play Store is maar een paar honderdsten van een procent.

Dus 'net zo kwetsbaar' is niet eens zo ver bezijden de waarheid, maar dan in een meer positieve zin.
Hij doelt duidelijk op malware wat in de market-apps zit
Als hij een beetje geinformeerd is dan doelt hij op apps die buiten de Market / Play Store om worden geinstalleerd, want daar zit de meeste malware daadwerkelijk in.

Maar dat zegt hij er natuurlijk niet bij.

Alle (echte) malware die wel in de Play Store komt wordt verwijderd door Google en de meeste mensen die zeggen dat ze "een virus" hebben gekregen door het installeren van een app zijn van het type die al bang zijn na het zien van een advertentiebannertje waarop staat dat hun pc ziek is, dus het valt allemaal best mee.

De fud is weer sterk hier.
Als je naar 1 telefoon kijkt die android draait zul je het nooit "wild" vinden. Maar als je naar alle toestellen met de verschillende versies android en schillen kijkt, is het gewoon zo (ik heb zelf een galaxy S II).

Ik ben het eigenlijk wel met hem eens wat betreft Andoid en iOS. Maar of Windows phone dan beter zou zijn kan ik nog geen zinnig woord over zeggen. Ik hoop het voor hem :)
Ik ben om eerlijk te zijn wel geneigd om het te proberen. Je weet maar nooit.
Misschien doelt ie wel op de Android toestellen van LG, want dat is zo een enorm stuk bagger dat het de term telefoon niet eens verdient.

Merken zoals LG verpesten het voor Android, het is jammer dat zelfs LG marktaandeel afsnoept van HTC want in mijn ogen verdient HTC veel meer te verkopen dan ze nu doen.
Ik heb ervaring met HTC met Sense(tm). Gelukkig heb ik er al een tijde een Custom Rom overheen gezet. Mijn vriendin heeft een Samsung met TouchWiz. Als haar kalender of contactenlijst iets vreemds doet kan ik het niet oplossen: het werkt totaal anders dan bij mij. Sense was ook een stuk niet-standaard ellende, maar de icoontjes in de launcher zijn tenminste wel alfabetisch georganiseerd. Ik weet dus niet hoe het met LG zit, maar ik wordt niet blij van al die variaties.
Het zit zo bij LG: het topmodel van vorig jaar ( de optimes speed 2x) met een dual-core processor heeft nog niet eens de update naar Android 4.0 gekregen terwijl de hardware meer dan snel genoeg is (nvidia tegra 2 processor).
Als er iemand bagger levert dan is het HTC wel. Dat walgelijke sense sloopt echt de hele zooi. Het geheugen loopt vol zodat je geen apps kan installeren, het wordt traag. Echt waardeloos.

Heb twee HTC toestellen gehad. Allebij zwaar knudde.

Laatst was er een ICS update voor de HTC Sensation. Het ding loopt nog steeds voor geen meter. Hou de Galaxy nexus ernaast en het is echt een wereld van verschil zoveel slechter als die Sensation is. Die Sensation lijkt wel een single core WP7 toestel.
Het is uiteraard een marketing poging en advertering van de nieuwe windows phones. Ik bezit ook een Galaxy s2 en ben het met je standpunt eens. Ik heb nokia gehad, een iphone 3g en nu dus de S2. Ik ben dus niet iemand die alleen één merk of één besturingssysteem moet draaien.

Gisteren bijvoorbeeld bij de mediamarkt heb ik de HTC 8X phone in mn handen gehad. Het loopt allemaal heerlijk en ziet er verzorgd uit. Of het de gulden middenweg is tussen android en IOS daar kom je alleen achter naarmate de tijd vordert en of je kiest om zo'n toestel aan te schaffen.
Volgend jaar zomer ben ik weer voor mijn abonnement aan de beurt dus ik ben benieuwd hoe ver Windows 8 tegen die tijd is gekomen en of het de moeite waard is om af te stappen van android.
Als je naar 1 telefoon kijkt die android draait zul je het nooit "wild" vinden.
Je zal er maar software voor moeten ontwikkelen. Het lijkt wel een jungle.
Als WP8 ook op meerdere toestellen verschijnt krijg je dezelfde 'fragmentatie' (is met Windows op de desktop ook al), maar is dat zo erg ?
En die malware ? Populaire platformen trekken eenmaal malware aan dat is met Windows op de desktop al het geval.

En ... iOS duur ? De W8 tabletten zijn anders duurder dan de iPads.
Inderdaad. Teveel keuzes is ook niet altijd een optie.De vele Android toestellen die je kunt kopen hebben ook vaak hun eigen versie Android schil en daarmee dus ook een update cyclus. Bijna geen van de Android versies worden simultaan geupdate. Heb je een Samsung toestel, dan moet je bijvoorbeeld al langer wachten op een update dan een Nexus toestel, en over LG maar niet te spreken. Wat je bij iOS en WP8 als voordeel haalt is dat je je toestel en de functionaliteit kunt blijven vergelijken met de andere hardware. iOS heeft uiteraard maar 1 fabrikant waaruit je kunt "kiezen", WP8 zal door meerdere fabrikanten worden geleverd, maar dan wel met het update beleid van Microsoft. Dat is inderdaad het beste van de 2 huidige uitersten.
Net als jij ben ik geneigd om het te proberen. Feit dat het wellicht goed met mijn Windows 8 pc kan communiceren trekt me ook erg aan. En, geen gezeik met updates wel krijgen of niet. Dat alleen al is een noemenswaardige verbetering.
Volgens mij doelt hij meer op het feit dat Google niet controleert. Dat zorgt niet alleen voor duizenden hello world apps, maar ook voor malware, gewoon in de Play store.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 november 2012 08:25]

Alle verhalen over malware in de mar ket zijn svhromelijk overdreven. Komen in 90% van de gevallen uit China waar talloze alternatieve markets te vinden zijn.
Volgens mij doelt hij meer op het feit dat Google niet controleert. Dat zorgt niet alleen voor duizenden hello world apps, maar ook voor malware, gewoon in de Play store.
Ze controleren wel degelijk in de market, en zelfs tegenwoordig op de telefoons als je wilt... Daarbij is 99% van de malware toch echt BUITEN de market en niet er in :)
Als je wilt? of moet ik daarvoor de laatste Android versie hebben die niet aangeboden wordt op je toestel. Denk eerder dat je zin moet zijn:
Ze controleren wel degelijk in de market, en zelfs tegenwoordig op de telefoons als je geluk hebt dat je de laatste versie van Android mag draaien.
Onzin. De Play store app krijgt updates los van het OS.
Als je naar de NEXUS kijkt heb je inderdaad een schone android installatie. Maar dat is nou juist net het probleem met Android: mijn galaxy s plus van net meer dan 1 jaar oud en nog steeds te koop, krijgt al geen update meer naar een nieuwere versie. De kindle's van Amazon draaien op android maar dat is amper te herkennen. De nieuwe sony e-readers draaien op Android en dat is helemaal niet te herkennen. Het marktaandeel van Android 4.0 is een jaar na uitbrengen lager dan het marktaandeel van Windows Vista na 1 jaar. (en dat wordt toch algemeen als geflopt gezien)
Ondertussen is het marktaandeel van Android zo groot dat het het meest aantrekkelijke platform voor malware is. Android 2.3 is daar nog vatbaarder voor dan Windows XP voor SP2. Android 4.1 is een stuk beter, maar dat handje vol die dat al heeft...

Ik ga niet zeggen dat Android helemaal niets is, maar er moet nog wel veel verbeteren.
Het is een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik Windows (Phone) 8 gewoon saai en vooral erg lelijk. iOS is inderdaad veel te beperkt. Ik ben het er wel mee eens dat Android nogal avontuurlijk kan zijn, maar dat heb je voor het grootste deel toch zelf in de hand.

Als je inderdaad niet-ondertekende apps gaat installeren of de Black Market in duikt loop je kans dat je toestel geïnfecteerd raakt met malware. Bij Windows is dat echter precies zo. Daar zie ik toch ook iedere maand talloze updates voorbij komen voor beveiligingsproblemen, wat mij de indruk geeft dat Windows ook een "wild" besturingssysteem is.

Blijkbaar is het "wilde" van Android aantrekkelijk voor een grote groep gebruikers. En ja; je hebt ook gewoon veel meer keus in toestellen als je voor Android kiest. Ik denk dat Windows Phone meer een OS voor zakelijke gebruikers gaat worden. Als eindgebruiker moet ik er in ieder geval niks van hebben.
Welke malware... Gewoon pure onzin dit.
De maleware die net regelmaat opduikt in de playstore?

Kijk bijvoorbeeld eens hier: nieuws: Beveiligingsbedrijf: malware voor Android neemt sterk toe
Allerlei tegenstrijdige berichten.

Security.nl - Nauwelijks Android malware op Google Play

[Reactie gewijzigd door AniMatrix op 15 november 2012 08:20]

er wordt niet gesproken over Nederland... er wordt gesproken over Android internationaal.
580% meer malware in precies een jaar tijd vind ik persoonlijk toch wel belachelijk veel hoor...

http://thenextweb.com/goo...le-play-deemed-high-risk/
Je weet dat je link naar een bron gaat die juist zeer sceptisch is over die 580%?

"The numbers come from security firm TrustGo, a US-based antivirus firmed backed by $1.5 million in seed funding, and, though the figures are based on the firm’s own research, they do require a little context."
Oftwel een bedrijf dat baat heeft bij zulke hoge getallen, geen onafhankelijk bedrijf.

"Here’s a new figure to demonstrate my point: 1.69 percent of all Android apps out there, the majority of which are not on Google Play, are malicious."
Dus het gaat om nog geen 2% van alle apps. Aangezien de meesten niet via Google Play komen is dat getal weer wat minder relevant.

"What I’m trying to emphasize here is that most malicious and risky apps aren’t even on the Google Play store to begin with, so most users won’t download and install them."
En dat is toch wel een zeer belangrijke nuance. Je kan wel malicious apps hebben maar als Westerse gebruikers er al niet mee in aanraking komen omdat ze eigenlijk enkel de Play store gebruiken is het niet echt relevant meer.

"Here’s some quick advice for Android users: stick to the Google Play store for your apps. Even then, always read the permissions an app is requesting from you and make sure they make sense for the app you’re trying to install."
In het algemeen wel een belangrijke tip.
Maar zijn originele punt blijft staan. Malware op Android is geen onzin, maar bittere werkelijkheid. Iedereen weet dat, behalve de gebruikelijke volksstammen aan Android fans hier die hun ogen er voor sluiten en doen of er niks aan de hand is.
Maar... Als je een app installeert en je krijgt opeens problemen, spam e.d. is het nou ook weer niet zo'n moeite om die app weer te verwijderen.
Als je geen illegale apps download dan is er ook gewoon niks aan de hand.
Uit je link:
1.69 percent of all Android apps out there, the majority of which are not on Google Play, are malicious.
Een groei van 580 % zegt natuurlijk wel dat er meer malicious apps beschikbaar komen en dat de aantallen flink stijgen, maar als ik eerst 1 malicious app had en er nu 6 heb, dan is er ook een stijging van 600%.

Ik wil android niet verdedigen, maar dit soort koppen zijn er natuurlijk om lezers te trekken.
Furthermore, the raw numbers are as follows: 4,951 malware samples last September to 28,707 malware samples last month.
En dit op een totaal van 700.000 apps in de play store, vooral als het grootste deel niet in de play store te vinden is, zal de "normale" gebruiker hier niet veel last van ondervinden (tenzij diegene een van de verkeerde apps installeert).

Edit: Tuurlijk gaat het aantal malicious apps omhoog, ook in de play store, maar ik wilde echt even reageren op die 580% die je noemt. [Einde edit]

Het artikel in je link is van 25 oktober en de statistieken zijn van 30 oktober. Dus ik denk dat de cijfers hier wel allemaal in het juiste verband genoemd worden.

[Reactie gewijzigd door BooYooToo op 15 november 2012 08:38]

daar heb je en Tsurany gelijk in, dat was me niet opgevallen. maar goed, het 'grote' voordeel van Android om apps te kunnen sideloaden (waarbij de bron niet geverifieerd kan worden) is dan tevens het grootste nadeel...

maar goed, het is niet voor niks dat Google zelf ook ingrijpt in Google Play en daar laatst een hele verzameling apps uit verwijderde...
In de nieuwste versie (4.2) zit nu een scanner die (ook) op sideloaded apps scant.
Maar ja, juist door die vele versies en ook al die skins mag je al blij zijn als je 4.2 krijgt, Nexus is dan gewoon de beste mogelijkheid.
[offtopic]Mijn jas is vanmorgen door de mist minstens 580% natter geworden dan gisteren. Is dat belachelijk veel?[offtopic]
Voor IOS zijn er ook steeds berichten over malware, en privacy-lekken, noem maar op...ik heb niet echt de indruk dat dit op Android een significant groter probleem is.
Welke malware, welke lekken? In tegenstelling tot android zijn het aantal berichten over IOS nihil
Onder andere de locatie software van Apple die op een bepaalde versie opeens vrij in te lezen was op elke computer waar je je telefoon op aangesloten had gehad. Het toestel liet bij het connecten namelijk een klein bestand achter dat deze informatie bevatte. Hierdoor ligt je hele reisschema op straat.

Ze hebben dit wel verholpen, maar het geeft maar aan dat ook iOS niet vrij is van malware of bugs (let wel: ditmaal van Apple *zelf*). En ook WP is het niet en zal het niet zijn.

Malware installeren is net zoiets als mijn digibete grootouders die een verkeerde enquete aanklikken. Gebrek aan kennis is je grootste valkuil, voor elk platform is malware en malafide praktijken. Net zoals je criminaliteit op elk niveau terugvindt.

En net als met criminaliteit worden dit soort praktijken altijd groter gemaakt dan ze zijn, in de eerste plaats door de bedrijven die er hun brood mee verdienen, daarna door overheden die graag de duimschroef wat verder aandraaien, en daarna door de consument die zich baseert op de minimale groep gebruikers die echt dom genoeg is om buiten de Store te gaan knutselen en installeren zonder kennis van zaken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 november 2012 16:56]

iOS heeft idd soms ook problemen, maar niet zo ernstig/veel als Android, maar dat komt dan weer omdat Android meer open is, elk voordeel heeft zo zijn nadeel

en dan maar @ meneertje Ballmer, Wp8 is te "saai", heeft geen notificatievlak (ja de hele homepage is een en al notificaties maar als je een app niet op je homescreen hebt staan kan je er ook geen notificaties meer van zien, lekker bezig) , en wie zegt dat WP8 niet "duur" is, dit ligt aan de fabrikant die de telefoon maakt, niet het OS, daarbij is "duur" voor iedereen anders, ik heb namelijk wel een groter bedrag over voor iets als het een goed, betrouwbaar product is
Dat toont maar hoeveel je weet over wp8. Iedere app kan notificaties op het scherm tonen via toasts. Daarvoor hoeft die niet op een tile te staan.

En Wp8 is "niet duur" omdat
- De hardware open ligt: Iedereen kan WP8 telefoons maken, concurrentie zorgt ervoor dat de prijzen naar beneden gedrukt worden
- WP8 relatief lage hardware eisen heeft om 100% vlot te draaien, waar je bij android hiervoor een topmodel moet kopen. Zelfs de goedkoopste budgettelefoons draaien vloeiend op WP7/WP8.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 15 november 2012 11:35]

toasts is toch iets anders een noificatievlak zoals Android en iOS hebben (dus ja ik weet wel wat van WP8 af :+ )
daarbij heeft android tot 4.0 eigenlijk op elke telefoon wel bagger gedraait, nu met 4.0+ hoef je geen top model te hebben

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 15 november 2012 11:56]

Waar dan? Nog niets over malware gezien. Zelfs de jailbreak-apps worden gecontroleerd in de onofficiele Cydia market.
Een beveiligingsbedrijf zegt: "de malware voor Android neemt sterk toe"
Je hebt ons produkt nodig om veilig te zijn...

Snap je 'm?
het beeld wat jij schets is dat beveiligingsbedrijven dus maar niet te vertrouwen zijn omdat ze producten verkopen om de beveiliging te verbeteren... uiteraard moet het met een korreltje zout genomen worden, maar zij zijn echt niet de enige die melden dat er meer malware is... wat dacht je van de telefoonrekeningen van mensen die de dupe zijn geworden van apps die sms verzenden?!
Dat is inderdaad precies hoe het werkt, elk bedrijf heeft zo zijn eigen belangen. Dat neemt niet weg dat malware een probleem kan vormen op Android, maar ik heb niet het idee dat het op dit moment zoveel voor komt als de beveiligingsbedrijven ons willen doen geloven. Google is bezig met het opschonen van Play en in de nieuwe Android versies zit beveiliging ingebouwd. Veel consumenten worden bang van het woord virus en dat komt toch vooral door Microsoft zelf, dat met Windows jarenlang achter de feiten aanliep. Ik vraag me oprecht af hoeveel malware er in de Google Play store te vinden is waaraan niet te zien is dat het malware is. Dus geen apps van buiten de store. Iemand daar ervaring mee?
Dat zijn dezelfde mensen die telefoonrekeningen van boven de 1000 euro hebben omdat ze te dom zijn om via Skype te gaan buitenlandbellen.

Er is altijd een groep mensen die de actuele gang van zaken te boven gaat. Ze kunnen het simpelweg niet aan, zijn er niet slim genoeg voor om met dergelijke apps om te gaan, of het interesseert ze te weinig.

En nee, beveiligingsbedrijven zijn ook niet te vertrouwen. 1 + 1 = 2, als jouw core business drijft op het gevoel van onveiligheid, wat ga je dan doen als bedrijf, zeggen dat alles eigenlijk best meevalt?!?
De nagel op de kop. De siciliaanse maffia verkoopt ook 'beveiliging' op die manier.
En je hebt buiten het titel wel gelezen of niet?
Het risico van dergelijke apps is niet groot, omdat de kloons niet vaak lang in Googles Play Store blijven staan. Bovendien installeren veel gebruikers apps via 'Top'-lijstjes of rechtstreekse links op vertrouwde sites. Daarnaast wordt veel malware verspreid via alternatieve downloadwinkels die zelden worden gebruikt. Veel uitbraken worden dan ook gemeld in Rusland en China, waar alternatieve downloadwinkels meer in gebruik zijn.
Precies wat ELK bericht zegt, zelden dat er iets in de officiele store komt...
onder een steen geleefd de afgelopen maanden? of heb je echt de berichten over Android applicaties die ongevraagd smsjes verzenden naar dure premium/service nummers niet gezien? dat is slechts een voorbeeld, maar er zijn er tallozen..

ik als Android gebruiker ben het helaas wel met hem eens, er is teveel wildgroei van allerlei verschillende smaken van Android waardoor er geen een echt goed is... ja, het is mogelijk om een hele mooie en schone rom op je toestel te zetten, maar dat brengt weer andere nadelen met zich mee. als je een goede out of the box ervaring wil hebben dan ben je bij Android niet altijd op het goede adres... ik heb nog geen ervaring met WP8, maar WP7.5 had een veel betere out of the box ervaring. Het zelfde geldt voor iOS, maar daar is het verhaal over het eventueel te duur zijn ook niets aan gelogen...

edit: voor het geval het niet goed zichtbaar is, mijn reactie is bedoeld voor alexhooven

[Reactie gewijzigd door Carino op 15 november 2012 08:18]

Ik kreeg laatst gewoon een virus/spyware/malware op m'n (Android) telefoon gedownload! gewoon uit het niets :S en ik heb een virus scanner laten draaien maar die kon niks vinden... en naar mijn weten heb ik toch echt geen rare apps... Ik kon niet eens op cancel drukken, maar hij kon hem gelukkig niet executen omdat debugging uit stond.

Dus ja ik ben het er wel mee eens dat Android niet meer secure is. En de wildgroei is erg groot aan het worden. Hetzelfde type telefoon kan verschillende versies android hebben omdat die afhankelijk zijn van de carrier... :/
Als het echt malware was.. waarom meld je dan niet direct welke het is, kan je anderen waarschuwen.
jah uh... 20 random karakters met een .mp3 extensie verder weet ik er ook niks van.
hij heeft wel enigzins gelijk. echter is android het fijnste als je weet wat je doet, want je hebt vrijheid
Welke vrijheid heb je dan ?
Als je echt weet wat je doet kan je alles doen van een eigen launcher installeren tot je eigen custom ROM maken. Standaard apps verwijderen, systeem instellingen aanpassen, overclocken, underclocken, system apps aanpassen, thema's maken,... je kan in het gehele systeem klooien. Dat is bij iOS en Windows Phone een stuk minder mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 15 november 2012 08:21]

De vrijheid om:

- Een andere browser te gebruiken
- Een launcher te kiezen.
- Apps te sideloaden.
- Een alternatieve ROM te flashen.
- Foto's en andere content delen met welke app je ook maar wil.
- Een ander keyboard te kiezen.
- Op je bestemming aan te komen als je de navigatie-functie gebruikt.
- Bestanden te kopiëren naar je telefoon.
- Widgets te gebruiken.

Moet ik nog even doorgaan?
Een aantal punten zijn belachelijk, andere browser.. je kan chrome als voorbeeld ook op je iphone zetten.

Foto's en andere content delen met welke app dan ook, kan sinds ios6 ook.

Een ander keyboard kiezen, waarom zou je als de functionaliteit prima is?

Op je bestemming aan komen met de navigatie, ja met ios maps kom je ook op je bestemming aan. Ook al gebruik ik een andere navigatie app omdat de ios maps in het nederland met een ingeslikte stem spreekt, maar je komt er wel mee op je bestemming.

Bestanden kopieren naar je telefoon, welke bestanden wil je anders naar je telefoon kopieren dan de standaard media? bestanden waar je niets mee kan?

En dan kan dit met de standaard software van Apple zelf, mocht je hem jailbreaken vallen er nog meer punten weg.

Typisch gevalletje van Apple haat en iemand die gewoon spreekt met daarbij in zijn achterhoofd de liefde? voor android en de haat voor Apple. Gebruik a.u.b fatsoenlijke argumenten en kom dan terug.

Ook ik heb android gehad, was er op dat moment tevreden mee. Maar nu ik een iphone heb kijk ik terug naar de problemen die je er eigenlijk mee had en die je niet met de iphone hebt. Bovendien heeft IOS kwalitatiever betere apps dan android en word je niet doodgegooid met reclame.

En als je te goedkoop bent om voor whatsapp bijv al geen 0,79 cent te willen betalen en dan bij die meute hoort die op facebook klaagt dat whatsapp weer eens down is terwijl jij er nog geen luttele euro voor over hebt. |:(

[Reactie gewijzigd door Lawwie op 15 november 2012 08:48]

De grap is inderdaad wel dat men aangeeft, Android is compleet customizable, met andere woorden, je kan zelf op low-leven niveau alles aanpassen of via tooltjes installeren dingen aanpassen.

Hoe verschilt dit met een iOS met Jailbreak? Daar kan je precies hetzelfde, kan je ook allerlei functionaliteit toevoegen wat er standaard niet is.

M.a.w. ze zijn praktisch even flexibel, en ja, Android is geregeld al met root account unlocked, maar of dat A verstandig is is nog maar de vraag. En B, standaard kan je evenveel maar de initiele veiligheid bij iOS is hoger. Bij iOS moet ik het niveau verlagen om meer te kunnen, bij Android hoef je het niet te verlagen want er is standaard al meer mogelijk dus onveiliger.
Je kunt inderdaad Chrome gebruiken, maar die gebruikt dezelfde engine als Safari omdat Apple niets anders toelaat. Een ander keyboard zou je kunnen kiezen als een alternatief beter is, niet omdat het origineel zuigt. Swype is een goed voorbeeld daarvan (hoewel ik er persoonlijk niks mee kan).

Het delen van allerlei content met apps: het intent-systeem van Android is gewoon véél veelzijdiger dan het share-dialoogvenster van Apple.

Wat betreft de reclame: veel betaalde iOS-apps zijn op Android gratis, met de mogelijkheid om een premium-versie aan te schaffen zonder reclame. Dus als het geen probleem vind om er een paar cent aan uit te geven (dat zou je immers op iOS ook doen), heb je geen last van reclame.

Over het kopiëren van bestanden: apps (apk), foto's, muziek, video, pdf's, ebooks of misschien wel gewoon een bestand dat je even wil meenemen naar je werk.

Zijn deze argumenten fatsoenlijk genoeg voor je?

Ik ben inderdaad een Android gebruiker, maar niet één met een blinde adoratie voor het groene robotje hoor. Typisch dat je flamebait van iemand komt met een Steve-apple als user icon. Ik heb zeker geen hekel aan Apple, sterker nog, ik vind het mooie apparaten met ditto ecosysteem. Mijn voorkeur gaat er alleen niet naar uit.
Per toeval heb ik dat gedaan omdat wij tussen de klasgenoten ook vaak zon flamewar hebben over apple android, dit betekent niet dat ik een flamebait neer heb gezet. In tegendeel zelfs, jij beweert dat deze punten niet met een iphone mee komen maar volgens mij heb je zelf niet eens 1 keer dit systeem gebruikt.

Verder; apps kun je inderdaad vanuit extern er niet erop zetten dat klopt maar foto's, muziek, video, pdf's en ebooks allemaal wel. En waarom zou je je telefoon als USB stick gebruiken? Daar heb je een USB stick voor of je gebruikt dropbox, google drive, box.com en ga zo maar door.

Het content systeem is veelzijdiger maar je beweert in je eerste post dat dit niet kan, formuleer het dan juist.

Ik heb beide systemen gebruikt, heb zelf nog een htc desire gehad en deed zelf ook veel roms en dergelijke erop zetten maar had veel last van app chrashes, telefoon reboots en ga zo maar door.

De iphone heeft voor veel gebruikers gewoon een goede out the box ervaring voor en het feit dat android telefoons heel snel End Of Life zijn, oftewel je telefoon krijgt na een bepaalde tijd geen updates meer.

De Iphone 3gs kan, als de gebruiker dat wil, ook geupdate worden naar IOS6. Dit is voor deze relatief oude telefoon niet optimaal maar het kan wel zonder er custom roms of in dergelijke op te plaatsen. Veel android telefoons krijgen na 1 jaar geen updates meer van de provider naar de nieuwste android.
Ik heb beide systemen gebruikt, heb zelf nog een htc desire gehad en deed zelf ook veel roms en dergelijke erop zetten maar had veel last van app chrashes, telefoon reboots en ga zo maar door.
Dit verhaal gaat niet op, gezien het feit dat dit vaak met ROMS gebeurt omdat deze door de community ontwikkeld worden en dus niet altijd even goed zijn.

Ik draai een out of the box Sony Xperia S en heb nooit last van app crashes, telefoon reboots etc..

Er zit dus zeker kwaliteitsverschil tussen ROMS en de Android versies van fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door prekz op 15 november 2012 10:25]

Als de Desire je laatste Android telefoon was, heb je geen recht van spreken. Android is sinds 2.2 echt stukken beter geworden en al die kwaliteitsproblemen waar jij van spreekt gaan niet meer op. Het werkt out of the box gewoon goed voor digibeten (ik ken er meerdere) en als je iets meer verstand van hebt kan je gewoon meer customizen als je dat wil.

Crashes komen op m'n telefoon praktisch niet meer voor (net zoveel als op m'n iPad 2) en op m'n Nexus 7 heb ik nog geen enkele app zien crashen sinds ik 'm heb.

Als je dan over een HTC Desire begint, moet ik wel lachen. Ik had laatst ook (ivm vervangen gebarsten scherm) tijdelijk een iPhone 3G met iOS 4.2 en dat liep voor geen meter, maar dat zal ik niet vergelijken met een nieuwe Android telefoon met 4.0 of 4.1, want dat is een oud apparaat met oude software en dus niet te vergelijken.
sinds 2.2 stukken beter?? zeg maar gewoon sinds 4.0 , alles daarvoor was gewoon bagger

anyway OS voorkeur verschilt per persoon, Android is inderdaad leuk voor het aanpassen van allerlei dingen maar niet iedereen wilt of hoeft dat, daarbij is Android nog steeds niet altijd even vloeiend, mede juist vanwege al die widgets en "troep" die men op de homescreen e.d hebben staan, ook kan je alleen maar apps kopen met een CC, of als je geluk hebt via de site van de dev met bijv PayPal

iOS heeft ook gewoon nadelen, zo kan je bijv geen apps van je homescreen in een app lijst hebben , waardoor je vaak een bende apps op je schermen hebt (je kan ze wel in mapjes zetten wat vaak al wel wat scheelt), ook kan je de apps niet zelf een plaats geven op een bepaalde plek op het scherm TENZIJ je er apps voor hebt staan (oftwel je kan geen lege ruimte hebben), ook voor het aanpassen van scherm helderheid en wifi aan/uit etc moet je weer naar de settings gaan, wat soms gewoon vervelend is

en zo heeft WP8 ook gewoon zijn nadelen, maar elk OS heeft natuurlijk ook gewoon voordelen
sinds 2.2 stukken beter?? zeg maar gewoon sinds 4.0 , alles daarvoor was gewoon bagger
Ik doelde er op dat 2.2 matig was en dat het daarna beter werd. Veel telefoons kregen na 2.2/2.3 gelijk 4.0, dus vandaar mijn opmerking.
Chrome gebruikt sowieso WebKit, dus het maakt geen reet uit of Apple anders toelaat of niet.

"WebKit is een layout-engine, een verzameling softwarebibliotheken die het mogelijk maakt om webpagina's te renderen. WebKit is een fork door Apple van KHTML, een project van KDE. Het wordt gebruikt door Safari, een webbrowser meegeleverd met Mac OS X, en door Google Chrome, een door Google gemaakte webbrowser."
ik ben het niet met je eens maar ik reageer verder niet inhoudelijk om de aloude Apple-Android flamewar ;) niet te laten oplaaien
Dit zijn anders prima argumenten. Met name met de browser, het toetsenbord en het kopieren van bestanden is er duidelijk meer vrijheid, maar ook de andere punten zijn op Android duidelijk anders.

- Je kunt chrome installeren onder IOS, maar dat is geen volledige browser.
- Een ander toetsenbord dat bijvoorbeeld swype gebruikt. Dat kan de persoonlijke voorkeur van de gebruiker zijn.
- Kopieren van bestanden zonder extra software. Handig om de telefoon als een soort USB stick te gebruiken.
- Bij een jailbreak is het steeds afwachten tot Apple het lek dicht en de jailbreak niet meer mogelijk is, aangezien ze er geen voorstander van zijn.

Het gaat er hier niet om of dat voor iedereen nuttig is, maar dat die keuzes mogelijk zijn. Als iedereen dan gewoon kiest wat hij of zij het prettigst vindt, dan zijn we allemaal tevreden. Dat betekent niet dat we niet meer mogen vergelijken.
Grappig dat je over Apple haat spreekt terwijl niemand hiervoor dit werkelijk laat zien maar gewoon een aantal voordelen laat zien die dit besturingssysteem heeft..

Wat jij echter genoeg laat zien is blijkbaar jouw eigen haat over android en het ophemelen van IOS. Het is nou eenmaal een feit dat de mogelijkheden (zonder te jailbreaken) bij een Iphone iets beknopter zijn. Ik heb het zelf meegemaakt na 2 jaar een Iphone 3G te hebben gebruikt. Ik probeer graag alles uit en heb geen voorkeur in merk of besturingssysteem. In 2 weken heb ik 10x zoveel meer kunnen doen met het android besturingssysteem dan ik kon met 2 jaar van IOS.

Beide besturingssystemen hebben voordelen en nadelen. Om nu met matige argumenten stapsgewijs de punten van Koppensneller om zeep te helpen vindt ik wat kinderlijk.

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 15 november 2012 09:15]

Noem me eens een aantal dingen dan, die zonder een beetje uitzoekwerk niet te doen zijn. Ik kan met mijn iphone bijvoorbeeld 1080p mkv's met ondertiteling afspelen? kan jij dit met je android?

Het ligt eraan hoeveel werk je erin wilt stoppen natuurlijk, maar ik ben verder blij met mijn iphone omdat ik er met een beetje kennis ook alles mee kan wat ik met een android zou kunnen.

Ik help ze niet om zeep, ik ga een discussie aan. Koppensneller beweert dat dit allemaal niet kan en ik kom met tegenargumenten. Hoezo kinderachtig, ik kan ook toekijken hoe jullie android verheerlijken maar ik kies ervoor om de discussie aan te gaan en ik kom met goede argumenten. Dat koppensneller zomaar wat dingen in het rond gaat gooien waar de integriteit niet van klopt.

[Reactie gewijzigd door Lawwie op 15 november 2012 09:34]

Een aantal dingen die ik in de eerste paar weken meemaakte die ik fijner en makkelijker toegangbaar vond begon al heel simpel.
- Een custom beltoon of sms of meldingtoon uit je mp3 lijst zonder speciale apps. Bij de Iphone zat ik vast aan Itunes store waarbij ik een app moest downloaden (toen nog betaald), vervolgens daar een selectie mee moest maken van het nummer dat ik wilde hebben, deze selecteren en moest aankoppelen aan Itunes. Deze maakt er een uniek bestand van die ik weer kon overzetten als beltoon in het hoofdmenu en zo overzetten op mijn telefoon.

- Na aansluiting op de computer toegang hebben in windows verkenner tot alle bestanden waaronder de core files ipv alleen maar een mapje waar je de foto's uit kan halen.
Ik bedoel overigens bij elk argument voor beide de standaard OS versies. Dus niet geroot in android en niet gejailbreaked in IOS.

- Elke app ter wereld voor android downloadbaar van websites d.m.v. een .APK bestand en deze weer via eerdergenoemde kopppeling met computer neerzetten en installeren. Dus ook een speciale market om daar vervolgens apps af te halen die niet te downloaden zijn in de playstore. (zonder root)

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Bovendien verheerlijk ik android niet, ik noem simpele feiten. Het is zoals ik al zei, ik heb 2 jaar plezier gehad van mijn iphone 3G en vindt het een strak besturingssysteem met veel features. Echter blijf ik bij mijn standpunt dat het in haar standaard vorm ''beperkter'' is dan het standaard Android besturingssysteem. Overigens voegt dit weinig toe maar kan ik met gemak 1080p mkv files afspelen, zelfs met ondertiteling. Dit lukt prima met een legale app uit de google play store, zoals MK player en vele anderen. Zo heb ik meerdere X264 formaat mkv films bekeken in de trein.

Verder ben ik het met je eens dat als je in IOS meer aandacht stopt dan de gemiddelde gebruiker doet je ook erg ver kan komen. Uiteindelijk is de bodem toch een Linux OS wat er meedraait.

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 15 november 2012 11:10]

elke app downloadbaar dmv APK?? veel apps ja, maar niet alle, daarbij kom je dan vaak op dubieuze sites uit en leuk die vrijheid maar als je een APK binnen haalt met daarbij iets anders dan alleen de app dan zit je weer, daarbij kan je alleen maar met een CC betalen in de market, dan kan wel weer komen met "dan koop je maar een prepaid CC" maar waarom zo veel gedoe als Google nou gewoon PayPal of iDeal toelaat is gewoon vele malen makkelijker (maar ach je kan de app toch gewoon gratis downloaden als APK :+ )

ook kan je gewoon een programma downloaden zodat je met je idevice gewoon lekker kunt draggen en droppen ipv iTunes te gebruiken

geen enkel OS is heilig zelfs Android niet

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 15 november 2012 13:15]

Ik vindt dit een ietwat weinig toevoegende reactie. Ik praat absoluut nergens over het feit dat Android heilig zou zijn.

Bovendien praat je over dubieuze sites, prepaid cards en creditcards. Dit heeft letterlijk nergens mee te maken en ik ga hier dus niet inhoudelijk op in. De gehele bovenstaande discussie is gebouwd op de vrijheid die je hebt in een OS. Ik geef puur een weergave van verschillen die ik zelf heb meegemaakt in een reactie op Lawwies.
ik heb ook nergens gezegd dat jij dat gezegd hebt

en jij zegt dat je elke app kan downloaden, wat gewoon niet zo is, je zegt zelf dat je APK's kan downloaden en dan hebben dubieuze sites hier niets mee te maken? kom op joh

en ik geef puur een paar voorbeelden waarom vrijheid niet altijd geweldig is, en dat zelfs een OS met vrijheid ook niet alles helemaal top heeft
Ik ben dan toch erg benieuwd welke app, tenzij deze bijvoorbeeld zeer beveiligd is door een overheid of andere instantie, niet downloadbaar is. Ik heb al vele honderden wellicht duizenden apps voorbij zien komen die ik nergens in de playstore kon vinden maar gewoon op het internet.

En nogmaals gaat het topic niet over of vrijheid geweldig is en dat er wat aan ontbreekt. Deze hele discussie is gestart om aan te tonen dat het Android besturingssysteem essentieel meer vrijheid biedt dan IOS. Dat jij telkens argumenten blijft afvuren over nadelen die bij de vrijheid van Android naar boven komen is voor dit debat niet van belang.

Ik begrijp echter prima wat je bedoeld en ben het ook gedeeltelijk met je eens maar de reacties zijn niet van toepassing op de bovenstaande vergelijkingen.

Tenslotte wil ik zeggen dat iedereen nou eenmaal een andere voorkeur heeft en dat er geen goed of fout is met deze besturingssystemen, alleen smaak. :)
Een aantal punten zijn belachelijk, andere browser.. je kan chrome als voorbeeld ook op je iphone zetten.
Wat dezelfde engine gebruikt als de stock browser, wat dus op Android WEL een andere engine kan zijn. Hoe vaak moeten we dit herhalen? Moet dit echt elke keer uitgelegd worden aan iOS gebruikers? Dat zegt opzich ook wel wat ;)
Foto's en andere content delen met welke app dan ook, kan sinds ios6 ook.
Dus jij kan direct uit de photoviewer zeggen delen, en dan krijg je een lijst met 30 programma's waar je het via kan delen die zich daar dus ZELF in hebben genesteld? Dat kan namelijk op android wel, zo dus:
https://picasaweb.google....efoon#5667793114981900706
of als je meer apps hebt:
https://picasaweb.google....efoon#5810953604382484802
Een ander keyboard kiezen, waarom zou je als de functionaliteit prima is?
Omdat dat gewoon niet voor iedereen zo is...

Vrijheid houdt trouwens helemaal niet in dat je ook alles MOET doen wat mogelijk is, het zijn gewoon ZIJN argumenten dat hoeven dus zeker niet JOUW argumenten te zijn, door te zeggen dat JIJ het dus niet gebruikt maakt geen reet uit, het is nog steeds een stukje vrijheid wat Android WEL heeft :)
Bestanden kopieren naar je telefoon, welke bestanden wil je anders naar je telefoon kopieren dan de standaard media? bestanden waar je niets mee kan?
Ik had toevallig gister een Windows 7 Enterprise ISO nodig, die heb ik dus op mijn telefoon gekopieerd op mijn werk en er thuis af gehaald :)
Typisch gevalletje van Apple haat en iemand die gewoon spreekt met daarbij in zijn achterhoofd de liefde? voor android en de haat voor Apple. Gebruik a.u.b fatsoenlijke argumenten en kom dan terug.
Dat slaat echt nergens op de enige sneer is over het navigeren, en dat is gewoon bedoelt als grapje, verder zijn het gewoon valide punten die zeker niet voor iedereen op gaan, maar dat hoeft ook helemaal niet :) Niemand kan iets opnoemen wat voor elke persoon op aarde geldt...

@ronaldmathies Hier onder. Je hoeft echt niet te rooten om flink te customizen, tuurlijk is er dan nog een grens, maar omdat die vrijheid er dus voor iedereen is, zijn er veel meer mogelijkheden/apps gemaakt en kan je uiteinde3lijk gewoon veel meer customizen, daarbij blijft een Android toestel gewoon stabiel als je een andere launcher tobo en browser gebruikt dat kan je van een JB iOS toestel niet zeggen!
Dat zegt opzich ook wel wat ;)
Is het echt nodig om die kant uit te gaan dan? Zoals ik zei hieronder:
Maar toch verruild men het systeem wat meer vrijheid biedt voor een systeem wat wat beperkter is en daar heeft ieder zo zijn redenen voor, toch? We zijn het niet allemaal eens met wat hier allemaal gezegt wordt en hebben allemaal hier zo onze redenen voor.
Ieder maakt de keuze voor zichzelf, op het moment dat ik een nieuwe telefoon kon kiezen na 2 jaar android gehad te hebben heb ik ook gezegt: ik wil iets anders proberen, en ben toen voor een iphone gegaan. En na 1 jaar kan ik zeggen dat de voordelen van de iphone misschien voldoende zijn om te zeggen dat ik daar die vrijheid voor in wil leveren. Want zoals je zegt:
Vrijheid houdt trouwens helemaal niet in dat je ook alles MOET doen wat mogelijk is
Doe jij al die punten die koppensneller benoemd dan met je telefoon?
Doe jij al die punten die koppensneller benoemd dan met je telefoon?
Dat en nog veel meer! Overclocken, undervolten, nieuwsgroepen leegslurpen, torrents downloaden en netjes delen...

Ik gebruik nu op Android 4.1 het toetsenbord van Android 4.2 omdat die fijner is :) Ik gebruik Chrome ipv Samsung browser als stock browser.
Is het echt nodig om die kant uit te gaan dan? Zoals ik zei hieronder:
Die kant die jij al op ging door hem meteen als Apple hater neer zet, omdat ie een rij voordelen van Android opnoemt...
De vrijheid om:

- Een andere browser te gebruiken
~
safari werkt ok, ik zie niet in waarom ik een andere zou moeten willen.
- Een launcher te kiezen.
que? waarom zou ik dat willen?
- Apps te sideloaden.
Wat is het doel daarvan?
- Een alternatieve ROM te flashen.
waarom zou ik dat willen? de standaard werkt prima.
- Foto's en andere content delen met welke app je ook maar wil.
kan ook op de iphone. maar met whatsapp en facebook heb ik niet meer nodig.
- Een ander keyboard te kiezen.
Geen idee waarom ik dat zou willen, het door ios geleverde keyb werkt prima.
- Op je bestemming aan te komen als je de navigatie-functie gebruikt.
tom tom werkt veel beter dan apple maps of google maps.
- Bestanden te kopiëren naar je telefoon.
Veel moeite gedaan om dat voor elkaar te krijgen, maar uiteindelijk zat ik me af te vragen waarom, want ik maakte er totaal geen gebruik van.
- Widgets te gebruiken.
ik snap het punt van widgets niet, ze slurpen alleen maar accu kracht en heb ze niet nodig.
Moet ik nog even doorgaan?
ja hoor.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 15 november 2012 09:10]

Het gaat er niet om of je het wil, maar dat het kan áls je het wil. Niet iedereen deelt jouw voorkeuren, en dat vind ik het prettig dat ik dingen kan aanpassen als ze niet naar mijn smaak zijn.
Jailbreak is inderdaad handig voor een iOS toestel, echter ik kan meer met een Android apparaat dat niet geroot is dan met een standaard iOS toestel.

En ja ik heb beiden.

Het grote voordeel wat ik bij Android zie is het simpele erop EN eraf halen van foto's, MP3 enz.

Bovendien draait android XBMC, wat ik dan wel weer heel prettig vind, daarbij zijn de apps die je nodig hebt om je nas te benaderen over het algemeen goed en gratis.
Het idee van vrijheid is nu juist dat er keuzes zijn, of je ze zelf nu nodig hebt of niet. "Ik heb dat niet nodig" is natuurlijk een zwak argument. Als jij dat niet nodig hebt dan zit je bij IOS prima, maar feit blijft dat Android meer vrijheid biedt.
Maar toch verruild men het systeem wat meer vrijheid biedt voor een systeem wat wat beperkter is en daar heeft ieder zo zijn redenen voor, toch? We zijn het niet allemaal eens met wat hier allemaal gezegt wordt en hebben allemaal hier zo onze redenen voor.
We praten erg langs elkaar door. Het punt is dat Android meer keuzevrijheid biedt dan iOS. Dat is de kracht van Android, maar hoeft niet voor iedereen aantrekkelijk te zijn. Vindt jij die keuzes niet nodig? Dan kies je wat je zelf wil, geen probleem, maar leg je er dan ook bij neer dat anderen een opener OS gebruiken. Veel dingen die op Android kunnen zijn zeker mogelijk op iOS, maar lang niet alles. Dat maakt iOS niet beter of slechter, het is de keuze van Apple en de gebruiker die het product koopt.

[Reactie gewijzigd door Dendros H op 15 november 2012 09:56]

Er wordt gevraagd welke vrijheden Android biedt die iOS niet biedt. Dan worden er een hoop vrijheden opgesomd, waarna er door een aantal wordt gereageerd met "maar die vrijheden heb ik helemaal niet nodig". Dat is in deze discussie dus een non-argument. Dat iOS jou biedt wat je nodig hebt is heel mooi voor je, maar anderen willen wél meer of anders, en dat Android dat mogelijk maakt is ontegenzeggelijk
Het idee van vrijheid is nu juist dat er keuzes zijn, of je ze zelf nu nodig hebt of niet. "Ik heb dat niet nodig" is natuurlijk een zwak argument. Als jij dat niet nodig hebt dan zit je bij IOS prima, maar feit blijft dat Android meer vrijheid biedt.
Nee, 'ik heb dat niet nodig' is een prima argument. Want het is persoonlijk.

De keuze voor iOS is net zo goed een vrije keuze als de keuze voor Android dat is.

Ik wil niet eindeloos hoeven klooien met een telefoon om het goed te krijgen - iets wat naar mijn beleving het geval is met android - voor jou echter, kan wat android levert uitstekend zijn, of je vind het juist super dat je eindeloos kan pielen om de voor jouw perfect telefoon te krijgen,

Beiden zijn voorbeelden van vrijheid. :)
Dat ben ik helemaal met je eens. Wat ik bedoelde was dat het in de discussie (of dat iOS en Android evenveel vrijheid bieden) niet uitmaakt wat je persoonlijke voorkeur is. Als er dan een aantal duidelijke verschillen worden opgesomd tussen de OSen, heeft het niet veel zin om te zeggen: "Ik heb dat niet nodig". Dat maakt de verschillen niet minder waar. Dat is een hele andere discussie, of beter gezegd daar moet nooit over gediscussieerd worden. Daar draait ieder topic over Android of iOS op uit, een eindeloze discussie over persoonlijke voorkeuren. Laten we blij zijn dat we uberhaupt de vrijheid hebben om te kiezen tussen verschillende merken en alleen discussieren over de feitelijke verschillen.

[Reactie gewijzigd door Dendros H op 15 november 2012 10:30]

Wat een antwoorden (en vooral argumentatie) ook weer! Vertel nu is wat er zo goed aan jouw favo OS is dan? Zul je zien dat ik net als jouw zonder argumentatie alles omver kan blazen...

Ik gebruik het niet! Ik zie het nut er niet van! 8)7 Als dat het niveau van discussiëren hier is, dan is het op nu.nl nog beter gesteld! Gelukkig zijn het maar enkel rotte appels die zo kortzichtig bezig zijn!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 november 2012 10:20]

Nou, dat is het verschil. Ik wil dat wel kunnen.
Begrijp me niet verkeerd, IOS is een prima OS voor mensen die bellen, sms-en en het nieuws lezen. Zoals m'n oma. Ja, daar moet ook een OS voor zijn.
Wat een onzin. Kan ik het ook zo stellen; Android is een prima os voor tweaken, custom roms etc. Zoals voor nerds, daar moet ook een OS voor zijn.

Ik heb iOS en bevalt me prima na 3 jaar Android. D.m.v. Airplay, Apple remote, Airvideo, photoshare, pocketcloud etc kan ik ook alles bedienen/sharen/zelfs remote desktop.

Dus niet net doen of Iphone bezitters niks met hun telefoon doen of kunnen behalve bellen/smssen.
wat een troll reactie weer

elk OS heeft voordelen en nadelen, welke ook weer persoonlijk zijn, oftwel voor de een kan het voordeel een nadeel zijn
Dat je ROM kan installeren, een nieuw toetsenbord zoals swype, dan weer een ander toetsenbord enzovoorts, het heeft gewoon veel voordelen maar die malware is HET nadeel.
Hij heeft wel gelijk inderdaad. Maar ze moeten eerst is naar hun zelf kijken. Want ze zijn zelf ook al goed op weg om dezelfde problemen beide in Windows Phone te stoppen. Door telefoons met WP7.5 niet te voorzien van een update naar WP8 en laatst waren ze nog in het nieuws over het weren van 18+ games/content in hun store.

Jij vindt Android fijner als je weet wat je doet en is dus jou mening maar er zijn genoeg andere die er niet zo over denken. Die vinden iOS, Bada of Symbian etc.. fijner. Ik vind Android bijvoorbeeld niet heel erg fijn en vind die vrijheid veel minder belangrijk. Ieder zijn eigen keuze...

[Reactie gewijzigd door Pasquald op 15 november 2012 12:40]

Over de fragmentatie van Android en het feit dat iOS te gesloten is ben ik het volledig mee eens. Ik kan alleen nog geen oordeel vellen over Windows Phone, ik wacht nog met smart tot de Lumia 920 hier in de winkels ligt.
De fragmentatie van Android geldt net zo goed voor Windows Phone. Ook daar zie je nu al dat toestellen niet meer bijgewerkt worden. Daar zijn nu al 3 varianten als ik me niet vergis? WP7, WP7.5/7.8 en WP8 toch?

Het probleem is misschien kleiner, maar zeker niet afwezig. Vooral marketingpraat dus.

Maar ik wens Microsoft een mooie punt van de taart, zolang ze maar niet de hele taart voor zichzelf opeisen.
Alle telefoons in de WP7 serie krijgen gewoon steeds updates van MS, dus daar telt fragmentatie al niet. Je doelt dus eigenlijk op WP7 en WP8, d.w.z. twee versie als 'gefragmenteerd' aanduiden; dat is wellicht wat overdreven. Zeker omdat de applicaties tussen de twee versies gewoon compatible zijn, met uitzondering van nieuwere applicaties die bepaalde functies in WP8 nodig hebben en daardoor niet op WP7 gebruikt kunnen worden, maar dat is slechts een heel kleine hoeveelheid.

Ballmer heeft hier gewoon gelijk in, en het is ook precies de reden die ik al langer aangeef waarom ik denk dat WP toch voet aan de grond gaat krijgen. Het enige gevaar wat er nog is, is dat Samsung via zijn marktmacht de fragmentatie van Android tegen kan gaan; d.w.z. beter in staat is een lijn te trekken als marktleider***. Maar het is gewoon inherent aan de architectuur van Android dat er steeds (kleine en grotere) verschillen zitten tussen de spelers. Android is mij -veel- te open. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar Symbian, maar dat is helaas dood (alhoewel ik nog wel een tweedehands N8 op de kop ga tikken binnen nu en een jaar). Second best is dan wat mij betreft toch echt WP8. MS is er veel aan gelegen de boot niet te missen en zet alles op alles om hier een succes van te maken. Daar zie ik wel brood in eigenlijk. iOS zie ik niet echt als concurrent eigenlijk; dat is meer een soort van geloof, en de gemiddelde gelovige krijg je toch niet bekeerd :).

***(Edit:) daar moet ik nog aan toevoegen dat Samsung verschrikkelijk veel modellen maakt waarvan ieder model eigenlijk zo goed als geen software/firmware updates krijgt zodra het uitgebracht is - met uitzondering van de duurdere modellen als de Galaxy natuurlijk. Het probleem van Samsung is dan ook dat er bínnen het bedrijf zelf al gigantisch veel fragmentatie is. Soms denk ik dat ze zelf door de bomen het bos niet meer kunnen zien, en dat zie je op meerdere plekken.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 15 november 2012 10:04]

Alle telefoons in de WP7 serie krijgen gewoon steeds updates van MS
Ik herinner het me weer. Het waren in de 7 lijn, Mango en Tango. Daar is nu WP8 bij gekomen.

Dat zijn toch drie smaken in krap 3 jaar.

Geen Microsoft nog een paar jaar en het verschilt wellicht nauwelijks meer van Android.

Natuurlijk besef ik heel goed dat ik chargeer, niet als onze grote vrind Ballmer.

Het valt me gewoon op dat Microsoft sinds de introductie van Windows Phone, het mantra 'gefragmenteerd' met zoveel geweld in de markt heeft gestampt, dat iedereen het zo langzamerhand voor waar accepteert.
het is ook precies de reden die ik al langer aangeef waarom ik denk dat WP toch voet aan de grond gaat krijgen.
Ik denk dat het een voet aan de grond krijgt omdat het een goed product is. Niet omdat Android een slecht product zou zijn. Windows Phone doet het voor mij persoonlijk helemaal niet, maar ook ik moet bekennen dat het iets toevoegt.
Android is mij -veel- te open.
Laat dat voor mij nu juist een key element zijn waarom het mij zo goed aanstaat. Ik kan er mee doen wat ik wil zonder dat Apple en Microsoft me op de vingers staan te kijken. ;) Wel grappig hoe eisen en wensen zo persoonlijk kunnen zijn.

Samsung volg ik zelf niet, dus hoe erg of niet erg het daarmee gesteld is zou ik niet weten. Waar het mij om gaat is dat de Apps het doen. En daar heb ik tot op heden geen moeite mee gehad. Maar goed ik ga ook niet voor de budget modelletjes.

Ik het lagere segment zal die fragmentatie wellicht het probleem zijn omdat Apps het niet trekken. Maar goed dat zelfde probleem speelde ook tussen Tango en Mango. En als Microsoft groter groeit ben ik ervan overtuigd dat het daar net zo goed gaat gebeuren. Net zo goed als dat er bagger zat tussen de Windows Mobile toestelletjes van vroeger.
En de Windows phone 7 telefoons krijgen geen update naar Windows Phone 8 en waarschijnlijk moet je nog zo'n 2 á 5 maanden wachten op 7.8.
Ja en? Dan nog zijn er maar 2 versies van Windows Phone in omloop, dat is een heel ander verhaal bij Android en zelfs iOS.
Jup, Windows Phone 1.0 en Windows Phone 2.0......... :?

Waar heb je het over?? :? :? :?
Windows Phone 7 is er in een lichte en zwaardere variant. Dat zie ik al als twee. Daar komt nu Windows Phone 8 bij. En dat voor een os wat er pas een jaar of 2 is en waar maar één partij de regie voert.

Dan doet Android het ondanks de enorme diversiteit niet eens zo slecht. Natuurlijk het kan beter, maar er moet ook altijd iets te wensen blijven. :+
Hij heeft een goed punt, het is bij Android inderdaad nooit zeker wat je koopt. Het is vaak helemaal afhankelijk van een fabrikant hoe goed hij de rom optimaliseerd voor de hardware.
inderdaad, en kan heb je ook nog de updates... de een is sneller dan de ander, komt ook nog bij dat fabrikanten die Android op hun telefoons hebben vaak tientallen verschillende toestellen per jaar uitbrengen (bijv Samsung en HTC) dus optimalisatie is dan verdomd lastig per toestel
Hij kan natuurlijk de IOS apparaten wel duur noemen, maar ik zie de WP8 apparaten niet heel veel goedkoper zijn. Althans, die van Microsoft zelf niet. We moeten het natuurlijk nog even afwachten, maar ik denk dat er nog wat van de prijs van de apparaten afgesnoept moet worden willen ze de twijfelaars over kunnen halen.
De keuze is nu of een apparaat dat zich al bewezen heeft met miljoenen apps in de appstore, of voor hetzelfde geld een apparaat waar 'duizenden' (ik zie ze niet) apps voor te krijgen zijn en het nog niet duidelijk/heel zeker is of het er over 3 jaar nog is..
En de derde keuze is natuurlijk nog het Android platform, waar je voor de helft van het geld een prima tablet kan aanschaffen met 100duizenden apps in de store...
Volgens mij zag ik hier al artikelen voorbij komen over nokia's met WP vanaf 160 euro.
Ik denk dat je (Hakkow) vergeet dat er ook wat lower-end WP devices uit komen die al een stuk lager zijn in prijs, hetzelfde businessmodel dat Android hanteert. Veel telefoons in verschillende prijsklasse, dit wil Microsoft ook bereiken. Namelijk voor iedereen wat wils.

Denk aan de aankomende modellen van Nokia 820/920 (behoorlijk prijsverschil), de reeds op de markt vertoonde HTC modellen en binnenkort Samsung die met zijn ATIV modellen op de markt komt.

De keuze is reuze, zoals we dat in Nederland zo mooi kunnen zeggen.

Het grote voordeel van WP is dat zoals balmer zegt het "best of both worlds" is, het hanteert namelijk ook het businessmodel van Apple, alle telefoons draaien dezelfde software. (WP 7.5 niet meegerekend natuurlijk, we hebben het dan ook over het nieuwe WP8). Net als de Iphone 4/4S/5.

Over de 3GS ben ik niet helemaal zeker, geloof dat deze hardware niet krachtig genoeg was voor iOS6, maar dat terzijde.
Klopt, van andere fabrikanten komen nog wel budget toestellen. Maar die zijn natuurlijk qua snelheid en features niet te vergelijken met de toptoestellen waar Ballmer naar refereert.

Daarnaast is het ook nog af te wachten hoe het update proces bij een HTC of Samsung zal gaan. Van Android dachten we ook allemaal dat het een groot sinterklaasfeest zou zijn, totdat de eerste nieuwe Android versies uitkwamen. Keer op keer bleek dat fabrikanten niet meegaan om verschillende redenen. Dit kan natuurlijk ook bij WP gebeuren; wie bepaald of WP10 wel of niet op de Nokia820 of de HTC 8X komt?
Alle WPhones maken gebruik van hetzelfde programma om te updaten, WP8 bevat bij elke update de hardware drivers voor alle telefoons geloof ik. Een uitrol van een update zal overal op elke telefoon dus gelijk zijn.

In tegenstelling tot Android, waarbij bijv. Samsung gebruik maakt van KIES en andere fabrikanten weer andere programma's. Het bij WP niet aan de fabrikant om updates uit te brengen.
met Android en WP heb je inderdaad low end toestellen, maar bij Apple kan je dan gewoon een "verouderd" toestel kopen ala 3GS of 4
Android is een duizendpoot je kunt het net zo wild maken als je wilt.
Er zijn gratis launchers die perfect iOS imiteren (espier launcher), kan me niet voorstellen dat je dat wilt maar toch ;). Daarnaast vind ik de settings makkelijker en beter bereikbaar dan bij iOS. WP is zeker een redelijke tussenweg. Voorlopig hou ik het nog even bij de vrijheid Android.
"Er zijn gratis launchers die perfect iOS imiteren (espier launcher), kan me niet voorstellen dat je dat wilt maar toch "

Tenzij je iOS gebruikers wilt overhalen....
Ik hou het nog even bij android, Misschien is er "veel" malware maar ik zie steeds meer verbeteringen in android en ik denk dat dat ook nog wel even door zal gaan. Ik ga zeker nog niet een wp8 kopen. Het blijft toch windows. Geef mij maar een android toestel.
Er is natuurlijk nauwelijks malware voor android. Welke gemiddelde gebruiker ken jij die hier ooit last van had? In tegenstelling tot een desktop is een virusscanner niet een vereiste, vrijwel iedereen doet het zonder.
"meer verbeteringen in android" en hoeveel daarvan zie je werkelijk zonder een nieuw toestel te kopen?
Dus eigenlijk zegt hij dat Windows Phone vlees noch vis is....
Hij geeft aan waar hij Windows Phone wil positioneren. De beschrijvingen van de concurrentie komen overeen met de mening van het grote publiek: "Android is een beetje ingewikkeld" en "Apple is duur en dichtgetimmerd". Weinig verrassende analyse dus.

Het lijkt een beetje op het CDA dat wanhopig onderzoekt waar in het politieke spectrum nog een plekje vrij is voor een "eigen geluid".
Ik hou wel van een beetje wild, mr. Ballmer :)
Wat hij dus zegt is dat Android de Windows van de telefoon- en tabletwereld is...
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013