Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 66, views: 21.330 •

Nokia is van plan om zijn kaartendienst naar Android en iOS te brengen. De dienst Here komt als eerste naar iOS en krijgt onder andere de beschikking over turn-by-turn-navigatie voor wandelaars. Wanneer Here naar Android komt, is nog onbekend.

Volgens de Finse telefoonfabrikant krijgen gebruikers met Here de beschikking over offline toegang tot de kaartgegevens en 3d-renders van de omgeving. Voor de 3d-beelden gaat Nokia technologie van Earthmine gebruiken, een bedrijf dat onlangs door Nokia werd overgenomen. Nokia stelt dat zijn nieuwe kaartendienst zich weet te onderscheiden door openheid en door meer dan 80.000 informatiebronnen up-to-date te  houden. Desondanks kunnen gebruikers de kaartgegevens offline gebruiken.

Here wordt door Nokia voorzien van de mogelijkheid om kaartgegevens af te stemmen op de persoon en het gebruik ervan. Volgens de fabrikant worden kaartgegevens dynamisch berekend, waardoor deze er niet altijd hetzelfde uit zien. Overigens werden hier verder geen voorbeelden van gegeven.

Er komt eerst een iOS-versie van de app uit: deze is al ter goedkeuring bij Apple ingediend en zou daardoor ergens in de komende weken moeten verschijnen. Android-gebruikers moeten langer wachten. Wanneer de app voor Googles mobiele besturingssysteem komt is niet bekend, maar wel heeft Nokia aangegeven dat een sdk pas ergens volgend jaar verschijnt.

Naast een app voor Android en iOS heeft Nokia een samenwerkingsverband aangekondigd met Mozilla. Dat houdt onder andere in dat er een versie van Here beschikbaar komt voor Firefox OS; deze zal gebaseerd zijn op html 5. Nokia heeft tevens aangegeven dat het de ambitie heeft om Here voor alle apparaten en besturingssystemen uit te brengen, waardoor de ondersteuning waarschijnlijk in de toekomst nog wordt uitgebreid.

Nokia heeft voor Windows Phone al verscheidene locatiegebaseerde apps uitgebracht, waaronder de navigatie-applicatie Drive. Het is waarschijnlijk dat deze software wordt gerebrand naar Here. De nieuwe strategie duidt erop dat de Finse fabrikant flink inzet op het maken van kaart- en navigatiesoftware.

Nokia Here

Reacties (66)

Goede zet van Nokia! Apple heeft Maps op de iPhone verprutst en dit is het juiste moment om toe te slaan. Als het werkt zoals het altijd op een nokia heeft gewerkt dan word dit een winnaar.
'Verprutst' vind ik persoonlijk te ver gaan. Met het kaartmateriaal is over het algemeen weinig mis, maar het probleem ligt vooral bij het missen van veel POIs.
Ik navigeer meermaals per week door NL met mijn iPhone 4S en hij heeft me nog niet 1x fout gestuurd. Als je gewoon een adres hebt is er geen probleem.

Uiteraard liggen hier wel kansen voor Nokia, zeker als ze nog vóór Google kunnen releasen. Heb overigens geen ervaring met (de kwaliteit van) Nokia Maps dus daar kan ik weinig over zeggen. Maar concurrentie is altijd goed dus kom maar op :)

offtopic:
EDIT: waarom word ik in hemelsnaam ongewenst gevote??

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 13 november 2012 23:46]

Je wordt ongewenst gemod omdat je met Apple oogkleppen denkt.
Kom uit je ei en aanschouw hoe je Apple wordt aangevreten door Bugs.
Nokia maps is Navteq kaarten. Dus vrijwel iedere navigatie systeem behalve Tomtom ( en dus ook apple).
Verprutst is absolute het juiste woord. Tomtom kaarten zijn sneller up to date dan Navteq (Nokia). Maar daar merk je niets meer van via Scrapple.

.
uhm, Apple oogkleppen? U bent weer zo'n persoon die ook mee relde toen er werd geklaagd over wegvallende verbindingen met de iPhone 4? de hele maps fiasco is één groot opgeblazen iets net zoals wat ik hier boven noem was, gebruik het eerst eens en ga dan pas oordelen, ik heb maps van Apple nu al tig keer gebruikt en hij heeft me nog geen sloot o.i.d ingestuurd, de enigste fout die ik kon vinden is dat de café hier om de hoek nog de oude naam heeft, maar is dat nou echt zo'n ramp??

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 14 november 2012 07:46]

uhm, Apple oogkleppen? U bent weer zo'n persoon die ook mee relde toen er werd geklaagd over wegvallende verbindingen met de iPhone 4? de hele maps fiasco is één groot opgeblazen iets net zoals wat ik hier boven noem was, gebruik het eerst eens en ga dan pas oordelen, ik heb maps van Apple nu al tig keer gebruikt en hij heeft me nog geen sloot o.i.d ingestuurd, de enigste fout die ik kon vinden is dat de café hier om de hoek nog de oude naam heeft, maar is dat nou echt zo'n ramp??
Ik was het verder met u eens, echter wat je nu zegt over de iphone 4? ik bezat zelf de iphone 3g, hierna de 4 en sorry maar dit probleem was best groot, dus ik zie niet hoe dit te vergelijken is met klagen over kaarten? En ja ze noemen het verprutst omdat het slechter is dan het eerst was. Dus dan kun je het verprutst noemen, echt slecht zijn de kaarten niet je kunt er mee doen waar het voor is, echter het heeft minder functies etc....
euhm, het probleem was in beide gevallen groot genoeg dat apple zich officiëel verontschuldigd heeft . . .

Dus dan betekent het dat het wel groot genoeg was.
Wat tweakers of electronica freaks kunnen niet een probleem opblazen.
Nee, dat betekent het niet. Het betekent dat in beide gevallen de storm van verontwaardiging groot genoeg was, of het probleem zelf dat nu was of niet. De media kunnen problemen weldegelijk opblazen tot proporties die ze niet hebben. Apple reageert hier op de commotie, niet op het probleem zelf.
ik vergelijk dit omdat in Nederland het probleem met de iPhone 4 nauwelijks voorkwam, het probleem was vooral in Amerika waar de dekking geloof ik niet zo goed is als wij hier hebben, het hele verhaal werd door alles en iedereen (dus media) opgeblazen waardoor iedereen maar ging "rellen" en lekker vooroordelen zonder ook maar zelf een iPhone 4 te hebben, hetzelfde geld voor de maps, de meeste mensen die lopen te schreeuwen dat maps van Apple slecht is e.d zijn mensen die het niet eens hebben gebruikt maar gewoon klakkeloos alles van de media overnemen (vaak gebruikers van jeweetwel)

zoals ik al zeg ik heb maps nu al aardig vaak gebruikt en nog niet de verkeerd kant opgewezen (en met mij velen anderen), enigste wat ik er op aan heb te merken is dat wanneer je een bocht neemt de app ietswat langzaam is met deze zelfde bocht te nemen

en even voor de duidelijkheid ik ben geen fanboy, elk OS heeft zijn fouten

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 14 november 2012 17:05]

Apple oogkleppen? Volgens mij is JanvdVeer degene van jullie twee die daadwerkelijk Apple Maps gebruikt heeft. Ik hecht dan meer waarde aan zijn mening dan aan iemand die Apple heel volwasen verbastert tot "Scrapple".
Apple heeft Maps op de iPhone verprutst
Is echt onzin en typisch iets wat Apple "tegenstanders" nu bij elke mogelijkheid weer noemen om maar wat negatiefs over Apple te zeggen te hebben. Op een hoop punten is Apple Maps namelijk wél een verbetering. Het is waar dat er een hoop locaties missen maar Google heeft dan ook 7+ jaar de tijd gehad om die allemaal te verzamelen.

Is Apple maps de beste maps op het moment? Absoluut niet. Maar "verprutst" gaat veel te ver en het heeft veel potentie om erg goed te worden. Vraag me af of jij zelf überhaupt ooit Apple Maps gebruikt hebt of dat jouw mening enkel is gebaseerd op comments van andere Apple haters.
Inderdaad Google was niet van plan om navigatie naar iOS te brengen en dit is het resultaat, het zou vroeg of laat toch gebeuren, en een kaarten dienst heeft nou gewoon tijd nodig. Het zoeken naar punten is nog niet wat je ervan zou mogen verwachten, maar het zoeken naar een adres + navigeren werkt uitstekend en het ziet er in mijn ogen ook nog eens prachtig uit.

Ik vraag me trouwens af of Apple dit weleens gaat toelaten, in hun voorwaarden voor ontwikkelaars staat dat ze applicaties mogen blokkeren die vergelijkbare systeemdiensten aanbieden. Maar gezien het geklaag over Apple Maps zullen ze dat ditmaal wel niet gaan doen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 13 november 2012 20:48]

Ik denk niet dat dit geweigerd wordt, er is zelfs een sectie aan 'kaarten' applicaties in de App-Store te vinden met applicaties van allerlei bedrijven.
Ja maar wanneer het woord Nokia of Google voorbij komt dan gelden er vaak andere regels, zal in ieder geval niet de eerste keer zijn.
Dat is dus onzin, want Apple leek verbaasd toen ze zeiden dat er nog geen Google Maps applicatie bij hun gesubmit was.
Apple leek verbaasd? Wanneer? Waarom? Eric Schmidt heeft pasgeleden nog een heel verhaal gehouden dat Apple de keuze moet maken om Google Maps toe te laten. Het is niet voor niets dat het maanden heeft geduurd totdat Google Now verscheen in de App Store. Als ze geen problemen hadden met Google Maps hadden ze de applicatie ook niet te hoeven verwijderen, aangezien het contract nog een jaar liep.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 14 november 2012 01:47]

Ze hebben het op zo'n manier verprutst dat het voor ons op de zaak onbruikbaar is geworden.
Het was altijd al een groot hekelpunt dat je niet direct vanaf google kon gaan navigeren. Je moest altijd het adres overkopieeren ipv gewoon op routebeschrijving te drukken zoals op android telefoons.

Maar kom op, als je geen adres weet kom je nergens.
Als je ergens staat en je wilt naar een station, navigiatie aantikken en station invullen, klaar.

Aangezien wij leverancies zijn voor zieknhuizen weten we wel de naam, maar niet het adres.
Ik kan dan gewoon Atrium Heerlen invullen en mijn telefoon weet waar ik heen wil. Dat alles duurt +/- 30 sec in totaal voordat de router bekend is.

Dit lukt dus gewoon niet bij apple maps. Hij vind geen enkel ziekenhuis, station of eetgelegenheid. Als ik daarbij de zaak opzoek krijg ik een foto van 2009. Die van google is van 2010, maar komop! We hebben midden 2010 bijgebouwd, geen enkele dienst heeft de foto's dus up to date

En darbij is het uiterlijk om te huilen. Ik vind de interface van IOS al niks, maar ik had niet verwacht dat ze hem met de maps nog slechter konden maken. De weergaven kloppen gewoon totaal niet.

Toegegeven, de navigatie werkt prima als je een adres hebt.
In 2010 was iedereen hier tevreden mee, nu al lang niet meer. Of zijn er echt nog mensne die het adres van een station googlen om het vervolgens in de navigatie te kopieeren? 8)7

Nee, ik mis een hele hoop functionaliteit in de maps. Waarbij is de integratie met een zoekmachine nog de grootste ergernis vind. Echter is dit IOS eigen denk ik? Ik kan ook niet via de zoekpagina rechtstreeks bellen of mailen, ik moet altijd het nummer op de site opzoeken en zelf kopieeren / overschrijven.
Aangezien wij leverancies zijn voor zieknhuizen weten we wel de naam, maar niet het adres.
Ik kan dan gewoon Atrium Heerlen invullen en mijn telefoon weet waar ik heen wil. Dat alles duurt +/- 30 sec in totaal voordat de router bekend is.

Dit lukt dus gewoon niet bij apple maps.
Even de proef opende som genomen, wamt ik gebruik die Maps navigatie als weken probleemloos. En rara? Atrium Heerlen vindt ie meteen. Net als Sint Vincentius Antwerpen en Sint-Dimpna Geel. Als ik de klachten van Apple Maps hoor, denk ik soms dat de enkelen onder jullie een maandagochtendrelease hebben gekregen. :P

Ook onbekende stations zoals Station Olen of Station Herentals vindt ie per direct.. ?

Ik mis street view, maar om te zeggen dat Apple het verprutst heeft vind ik nogal cru; de navigatie werkt m.i. fijner, is mooier en is correct in mijn ervaring..

[Reactie gewijzigd door RubenTheys op 14 november 2012 10:26]

2 weken geleden was hij nog onbekend, zijn ze zeker hard bezig met het verbeteren.

Ja, als je de plaats erbij zet.
Probeer een Station, krijg je dan de station sdie in de buurt liggen?

Ze hebben een product dat perfect werkt vervangen door een product welke niet af is. Dat stoort mij het meeste.
Hetzelfde met flash, Prezi gebruikt gewoon flash enw erkt op alle telefoons en tablets prima, behalve weer op de apple dingen.
Gewoon jammer zoiets, puur omdat apple het niet wilt.

En kom niet aanzetten dat dit de schuld is van Prezi. Waarom zouden ze een perfect werkend product gaan ombouwen? Omdat apple het weigert te ondersteunen?
Apple+Flash, die discussie is inmiddels zo oud als de weg naar Rome. Face it, Flash wordt ook op Android afgebouwd gezien Adobe niks meer zal doen voor het Android platform. Flash op mobiele apparaten is langzaam aan het uitsterven.

En Flash werkt helemaal niet perfect op alle telefoons en tablets, verre van zelfs...
Kan wel zo zijn, toch word het nog veel gebruikt en werkt gewoon prima.
Ik ben nog geen telefoon tegengekomen waar flash neit goed op loopt.

Waar zie jij dan dat flash aan het uitsterven is? Ik zie het net weer meer opkomen door de toenemende populariteit van Prezi.
Dat adobe iets niet meer ontwikkeld wilt niet zeggen dat het niet meer ontwikkeld word.
Bij apple misschien, op android is dat echt niet zo.

Ik gebruik dan ook geen budget telefoons van ¤100,-
Het probleem is meer dat je met Google Maps niet kan navigeren, dus je kan wel leuk zoeken naar POI's, maar hoe je er komt is weer een heel ander verhaal. Ik moet toegeven dat het allemaal nog niet werkt zoals je misschien verwacht van een Apple dienst, maar het probleem is gewoon dat dit soort diensten beter worden naar verloop van tijd. Maar ik ben het met je eens dat ze in ieder geval Google Maps ernaast hadden kunnen houden voor een jaar. Ze zijn overigens wel druk bezig, want als ik op een stadion zoek (woon in een klein gehucht) dan werkt dat allemaal uitstekend, iets wat bij de beta's er nog niet in zat.

Kijk we kunnen allemaal wel boos worden etc op Apple, maar Google was niet van plan om navigatie naar iOS te brengen, en houdt het gewoon op. Ik ben in ieder geval erg blij met de navigatie.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 14 november 2012 13:52]

euhm... jawel?
navigatie zit er standaard bij hoor!
Grappig dat als Apple iets slecht implementeert, het wel potentie heeft. Maar als een andere fabrikant iets slecht maakt, dan is het bagger. Dat zijn idd de welbekende apple oogkleppen. Je kunt je deze tijd met Nokia Maps en Google Maps niet veroorloven om zo'n slechte kaartenapp neer te zetten. Dat is gewoon zo. Maps op IOS is echt gewoon bagger, dat mag echt wel gezegd worden, Maar uiteraard in IOS 7 is dat allemaal opgelost, want dat is het BESTE wat ze tot nu toe gemaakt hebben. Ik zie de video's al weer staan met die meneer die elke keer hetzelfde shirt weer aan heeft .....
Denk het niet, want Forstall is er dan niet meer. :)
Mwah, verprutst denk ik niet maar er zitten af ent toe gewoon een paar fouten in die worden overdreven, zolang je maar een adres hebt heb je praktisch gezien geen problemen.
De grote vraag: "wat moet dat spul kosten?"...

Ofwel, gaan ze de concurrentie aan met Navigon, Sygic, TomTom en vele anderen, of gaan ze door gratis aanbieden de markt veroveren?
Wat je ervoor kunt vragen hangt af van wat je ervoor biedt. Aangezien er in het artikel staat dat ze er zwaar op in gaan zetten, neem ik aan dat ze hun reputatie er niet mee te grabbel willen gooien en een goede, en steeds betere, dienst aanbieden. Hiervoor zullen ze denk ik wel geld vragen. Wellicht gratis bij Nokia toestellen en WP toestellen (met ondersteuning door MS?), dat is volgens mij al het geval.

Door er een prijs aan te hangen kunnen ze er wellicht een rendabele toko van maken, al zal de concurrentie niet mild zijn. Daarnaast wordt de toegevoegde waarde van gratis Here bij Nokia of WP toestellen inzichtelijk gemaakt. Je krijgt dan immers niet enkel een dienst gratis, maar je krijgt een dienst ter waarde van ¤ ....... gratis. Dat versterkt de beleving dat je iets van waarde ontvangt, en niet zomaar een gratis product dat dus kennelijk niet de moeite waard is ervoor te betalen.
Persoonlijk denk ik dat de versie voor Android en IOS gratis is, maar op belangrijke punten net onvollediger is dan de Nokia windows versie. Voor een grote groep mensen is navigatie op hun telefoon een belangrijk keuze argument en als je aan de nokia maps gewend bent geraakt kies je de volgende keer voor een telefoon waarop dat nog iets beter werkt.
Tsja, maar gebruiken mensen die zaken die het een minder volledige oplossing maken? Ik denk het niet. De meeste mensen kloppen gewoon een adres in en gaan van start.

Ik snap deze stap dan ook niet van Nokia, tenzij ze er een bedrag voor zullen vragen. Zo niet, waarom zou je het dan doen? Om data te kunnen verzamelen om je dienst nog beter te maken? Is dat echt nodig? Je wil toch zo veel mogelijk mensen naar een Nokia telefoon trekken?

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 14 november 2012 15:55]

Ik denk dat de beste strategie gratis is en dan in-app aankooen bieden voor andere gebieden dan alleen de Benelux bijvoorbeeld.
en is het mogelijk deze te hebben op een wp7.5? of is er een goede gratias variant op deze? voor een htc
dan kunnen iphone gebruikers eindelijk de weg weer vinden :p

ot: Mooie ontwikkeling, vooral de offline beschikbaarheid van de kaarten is een grote plus, ik ga deze zeker proberen zodra hij uit is.
Heb je hier een dataverbinding voor nodig? Of werkt hij ook zonder 3g?
''Volgens de Finse telefoonfabrikant krijgen gebruikers met Here de beschikking over offline toegang tot de kaartgegevens en 3d-renders van de omgeving. '' Ik denk dat het dus offline mogelijk is :)
Zoals max998 al aangeeft: offline.

Dat is niet nieuw, ook Maps en het daarvan gebruik makende Drive zijn volledig offline beschikbaar, na het eenmalig downloaden van de gebieden die je nodig denkt te hebben (in principe kan je de hele wereld opslaan). Dit is een van de grootste pluspunten ten opzichte van de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 13 november 2012 21:55]

De navigatie van nokia vind ik gewoon top! Het was gratis en nu heb ik er wel wat voor over (heb inmiddels een iphone). Was altijd leuk om te ziendat de navigatie op mijn e72 beter werkte dan op al die nieuwe toestellen :)
Amen! Ik gebruik mijn E72 nog steeds, navigatie was een van de redenen om die te kopen. Het is even wennen, maar die navigatiesoftware is heel fijn. Bovendien alle mogelijke kaarten zijn gratis. Heeft me ook geholpen met mij roadtrip door Oekraine.
Goed dat Nokia nu weer één reden van bestaan heeft. Na jaren van leiderschap in het topsegment leek het erg achteruit te gaan.
Ik mag toch aannemen dat hier geld voor gevraagd gaat worden, dit was juist een reden om een Nokia te kopen, en dus ook een goede reden om voor een Windows Phone te kiezen.
Here.net is nu al online en ondersteund net als Apple en Google Maps 3D waar je gebouwen in 3D in je browser kunt bekijken! :9
De tekstvakken bij locaties zijn al precies in de Jelly Bean kleurstelling dat kan geen toeval zijn ;).
Is niet bepaald het meest actuele kaartmateriaal als ik mijn woonplaats bekijk. Toch zeker 7-8 jaar oud.
Zal denk ik nog en hoop werk te verzetten zijn, maar als dit direct vergelijkbaar wordt met Nokia Maps koop ik Here sowieso.
Nou als dit representatief moet zijn voor de 3d weergave van de kaarten van here...

En je vergelijkt het met wat google er hier mee doet....

Dan vrees ik dat Google voorlopig nog niets te vrezen heeft qua concurrentie :P


Edit : Ooooh maar dit ziet er dan wel weer heel erg gaaf uit, met rood en blauw brilletje. Maar dat is maar voor een 20 tal steden in de wereld.

[Reactie gewijzigd door benbi op 13 november 2012 22:16]

Ze zijn er blijkbaar wel met bezig :) Navteq True
Daar gaat een stukje voordeel van nokia ,om een nokia te kopen !
Daar gaat een stukje voordeel van nokia ,om een nokia te kopen !
Integendeel. Kaarten apps moeten gebruikt worden om ze up to date te houden. Daardat deze kaarten app nu veel meer gebruikers krijgt zal hij beter worden.

Als je het dan nog geintegreerd kan krijgen in een telefoon van Nokia is dat alleen maar een plus. Het is een soort visitekaartje waar Nokia nu gratis veel meer ondersteuning voor krijgt.

Meester zet