Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties, 14.022 views •
Submitter: Seditiar

Blizzard Entertainment kondigt aan dat StarCraft II: Heart of the Swarm vanaf 12 maart 2013 te koop is. De eerste uitbreiding voor rts StarCraft II kost 40 euro. Een digitale luxe-editie is te koop voor 55 euro en bevat digitale voorwerpen voor StarCraft II, World of Warcraft en Diablo III.

Voordat Blizzard de officiële aankondiging van de verschijningsdatum van Heart of the Swarm wereldkundig had gemaakt, was de verkoopstart al ontdekt door de Spaanse tak van website Eurogamer. Die vond een vermelding van de uitbreiding al op Battle.net, voor zowel een gewone als een luxe digitale versie. De gewone versie van de uitbreiding kost 40 euro, terwijl er een luxe-versie komt die 55 euro kost. Die bevat naast de uitbreiding ook een Torrasque Ultralisk voor in StarCraft II, een Zerg Baneling-pet voor World of Warcraft en Queen of Blades hero-wings en Zerg banner-sigils voor in Diablo III. Beide versies kunnen nu al besteld worden. Wie achteraf wil upgraden van de normale naar de luxe-editie, betaalt 15 euro. Een versie op dvd kost ook 40 euro, terwijl er een Collectors Edition in de winkel verschijnt voor 70 euro. De inhoud daarvan is nog onbekend.

Blizzard kondigde in 2008 aan dat het rts StarCraft II in drie delen zou splitsen. Het zou daarna nog tot 2010 duren voor StarCraft II: Wings of Liberty op de markt zou komen, waarin het eerste deel van de campagne is opgenomen. In Wings of Liberty staat het speelbare Terran-ras centraal. Heart of the Swarm bevat het tweede deel van de campagne, waarin de Zerg centraal staat. Blizzard heeft nog een tweede uitbreiding in voorbereiding waarin het Protoss-ras centraal staat. Die versie zal onder de titel StarCraft II: Legacy of the Void op de markt verschijnen.

Trailer waarin het verhaal in Heart of the Swarm uiteengezet wordt

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)

Reacties (63)

Reactiefilter:-163063+131+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Dan bied HotS toch hetzelfde als WoL?
Ok, misschien een paar levels minder, maar single player krijgt ook leuke features en units die niet in de MP zitten. Net als in WoL, maar dan weer in een nieuw jasje.

Als je de SP van WoL beviel, denk ik dat dit ook wel gaat smaken. Daarbij was er niet veel kritiek op de SP van WoL (ook natuurlijk, omdat de MP alle aandacht naar zich trekt), en heb ik het persoonlijk met plezier gespeeld.

Met alle respect voor SP-spelers, de meerwaarde van Starcraft zit hem vooral in de MP.
Dus is het niet raar dat het gros van de updates ook die kant op wijzen.
En dan nog krijg ik niet de indruk dat de SP er maar een beetje bijhangt, het is verzorgd en uitdagend. Niet zoals bij Call of Battleops deeltje 18.

edit: daarbij is SC2 in alle opzichten sneller dan SC1. Het is niet realistisch om te verwachten dat dat teruggedraaid word voor de SP.

[Reactie gewijzigd door DoubleUm op 16 november 2012 14:23]

Mooie uitgebreide post. Het enige wat ik lees is MP dit en MP dat aan features, terwijl ik juist een aansprekendere SP verwacht. Die vond ik door de vele rushmissies niet zo sterk. Je kon in SC1 meer je tijd overal voor nemen. Tuurlijk heeft dat ook te maken met de vlucht die het spel erna genomen heeft, maar ik ben een casual speler die niet zoveel om MP geeft tegen onbekenden.
Jammer dat de topic ontspoort naar D3 en WoW.

12 Maart dus. Heeft even geduurd, maar dan is er toch een datum.
Gezien de looptijd van de Beta, en de uitspraak van Dustin Browder dat ze redelijk tevreden zijn met waar Beta nu is, denk ik dat een dikke 3 maanden een mooie tijd is om de puntjes op de i te zetten.

Je kan wel hakken op Blizzard en roepen dat je voor 40 euro meer verwacht dan een paar multiplayer units en 20 single player maps. Dus bij deze nog meer argumenten voor HotS.

- Verbeterde viewer functionaliteit zowel in replay, als live spectator
- De mogelijkheid om op US/KOR/SEA servers te spelen
- Vernieuwingen in de UI, zowel ingame, als de menustructuren gaan op de schop
- Grafisch word er het een en ander opgepoetst
- Een experience systeem (ala WC3)
- Clan support. Wat bekend is gemaakt is nogal magertjes, maar de start is gemaakt, de kapstok hangt, de komende patches kan hier wat moois van gemaakt gaan worden.
- De zekerheid dat er niet elke 3 maanden een lullige DLC beschikbaar is voor een tientje, maar dat je voor je investering gewoon weer 2 jaar onder de pannen bent
- Doorspelen vanaf replays

En: Er word serieus gekeken naar de mogelijkheid voor aparte ladderrankings van alle Races en Random. Zodat off-racen makkelijker word.

Daarnaast word van je geld ook Blizzard:All Stars gemaakt, is er alle ruimte om te modden. Worden custom games gepromoot, en ontzettend veel gespeeld.

Tuurlijk valt er wel wat op te merken over het hoe en waarom. Maar over het algemeen ben ik zeer te spreken over WoL en ben ook zeker van plan HotS te gaan kopen.
LAN support is altijd al een gevoelig punt geweest. Maar wees eerlijk, wanneer wil je absoluut LAN hebben ipv B.net connectie over het internet? We zijn toch geen 12 meer en lopen met kabels door het huis te sjouwen om Red Alert 2 te spelen met ons broertje op zolder?
Voor toernooien kan ik het punt snappen, maar kom op, laat dat LAN gezeur toch eens varen.

En laten we de dan ook de hele e-sports discussie maar voor wat het is. Ik snap niet eens dat die er is tussen SC2 en LoL/Dota 2.
Zijn games die in de verste verte niet op elkaar lijken. SC2 is de absoluut dominerende RTS op de markt, zowel in geschiktheid voor e-sports als in pure verkoopcijfers en zelf online kijkcijfers (er kijken meer mensen SC2 dan er speler zijn).
Als je vind dat bij LoL het gras groener is ga je dat toch lekker spelen?

Wel jammer van de Collectors Edition, wat prut voor je WoW-account (heb ik niet), iets voor D3 (ook niet), wat SC2 portraits (tja..), en een custom Ultralisk skin (ok, dat is vet).
Dus dat word een normale versie voor mij.

[Reactie gewijzigd door DoubleUm op 16 november 2012 10:58]

Wel jammer dat jij zo pessimistisch door het leven gaat. Er zal heus een kosten/ baten op losgelaten zijn en zal het heus duurder zijn uitgevallen.

Anders ga je toch lekker zelf een missie in een custom map in elkaar sleutelen?

Het feit is wel dat je het hiermee zult moeten doen...
Je lijkt me aardig geinformeerd, maar je laat je volgens mij wat teveel verleiden door marketing praat over 'luisteren naar de community'.

Dat is sinds facebook en twitter standaard opgenomen in het handboek PR van elke ontwikkelaar, dat weet je toch hopelijk wel?

De enige community waar Blizzard nu vanaf hangt is Activision. En het is toch echt Activision geweest die tegen het oude D2 team heeft gezegd dat ze konden gaan fietsen, dat vervangen heeft met een nieuw team zonder ervaring met het genre, en vervolgens na een veel te lang uitgestelde releasedatum met een titel kwam die kwalitatief en qua balance zwaar onder doet voor het prequel en ook voor de standaarden van Blizzard. Bovendien is een groot deel van de keuzevrijheid en diepgang van D2 verdwenen, je character build is nu niet meer geplanned maar ten alle tijden aan te passen, en eigenlijk is de enige item build er eentje die uitgaat van max DPS. De variatie was verdwenen. De replay value was nihil, want de random generated areas veranderden eigenlijk niet zo heel schokkend, D2 was daar ook beter in.

Een hele grote groep D3 early adopters is na korte tijd gestopt met de game, heeft RMA aangevraagd zelfs, en ging terug naar D2 en Torchlight 2. Ra-ra welke spelersgroep dat zou zijn, het zijn zeker niet de casual gamers.

In WoW zien we een constante decline in spelersaantallen en de spelers die er zijn spelen over het algemeen minder intensief. Deze daling is ingezet kort na Wrath of the Lich King en sindsdien heeft die niet meer opgehouden. Nu is een uitbreiding reden voor een piek in spelersaantallen maar daar blijft het bij. Ik kan je verzekeren dat WoW nu niet alleen meer concurrentie heeft, maar ook voor een overgrote (oude) spelersgroep niet meer interessant is - want te casual.

Het is fijn dat je voor Blizzard spreekt en ik zie ook zeker een boel waarheden staan, maar ook jij moet toch inzien dat het Blizzard van nu first en foremost met de portemnnee van de aandeelhouder bezig is, in plaats van met de gamer.

Een Real Money Auction House. - I rest my case...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 november 2012 14:51]

Het was niet allemaal zonneschijn bij het oude Blizzard hoor.

Starcraft Ghost, iemand???

It's done when it's done betekende daar namelijk: de ijskast in.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 november 2012 14:33]

Dat is meer een beperking die is opgelegd om het Battlenet-friendly te houden. Is ook nooit anders geweest, volgens mij liet de SC1 editor ook maar een beperkte textureset toe.

De worldedit is ondanks dat nog steeds een van de meest uitgebreide ingebouwde mod tools die ik tegen ben gekomen.
Ik heb dat ook hoor.

Maar het is ook zo. Overdaad schaadt, hoe meer je gezien hebt, hoe minder je nog kan verbazen.

De laatste keer dat ik echt ouderwets geboeid was, was met Torchlight 2. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat vooral ook kwam omdat Diablo 3 zo enorm hard zuigt, met die absurde online DRM en lag issues gecombineerd met nul replay value. Torchlight 2 was het bewijs dat ouderwetse diepgang nog steeds kan zonder dat het storend is, zoals D2 dat ook kon zijn.
Ik moet zeggen dat CoH ook een hele goede RTS was met een zeer goede balans naar mijn mening.
Wat is dat voor drogreden? Omdat het er maar 20 zijn praten we het goed door te zeggen dat die 20 dan maar goede kwaliteit zijn? Kan ook zijn dat ze er maar 20 wilden maken omdat het anders te duur zou zijn, misschien zijn er nu ook 4 missies bij die poep zijn?
Probeer het nu nog eens?
Ze hebben een hoop patches uitgebracht.
Veel en veel te laat, maar ik zelf heb het nu ook weer opgepakt. Ik krijg nu meer het gevoel wat ik hoopte te krijgen bij het spelen.
Het grote probleem van Activision Blizzard is Activision. Dat is alles.

"It's done when it's done." "SoonTM" Dat waren de kenmerken van Blizzard wanneer men vroeg om een release datum. Nu worden de devs door de aandeelhouders aan de Activision kant gedwongen sneller nieuwe content te produceren, waardoor deze niet meer aan de oude kwaliteitseisen van Blizzard meer kan voldoen.

Vergeet niet dat ze nu onder dezelfde uitgever vallen die ieder jaar steevast een nieuwe Call of Duty uitpoept. Voorspelbaar en casual is nu het motto. Het Blizzard Entertainment van o.a. The Lost Vikings, Diablo 1 +2, de Warcraft RTS serie en SC:BW bestaat al heel lang niet meer.
Borderlands 2 + Season pass is toch ook al snel 80 euro. Dee eerste DLC van BL2 heb ik met vrienden in ongeveer 3 uur voltooid, met alle side missions e.d. inbegrepen. Met een season pass van 30 euro voor 4 DLC paketten is dat toch al 7,5 euro voor 3 uur.

Je kunt de missies in principe meerdere malen voltooien, maar wij zien hier niet echt veel meerwaarde in. Het verder upgraden van je characters geeft een vrij leeg gevoel wanneer het spel er alleen maar veel te gemakkelijk door wordt. Echter, dit is een element waar vrijwel alle rpg's last van hebben, al wordt dit vaak opgelost d.m.v. nieuwe content met sterkere vijanden. Borderlands 2 heeft dit niet voldoende om uitdagend te blijven.

Starcraft 2's multiplayer heeft een competetief player versus player ranking systeem, plus eindeloze nieuwe content d.m.v. door Blizzard en de community gemaakte gratis nieuwe (custom) maps. Je komt daar de meest gekke en innovatieve dingen tegen. Denk aan een Starcraft 2 DOTA versie, of compleet nieuwe missies e.d. Het aanbod is te groot om alles te kunnen spelen. Die 40 euro voor de expansion leg ik dan ook blindelings neer. ^^
HOTS is niet heel erg vernieuwend ten opzichte van WOL. De paar extra units en wat UI verbeteringen. Dan heb ik het nu over de multi- player. Als je kijkt naar de campaigne is het technisch gezien het verhaal wat je koopt om te spelen. Dat deze missies niet 24 maar 20 stuks zijn is wellicht een bewuste keuze: Wil je liever een te gekke map/ missie of wil je 4 makkelijke missies die niets toevoegen aan de game- play of het verhaal?

Anyhow, het is iig al 10 euro goedkoper dan WOL en zal het wellicht toch aanschaffen omdat ik het verhaal wil spelen (campaigne) en de multiplayer wil testen.

Verder speel ik de games Diablo etc niet. daarnaast gaat het hier om SC2 in dit topic :+
Zo lang is het ook niet. Vergeleken met andere games misschien wel maar als je kijkt naar uitbreidingen voor Starcraft 1 en Warcraft 2 en 3 niet.

En over niet teleurgesteld zijn:
-Vanaf de burning crusade ben ik van mening dat ze WOW verslechterd hebben. En het werd steeds erger en erger
-Diablo 3 is in mijn ogen een grote verslechtering ten opzichte van Diablo 2. Het is lang niet zo episch als Diablo 2 en ook veel sneller uitgespeeld. Veel te casual.


Wat ik nu van HOTS gezien heb is in mijn ogen niet echt geweldig. Zerg en terran krijgen er wel leuke dingen bij maar bij de protos vind ik dat toch aanzienlijk minder. Daarnaast denk ik ook dat de zerg er wel erg goed van af komt. De missies zullen denk ik wel heel gaaf worden. Maar dat is iets wat je 1-2x speelt en dan heb je dat gezien.

Het meeste zit hem in het spelen van multiplayer games en custom maps.
Ik ben erg benieuwd hoe de balance gaat worden na HOTS.
Zit je het nu ook al te spelen dan? Didn't think so. Dat noemen we dus een pre-order. Daar betaal je gewoon voor... aka a purchase.
Overigens aan te schaffen vanuit je battle.net balance!

Voor mij voelt het als een gratis spel en ik heb maar één D3 item hoeven verkopen.
Het huidige Blizzard is ook niet meer het oude Blizzard. De devs en creatieve breinen van het oude Blizzard zijn nu o.a. verantwoordelijk voor Torchlight, als ik me goed herinner.
ik heb D3 in beta mogen spelen en oh wat was ik blij. Ook nog toen ik in beta alle classes zo'n beetje heb gespeeld. Heb ze een aantal malen uitgespeeld in de Beta. Tijd gewacht, Torchlight 1 gespeeld om in de mood te blijven.
Eenmaal D3 uitkwam, campain gespeeld en het was leuk, even, daarna was de lol er snel van af. Wat mij vooral tegenzat, wat ik ook bij WoTLK had van WoW.... de drops waren om te huilen, dat is en blijft voor mij de drijfveer om verder te gaan. Als die wegvalt, is voor mij de lol er vanaf. Ik heb nu een char op 58, voor mij een bariere waar ik niet doorkom blijkbaar. Moet mijn gear van de AH halen om nog verder te komen, dat vertik ik. Zo hoor je een game niet te spelen.
Sorry hoor, vanaf 12 maart te koop?
Thank you for making a purchase from Blizzard Entertainment.

StarCraft® II: Heart of the Swarm™
:P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True