Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties, 12.105 views •
Submitter: rootoot

Ontwikkelaar BioWare bevestigt dat de ontwikkeling van een nieuwe Mass Effect-game is begonnen. De nieuwe game wordt gemaakt door BioWare Montreal en die gebruikt daar de Frostbite 2.0-engine voor. De game krijgt een nieuwe, nog onbekende hoofdpersoon.

Het nieuws over de ontwikkeling van een nieuw deel in de Mass Effect-serie wordt naar buiten gebracht door Yanick Roy, hoofd van BioWare Montreal. Roy laat niet alleen los dat zijn studio aan de productie van de nieuwe Mass Effect begonnen is, maar dat het ook de eerste game uit de serie is waarbij Montreal het grootste aandeel zal leveren. Bij de voorgaande drie delen leverde de studio van BioWare in Edmonton het grootste aandeel.

Met het vierde deel maakt de serie volgens Roy in meer dan één opzicht een nieuwe start. Zo vormde Mass Effect 3 het sluitstuk van de trilogie rond Commander Shepard en krijgt de game waaraan het team in Montreal werkt dus een nieuwe verhaallijn. Verder maakt Roy bekend dat zijn team bij de ontwikkeling gebruikmaakt van een andere engine. De nieuwe game wordt gemaakt met de Frostbite 2.0-engine. Het team zal daarbij gebruikmaken van de aanpassingen die al gedaan zijn door het team dat werkt aan Dragon Age III: Inquisition, de rpg die BioWare in september aankondigde. Ook die wordt gebaseerd op Frostbite 2.0 en wordt gemaakt door teams in Edmonton en Montreal.

Meer details over de nieuwe Mass Effect wil Roy nog niet loslaten. Wanneer de game verschijnt en op welke platforms, is dus niet bekend. De eerste drie delen uit de serie zijn op 8 november verschenen als de Mass Effect Trilogy, voor de pc en Xbox 360.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (66)

Ik dacht dat het verhaal klaar was. In mijn ogen is dit gewoon uitmelken...
Zo vormde Mass Effect 3 het sluitstuk van de trilogie rond Commander Shepard en krijgt de game waaraan het team in Montreal werkt dus een nieuwe verhaallijn.
Het verhaal van Shepard is idd klaar. Nu tijd voor nieuwe verhaallijnen..
eigenlijk moeten ze het dan een nieuwe naam geven :/
deel 4 klinkt gewoon niet lekker in de oren.
Er word nergens gezegd dat het Mass Effect 4 gaat heten, op dit moment is het gewoon makkelijk en herkenbaar, de naam van de final is er nog niet.

Ik las die blogpost gister ook al, ben heel benieuwd! het ME universum is er zeker uitgebreid genoeg voor!
Waar komt deze mening toch vandaan? Is er soms een ongeschreven regel dat er van een bepaalde game niet meer dan 3 delen uit mogen komen voordat de naam veranderd moet worden omdat anders de kwaliteit niet gewaarborgd blijft en de laatste game in de reeks een melkkoe wordt!?
Het Shepard verhaal is inderdaad ook klaar.
Verder was het ook al bekend dat ze daarna verder zouden gaan in het Mass Effect universum.
Tja, ze hadden na ME1 een universum dat had kunnen uitgroeien tot een tegenhanger van SW of ST. Vervolgens heeft EA het compleet de grond ingeboord (net als DA trouwens).

My 2 cents: voor mij is ME afgelopen. Heb ME2 en ME3 alleen gespeeld vanwege ME1. Sinds de EA overname is er imo weinig over van de bioware geest (maar then again, de meeste bioware veteranen zijn verdwenen sinds de overname).
Dat vind ik ook. Bioware is gewoon weer de zoveelste developer die kapot is gemaakt door EA. Ik verwacht nog maar weinig fatsoenlijks van Bioware. De kwaliteit van vroeger zal het in ieder geval nooit meer hebben.
Agreed. Ben toevallig KotOR opnieuw aan het spelen, hij is nog steeds geweldig. Geen idee waar die bioware veteranen naar toe zijn, maar als die jongens bv via kickstarter weer een KotOR zouden willen gaan maken dan zou ik niet twijfelen. Het hoeft van mij niet eens echt betere graphics te krijgen, zoals gezegd, de oude games zijn nog steeds geweldig :)
Het universum van ME is nog net zo interessant, er is niet zoveel veranderd door EA dat het hele idee niet meer werkt. Ditzelfde geldt voor DA, de wereld daar is niet kapotgemaakt.

Wat ik EA wel kwalijk neem is dat Bioware een te grote druk op zich krijgt om projecten af te krijgen die nou eenmaal tijd kosten. Daarnaast wil EA de spellen op zo'n manier in de markt zetten waarbij ze door jan en alleman speelbaar worden. Deze 2 zaken zorgen er m.i. voor dat we een ME2, ME3 en DA2 hebben gekregen die tegenvallen t.o.v. hun voorgangers, vooral waar het verhaal en diepgang betreft.

De enige positieve kwaliteiten die EA meebrengt zijn de geavanceerde grafische engines, echter dezelfde engine zorgen voor een slechtere modbaarheid door het ontbreken van modtools (of is dat ondertussen al een keer gefixed?)
Ik vond ME2 en 3 absoluut niet tegenvallen.

De diepere RPG elementen van deel 1 waren een beetje out-of-place vond ik. Het was versimpeld en bleef weg van echt cijferwerk, maar toch ook weer niet. In 2 en 3 voelde het meer polished en meer als een geheel dan een trits perks die je langzaam kon opvullen. En de character customization heeft er niet echt onder geleden, toch?

Ook de politiek minder correcte dilemma's en keuzes die je voorgeschoteld kreeg waren niet van een andere orde in deel 2 en 3.

Ben het met je eens dat de invloed van EA funest kan zijn voor een franchise, maar in ME heb ik het echt niet kunnen herkennen. De ending van ME3 was ook niet de populaire keuze zoals je die van EA-invloed zou verwachten.

DA2 was inderdaad wel gigantisch ruk ja.
" Daarnaast wil EA de spellen op zo'n manier in de markt zetten waarbij ze door jan en alleman speelbaar worden."

En dat is nog niet echt het probleem, het probleem is eerder dat (en dat zie ik bij heel veel studio's) ze hun klanten enorm onderschatten. Alsof de community gezamelijk een enorme klap van de molen heeft gehad.

Ze kijken niet naar de community als "nieuwe spelers' en "ervaren spelers" maar ze kijken naar hun doelgroep als zijnde kinderen en bejaarden. "Alles moet in de 1e poging lukken, en de speler hoeft nergens over na te denken. Te diep mag het niet gaan want dan snapt onze doelgroep het niet meer." En dat maakt mij persoonlijk toch wel een tikkeltje misselijk.
Aan het einde van Mass Effect 3 zie je die Major Coats Commander Sheppard helpen. Zou me niks verbazen als hij ineens de volgende hoofdpersoon is.
Reden dat ik dat denk is omdat random characters meestal niet ineens "cool/buddy buddy" gaan doen en een gesprek aangaan met de hoofdpersoon :P.
Ik dacht dat het verhaal klaar was. In mijn ogen is dit gewoon uitmelken...
EA heeft Bioware gekocht he..
Nu sluit EA succesvolle studio's tegenwoordig niet meer, zoals vroeger met bijvoorbeeld Bullfrog en Westwood.
Maar elk jaar een sequel/expansion uitbrengen op al hun IP's doen ze nog wel.
Bullfrog was toch niet gesloten?
"In 2004, Bullfrog Productions was merged with EA UK, effectively closing the studio."
http://en.wikipedia.org/wiki/Bullfrog_Productions
Mass Effect is zowel een game trilogie als ook een universum dat is neergezet. In vergelijking met Star Wars. Het zijn niet alleen de films en boeken, maar een uitgedacht universum waarin je iedere keer nieuwe verhalen kan zetten.
True, en ook de reden waarom ik me zo enorm kon vermaken en inleven in de games. Echter maakt dit het wel wat lastiger om een geloofwaardig verhaal neer te zetten. Hoe groot is immers de kans dat er wr een universe-destroying-robot-army opstaat, die je als hoofdpersoon even moet afwenden?
een universe-destroying-robot-army zal inderdaad lastig worden, eerder in de tijd zou je ook kunnen denken aan de Korgans tot aan de genophage. Ik vraag me af of ze een human in de hoofdpersonage willen hebben of dat je een ander ras speelt.
Het verhaal van Shepard is klaar, ja. Maar met een universum zo groot als die van ME, kunnen ze nog jaren voort met alternatieve verhaallijnen.
En had je nou werkelijk iets anders verwacht van EA met een succesvolle franchise? Ze doen niets anders. Ieder koetje zal uitgemolken worden tot de melk rood kleurt.
Nee hoor, ze hadden het al heel erg lang aangekondigd dat Mass Effect met shepard een trilogie werd en dat ze daarna er meer door zouden gaan.

Aangezien het Mass Effect universum gigantisch veel lore heeft, valt er nog genoeg te maken. Dat was (Voor zover ik begrijp) ook het doel van Mass Effect, een nieuw universum creeeren voor een compleet nieuwe franchise, waarom zou het dan bij 3 delen moeten eindigen? En waarom zou meer dan 3 delen als uitmelken moeten beschouwt worden?

Ik hoor dat nooit iemand roepen bij de zoveelste megaman, terwijl dit de game is met meeste delen, spinoffs etc. In dat perspectief valt Mass Effect nog behoorlijk mee.
Waarom is dat uitmelken? Het is een populair genre.

Ze gebruiken een nieuwe engine, een nieuw hoofdpersoon dus waarschijnlijk een nieuw verhaal.
Uitbreidingen vind ik meer bedoeld voor uitmelking.

Zolang er genoeg moeite/werk en vernieuwing inzit is het toch zonde om iets klakkeloos weg te gooien?

Zelf vond ik de games wel goed, je werd er ingezogen, alhoewel ik had nooit echt iets van: 'dit is spannend!'

Goed nieuws dus als je het mij vraagt.
Het is uitmelken omdat er 'beloofd' was dat deel 3 de laatste zou zijn. Mij hoor je niet klagen hoor, ik heb me bijzonder vermaakt met de serie, maar het is ietwat misleidend. Gevalletje Star Wars.
Je hebt het dan toch echt wel verkeerd gelezen. Ze hebben altijd gezegd dat het verhaal van SHEPARD afgelopen was.
Het universum is zo groot (en eigenlijk hebben ze maar een klein deel getoond in de games) dat ze makkelijk een ander verhaal in dezelfde universe kunnen maken.

OT:
Een paar dagen geleden was er op Twitter een vraag gesteld door Casey Hudson (Executive Producer van de the Mass Effect serie) aan alle fans wat ze graag willen zien in de nieuwe game.

Ik kan in ieder geval niet wachten, de rassen vind ik persoonlijk heel goed uitgewerkt en de setting vind ik ook prachtig.
Had je dat ook gezegd na de Hobbit en voor de Lord of the Rings? Zelfde schrijver, zelfde setting, alleen een ander verhaal. Maar dat andere verhaal (Lord of the Rings) is bekender dan de Hobbit, het originele verhaal. Dus het vervolg kan daadwerkelijk beter zijn dan het origineel, ook al is dat bv. bij Star Wars in veel ogen niet het geval.

Imho is er enorm veel ruimte in het ME universum voor meer goede verhalen en games, ik moet eerlijk zijn als de ME trilogie het enige interessante is dat daar gebeurt vind ik het een beetje n dimensionaal... Ik ben zeer benieuwd wat ze er van gaan maken.
Eerst lezen dan dingen schreeuwen. Maar ik ben wel benieuwd of ze de kwaliteit hoog in het vaandel kunnen houden.

sorry dit was een reactie op de allereerste comment. Blijkbaar iets fout gedaan. :?

[Reactie gewijzigd door meller14 op 13 november 2012 12:29]

Ben erg benieuwd naar deze nieuwe game! De ´Shepard trilogie´ was erg goed en het universum is groot genoeg om nog even wat meer tijd in te spenderen.. :)
Ik zat de Trailer van ME3 voor de WiiU te kijken en dacht nog: "Wat is dat toch een fijne game! Veel gespeeld. Zonde dat ze niet met een deel 4 zijn begonnnen..."

En zie hier! Kan oprecht zeggen: "Take my money!" :)
Er gingen al langer geruchten rond over een nieuwe trilogie. Eigenlijk verbaast dit nieuws me weinig. Ben er niet minder blij om. Sinds de extended cut kan ik ME3 accepteren (mocht je de felle kritiek niet hebben meegemaakt, het oorspronkelijke einde had nogal wat steekjes laten vallen en als je door dacht bleek dat de halve galaxy werd genuked door exploderende relays, wat volgens ME2 een heel zonnestelsel kan opblazen, en er verder nog veel onzekerheid was over veel andere zaken) en is de hele trilogie in mijn mening echt geweldig. Ik ben benieuwd wat ze er nu van gaan maken. Ik verwacht dat we de Reapers niet meer terug zullen zien. De serie zou niet meer de mysterie omtrent deze hebben die het vroeger had, aangezien nu de belangrijkste details over hen toch al bekend zijn, en ze verslagen zijn.
Ik vraag mij af waar ME 4 zich zal afspelen in de tijdlijn, als het na 3 is dan is er toch de grote vraag welk einde als cannon word ervaren. Ze zijn nogal verschillend qua impact op het universum.

Maar we zien wel, het universum was goed, en de gameplay vond ik ook erg vet. Dus nu nog een goed nieuw verhaal en ik ben tevreden.
Bij Half-Life destijds waren ze er heel simpel in, bij een einde werd je gewoon tussen een groepje boze grunts neergezet, bij de andere in stasis. Bij deel 2 werd het eerste einde gewoon genegeerd en was het heel simpel, je was in stasis geplaatst. Maar ikw eet niet wat ze gaan doen. Ik ben in ieder geval benieuwd.
Same here. Ik heb me enorm vermaakt met de eerste drie delen en kan nu al niet wachten op deel vier. Met de verbeterde engine en een nieuw verhaal kunnen ze denk ik veel goedmaken waar het einde van drie punten liet liggen.
Ik vraag me af in welke tijd de game zich af gaat spelen, Voor af na de trilogie over Commander Sheppard. Zelf hoop ik dat het zich ver voor de tijd van Sheppard afspeeld
De first contact war? Dat lijkt me wel wat hebben
Lijkt me niet echt zo geweldig. Die oorlog gaat alleen over de Humans tegen de Turians dacht ik :-/
Helaas krijg je dan niet de kans om zo'n super-Earthling te zijn. Zoals nu de first Spectre enzo... Dus geen missies vanuit The Council.
zoiets als het eerste contact wat ze hadden en de menselijke toetreding tot de citadel enzo lijkt me wel een interessante game.

Mass Effect was een mooie game met de unreal engine maar ik denk dat ze met de Frostbite 2.0 nog veeeeel meer/beter kunnen.

Voor de mensen die het nog niet wisten: dit is geen uitmelkerij, dat is hetzelfde zeggen als: elke game in eenzelfde setting/soort universum is uitmelkerij.
Sterker nog: Het is het tegenovergestelde omdat het niet dezelfde game in een nieuw jasje is, het is hetzelfde jasje (setting/universum is hetzelfde) met een nieuwe game (miss wel first person shooter of een pure rpg of een strategy a la CNC).
Ze brachten met ME niet een nieuwe game of serie maar een nieuw universum met boeken, films, tv shows en meer.
Het is een coole setting, dus ik heb er zeker niks op tegen dat ze het verder uitbreiden. :D
Interessante keuze om voor de Frostbite 2.0 engine te gaan. Ik ben erg benieuwd hoe dit uitpakt voor een RGP game.
Inderdaad dan moeten ze alles opnieuw doen. Tot nu toe werd de UE3 engine gebruikt. In nieuwere versies werden wel nieuwe versies van die engine gebruikt (zoals UE3,5) maar in de basis was het nog steeds UE3.
Geen interresante keuze, EA heeft veel geinvesteerd in die engine, waarom dan niet ook breed inzetten? Lijkt me veel logischer dan bij elke game een andere engine te betrekken.
Heb je het nu over frostbyte 2?
Het is imo niet logisch aangezien de huidige ME's allemaal op de UE3 engine gemaakt zijn. Als je vanuit die basis verder werkt aan ME4 kun je best veel hergebruiken. Waar je bij Frostbyte 2 alles opnieuw moet gaan doen. Dus dat kost veel meer tijd en geld.
Mmh ik voelt wel een beetje als uitmelken. Ik heb ME3 nog niet gespeeld ik ben nog met 2 bezig maar ik heb begrepen dat ME3 voor dit verhaal het einde is.

Ik hoop niet dat ME4 dan troep gaat worden. ME1 tm 3 was juist zo goed vanwegen het verhaal (in ieder geval 1 en 2 want dat is mijn eigen ervaring maar 3 moet ik nog bekijken)
Er gingen al langer geruchten dat na de eerste 3 games een nieuwe trilogie zou komen. Dat men nu aan deel 4 werkt is dan ook geev verassing. Ik verwacht dat ze van plan zijn weer groots uit te pakken. Ik hoop alleen niet dat het zoiets wordt als Modern Warfare, een subserie met ook 3 delen maar 0 diepgang, en wat je ook binnen no-time hebt uitgespeeld. Er zijn veel manieren om een trilogie te maken, en lang niet bij alle manieren krijg je enig resultaat waar je over naar huis mag schrijven.
Ik zit er niets met in dat er een nieuwe mass effect game aan komt. Deze zijn altijd tip-top in orde! Wel stoem dat ze het nummer 4 gaan noemen. Ik het liever een subtitel gehad ipv nog een nummerke. Nummers hoger dan 3 wekken bij mij altijd een uitmelk-gevoel op.
Zeer benieuwd naar een nieuwe verhaal lijn. En ding wat mij een beetje zorgen baat is dat dit soort titels naar mijn mening nooit meer zo goed verkopen als het eerste deel. Dit komt puur aangezien Mass-Effect niet nieuw is bij de gamers onder ons. Wel vaker valt het mij op dat game ontwikkelaars denken dat er toch nog wel een nieuwe titel bij kan in bekende games en dat daaruit uiteindelijk blijkt dat het geen goede verhaallijn is. De eerste games van dit soort titels zijn naar mijn mening altijd de sterkste, daarna is het alleen maar uitmelken :(


Waar zijn de tijden van vroeger dat een spel nog uniek was !


Ik hoop dat ik het mis heb en dat dit weer een zeer goede titel wordt. Eerst maar de release en reviews afwachten en dan beslissen :)
Mogelijk voor Shepards dagen?
First Contact War
De vroegere Spectre/Commander Anderson?
En met de Frostbite engine zal dit wel een schoonheid worden!
Zal wel wennen dan...
Helaas zal anderson het niet worden omdat hij maar een missie met spectre titel heeft uitgevoerd
Voor mij is eigenlijk de Reaper-era echt afgesloten. Ik hoop op een ongerelateerd verhaal.
Ik zou graag iets met de rachnid wars zien. Humans spelen hier geen rol in maar de andere rassen zeker wel. Die setting biedt ook genoeg intrige om een goed verhaal neer te zetten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True