Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 57, views: 23.813 •

Gabe Newell, directeur en een van de oprichters van ontwikkelaar Valve, heeft tijdens een bezoek van een aantal fans toegegeven dat zijn bedrijf een volledig nieuwe game-engine in ontwikkeling heeft. Valve werkt ook aan een nieuwe versie van Ricochet, een mod voor Half-Life.

Gabe NewellLeden van de gamesectie van 4chan mochten bij Valve op bezoek komen ter ere van de verjaardag van Gabe Newell. Tijdens de rondleiding die de leden van de groep kregen, nam Newell ook ruim de tijd om vragen te beantwoorden. Daarin gaf de directeur toe dat zijn bedrijf werkt aan een geheel nieuwe game-engine. Volgens Newell wacht Valve echter nog op een geschikte game om de engine te gebruiken. Newell wilde geen vragen beantwoorden over Half-Life 3 en dus ook niet aangeven of het derde deel uit de shooter-serie de eerste game gaat worden die met de nieuwe engine wordt gemaakt.

Er verschenen al eerder aanwijzingen dat Valve aan een nieuwe engine werkt. In augustus gaf Valve de Source Filmmaker vrij, de software die het bedrijf gebruikt om films met gameplaybeelden te maken. In de bronbestanden van de software kwamen verwijzingen voor naar Source 2, wat al gezien werd als aanwijzing voor een opvolger van de huidige engine. Source is de engine die Valve gebruikt sinds het in 2004 Counter-Strike: Source en Half-Life 2 op de markt bracht. Valve heeft de engine, die nog steeds dienst doet, sindsdien diverse malen aangepast. Ook de meeste recente games van Valve, zoals Portal 2 uit 2011, draaien op Source. Dat geldt ook voor het gratis speelbare Dota 2, waarvan op dit moment een bètatest loopt.

Naast het werk aan een nieuwe engine gaf Valve ook toe dat het bedrijf werkt aan een nieuwe versie van Ricochet, een deathmatch-mod voor het oorspronkelijke Half-Life, die door Valve zelf gemaakt werd.

Reacties (57)

RIcochet, mooi! Ondergewaardeerde game dat!
Sinds het feit dat Half-Life 2 source code was gelekt zijn ze bij Valve heel voorzichtig in het uitbrengen van informatie. Dit eigenlijk is al uit ten boze! Nieuws van Valve! WOW.

Uiteraard zijn ze al lang bezig met Half-Life 3 en is deze engine daar zeker voor bedoeld.
Dat is volgens mij een running gag, het idee dat er een nieuwe versie van Ricochet zou komen. Wie zit daar nou op te wachten?
Wat ik echt super zou vinden als Episode 3 van HL 2 nou eens een keer uit zou komen.
ik word alweer een aantal jaar aan het lijntje gehouden... ik wil deel 2 graag afsluiten, Gabe.

Het is off-topic maar af en toe denk ik bij dit bedrijf dat ze er van genieten als gamers smeekbedes plaatsen op fora

[Reactie gewijzigd door nexhil op 12 november 2012 11:25]

Dat Ricochet 2 in development zou zijn, zou ik eerder zien als een grapje. Het is een beetje een running joke. Overigens was het niet Gabe die dat zei, maar iemand anders van Valve! Fact checking!
Lijkt me nogal van belang voor dit artikel dat er wel even duidelijk gemaakt wordt dat Ricochet 2 vaak als codenaam wordt gebruikt voor Half Life 3.
Zo mee eens.

ik vond hl2 echt zo vet

een van de meeste beste games ooit
ik wacht zo op de opvolger
Als code-naam door de fans, niet het bedrijf. Hoewel het me onwaarschijnlijk lijkt dat ze echt Ricochet 2 aan het ontwikkelen zijn, hoeft niet per se Half Life 3 erachter schuil te gaan (maar dat hoop ik wel).
Met Ricochet 2 wordt waarschijnlijk Half-Life 3 bedoelt. Is inderdaad ooit als grap gebruikt omdat Ricochet een enorme flop was. Overigens vermaak ik mij (inmiddels 8 jaar!) nog steeds prima met de Source engine. Ik hoop dat die nieuwe engine net zo goed gaat worden.
Klopt, maar Valve weet natuurlijk heel erg goed dat de fans het als codenaam gebruiken. En of Ricochet 2 Half Life 3 is maakt niet echt uit, het blijft raar dat het totaal niet in het artikel genoemd wordt.
Ook Gabe Newell heeft het meerdere malen gehad over 'Ricochet 2': http://www.tomshardware.c...cochet-2-Steam,15419.html
Dat doet mij nou juist twijfelen. Ricochet was een van de weinige flops die Valve ooit heeft gemaakt. Dat nou juist daar een vervolg op komt lijkt me ietwat vreemd. Misschien een intern grapje, een codenaam voor iets heel anders.

[Reactie gewijzigd door DeathMaster op 12 november 2012 11:42]

HL2 is destijds kort voor de release aangekondigd, ik denk dat ze dit met HL3 ook weer willen doen. Geen problemen mee eigenlijk, tegenwoordig zie je beelden van games die pas 1,5 jaar later uitkomen. :)
Ik hoop zeer dat de nieuwe engine het zelfde aanvoelt. Source spellen zien er op een bepaalde manier fijn uit. Ze zien er niet uit als next gen games maar zo worden zo ook niet gepresenteerd.

Ik hoop ook zeer dat de controls het zelfde blijven aanvoelen. Alle Source spellen zijn vrijwel het zelfde als je kijkt naar hoe de physics etc werken. Dit heeft een gunsig effect of de mod/map community omdat die het gebruiken voor dingen als bunnyhop/surf/climb maps.

Het zal uiteindelijk wel goed komen met Source2.
Publiekelijk heeft het nooit heel erg goed gedaan, maar misschien doen ze het voor zichzelf.
Het zou je verbazen hoeveel potjes Ricochet ze daar nog speelden toen het spel amper bestond op 'game-nights'.
Ik ook, ik hoop vooral dat de nieuwe Source engine net zo'n goede uiterlijk/prestaties verhouding heeft als de huidige versie. Half Life 2 was mooier dan veel spellen die later uitkwamen en hogere systeemeisen hadden.
Een nieuwe engine die dadelijk aansluit op de nieuwe generatie consoles volgend jaar, de timing is perfect. Het zou me niet eens verbazen als Microsoft of Sony een grote zak met geld naar Valve heeft gebracht voor een (timed) exclusive op hun nieuwe consoles.
Het is wel tijd voor een nieuwe Source, CS:GO speelt nog net zoals CS:S, bij de volgende shooter verwacht ik wel meer
Please, verbeter CS 1.6 dan en laat dat kiddy gevoel wat CS:S heeft en CS:GO varen. 1.6 had echt de prima hitboxes en gevoel.
Het zou me niet eens verbazen als ze hebben gewacht tot Viktor Antonov Sokolov klaar was met dishonored, zodat hij zich nu verder kan richten op het uitwerken van city 17 voor half-life 3.. call it a hunch :+

Edit: Sokolov

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 12 november 2012 11:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013