Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 165 reacties

De verkoop van de Surface-tablet is bescheiden van start gegaan. Dat zegt Microsoft-directeur Steve Ballmer. De topman weigert exacte cijfers te noemen, maar wijt de lage verkopen aan de beperkte beschikbaarheid van Microsofts eigen tablet.

Omdat de Surface nog maar in enkele landen is uitgebracht en zelfs daar niet breed beschikbaar is, zijn volgens Ballmer de verkopen tot nog toe bescheiden gebleven. De Surface ging ongeveer twee weken geleden in de verkoop. Ballmer deed zijn uitspraken in een interview met de Franse krant le Parisien.

De tablet die nu te koop is, is de Surface met Windows RT. Binnen enkele maanden komt de Surface Pro uit, met Windows 8, een Intel-processor en een full-hd-scherm. De Surface Pro krijgt waarschijnlijk ook een hogere prijs, al is nog niet duidelijk hoe duur hij precies wordt. Ook ging er onlangs een gerucht over een 7"-Xbox Surface-tablet met de focus op gaming.

MS Surface

Reacties (165)

Reactiefilter:-11650158+1123+211+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik lees hier niemand die de Surface ook echt heeft. Ik heb er dus wel 1 en ik kan je verzekeren dat het een fantastisch apparaat is.
Helemaal niet buggy en traag zoals hier door sommigen wordt beweerd.
Het hele apparaat voelt zeer robuust aan. De kickstand is fantastisch en de beeldkwaliteit is gewoon heerlijk. Touchcover typen is super qua snelheid, ziet er mooi uit en dient tevens als beschermhoes.
Ik heb het nooit geprobeerd op mijn iPad, maar op de Surface kan ik meerdere accounts aanmaken, oa voor mijn vriendin, waarbij ieder account zijn eigen omgeving & apps heeft. Picture password is ook fantastisch.

Er zijn nog wel wat punten qua feedback:
1. Ja, er zijn nog niet veel apps, maar ik heb de Surface nu 2 weken en het aanbod groeit enorm hard. Apps die ik gebruik: Nu.nl, Nos, Evernote, Skype, een zwik aan games (oa Angry Birds, Wordfeud), Uitzending Gemist, BNR, Reddit, Volkskrant, TED, Tvgids, Engadget, Datumprikker, Office(!!), Remote Desktop, Buienradar en Lastpass. Voor mij persoonlijk voldoende om superproductief te zijn en tevens lekker te kunnen ontspannen.
2. Hij is wat zwaar om gedurende lange tijd in de hand te houden, maar dat vind ik persoonlijk ook van de iPad die ik heb. Als ik wil lezen pak ik liever mijn Sony e-reader.

Ik heb hem via Duitsland gekocht. Mocht iemand anders dit ook willen: je krijgt hier dan wel een Duits toetsenbord bij!
Ik snap overigens echt niet waarom Microsoft zo regiospecifiek diensten en producten uitrolt. Om marktaandeel te winnen had ik de Surface tegen kostprijs en direct wereldwijd weggezet. Je wilt mensen bekend maken met de nieuwe interface en met Microsoft als hardware leverancier. Volgens mij moeten ze nu niet sturen op marges op de hardware, maar richten op marges op de diensten en verspreiding van het Windows 8 OS.
Ik kan er niets aan doen maar als je in je eerste stukje al driemaal het woord fantastisch gebruikt, aangevuld met heerlijk, zeer robuust, super, mooi, helemaal niet buggy etcetera. bekruipt me toch het gevoel 'wij van wc-eend'.

Waarom heb je achter het gebruik van Office twee uitroeptekens staan? Is het gebruik van MS Office dan zoveel anders dan alle andere Office pakketten op de iPad of de Galaxy? Heb je ze uberhaupt wel vergeleken?

Nergens heb je het over de toegevoegde waarde ten opzichtte van b.v. een iPad of een Galaxy Tab. Ook zou ik graag willen weten wat je ervoor betaald hebt, hoe de garantie geregeld is bij import uit Duitsland?
De toegevoegde waarde is al simpel te beantwoorden: Office 2013, Multi User en full USB poort. En ja, het is ook een gevoel dat wanneer iets lekker werkt.
@Sake

Ik vind de toegevoegde waarde van MS Office wel meevallen. Zodra ik echt lekker wil werken kruip ik toch achter mijn PC of laptop. Voor het lezen is mijn tablet prima geschikt en voldoet OfficeSuite prima.

Multi User op een tablet begrijp ik ook niet zo, daar ik mijn eigen tablet heb. Net zoals mijn telefoon deel ik die niet met anderen. Liever twee Galaxy's (ieder zijn eigen) dan een ÚÚn Surface met mulit-user.

En full USB op mijn tablet, waarom zou ik dat willen? Ik laad hem op via de micro USB en that's it. Printen gaat via WIFI, al print ik bijna niets meer.

Ik zie het nou eenmaal zo, voor het zwaardere werk heb ik al een laptop met alles erop en eraan, voor de rest voldoet mijn Galaxy prima als tablet. Die twee zijn complementair, ze hebben een andere functie, ze vervangen elkaar niet.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 12 november 2012 17:35]

Ik vind de toegevoegde waarde van MS Office wel meevallen. Zodra ik echt lekker wil werken kruip ik toch achter mijn PC of laptop. Voor het lezen is mijn tablet prima geschikt en voldoet OfficeSuite prima.
Meerdere gebruikers (zoals ik), zijn het zat om mijn laptop van 2.5 kg steeds naar school te nemen voor een hoorcollege. Daar is de Surface rt echt perfect in. Voornamelijk komt dit door een goed office pakket. Kan gemakkelijk alles offline opslaan en daarna uploaden naar mijn dropbox account.

Daarnaast kan ik als ik aan het tikken ben gewoon gebruikmaken van een muis i.c.m. mijn Touch cover. Printen kan ik naar iedere printer in het netwerk (handig die ingebouwde printer drivers), eventueel via usb of via een app.

Ik ben volledig eens met petersmith eens en ben net als hij net zo super blij met mijn aanschaf. Tevens valt mij op dat meerdere ipad en android medestudenten eigenlijk dezelfde mogelijkheden van Windows 8 willen. Je merkt gewoon bij gebruik dat dit meer is dan alleen een tablet.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 november 2012 11:43]

Je bekijkt de punten puur naar jezelf en niet naar gebruikers in het algemeen. Je bent niet alleen op deze wereld. Vandaar dat Multi User dan ook blijkbaar geen nut voor je heeft ;)

Een troost voor je: Android komt er ook mee omdat zoveel gebruikers er om vragen.

En over USB. Zoveel legio mogelijkheden wat je hierdoor voor extra mogelijkheden geeft. Xbox controller met USB zender, even iets van iemands USB halen, bij gebruik van de desktop even snel een muis aansluiten enz.

En het rare is dat ik juist van een Android gebruiker zou verwachten dat hij/zij de extra mogelijkheden zou waarderen.
Nee, het is niet nodig voor jou en dus voor niemand :?
Nou wauw, multi-user. Dat ken Android ook. En Office 2013 is idd mooi. Gelukkig komt het ook naar Android dankzij Microsoft ;)
En de USB poort van Android kan praktisch ook alles aan.

Dus blijkbaar geen reden om over te stappen naar Windows RT. Niet echt een "GEWELDIGE" meerwaarde.

De iPad heeft trouwens ook wel goede Office apps heb ik al wel gezien.
Dat Multi User is heel wat meer dan wat Android heeft.
En er is maar 1 Office en dat is MS Office omdat dit zoveel gebruikt wordt. Of je nu wil of niet maar dat geeft 100% compatibilteit als ook in document layout.
De USB poort is uniek omdat het zoveel aan kan. Miljoenen devices waaronder heel printers.Van Xbox controller tot aan een Matrix printer.
http://microsoft-news.com...-port-dot-matrix-printer/
dat mlti user vindt ik eigenlijk al geen argument meer na de aankondiging van Android 4.2 en dingen zoals Kingsoft office dat ook gewoon prima en snel werkt.
Grappig dat mijn post door sommigen wordt bestempeld als off-topic/irrelevant :)

OT:
Eens, misschien heb ik iets te veel Apple product launches gekeken en overdrijf ik met mijn superlatieven.
Waarom ik uitroeptekens had staan bij Office had ik inderdaad moeten toelichten: Office wordt standaard meegeleverd op de Surface. Het voordeel van Office biedt in dit geval in mijn optiek echte toegevoegde waarde tov andere tablets qua productiviteit zodra de touchcover wordt gebruikt.
En nee, Office werkt vanzelfsprekend functioneel niet anders. Wel is het voordeel dat integratie met andere Microsoft producten als Skydrive nog wat lekkerder werkt, omdat deze eveneens standaard meegeleverd worden.
Ik heb Office op iOS nooit gebruikt, dat is betaald toch? En ik wist niet dat Office al beschikbaar was op de Galaxy tab? (vorig jaar iig nog niet: http://answers.microsoft....52-4913-98bb-b4ed43d74bc9)
Maar jij zegt van wel, dus waar kan ik daar meer over lezen?

Ik heb er 599 voor betaald in de Duitse Microsoft store. Garantie is zelfde als in de NL Microsoft store. En dat weet ik omdat ik zelf niet blij was met mijn touchcover met Duitse keyboard layout en deze afgelopen week (kosteloos) heb kunnen ruilen, zelfs NA de standaard 2 weken garantieperiode die er standaard staat voor product aankopen.
@Petersmith

Er zijn heel veel Office apps voor de Galaxy Tab beschikbaar. Geloof dat je standaard Thinkfree Office meegeleverd krijgt maar ik gebruik zelf OfficeSuite 6.

599 euro is mijn inziens een hele hoop geld voor een tablet, zeker in vergelijking met de Galaxy Tab2 die inmiddels onder de 299 euri zit maar goed, vergelijken tussen verschillende OS-en en hardware blijft erg lastig dus wellicht is de Surface de dubbele prijs wel waard.

De reden dat ik over de garantie begin, veel mensen onderschatten de problemen die ze bij eigen import tegenkomen wanneer ze garantie nodig hebben. Mooi om de lezen dat het voor jou in ieder geval prima verlopen is.
Ik heb op de Surface RT van een collega (die hem gratis kreeg op de //build/ conferentie vorige week) het spelletje Jetpack Joyride gespeeld. Dat ging BIJ LANGE NA niet zo soepel als op mijn HTC One S. De Surface beschikt over een Tegra 3 Quad core. Mijn HTC One S over een Snapdragon S4 dual core. Zouden dus ongeveer vergelijkbaar moeten zijn. Kan het dus alleen nog nog aan de software liggen: de port naar Windows 8 of Windows 8 zelf.
Nog niet geprobeerd. Een app update zal dit wel goed brengen. Het is ook nog een erg vers platform.
Daarom juist omdat het vers is. Is het goed af te wachten en niet gelijk in te springen in de hype. Dan krijg je slechte gebruikers ervaring van.
Dat is vreemd, hier draait jetpack joyride perfect(zonder lag). Het hem zelfs naast een ipad gehouden en zag geen enkele verschil in de gaming ervaring.
Ik heb sinds afgelopen donderdag ook een Surface en sluit me graag aan bj jouw ervaringen...

snel, robuust, kickstand is geweldig, ook touchcover bevalt super voor het typen.

Ik heb mijn Surface wel in de UK store gekocht, dus ik heb wel een qwerty klavier erbij... wat voor veel mensen misschien wel wat prettiger is dan een qwertz.
Wat ik niet snap is dat he hier: nieuws: Apple verkoopt recordaantal iPhones zegt dat Android zo'n Apple clone is.

"IMO is Apple echt niet beter dan Android en al helemaal niet beter dan WP7.
Android is (zeer goede) kopie van Apple en zeker betaalbaarder. WP7 is uniek qua interface.
Zou het gewoon eens proberen in een winkel en decide for yourself.:)"

en nu hebt je zo'n lovende woorden over dit product. het uiterlijk is inderdaad vernieuwend en ik had ook veel interesse erin (zeker omdat apps dan zowel op de desktop als de tablet als op de telefoon zoudenw erken) totdat ik tot de ontdekking kwam dat het een Apple-clone zou worden. Zo'n gesloten systeem waar je alleen via een eigen winkel producten kan kopen.

Voorlopig is mijn interesse dan ook weg, totdat Microsoft zou besluiten daarop terug te komen en het wel weer een open systeem te word. Toch het geen waardoor Microsoft groot is geworden.

Ik denk echter dat Microsoft daar pas op gaat terug komen als het geen groot succes word en juist doordat ze dit hebben gedaan betwijfel ik ook of het wel zo'n succes zal worden.

[Reactie gewijzigd door Devata op 12 november 2012 14:55]

Grappig dat alle sites de verkeerde quote quoten: http://www.engadget.com/2...ales-off-to-modest-start/

Update: Microsoft says Le Parisien missed the true emphasis of Ballmer's quote in a summary of its online article (which appeared prior to the full interview), and gave us the following statement:

When asked about Surface, Steve's use of the term "modest" was in relation to the company's approach in ramping up supply and distribution of Surface with Windows RT, which has only been available via our online store and certain Microsoft retail stores in the U.S. While our approach has been modest, Steve notes the reception to the device has been "fantastic" which is why he also stated that "soon, it will be available in more countries and in more stores."
Denk eerder dat het aan de prijs ligt.

Zitten veel mensen al te zeuren over de prijzen van Apple, maar Microsoft kan er ook wat van. Wil denk ik helemaal niet weten wat de Pro versie gaat kosten als deze versie al boven de 500 euro begint.

Als ze nou rond het prijspunt van Android tablets zaten, dan was het voor meer mensen interessant geweest. Maar nu is het echt voor de hardcore Windows geek.
Daar valt wat over te zeggen natuurlijk, de Surface kost 499 euro zonder cover, met 32Gb opslag (die je kan uitbreiden) en Office ingebakken (ja, dat is voor sommigen een pluspunt).
De iPad kost 499 euro zonder cover, met 16Gb opslag (zonder mogelijkheid om uit te breiden) en een notitie app (en nog wat apps, puur ter vergelijking met Office die je bij W8 RT krijgt).
Dus van prijs valt het nog best mee. Het grootste nadeel is gewoon dat het enkel via de Microsoft Store te koop is en niet eens in alle landen (BelgiŰ). Tel daar nog bij dat alle vaste medewerkers van Microsoft een exemplaar krijgen, dat zijn er al een kleine 90 000 minder die verkocht kunnen worden. Volgens mij heeft de tablet wel succes, ze moet alleen toegankelijker zijn :).

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 12 november 2012 10:12]

Alleen is er van de 32Gb van de Surface maar 16GB beschikbaar...
Alleen blijft van de 32Gb iets van 17 Gb over omdat de geinstalleerde software zoveel ruimte inneemt. Dat is de rede dat er uberhaupt geen 16 Gb versie van het RT tablet uitkomt.

Edit: oeps was al gezegd.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 12 november 2012 12:55]

Zoveel ruimte verbruikt, en het heeft niet eens een compleet Office pakket. Want Outlook draait niet op Windows RT.

[Reactie gewijzigd door Klik_Hier op 12 november 2012 17:54]

Je kan een micro-SDEC aansluiten t/m 128 gb, vind je dat niet genoeg aan opslag? Tevens is het wel mogelijk om outlook te draaien. De ingebouwde mail app ondersteund probleemloos webmail op exchange basis (en elke andere webmail)
Ze schermen met 32GB en een prijsstelling gelijk aan een iPad met 16GB. Daar blijft effectief 16GB van over. Ik snap best dat het OS en apps ruimte inneemt. Maar ik vind het teleurstellend hoe MS het voor elkaar krijgt zo'n inefficient om te springen met ruimte, als ik het vergelijk t.o.v. Android en iOS.

Outlook is meer dan alleen mailclient.. Een van de dingen die ik gebruik is mailmerge. Dat werkt o.a. in combinatie met het contactbeheerdeel van Outlook. Zoiets kan dus niet. Via een ander programma kan, want je kan niks installeren in de classic omgeving. Die classic omgeving is echt een gedrocht van een oplossing om een halve versie van Office te kunnen draaien op Windows RT.
Outlook is meer dan alleen mailclient.. Een van de dingen die ik gebruik is mailmerge. Dat werkt o.a. in combinatie met het contactbeheerdeel van Outlook. Zoiets kan dus niet. Via een ander programma kan, want je kan niks installeren in de classic omgeving. Die classic omgeving is echt een gedrocht van een oplossing om een halve versie van Office te kunnen draaien op Windows RT.
Blijkbaar nog nooit Windows 8 uitgeprobeerd neem ik hier op uit? Snap niet dat jij plus twee gemod wordt. Dat jij het raar vindt dat de rt versie niet de volledige 32 gb kan benutten wegens het os, ik heb er totaal geen problemen mee. Dit komt voornamelijk wegens de vele voordelen wat de iPad nooit gaat bevatten( lees voor de grap eens de reviews op tweakers.net).

Daarnaast is het wel gewoon mogelijk om te mailen net als de outlook versie. Al mijn contacten van twee exchange mail adressen worden netjes opgeslagen in de personen app en werkt pefect samen met de mail app. Ik kan ze daarnaast koppelen aan mijn Facebook contacten. Al mijn agenda punten komen ook netjes terug in de agenda app. Als mijn wp7 of mijn outlook 2010 op mijn desktop openen zie ik letterlijk dezelfde informatie, wat wil je als iter nog meer?

Om terug te komen op het stukje niet kunnen installeren in de desktop omgeving, dit hoef je de surface rt gebruikers echt niet op te wijzen, dit wisten we al bij de aankoop. :?

[Reactie gewijzigd door vali op 13 november 2012 11:42]

Ik zeg dat het Office pakket onvolledig is. Waar beweer ik niet er niet gemaild kan worden? Ik noemde alleen als voorbeeld mail merge, om aan te geven dat het een halve versie van Office is. Er zijn veel meer Office functie, waarbij Outlook en Access heel handig kunnen zijn. Ik vind sowieso het ontbreken van Access in studentenversies van Office een gemis, omdat menig opleiding databases aan bod komt. Maar het kan op RT gewoon niet eens ge´nstalleerd worden. Zelfs macro's, Visual Basic Scripts en addons is niet mogelijk. De studentenversies van van de desktop (Windows 8) kennen deze beperkingen niet. Ik heb als student vaak genoeg bepaalde tooljes moeten draaien op mijn "studenten" Office. Maar dat zal per studie wel verschillen.

De enige Surface tablets die nu uit zijn, werken op Windows RT. In die classic omgeving van Windows RT kun valt installeren. Dus waar slaat die opmerking over Windows 8 op?
Zie je mijn avartar? Windows 1.0 logo. Ik heb alle versies van Windows gebruikt, inclusief NT en Windows 8 gebruikt.
Maar aan het einde van de dag zijn beiden Ą499 en heeft de iPad meer gebruikers, meer apps, meer bekendheid en over het algemeen gewoon meer de markt mee. Wanneer een consument dan is het volgens mij wel duidelijk waar deze voor kiest.
Want hoeveel consumenten hebben nou echt office nodig, laat staan op een tablet. Dat zijn er niet zo veel. Om marktaandeel te winnen moeten ze stunten op prijs, want de iPad heeft op alle andere punten de wind mee.
De iPad heeft haar grote marktaandeel ook te danken aan de (destijds) agressieve prijsstelling. Een beetje na´ef dat Microsoft denkt meteen in de zelfde prijsklasse te kunnen gaan zitten.
In de praktijk krijg je nu gewoon minder tablet als je een Surface koopt in tegenstelling tot een iPad 3/4. Dat is gewoon een feit.

Kijk naar de apps en de gehele markt om de iPad heen. De surface heeft dat gewoon niet. En daar moet je je prijs op instellen. De Surface is in de praktijk gewoon veel minder waard dan een iPad. Net zoals een Android tablet minder waard is als een iPad omdat daar minder tablet apps voor zijn.
Volgens mij heeft Microsoft wel een emulator uit gebracht voor Windows Phone 7 apps naar Windows RT waardoor die apps makkelijk zijn over te zetten. omdat Windows 8 en Windows RT ook in dezelfde kernel zijn geschreven zijn apps makkelijker voor beiden te ontwikeen, hetzelfde geldt voor Windows Phone 8 en Windows RT.
Mensen zeuren wel over de kosten van Apple, maar ze worden wel verkocht. En niet te zuinig, dus ik snap best dat MS dat prijs pijl wil volgen.

En in tegenstelling tot bij Apple heb je voor een Windows Tablet wel keuze van leverancier. Vind je MS te duur, dan kun je bij Asus, Acer, Sony etc. kijken.

Plus de Pro versie is qua hardware meer een laptop, waardoor de prijs al hoog komt te liggen.
De grootste vraag is naar het instapmodel en die is een tijdje niet leverbaar geweest. In een aantal landen de 32GB versie met TouchCover ook niet. Lijkt dus een kwestie van de vraag niet aankunnen.
Er ging een gerucht dat MS er slecht 3-5 miljoen had besteld. Dat vonden mensen al laag, maar ja, het is natuurlijk het perfecte excuus voor lage verkopen "ze zijn uitverkocht"!

http://www.gsmpedia.nl/mi...5-miljoen-surface-tablets
http://webwereld.nl/nieuw...ce-tablet-vanaf--499.html

Als je dan nagaat was Samsung en natuurlijk Apple doen met hun verkopen van een nieuw apperaat dan mag het duidelijk zijn dat MS wel heel terughoudend is geweest.

Het is ook niet voor niets dat de Surface NIET is geadverteerd als een iPad killer maar als een hybrid tussen tablet en laptop.

http://www.slate.com/arti..._worse_than_the_ipad.html

En nu de fanboys even wat stiller zijn op zoek naar de volgende windows versie die het toch ECHT gaat worden komen de negatieve reviews binnen. Dat het apperaat langzaam is, dat de covers toch echt niet lekker typen en als je een slechte typ ervaring wil er genoeg bluetooth keyboards zijn. Dat Windows gebruiken waar geen windows software op werkt zinloos is.

We zullen het na de kerst zien maar ik denk dat MS door de Surface RT eerst uit te brengen zichzelf weer een slechte naam heeft gegeven en dat de Pro veels te duur gaat worden.
Er ging een gerucht dat MS er slecht 3-5 miljoen had besteld.
Alles is relatief natuurlijk, de vorige tablet die met veel bombarie werd geintroduceerd, de HP Touchpad, verkocht slechts 25.000 van de eerste batch van 270.000 stuks. Te weinig bestellen is natuurlijk vervelend, maar ze raken ze in elk geval wel kwijt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 november 2012 11:33]

Je zegt wel dat de fanboys positieve reviews schrijven over de Surface maar volgens mij zijn er helemaal niet zoveel Microsoft fanboys :).
Ik heb een surface gebruikt bij een kennis en ik heb eigenlijk niets gemerkt van alle problemen uit de door jou aangehaalde review. mijn kennis vertelde wel dat het apparaat in eerste instantie niet helemaal vloeiend werkte maar dat het na het binnenhalen van in zijn ogen overdreven veel/grote updates allemaal wel prima werkte.

De nieuwe ipad heb ik naast de surface gebruikt en die werkte inderdaad in veel gevallen net iets sneller/mooier maar het verschil was niet extreem groot en de surface werkt verder prima. Voor een eerste poging is de Surface RT een prima apparaat, Microsoft heeft altijd moeite om op gang te komen in een markt waarin ze laat zijn ingestapt. De originele Xbox had ook veel problemen en beperkingen maar de Xbox360 is een prima en populair apparaat gebleken.

De pro gaat waarschijnlijk ruim 1000 euro kosten, dat is voor een tablet inderdaad erg duur echter voor een ultrabook met wacom pen en mogelijkheid om als tablet te gebruiken is dit een redelijke prijs.
Als de 360 enige indicatie is, kan Microsoft het inderdaad ver schoppen in deze markt. Aangezien de vaart er bij Apple wel uit is en Android weinig spectaculairs doet qua tablets en de bijhorende UX, liggen er wel wat kansen.
Ze kunnen vast de vraag niet aan, maar denk ook dat ze erg weinig geleverd hebben (en daarom ook geen cijfers bekend willen maken).

Als je ziet dat Apple bij introductie ook uitverkoopt, maar wel miljoenen levert in de eerste week en je ze ook daadwerkelijk in de winkel kan uitproberen. Heb nog nergens een Windows Tablet zien liggen om even te proberen. Denk dat veel mensen niet blind een tablet met een totaal nieuw OS gaan kopen, zonder dit eerst zelf uit te proberen.

Wachten is op third party tablets met Windows RT.
@Gravedigger 3rd party tablets met RT liggen al in de winkel hoor (oa Samsung, Sony).
In Nederland zijn Windows RT tablets toch nog erg schaars, ik heb er bij de Makro, MediaMarkt en Staples Office Centre hier in de regio van het weekend geen gezien.
Persoonlijk had ik meer concurrentie verwacht van de oems, zeker in landen zoals Nederland waar de Surface (nog) niet verkrijgbaar is liggen kansen voor de OEMS, prijstechnisch concurreren met de surface rt kan ook geen probleem zijn want het is gewoon een duur apparaat.
de pro is dan ook veel interessanter. voor de pro heb ik wel oog. alleen wil ik deze eerst een keer zelf voelen mrt dat speciale toetsenbord voordat ik er over denk om hem te kopen.
Ik heb vorige week even kunnen spelen met de Surface tablet van een collega. Het speciale toetsenbord typt echt geweldig, zeker als je fatsoenlijk blind kunt typen. Je drukt de toetsen niet fysiek naar beneden, maar bij een aanslag krijg je een subtiel geluidje te horen. De eerste regel die je typt is het even wennen, maar daarna typ je even snel als met een normaal toetsenbord.

De tablet zelf werkt ook verbazingwekkend goed, Windows 8 komt hier pas goed tot zijn recht (i.t.t. op de desktop, daar kan ik maar niet aan wennen). Je klikt de tablet in het toetsenbord, sluit er eventueel een willekeurige muis op aan en je hebt een apparaat dat veel meer biedt dan een iPad of Android tablet. Office werkt goed, het is alleen jammer dat het geen echte 'Metro' applicatie is, hij draait gewoon op de desktop. Even een USB stick er in pluggen om wat bestanden te kopiŰren is geen enkel probleem, dat hoef je met een iPad niet te proberen. Fatsoenlijk multitasken is ook geen probleem.

Het enige nadeel is dat de Windows Store nog niet genoeg apps bevat, daar hebben de App Store en Play Store toch wel een grote voorsprong. Hopelijk wordt dit snel beter, want een tablet zonder apps is toch wel redelijk nutteloos.

Straks met de Pro versie heb je echt een desktop PC in tablet formaat. Maar dat ding is alleen interessant voor zakelijke gebruikers of de echt veeleisende tweakers.

[Reactie gewijzigd door robpol op 12 november 2012 10:21]

Even een USB stick er in pluggen om wat bestanden te kopiŰren is geen enkel probleem, dat hoef je met een iPad niet te proberen.
Dit wordt een beetje een oubollig argument, in deze tijd van Dropbox, Box, Google Drive, Skydrive, iCloud, et cetera. Het gebruik van deze clouddiensten in combinatie smartphones, tables en traditionele notebooks, desktops levert een naadloze workflow. Hier kan geen USB-stick tegenop.

Het voelt een beetje als klagen over het gebrek aan een cdrom-drive in een notebook (ook in geen jaren gebruikt).
Tenzij je sommige persoonlijke gegevens liever niet toevertrouwd aan een cloud dienst.
Tenzij je ergens zonder internetverbinding zit (te traag of veel te duur in het buitenland)
Tenzij je grote/veel bestanden snel wil bekijken zonder die eerst te moeten uploaden (de foto's van een vriend die hij op zijn stick bij zich heeft)

Dus waarom geen USB poort voorzien en je gebruiker meer mogelijkheden geven? Plaatsgebrek (micro-usb) en kostprijs zijn alvast geen argumenten meer.
Je hebt ook technology als GOOD. http://www1.good.com/mobi...cure-mobile-collaboration Hiermee kan je erg makkelijk ook BYOD mee promoten. Waarbij een centrale cloud dienst en dat ook je eigen gecreerde cloud oplossing. Toch jou toegang geeft tot de document waar jij toegang tot nodig hebt.

Afhankelijk van de editing software en document type kan je deze op bijna alle platformen bewerken en weer delen met je collega's.

Daarnaast zit er ook encryptie op de bestanden. Door een sleutel (wachtwoord) die aan bepaalde eisen moet voldoen en maar beperkt geldig is en max aantal pogingen.. Kan je de bestanden ook netjes op je eigen toestel plaatsen.

Maar je zal overal wel eens lopen dat je niet verder komt is het niet door technology is het wel door de menselijke factor.
Tenzij je sommige persoonlijke gegevens liever niet toevertrouwd aan een cloud dienst.
Heeft Gmail geen moment in de weg gestaan...
Natuurlijk wel. Ik kan me niet voorstellen dat er veel bedrijven zijn die voor hun zakelijke mail Gmail gebruiken. De cloud heeft de toekomst maar is ook (nog) niet veilig genoeg. Voorlopig blijft USB de beste oplossing om je data op een encrypted stick te zetten.
Als ik bestanden wil bewerken waarvan de inhoud zeer gevoelig is dan ga ik deze niet in de cloud zetten. Daarbij komt dat het percentage van de gebruikers die daadwerkelijk met cloudopslag werkt nog erg klein is.
Als je info zo gevoelig is dat je het niet via de cloud durft over te zetten, dan heb je toch echt wel een verloopstekkertje in je koffertje liggen. Sterker nog, informatie die dermate gevoelig is zou je al niet eens op een mobiel device moeten willen hebben.

Hoewel ik het eens ben met het argument dat een usb aansluiting handiger was geweest, is het argument dat je het met een iPad niet hoeft te proberen inderdaad wat gedateerd. Er zijn genoeg alternatieven om je bestand op de juiste plaats te krijgen.

Het is zoeken naar een stok om mee te slaan, meer niet.
Wel grappig dat je IOS en Android tablets afschrijft ten opzichte van een systeem waar, zoals je zelf al aangeeft, vrijwel geen apps voor zijn en niets meer is dan een uitgeklede PC. Voor mij zijn tablets juist interessant omdat ik er geen toetsenbord en/of muis voor nodig hebt.
Om de surface te bedienen heb je ook geen toetsenbord of muis nodig, het toetsenbord is een extra optie. Er zijn inderdaad nog niet veel apps maar vrijwel geen is ook weer overdreven.

Zaken zoals een USB poort zijn toch wel mooie extra's ten opzichte van een Ipad maar inderdaad het beperkte aantal beschikbare Apps in combinatie met de hoge prijs maakt dat de nieuwe iPad op dit moment toch wel een heel interessant alternatief is.
Vrijwel alles wat de Surface RT kan dat kan een Samsung Galaxy Tab 2 ook voor een stuk minder geld.
Toch verwacht ik wel dat RT straks Android gaan slopen. Microsoft gaat het gat vullen tussen IOS en Android. De flexibiliteit van Android met de afwerking van IOS. Ik werk nu mobiel een jaar met Android (IOS te duur en breekbaar) en kan niet wachten om het te vervangen. Qua tablet blijf ik aan IOS, maar mobiel stap ik graag over.
Android is veel flexibeler. Microsoft heeft heeft veel meer eisen. En Android kun je zelf hardware en drivers toevoegen zonder problemen. Je kan de source zo aanpassen. Dat kan niet met Windows 8 RT.

Het haalt bij lange niet de flexibiliteit van Android. Android is compleet modulair opgebouwd uit applicaties. Zodat je bijvoorbeeld een compleet ander toetsenbord kan installeren. Wat dat is enkel eigenijk een app.
Tevens kun je sociale applicaties integreren in je contacten waardoor de sociale integratie veel meer modulair is opgebouwd dan bij Windows RT.

Windows beperkt echter tot twitter en facebook integratie en steekt een middelvinger op naar andere sociale bedrijven. Microsoft kiest de bedrijven uit die mogen ge´ntegreerd worden. Ik voorzie hier grote machtsmisbruik !!!!

Tevens kan je veel meer aanpassen aan iOS met een jealbreak dan bij Windows Phone of RT. Windows RT en WP zijn veel geslotener dan Android en iOS bij elkaar.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 12 november 2012 17:20]

En Android kun je zelf hardware en drivers toevoegen zonder problemen.
Buiten een paar hackers en hobbyisten, wie doet dat? Van al die honderd miljoen Android telefoons, hoeveel hebben er een custom kernel met zelf gecompileerde drivers aan boord en/of extra bijgesoldeerde hardware?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 november 2012 18:05]

@Texamicz
Echt zit paar posten van je te lezen en het slaat allemaal kant nog wall. Duidelijk geen ervaring wat de gemiddelde consument wilt en teveel gefocust op customisation.

Ik heb nu twee weken mijn surface rt en kan veel meer dan android en IOS van kunnen dromen.

Korte samenvatting wat deze twee andere OSen niet kunnen:
-usb muis/keyboard en zelfs een printer van3 jaar oud.
-externe hardisk aansluiten en gebruiken maken van een explorer (geen gare app)
-micro SDEC t/m 128gb voor films en muziek
-volledige flash ondersteuning in ie10
-Gratis office pakket.
-Perfecte opslaan van dropbox files offline op de surface.
-Bijna alle apps die voor op de Marketplace te vinden zijn voor x86, werken gewoon op RT basis.
-Volledig ge´ntrigeerde mail functie(exchange werkt perfect)
-Door goede samenwerking tussen het OS en de hardware werken alle apps van de Marketplace vlot en snel.

Kan hiermee nog tijd doorgaan met dit rijtje.
Windows beperkt echter tot twitter en facebook integratie en steekt een middelvinger op naar andere sociale bedrijven. Microsoft kiest de bedrijven uit die mogen ge´ntegreerd worden. Ik voorzie hier grote machtsmisbruik !!!!
Zijn dit naast msn en Skype niet de grootste user base? Daarnaast brengt Microsoft office, lync, meerdere games en Skype voor andere platformen uit. Enige wat ik google voor Microsoft OS zie maken is de browser en een gare zoekfunctie app. Youtube zie ik namelijk er nog steeds niet tussen staan.

Om verhaal kort te maken, kijk eens iets verder dat je tweakerbril en zie het vanaf de consumenten kant. De meeste klanten die in mijn winkel komen waar ik werk zijn lyrisch enthousiast over Windows 8 en er zijn al vele die een tablet hebben gekocht.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 november 2012 20:41]

De surface pro heeft gewoon de volledig versie van Windows 8 dus alles wat je met Windows kunt kan je ook hier mee doen. Met die i5 zal het ook veel snel werken. Dus alle softwarematige dingen die je op je Windows 8 pc draait kan je ook op de Surface Pro draaien.
Wat biedt het nou precies meer dan? Wees eens specifiek. Dat mis ik nou altijd bij dat Windows 8 gepraat overal. Wel zeggen dat het beter is. Maar niet waarom.....
W8 heeft een fatsoenlijke desktop UI, zodat je je tablet in een dock kan prikken en er thuis of op kantoor normaal op kan webbrowsen, PhotoShop, volwaardige Excel, en alle andere Windows applicaties die er zijn - met muis en keyboard. Er is nog niet 1 device/OS die dat kan. iOS en Android zijn waardeloos als desktop en de meeste apps zijn veel beperkter qua functies, Windows XP/Vista/7 waren slecht als tablet OS, en idem met OS X (wat ook nog eens alleen in combinatie met een hele dure netbook Macbook Air te koop is). Voor Ubuntu is er geen goede tablet hardware te koop.

Ik snap de zin van Windows 8 RT niet echt, maar Windows 8 Pro op een tablet vult IMO een reele niche, nog los van de betere integratie mogelijkheid met enterprise netwerken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 november 2012 17:34]

Het grote voordeel van Windows RT is dat het draaid op ARM chips en dat die veelal goedkoper zijn en voor het systeem ook beter omdat RT een stevig afgeslankte versie van Windows 8. Ook zijn ARM chips vaak zuiniger en zit er in de ARM chips markt op dit moment meer vooruitgang dan in de X86\64 markt.
Ook zijn ARM chips vaak zuiniger
Niet in dit geval van Windows 8 tablets in elk geval, Clover Trail is iets zuiniger dan Tegra 3, iets sneller qua cpu en iets trager qua gpu.

Er bestaan wel zuiniger ARM chips (oa in budget telefoons, etc), maar die zijn weer te traag voor tablets.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 november 2012 22:27]

Ik had inderdaad specifieker moeten zijn. Ik bedoel natuurlijk bij dit artikel Windows 8 RT.

De PRO zou ik zelf ook wel willen :) Maar de RT zie ik als een flop.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 12 november 2012 18:47]

Straks met de Pro versie heb je echt een desktop PC in tablet formaat. Maar dat ding is alleen interessant voor zakelijke gebruikers of de echt veeleisende tweakers.
Je krijgt ook nog de Clover Trail based tablets, die zijn eigenlijk interessanter. Vergelijkbare performance/accuduur/gewicht etc als de Tegra 3-based Surface RT tablets, maar wel Windows 8 Pro. Weliswaar zo'n 100 euro duurder dan de Surface RT, maar je krijgt er 64 GB en een veel uitgebreider OS voor terug.

Je kan sceptisch zijn over het idee van een Atom, maar als je bedenkt dat die Clover Trail als cpu ongeveer vergelijkbaar met een AMD E-350 en een Pentium 4 @ 3.7 GHz performt, is daar toch prima mee te werken. Die Ivy Bridge Surface Pro is natuurlijk gigantisch veel sneller, maar ook veel duurder en zwaarder - veel meer een Ultrabook tegenhanger dan een iPad/Note/Nexus concurrent. Ik denk dat die Clover Trail tablets veel meer potentie hebben, zeker icm een docking station onderaan je bureaumonitor.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 november 2012 17:04]

De eerste reviews over Atom based tablets waren niet erg positief. er zou te weinig pure CPU en GPU kracht aanwezig zijn om Windows 8 Pro vloeiend te kunnen draaien.
Ze zijn pas net een week uit en de reviews van de echte produkten (dus niet de pre-productie versies met W8 betas) zijn voor zover ik kan zien behoorlijk positief. Die Atom mag dan geen Core i5 zijn, sneller dan een Tegra 3 is-ie uiteraard wel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 november 2012 21:32]

@robpol:
Mag ik vragen waar jullie de Surface vandaan hebben? Ik kijk regelmatig in de country list en Nederland staat er nog steeds niet bij:
http://www.microsoftstore...bPage.Country_Region_List

Het zou bijvoorbeeld goed zijn om te weten of de Duitse shop van MS naar Nederland wil exporteren.
Precies, alles leuk en aardig maar ik zal het toch vooral als laptop willen gebruiken, wil hem eerst in de winkel kunnen testen met de beide toetsenbordjes (de rubberen 'cover' en het stevigere plastic model)
Apart dat ze de pro niet direct uitbrengen. Denk dat de geinteresseerden in een Windows tablet toch neigen naar een 'volledige' Windows omgeving. Mogelijk dan andere launchcijfers.
Ik zie de 'pro' ook niet meteen als 'killer'.

Het klinkt misschien leuk, maar bij een 'volledige' Windows omgeving hoort ook 'volledig' beheer. En ga jij maar eens naar systeembeheer met de mededeling dat je komende tijd 5 extra apparaten, met images en alle ellende moet gaan ondersteunen. Het gemiddelde bedrijf is terug naar 1 of 2 modellen in een paar jaargangen.

De iPad wordt door veel bedrijven 'gedoogd', de Android tablets volgen in het kielzog. Een Win8 RT tablet mag hierin mee. Maar een volwaardige Windows 8? Op een eigen device? Op een vreemd merk? (Vergeet niet, de meeste bedrijven hebben alleen Dell of HP of..., dan is Microsoft voor hardware niet acceptabel)
En zonder domein login is Sharepoint, Exchange, ... allemaal niet meer te gebruiken, zeker niet als je het hebt over 'echte' programma's en anders kun je net zo goed weer een iPad pakken.
Exchange en SharePoint zijn prima te gebruiken hoor zonder domein. Je hebt alleen geen SSO.

Verder vind ik het maar een vreemde uitspraak van Steve Ballmer. Ik zit erg te azen op een WRT tablet en heb de Engelse, Franse en Duitse Microsoft stores nauwlettend in de gaten gehouden (voor zover dat kan) en alle 32GB versies zijn uitverkocht. Ja de oplage is beperkt en de WRT is in maar een 5 tal landen uitgebracht, maar volgens mij gingen ze als warme broodjes.

Kom ik weer bij het punt van de slechte marketing bij MS. Het zelfde met Windows Phone 8, ze willen graag een graantje meepikken van de smartphone en tablet markt. Zorg dan wel dat wanneer je iets aankondigt, dat je producten ruimschoots leverbaar zijn en dan ook wereldwijd en niet in een bepaald aantal landen. Dit geld voor de Lumia 920 als de WRT tablet. Alleen te verkrijgen in DE, FR, UK, VS en AUS. Dan is het logisch dat je verkopen bescheiden zijn. Echt Apple doet dat zoveel malen beter (en dat zeg ik als anti-apple persoon)
Vergeet niet dat Microsoft er baat bij heeft om te zeggen dat de verkoopcijfers matig zijn. Zij hebben in de wiek geschoten hardwarepartners tevreden te houden....
Dat is een goed punt, de SurfaceRT is ook niet zo agressief in de markt gezet als bijvoorbeeld de Xbox 360 destijds. Maar overall uitverkocht zegt helemaal niets want dat was met de Lumia 900 in de VS ook en uiteindelijk was niet een het succes waar men op hoopte :P.
De Surface RT is een directe concurent van de nieuwe ipad, echter heeft de RT alleen Office als echte extra, als je puur kijkt naar wat je krijgt voor je geld dan is de nieuwe ipad een veel betere investering. Zelf had ik gehoopt dat de oem's prijstechnisch de concurrentie met de Surface RT aan zouden gaan, daar is namelijk genoeg ruimte voor maar de OEM's durven zoals altijd weer nergens op te gokken.

Ik krijg zelf het idee dat de Surface RT vooral is ontstaan omdat Microsoft ervaring wil opdoen met ARM hardware. Het marktaandeel van Windows RT tablets is voor Microsoft op dit moment niet erg relevant, het marktaandeel van Windows 8 pro tablets wel! De Surface Pro heeft in tegenstelling tot de Surface RT wel meerwaarde ten opzichte van de concurrentie, als de Surface pro nu beschikbaar zou zijn dan zouden wij onze medewerkers in plaats van een dure ultrabook een Surface Pro meegeven want de pro kost ongeveer evenveel als een ultrabook maar biedt veel meer mogelijkheden dan de gemiddelde ultrabook.


@MRELynx,
De marketing van Microsoft is inderdaad een drama, ze proberen een plek te veroveren in de consumenten markt maar zijn als bedrijf nog veel te zakelijk ingesteld. Vroeger had het bedrijfsleven zware invloed op de consumenten markt tegenwoordig is het eerder andersom en de ervaring voor de eindgebruiker is nooit Microsoft's sterkste punt geweest

[Reactie gewijzigd door dutch_warrior op 12 november 2012 11:27]

Ik denk dat de pro niet goed zal verkopen. De reden hiervoor is dat die knoest bijna een kilo weegt... nu hebben we eindelijk hanteerbare tablets van rond de 500 gram. en brengt microsoft er eentje uit van 903 gram... lekker op de bank een boekje lezen op het ding? even op internet of een spelletje doen? No way! Dat gaat echt niet werken op een stoeptegel van bijna een kilo.

[Reactie gewijzigd door sygys op 12 november 2012 16:21]

Het probleem is dat er gewoon mensen zijn die vastzitten aan een windows systeem. Ik wil best een tablet hebben, ik gebruik mijn huidige laptop ook bijna als tablet. Gewoon op de bank tweakers lezen, youtube kijken e.d. maar die laptop weegt gewoon ruim 1.8 kg.

Het is alleen jammer dat ik voor een paar programma's vast zit aan windows (x86 dus geen arm). De surface pro lijkt mij dan een mooie middenweg.
Het is dan ook bedoeld als zakelijke tablet en bijna een desktop replacement
Vergeet niet dat Microsoft er baat bij heeft om te zeggen dat de verkoopcijfers matig zijn. Zij hebben in de wiek geschoten hardwarepartners tevreden te houden....
Zeker weten?
Of gaan die hardwarepartners nu zeggen: "Zie je wel, Windows RT verkoopt niet, waarom zouden wij daar moeite in steken?"


edit: Fix quote tag

[Reactie gewijzigd door PPie op 12 november 2012 13:10]

Tsja,

De PRO trekt mij ook wel aan. Echter de grote manke been van de PRO versie is de prijs die waarschijnlijk boven de 1000 euro valt. Niet veel mensen zullen zin hebben om dat er voor te betalen terwijl het professioneel en zakelijk gezien heel mooi is.

De RT trekt mij totaal niet aan. Dat kun je net zo goed een iPad kopen die veel meer tablet gebaseerde apps heeft. De RT is in het begin gewoon waardeloos. Het is een beetje Kip/Ei verhaal. Misschien in de toekomst wanneer de marktaandeel groot is zou het interessant zijn. Daarom het kip/ei verhaal. Net zoals de apps op Windows 8 mij nog zeer teleurstellen, zeer zeker qua functionaliteit achter blijven aan apps op iPad of zelfs Android tablets.

Tevens laat Microsoft niet echt zien waarom een Surface tablet nou echt beter is. Het voelt alsof het om de feeling gaat in hun reclame's maar ik wil graag dingen zien die echt beter zijn als iPad of Android tablet. En dat is er niet echt. Niet echt killer features.
Dan is er voor jou dus deze. Surface RT qua performance/accu/etc, Surface Pro qua OS, en qua prijs er aardig tussenin ($599 in de VS voor de 64 GB versie).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 november 2012 18:21]

Um, de Pro ondersteund juist het joinen aan een domein.
Bij RT kan dit niet hoewel dit geen enkel probleem is aangezien je de standaard RDP client tot je beschikking hebt in RT waardoor je dus via RDP of RemoteApp alsnog alles kan doen (als ik vanuit huis werk gebruik ik meestal Outlook in een remoteApp ipv via een volledige RDP omgeving en dit werkt perfect)
Een Windows tablet moet foutloos integreren in een bestaand netwerk hoor. Laat dit nu juist een sterkte zijn.
dat is persoonlijk. ik heb liever de surface met windows RT. Ik wacht alleen nog even totdat hij bij een 3e partij te koop is. dat is vaak beter voor de prijs.
probleem is denk ik voor velen de prijs. het OS is naar mijn idee ideaal voor een tablet.
Waarschijnlijk willen ze eerst de launch verkoopaantallen van de RT analyseren, zodat ze een betere inschatting kunnen maken voor de pro. Microsoft heeft geen enkel referentiekader op dit gebied, dus ze doen het voorzichtig aan.

Wat ik trouwens belachelijk vind, is dat ze geen exacte verkochte aantallen vermelden. Dat is echt een zwaktebod, maar geeft misschien ook wel aan dat ze zeer onzeker zijn over het zelf betreden van de tablet markt. Koudwatervrees.
Ik denk dat de Surface tablet succes verdient en echt wat kan bereiken op de tabletmarkt. Het OS is innoverend, intuitief, vloeiend en stijlvol. Een ware concurrent voor de iPad waardoor Apple serieus moet gaan innoveren om bij te blijven.

Ik denk echter dat Microsoft niet duidelijk is in hun verhaal/boodschap. De advertenties zijn spectaculair, maar focussen helemaal niet op features. Alleen maar spektakel met artiesten, muziek en grafische elementen. Features hoor je erg weinig over.

Apple legt juist alleen maar de focus op features. Iedereen weet daarom wat de iPad allemaal kan. Bij de surface is het voor de consument geheel onduidelijk wat RT precies is, wat je met de PRO kunt, wat de meerwaarde is, en erger nog; wat je Řberhaupt met de Surface tablet kunt.

En dan is Microsoft ook nog eens zo koppig om hun desktop/tablet UI te combineren. Dat zorgt natuurlijk al helemaal voor de ultieme verwarring bij de doorsnee consument.
Het OS is innoverend, intuitief, vloeiend en stijlvol.
Als ik de videoreviews zo een beetje bekeken heb is dit dus niet zo. Het is niet vloeiend op de ARM, het is buggy, en de uitstapjes buiten Metro zijn niet intu´tief. Het is een jack of all trades, master of none.
Dan heb jij bijvoorbeeld de 2 reviews in Pricewatch van de gelukkige bezitters hier op Tweakers zeker nog niet gelezen... dat niet vloeiend lopen is al opgelost of geheel niet aanwezig.

Microsoft maakt wel de grote fout dit niet op grote schaal te introduceren! Als je hardwaremakers ook zo laat zijn: doe het dan zelf en heb er lak aan gezien te worden als een 2e appeltje. Dit tablet kan je veel van zeggen, maar is de eerste in lange tijd die inderdaad innoveert!

Daar onderschat ballmer even het effect, er zitten meer mensen op dit tablet (RT en later ook Pro) te wachten dan hij denkt. Dat is wat ik bij de mensen om mij heen merk.

de helft van mijn redelijk gevarieerde noob vriendengroep heeft van elkaar de de WP7.5 phone afgegeken en wil daar nu eindelijk een herkenbaar tablet naast!
Wat is er dan innovatief aan? Een interface die al een paar jaar op Windows Phone te krijgen is ( en daar niet niet aansloeg), het lage resolutie scherm, de verouderde soc? Een extern toetsenbord is al tijden verkrijgbaar voor Android en iOS tablets dus dat kan het niet zijn. Of misschien een USB poort?

Ik hoop dat het aanslaat hoor, maar het is meer volgen wat de markt doet dan innovatief zijn.
Multi User, Office 2013 enz enz. Je mag ook zelf eens verder kijken dan je neus lang is.
Offiice 2013 is juist hetgeen wat mij totaal niet boeit. Alsof ik daar een tablet voor aanschaf :O En dan ook nog eens in die niet touch-vriendelijke desktopomgeving. Met innovatie heeft dat helemaal niets te maken, het is juist het tegenovergestelde!

Ik persoonlijk geloof niet in het samen-blenden van apparaten, want dan haal je nooit het beste uit hetgeen dat had kunnen zijn, maar zit je met een apparaat dat een net-niet verhaal is .

Microsoft moet simpelweg hun desktop en tablet omgeving 100% scheiden van elkaar. Een tablet is geen laptop, en andersom ook niet. Wanneer ze dat doen, zal Windows veel beter tot zijn recht komen.
Door het juist niet te scheiden vullen ze een gat tussen Android en IOS. Bovendien is de kans klein dat we in de toekomst nog met een muis werken. In elk geval steeds minder. M$ is hier klaar voor.
Microsoft moet simpelweg hun desktop en tablet omgeving 100% scheiden van elkaar.
Hoe wil je dan naar een toekomst gaan waar je naadloos schakelt tussen je tablet/telefoon 'on the road' en de situatie op kantoor/thuis waar je met muis/tobo verder werkt? Iedereen werkt aan een schakelbare desktop/mobile UI, Android krijgt langzaamaan een volwaardige desktop mode, OS X en iOS schuiven ook steeds meer in elkaar, en Ubuntu is ook al met die convergentie bezig - het is de toekomst.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 november 2012 17:38]

Juist die vooringenomenheid moet je eens los laten.
Sta open, dan zal je zien dat het heel goed werkt.
Kingsoft office op Android, bijna 4.2 binnen hier en dan ook multi-user op m'n Nexus 7. Ook zal Apple wel snel met multi user komen aangezien een hoop fans daar om vragen en er zijn ook veel software pakketten voor de iPad.
Ik persoonlijk vind de nieuwe manier van content benadering en samenwerking innoverend. Daarnaast komt het homescreen tot leven op een relevante manier en is de multitasking erg handig geintegreerd.

Persoonlijk heb ik momenteel nog de voorkeur voor de iPad, maar op de termijn zou dit wel eens kunnen veranderen. En ik had niet gedacht dat ik dit ooit nog zou zeggen :). Hier hangt wel van af dat de appmarkt van Microsoft net zo goed is als die van Apple, dat de betaalmogelijkheden net zo goed zijn en dat dat schizofrene gedoe met het desktop-OS verdwijnt of anders aangepast wordt.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 12 november 2012 13:51]

Ik ben het met je eens, maar de reviews die ik lees zijn over het algemeen erg positief, op wat relatief kleine ergenissen na, waaronder inderdaad de uitstapjes buiten Metro.

Jack of trades, master of none. Daar ben ik het ook wel mee eens, hoewel ik denk dat als Microsoft de juiste keuzes maakt in de toekomst het de master van de tabletmarkt kan worden.
Enige jammere is dat het OS 16 (!) GB in beslag neemt op de 32GB versie en 18GB op de 64GB versie.. die footprint is bijna te belachelijk voor woorden |:(

http://www.engadget.com/2...rface-rt-storage-figures/
@Chiron
OS =! OS + Office2013 + reserved space.

Een volgende keer kan je ook beter een andere bron nemen om een stelling te maken.
Je bent er nu ingelopen ;)

[Reactie gewijzigd door Sake op 12 november 2012 13:29]

Er in gelopen? Die mag je uitleggen :) Ik post in ieder geval nog een bron.. En dan nog, ik vind het nogal wat, die 16GB, zelfs voor OS + Office2013 + reserved space (wat moet ik me bij die laatste voorstellen?)

Hier een link om (op eigen risico!!) die ruimte weer terug te veroveren/tweaken:

http://techblogxxx.com/ge...ur-microsoft-surface.aspx

[Reactie gewijzigd door Chiron op 12 november 2012 15:17]

Dat het niet alleen het OS is. En je zin zegt dat het alleen het OS is wat je gelooft uit het artikel.
Mierencopulatie... Uiteindelijk is de ruimte die je overhoudt om je eigen bestanden op te zetten gewoon de helft van wat er op de doos staat.

Prijstechnisch hebben ze dat heel slim gedaan trouwens, aangezien de 32GB surface net zo duur is als een 16GB ipad. Bij beide apparaten hou je dan 16GB over voor dezelfde prijs, I see what they did there :P
Tja het blijft Windows he.
Ik denk juist dat voorlopig de doorsnee consument juist helemaal er niet aan begint omdat er nog veel te weinig over bekend is in het wild, Android en iOS zijn er al jaren en iedereen die een tablet of smartphone koopt heeft daar wel eens aan geproefd. Met de Surface tablet kan dat nog helemaal niet. De Surface tablet moet het imho eerst hebben van de IT onderlegde consument die de potentie zien in een Windows based tablet, maar die zullen ook ervaring hebben met de vorige MS mobile OSen en dan wordt men opeens heel huiverig en zal men eerder de kat uit de boom kijken. En dan heb je bij een hoop mensen al een vooroordeel over het metro interface dat met W8 door de strot wordt geduwd, dat dit wordt gebruikt voor de Surface tablet is voor velen eerder een minpunt dan een voordeel, wellicht dat het op een tablet prima werkt maar het 'gevoel' is er toch.

Persoonlijk zie ik helemaal geen voordeel bij een Surface RT tablet over mijn iPad en zal wat dat betreft ook bij een iPad blijven. Een Surface tablet met een x86 processor is daarentegen wel weer interessant, maar ik weet niet of het interessant genoeg is om het prijskaartje te overwinnen. En ik verwacht dat een x86 tablet weleens tegen zou kunnen vallen in prestaties...
En ik verwacht dat een x86 tablet weleens tegen zou kunnen vallen in prestaties...
De eerste review van de ATIV SmartPC 500T is binnen, en komt uit op iets betere scores dan de Tegra 3/WinRT tablets. Prestaties is het probleem niet zo, meer de 100 dollar meerprijs ($599 vs $499) tov een Surface RT (al krijg je er wel 32 GB meer storage voor).

GPU zal wel wat zwakker zijn, maar laten we wel zijn - weinig mensen kopen een tablet voor de games.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 november 2012 17:44]

Dan zijn ze zo bizar groot bezig met hele Win8 platform, ze hebben de kans om overal in te schitteren, maar dan imho sla je volledig de plank mis als je dan de tablet maar in een selectief aantal landen uitbrengt Ún daar ook nog eens een leveringstekort heb.

Je zou juist verwachten dat bij release van zo'n 'apparaat' je alles op alles zet om het maximale haalbaar te maken, je eigen surface genoeg op voorraad hebben Ún je partners meteen mee laten komen.

Die Xbox tablet zou nog wel eens een leuke 'concurrent' kunnen worden van de Wii-U, iets ander principe maar de Xbox heeft dan wel weer toegang tot 10x meer features.

Andere kant, Win8 is wel een compleet platform geworden, desktop en mobiele varianten werken erg netjes en alles is paar een paar weken uit.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 12 november 2012 09:55]

MS had dat ongetwijfeld graag ook echt anders gezien, maar de deadlines niet gehaald. Ik kreeg gewoon plaatsvervangende schaamte toen ik de presentatie in juni zag van Steven Sinofsky.
http://www.youtube.com/watch?v=4QRWa68MtLc Het werkte gewoon niet goed. Nog knap dat ze een paar maanden later het durven te verkopen.
“De topman weigert exacte cijfers te noemen, maar wijt de lage verkopen aan de beperkte beschikbaarheid van Microsofts eigen tablet.”
Ik verwijt de slechte verkoop aan hun gesloten systeem. Mensen die graag een gesloten systeem hebben (of die het niet boeit) zitten al bij Apple, de andere hebben geen zin in Windows (ook al zou het mooi samen werken met Windows op de desktop) en blijven of gaan dus naar Android.

Het zou best wel wat potentie hebben maar imho denk ik, en hoop ik echt dat het maken van een gesloten systeem hier het probleem is. Maak het een open systeem en de verkoop zal veel beter gaan.
Wat ik de afgelopen jaren heb geleerd is dat bedrijven alleen graag cijfers geven wanneer het heel goed gaat :) Zowel op Android als op Apple gebied.

Ik denk dat het niet anders is voor Microsoft. Horen we geen mooie getallen ? Is het een teleurstelling.
Waarom heeft Tweakers nog geen review van de Surface? NDA?
Niet beschikbaar in NL, dus niet interessant genoeg?
Maar wel in Duitsland en de UK en een tweaker of normaal persoon heeft om zo te pakken.
Kan je ook zeggen: Waarom heeft Tweakers nog geen review van de Nexus 10...... zelfde vraag.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Windows

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True