Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 165, views: 29.234 •

De verkoop van de Surface-tablet is bescheiden van start gegaan. Dat zegt Microsoft-directeur Steve Ballmer. De topman weigert exacte cijfers te noemen, maar wijt de lage verkopen aan de beperkte beschikbaarheid van Microsofts eigen tablet.

Omdat de Surface nog maar in enkele landen is uitgebracht en zelfs daar niet breed beschikbaar is, zijn volgens Ballmer de verkopen tot nog toe bescheiden gebleven. De Surface ging ongeveer twee weken geleden in de verkoop. Ballmer deed zijn uitspraken in een interview met de Franse krant le Parisien.

De tablet die nu te koop is, is de Surface met Windows RT. Binnen enkele maanden komt de Surface Pro uit, met Windows 8, een Intel-processor en een full-hd-scherm. De Surface Pro krijgt waarschijnlijk ook een hogere prijs, al is nog niet duidelijk hoe duur hij precies wordt. Ook ging er onlangs een gerucht over een 7"-Xbox Surface-tablet met de focus op gaming.

MS Surface

Reacties (165)

Reactiefilter:-11650158+1123+211+30
De Surface RT heeft een prima browser. Ik kom alleen uit mijn browser voor serieuze tekstverwerking/spreadsheets/presentaties. Voor de alledaagse tekst/spreadsheet voldoet Google docs, voor torrents heb ik de WebUI van utorrent... heb eigenlijk alleen de browser nodig. Dus waarom zou ik voor een Pro gaan?

beetje irritant dat de qwerty Surface alleen via Engeland (duur want zelfde prijs in pond) te bestellen is voor ons.
ZZZzzzuuunnnneee.....

And it's gone O-)

Nee onzin natuurlijk.
Het is enigszins respectvol om aan te geven dat je beter had verwacht. Maar het erkennen van een mindere vraag naar het product danwel groots lanceren maar niet kunnen leveren is natuurlijk nooit heel lekker voor je investeerders.

Het Zune grapje is natuurlijk flauw, maar toen dit gecanceld werd waren er erg veel investeerders over de emmer. Het ding werd met een hoop bombarie en geweld gelanceerd (ik herinner me nog een parade "DE iPod Killer!!" ) Maar na enkele maanden was het al een gecanceld product.

Het voordeel van de twijfel krijgen ze, maar ik zie nu exact dezelfde strategie als met de Zune... dus vind mijn parodie nog wel ergens gegrond.
Die tegenvallende cijfers zijn ook niet zo gek. Zoals Ballmer zelf al verklaarde ligt het deels aan de beperkte beschikbaarheid, ook gezien de landen.
Daardoor is de Surface nu nog echt een apparaat dat wordt gekocht door Tweakers enz.
Meer reclame en het overal beschikbaar maken van de Surface zal de verkoopcijfers weer een boost geven!
“De topman weigert exacte cijfers te noemen, maar wijt de lage verkopen aan de beperkte beschikbaarheid van Microsofts eigen tablet.”
Ik verwijt de slechte verkoop aan hun gesloten systeem. Mensen die graag een gesloten systeem hebben (of die het niet boeit) zitten al bij Apple, de andere hebben geen zin in Windows (ook al zou het mooi samen werken met Windows op de desktop) en blijven of gaan dus naar Android.

Het zou best wel wat potentie hebben maar imho denk ik, en hoop ik echt dat het maken van een gesloten systeem hier het probleem is. Maak het een open systeem en de verkoop zal veel beter gaan.
Wat ik de afgelopen jaren heb geleerd is dat bedrijven alleen graag cijfers geven wanneer het heel goed gaat :) Zowel op Android als op Apple gebied.

Ik denk dat het niet anders is voor Microsoft. Horen we geen mooie getallen ? Is het een teleurstelling.
Ik wacht wel op de Surface pro met Windows 9. Tegen die tijd moet Intel wel een x86 chip hebben die kan concurreren met de ARM processoren en Microsoft moet de bugs en ontwerpfouten wel uit het OS gehaald hebben.

Voor WinRT zie ik dan helemaal geen noodzaak meer, dus een investering daarin lijkt me helemaal weer weggegooid geld.
De hoeveelheid x86-only Windows apps gaat de komende jaren snel dalen, alles gaat naar Windows RT (de API) toe. Het is net als op OS X, binnen een paar jaar was bijna alle software naar native Cocoa overgestapt en waren er nauwelijks nog legacy Carbon apps over.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 november 2012 15:37]

En tegen die tijd zal ARM wel een chip hebben die kan concurreren met x86. Als ARM nou eens wordt geoptimaliseerd voor Windows 8 lijkt mij dat beter. Windows kan dat makkelijk doen voor Windows 9 en het zal tegen die tijd ook niet tegen alen wat betreft prestaties.
Die is er toch al? De Tegra 3 zit qua performance vrij dicht bij de tablet Atom, en ook in telefoons zijn de ARM chips zonder problemen competetief tov Intel's Medfield.
Ik lees hier niemand die de Surface ook echt heeft. Ik heb er dus wel 1 en ik kan je verzekeren dat het een fantastisch apparaat is.
Helemaal niet buggy en traag zoals hier door sommigen wordt beweerd.
Het hele apparaat voelt zeer robuust aan. De kickstand is fantastisch en de beeldkwaliteit is gewoon heerlijk. Touchcover typen is super qua snelheid, ziet er mooi uit en dient tevens als beschermhoes.
Ik heb het nooit geprobeerd op mijn iPad, maar op de Surface kan ik meerdere accounts aanmaken, oa voor mijn vriendin, waarbij ieder account zijn eigen omgeving & apps heeft. Picture password is ook fantastisch.

Er zijn nog wel wat punten qua feedback:
1. Ja, er zijn nog niet veel apps, maar ik heb de Surface nu 2 weken en het aanbod groeit enorm hard. Apps die ik gebruik: Nu.nl, Nos, Evernote, Skype, een zwik aan games (oa Angry Birds, Wordfeud), Uitzending Gemist, BNR, Reddit, Volkskrant, TED, Tvgids, Engadget, Datumprikker, Office(!!), Remote Desktop, Buienradar en Lastpass. Voor mij persoonlijk voldoende om superproductief te zijn en tevens lekker te kunnen ontspannen.
2. Hij is wat zwaar om gedurende lange tijd in de hand te houden, maar dat vind ik persoonlijk ook van de iPad die ik heb. Als ik wil lezen pak ik liever mijn Sony e-reader.

Ik heb hem via Duitsland gekocht. Mocht iemand anders dit ook willen: je krijgt hier dan wel een Duits toetsenbord bij!
Ik snap overigens echt niet waarom Microsoft zo regiospecifiek diensten en producten uitrolt. Om marktaandeel te winnen had ik de Surface tegen kostprijs en direct wereldwijd weggezet. Je wilt mensen bekend maken met de nieuwe interface en met Microsoft als hardware leverancier. Volgens mij moeten ze nu niet sturen op marges op de hardware, maar richten op marges op de diensten en verspreiding van het Windows 8 OS.
Ik kan er niets aan doen maar als je in je eerste stukje al driemaal het woord fantastisch gebruikt, aangevuld met heerlijk, zeer robuust, super, mooi, helemaal niet buggy etcetera. bekruipt me toch het gevoel 'wij van wc-eend'.

Waarom heb je achter het gebruik van Office twee uitroeptekens staan? Is het gebruik van MS Office dan zoveel anders dan alle andere Office pakketten op de iPad of de Galaxy? Heb je ze uberhaupt wel vergeleken?

Nergens heb je het over de toegevoegde waarde ten opzichtte van b.v. een iPad of een Galaxy Tab. Ook zou ik graag willen weten wat je ervoor betaald hebt, hoe de garantie geregeld is bij import uit Duitsland?
De toegevoegde waarde is al simpel te beantwoorden: Office 2013, Multi User en full USB poort. En ja, het is ook een gevoel dat wanneer iets lekker werkt.
@Sake

Ik vind de toegevoegde waarde van MS Office wel meevallen. Zodra ik echt lekker wil werken kruip ik toch achter mijn PC of laptop. Voor het lezen is mijn tablet prima geschikt en voldoet OfficeSuite prima.

Multi User op een tablet begrijp ik ook niet zo, daar ik mijn eigen tablet heb. Net zoals mijn telefoon deel ik die niet met anderen. Liever twee Galaxy's (ieder zijn eigen) dan een één Surface met mulit-user.

En full USB op mijn tablet, waarom zou ik dat willen? Ik laad hem op via de micro USB en that's it. Printen gaat via WIFI, al print ik bijna niets meer.

Ik zie het nou eenmaal zo, voor het zwaardere werk heb ik al een laptop met alles erop en eraan, voor de rest voldoet mijn Galaxy prima als tablet. Die twee zijn complementair, ze hebben een andere functie, ze vervangen elkaar niet.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 12 november 2012 17:35]

Ik vind de toegevoegde waarde van MS Office wel meevallen. Zodra ik echt lekker wil werken kruip ik toch achter mijn PC of laptop. Voor het lezen is mijn tablet prima geschikt en voldoet OfficeSuite prima.
Meerdere gebruikers (zoals ik), zijn het zat om mijn laptop van 2.5 kg steeds naar school te nemen voor een hoorcollege. Daar is de Surface rt echt perfect in. Voornamelijk komt dit door een goed office pakket. Kan gemakkelijk alles offline opslaan en daarna uploaden naar mijn dropbox account.

Daarnaast kan ik als ik aan het tikken ben gewoon gebruikmaken van een muis i.c.m. mijn Touch cover. Printen kan ik naar iedere printer in het netwerk (handig die ingebouwde printer drivers), eventueel via usb of via een app.

Ik ben volledig eens met petersmith eens en ben net als hij net zo super blij met mijn aanschaf. Tevens valt mij op dat meerdere ipad en android medestudenten eigenlijk dezelfde mogelijkheden van Windows 8 willen. Je merkt gewoon bij gebruik dat dit meer is dan alleen een tablet.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 november 2012 11:43]

Je bekijkt de punten puur naar jezelf en niet naar gebruikers in het algemeen. Je bent niet alleen op deze wereld. Vandaar dat Multi User dan ook blijkbaar geen nut voor je heeft ;)

Een troost voor je: Android komt er ook mee omdat zoveel gebruikers er om vragen.

En over USB. Zoveel legio mogelijkheden wat je hierdoor voor extra mogelijkheden geeft. Xbox controller met USB zender, even iets van iemands USB halen, bij gebruik van de desktop even snel een muis aansluiten enz.

En het rare is dat ik juist van een Android gebruiker zou verwachten dat hij/zij de extra mogelijkheden zou waarderen.
Nee, het is niet nodig voor jou en dus voor niemand :?
Nou wauw, multi-user. Dat ken Android ook. En Office 2013 is idd mooi. Gelukkig komt het ook naar Android dankzij Microsoft ;)
En de USB poort van Android kan praktisch ook alles aan.

Dus blijkbaar geen reden om over te stappen naar Windows RT. Niet echt een "GEWELDIGE" meerwaarde.

De iPad heeft trouwens ook wel goede Office apps heb ik al wel gezien.
Dat Multi User is heel wat meer dan wat Android heeft.
En er is maar 1 Office en dat is MS Office omdat dit zoveel gebruikt wordt. Of je nu wil of niet maar dat geeft 100% compatibilteit als ook in document layout.
De USB poort is uniek omdat het zoveel aan kan. Miljoenen devices waaronder heel printers.Van Xbox controller tot aan een Matrix printer.
http://microsoft-news.com...-port-dot-matrix-printer/
dat mlti user vindt ik eigenlijk al geen argument meer na de aankondiging van Android 4.2 en dingen zoals Kingsoft office dat ook gewoon prima en snel werkt.
Grappig dat mijn post door sommigen wordt bestempeld als off-topic/irrelevant :)

OT:
Eens, misschien heb ik iets te veel Apple product launches gekeken en overdrijf ik met mijn superlatieven.
Waarom ik uitroeptekens had staan bij Office had ik inderdaad moeten toelichten: Office wordt standaard meegeleverd op de Surface. Het voordeel van Office biedt in dit geval in mijn optiek echte toegevoegde waarde tov andere tablets qua productiviteit zodra de touchcover wordt gebruikt.
En nee, Office werkt vanzelfsprekend functioneel niet anders. Wel is het voordeel dat integratie met andere Microsoft producten als Skydrive nog wat lekkerder werkt, omdat deze eveneens standaard meegeleverd worden.
Ik heb Office op iOS nooit gebruikt, dat is betaald toch? En ik wist niet dat Office al beschikbaar was op de Galaxy tab? (vorig jaar iig nog niet: http://answers.microsoft....52-4913-98bb-b4ed43d74bc9)
Maar jij zegt van wel, dus waar kan ik daar meer over lezen?

Ik heb er 599 voor betaald in de Duitse Microsoft store. Garantie is zelfde als in de NL Microsoft store. En dat weet ik omdat ik zelf niet blij was met mijn touchcover met Duitse keyboard layout en deze afgelopen week (kosteloos) heb kunnen ruilen, zelfs NA de standaard 2 weken garantieperiode die er standaard staat voor product aankopen.
@Petersmith

Er zijn heel veel Office apps voor de Galaxy Tab beschikbaar. Geloof dat je standaard Thinkfree Office meegeleverd krijgt maar ik gebruik zelf OfficeSuite 6.

599 euro is mijn inziens een hele hoop geld voor een tablet, zeker in vergelijking met de Galaxy Tab2 die inmiddels onder de 299 euri zit maar goed, vergelijken tussen verschillende OS-en en hardware blijft erg lastig dus wellicht is de Surface de dubbele prijs wel waard.

De reden dat ik over de garantie begin, veel mensen onderschatten de problemen die ze bij eigen import tegenkomen wanneer ze garantie nodig hebben. Mooi om de lezen dat het voor jou in ieder geval prima verlopen is.
Ik heb op de Surface RT van een collega (die hem gratis kreeg op de //build/ conferentie vorige week) het spelletje Jetpack Joyride gespeeld. Dat ging BIJ LANGE NA niet zo soepel als op mijn HTC One S. De Surface beschikt over een Tegra 3 Quad core. Mijn HTC One S over een Snapdragon S4 dual core. Zouden dus ongeveer vergelijkbaar moeten zijn. Kan het dus alleen nog nog aan de software liggen: de port naar Windows 8 of Windows 8 zelf.
Nog niet geprobeerd. Een app update zal dit wel goed brengen. Het is ook nog een erg vers platform.
Daarom juist omdat het vers is. Is het goed af te wachten en niet gelijk in te springen in de hype. Dan krijg je slechte gebruikers ervaring van.
Dat is vreemd, hier draait jetpack joyride perfect(zonder lag). Het hem zelfs naast een ipad gehouden en zag geen enkele verschil in de gaming ervaring.
Ik heb sinds afgelopen donderdag ook een Surface en sluit me graag aan bj jouw ervaringen...

snel, robuust, kickstand is geweldig, ook touchcover bevalt super voor het typen.

Ik heb mijn Surface wel in de UK store gekocht, dus ik heb wel een qwerty klavier erbij... wat voor veel mensen misschien wel wat prettiger is dan een qwertz.
Wat ik niet snap is dat he hier: nieuws: Apple verkoopt recordaantal iPhones zegt dat Android zo'n Apple clone is.

"IMO is Apple echt niet beter dan Android en al helemaal niet beter dan WP7.
Android is (zeer goede) kopie van Apple en zeker betaalbaarder. WP7 is uniek qua interface.
Zou het gewoon eens proberen in een winkel en decide for yourself.:)"

en nu hebt je zo'n lovende woorden over dit product. het uiterlijk is inderdaad vernieuwend en ik had ook veel interesse erin (zeker omdat apps dan zowel op de desktop als de tablet als op de telefoon zoudenw erken) totdat ik tot de ontdekking kwam dat het een Apple-clone zou worden. Zo'n gesloten systeem waar je alleen via een eigen winkel producten kan kopen.

Voorlopig is mijn interesse dan ook weg, totdat Microsoft zou besluiten daarop terug te komen en het wel weer een open systeem te word. Toch het geen waardoor Microsoft groot is geworden.

Ik denk echter dat Microsoft daar pas op gaat terug komen als het geen groot succes word en juist doordat ze dit hebben gedaan betwijfel ik ook of het wel zo'n succes zal worden.

[Reactie gewijzigd door Devata op 12 november 2012 14:55]

Als Ballmer (de WC-Eend kampioen die overdrijven tot kunst heeft verheven) het zelf al "bescheiden" noemt, dan weet je hoe het werkelijk zit: een totale flop.
Als Ballmer (de WC-Eend kampioen die overdrijven tot kunst heeft verheven) het zelf al "bescheiden" noemt, dan weet je hoe het werkelijk zit: een totale flop.
Nee, destijds toen microsoft de KIN verkocht heeft Ballmer de code 'presteerd beneden verwachting' gebruikt. Dat is code voor: we hebben een probleem. Uiteindelijk verkocht de KIN zo vreselijk slecht dat ze de boel geschrapt hebben voor het zelfs maar buiten Amerika te koop was.

Dat betekend niet dat Surface het zo goed doet als Microsoft had gehoopt echter.
Ik hoop ook dat dat hele Windows RT enorm faalt, zodat Windows 9 tenminste weer gewoon een fatsoenlijk Desktop OS wordt. De markt waar Microsoft het altijd al goed heeft gedaan en nog steeds ruimschoots leider is. Onbegrijpelijk dat ze zich laten opfokken door een stel van die marketingjakhalzen om hun solide positie in de waadschaal te gooien en zich halsoverkop in een markt te storten waar ze helemaal niet inzitten.
Tsja, alles gaat dezelfde kant op. OS X krijgt ook steeds meer iOS UI elementen, Unity is ook veel meer touch-centric, Android is altijd al touch geweest, en nu ook Windows. Of je wilt of niet, touch-achtige interfaces zijn here to stay.
Unity is ook veel meer touch-centric
Ik vraag me alleen af wat dat precies bewijst? Unity is een van de vele desktop managers van een platform. Het bewijst niet dat een platform als geheel die kant op gaat.
Of je wilt of niet, touch-achtige interfaces zijn here to stay.
Ik hoop dat je je vergist voor de desktop, maar ik ben er in het geval van Windows inderdaad toch ook bang voor. Al was het maar omdat Microsoft de desktop gebruiker op deze manier kan dwingen om aan de look en feel van haar touch interface te wennen.

Verder zie ik geen waarde voor touch in een strikte desktop opstelling. Laptops, tablets en hybride oplossingen prima, maar ik krijg al RSI bij de gedachte dat ik op mijn werkplekken zaken op het scherm moet gaan manipuleren.
Ik vraag me alleen af wat dat precies bewijst? Unity is een van de vele desktop managers van een platform. Het bewijst niet dat een platform als geheel die kant op gaat.
De twee populairste Linux distro's (Android en Ubuntu) hebben een touch/touch-achtige interface. Zegt voldoende dat de markt dat wil, want idd - er zijn genoeg Linux distro's die er anders uit zien. Maar niemand wil ze blijkbaar gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 november 2012 15:44]

de Surface met RT is een behoorlijke flop, hij is te langzaam, OS neemt te veel in beslag, en dus te duur
Vraagje(s)

Waaruit concludeer jij dat de Surface met RT een behoorlijke flop is?

Of te langzaam?

Of dat het OS teveel in beslag neemt? (wat is teveel?)

En te duur is?
omdat ik een Surface in mijn handen heb gehad, het scrollen gaat niet altijd voeiend, apps (games) zijn soms nauwelijks te doen

ook voelde het aan alsof de Surface niet echt lekker kan multitasken (traag)

wat te veel is? nou MS noemt het een 32GB tablet... en dat is het ook vast wel.. maar er word eventjes doodleuk 16GB (!!!!!) in beslag genoemen door Windows en dat vind ik toch echt te veel

en te duur? nou voor wat je krijgt vind ik het toch zeker te duur,
Duidelijk, maar waarom zet je dat er niet direct bij? Ben zelf namelijk zeer benieuwd naar nieuwtjes over dit soort dingen en al helemaal de gebruikers ervaringen...

Ik heb al zat reviews gelezen over mensen die het op zich wel een prima ding vinden en geen problemen hebben ondervonden, dus vind ik jouw opinie ook wel een belangrijke gezien jij dit blijkbaar niet vindt...

Ik moet trouwens wel een beetje argwaan trekken bij het 16GB in beslag nemen... Dit vanwege het feit dat er ook een 16GB versie aanwezig is, die dus geen ruimte over heeft voor andere apps e.d.?

Qua prijs ben ik het wel met je eens, hoewel ik zelf de hele high-end tablet wereld 'duur' vind... dit is dus vrij persoonlijk

Edit: 16GB is mijn fout... hij is uitbreidbaar v.a. 16GB aldus berichtgeving

[Reactie gewijzigd door mrbvdb op 12 november 2012 13:20]

zover ik weet is er geen 16GB model tenzij Windows of andere winkel de 32GB 16GB noemt vanwege het OS (google maar even zijn 100den sites die je zullen laten zien dat het OS 16GB inneemt)

tuurlijk krijg je altijd wel wat minder geheugen dan er op staat dit is ook bij Apple zo, maar ik vind het wel heel erg bij de Surface

en ja prijs is persoonlijk, de iPad kost ook veel, maar ik vind dan dus weer persoonlijk het geld wel waard, en mijn ervaring met de Surface ging niet helemaal helemaal lekker, voor die prijs verwacht je een goed product,en niet een half werkend product

als het werkt is het een top ding maar ik kreeg de kriebels toen een app (cut the rope) gewoonweg +-10fps had, ook is alsnog het desktop werken op de Surface niet helemaal je van het (mijn mening natuurlijk)

wellicht dat de pro versie hier verandering in brengt maar ik ben eigenlijk bang van niet (but we'll see)
Ik snap 'm, gewoon niet de "bang for bucks"...

Je bericht van de 16GB klopt en heb ik dus ook ge-edit ;) Mijn excuses voor t argwaan...

Zelf moet ik m nog in handen nemen, dus kan geen eerlijke onderbouwing geven... ben zelf gewoon benieuwd hoe RT tablets van bijvoorbeeld Asus gaan werken t.o.v. de Surface...

Desktop werk is niet voor de Windows 8 RT weggelegd al zeg ik t zelf... Zelf heb ik een beetje gespeeld met wat touch laptops bij ons op werk en vond dat de desktop gewoon niet prettig werkt d.m.v. touch... Omdat het laptops waren zaten er gewoon een touchpads en toetsenbords, dus was er nog geen nood aan de man...
Echter komt de Surface zonder toetsenbord wanneer je dit niet wilt en heeft RT geen backwards compatibility... In mijn ogen is RT gewoon een tablet interface en zie ik ook zelf het nut niet van het hebben van een bureaublad... Ze hadden wat mij betreft dan ook beter een tablet gerichte Office mee kunnen leveren, in plaats van 1 die geopend wordt in bureaublad... Zou volgens mij ook een veel lichter pakket zijn geworden zonder bureaublad...

Je geeft trouwens aan dat de Surface Pro versie hier misschien verandering in brengt, maar zelf vind ik het spijtig dat een meer Tablet gerichte interface dusdanig tekort schiet van jou bericht uitgaande... Pro is meer gericht op steviger desktop gebruik... Wat ik dus aangeef is wanneer de Pro wel haar beloftes waar kan maken, dat het nog steeds jou problemen niet verhelpt omdat jij niet hebt gesproken over een Surface Pro...

[Reactie gewijzigd door mrbvdb op 12 november 2012 14:03]

Daarom heeft de iPad nog steeds de beste "touch" georiënteerde Office applicaties.

Hoe graag je het ook wil of niet. Het is gewoon zo. Die van de RT is gewoon mooi als Laptop. Maar als tablet is hij gewoon slechter als andere tablets. En op laptop gebied kan hij enkel alleen maar "office 2013".

Hij is gewoon zeer beperkt !
Dit beweer ik dan ook weer niet...

Als je goed leest zie je dat ik in ga op zijn mening, mijn oordeel geef over het gebruik van desktop met een touch-scherm en zie je dat ik geen eindoordeel zelf geef aan de Surface...

Met een aantal features als USB en uitbreidbaar geheugen vind ik m al niet echt beperkt meer... Als je doelt op dat RT nog niet 'genoeg apps' heeft, kan ik je er op wijzen dat de Ipad ook niet begon met miljoenen apps...

Je kan trouwens ook iets genuanceerder reageren, in plaats van je mening proberen te verkondigen alsof het feiten zijn...
Klopt, je hebt gelijk dat de iPad ook met 0.0 apps begon.

Maar de iPad was toen de enigste keus. En daarom sprongen veel developers erop!

Nu is er "keuze" juist. Toen de iPad 1 uit kwam waren de Android tablets ook gigantisch flut. Zelfs Android fanboys prefereren toen de iPad 1.

Nu kun je kiezen tussen iPad ( veel tablet apps en veel support ), Android waarbij je veel apps hebt maar iets slechtere tablet ervaring en de Surface welke eigenlijk amper apps heeft en waarbij de Office niet eens in Metro werkt maar in Windows Desktop!! De iPad heeft wel Office applicaties die voor touch zijn gemaakt.

Ik wil hierbij gewoon zeggen dat ook al ben ik Android fan. De iPad nog steeds de beste ~10 inch tablet is. En daarna Android en dan komt Surface er achter aan.

Als normale consument zou ik geen surface kopen. Je zal jezelf alleen ergeren. Echter de tweaker en de durf investeerder en Microsoft fanaat met MS certificaatjes zie ik ze wel kopen.
Toch zullen er veel mensen zijn die toch wel een Surface willen... dit vanwege de integratie van apparaten die optreed bij de computer, mobiel, tablet en ook nog de Xbox360 (tv)...

Net als bij Apple werkt alles dan nauw samen en hoef je niet constant overal andere instellingen voor te hebben...

Jij refereert trouwens ook onterecht naar Surface in plaats van Windows 8 RT... Zelf deel ik je mening dat ik de Office niet snap, maar hier kan ik RT niet op afrekenen... Overigens is bij mijn weten de Office voor Apple en Android tablets evengoed nog flink beperkt, dus het daadwerkelijke voordeel van het één en ander weet ik niet... Je krijgt Office dan trouwens ook gratis en misschien komt er wel een speciaal touch gerichte uit voor een paar euro... wie weet...

Dat er "amper apps" zijn is persoonlijk... ik heb genoeg mensen gehoord die in principe al voldaan zijn met het huidige (groeiende) aantal apps die vrijkomen voor W8...

Zelf zou ik ook geen Surface RT kopen... Pro is een ander verhaal, ik kan niet wachten op de eerste recensies... Om consumenten dit product af te raden is niet mijn doel als verkoper... Zelf heb ik er niets aan, maar anderen zien er een toekomst in, dus wie ben ik om ze tegen te spreken?

Er zal trouwens nooit een "beste smartphone/tablet/computer" komen, omdat dit puur een mening betreft... enkel op papier zullen andere apparaten beter zijn, maar voor de één maakt de prijs een beste tablet en de ander performance... En gelukkig is er dan ook keuze op de markt, want iemand als ik die nog geen smartphone of tablet bezit en wel van plan is om het aan te schaffen wordt daar heel gelukkig van ;)
Er komt geen 16 Gb versie.
Ik vind 16 GB best veel op een 32 gigabyte versie, je krijgt praktisch gezien maar 1/2 van het eigenlijk gekregen opslaggeheugen.
@ Remmes_NT
Tsja, de gebruiker reviews en testen zeggen iets anders. Dat het OS veel ruimte in neemt, is sowieso een non issue. Mijn persoonlijke ervaring zegt ook iets anders. M.u.v. bepaalde non MS apps. En dan nog, Cut the rope heeft bijvoorbeeld een update gehad dat de framerate wel goed is. Office 2013 heeft ook een grote update gehad.
Probeer het nog eens met een Surface die wel al zijn updates gehad heeft.
Het komt nu een beetje trollerig over.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 12 november 2012 13:51]

dat het OS de helft van de ruimte in neemt is een no issue?? hah dacht het niet hè

wanneer is die update geweest dan? heb namelijk vorige week (donderdag) de Surface in handen gehad, en was helemaal up to date, cut the rope was maar een voorbeeld, er waren meer apps ( en zelfs browsen) wat gewoon niet helemaal lekker ging, misschien dat ik dan wel een slecht exemplaar in mijn handen heb gehad maar hier baseer ik mijn mening op

(maar zover ik weet zijn er meerdere mensen die mijn mening delen)

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 12 november 2012 15:01]

Dat is niet alleen het OS. En nee, het maak "geen ruk uit", want er zit een mooi verborgen SD kaart slot in waarmee je zo 64GB extra hebt.
ja dus kan je weer even 60+ euro uitgeven omdat een bedrijf zijn dingen niet op orde heeft, top joh :)

het feit dat gewoon 1/2 van de opslag ingenomen word door het OS is gewoon slecht, hoe je het went of keert
Ben ik wel met je eens... dan hadden ze eerlijk moeten zijn en gewoon een 16GB versie moeten uitbrengen wat in feite de 32GB is...

Of anders een SD kaart meeleveren...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Apple Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013