Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 91, views: 28.701 •

Een 15-jarige hacker die zichzelf Cosmo the God noemt is door een rechter in Californië schuldig verklaard aan verscheidene criminele activiteiten, waaronder creditcardfraude en het stelen van identiteiten. De minderjarige mag nu alleen nog maar met toestemming het internet op.

De hacker maakte onderdeel uit van de groepering UG Nazi, die vooral bekend werd van hacks waarbij onder andere websites van de CIA en technologiebeurs Nasdaq het slachtoffer werden. De 15-jarige met het pseudoniem Cosmo the God maakte zelf vooral gebruik van social engineering om zijn criminele activiteiten uit te voeren. Hij slaagde er onder andere in om creditcardgegevens en identiteiten te stelen, maar hij maakt ook valse bommeldingen.

Cosmo the God verklaarde zelf schuldig te zijn aan de tenlastgelegde feiten en werd vervolgens door een rechtbank in Californië veroordeeld. Omdat de hacker minderjarig is werd hem een milde straf opgelegd: hij mag tot hij 21 jaar is alleen nog maar met toestemming het internet op. Daarnaast mogen internetsessies alleen onder begeleiding worden uitgevoerd.

De hacker moet aan de autoriteiten laten weten welke apparaten hij bezit die verbinding met het internet kunnen maken. Ook mag hij met bepaalde mensen geen contact meer hebben, waarbij het ondere andere gaat om mensen van de hackersgroeperingen UG Nazi en Anonymous. Mocht de 15-jarige de regels toch overtreden, dan kan hem een gevangenisstraf van 3 jaar worden opgelegd.

Reacties (91)

Omdat de hacker minderjarig is werd hem een milde straf opgelegd: hij mag tot hij 21 jaar is alleen nog maar met toestemming het internet op.
Dat zal voor zo'n 15-jarig jochie toch wel een van de ergste straffen zijn die hij opgelegd had kunnen krijgen :+

Toch jammer dat deze figuren zich niet verder verdiepen in het hacken en het voor goede doeleinden gebruiken, daar zullen ze op lange termijn véél meer voldoening uit halen, ook financieel.
Omdat hij een paar scriptkiddy progjes weet te gebruiken? Niet iedereen die kan hacken is meteen een digitaal wonder.
De 15-jarige met het pseudoniem Cosmo the God maakte zelf vooral gebruik van social engineering om zijn criminele activiteiten uit te voeren.
Dit jochie wist creditcard gegevens te verzamelen en identiteiten te stelen door hoofdzakelijk gebruikt te maken van social engineering, zijn charisma is dus zijn grootste wapen. Iets wat niet iedereen zomaar even kan, maar of ze er wat aan hebben bij de FBI of CIA en dergelijke betwijfel ik.
Ja laten we een hacker belonen met werk. Ik wordt ook maar crimineel. Daar wordt ik dan misschien ook voor beloond.

Beveiligingsbedrijven kunnen OOK prima mensen vinden die niet een criminele inborst hebben hoor. Op de een of andere manier denkt men hier vaak dat als je goed kunt hacken op een illegale manier, je ook meteen de beste van de beste bent.

Dat is een aanname.

Waarom zou voor hackers andere regels moeten gelden dan voor willekeurig welke crimineel ook? Nooit gezien maar er is een programma op tv over oplichters. Iedereen zit dan te kijken met allerlei emoties over wat voor ratten die lui zijn. Maar als het gaat om een hacker dan is een slap on the wrist genoeg en beloon je hem later met een baan in ICT beveiliging? Wel ja, welk risico creeer je dan, de kat op het spek te binden. Kan zo iemand zichzelf beheersen of gaat ie er later alsnog vandoor met de buit?

Rare wereld. Als we hackers zo erg nodig hebben voor beveiliging dan is er iets fundamenteels fout in de branche. Dat betekent blijkbaar dat opleidingen ernstig tekort schieten en dat ICTérs die werken in beveiliging fantasieloze watjes zijn. Wel als dat zo is dan dienend e opleidingen te verbeteren, betere mensen aangenomen te worden en niet het belonen van hackers die voor eigen gewin hacken in dienst nemen uit wanhoop en gebrek aan goed personeel.

Ik stel anders voor dat we benzinedieven laten werken in tankstations, want die zien beter of iemand er vandoor gaat zonder te betalen. We laten winkeldieven aan de kassa werken, oplichters op een boekhoudafdeling en laten witteboorden criminelen de politiek in...oh wacht, dat gebeurt al..

Ik heb niets tegen de white hacker die een zeker protocol volgt en werkt in het algemeen belang, dus bedrijven inlicht over een lek zonder gegevens te publiceren.
Ik begrijp wel dat een 15 jarige wellicht in zijn enthousiasme van wat hij bereikt heeft ("ik ben binnen, moet je zien, dat zou toch niet moeten kunnen, wat zou ik nog meer kunnen"), dit deelt met anderen die wél begrijpen waar hij het over heeft en een vorm van waardering kunnen uitspreken.

Wellicht als je hem begeleidt kun je die kern competentie inzetten voor het vaderland, beter dan dat hij zich andersom ontwikkeld en het resultaat gaat verkopen aan de hoogste bieder...


Maar goed, ik ga er van uit dat een mensen goed wil zijn en dat hij dat zal zijn als je de barrières weg neemt.


Bedenk dat de legale wereld niet altijd makkelijk is. Als je per toeval ergens binnenkomt en je belt netjes of stuurt een keurige melding incl. contact gegevens, krijg je soms rare reacties. Vaak niet eens een bedankje.

Pas de foto site van de HEMA, bleek lek, je kon bij de foto's en persoonsgegevens van anderen. Netjes gemeld, met uitleg en telefoonnummer. Wordt ik niet eens gebeld. Sterker nog pas na 2 weken een lullig mailtje met slechts de melding dat ik nu vast geen last meer heb van het probleem....
Ik heb maar niet gecontroleerd... maar koop er ook geen foto's meer.

En zo heb ik ook voorbeelden van andere grote bedrijven / instellingen; Een bank met de mogelijkheid om namens elke klant in te loggen en het postadressen aan te passen. Een telco met alle bel historie en klantgegevens, ongehashed zonder wachtwoord online, binnen een paar seconden beschikbaar. En ga zo maar door.

Ik heb nog nooit geld of iets anders aangeboden gekregen voor zo'n melding. Zelfs niet als ik hielp het probleem op te lossen. Wellicht mijn onkunde.

Zoals je begrijpt werk ik niet in IT Security; ik heb geen aantoonbare opleiding of ervaring en kan het dichten van gaten niet verkopen.. ;-).

[Reactie gewijzigd door djwice op 11 november 2012 22:19]

Vind het zeer knap dat deze jonge knul al zoveel skills heeft m.b.t. hacken. De Amerikaanse overheid kan hem goed gebruiken om overheidssites beter te kunnen beveiligen. De straf die hij opgelegd krijgt is wel een beetje over te top. Natuurlijk, hacken is niet goed, maar 6 jaar lang alleen internet gebruiken met toestemming? Tegenwoordig gaat zowat alles via het internet. Ben benieuwd wat voor invloeden dit heeft op zijn studie.
De 15-jarige met het pseudoniem Cosmo the God maakte zelf vooral gebruik van social engineering om zijn criminele activiteiten uit te voeren.
SE kan ik nou niet echt een 'geweldige' skill noemen. Het is het benaderen van mensen en zorgen dat ze hun gegevens afstaan op een bepaalde wijze (voordoen als bank, maatschappij of mailen + phising). Een paar keer goed oefenen en de slagingskans vergroot zich met de keer en dan is het al niet meer zo heel spannend.

Als er nou had gestaan dat hij zonder tools e.d. lekken had ontdekt en vervolgens die had uitgebuit dan is het een skill te noemen. :)
Over mateloos irriteren gesproken. Jij zit zelf te praten over "de generatie van nu" terwijl zeer waarschijnlijk je eigen generatie net zo hard aan het de-socialiseren is door dezelfde factoren die je zelf aangeeft impact heeft op die jongeren... elke generatie kent dat soort gevallen namelijk.

Ik deel je mening over de karige straf, maar om nou dergelijke kinderen (want daar gaat het hier om) nou allemaal over één kam te scheren is wel heel erg kortzichtig.

P.s. extreem off topic, excuus hiervoor.
SE is geen skill nee, maar het bewijst wel hoe makkelijk het is mensen te manipuleren. Bedrijven zouden na moeten denken over de mensen die ze aan nemen, of ze te vertrouwen zijn en niet dat ze 'labiel' zijn dat ze alle gegevens zomaar uitgeven zoals wel gebeurd is.
Social Engineering is wel degelijk een skill, of liever: een hele set gerelateerde skills. Het is simpelweg het aanvallen van de zwakste schakel in de keten, namelijk altijd de mens.

Kevin Mitnick zou een naam moeten zijn die je wel wat zegt, die heeft zijn dingen ook altijd primair gedaan met social engineering.
ik vind SE juist een enorme skill. mensenkennis en hoe die te gebruiken is een stuk ingewikkelder materiaal dan exploits uitmelken. maarja, meningen mogen verschillen :)
[...]

SE kan ik nou niet echt een 'geweldige' skill noemen. Het is het benaderen van mensen en zorgen dat ze hun gegevens afstaan op een bepaalde wijze (voordoen als bank, maatschappij of mailen + phising). Een paar keer goed oefenen en de slagingskans vergroot zich met de keer en dan is het al niet meer zo heel spannend.
Dat noemden we 20 jaar geleden ook geen hacken of social engineering, maar gewoon domweg spionage. Want dan gaat het net zo goed over het ontfutselen van informatie uit nietsvermoedende personen.
Dit ben ik niet met je eens. Dit soort hackers zijn gewoon keihare blackhat-hackers. Dit zijn geen mensen die je gaat gebruiken om je websites te beveiligingen. Ze zien niet het verschil tussen goed en slecht of zien dat wel en kiezen bewust voor slecht. Wat erger is weet ik eigenlijk niet.

Wellicht wat discutabel dus buiten dit ethische argument is er ook nog zoiets als een signaalfunctie. Met deze beslissing van de rechter wordt het signaal afgegeven dat je beter maar niet dit soort hackacties kunt uitvoeren want je loopt het risico op bestraffing. Maar wat voor signaal geef je af als je blackhat-hackers in dienst gaat nemen? Dit motiveert mensen die het goede pad van plan waren te kiezen misschien wel tot het kiezen voor een blackhat-carriere omdat ze denken dat ze in dienst genomen worden.

Tenslotte zit je als IT-beveiligingsbedrijf zoals bijvoorbeeld Fox-IT ook nog met de situatie dat je potentiele werknemers door een AIVD-screening moeten. Dit soort mannetjes komen niet door een AIVD-screening omdat ze simpelweg niet te vertrouwen zijn.

Blackhat-hacken is geen sollicitatie, het is gewoon strafbaar. :)
Dit ben ik niet met je eens. Dit soort hackers zijn gewoon keihare blackhat-hackers. Dit zijn geen mensen die je gaat gebruiken om je websites te beveiligingen. Ze zien niet het verschil tussen goed en slecht of zien dat wel en kiezen bewust voor slecht. Wat erger is weet ik eigenlijk niet.

Wellicht wat discutabel dus buiten dit ethische argument is er ook nog zoiets als een signaalfunctie. Met deze beslissing van de rechter wordt het signaal afgegeven dat je beter maar niet dit soort hackacties kunt uitvoeren want je loopt het risico op bestraffing. Maar wat voor signaal geef je af als je blackhat-hackers in dienst gaat nemen? Dit motiveert mensen die het goede pad van plan waren te kiezen misschien wel tot het kiezen voor een blackhat-carriere omdat ze denken dat ze in dienst genomen worden.

Tenslotte zit je als IT-beveiligingsbedrijf zoals bijvoorbeeld Fox-IT ook nog met de situatie dat je potentiele werknemers door een AIVD-screening moeten. Dit soort mannetjes komen niet door een AIVD-screening omdat ze simpelweg niet te vertrouwen zijn.

Blackhat-hacken is geen sollicitatie, het is gewoon strafbaar. :)
Vergeet niet dat er nog genoeg bedrijven en overheden zijn de mensen zoeken om 'onder de radar' het vuile werk voor ze op te knappen.

In de VS is het redelijk gebruikelijk dat bepaalde (vaak militaire) black-ops door particuliere aannemers worden uitgevoerd, omdat het om praktijken gaat die voor de VS 'officieel' te heet zijn om hun vingers aan te branden.

Vaak heb je het dan over 'private contractors' (huurlingen) in de defensie-wereld, maar dit zie je ook steeds meer in de cyberwarfare ontstaan.

Goed kans dat deze knul dus een paar lesjes cybersecurity erbij krijgt en een 'kapitaaltje' van de CIA/NSA om een eigen onderneming te starten die klusjes van de CIA aanneemt.
Je vindt die straf over the top nadat hij creditcard fraude en identiteitsdiefstal heeft gepleegd? Beetje rare normen en waarden hanteer je.
Dit is weer zo'n rechter die niet goed begrijpt hoe het internet tegenwoordig verweven is met het maatschappelijk verkeer.
Ik denk dat deze rechter een beter beeld van de maatschappij heeft dan jij.

Jouw oplossing voor een minderjarig persoon wat wel de kennis heeft, maar nog niet met de verantwoordelijkheid omgaan is dus... Een paar dagen afval prikken in het park, maar verder gewoon ongehinderd en zonder toezicht toegang tot internet geven?
identiteitsdiefstal is (in het normale leven) vergelijkbaar met op iemand anders z'n id-kaart een cafe binnenkomen om bijvoorbeeld te kunnen drinken.
Doe niet zo naief... Dit is geen kinderspelletje. Dit gaat niet om een biertje of een pakje sigaretten voor een minderjarige. Handel in valse identiteiten is erg lucratief, en wordt niet gebruik om bier te bestellen, maar om bijvoorbeeld torenhoge leningen op andermans naam af te sluiten. Dat soort praktijken kunnen iemand's leven compleet verwoesten.
Ik denkd at hij voor zijn studie wel toestemming krijgt. Internet met toestemming klinkt behoorlijk anders dan geen toestemming.
Vind het zeer knap dat deze jonge knul al zoveel skills heeft m.b.t. hacken. De Amerikaanse overheid kan hem goed gebruiken om overheidssites beter te kunnen beveiligen. De straf die hij opgelegd krijgt is wel een beetje over te top.
Hij komt er zeer genadig af omdat hij alles meteen toegaf en geholpen heeft de schade te repareren. Zelf onder jeugdrecht had hij in de VS tot enkele jaren celstraf kunnen krijgen.

En geloof me, geen enkele grote firma zal iemand in dienst nemen om zijn dingen te beveiligen als diegene al zo veel misdaden heeft begaan. Zou jij hem ooit nog vertrouwen met een belangrijk paswoord? Ik niet.
Geen celstraf, maar wel tijd in een beveiligde inrichting met tralies op de ramen.
Frank Abagnale is anders ook behoorlijk succesvol geworden
Alsof er ook heel de tijd iemand naast em loopt die kijkt of ie niet op internet gaat. Hij zal zich alleen gedijst moeten houden op het net en geen aandacht trekken, dan komt men er moeilijk achter vermoed ik.
Oftewel deze straf maakt het voor hem praktisch onmogelijk om met zijn vaardigheden een legitieme carriere te starten. Of zelfs een carriere.

Is het tegenwoordig nog mogelijk te studeren, werk te krijgen of uberhaupt fatsoenlijk te leven als je niet het internet op kan?
Als je niet op internet kan valt er ook nog prima te leven hoor. Qua opleiding zal hij ook best bij het plaatselijke fastfood restaurant een opleiding kunnen krijgen. Hamburgers bakken vereist geen internet.
@PatrickHuizinga: Daar heb ik eigenlijk maar 1 antwoord op: "... jammer joh..."
Die gast had dat eerder moeten bedenken en iets zinnigs met zijn kennis doen ipv CC's van anderen misbruiken (wat gewoon diefstal is).
Al die misdadigers die in de gevangenis zitten kunnen ook geen carriere opbouwen en in de toekomst kunnen ze een echt goede baan ook wel vergeten. Ook daar geldt: "...jammer joh..."

Het mag maar duidelijk zijn dat aso gedrag niet acceptabel is. Ik vind dit een prima straf!.

[Reactie gewijzigd door Khildin op 10 november 2012 13:57]

veel scholen vereisen alleen MS word/etc. applicaties. Daarnaast: je werkt veelal in groepen samen waarmee je hun het online gedeelte kan laten afhandelen en zelf bijvoorbeeld het tekstverwerken doet.

Begeleiding/toestemming vragen is overigens ook zo iets. Wie moet hem begeleiden/aan wij moet hij toestemming vragen? Als zijn ouders al aangewezen worden stelt het 3x niets voor.

De straf is dus niet eens zo erg, eerder een bepaalde implementatie ervan.
Uhhhh maar hij heeft die (milde) straf gekregen omdat hij een behoorlijk aantal wetten heeft overtreden en serieuze schade heeft toegebracht. Het gaat hier niet om een pubertje die wat kleins fout heeft gedaan maar om een serieuze hacker (van 15 jaar).

Als hij daardoor nu niet kan studeren is dat jammer. Dan moet dat maar na die 6 jaar. ALS hij een universiteit vind die hem wil hebben want met een strafblad als dit zal dat niet meevallen. Dit soort dingen zijn niet zonder gevolgen, ook niet als je nog niet volwassen bent. Je kan je hele leven verzieken door als puber net de verkeerde files te sharen of de verkeerde keuzes te maken. Het is ronduit jammer dat dat niet altijd duidelijk is.

Ik ken een Duitse jongeman die de software die wij maken en verkopen op grote schaal aan andere mensen aanbood via een private FTP. Ik kwam daarachter en heb hem verantwoordelijk gesteld voor de schade (door de rechter vastgesteld). Zijn ouders hebben met me overlegd en we zijn overeen gekomen dat hij slechts 25% hoeft te betalen tussen zijn 18de en 28ste jaar. De rest laten we maar gaan. Maar het gaat nog steeds om een groot bedrag. De jonge piraat dacht echt dat het een misdrijf was zonder risico.
Uhhhh maar hij heeft die (milde) straf gekregen omdat hij een behoorlijk aantal wetten heeft overtreden en serieuze schade heeft toegebracht. Het gaat hier niet om een pubertje die wat kleins fout heeft gedaan maar om een serieuze hacker (van 15 jaar).

Als hij daardoor nu niet kan studeren is dat jammer.
Dat hij een straf verdient daar ben ik het 100% mee eens maar om te stellen dat het rechtvaardig is om een leven van een nog minderjarige (Misschien slimme) jonge te nemen ben ik het zeker niet mee eens. Jongere hebben nog andere hersenen waardoor ze veel meer risico durven te nemen en niet nadenken over de gevolgen, Dit is ook de rede dat ze geweldige dingen kunnen doen. In een verkeerde omgeving / context kunnen ze verschrikkelijke dingen doen, Ik ben het er niet mee eens om een mens dat nog niet in staat is de gevolgen te kunnen inzien te veroordelen voor het leven...
De jonge piraat dacht echt dat het een misdrijf was zonder risico.
Dat is een prima voorbeeld van hetgeen ik boven heb beschreven.. Het is lekker makkelijk om je volledig ontwikkelde brein in een perfecte omgeving te projecteren op zo'n knul. Ik zeg niet dat hij geen straf verdient (Voordat je dat argument in de ring gooit). Ps. als ik vragen mag, Vroeg deze jonge ook geld voor de content die hij op deze ftp plaatste?

[Reactie gewijzigd door kajdijkstra op 10 november 2012 17:29]

[...]
Dat is een prima voorbeeld van hetgeen ik boven heb beschreven.. Het is lekker makkelijk om je volledig ontwikkelde brein in een perfecte omgeving te projecteren op zo'n knul. Ik zeg niet dat hij geen straf verdient (Voordat je daar over begint te discussiëren).
Ik ben dat geheel met je eens. Daarom hebben we hem ook een schikking voorgesteld ter hoogte van 10% van wat de rechter later heeft bepaald. Die hebben ze (zijn ouders) afgewezen. Ik heb ze daarna nog tweemaal gebeld en verteld dat op het moment dat er een zaak van komt ik geen invloed heb op de hoogte van de straf. Ze weigerden, en als ik de onfrisse mailtjes zie van de jongeman was hij het daarmee geheel eens. Op de dag van de rechtzaak ben ik persoonlijk naar de rechtbank gegaan om de ouders en advocaat nogmaals persoonlijk aan te bieden de zaak te schikken. De advocaat wilde wel (die was niet gek) maar de ouders niet. Toen heb ik de jongeman sterkte gewenst en ben naar huis gegaan.

Sinds Maart dit jaar moet hij betalen. In Juni heb ik heb een brief gestuurd dat ik nog niets ontvangen had en sinsdien betaald hij prima. Ik heb hem uitgenodigd om te komen lunchen met de ontwikkelaars. Kreeg een mail met een vinger terug.

Het geld is niet belangrijk voor me. Het principe is dat wel. Ik zou exact het zelfde doen met de volgende piraat. Toen een dochter firma van me problemen had met dobe over licenses ben ik er heen gegaan en binnen 10 minuten hadden we een deal. Geen boete maar wel een contract voor software voor drie jaar. De systeembeheerder is ontslagen.

Iedereen maakt fouten, pubers maken er heel veel (ik heb er een thuis, ik weet het, lol) maar als je het tot een rechter laat komen neem je een enorm risico omdat het dan uit de handen van de eiser is. De hacker in dit verhaal was slim en heeft een deal gemaakt. De schade is beperkt, hij heeft nog kansen genoeg want hij is vast wel slim.

Maar alsjeblieft, denk na voordat je iets doet waarvan je weet dat het niet mag maar waarvan je denkt dat je niet makkelijk gepakt kan worden. De pakkans van hackers en piraatjes is gewoon behoorlijk hoog op dit moment. Of je (en ik) het daar nu mee eens bent of niet, het is een feit. Het verhaal van deze 15 jarige is niets meer dan triest. Zielig. Maar neem het nooit de personen die aangevallen worden kwalijk dat ze zich verdedigen! De rechter bepaalt, niet de persoon die aangevallen is.
Maar alsjeblieft, denk na voordat je iets doet waarvan je weet dat het niet mag maar waarvan je denkt dat je niet makkelijk gepakt kan worden. De pakkans van hackers en piraatjes is gewoon behoorlijk hoog op dit moment.
laat het even duidelijk zijn, ik ben geen puber en/of hacker. en trouwens "Domme mensen luisteren niet naar advies, Slimme mensen hebben geen advies nodig" :)
Ze weigerden, en als ik de onfrisse mailtjes zie van de jongeman was hij het daarmee geheel eens.
Dat is wel meer dan logisch,.moet je voorstellen je bent een knul van 15 en je word verdacht van een feit wat grote consequenties heeft voor de rest van je leven. En je ouders nemen de positie in dat het niet rechtvaardig is en dat het recht aan jouw zijde is. Zou jij als knul van 15 tegen je ouders in gaan? Moet je nou voorstellen jij als knul van 15 die er van overtuigt is dat hij oneerlijk word veroordeeld. Iedereen zou met een fuck you aditude er tegen in gaan aangezien hij denkt dat het gelijk aan zijn zijde is (Normaal zijn het de ouders die het kind zouden moeten duidelijk maken wat wel en niet kan). In dit geval is het zeer jammer dat een kind van 15 moet boeten voor de onwetendheid / domheid van de ouders van dit kind. Ja en natuurlijk is het heel makkelijk om van buiten af iets te zeggen over dit geval.

De rede dat ik vroeg of deze jonge ook geld vroeg voor de content die hij op deze server plaatste (waar je niet op antwoorden) is ook wel cruciaal, Aangezien, als dit niet het geval is, het voor deze jonge nog denkbaarder maakt (zelfs voor een volwassen iemand) dat hij het oneerlijk ervaart dat hij voor de gemiste inkomen moet betalen. Dit omdat het verre van bewezen is dat een via illegaal gedeelde download ook echt een gemiste download is. Deze discussie is ook al 'ZEER' vaak gevoerd hier op tweakers.net waar niet alleen pubers maar vooral +3 ge-rate slimme tweakers dit idee ook betwijfelen..

Als er hier op tweakers al grote onduidelijkheid is over wat rechtvaardig is. Waar veel in de it gespecialiseerde volwassen (tweaker :) ) zijn. (Waar het zelfs, als je naar de intelligentste comments kijkt vaak meer leunt naar het argument van dit kind) Dan lijkt het mij duidelijk dat een puber al helemaal niet kan weten wat nou rechtvaardig is en wat niet. Het enige waar een tiener dan op af kan gaan is op het gezag / (de ouders) ..

Als hij daarentegen geld vroeg voor de content, dan is het een heel ander verhaal..

PS. Ik heb zelf ook een software bedrijf en ik denk dat het hele model wat nu gehandhaafd word compleet gaat veranderen, Waar over 10 jaar de meeste applicatie's cross device / cross os en Web / Cloud gebaseerd zullen zijn en waar inkomsten zullen worden gegenereerd door neven diensten i.p.v. een aanschaf.

[Reactie gewijzigd door kajdijkstra op 11 november 2012 01:16]

Dus hij heeft nu precies hetzelfde nadeel als andere sukkels die op jonge leeftijd crimineel gedrag vertonen en daar de rest van hun leven last van hebben. Gevalletje eigen schuld dikke bult.
Wellicht ook gewoon met opvoeding te maken. Veel pubers worden maar los gelaten op het grote anonieme internet. Waar ouders geen idee hebben wat hun kroost voor dubbel leven kunnen leiden op het internet. Ik zeg niet dat ouders allerlei content filters moeten gaan toepassen (dat is de verantwoordelijkheid alleen maar afschuiven), maar van tijd tot tijd een beetje erin verdiepen kan wonderen verrichten.

Op die leeftijd was ik zelf ook echt geen lievertje op het internet qua piraten ed, maar ondanks de ontbrekende kennis van mijn ouders, kwamen ze toch regelmatig even controleren wat ik aan het doen was (en het nodige commentaar krijgen op spelletjes zoals carmageddon). Ik werd absoluut niet beperkt in wat ik mocht en deed, maar door gewoon open te bespreken wat ik deed, houdt je toch min of meer op het rechte pad.
Mijn moeder was altijd wel tegen de paranoide kant aan, die vondt het maar niks dat er spelletjes gekopieerd en gedeeld werden, maar als ik ook maar iets met geld ontfutselen of identiteitsfraude bezig zou zijn, dan zou ze dat echt wel door hebben gehad.

Pubers zullen nou eenmaal altijd het randje op zoeken van wat kan en niet kan, zonder supervisie is het gemakkelijk het randje te overschrijden. Ik vind het de taak van de opvoeders om daarin te sturen.
Pubers zullen nou eenmaal altijd het randje op zoeken van wat kan en niet kan, zonder supervisie is het gemakkelijk het randje te overschrijden. Ik vind het de taak van de opvoeders om daarin te sturen.
Ik ben bang dat dit soort zaken amper door de ouders te controleren zijn. Ik ben geen IT novice maar als een van mijn pubers kan doordringen in dergelijke systemen ben ik bang dat ze mij ook voldoende om de tuin te kunnen leiden. Als ouder kan je dan slecht vertrouwen op moraal die je je kinderen meegeeft. En zoals je al zegt zullen pubers de grenzen proberen op te zoeken.

Als alle ouders zijn zoals die van jou zouden veel jonge mensen niet zo snel in problemen komen, dat is een feit. Maar ze zijn zeldzaam.
Zouden aan hem (en zijn ouders!) niet ook therapie moeten worden opgelegd? Iets met ethiek of good citizenship? Het lijkt alsof hij geen begrip heeft van goed en fout, of in ieder geval onverschillig is over de gevolgen van zijn acties: en als hem dat niet bijgebracht wordt, zal hij later weer in de fout gaan.
Waarom geloofd iedereen die CIA onzin toch altijd, we weten toch wat dit soort organisaties allemaal doen.
En waarom schrijf jij dit soort dingen zonder ook maar een paar minuutjes iets na te gaan? Het ging hier echt om wat meer dan 'een paar berichtjes plaatsen'. Overigens heeft de CIA die jij er bij de haren bijtrekt hier niet veel mee te maken.
Ik ben blij dat jij er wel verstand van hebt! Blijkbaar ben je een expert op het gebied van CIA, FBI en HS, dat ben ik in elk geval niet, ik heb slechts een Amerikaans paspoort.

Jij zegt dat we niet de CIA moeten geloven omdat die onzin vertellen en dat het hier slecht om een 'paar berichtjes' ging. Ik zeg dat ik de onzin van de CIA in dit verhaal niet vinden in dit verhaal en dat de zaak een stuk ernstiger was. Geef ons wat bewijs over die onzin en ik beid met plezier mijn excuses aan.

Laten we tot die tijd de lezer laten bepalen wie er de minste onzin schreef. En dan laten we het feit of profiling van deze 15 jarige, zeer makkelijk te vinden puber wel nodig was. Voor zover ik het weet hebben ze gewoon telefoon data gevraagt en langsgereden om hem te vragen mee te komen voor een diep gesprek. Maar goed jij weet de hoed en de rand, dus vertel!
Die internetbeperking is wel gezonde zaak, maar gooi hem niet de gevangenis in. Geef hem liever een goede opleiding en een baan, met dat soort types kan je tenminste zoeken naar beveilingslekken. Op de juiste plek kan zo'n jongen veel goeds doen, en de combinatie van kunnen hacken en social engineering is iets wat elkaar goed kan complementeren, maar best zeldzaam is. Dat zijn unieke vaardigheden. Aan de andere kant zie ik hem eerder de FBI ingaan en allelei spionage uitvoeren, gezien Amerikanen nog minder dol zijn op beveiligingslekken fixen dan met in Europa is en hun voornaamste beveiliging het opleggen van straffen is. Ze voeren liever bijna-terroristische praktijken uit met de FBI. Desalniettemin een jongen die iets kan betekenen in de wereld op de juiste plek. Die moeten ze niet, zoals ze in de VS gewend zijn als standaardprocedure, kapot maken, maar iets mee doen.
Wat een onzin. Crimineel gedrag is crimineel gedrag. Met jouw argumenten kan je ook inbrekers uit de gevangenis houden want die kunnen immers hun kennis delen met bijvoorbeeld verzekeraars. Of zakkenrollers zet je in bij de kledingontwerpers zodat ze kunnen helpen om betere jaszakken te ontwerpen.
Inderdaad, we moeten zijn gedrag niet goed gaan praten.
De vraag is wat was de aanleiding voor dit gedrag? Zo'n persoon kan door straffen nog gefrustreerder raken dan hij misschien al is met gevolg dat hij in herhaling kan vallen met grotere gevolgen als nu...

Hij is zelf slim genoeg om te snappen dat wat hij nu gedaan heeft niet door de beugel kan.
Hij heeft immers ook bekend...

Geef inderdaad iemand met deze talenten een opleiding en leer hem omgaan met zijn kennis en kunde.

Dit soort zijn puzzelaars en die moet je bezig houden, anders gaan ze zichzelf bezig houden...
Ze gooien hem ook niet in de gevangenis maar snel een goede baan vinden zal moeilijk voor hem worden. Heel veel mensen hier snappen blijkbaar niet dat in de security wereld integriteit en betrouwbaarheid 2 van de belangrijkste aspecten zijn. Die twee dingen heeft hij bijna niet meer en het zal voor hem heel moeilijk worden om het terug te verdienen en dan nog zal hij altijd schuin worden aangekeken. Dus ja misschien zou hij wat kunnen betekenen op de juiste plek maar op die plek zal hij ook veel schaden kunnen aanrichten.
Internet is wel het medium voor social enginering, voornamelijk omdat het via internet veel makkelijker is om je als een ander voor te doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Windows Sony Microsoft Games Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013