Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 79, views: 14.481 •

Electronic Arts' downloadplatform Origin krijgt de optie om gameplaybeelden te streamen. De uitgever werkt daarbij samen met Twitch.tv, waar de gameplaybeelden zichtbaar zullen zijn. Van elke game die via Origin gespeeld wordt, kan het beeld gestreamd worden.

Electronic Arts heeft alvast de inhoud bekendgemaakt van de eerstvolgende patch die Origin krijgt, het downloadplatform dat de uitgever een jaar geleden lanceerde. Het belangrijkste onderdeel daarvan is de samenwerking met Twitch.tv, die het mogelijk maakt om gameplaybeelden te streamen. Iedereen die een game speelt via Origin kan op elk gewenst moment de Origin-interface oproepen. Daarin is voortaan een knop te vinden waarmee de gameplay gestreamd kan worden. Wie beelden wil streamen, dient wel een gratis account te hebben bij Twitch.tv. Wie wil kijken, hoeft geen account te hebben. Bij het streamen van beelden is zelf de resolutie en framerate te bepalen.

Met dezelfde patch, die volgens EA 'binnenkort' te downloaden zal zijn, krijgt Origin de optie om games toe te voegen die niet via Origin gekocht of gedownload zijn. De games verschijnen dan in de sectie 'My Games' en kunnen via Origin opgestart worden. Daarmee wordt het volgens EA ook mogelijk om gameplaybeelden van die non-Origin-games te streamen.

Tegelijk met EA maakt ook Activision bekend dat er gameplaybeelden gestreamd kunnen worden. De uitgever had al eerder laten weten dat er een streaming-optie ingebouwd zou worden in Call of Duty: Black Ops II, de shooter die vanaf 13 november te koop is. Nu is echter duidelijk dat Activision daarin samenwerkt met YouTube en de gameplaybeelden dus enkel daar te zien zullen zijn. Het streamen van gameplaybeelden is mogelijk met alle drie de versies van de game; pc, Xbox 360 en PlayStation 3.

Streamen van gameplaybeelden via Origin

Reacties (79)

ik ben geen Origin fan, maar dit is toch wel geweldig (:
Ja inderdaad, ik zag de titel en ik dacht "Oh wow, goeie zet!". Ik heb een hekel aan Origin, maar ben toch blij dat er een beetje competitie voor steam bestaat nu. Hopelijk gaat Steam een tegenhanger hiervan beschikbaar maken, streamen is best populair in games als DOTA2.
Wat is er mis met origin dan? Bij mij werkt het gewoon prima, ik heb alleen geen steam account, dus een vergelijking van mij kant gaat niet op..
Origin heeft de neiging (gehad) om zich als malware te gedragen.
http://tweakers.net/nieuw...agt-zich-als-spyware.html
Daarom gebruik ik ook tegenwoordig No-DVD cracks als ik EA games koop, en haal na het installeren meteen die Origin er af, en dat werkt gewoon goed.

Liever veilig dan niet veilig.
en haal na het installeren meteen die Origin er af, en dat werkt gewoon goed.
Ook bij het online multiplayer-gedeelte van het spel?
Ook bij het online multiplayer-gedeelte van het spel?
Nou ik speel niet online multi player in spellen, ik hou daar niet van, hou meer van Single player (spellen).

En waarom word ik omlaaggemod, wat zeg ik fout?

No-DVD cracks zijn legaal, is niks illegaals aan, aangezien ik duidelijk zeg dat ik spellen koop, en niet download.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 november 2012 19:35]

tjah dat is het punt de meeste tripple A games koop je niet omdat ze singleplayer hebben maar voor de multiplayer BF3 heeft wat dat betreft een zeer simpele Singleplayer die je maar 1 keer speelt en het is gedaan
de multiplayer is totaal anders

en zo zijn er heel wat andere spellen die dat hebben
dus jou "oplossing" is geen oplossing voor andere spelers
Het werd (net als Steam) geforceerd gelaunched, verplicht bij een populaire game (BF3) terwijl de service nog niet af was. Enige probleem wat ik momenteel heb is dat de klantenservice bagger is (ze verbreken gewoon de verbinding met je als het een beetje moeilijk word).
Ik heb het niet gebruikt dus kan weinig zeggen over hoe het technisch wel of niet werkt, maar het probleem dat ik er mee heb is voornamelijk: EA.
Hun trackrecord is bepaald niet goed te noemen met diensten in de lucht houden. Valve heeft ondertussen wel laten zien dat Steam niet zomaar iets is dat ze even 1 of 2 jaar proberen en dan weer de stekker er uit trekken, bij EA moeten we dat nog maar afwachten. Als EA echter echt voor de lange duur een goede service blijft bieden met Origin dan zou dat nogal nieuw gedrag zijn voor hun.

edit: Overigens, ook bij Steam heb ik persoonlijk heel lang de kat uit de boom gekeken. Pas een paar jaar geleden ben ik daar overstag gegaan en ondertussen heb ik 100+ games in Steam. Het duurt wel even voordat EA hetzelfde vertrouwen gewonnen heeft.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 9 november 2012 17:55]

EA is een rot bedrijf welke geen ene ruk geeft om haar klanten.
Dit is keer op keer gebleken.

Ik ben dan ook heeeeel sceptisch over origin en zal er ook niet aan beginnen totdat ik echt genoodzaakt ben.
Dat ze ME3 niet meer op steam aanbieden bvb. vind ik een slechte zet gezien ik ME1 en 2 wel gewoon op steam heb.

Dit direct streamen naar twitch.tv klinkt wel heel leuk.. maar hoe zit het met microfoon input? kan origin die ook meesturen met de stream? En 'other' audio? zoals achtergrondmuziek (out-of-game) die je aan het luisteren bent?
Ik ken nl. veel streamers die dat ook meesturen.
Euhm Steam heeft dat heel lang en noemt Source TV :/ nu weet ik niet hoe het werkt maar zit ergens in :D

Blijkbaar is het de server die sourcetv draait en dan kan een client connecten

https://developer.valvesoftware.com/wiki/SourceTV

[Reactie gewijzigd door Damic op 10 november 2012 00:21]

Slim, daardoor is er op den duur steeds meer draagvlak voor Origin en zal het steeds meer geaccepteerd worden, net als Steam dat nu is.
Juist, zo moet je een product in de markt zetten. Niet forcefeeden met je kaskrakertitels maar gewoon door mooie functies om dat programma heen te vouwen. Beetje laat alleen want het kwaad is in feite al geschied.
Want? Origin is een prima programma hoor, ben absoluut Steam fan maar moest voor BF3 ook Origin gebruiken, en moet zeggen, niets mis mee.
Ik ben een Steam klant, geen behoefte aan extra software. Zeker niet als ik het "moet" installeren.
Dohohoho, Steam is zo goed als hetzelfde als Origin.
Beide zijn platformen waarop spellen worden aangeboden, en beide gevallen zijn ze vereist als je spellen via de respectievelijke platform aanschaft.

Het is dus niet dat je een spel dat aangeschaft is op Steam kan spelen zonder Steam te installeren, en hetzelfde geldt voor Origin. Naar mijn mening sla je hier de plank.

Ik ben persoonlijk tevreden met Steam, en heb geen behoefte aan EA omdat ik tegenwoord zelden een spel speel, laat staan een spel uitgegeven door EA. Niks mis met EA, gros van de door EA uitgegeven spellen sluiten niet op mijn smaak aan.

[Reactie gewijzigd door PBX_g33k op 9 november 2012 13:41]

Waar zeg ik dat het me te doen is om de methodiek of wat Origin feiterlijk is?
Ik heb geen behoefte aan extra software, tevens heb ik als reactie op Carman! nog wat uitleg neergezet.
Niet waar, steam games kan je nog buiten steam om spelen. Is bij Origin niet het geval, plus Origin is spyware.
zou je je statements willen onderbouwen door bronnen aan te geven? Hoe speel jij Steam games zonder steam te starten, want dat is mij nog niet gelukt. Ook wil ik weten waarom Origin spyware is. Verzamelen ze meer gegevens dan Steam doet?
Niet waar, steam games kan je nog buiten steam om spelen.
Onwaar. Spellen met Steamworks moeten via Steam gespeeld worden, ook de retail versies (wanneer voorzien van Steamworks). Natuurlijk is piraterij hierop een uitzondering, maar dat geldt ook voor Origin.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 november 2012 14:16]

Ik heb de boxed versie van Portal 2 en ik kreeg de keuze om Steam of alleen Steamworks te installeren. Ik kreeg dus de keuze om alleen het DRM enzo te installeren. En regelmatig kom ik in TF2 ook mensen met (non-steam) bij hun naam tegen.
Typisch dat Valve die optie dan zelf biedt, voor Borderlands 2 bv móet je echt steam installeren, anders werkt de game niet.
Steam "moest" je destijds ook installeren, dat was toen blijkbaar geen probleem voor je. Waarom is dat met Origin ineens anders?
Klopt helemaal, maar daar zijn een aantal cruciale verschillen. Ten eerste betreft het Valve en niet EA, Valve heeft bij mij toch wel iets meer creds dan EA om dit soort kutgeintjes te kunnen flikken en tevens hebben ze er een prima product van gemaakt. Daarnaast was dat 2004 en in 2004 was ik 17~18 en daar bovenop geen klant van een andere online distributie platform dus het fenomeen was nieuw.
Ik ben nu 26 en een heel stuk kritischer naar wat ik doe. Klaar.

EA is gewoon te laat met hun monster.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 9 november 2012 13:56]

Waarom mag Valve jou wel 'iets flikken' maar EA niet? Inmiddels 26 jaar maar nog steeds vrij kinderachtig in je houding naar bedrijven, wist je dat EA niet meer het EA is uit 2004? En Valve niet meer het Valve uit 2004, sommige mensen en bedrijven veranderen. Wat heeft EA jou specifiek misdaan eigenlijk, het klinkt best ernstig..

Ik heb nu Origin om 1942 te spelen en moet zeggen niet slecht, maar had het liever in Steam gezien, dat wel.

Origin gebruikt nauwelijks resources, memory, I/O's dus je hoort mij niet klagen.
Was EA nog maar het EA uit 2004, dan was het belangrijste deel van de game markt nog in handen van andere bedrijven die weten wat gamen in hield en had ik tevens een stuk minder moeite met die geldwolven.

Wat is er kinderachtig aan principes overigens?
Ik ben reeds klant van een online distributie systeem en ik heb geen behoefte aan nog zo'n distributie systeem. Vooral als deze opgedrongen wordt.
Gister was er Steam, vandaag Steam en Origin en volgende week heb je er nog 5 bij omdat iedere publisher met iets aan gewicht liever zelfs zo'n winkel runt en diens titels daar exclusief in neerzet wat de toch al wat hakkelende gammemarkt nog verder bevuilt met waardeloze bullshit die alleenmaar oncontroleerbare effect uitoefend op je privacy.

EA mag wel hun eigen winkel hebben, maar ik heb ook mijn eigen winkel. Vroeger zag ik games niet toen ze niet bij de lokale game-boer in de schappen stonden en nu zie ik ze niet als ik er Origin voor moet hebben want dat heb ik niet. Klaar.
Ik zal omlazeren voordat ik naar de pijpen van bedrijven ga dansen op deze manier. Men voldoet in klantbehoeftes, ik niet in die van hun. Dat moet deze maatschappij niet vergeten.
Feit dat we uberhaupt deze discussie aan het voeren zijn is een testament aan hoe diep de rot al is doorgedrongen.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 12 november 2012 09:42]

Zoals ik aan heb gegeven in mijn post speel ik tegenwoordig zelden spellen. En als ik speel is het voor een uurtje per week max, en om daarvoor een nieuwe spel aan te schaffen terwijl ik nog genoeg heb om nog uit te spelen heb ik dus geen behoefte om nog een platform te installeren, vooral als ik er geen actief gebruik van ga maken en geen spellen op zal aanschaffen omdat de partij achter de platform zo goed als geen spellen meer uitbrengt die op mijn smaak vallen.

De enige spel van EA waar ik nu op wacht is de nieuwe SimCity, voor de rest is er geen EA spel wat ik speel.

En daarom zou ik zelf geen Origin spelen, niet om het platform ansich, maar omdat het momenteel geen meerwaarde voor mij bied.
Dat was toen zeker een probleem. Ik speelde destijds nog CS en toen dat over ging naar 1.6 met Steam was het geluid uit de community niet leuk om te horen voor Valve.

Steam was namelijk in het begin (zeker het eerste half jaar) ook een draak van een programma met falende servers, lag problemen en stabiliteitsproblemen. Nadat de kinderziektes zijn weg gewerkt en het game aanbod explosief groeide werd het alleen een stuk beter en sindsdien gebruik ik Steam met plezier.

Ik had/heb exact datzelfde bij Origin, in het beging een draak van een programma en hopelijk in de nabije toekomst een waardig platform voor games.
Zo is Steam ook op de markt gezet (verplicht bij HL2). Paar jaar terug had iedereen een gigantische hekel aan Steam.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 9 november 2012 17:44]

Ik ben benieuwd hoeveel invloed dit gaat hebben op de prestaties van de gameplay. Als ik met XSplit ga streamen, gaat mijn FPS toch wel degelijk omlaag. (of kan dit komen omdat ik nu een 30MBIT heb bij UPC?)
Je datapijp heeft alleen invloed op de stream, niet je ingame FPS.
Dat je een FPS drop hebt met video streamen is best logisch, je PC moet naast die game best wat werk doen om die video de deur uit te sturen. Recorden, encoden, en dat tegenwoordig in 720p of 1080p. Niet zo raar dat je dat merkt. :)
30MBit is snel zat. Xsplit veriest over het algemeen een goede processor, daar zou ik eerder naar kijken :). Ik zit me ook af te vragen of dit programma lichter zal worden dan xsplit. Een goed alternatief is overigens FFsplit, wat veel lichter is dan Xsplit en gratis in 1080p en 320 kb/s streamt.
Ik ben benieuwd hoeveel invloed dit gaat hebben op de prestaties van de gameplay. Als ik met XSplit ga streamen, gaat mijn FPS toch wel degelijk omlaag. (of kan dit komen omdat ik nu een 30MBIT heb bij UPC?)
Ik gebruik ook XSplit, maar internet bandbreedte is echt het probleem niet. In XSplit kun je, als je aan het stream bent zien met hoeveel kilobits per seconde je dit doet. Grootste probleem is dat je standaard met maximaal 25 fps kan streamen, waardoor de filmpjes trager lijken dan in het echt. Daarnaast is natuurlijk de geheugen bandbreedte op de PC wellicht een issue. Ik kan echter Project CARS bijna streamen in 720p naar UStream vanuit XSplit op 60fps, zet ik dat lager, dan verslechteren de FPS in pCARS ook.
Als ik met fraps wat op neem op 2560*1600 onder het gamen ga ik van 300 FPS naar minder dan 30FPS (heb gelocked op 30FPS maar dat trekt ie niet bij alle scenes)...

En dan slaat ie het alleen maar op, het uploaden/streamen verbruikt niet zo veel (ik download/upload altijd onder het offline gamen en nooit ergens last van), het encoderen van het de data wel!
Wut!

Wauw, ik zie het nu echt wel beginnen te concuren met steam ja.
Kunnen beter zaken zoals betere afstemming tussen game en origin regelen. Regelmatig dat Origin nog te veel geheugen gebruikt tijdens het opstarten van de game waardoor de boel traag wordt/vastloopt.
Bij mij valt het altijd op als ik Origin start, dat alles even een seconde of 2 vastloop. Muziek houd even op. Maar heb ook alleen BF3 daar staan. Voor de rest gebruik ik Steam. Daar heb ik dit probleem niet.
Alleen werkt bij steam dan ook de steam overlay, iets wat ik bij Origin uit gezet heb omdat het niet eens werkt bij sommige spellen van EA zelf.

Ook leuk is Origin toevoegen bij steam, dan kun je de steam overlay in BF3 ofzo gebruiken.

Ik vind dat vooral handig om te zien of mensen mij lastig vallen op steam, dat merk je anders niet.

Optie om te streamen klinkt wel cool!
sorry maar hoe kun je nu al weten dat de software slechter is als anderen? :? 8)7
De update is er nog niet eens en het is slechter als de concurrent. Dat is wel erg raar.

Mij lijkt het een erg handige feature. Denk dat het veel mensen kan aanspreken. Als het te minste makkelijk te bedienen is. ;)
Als ik zie hoe mensen streamen met bv. Xsplit, OBS of FFsplit, dan kan ik me niet voorstellen dat Origin een groot deel v/d features van deze programma's zal gaan ondersteunen, denk aan overlays e.d.
Daarom denk ik dat mensen dit niet vanuit Origin willen doen.
het kan handig zijn als je af en toe een keer wil stream en geen extra programma's wil installeren
Met zo'n instelling moet er dus nooit iets gemaakt worden en zeg je dus eigenlijk dat concurrentie niet nodig is.

Net zoals dat veel mensen in het begin zeer negatief waren over origin en dat het slechter is dan steam. Maar het heeft gewoon tijd nodig, steam was op dag 1 ook niet zo goed als dat het nu is.

Er zullen altijd nieuwe producten komen die tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen.
Op het screenshot is BF1942 te zien, nu wil het toeval dat ik paar dagen terug ook deze game wilde streamen naar twitch. Geprobeerd met xplit en ffsplit, maar op een 1 of andere manier glitchte het spel op de stream. Ligt waarschijnlijk ook aan dat het oude spel aangepast is om te werken op bijv. Windows 7 maar als het dan wel gewoon werkt vanuit Origin is dat leuk natuurlijk.

Als professionele caster heb je hier waarschijnlijk niets aan, omdat je dan extra allerlei functies moet hebben.
als je streaming software gebruikt ligt het aan hoe jij je spel speelt. als jij windowed of fullscreen(windowed) speelt zal afhankelijk welke software je gebruikt je stream flippen.
volgens mij kun je Xsplit het best gebruiken als je full screen speelt, met windowed spaced ie soms
Probeer het is met FFSplit en DXTORY . Werkt prima.
Elke game fullscreen werkt prima met DXTORY. Enige vereiste > CPU POWERR

Edit:
Ik betwijfel trouwens hoe goed dit gaat uitpakken. Naar mijn ervaring blijft streamen een luxe wat alleen high end cpu's aankunnen (afgezien van de game). Nu zie ik in de screenshot BF1942 wat natuurlijk een ZEER niet CPU intensieve game is. Doe het maar is op BF3 met Ultra settings.

[Reactie gewijzigd door m0nkm0nk op 9 november 2012 14:39]

Dank voor de DXTORY tip, die kende ik nog niet.

Dota2 lukt bijvoorbeeld wel omdat je die op window mode kan zetten. Battlefield 3 en andere moderne spellen hebben dat allemaal wel geloof ik. Dus dan kom je er altijd wel, nieuwe/zware game windowed en oude games DXTORY. En anders pech :P
Er is software die dit veel beter kan, dus waarom zouden mensen dit vanuit Origin willen doen?
Ease of use, die andere software die dit kan kost of geld of aardig wat kennis van zaken (of beide).

Wat ik me afvraag is hoeveel toegevoegde waarde dit heeft, ik zie me dergelijke functionaliteit niet snel gebruiken. Ik zie me eerder nog een video opnemen en later op Youtube zetten dan het direct te streamen...
Mooie optie hoor! :o Hopelijk is er genoeg aan te passen zodat je (bijv.) TeamSpeak kunt includen in of juist excluden van je stream. Dit hele stream gebeuren gaat zeker grote invloed hebben op de populariteit van Origin. Waarom Steam dit nooit zo geregeld heeft is dan eigenlijk ook een groot raadsel voor mij. Juist Steam had er zeker baad bij gehad. Op dit moment gebruik ik namelijk helemaal geen Steam meer, dat deed ik alleen voor games die Steam vereisten.
Origin daar in tegen ga ik nu misschien wel gebruiken op deze manier!
Waarom zou je überhaupt je game willen streamen? Oke als je een belangrijk potje moet spelen dan kan ik me dat misschien nog voorstellen. Maar voor de rest ontgaat mij de reden om eerlijk te zijn. Enlight me?
Waarom worden er tegenwoordig zo veel games gestreamed? Ik weet het ook niet, maar toch gebeurt het.
Epeens. Kijkeenswatikkan. De wedstrijdjes zijn er ook natuurlijk, en die zijn dan wel weer geinig om te kijken. Om nu deathknight3934 te zien doodgaan op een paar plainstriders is mij niet echt gegeven.