Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 50, views: 21.882 •

Patch 1.5 van Star Wars: The Old Republic is vanaf 15 november te downloaden. Met die patch wordt de mmog gratis speelbaar. Spelers die wel betalen kunnen echter sneller ervaring opdoen in het spel om het maximale level 50 te halen, zo maakt uitgever Electronic Arts bekend.

Vanaf 15 november kan mmog Star Wars: The Old Republic gespeeld worden zonder dat daar een maandelijks bedrag voor betaald hoeft te worden. Maandabonnementen blijven echter wel bestaan. Met een een abonnement krijgt een speler toegang tot het volledige spel. Wie geen abonnement heeft, krijgt restricties opgelegd. Wie niet betaalt, kan wel de volledige verhaallijn van elke klasse volgen en het maximale level 50 bereiken, maar zal minder snel progressie boeken in het spel. Bovendien zijn niet alle dungeons toegankelijk en zijn niet alle rassen speelbaar.

Om toch geld te verdienen aan spelers die geen abonnement hebben, heeft ontwikkelaar BioWare Cartel Coins ingevoerd, die voor echt geld gekocht kunnen worden. Met die Cartel Coins kunnen spelers virtuele voorwerpen kopen in speciale Cartel Market. Daar kunnen ook voorwerpen gekocht worden die ervoor zorgen dat een personage juist sneller ervaring opdoet, zodat die beperkingen van het gratis spelen gedeeltelijk opgeheven wordt.

Verder proberen BioWare en uitgever Electronic Arts oude spelers terug te lokken. Wie de game weer gaat spelen, krijgt de 'preferred status', die sommige restricties opheft die gelden voor wie gratis speelt. Nieuwe spelers kunnen voor 5 dollar dezelfde 'preferred status' aanschaffen. Terugkerende spelers krijgen van BioWare bovendien een aantal Cartel Coins. Wie de collectors edition heeft gekocht en terugkeert, krijgt nog meer munten. Spelers die voor een abonnement blijven betalen, krijgen van BioWare elke maand een aantal Cartel Coins.

Verschil tussen gratis en betaald spelen in SW:TOR

Reacties (50)

SWTOR was een geweldig spel met veel potentie. Als singleplayer game zou het gewoon een top game zijn. Maar wat mij ( en vele anderen ) deed afhaken was het gebrek aan end-game. Flashpoints waren binnen een maand allemaal op nightmare gecleared, zat geen echte challenge in en er was een zwaar matige story-line voor end-game, er was geen Lichking/illidan/deathwing of andere epische lore.. het was gewoon saai. Daarnaast was je in no-time full geared en had je niks meer om voor te streven. SWTOR begon met best veel subs, maar als je niks meer te doen hebt op lvl50 en door een gebrekkig support van EA dan houd het snel op als je er ook nog eens maandelijks voor moest betalen.

Bioware zei ooit "we gaan op een heel rap tempo content uitbrengen zodat het spel in leven blijft" en dit viel toch wel zwaar tegen, die beloofde snelheid van content releases. Maar het levellen van 1-50 was toch wel de leukste manier van levellen die ik tot hede in een MMO heb gezien. Daarom, leuk als singleplayer, maar als mmo faalde het spel.

[Reactie gewijzigd door quintox op 10 november 2012 19:41]

Het probleem was dat het niet af was, te weinig end-game content om maar iets te noemen. Binnen een paar dagen was je vanaf lvl 0 al aan het farmen voor highlvl PVP & RAID gear zonder doel.... Heel erg zonde, ben groot fan van Star Wars en om in deze game rond te lopen was een plaatje.

Het lvlen zat gewoon goed in elkaar, het was niet de vernieuwing die iedereen er van hoopte maar het lag zeker op hetzelfde lvl dan wel niet hoger dan bij WOW. Dit in combo met de betere graphics dan die bij WOW en je bent binnen.

Waar WOW iedereen op verslaat, kracht van de herhaling die leuk en uitdagent blijft.

Het maakt niet uit of je maandelijks moet betalen of dat een game F2P is.... Er is een rede waarom mensen koffie bij de StarBucks halen voor 3,- ++ ipv bij de HEMA waar precies dezelfde bak koffie maar 1,- kost.

Alles gaat om de beleving die je bij een product krijgt.
Over een week mijn oude account maar weer actief maken, was gestopt omdat ik weinig tijd had door het werk / prive leven.

Is er nog niet bekend wat de 'preferred status' gaat inhouden? Als ik het zo bekijk zie ik persoonlijk weinig voordelen om 15 euro per maand te gaan betalen. Maar ik ben ook geen hardcore gamer. Ik hoop dat alle games zo'n model krijgen, hoef ik niks meer te kopen en kan ik gratis nieuwe games spelen.

Veel verder dan level 20 zal ik toch nooit halen gezien de paar uur per week die ik kan gamen. En ik speel toch 99% van de tijd legale games, dus dit is erg fijn allemaal.

Nu ligt star wars ook maar ongebruikt in een la en dat is ook zonde van de 40 (of 60) euro die ik er voor betaald heb.
Ongelofelijk dat ze met een budget van minstens $150,000,000 zo een matig product op de markt weten te brengen. Het enige unique selling point van SWTOR is het Star Wars IP. Het doet verder niets nieuws wat we al niet in andere MMOs hebben gezien. Ja, een uitgebreide story campaign maar dat is totaal misplaatst in een MMO. Rift heeft nog dynamische events en een uitgebreid klasse systeem, GW2 heeft dynamische quests, TERA heeft action combat. Wat heeft SWTOR dat het zo speciaal maakt? Niks! Dit is overigens ook de reden waarom ik verwacht dat TES:O niet al te succesvol zal zijn over een langere periode, in de trailer die deze week is gepost zien we geen innovatie of vernieuwing en leunt het net zoals SWTOR op een populair IP.

Dat terwijl MMORPGs juist zoveel kunnen bieden. Ontwikkelaars limiteren zichzelf alleen maar door themepark MMOs te maken. Je kan niet op tegen World of Warcraft door een zwakke kopie te maken. Ik denk dat veel beginselen voor nieuwe MMOs begonnen zijn met het idee ''.. het wordt net als World of Warcraft maar we doen dit, dit en dat anders .. '', dat doe je het dus al verkeerd. Quests, combat, dungeons, city building, politiek, crafting, klasses, werelden... er is zoveel dat kan worden verbeterd en vernieuwd. Helaas spelen grote studio's het logischerwijze veilig en willen ze niet te veel risico nemen, dus worden de consument opgezadeld met matige spellen met bekende gameplay formules.
De reden waarom ik na een maandje ben afgehaakt was omdat er niets tot nauwelijks PvP in het spel aanwezig was. Ik had gehoopt op een soort Warhammer Online in het Star Wars universum. Helaas
Kortom hetzelfde principe of World of Tanks. Met dit verschil dat je die game zelf gatis kunt downloaden.
Toch een goede ontwikkeling. Steeds meer games gaan die kant op.
En dat het toch flink winst op kan leveren bewijst WG (makers van WOT, er wordt dikke winst gemaakt door dit bedrijf).

Ik denk dat EA wat dat betreft het wel begrepen heeft en SWTOR precies de juist game is om dit op te implementeren.
Dus feitelijk hoef ik nu alleen het spel voor circa 10,- te kopen en kan ik daarna gewoon gratis spelen. Nice :-), ga dat toch even proberen vanaf 15/11
Aion goed voorbeeld het kan.
Zitten ook restricties op, maar deze storen niet echt heel hard.
Ik heb de beta gespeeld, vanaf release datum een paar maanden gespeeld en toen gestopt. Als een betaalde versie mij al niet geinteresseed kon houden dan gaat dit ook niet lukken met wat features in een gratis uitvoering.

Wel leuk natuurlijk voor mogelijke spelers die worden afgeschrokken door de maandelijkse fees.
Ik heb het spel tot april/mei gespeeld, en heb daarbij 3 characters tot het max level gebracht, en nog een stuk of 13(twee servers vol) uitgeprobeerd variatie van lvl 5 tot 40, ik Vond het een enorm leuk spel, vooral omdat het levelen gewoon niet saai werd voor mij. De verhaallijn veranderd enorm door de class die je kiest. de keuzes die je maakt, welk geslacht je speelt en welk species je bent.

Pas toen ik met endgame begon en dingen als DKP werden ingebracht in de guild begon ik het zat te worden, vooral omdat de endgame enorm inbalanced en repetitief en slecht geregeld is, was het gewoon niet meer leuk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Smartphones Apple Windows Sony Microsoft Games Politiek en recht Besturingssystemen Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013