Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 50, views: 21.936 •

Patch 1.5 van Star Wars: The Old Republic is vanaf 15 november te downloaden. Met die patch wordt de mmog gratis speelbaar. Spelers die wel betalen kunnen echter sneller ervaring opdoen in het spel om het maximale level 50 te halen, zo maakt uitgever Electronic Arts bekend.

Vanaf 15 november kan mmog Star Wars: The Old Republic gespeeld worden zonder dat daar een maandelijks bedrag voor betaald hoeft te worden. Maandabonnementen blijven echter wel bestaan. Met een een abonnement krijgt een speler toegang tot het volledige spel. Wie geen abonnement heeft, krijgt restricties opgelegd. Wie niet betaalt, kan wel de volledige verhaallijn van elke klasse volgen en het maximale level 50 bereiken, maar zal minder snel progressie boeken in het spel. Bovendien zijn niet alle dungeons toegankelijk en zijn niet alle rassen speelbaar.

Om toch geld te verdienen aan spelers die geen abonnement hebben, heeft ontwikkelaar BioWare Cartel Coins ingevoerd, die voor echt geld gekocht kunnen worden. Met die Cartel Coins kunnen spelers virtuele voorwerpen kopen in speciale Cartel Market. Daar kunnen ook voorwerpen gekocht worden die ervoor zorgen dat een personage juist sneller ervaring opdoet, zodat die beperkingen van het gratis spelen gedeeltelijk opgeheven wordt.

Verder proberen BioWare en uitgever Electronic Arts oude spelers terug te lokken. Wie de game weer gaat spelen, krijgt de 'preferred status', die sommige restricties opheft die gelden voor wie gratis speelt. Nieuwe spelers kunnen voor 5 dollar dezelfde 'preferred status' aanschaffen. Terugkerende spelers krijgen van BioWare bovendien een aantal Cartel Coins. Wie de collectors edition heeft gekocht en terugkeert, krijgt nog meer munten. Spelers die voor een abonnement blijven betalen, krijgen van BioWare elke maand een aantal Cartel Coins.

Verschil tussen gratis en betaald spelen in SW:TOR

Reacties (50)

Ik wilde weer gaan spelen hier door, maar ik ben bang dat er te veel restricties zullen zijn.
Mja, meestal is het (gedeeltelijk) gratis maken van een MMORPG toch de voorbode van een volledige stop. De vaste spelers trekken de zondvloed van gratis accounts niet en stromen langzaam uit, de spelers die gratis spelen stoppen niet voldoende geld in degame om het rendabel te houden. Ik voorzie dat de stekker er binnen een jaar uit getrokken gaat worden.
Tja ik vond het een mooi spel.
Om eerlijk te zijn ben ik gestopt rond level 30~ omdat just de voice acting me begon te irriteren. Op een gegeven moment was je gewoon minuten bezig om een quest te finishen en te accepten. Ik weet dat het het unieke was van het spel, maar na een dag hard werken wou ik gewoon even gamen en niet na een film kijken.

Ik weet dat je snel door te voice acting kon skippen, maar ook dat werd irritant.
Volgens mij doet LOTRO het toch nog best aardig...
jah ik ben er ook bang voor maar meeste restricties, zitten meer in de dungeons en speciale sidequests dat vind wel goed want kan story fatsoenlijk spelen.
ik vind wel stom van dat je bepaalde rassen niet kan maken. hoe zit dat als je al een character hebt gemaakt van die ras en nu je account f2p is, kun je dan wel uberhaupt met die char spelen.

Tradepost limiet geven dat vind ik wel nergens op slaan.
Het is jammer. Ik heb dit spel meteen gekocht en geheel doorgespeeld toen het uitkwam. Ze hebben in sommige opzichten zeker geleerd van andere MMO's, maar de endgame was gewoon niet goed genoeg. Ik voorspel dan ook dat dit inderdaad een korte opleving zal bewerkstelligen, waarna het spel langzaam doodbloedt.

Wel netjes dat ze het beste deel van het spel: de storyline, tenminste gratis aanbieden.
Het proberen waard denk ik zo. Andere MMO's hebben daardoor veel extra inkomsten gegenereerd (LOTRO, DDO bijvoorbeeld) Helaas hebben ze nog geen Mac client dus zal ik het voorlopig niet proberen. Ben ook te druk met LOTRO momenteel.
heb geen enkele goede ervaring met EA als het gaat om MMORPS's

ze zijn simpelweg niet bereid om een spel goed te onderhouden.

was met warhammer zo en met SWTOR niet veel anders
het komt er op neer, dat je best kunt levelen, maar alleen dat, je kunt niet overal komen en die onzin. het word dus vrij lasting om 50 te worden want je kunt ook niet van hun auction house gebruik maken. met andere woorden je kunt eigenlijk alleen de solo player spul doen. dan is de game toch niet leuk.....

maar misschien gaan er nu meeer mesnen de game proberen
Ik had het eerder verwacht, maar dit is voor mij een reden om weer terug te gaan naar Star Wars.
Tot nu toe vond ik het (net als WoW) te duur om elke maand weer te spelen.

Ik Ben even terug gegaan naar GuildWars, maar dit spel is gewoon beter.
Dat komt ook door de sfeervolle link met de Bekende Star Wars-universe...
Nog een weekje wachten en ChewieRijen is weer online.

Pak je lichtzwaard en begin te bibberen
Alle chars die je al aangemaakt hebt voor de F2P, blijven beschikbaar. Moest je een char verwijderen, behoud je echter niet die plaats om een nieuw aan te maken. Er zijn maar 2 of 3 slots voor de F2P mensen.
Dacht ook wel dat alle spullen uit operations bij een F2P "abbo" niet meer te dragen zijn, maar ze verdwijnen niet, zodat je als je terug een echt abbo neemt, je ze terug kan aandoen.
Ik heb SWTOR vanaf het begin gespeeld en twee chars gemaxed op level maar de end game was echt gewoon dramatisch. En de grote PVP battles waren zelfs met een brute pc niet te spelen.
Vraag me af of dat is opgelost. Ga misschien toch maar weer een kijkje nemen.
Ik ben op level 25 afgehaakt. Ik wilde healen en de UI daarvoor is gewoonweg volkomen k*t. Ik heb recent nog eens een maandje gekeken en er is op dit punt gewoon niets veranderd.

Het ziet er misschien beter uit, maar waarom zou ik met frustratie over een clunky UI gaan spelen als ik in WoW alles naar mijn hand kan zetten en spelen zoals ik het wil. Niet zoals een dev denkt dat ik het zou moeten?
SWTOR blijft mooi voorbeeld hoe je een goed genre, een enorm sterke titel en een grote uitgever samen tot een .. matig op z'n best MMO kan vormen. Ze hadden bizar veel meer kunnen doen met de combat, bizar veel meer met lore (buiten je story quest - welke trouwens zo statisch is als de pest), slechts een handje vol features in combat zijn uniek en interessant uitgewerkt (ik zeg interessant, betekend niet automatisch 'goed'). AI is retarted, companions geven geen enkel nut om nog te teamen, performance wise draait het nog niet goed, gelukkig was huttball altijd wel vermakelijk (compleet unbalanced, maar leuk).

Het is 1 van de duurste MMO's om te maken, het was 1 van de snelst lopende.. en nu ook 1 van de snelste die f2p ging na launch.

Lore wise, puur single player RPG gezien, was het een leuke game (soms dom irritant moeilijk, maargoed), het verhaal en companion verhaaltjes gaven je wel een veel sterkere link dan met normale MMO's. Maar gelijktijdig, omdat ze statisch gekoppeld zijn aan class, ook meteen de keuze om bepaalde classes volledig te negeren, omdat je enkel retart-companions meekreeg.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 9 november 2012 11:48]

Ik heb het een tijdje gespeeld SWTOR, het is een leuk spel met een goede verhaallijn en zat in een Nederlandse guild. Op een gegeven moment mijn interesse verloren door nieuwere games die uitkwamen (Diablo, Guildwars), wellicht dat ik het weer ga oppakken :)
Uiteindelijk ben ik met Lotro ook VIP geworden. De voordelen waren vele malen groter dan de nadelen met het puur gratis spelen.
Ik betwijfel dit. Mede gezien het feit dat het spelersaantal juist aardig gestabiliseerd is de afgelopen maanden, het spel nog ruim boven een half miljoen spelers zit naar zeggen EA/BioWare (hoeveel dat exact is, weten we niet, maar daarmee is het dusver toch nog wel steeds n van de largest sub-based MMO's).

Gratis spelers kunnen soms payed players wegdrijven, maar veelal is dit slechts tijdelijk. Bijv. in LOTRO gaan de payed en free players goed samen.

Met vooralsnog dus ruim 7.5 miljoen aan maandelijkse inkomsten tgv subs, neerkomend op ruim 90 miljoen op jaarbasis welk mogelijk sterker toeneemd met free accounts al is het slechts bijv. 30 miljoen is tikt dat toch al aan tot een totaal van 120 miljoen op jaarbasis.

Een bedrag welk ze hoogstwaarschijnlijk niet kwijt zijn aan hardware maintenance, personeelskosten, advertentiekosten en licentiekosten.

Dus zolang als dat gehandhaafd wordt, zal de stekker er zo snel niet uitgetrokken worden.

Kijk op die wijze bijv. ook Warhammer Online en Ultima Online binnen het aanbod van EA, met subscription figures van slechts 5 digits welk toch nog online blijven en zelfs zo nu en dan een patch krijgen.

De stekker zal dan ook niet snel uit SWTOR getrokken worden, er valt voor EA nog te veel mee te verdienen.
Voor mij part hadden ze beter de monthly fee voor full access laten zakken in prijs, dan zou ik ook overwegen om terug te beginnen. Om nu gratis een beperkte game te spelen, nee dank u.
Dit spel is een soort Windows 8 onder de games; gaat het om het offline gedeelte/ het RPG gedeelte, of zit de kracht in het online aspect? Ik denk dat beide werelden niet goed tot hun recht komen, waardoor iedereen teleurgesteld wordt. Ik wilde me voornamelijk focussen op het offline gedeelte en het verhaal kunnen volgen.

Helaas waren er aspecten waardoor het RPG gedeelte erg tegen viel. Het vele lopen was typisch iets waar ik me verschrikkelijk aan ergerde. De irritante opdrachten, waar je continu naar plaats X moest lopen om vervolgens weer helemaal terug te lopen, vond ik echt verschrikkelijk irritant.

De mensen die een soort tweede WOW verwachtte vonden juist het verhalende gedeelte 3x niks en ontzettend irritant. :)
Maar een Star Wars mmo moet het toch echt beter doen dan "best aardig".

En als je ziet wat er in de Lotro shop allemaal te koop is, dat is echt een pay-to-win spel geworden en de sfeer in het spel zelf is er nou ook niet op vooruit gegaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013