Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties, 16.646 views •
Submitter: himlims_

Het blijkt met enkele commando's in de terminal mogelijk om de bètaclient van Steam op Ubuntu 12.04 te installeren, ondanks dat de testronde van Valve officieel besloten is. Het draaien van de testversie is officieel in strijd met de algemene voorwaarden.

SteamDe installer voor de Steam-client is via het wget-commando eenvoudig van de servers van Valve te plukken. Vervolgens is het mogelijk om met twee commando's de bètasoftware op Ubuntu te installeren. Hierdoor kan de software ook zonder uitnodiging voor de officiële bètatest gedraaid worden, maar de work-around zou wel in strijd zijn met de algemene voorwaarden van Valve.

Valve is woensdag begonnen met de bètatest van de Linux-versie van Steam. Deelnemers kunnen kiezen uit 26 games. Bovendien bevat de client de Big Picture-modus, een nog in ontwikkeling zijnde gui voor Steam die bedoeld is voor hdtv's en met een controller bediend kan worden. Hoe lang de testronde gaat duren, is nog niet duidelijk; Valve wil Steam voor Linux pas uitbrengen als deze stabiel en snel genoeg is bevonden.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (47)

Reactiefilter:-147046+131+23+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik heb het zelf geprobeerd. Het werkt inderdaad. Het probleem waar ik nu mee zit is dat de servers overloaded zijn en ik dus als nog geen games kan downloaden en proberen :P

Ik vraag me trouwens wel af in hoe verre dit onbedoeld is. Zoals diverse andere discussies over dit onderwerp al aangeven is de beveiling van de beta wel érg makkelijk te omzeilen. Eneuh, wat in het artikel staat klopt niet helemaal: iedereen kan de client installeren, maar alleen geselecteerden kunnen daadwerkelijk inloggen. Tenzij je dus een trucje gebruikt ;)
De Valve games (en Serious Sam 3) hebben nog een extra beveiliging bij het downloaden. Dus enkel met een beta-key kunnen deze geinstalleerd worden, de meeste indie-games werken wel.
Kan iemand vertellen of Dota2 erop draait?
Op moment van schrijven draait Dota2 niet via steam.deb. Echter is een installatie ondersteund door Playonlinux of wine(x) wel mogelijk. Maar via de officiele steam nog niet.

Een overzicht van de nu bekende 15+ titels is te vinden op reddit:

Voor zo ver getest:
Amnesia: The Dark Descent ✔
And Yet It Moves ✔
Aquaria ✔
Braid ✘
Cave Story+ ✘
Cogs ✔
Crusader Kings II ✘
Cubemen ✔
Darwinia ✔
DEFCON ✘
Dungeons of Dredmor ✔
Dynamite Jack ✔
Eversion ✘
Frozen Synapse ✔
Galcon Fusion ✔
Killing Floor ✘
LIMBO ✘
Multiwinia ✘
Osmos ✘
Penumbra: Black Plague ✘
Penumbra: Overture ✘
Penumbra: Requiem ✘
Psychonauts ✘
Red Orchestra: Ostfront 41-45 ✘
Rochard ✘
Serious Sam 3: BFE ✘
Space Pirates and Zombies ✔
SpaceChem ✘
Steel Storm: Burning Retribution ✔
Superbrothers: Sword & Sworcery EP ✔
Trine 2 ✔
Uplink ✔
VVVVVV ✘
World of Goo ✔

Cubemen: ✔
Dynamite Jack: ✔
Eversion: ✘, error while loading shared libraries: libportaudio.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory
Galcon Fusion: ✔
Penumbra: Black Plague: ✘, no files
Penumbra: Requiem: ✘, no files

Humble Bundle V:
Bastion - ✘ - No Files
Lone Survivor - ✘ - No Files
Super Meat Boy - ✘ - No Files

Humble Bundle VI:
BIT.TRIP.RUNNER - ✘ - No Files
Torchlight - ✘ - No Files
Dustforce - ✘ - No Files
Gratuitous Space Battles - ✘ - No Files
Vessel - ✘ - No Files
Shatter - ✘ - No Files
Wizorb - ✘ - No Files
Jamestown - ✘ - No Files

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 november 2012 19:55]

Kwestie van tijd voordat Dota 2 komt. Deze draait ook op de (aangepaste) source engine én is van Valve ;-)
zo te lezen een hoop games uit de humblebundle die ook voor linux zijn uitgekomen. Nice, misschien toch maar eens steam installeren en m'n steamkeys gebruiken, aangezien ik voor bundle 4 nog steeds geen desura key kan aanvragen. Meh.
ik hoop wel dat het niet de doodsteek wordt voor desura.
tot nu toe waren zij het enigste platform met een ruim indie en linux aanbod.
Als ik me niet vergis zijn van veel spellen zoals Penumbra ook native linux versies te verkrijgen, mocht je het spel toch willen spelen ;)
Zoek op de steam site naar games met os: linux als filter
Ehm je kan ook gewoon zonder wget een bestandje van het internet halen.. Steam draait hier trouwens ook gewoon onder Debian en OpenSUSE, distor maakt niet echt uit.
Neen, het draait absoluut niet 'gewoon' onder Debian. Als je het onder Debian werkende wenst te krijgen heb je op dit moment redelijk veel werk. Zelfs de unstable variant bevat paketten die te oud zijn voor de huidige beta. Neem bijvoorbeeld glibc. Debian heeft in unstable 2.13 zitten terwijl steam op zoek gaat naar 2.15 . Zal nooit gewoon werken.
Hihi dan moet je idd backports gaan symlinken, dat is een hel van een karwei. Aaangezien je dan je spellen appart moet gaan symlinken naar de huidige versie en je normale systeeembestanden naar de oude versie. Dan moet je conflicting packages gaan voorkomen en spoofen en dan ook nog eens de afhankelijkheden.

Als dat simpel is:

1 je hoeft maar 1 fout te maken en je helpt de boel om zeep.
2. Je moet pakketten dubbel instaleren, zorgen dat ze niet conflicten en je moet alles maar dan ook echt bijna alles gaan symlinken!
3. je systeem wordt nogal bloated!

Ik ben 1x onder ubuntu 7 uur hier mee bezig geweest toen lukt het: Tot dat hij de boel ging updaten: Dpkg (apt) moet je ook niet vergeten aan te passen! ;)

Oftewel idd niet zo simpel! (of playonlinux dit automatisch doet gok van niet maar kan het proberen!?)
Hmm ben voorlopig geen voorstand voor Steam op Linux. Wat ermee wordt bereikt is verdere fragmentatie van de pc markt...

We zijn net op het punt dat vrijwel iedereen dx10+ heeft en een multicore cpu met voldoende ram. Slechts 5% heeft nog 1 core, en minder dan 5% heeft nog DX9. Doordat vanaf Direct X 10 alles "moet" ipv "mag" is het allemaal wat makkelijker te optimaliseren.

Tijdens vista was de userbase met direct x 10+ en vista veeel kleiner. Een direct X 10 only game uitbrengen (zoals Just Cause 2) is dan een gok.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Als pc titels voortaan behalve voor windows ook nog op linux (opengl) moeten worden uitgebracht dan is dit weer een extra argument voor de developpers om de pc games links te laten liggen. We zijn de laatste jaren al doodgegooid met argumenten mbt fragmentatie, piraterij en een te kleine afzet.

Het zou mooi zijn als de taart (van gamers) zou groeien door steam op linux. Ik vrees echter dat er vooral overstappers en dualbooters gebruik van gaan maken. Ik zie geen ontwikkelingen waardoor de gemiddelde gebruiker ineens wel linux gaat omhelzen. Laat staan een gebruiker die nu niet gamed en dan via linux ineens wel. Resultaat is dus fragmentatie.

Stel dat 20% van de steamgebruikers overstapt naar Linux (ik noem maar wat). Dan kun je als developper twee dingen denken. 1) Ik moet mijn game ook voor linux ontwikkelen (en dan is 20% te klein). 2) Mijn afzetmarkt is met 20% gekrompen. Ik vrees voor redenatie 2... Gevolg van renedatie 2 is dat het beschikbare budget omlaag gaat. Resultaat mogelijk (meer) slechte pc ports. Vrijwel alles is immers multiplatform tegenwoordig.

edit: @sorcix
Standaard is niet door mij gekozen die is zo in de loop der jaren ontstaan. Toen ik begon met gamen begon je met DOS. Een paar jaar later kwam windows 3.1 en kon je bij de nieuwe games vaak kiezen tussen DOS en windows (bijvoorbeeld transport tycoon deluxe). Zelfde is ook ontstaan met direct X. Vroeger kon je bij een game vaak kiezen of je OpenGL wilde renderen of Direct3D. Die keuze is verdwenen. Direct X ontwikkeling is ook erg hard gegaan (elke twilight werd er wel weer een directx update meegeleverd) daar heeft de pc gamer imo toch veel aan te danken.

Als je persé met de term egoistisch wil gooien dan lijkt me dat eerder van toepassing op de gebruiker die alles geport wil hebben naar zjin OS terwijl dat een marktaandeelheeft dat kleiner dan 2% is. Maargoed die termen lossen niks op en het is een open deur voor een kip/ei discussie (dat het marktaandeel zonder games ook niet zal groeien). Die discussie staat volledig los van mijn punt tov fragmentatie.

Voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen linux, ik ben gewoon blij dat (mede dankzij de APU/IGP) de pc markt voor het eerst in jaren weer homogeen is geworden. Iedereen heeft nu gewoon een directX 10/11 gpu.

OpenGL vs Direct X is een hele lange en complexe discussie. Het komt hier op neer:
In general, Direct3D is designed to virtualize 3D hardware interfaces. Direct3D frees the game programmer from accommodating the graphics hardware. OpenGL, on the other hand, is designed to be a 3D hardware-accelerated rendering system that may be emulated in software. These two APIs are fundamentally designed under two separate modes of thought.
http://en.wikipedia.org/w...on_of_OpenGL_and_Direct3D

@Whieee
Het probleem is niet beperkt tot OpenGL vs DirectX. Ook al zouden alle games OpenGL gebruiken dan nog moet er moeite worden gedaan om de game op Linux te releasen (lees compilen en testen). Er zijn toch ook ontelbare hoeveelheden software pakketten die niet voor linux uitkomen en uberhaupt geen gebruik maken van 3d graphics ;) . Zelfs sommige gameservers worden windows only geleverd (en dat vindt ik persoonlijk pas echt een misser!).

@blokker 1999
Hmm :? . Een pc met linux heeft toch ook een Intel of AMD... daar hoef je als game maker echt geen rekening mee te houden. Daar zit je game een aantal lagen boven. Sterker nog sinds direct X 10 hoeft de ontwerper zich veel minder druk te maken over verschillen in hardware.

Overigens is er met DirectX 9 wel een tijd ongunstige fragementatie geweest omdat iedereen maar wat deed... (en dan doel ik op nvidia en ati) Direct X 10 is daardoor een stuk efficienter. Kun je zelf proberen in Far Cry 2. Scheelt ongeveer 20% fps :).

Bovendien is de console markt van een hele andere orde (die is groot zat):
GTAIV: During the first five days of availability, the title sold 1.85 million units on the Xbox 360 and 1 million on the PlayStation 3 in the United States,
MW2: Modern Warfare 2 sold approximately 4.2 million units for the Xbox 360 and 1.87 million units for the PlayStation 3 in the U.S. during the month of November 2009

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 8 november 2012 00:35]

Ja, want de console markt is niet gefragmenteerd ... Daar hebben we maar 3 consoles en moet men stilletjesaan ook rekening gaan beginnen houden met handheld devices.

Het is ook zo jammer dat je van zovele merken PCs kunt kopen en dat je zelfs moet kiezen tussen een Intel of een AMD. Mijn God wat zorgt die fragmentatie toch voor problemen.
Het is ook zo jammer dat je van zovele merken PCs kunt kopen en dat je zelfs moet kiezen tussen een Intel of een AMD. Mijn God wat zorgt die fragmentatie toch voor problemen.
Met deze opmerking sla je de plank volledig mis. Het zal die gameontwikkelaars een worst wezen of jij AMD of Intel neemt, zolang je maar gewoon de graphics library die zij gebruiken ondersteunt (OpenGL/DirectX). Dan hoeven ze maar voor één platform te ontwikkelen.

Als je Linux als platform gaat ondersteunen moet je dus ineens ook voor OpenGL aan het werk gaan = meer werk.
Maar dat is dus niet altijd zo geweest. Vroeger moest men specifiek voor hardware gaan programmeren. Onder Windows moet een developer vandaag nog altijd kiezen tussen D3D of OpenGL bijvoorbeeld. En als je kiest voor OpenGL kan je D3D weer laten vallen. Dat extra werk valt dus zeer goed mee.

Waar ik vooral op wens te duiden is dat fragmentatie voor de eindgebruiker zeker geen slechte zaak hoeft te zijn. Concurentie drijft net innovatie. Beeld je eens in als Firefox er nooit zou zijn geweest, mijn God we zaten vandaag nog altijd met IE6 ...
Over fragmentatie gesproken, kijk eens naar de handheld / mobieltjes markt ... pff verschillende android versies, groot verschil in 3D performance tussen mobieltjes, verschillende resoluties en nu ook steeds vaker Full-HD resoluties ... iets wat die kleine mobiele GPU's helemaal niet aankunnen met veel games!
Klopt op android gaat het momenteel ook niet lekker. Ben als gebruiker best tevreden maar voor een ontwikkelaar lijkt me het helemaal niks. Als je de android sdk download dan moet je momenteel minstens 15 verschillende api versies downloaden.

En dat is dan alleen android, dan moet je je game ook nog releasen op IOS en windows phone.
Wat egoistisch. Laten we alles limiteren tot 1 optie, dat zorgt voor meer eenheid. Maar dan wel het platform dat jij kiest?

Als linux gebruiker ben ik blij dat er eindelijk wat beweging in komt.
Of game devs gaan lekker devven voor OpenGL en andere open standaarden, en dan draait hun game zonder al teveel moeite ineens op Windows, Linux, OSX, en eigenlijk elk ander OS dat OpenGL praat.

Je kunt jouw redenatie dus ook omdraaien: doordat al die gamestudio's zonodig voor DirectX moesten devven, zijn wij (gamers) verplicht om Windows te draaien. Als de studio's gaan ontwikkelen voor open standaarden wordt hun afzetmarkt nog een tandje groter, en is het porten van games naar andere platformen een stuk makkelijker geworden.

Het argument tegen OpenGL? Direct3D heeft meer fancy stuff, waardoor met OpenGL het grafisch misschien net een tandje minder is. Al verwacht ik dat er stukken harder aan OpenGL getrokken gaat worden wanneer grote gamestudio's (Valve?) ineens zwaar op OpenGL gaan inzetten.

Krijgt Carmack toch nog een keer zijn zin? :+
Ik vind dat je een punt hebt wat betreft de fragmentatie van de PC markt op OS gebied, áls er dan ook echt veel mensen over zouden stappen.

Daarnaast, stel dat je gelijkt hebt: waarom zou het geen voordeel zijn dat games met OpenGl worden ontwikkeld in plaats van het proprietaire DirectX formaat van Microsoft? OpenGl heeft inderdaad wat achter gelopen, maar heeft de laatste jaren, met het uikomen van OpenGl 3.2 en recentere versies toch behoorlijke stappen gemaakt. Persoonlijk juich ik het alleen maar toe als games minder platform-afhankelijk ontwikkeld zouden worden, zodat ook gamers wat te kiezen hebben.

Overigens heeft Valve zelf gezegd dat de Source engine beter (lees: met meer fps) draaid op Ubuntu met OpenGl dan onder Windows met DirectX.

Ik juich dit soort initiatieven dan ook alleen maar toe, en hoop dat andere software ontwikkelaars eenzelfde stategie gaan volgen.

Dit was een reactie op sdk1985...

[Reactie gewijzigd door JustAName op 7 november 2012 19:27]

Het kan juist fragmentatie tegen gaan, als iedereen opengl gebruikt voor hun games dan is het porten ervan al ineens een stuk makkelijker, dit kan juist nieuwe market aanboren.
Idd, want aangezien steam er ook al is voor de Mac, waar je ook OpenGL gebruikt, is het OpenGL share groter geworden.
Linux draait ook op powerpc, (zowel oud als nieuw --> ps3) Mips, Atmel, Armel, Arm (alle 2de versies, AVR32 enz. Natuurlijk kun je niet op alles gamen ;) En niet alle Linux draaien daarop!

P.S.: Vraagje, Als dit onder Ubuntu werkt, Is het iemand gelukt om onder Debian het op de BSD Kernel aan de gang te krijgen? :X Immers er is een BSD en een Linux variant van Linux tegenwoordig. In theorie moet dat door te porten zijn!?
Hmm ben voorlopig geen voorstand voor Steam op Linux. Wat ermee wordt bereikt is verdere fragmentatie van de pc markt...
Volgens mij worden steeds meer games gewoon ontwikkeld op een game engine, in dat geval hoeft alleen de engine bouwer het extra werk te doen. De game developer krijgt er spontaan extra markten bij.

Maar goed, wat minder fragmentatie zou misschien best goed zijn. OpenGL werkt overal, in tegenstelling tot DirectX, dus dan moeten we die maar eens laten vallen. ;)

[Reactie gewijzigd door 125509 op 8 november 2012 21:03]

Niet helemaal waar. De basis van die engine is dan wel dezelfde, engines worden door de developers tijdens de ontwikkeling van een spel aangepast. Bijkomend moet men een licentie afnemen voor elk platform waarop men de software wenst uit te brengen. Wil je linux toevoegen gaat je dat dus weer een pak geld kosten aan de licentie alleen al.
Haha, dat is wel erg snel. Ben benieuwd hoe lang Valve dit goed blijft keuren, ik vermoedt dat dit voor hun eenvoudig dicht te timmeren is achteraf.

Wat ik wel bijzonder vind als ik op de link klik is dat er staat dat je i386 packages moet installeren voordat het werk. Komen ze serieus in dit tijdperk nog een keer met alleen een 32-bits versie? Hebben ze niet door dat de Linux wereld al jaren voor Windows op 64-bits zat? Beetje jammer. Maar misschien ga ik hem toch eens proberen.
stond uitgelegd ergens op een van de vele linux-valve blogs. Iets met drivers, of problemen ergens mee.. of gewoon 'dit is wat we toevallig hier gebruiken dus voorlopig is dit het enige wat we aanraden'. zoiets.
Ooit jaren geleden hadden ze op server gebied een 64-bit versie van de HL1 engine.

Helaas hebben ze die, om voor mij onduidelijke redenen, op den duur weer geschrapt.

Zover ik kon zien bracht het ook geen enkel voordeel met zich mee toen der tijd.
Tsja, voordeel of niet, het nadeel van 32-bits binaries is dat je een dubbele library-stack op je systeem moet installeren wat zonde van de ruimte en bandbreedte is. Als je het met een SSD moet doen (qua opslagcapaciteit) is het toch zonde als je een hele bunch systeem-libraries twee maal moet installeren omdat ze bij Valve een beetje achter lopen op de realiteit.
Ik heb 'm geinstalleerd, maar bij het inloggen krijg ik de melding dat hij nog in gesloten beta is, en sluit meteen af.

https://dl.dropbox.com/u/72569833/steam.png

[Reactie gewijzigd door Remenic op 7 november 2012 17:48]

Even de terminal induiken
run steam steam://open/games
Tnx dat werkt idd!
Op Ubuntu is het ook makkelijk om hem vast te zetten in de Unity launcher en dan opstarten via de quicklist.
Ik heb het ook net geinstalleerd.
Heb 6 linux games... Cave Story+ Failed to start game (missing executable).
Maar Cogs werkt wel...

Ook het Big picture werkt, dat ziet er trouwens wel erg netjes uit.
Big Picture is toch één van de dingen wat mooi is in linux. Zo kan heel makkelijk een goedkope game console worden gemaakt.
World of Goo is tijdens de oorspronkelijke release al native onder Linux uitgebracht :) Dus niet zo bijzonder.
Natuurlijk beginnen ze met games die al op Linux werken :)
Onder Windows is het ook niet ongebruikelijk dat spellen eerst zelfstandig uitkomen en later ook aan Steam worden toegevoegd.
Zolang je nog software in dozen wil verkopen is het ook wel handig om dat zonder Steam te kunnen doen.
Hoeft al lang niet meer met het terminal hoor. Gewoon naar de desbetreffende url gaan, downloaden en dubbelklik erop (ubuntu 12.04). GDebi doet de rest.

[Reactie gewijzigd door C.Hariri op 7 november 2012 17:41]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True