Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 57, views: 16.846 •

Sony heeft de verkoop van smartphones ten opzichte van vorig jaar niet zien toenemen en de verkoop van tv's, pc's en PlayStations blijft dalen ten opzichte van vorig jaar. Wel neemt Sony's verlies af dankzij de omvangrijke reorganisatie binnen het concern.

Sony verkocht in zijn fiscale tweede kwartaal 8,8 miljoen smartphones en de verwachting van het bedrijf is dat er aan het eind van het fiscale jaar 34 miljoen Sony-smartphones verkocht zullen zijn. Dat is flink meer dan de 22,5 miljoen stuks die Sony vorig jaar verkocht en ook de kwartaalomzet van de mobiele & pc-divisie steeg met 112 procent.

Deze cijfers geven echter een vertekend beeld, want de groei is voornamelijk te danken aan het overnemen van het Ericsson-deel van Sony Ericsson, begin dit jaar, en de consolidatie in Sony Mobile. Als dit buiten beschouwing gelaten zou worden zou de verkoop van smartphones gelijk zijn gebleven. Bovendien drukt de daling van de pc-verkoop op de omzet van de divisie.

Die pc-verkoop daalde van 2,4 miljoen stuks in hetzelfde kwartaal vorig jaar naar 2 miljoen nu. Ook met de verkoop van lcd's wil het maar niet vlotten; de verkoop daalde van 5 miljoen naar 3,5 miljoen en de verwachting is dat de verkoop aan het einde van het jaar op 14,5 miljoen uitkomt, waar vorig jaar nog 19,6 lcd-tv's over de toonbank gingen.

Ook de verkoop van PS3's en PS2's daalde, en wel van 4,9 miljoen naar 3,5 miljoen consoles. Van de PSP en de Vita werden ongeveer dezelfde hoeveelheden verkocht, Uiteindelijk wist Sony het kwartaalverlies toch nog te beperken tot 15,5 miljard yen, omgerekend 150 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg het kwartaalverlies nog 5,7 miljard dollar en vorig kwartaal was het 312 miljoen dollar. De cijfers zijn een teken dat de enorme reorganisatie van de nieuwe ceo Kazuo Hirai, waarbij tienduizend banen op de tocht staan, zijn vruchten afwerpt.

Reacties (57)

Tja, het ontbreken van echt vernieuwende producten lijkt mij daar mede conto aan. De nieuwe Xperia's zijn mowah, de PS3 en omliggende diensten worden nou niet echt verbeterd, de PS Vita had niet de wow factor. Ze hebben (vwb de mobiele divisie) dan wel het roer omgegooid (nieuwe product introducties frequenter), maar de vruchten worden daar nog niet van geplukt...
Ben idd met je eens dat de omliggende diensten een heel stuk beter kunnen. Zekers bij de mobiele tak zouden sneller updates door moeten voeren (software matig). Nu moet je in de regel 1 tot 2 jaar wachten voor er eens een update komt als die dan nog komt.
Valt reuze mee. Ik weet niet aan welke telefoons je denkt maar mijn sxs heeft wel degelijk een update gekregen naar ics en jelly bean zit ook in de pijplijn. Geregeld zie je ook persberichten van sony dat de nieuwe toestellen een update zullen krijgen en dat is zo gek nog niet. Ik kan me voorstellen dat sony niet voor alle telefoons een update wilt uitrollen, helemaal niet als het gaat om de budget telefoons, vaak minder krachtig en soms niet geschikt om nieuwere software op te draaien en daarbij ook nog eens alles vloeiend te laten lopen. Beter een oude versie van android die werkt, dan een android versie zo vloeiend als dikke stroop... Zie je al de stroom van klachten binnen komen? Laat staan al diegene die geen nieuwe telefoon van sony meer willen kopen omdat de ux ellendig is... sony heeft naar mijn idee juist goede software voor hun telefoons, helemaal als je bedenkt dat ze vaak minder krachtige chips gebruiken dan de concurrenten die ermee pochen hoe snel de processor wel niet is. Tegenwoordig is mijn grootste ergernis (als ik me al erger) de trage 3g verbinding, dan kan je nog zo een snelle cpu hebben, de nieuwste android, je website laadt echt niet 3x sneller...
ik vind dan ook wel dat ze niet eerst moeten aankondigen dat desbetreffende goedkopere toestellen een update zullen krijgen en achteraf dit niet uitvoeren en afshaffen

nieuws: Sony geeft alleen duurdere Xperia's update naar Android 4.1
Inderdaad niks mis mee met die Xperia's.
Ik heb zelf de Xperia acro S, de waterdichte versie van de 'sxs': ICS (volgend jaar JB), helder 4.3" 1280x720 scherm (hogere dpp dan Apple's retina), 12 mpix camera, NFC, ANT+, rds radio, dlna, hdmi, mooie gui, charging cradle (omdat alle aansluitingen met waterdichte klepjes zijn afgesloten zijn er aan de zijkant van het toestel twee laadcontacten aangebracht hoewel achter 1 klepje nog steeds een micro-USB zit) en ondanks dat het maar een dual core is (1.5GHz) is het toch reuze vloeiend allemaal.
En stof- en waterdicht dus (nee, onder water het touchscreen gebruiken werkt niet, maar er mee zwemmen is geen probleem).

Zo onder de indruk van mijn aankoop heb ik mijn broer geholpen aan een kadootje voor zijn vrouw: een Xperia Tipo. Dat is een klein ding, maar toch met ICS erop! Goed, het zal volgend jaar geen JB krijgen, maar ach, het is haar eerste smartphone. En ook dit telefoontje draait ontzettend soepeltjes, dus JB zal je er niet direct missen.

Daarnaast is ook de Xperia Go zeker het bekijken waard: http://youtu.be/y3v5lN4U0bM

Dus de Sony smartphones zijn echt ondergewaardeerd wat mij betreft.
Zelf geen ervaring met de sony mobieltjes maar sony moet dat hele XMB geneuzel gewoon eens goed op de schop nemen en zich maar gaan richten op nu. Het is allemaal te zakelijk in mijn ogen.
Hun omgang met klanten is ook erg bedroevend. Dankzij het verwijderen van de Linux functionaliteit op MIJN ps3 moeten ze nu wel met een heel erg sterk product komen voordat ik ooit nog iets van Sony aanschaf of zelfs maar aanraadt aan andere mensen.

Overigens heb ik die Other OS functionaliteit nooit gebruikt, maar het gaat me om het principe.
Omgang met klanten door Sony is al heel lang bedroevend.

Twee keer kennis gemaakt met hun reparatie service en dat was zo droef dat ik daarna Sony zoveel mogelijk heb vermeden.
De rootkit afaire, het altijd maar eigen formaten kiezen zoals hun media kaartjes die duur en niet concurrerend waren, ze hebben getoond niet echt naar hun klanten te willen luisteren.

En de voorsprong die ze hadden in techniek en design zijn ze al lang kwijt. Toch lees ik met plezier boeken op een PRS-T1 van Sony. Prima ding.

Maar je ziet een reus ineenschrompelen, en dat is jammer voor de japanners, die het best wel moeilijk hebben.
Niemand heeft de other OS functie ooit gebruikt, die werd alleen misbruikt voor het kopieren van spellen. Niet echt iets waar je Sony op aan kunt kijken, kijk eerder naar al die mensen die te lam waren om gewoon te betalen.

Verder is het ook jammer dat toch een van de oude bedrijven die echt dingen uitvonden ook steeds meer onder druk komt te staan. Wat straks nog over is, is een wereld vol chineese kopieerders die niets meer te kopieren hebben. En dan?
OtherOS heeft nooit toegelaten om 'gekopieerde spellen' te draaien - het was strikt afgeschermd, en er bestonden ook geen exploits voor zulks.

[Reactie gewijzigd door NTAuthority op 2 november 2012 03:36]

Ik vind dat volledig onterecht. Behalve kinect heeft ps3 veel meer functies dan xbox (3d, blueray, brower, skype enz). Xperia heeft bijv Smarttags, Playstation 1 games, media center ingebouwt, enz.) De psvita is wel WOW: 2x touchscreen 2x camera, apps, fucking veel sensors, 3g enz.) Camera's hebben panorama, 3d, exmor r en ga zo maar door.
Sony is baas
Het is dan wel jammer dat voor de Vita de echte knaller games ontbreken, apps heb ik gewoon op mn telefoon en PS 1 games draaien goed op mijn S3 (moet je iets meer moeite voor doen).

De Xbox heeft tegenwoordig ook een browser en is bovendien gelieveder onder gamers vanwege problemen waar de PS3 tegen aan loopt (kijk maar naar DLC van Skyrim)

Je kan ook overdrijven in je liefde voor Sony...
De xbox360 heeft ook gewoon een browser (IE9), MSN en facebookclients en videoconferencing(heb je geen kinect voor nodig, de gewone cam van 2 tientjes volstaat ook) en Mediacentrecapaciteiten te over sinds de laatste update, "3D ondersteuning" is gewoon via software te realiseren. Streaming library heeft een goed aanbod HD films. Je hebt duidelijk geen ervaring met de 360, anders beweerde je deze onzin niet.

En voor het prijsverschil kun je met gemak een losse BR speler kopen, desnoods van Sony.
Probleem alleen is dat er bij de Xbox voor al deze diensten betaald moet worden, en het op PSN gratis is. IE9 bijvoorbeeld heb je een gold abbo voor nodig!
Dat Xbox betaald is en PSN valt ook zeer veel van te merken, PSN is namelijk traag, en heb steeds disconnecties, daarnaast is het downloaden van games zo traag dat ik dit in de nacht moet doen.

On:
Sony loopt vaak achter de feiten aan, en brengt haast niks vernieuwends op de markt, zeker qua mobieltjes betrefd slaan ze in mijn ogen de plank steeds mis.

Voorbeeld:
Sony Xperia S - Mooi design (algemene oordeel), verouderde specs voor een high-end
Sony Xperia T - Goede up-to-date specs, maar beetje slap design (algemene oordeel)
Sony Vaio laptops - Te prijzig t.o.v. concurrenten (alhoewel kwaliteit wel goed is).
Sony tv's geen ervaringen mee.
PS3- Te veroudert en zoals ik boven aanhaalde online veels te veel problemen.

Zo kan je wel een tijdje doorgaan, ze slaan in mijn ogen gewoon net steeds de plank mis, ook hun klantvriendelijkheid is ver te zoeken.
Voor 5 euro per maand vind ik de prijs van het gold abonnement, met bijbehorende services niet echt een probleem. En zo heel machteloos ben je niet in silver.

Daarnaast Sony heeft ook een betaalde dienst, die ook meer bied dan de gratis variant, dus dit is een eindeloze discussie. Ook geeft die betaling aan MS een vast inkomen van hun userbase, waardoor de console heel zijn levensduur geld opleverd.
Precies. Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede plasma TV. Nu heb ik nog een Sony Bravia LCD televisie. Echter maakt Sony geen plasma televisies dus moet ik wel op zoek naar een ander merk.

Bovendien vind ik het design van concurrerende producten stukken mooier.
Sja, Vaio-laptops zijn altijd aardig aan de prijs. Dat is enerzijds wel gerechtvaardigd door de kwaliteit die Sony levert, maar anderzijds schrikt het natuurlijk de gemiddelde consument wel af.
En wat heeft dat te maken met wel of geen winst maken? Macbooks zijn ook niet goedkoop, maar Apple heeft producten danwel marketing danwel software beter voor elkaar.

Bovendien is de hele laptop markt aan het krimpen door de opkomst van tablets.
Als je geen laptops kan verkopen, dan maak je er ook bar weinig winst op.

Apple heeft zijn merknaam erg in zijn voordeel om dure producten aan de man te brengen. Sony heeft dat niet.
PlayStations blijft dalen ten opzichte van vorig jaar
Niet verwonderdlijk als je niets nieuws introduceert of verbeterd (xbm) en compleet schijt hebt aan je klanten. Features weghaalt en uitschakeld. Tich keer loze beloftes maken en uitspreken over toekomstige verbeteringen. Nee Sony, de consument pikt het niet meer.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 1 november 2012 09:22]

[...]
Niet verwonderdlijk als je niets nieuws introduceert of verbeterd (xbm) en compleet schijt hebt aan je klanten. Features weghaalt en uitschakeld
De consument zal het een WORST wezen dat otheros weg is. Hoeveel mensen ken jij die 't gebruikten? Harstikke leuk hoor, Linux kunnen draaien op je PS3, maar ik draai het liever op m'n laptop, een van de 3 IBM servers onder m'n bureau thuis, of een Raspberry PI.
Mee eens. Alleen een klein deel van de tweakers zal zich iets aantrekken van het wel of niet aanwezig zijn van de mogelijkheid om je PS3 van andere software te voorzien. Zoiets hoeft een console ook helemaal niet "beslist" te bieden. Waar het gevoel van rechtvaardigheid vandaan komt bij deze groep, snap ik niet helemaal. Niet elk apparaat hoeft compleet vrij installeerbaar te zijn en een PS3 is voor zo'n oude machine nog steeds een indrukwekkende gaming-machine waar honderden uren plezier mee beleeft kan worden. Plus het gebruik als mediaspeler, blurayspeler, het goed functionerende Playstation Network + Playstation Store, enz.

Ik denk dat Sony te leiden heeft onder een kwakkelend imago op telefoon en tv-gebied, en het feit dat de PS3 oud is en binnen een jaar of twee vervangen zal worden. Qua telefoons leggen ze het keihard af tegen Samsung en Apple wat betreft bekendheid en relevantie bij de klant. Ik zie persoonlijk erg weinig mensen met een telefoon van Sony. Dit is vooral een kwestie van marketing en het uitbrengen van exact het juiste product voor de juiste prijs.

Qua tv's vond ik lange tijd dat de Bravia's voorop liepen in kwaliteit en ik ben zelf nog altijd erg tevreden met mijn eigen Sony-tv. Maar inmiddels heeft vooral Samsung ook erg goede toestellen met vaak een betere prijskwaliteitverhouding.

Oplossing: Meer marketing voor de telefoons, snel goede en nieuwe telefoons uitbrengen met echte meerwaarde, de tv's iets goedkoper, de PS4 uitbrengen met goede features voor een nette prijs, misschien een reeks goede tablets erbij en meer games voor de PS Vita. Ze kunnen flink aan de bak in elk geval :)
De reden dat mensen vallen over het verwijderen van de Other OS functie is omdat dit juist als feature van de PS3 werd weggezet door Sonmy zelf. Hier hebben ze reclame mee gemaakt en al. Hierdoor was de PS3 bijvoorbeeld ook goed in te zetten voor projecten als folding@home en had een onderdeel van de Amerikaanse overheid er honderden gekocht om als cluster berekeningen mee uit te voeren.

Door nu die functionaliteit eruit te halen dmv van een verplichte update zijn dat soort projecten onmogelijk om te doen op de PS3.

Het is een beetje alsof jij een auto koopt met navigatie voor heel Europa en AzŪŽ en door middel van een update tijdens een beurt werkt je navigatie alleen nog maar in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. De meeste mensen zouden daar ook moord en brand om schreeuwen en logisch.

Nu toevallig een hoop mensen die Other OS functionaliteit niet gebruiken zou dat maar niets uit moeten maken dat die eruit is gehaald? Dan is het eruit halen van navigatiekaarten voor landen waar je toch niet naar toe gaat ook niet erg al heb je er voor betaald toen je de auto met navigatie kocht?

In principe ben je een contract aangegaan toen je de PS3 kocht en nu wordt dat contract eenzijdig veranderd en je kan niet eens je contract opzeggen of je geld terugkrijgen. Daar mag Sony best op afgerekend worden.
Zolang je geen recente spellen of online speelt, ben je helemaal niet verplicht om de upgrade te doen. Het probleem zit hem wel in het feit dat je nu bijna geen PS3 meer kunt kopen waar je OtherOS op kunt draaien.

Het cluster van de Amerikaanse defensie loopt dus het risico dat het langzaam steeds kleiner wordt. Maar wie weet dat met het openbaar maken van de signature key door hackers ook opgelost kan worden.
Voor de kleine groep die Łberhaupt weet dat een console een OS heeft en dat deze in theorie gewijzigd zou kunnen worden, heb je helemaal gelijk. Oftewel de linux-fans, de tweakers en instellingen die PS3's gebruiken als rekeneenheden. Mijn punt was meer dat dit zeer waarschijnlijk maar een heel klein deel van de doelmarkt voor de PS3 is. Het is inderdaad een belofte waarop ze terug zijn gekomen en dat is zeker niet netjes tegenover klanten, maar het heeft weinig met het grote plaatje te maken, en is geen noemenswaardige oorzaak van de minder goede resultaten van Sony, waar dit bericht over gaat.
Had eerst mijn oog laten vallen op een Sony TV. Maar als je dan verder gaat kijken, zie je dat je voor Philips of Samsung toch een stuk minder betaald met meer functionaliteit. Okť, je levert dan zeker wel wat kwaliteit en design in, maar ja het is crisis en dan gaat de consument toch vooral voor functionaliteit. Daarnaast gaat de ontwikkeling zo hard, dat je beter een goedkopere tv voor twee jaar kunt kopen, dan een dubbel zo dure voor vier jaar. Idem voor de notebooks. Die zijn zeker niet goedkoop bij Sony in vergelijking met Acer, HP, etc. Dus ook in dit geval gaan mensen sneller voor een goedkoper merk, ook mede door te weinig productkennis in mijn ogen. Goedkopere modellen en meer vernieuwing zou volgens mij wel moeten helpen...

[Reactie gewijzigd door edwin90 op 1 november 2012 09:23]

Had eerst mijn oog laten vallen op een Sony TV. Maar als je dan verder gaat kijken, zie je dat je voor Philips of Samsung toch een stuk minder betaald met meer functionaliteit. Okť, je levert dan zeker wel wat kwaliteit en design in, maar ja het is crisis en dan gaat de consument toch vooral voor functionaliteit. Daarnaast gaat de ontwikkeling zo hard, dat je beter een goedkopere tv voor twee jaar kunt kopen, dan een dubbel zo dure voor vier jaar. Idem voor de notebooks. Die zijn zeker niet goedkoop bij Sony in vergelijking met Acer, HP, etc. Dus ook in dit geval gaan mensen sneller voor een goedkoper merk, ook mede door te weinig productkennis in mijn ogen. Goedkopere modellen en meer vernieuwing zou volgens mij wel moeten helpen...
Ben het niet met je eens, ook qua design is het op het moment minder bij Sony. Dikkere tv's en dikkere boezels. Tot mijn verassing heeft Philips met een dunne titanium rand en ambilight en een voet die direct gebruikt kan worden om de tv op te hangen inhoud het sterkste design. Was 2 jaar geleden nog echt fan van Sony tv's, maar ze zie. Er steeds gedateerder uit.
Als ik al die merken naast elkaar zie hangen dan blijft Sony toch de mooiste beeldkwaliteit bieden, alleen Samsung komtin de buurt. Design dat is persoonlijk en daar vind ik ze ook niet verkeerd hoor.
Het word dus tijd voor de PS4 :+
Ik ben benieuwd wat de tegenvallende verkoopaantallen bij de games division zullen betekenen voor een mogelijke PS4. Heeft Sony alles bij elkaar genomen (ontwikkeling, eerste jaren verkopen met verlies, herontwikkeling, gameverkoop) wel (voldoende) winst gedraaid op de PS3?
Er zijn bijna 64 miljoen units verkocht, als er nu nog geen winst gemaakt doen ze het wel heel slecht.

Ter vergelijking, van de xbox1 zijn maar 25 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan(tegen 154 miljoen PS/2's). En dat was ruim voldoende om de ontwikkeling van de 360 door te zetten.
Dat er een XboX 360 is gekomen is niet omdat de eerste Xbox zo'n goedlopend of winstgevend project was. Dat was meer omdat Microsoft koste wat kost (letterlijk) een groot aandeel wou veroveren in de gamesmarkt. Dat is ze redelijk gelukt, maar enkel omdat ze zo ontzettend veel kapitaal hadden om erin te steken.

Of de Playstation 3 als geheel winstgevend is weet ik niet, heeft iemand daar uitspraken van Sony over?
Het verbaasd mij niet dat ze weinig telefoons verkopen

1. Sony maakt top producten voor een nette prijs, maar weet niet wat ze moeten doen qua marketing en promotie.

2. Er zit geen enkele logica in hun producten. Is een Xperia P beter dan een S? U beter dan een T? Er is geen systeem. Zoals A is budget en Z is top-product.

3. Sony is te traag met het verkopen van hun producten. Soms zit er 5 a 7 maanden tussen introductie en werkelijke beschikbaarheid.

4. Sony is waardeloos in het bekendmaken van hun unieke verkooppunten. Ze introduceren een waterdicht, krasvrij telefoon en promoten dual-core als het unieke verkooppunt. Iets dat helemaal niet uniek is. Dit sluit aan op punt 1.

edit ivm typo

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 1 november 2012 09:46]

Ik vrees dat de strategie van Sony net zo hard op de schop moet als de organisatie onder handen is genomen.

Prijzen liggen veelal hoog tov concurentie, klanten klagen over loze beloften en slechte service, vernieuwingen en updates laten lang op zich wachten......

Ik was zelf ooit een echte Sony fan, maar dat is er langzaam maar zeker helemaal uitgeslopen doordat de concurentie innovatiever werd en door veelal scherpere prijzen voor vergelijkbare producten.
De hoofdreden: Samsung. Japanse bedrijven kunnen door hun bedrijfscultuur simpelweg niet meer concurreren met de Koreanen. Deze innoveren sneller doordat ze het oude Japanse denken niet hebben overgenomen. Alle grote Japanse bedrijven doen het slecht op dit moment. Heeft niks met de economie te maken maar puur met de management stijl die niet meer in deze tijd past.

Sony, Sharp, Panasonic, Canon, Olympus... allemaal zitten ze in een vrije val.
Het zal met Samsung Consumer Electronics net zo vergaan als het ook Sony en Philips is vergaan. Dat is slechts een kwestie van tijd. Bovendien is de Zuid Koreaanse cultuur niet anders dan die van Japanners. (Korea is zelfs ooit een stuk Japan geweest).

De management stijl van Samsung is die van de Japanners uit de jaren 70 alles kopiŽren wat populair is bij de concurrent. Vergeet ook niet dat Samsung een bedrijf is met de Koreaanse staat als grootaandeelhouder, vandaar het grote geld en de expansiedrift.

Samsung is misschien nu populair, zoals Sony dat was in de jaren 80 met hun walkmans, radio's en tv's. Uiteindelijk zal het waarschijnlijk net zo'n spekkoper worden als alle anderen...

[Reactie gewijzigd door p0pster op 1 november 2012 10:05]

Het zal inderdaad een kwestie van tijd zijn voordat Samsung het minder gaat krijgen, maar niet zozeer vanwege de rede die je aangeeft denk ik. Koreanen zijn van nature meer opportunistischer dan Japanners. Koreanen kijken ook meer buiten hun eigen landsgrenzen terwijl Japanners zich veel bezig houden met de binnenlandse markt. Daarnaast kennen Japanners meer trots en schaamte, wellicht dat het daarom ook lang op zich laat wachten voordat opvolgende producten op de markt komen. Eerst een (in hun ogen) perfect product proberen op te leveren alvorens het aan te bieden. Iets waar het bedrijf trots op wil zijn. (En ondertussen heeft de concurrentie al drie nieuwe versies in de schappen liggen...) Het lukt natuurlijk niet altijd en met name op de markt van de mobiele telefonie heeft Sony de afgelopen jaren de plank volledig mis geslagen. Nu nog steeds is het erg onduidelijk wat ze willen met al die u, p, s, t versies.

Dit even terzijde, in de tijd van walkmans, radio's en minidisks was Sony toch echt een stuk innovatiever dan vandaag de dag. Samsung ontwikkeld naar mijn inziens niets nieuws, maar vult als geen ander de gat in de markt van mooi (tja...), functioneel en relatief goedkope producten. Ik kan me nog voorstellen dat ik ongeveer 12 jaar geleden met m'n ouders mee ging om een tft televisie uit te zoeken. Het werd een wega engine van Sony, toen der tijd werd Samsung naar mijn idee nog geschaard onder goedkope "troep". Kijk waar ze nu staan. Voor je het weet staat er binnenkort een Chinees bedrijf met goedkope tv's e.d. die een deel van de markt van Samsung afsnoept. Ik vind het allemaal best, zolang de ontwikkeling maar niet stilstaat. En als Samsung nog groter wordt, gaan ze nog meer producten uitmelken...
De oude sony's waren vroeger altijd design objecten zoals de apples nu zijn (t630, k800, p1 etc), vaak met zeer goede camera's of iets anders unieks in een mooi uiterlijk. Het zelfde verhaal met audio apparatuur & tv's, tegenwoordig zijn de telefoons van mindere kwaliteit, qua design zijn ze meer vreemd dan origineel & mooi (smaken verschillen natuurlijk maar verkoopcijfers niet), hardwarematig zijn ze vaak ook niet speciaal met 'oudere' of matige cpu's, plastic body's en wel goed scherm maar niet beter dan de concurentie.
Noem het top product van apple, Samsung, htc en zelfs nokia en je hoeft maar een paar seconden na te denken. Ik weet bij god niet wat het top product is van Sony en zo zullen er meer met mij zijn.
Tegenwoordig gebruikt iedereen zijn telefoon voor mp3, me discman en minidisk speler lopen lekker in de kast stof op te vangen te chillen. Sony TV's waren vroeger high end met dito specificaties en looks, tegenwoordig levert een goedkope samsung zelfde kwaliteit als een duurdere sony.
Het enige wat echt verniewend is en goed loopt is de sony camera divisie (sensors) die nu overal in zitten (mobiel:lg,apple,HTC-, nikon's, Olympus, panasonic etc etc.) waaronder uiterr. hun eigen NEX, alpha en RX1 -100's.

Sony is bezig het roer om te gooien maar het duurt nu eenmaal even. Sony is gelukkig wel gestopt met hun eigen formaten :*) (minidisk, memory stick etc etc)
Sony was in mijn ogen echt zo'n smartphone bedrijf die zich meteen op Windows Phone 8 moest storten net zoals Nokia heeft gedaan. Een nieuw platform waar het zich als merk opnieuw kan differentiŽren met de nieuwe features in WP8. Sony is altijd laat met het werkelijk uitbrengen van hun toestellen bij WP8 liggen de specs een beetje vast, daardoor zouden dat productie probleem niet meer hebben omdat elke WP8 toestel Snapdragon S4 gebruikt. Ze hebben goede camera, goede schermen alleen komen de toestellen te laat uit. Denk dat Nokia door WP8 echt marktaandeel gaat terugwinnen. Sony moest in mijn ogen dezelfde route bewandelen. De Andriod markt wordt gedomineerd door bedrijven die snel de nieuwste en snelste CPU's leveren bij hun toestel, dat kan Sony juist niet. Echt jammer want de toestellen zijn wel goed maar altijd outdated.

[Reactie gewijzigd door BlacKstaR- op 1 november 2012 09:54]

Ik ben al zeker 10 jaar sony trouw in de mobiele telefoons. Alleen moet ik zeggen dat mijn laatste 2 telefoons erg crap waren. Dat is de Xperia x1 geweest en de xperia arc.

De xperia x1 begon na 2 weken allemaal fijne haarscheurtjes te krijgen, volgens sony kon dit gratis gerepareed. Hiervoor heb ik een rekening gekregen van 150 euro bovendien de nieuwe behuizing hield het nog geen maand uit voordat deze ook weer scheurtjes had.

Het probleem bij sony met android is dat ze de updates veel te laat uitbrengen, op mijn arc ben ik nog altijd aan het wachten op de ics update die nog altijd niet voor alle arc's in nederland beschikbaar is.

Ook ben ik niet te spreken over het beleid van hun zogenaamde playstation certificaat, toen ik namelijk een tablet ging uitzoeken heeft dat me de doorslag gegeven voor de tablet s te kopen. Alleen na een jaar na aankoop is de app nog altijd niet beschikbaar in nederland.

Bovendien is de klantenservice geen service maar word je zo snel, goedkoop en makkelijk mogelijk afgescheept.

Op dit moment kan ik een nieuwe telefoon uitzoeken maar ik weet nu al dat ik afscheid neem van Sony, en als iedere vaste klant dit doet houd sony geen liefhebber meer over.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013