Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 96, views: 20.135 •

Applicaties voor Windows Phone 8 kunnen alleen ontwikkeld worden op een computer met Windows 8. Dat blijkt nu Microsoft de software development kit online heeft gezet. Windows 7, Windows RT, Mac OS X en Linux worden niet ondersteund.

Voor de emulator is zelfs Windows 8 Pro vereist, zo blijkt uit de eisen die Microsoft heeft gepubliceerd. Ook zijn een processor met 64-bitsondersteuning en een werkgeheugen ter grootte van minimaal 4GB nodig. Daarmee liggen de eisen hoger dan bij de sdk voor Windows Phone 7.5, die ook draait op Vista en 7, en 32-bits eveneens ondersteunt.

Microsoft heeft de release van de sdk lang uitgesteld, waardoor bij de release van het besturingssysteem, deze week, vrijwel geen apps geoptimaliseerd zijn voor het nieuwe mobiele OS. Apps die gemaakt zijn voor Windows Phone 7.5 draaien wel, maar op Windows Phone 8 zijn bij sommige toestellen zwarte balken te zien en maken de apps geen gebruik van nieuwe functionaliteit, zoals nfc. Microsoft stelde Windows Phone 8 maandagavond voor.

Het eerste toestel met Windows Phone 8, de HTC Windows Phone 8X, komt dit weekeinde uit in Nederland. De Samsung Ativ S volgt later in november, net als de HTC 8S, terwijl de Nokia Lumia 920 en 820 pas eind november of begin december in Nederland op de markt komen.

Windows Phone 8 is gebaseerd op de NT-kernel van Windows 8, in plaats van op de CE-kernel die sinds jaar en dag voor Windows Phone werd gebruikt. Mede daardoor is er ondersteuning voor multicore-processors, terwijl ook schermen met hoge resoluties worden ondersteund. Tweakers publiceerde maandagavond een review van alle nieuwe features van Windows Phone 8, waaruit bleek dat het besturingssysteem veel sneller is dan versie 7.5.

Reacties (96)

Reactiefilter:-196087+161+210+31
een nieuwe release van Windows is altijd groot nieuws. De radicale stap die Microsoft heeft gezet met Windows 8 genereerd nou eenmaal een grote hoeveelheid nieuws. Dit is niet anders als er een Apple event aan zit te komen. dan domineerd Apple de frontpage.

*edit: typo

[Reactie gewijzigd door Shebang op 31 oktober 2012 11:43]

Praat niet zo dom. Het is zover ik weet nog nooit zo geweest dat Microsoft bijna al zijn producten in één jaar een nieuwe versie gaf. Dat is dus wel een gigantische stap.

Niet alleen Windows heeft een nieuwe versie, maar ook Windows Phone, Visual Studio, SQL Server, ASP.NET, Office, Windows Server, Hotmail, Windows Azure, .NET framework, etc.

Nu heeft dat allemaal niet veel met Windows 8 te maken zou je zeggen, maar dat heeft het wel. Met Windows 8 slaat Microsoft een nieuwe weg in die grote impact heeft op de bedrijfsfilosofie, en dat zie je terug in al hun producten. Met de komst van Windows 8 heeft Microsoft de stap gezet naar een geslotener, maar wel veiliger en makkelijker te gebruiken platform.
SQL Server en Hotmail hebben toch echt niets met Windows 8 te maken. De ene is een server die helemaal geen GUI heeft heeft (buiten de management tools dan) en Hotmail is een website.

Misschien dat ze hooguit wat belangrijke producten en diensten een nieuwe lik verf geven, nu ze hun OS vernaggeld hebben. Wat dat betreft heeft het er dus weer wel mee te maken.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 31 oktober 2012 12:41]

Dat klopt ook niet helemaal. Het Windows Live account is nu vervangen door de hotmail account. Dat account maakt het mogelijk te synchroniseren tussen bijvoorbeeld Windows 8 op de desktop en Windows 8 op een tablet en telefoon.. Daarmee heeft Microsoft eigenlijk een roaming profile gemaakt voor consumenten..

Integratie is altijd een sterke troef geweest van Microsoft. En de 2012 productlijn zal weer net even wat fijner samenwerken dan de 2008/2010 product lijn.
Correctie, het 'Windows Live'-account was ooit een 'Hotmail'-account en is nu weer omgetoverd tot een 'Outlook'-account.
Correctie: Een Microsoft Account (bron)
Hotmail is weg en heet Microsoft account. Dat is niet enkel branding, maar waar hotmail een webinterface was, is Microsoft account veel meer.

Wat verandert is, is dat een groot aantal applicaties 'in the cloud' zitten. Dat is o.a. je email (oude Hotmail), maar ook SkyDrive. Met Windows Phone worden - als je dat wilt en aanzet - automatisch foto's, SMS/MMS, etc gebackupt. Met family rooms kun je kalenders delen. Die zie je dan ook op je 'email' webpagina terug.

Maar ook je Live zoekvoorkeuren worden opgeslagen, je contacten, etc.

Plus de integratie met XBox, je muziekvoorkeuren, game achievements, email account configuratie (zonder pasworden) inclusief non-Microsoft accounts, locatieinfo van je telefoon etc. En uiteraard voor de meeste features aan/uitzetbaar ivm privacy.

En dan vergeten we de integratie met 'Live Messenger', Facebook en LinkedIn die ook via diezelfde cloud service loopt.

Dit is overigens al enige jaren aan de gang. Vandaar ook dat het al enige tijd Live Services heette.

Het is dus meer een cloud service met talloze features die of vanaf een website, of vanaf je PC met Windows ( 8 ) of vanaf een telefoon (zelfs als dat niet Windows Phone is) bereikbaar is.

Als je denkt dat het enkel een likje verf is, heb je duidelijk de laatste jaren niet opgelet.

Met Microsot account voegt men nu weer wat diensten toe, zoals verdere Office integratie.

We vergeten dat Microsoft ook al jaren marktleider is in talloze aspecten van server-systemen. Die integratie wordt nu echter doorgezet.

[Reactie gewijzigd door Armin op 31 oktober 2012 19:41]

Het is ook nogal nieuws toch dat het grootste besturingssysteem ter wereld zijn grootste verandering heeft sinds ooit.

Ze kunnen moeilijk een aparte knop voor al het windows 8 nieuws maken, dan zouden ze dat overal voor moeten doen.

Ontopic:
Een aparte keuze om applicaties voor windows phone 8 enkel op windows 8 ontwikkelbaar te maken. Daarentegen stimuleer je natuurlijk wel je nieuwe product op deze manier. Cross-selling van het hoogste niveau!
sinds ooit durf ik niet zeggen, ik zou eerder zeggen sinds 1995. In essentie gaan we nu namelijk terug naar windows voor we 95 hadden. De program manager uit 3.x waarbij programmas gegroepeerd stonden in vensters kan je een beetje vergeijken met de nieuwe launcher en het starten van programmas gepind op de taakbalk komt dan weer uit 1.x/2.x .
En dat je toen ook geen startmenu had.

Het grote verschil met Windows 3.1 is dat je in 3.1 je programma's nog vrij kon indelen in zoveel mapjes en submapjes als je maar wilde. Ook kon je ze op iedere gewenste plek op het scherm zetten. Beide kunnen we van Windows 8 niet zeggen, dus wat dat betreft is Windows 8 nóg een stap terug.
Je hebt nu ook gewoon een start menu echter is dat een start SCHERM. dat start scherm is nog "live" ook waarmee je je laatste mail, eerstvolgende afspraak, laatste facebook bericht etc ook kan zien.

ook kun je sneller applicaties op starten door gewoon de windows toets in te drukken en in het start scherm de naam of eerste paar letters van de applicatie in te vullen.

ook het start scherm kan je naar harte wens indelen in groepen etc.

gebruik het nu eens ipv af te kraken zonder het ooit gebruikt te hebben
Oh nou, dan mag control panel, recent items, een normale hierarchisce mappenstructuur en voor de AFLSUITKNOP er ook wel in zitten... Dat mist allemaal. Ohja, en "run". En je kunt nergens van een shortcut op je desktop maken.
De start knop is er nog steeds hoor! Alleen het icoontje is veranderd! Als je met je muis links onder in de hoek klikt staat er nog steeds start, en als je klikt ga je nog steeds naar het menu!! Enige verschil is dat de startknop niet meer constant zichtbaar is!!

Tevens werkt het "start" menu veel beter, je ziet alles in eens! En je hoeft niet een seconde te wachten tot de volgende reeks menu's weer eens uitschuift want alles staat er meteen! Tevens is het niet statisch maar geeft het actuele informatie weer.

En dan nog de meest makkelijke feature, als je linksboven in je venster klikt kun je héél snel door applicaties wisselen zonder het toetsenbord te gebruiken!!! Normaal moest je ALT+TAB gebruiken, nu niet meer!!

Hoezo achteruitgang, vooruitgang!! Minder toetsenbord interventie, je kunt nu méér met de muis en sneller!


Conclusie het is maar hoe je het omschrijft, als je iemand bent die niet van vooruitgang houd en nog op DOS zit, vooral doen maar ga dan niet op een high tech blog zitten zaniken!
Als je snel wilt werken gebruik je juist het toetsenbord.... de muis gebruiken is relatief langzaam, en dat is altijd al zo geweest. Enne dat kan je vroeger ook prima met de muis mbv de taakbalk.
Er zit niets op die plek, dus er is geen "visual cue". Er is vooral voor novice gebruikers geen incentive om daarheen te gaan met de muis. Het kan voor overstappers juist alleen maar verwarrende zijn, want hoe kom je nou in het "startmenu" dus de knop ervoor verdwenen is?? Daarnaast, als je de linkeronderhoek van je scherm aanraakt (en geen monitor links van je primaire monitor hebt!), en je wil erop klikken, dan verdwijnt ie voordat je de muis ingedrukt hebt. Wat handig.
Tevens werkt het "start" menu veel beter, je ziet alles in eens! En je hoeft niet een seconde te wachten tot de volgende reeks menu's weer eens uitschuift want alles staat er meteen!
Je moet horizontaal scrollen. HORIZONTAAL. Met een verticaal muiswieltje. En helemaal niet alles staat in beeld. Daarvoor moet je eerst met je rechter muisknop ergens klikken, en dan helemaal rechteronder op "all apps" klikken. Het is dat of zoeken (waarvoor ook geen visual cue is - er is nergens een textbox om met je muis op te klikken in te gaan typen).
En dan nog de meest makkelijke feature, als je linksboven in je venster klikt kun je héél snel door applicaties wisselen zonder het toetsenbord te gebruiken!!! Normaal moest je ALT+TAB gebruiken, nu niet meer!!
Ik ruik daar wat sarcasme :)
Natuurlijk is klikken op een compleet loos deel van je scherm logischer. Ik denk dat iedereen die deze feature niet kent, em hooguit "per ongeluk" ontdekt. Normaal heb je trouwens een taakbalk, maar die is ook verdwenen. Tenminste in Metro. Om de een of andere reden was daar geen plek voor (want die meters whitespace zijn echt keihard nodig).
Hoezo achteruitgang, vooruitgang!! Minder toetsenbord interventie, je kunt nu méér met de muis en sneller!
Minder? Start->"printers" Juist, leeg. Dan moet je met de cursor toetsen toch weer eerst naar een andere zoekdinges gaan, want stel je voor dat er een app is die printers heet. Makkelijker is om gewoon je flow te breken en iets voor te schotelen dat niet logisch is.
Conclusie het is maar hoe je het omschrijft, als je iemand bent die niet van vooruitgang houd en nog op DOS zit, vooral doen maar ga dan niet op een high tech blog zitten zaniken!
Van een hightech blog (dat Tweakers niet is - dit is geen blog maar een nieuwssite) verwacht ik power users. Power users verwachten dat dingen soepel werken, en dat je niet van het ene OS naar het andere OS flitst om het zoveelste tooltje op te starten. Een power user moet je niet gaan verstoren met allerlei MCE-achtige speelgoedkleuren op z'n 24" monitor in full fucking screen.

Maar ik hoop dat ik je sarcasme goed geroken heb ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 1 november 2012 22:28]

De keuze is eigenlijk best logisch.

Met het ontwikkelen van WinRT, welke pas sinds Windows 8 beschikbaar is, en deze technologie/api ook te gebruiken op de Windows Phone e.d. is het aanvaardbaar dat je enkel op Windows 8 kan ontwikkelen, simpelweg omdat bv. Windows 7 deze API niet heeft/zal hebben.

De stimulatie is inderdaad ook waar, maar die eenheid doet het hem vooral lijkt mij.

Het is zo dat eigenlijk de native Windows applicaties meer in een soort van sandboxed omgeving draaien, en dat die omgeving deel uit maakt van de Windows Tile omgeving, niet andersom.
Het is niet apart. Waarschijnlijk gebruiken ze features uit Windows 8 (zou me niet verbazen als ze de hyper-v kernel aanspreken).

Daarnaast doet Apple al jaren niet anders. Bij elke release van iOS wordt de nieuwe SDK verplicht gesteld en die stelt weer eisen aan OS X (sdk van apple draait alleen op os x)
Sterker nog, volgens mij kan je wel WP8 emuleren zonder een Hyper-v ready systeem, maar niet dev'en, of zoiets. Staat bij de toelichting bij de SDK download.

Zie ik het goed, ondersteunt zowat elke AMD processor, ook de oudjes, Hyper-v maar is het bij Intel tricky. Zo schijnt mijn Q8200 het niet te ondersteunen maar de Q8400 weer wel. Met iCore 3rd edition systemen zou je sowieso goed moeten zitten.

Jammer, want ik had weleens mijn eerste WP8 app willen maken ;)
Dat heb je op een techsite als de grootste softwarefabrikant een heel arsenaal aan software vernieuwd.
@Atomic2005
Deze discussie moet je hier voeren: Windows 8

On topic: wat een absurde eisen! ik snap dat ze geen ondersteuning doen voor OS X en Linux, maar Windows 7? Windows 8 (non-pro)?.

WTF: dit was een reply @ Atomic2005

[Reactie gewijzigd door Kwastie op 31 oktober 2012 11:43]

Ik snap zelfs niet dat ze geen ondersteuning hebben voor OS X en Linux, Ze wilt toch zoveel mogenlijk apps voor hun platform. Waarom OS X uitsluiten terwijl dit heel veel wordt gebruikt voor het ontwikkelen van apps. Ook linux word veel door 'geeks' gebruikt die nog wel eens leuke apps kunnen maken.
OSX wordt uitsluitend gebruikt door mensen die ontwikkelen voor Apple devices.
Apple stelt namelijk de SDK alleen beschikbaar voor mensen met OSX. Op het windows platform draait de Apple SDK niet.
Maar Eclipse met de Android SDK draait dan weer prima op OSX, nu kom je er alsnog niet onderuit ook een Windows 8 machine te hebben staan, terwijl je eerst aan alleen een Mac genoeg had.
Dan installeer je maar Windows op je Mac, al is het maar virtueel of in dualboot. Iets wat 90% van de Mac users nu toch zoiezo al doet. Mensen met een Windows systeem kunnen wel helemaal niet developen voor OSX. (Hackintosh niet meegerekend.)

[Reactie gewijzigd door volar op 31 oktober 2012 14:01]

de reden dat je win8 nodig hebt is omdat de emulator draait als een virtuele Hyper-V machine wat alleen beschikbaar is onder windows 8
Hoop dat de deal tussen Tweakers en MS goed is..

Frontpage is al dagenlang van links tot recht Windows 8...
Wat een onzin deze beschuldiging, dit is gewoon een kritisch tot neutraal artikel waar in de doeken wordt gedaan dat het ontwikkelen van Windows Phone 8 apps een Windows 8 pc vereist, iets wat helemaal niet positief is wat veel ontwikkelaars moeten daar kosten voor maken. Wat een onzin om de redactie ergens van te beschuldigen, Windows 8 is gewoon een belangrijke introductie binnen de ICT wereld, nog al wiedes dat veel nieuws over dit OS gaat. Ben je de hoeveelheid Google nieuw van afgelopen maandag al weer vergeten? Ik noem de Nexus serie, 3 artikelen onder elkaar…. Of het Apple nieuw tijdens de introductie van de iPad Mini, de iPhone 5b enz enz…. Kom op zeg, kom met bewijzen of laat deze vervelende insinuaties achterwege.
Tja dat heb je nu eenmaal als de helft (give or take) van alle artikelen Windows 8 gerelateerd zijn. Die tijd hebben we met Apple ook gehad en toe werd het ook niet in dank afgenomen. Het is zelfs niet eens een slimme zet van MS want nu wordt de consument een paar dagen bedolven onder het Windows nieuws zodat het in ieder geval zeker is dat niet alles aankomt.

Ontopic.
Meest onverstandige beslissing ooit. Op deze manier verzekert MS zich van een gebrek aan apps. Het levert ze ongetwijfeld ook een paar verkochte win8 licenties op, maar dat gaat ten koste van De telefoon afdeling. De meest gehoorde klacht over WP is al het app aanbod geweest en MS speelt het zo alleen maar in de hand. Vreemde beslissing die ze niet veel goede gaat opleveren.
whahahaha..
En de maanden ervoor was het alleen maar over apple, iphone, ipad..

Feit is wel dat deze nieuwe Windows 8, vele malen vernieuwender is dan apple heeft laten zien in afgelopen 2 jaar. (maar ja, dat is niet 'hip').

Of het daadwerkelijk lekker werkt is een ander punt. Op de mobiel en tablet zeker weten. Op de desktop weet ik t nog niet.
Het gaat er toch niet om wie er het meest veranderd aan hun OS?

'If it aint broken, don't try to fix it'.

Een systeem wat verder goed verkocht wordt, en prima werkt, hoef je niet te veranderen. Windows valt hier ook onder, die werkt verder ook prima, al jaren, alleen hebben ze gewoon alles over een andere boeg gegooid. En het lijkt goed uit te pakken.

Het Is geen onderlinge strijd van wie veranderd er het meest, wie vernieuwd het meest, zolang het systeem maar beter wordt.
Grote vriend, als het nieuws is, is het nieuws. Er zijn dagen dat de frontpage vol staat met Apple items (wat ook weer niet goed is), met Google items (wat ook weer niet goed is) en zoals nu -door de launch van Windows 8 en Phone 8 - vol met Microsoft items. Tweakers is een tech site, en als het voor komt dat er 10 items gerelateerd aan Microsoft achter elkaar opduiken op Tweakers heb je nog altijd de keuze om het te lezen of niet. Het nieuws is relevant, dit kun je niet ontkennen.

Dus, relax bro. Waar maak je je nou druk om :)
Niet iedereen gaat "haten" op andere platformen hoor. Ik ben een Android user en vindt de Windows 8 tablets best aardig.

Sta eens wat open voor verandering, het hoeft niet allemaal een appel logo te hebben. Je bankrekening zal je dankbaar zijn.
Kritiekloos? Heb je ze wel gelezen?
Jammer, maar niet verbazingwekkend Om een iOS app te uploaden ben je verplicht om een Apple computer te gebruiken. Android is de enige uitzondering.
Wel verbazingwekkend is dat je verplicht wordt W8 te draaien, en dat Windows 7 dus niet voldoet. Dat OS is pas net uit, maar je wordt hierdoor wel verplicht om meteen te updaten als je iets wilt doen met WP8 development. Er is geen reden waarom het niet zou kunnen op Windows 7.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 oktober 2012 11:41]

Misschien zit ik ernaast, maar ik kan me voorstellen dat het ontwikkelen van een Windows 8-kernel emulator op een andere kernel (W7) een stuk langer duurt dan een emulator die op dezelfde kernel draait te ontwikkelen.
Dat de *emulator* niet runt op Windows 7 wil niet zeggen dat je dan ook maar niet kan compilen en deployen vanaf windows 7
Sterker nog alle Windows 8 versies, ook de RT edities draaien op een en dezelfde kernel. Dat je in je ontwikkelomgeving moet kunnen beschikken over deze zelfde kernel is niet meer dan logisch.

Een upgrade van 30 euro zal de gemiddelde huiskamerdeveloper niet boeien lijkt me. De enterprise klant al helemaal niet want die kan gewoon updaten wanneer hij wil met zijn volume licenties.
Dat is nog maar de vraag. Als je een groot bedrijf hebt dan wil je niet zomaar binnen een maand overstappen naar een nieuw OS.
Ikzelf als "huiskamer developer" heb helemaal geen zin om op windows 8 over te schakelen, heb veel te veel dingen geïnstalleerd en goed ingesteld staan op mijn Win 7 pc.
dat is geen reden om niet te upgraden..
ik heb het gisteren gedaan, alles werkt nog hetzelfde nu. instellingen zijn overal nog hetzelfde enz..
V.w.b. die enterprise klant: die gaan meestal niet meteen upgraden naar het nieuwste van het nieuwste. Dit lijkt er vooral op dat MS zakelijke klanten geforceerd naar W8 wil krijgen.
De zakelijke ontwikkelaar zal over het algemeen wel een VM hebben waarin hij ontwikkeld. Die upgrade is minimaal.
Daarnaast hebben de meeste ontwikkelaars ook vaak een abonnement op MSDN, waarbij ze Win8 gratis ter test kunnen installeren.
Sterker nog alle Windows 8 versies, ook de RT edities draaien op een en dezelfde kernel. Dat je in je ontwikkelomgeving moet kunnen beschikken over deze zelfde kernel is niet meer dan logisch.
Dat is helemaal niet logisch. Onder Windows 7 kun je met Visual Studio 2012 ook gewoon Windows 8 applicaties ontwikkelen. Je kunt ze alleen niet runnen, maar dat hoeft in principe ook niet. Je argument is dus kul.

.edit @ Ozhan99: weleens gehoord van remote debugging? Je kan je app prima op een ander platform deployen en runnen. Normaalste zaak van de wereld als je software schrijft voor niet-PC systemen zoals consoles, tablets en telefoons.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 oktober 2012 19:21]

Dat is zoiets als een kok die een gerecht klaar maakt en zonder het te proeven bij zijn klant aflevert.
Heeft er eigenlijk niet veel mee te maken als je bedenkt dat men ook 64bit vereist terwijl WP8 net op ARM draait en .Net in principe platformonafhankelijk is.
Die reden is er min of meer wel, je moet namelijk Hyper-V hebben om de emulator te kunnen gebruiken.

Eens dat het anders had gekund, maar de emulator draait nu op Hyper-V die met Windows 8 word meegeleverd.

Er word hier ook niet gesproken over de andere hardware eisen die daar aan vast hangen, zoals dat virtualisatie ondersteund moet worden door je CPU met SLAT en DEP.

Dus het is in iedergeval niet ergens een vinkje dat zegt dat Windows 8 verplicht is.
Er word hier ook niet gesproken over de andere hardware eisen die daar aan vast hangen, zoals dat virtualisatie ondersteund moet worden door je CPU met SLAT en DEP.
Requires a processor that supports Second Level Address Translation (SLAT)
Bron

Onder het kopje System Requirements, bij Windows Phone 8 emulator.

Overigens draait de SDK wél onder Windows 8 (non-Pro dus), enkel de emulator niet. :)
Die reden is er min of meer wel, je moet namelijk Hyper-V hebben om de emulator te kunnen gebruiken.
.oisyn in 'nieuws: Sdk Windows Phone 8 vereist Windows 8'. Wat is er mis met remote debugging? Kan vanaf Windows 8 op je WP8 telefoon ook. Waarom dan niet vanaf W7? Ik hoef echt niet per se een emulator te hebben om te ontwikkelen, hoor.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 oktober 2012 14:09]

Dat is net zo vreemd, als bij Microsoft. Het ruikt naar mijn bescheiden mening gewoon naar koppelverkoop... Dat je voor Windows Phone niet op een Apple kan ontwikkelen heb ik nog minder moeite mee dan dat Windows 7 niet meer kan.
Dit is gewoon afdwingen dat mensen gaan upgraden van Windows 7 naar Windows 8…
Ik denk meer dat het te maken heeft met het feit dat in alle versies van Windows 8 er geen gebruik meer gemaakt word van de Win32 API maar van een nieuwe OS API: WinRT genaamd (niet te verwarren met Windows RT).

Dit is IMHO misschien wel de meest vooruitstrevende verandering in Windows 8.
Maar dat vergeet men vaak te melden :)
Met koppelverkoop heeft het niet zo veel te maken. Developers hebben over het algemeen een MSDN licentie voor hun Visual Studio, en hier zitten ook licenties in voor Windows (en tegenwoordig ook een Phone developer account zodat je je apps meteen in de store kan aanbieden). Voor de huis-tuin-en-keuken ontwikkelaar die met VS2012 Express aan de gang gaat is dat wellicht een issue, maar de meer professionele developers hebben toch wel een account op MSDN.
Daarnaast zijn in mijn (dev) ogen ontwikkelaars meestal de mensen die voorop lopen en meteen overgaan naar de laatste versie.
Dat komt omdat android puur voor mobieltjes/tablets is en niet voor desktops. Dus google had geen keus.
En daarnaast heeft Google geen echt eigen OS, waar ze de ontwikkeling op zouden kunnen verplichten.
Wat een slechte reden. Dus anderen doen iets twijfelachtigs, en dat moet dan maar gevolgd worden?

Als OS wat zich nog moet bewijzen zou ik de SDK gratis op ieder platform aanbieden. En dat kan technisch, men vertikt het.
Dit is ronduit jammer, waarom zou je behalve een stuk koppelverkoop de ontwikkelaarskit willen koppelen aan het OS van je ontwikkelsysteem.

Ik zie ook niet in waarom Windows 7 niet ondersteund zou kunnen worden, ontwikkelaars worden dus tot aanschaf van Windows 8 gedwongen. Beetje jammer als je het mij zou vragen, ik vraag me dan ook nog af als dit de ontwikkeling van Apps voor Windows Phone 8 niet tegen zou kunnen houden.
Misschien heeft het te maken met de metro interface van windows8 en WP8. Ik kan me voorstellen dat ze anders voor Window7 een hele ingewikkelde emulator zouden moeten bouwen om dit te simuleren om je aps te testen, Terwijl dit in Windows 8 waarschijnlijk gestroomlijnder kan.

Wel jammer, want dit betekent inderdaad dat een ontwikkelaar opeens zijn hele omgeving moet omgooien om door te ontwikkelen.
Nee dat is onzin, de emulator draait het complete OS, en de WP 7(.1/.5) versie had ook de Mertro UI.

En de toolkit aan je eigen platform hangen is niet zo heel vreemd, de SDK is gebouwd voor Visual Studio en die is weer voor Windows. Apple doet het zelfde, en Google zie ik er ook wel voor in staat als ze met een eigen desktop OS zouden komen.

Het zou (zonder emulator) in theorie mogelijk zijn om het op MonoDevelop aan het werken te krijgen, maar dat is niet iets waar MS financieel beter van word.

Plus je kunt VS express gebruiken, dus eigenlijk ben je alleen afhankelijk van Hyper-V wat niet opensource is, en aan Windows 8 gekoppelt is (misschien met goede reden, ik gok dat er wat kernel dependencies zijn vanwege hardware virtualisatie en hypervisor).
Denk eerder om de Hyper-V ondersteuning, die is er namelijk niet in Windows 7.
En als de emulator via de Hyper-V moet draaien dan snap ik dat ze het Win8 only maken.
Dit is toch wel een opvallende keus, zeker aangezien ze meer devellopers willen aantrekken en gebruikelijk het aantrakkelijk wilt maken voor hun. Dit vereist toch wel het nodige van de devellopers, die nu een nieuw systeem/install moeten hebben om met deze SDK aan de slag te gaan. Of i.i.g. op z'n minst Windows 8 Pro binnen een virtual machine op een ander (huidige) systeem moeten draaien.
Er is hier waarschijnlijk wel een mouw aan te passen. Ik weet uit ervaring met de Microsoft Surface dat de SDK voor de eerste generatie alleen op Vista draaide. Dit was voor het ontiwkkelingsteam nogal vervelend maar uiteindelijk kregen we het voor elkaar door middel van enkele registers hacks e.d. om de devkit gewoon te draaien op windows 7.

Het zou best kunnen dat met enkele hacks en libraries deze devkit ook gewoon draait op Windows 7, al zou het natuurlijk iets meer werk vereisen.
De WP8-emulator draait in Hyper-V dus dat verklaart de reden dat Windows 8 Pro noodzakelijk is.
Applicaties voor Windows Phone 8 kunnen alleen ontwikkeld worden op een computer met Windows 8. Dat blijkt nu Microsoft de software development kit online heeft gezet. Windows 7, Windows RT, Mac OS X en Linux worden niet ondersteund.
Dat Windows 7 niet ondersteund wordt is nieuws, maar serieus, waarom Max OS X en Linux (en het op tablets gerichte Windows RT, iOS staat er nog net niet bij) er bij worden gehaald. Voor iOS kan ik ook niet developen op iOS, Mac OS X 10.0 of Linux. Beetje open deuren intrappen.
Dat Windows 7 niet ondersteund wordt is nieuws, maar serieus, waarom Max OS X en Linux (en het op tablets gerichte Windows RT, iOS staat er nog net niet bij) er bij worden gehaald. Voor iOS kan ik ook niet developen op iOS, Mac OS X 10.0 of Linux. Beetje open deuren intrappen.
Windows RT is Windows 8 voor arm-processors. Uiteraard zullen tablets erop draaien, maar ook laptops mogen het gewoon gebruiken en ze zullen in de markt gezet worden als gewone pc's met beperkte backwards compatibilty.

Het lijkt me logisch om vragen te voorkomen en gelijk te vermelden dat ook Mac OS X en Linux niet worden ondersteund; niemand heeft iets aan een artikel waar vragen over blijven bestaan. Het is niet ongebruikelijk om meerdere platformen voor development te ondersteunen: voor Android kun je bijvoorbeeld op alledrie de desktopplatformen ontwikkelen.
Tja maar een android app kan ik wel maken vanaf een Linux PC of Mac of Windows PC, zelfs op mijn telefoon/tablet kan ik een app schrijven voor Android.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.aide.ui

Emuleren is een ander verhaal dat weet ik niet of op al die platformen kan...
de beslissing is mijn inziens absoluut niet gek, al zijn de systeemeisen wel wat aan de hoge kant. dat Windows 8 vereist wordt is eigenlijk ook wel logisch, aangezien ik begrepen heb dat 'Modern'/'Metro' applicaties straks ook gewoon moeten werken op Windows Phone 8... dan kan je moeilijk verwachten dat deze applicaties op een ander platform dan Windows 8 gebouwd worden...
Is het niet zo dat Windows 8 en Windows Phone 8 een heleboel ontwikkeltools met elkaar delen? Dan is het opzich logisch dat je alleen op Windows 8 deze software kan schrijven, omdat het voor de hand ligt je app niet alleen uit te brengen voor WP8 maar juist voor W8 omdat dit naar alle waarschijnlijkheid een veel grotere markt wordt. En het lijkt me raar om een W8 app te gaan bouwen op een computer met W7...
Het is niet vreemd te noemen, zeker niet als je bekijkt wat je nodig hebt om voor iOS te developpen. Ik kan mij ook voorstellen dat MS de compatibiliteitsissues inmiddels ook wel beu is. Wil je ontwikkelen, dan is dit je platform, en daarmee basta. Zelf denk ik dat men het aantal "ja maar op mijn machine werkte het wel" gezeur willen voorkomen.

Zoals "riesm" hierboven al aangeeft is het qua architectuur zonder allerlei bochten en truckjes waarschijnlijk niet (goed) mogelijk om oudere platformen te ondrsteunen.

Ik hoop voor MS dat het niet backfired. Ow ik heb win8 nodig dus ik ga maar geen apps schrijven.
Maar MS staat er juist om bekend dat ze compatible willen blijven met de wat oudere Windows OSen/hardware. Dat is waarom iedereen Windows neemt. En nu gooien ze die deur dicht!
Maar MS staat er juist om bekend dat ze compatible willen blijven met de wat oudere Windows OSen/hardware. Dat is waarom iedereen Windows neemt. En nu gooien ze die deur dicht!
Dit zal altijd een kosten / baten afweging zijn.
Ze zullen echt wel hun onderzoek gedaan hebben en geconcludeerd hebben dat dit voor hun eigen bussiness de beste oplossing is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.