Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties, 20.423 views •

Applicaties voor Windows Phone 8 kunnen alleen ontwikkeld worden op een computer met Windows 8. Dat blijkt nu Microsoft de software development kit online heeft gezet. Windows 7, Windows RT, Mac OS X en Linux worden niet ondersteund.

Voor de emulator is zelfs Windows 8 Pro vereist, zo blijkt uit de eisen die Microsoft heeft gepubliceerd. Ook zijn een processor met 64-bitsondersteuning en een werkgeheugen ter grootte van minimaal 4GB nodig. Daarmee liggen de eisen hoger dan bij de sdk voor Windows Phone 7.5, die ook draait op Vista en 7, en 32-bits eveneens ondersteunt.

Microsoft heeft de release van de sdk lang uitgesteld, waardoor bij de release van het besturingssysteem, deze week, vrijwel geen apps geoptimaliseerd zijn voor het nieuwe mobiele OS. Apps die gemaakt zijn voor Windows Phone 7.5 draaien wel, maar op Windows Phone 8 zijn bij sommige toestellen zwarte balken te zien en maken de apps geen gebruik van nieuwe functionaliteit, zoals nfc. Microsoft stelde Windows Phone 8 maandagavond voor.

Het eerste toestel met Windows Phone 8, de HTC Windows Phone 8X, komt dit weekeinde uit in Nederland. De Samsung Ativ S volgt later in november, net als de HTC 8S, terwijl de Nokia Lumia 920 en 820 pas eind november of begin december in Nederland op de markt komen.

Windows Phone 8 is gebaseerd op de NT-kernel van Windows 8, in plaats van op de CE-kernel die sinds jaar en dag voor Windows Phone werd gebruikt. Mede daardoor is er ondersteuning voor multicore-processors, terwijl ook schermen met hoge resoluties worden ondersteund. Tweakers publiceerde maandagavond een review van alle nieuwe features van Windows Phone 8, waaruit bleek dat het besturingssysteem veel sneller is dan versie 7.5.

Reacties (96)

Reactiefilter:-196087+161+210+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
De WP8-emulator draait in Hyper-V dus dat verklaart de reden dat Windows 8 Pro noodzakelijk is.
Jammer, maar niet verbazingwekkend Om een iOS app te uploaden ben je verplicht om een Apple computer te gebruiken. Android is de enige uitzondering.
Wel verbazingwekkend is dat je verplicht wordt W8 te draaien, en dat Windows 7 dus niet voldoet. Dat OS is pas net uit, maar je wordt hierdoor wel verplicht om meteen te updaten als je iets wilt doen met WP8 development. Er is geen reden waarom het niet zou kunnen op Windows 7.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 oktober 2012 11:41]

Die reden is er min of meer wel, je moet namelijk Hyper-V hebben om de emulator te kunnen gebruiken.

Eens dat het anders had gekund, maar de emulator draait nu op Hyper-V die met Windows 8 word meegeleverd.

Er word hier ook niet gesproken over de andere hardware eisen die daar aan vast hangen, zoals dat virtualisatie ondersteund moet worden door je CPU met SLAT en DEP.

Dus het is in iedergeval niet ergens een vinkje dat zegt dat Windows 8 verplicht is.
Er word hier ook niet gesproken over de andere hardware eisen die daar aan vast hangen, zoals dat virtualisatie ondersteund moet worden door je CPU met SLAT en DEP.
Requires a processor that supports Second Level Address Translation (SLAT)
Bron

Onder het kopje System Requirements, bij Windows Phone 8 emulator.

Overigens draait de SDK wÚl onder Windows 8 (non-Pro dus), enkel de emulator niet. :)
Die reden is er min of meer wel, je moet namelijk Hyper-V hebben om de emulator te kunnen gebruiken.
.oisyn in 'nieuws: Sdk Windows Phone 8 vereist Windows 8'. Wat is er mis met remote debugging? Kan vanaf Windows 8 op je WP8 telefoon ook. Waarom dan niet vanaf W7? Ik hoef echt niet per se een emulator te hebben om te ontwikkelen, hoor.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 oktober 2012 14:09]

Misschien zit ik ernaast, maar ik kan me voorstellen dat het ontwikkelen van een Windows 8-kernel emulator op een andere kernel (W7) een stuk langer duurt dan een emulator die op dezelfde kernel draait te ontwikkelen.
Sterker nog alle Windows 8 versies, ook de RT edities draaien op een en dezelfde kernel. Dat je in je ontwikkelomgeving moet kunnen beschikken over deze zelfde kernel is niet meer dan logisch.

Een upgrade van 30 euro zal de gemiddelde huiskamerdeveloper niet boeien lijkt me. De enterprise klant al helemaal niet want die kan gewoon updaten wanneer hij wil met zijn volume licenties.
Sterker nog alle Windows 8 versies, ook de RT edities draaien op een en dezelfde kernel. Dat je in je ontwikkelomgeving moet kunnen beschikken over deze zelfde kernel is niet meer dan logisch.
Dat is helemaal niet logisch. Onder Windows 7 kun je met Visual Studio 2012 ook gewoon Windows 8 applicaties ontwikkelen. Je kunt ze alleen niet runnen, maar dat hoeft in principe ook niet. Je argument is dus kul.

.edit @ Ozhan99: weleens gehoord van remote debugging? Je kan je app prima op een ander platform deployen en runnen. Normaalste zaak van de wereld als je software schrijft voor niet-PC systemen zoals consoles, tablets en telefoons.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 oktober 2012 19:21]

Dat is zoiets als een kok die een gerecht klaar maakt en zonder het te proeven bij zijn klant aflevert.
Dat is nog maar de vraag. Als je een groot bedrijf hebt dan wil je niet zomaar binnen een maand overstappen naar een nieuw OS.
Ikzelf als "huiskamer developer" heb helemaal geen zin om op windows 8 over te schakelen, heb veel te veel dingen ge´nstalleerd en goed ingesteld staan op mijn Win 7 pc.
dat is geen reden om niet te upgraden..
ik heb het gisteren gedaan, alles werkt nog hetzelfde nu. instellingen zijn overal nog hetzelfde enz..
V.w.b. die enterprise klant: die gaan meestal niet meteen upgraden naar het nieuwste van het nieuwste. Dit lijkt er vooral op dat MS zakelijke klanten geforceerd naar W8 wil krijgen.
De zakelijke ontwikkelaar zal over het algemeen wel een VM hebben waarin hij ontwikkeld. Die upgrade is minimaal.
Daarnaast hebben de meeste ontwikkelaars ook vaak een abonnement op MSDN, waarbij ze Win8 gratis ter test kunnen installeren.
Dat de *emulator* niet runt op Windows 7 wil niet zeggen dat je dan ook maar niet kan compilen en deployen vanaf windows 7
Heeft er eigenlijk niet veel mee te maken als je bedenkt dat men ook 64bit vereist terwijl WP8 net op ARM draait en .Net in principe platformonafhankelijk is.
Wat een slechte reden. Dus anderen doen iets twijfelachtigs, en dat moet dan maar gevolgd worden?

Als OS wat zich nog moet bewijzen zou ik de SDK gratis op ieder platform aanbieden. En dat kan technisch, men vertikt het.
Dat is net zo vreemd, als bij Microsoft. Het ruikt naar mijn bescheiden mening gewoon naar koppelverkoop... Dat je voor Windows Phone niet op een Apple kan ontwikkelen heb ik nog minder moeite mee dan dat Windows 7 niet meer kan.
Dit is gewoon afdwingen dat mensen gaan upgraden van Windows 7 naar Windows 8…
Ik denk meer dat het te maken heeft met het feit dat in alle versies van Windows 8 er geen gebruik meer gemaakt word van de Win32 API maar van een nieuwe OS API: WinRT genaamd (niet te verwarren met Windows RT).

Dit is IMHO misschien wel de meest vooruitstrevende verandering in Windows 8.
Maar dat vergeet men vaak te melden :)
Met koppelverkoop heeft het niet zo veel te maken. Developers hebben over het algemeen een MSDN licentie voor hun Visual Studio, en hier zitten ook licenties in voor Windows (en tegenwoordig ook een Phone developer account zodat je je apps meteen in de store kan aanbieden). Voor de huis-tuin-en-keuken ontwikkelaar die met VS2012 Express aan de gang gaat is dat wellicht een issue, maar de meer professionele developers hebben toch wel een account op MSDN.
Daarnaast zijn in mijn (dev) ogen ontwikkelaars meestal de mensen die voorop lopen en meteen overgaan naar de laatste versie.
Dat komt omdat android puur voor mobieltjes/tablets is en niet voor desktops. Dus google had geen keus.
En daarnaast heeft Google geen echt eigen OS, waar ze de ontwikkeling op zouden kunnen verplichten.
Dit is ronduit jammer, waarom zou je behalve een stuk koppelverkoop de ontwikkelaarskit willen koppelen aan het OS van je ontwikkelsysteem.

Ik zie ook niet in waarom Windows 7 niet ondersteund zou kunnen worden, ontwikkelaars worden dus tot aanschaf van Windows 8 gedwongen. Beetje jammer als je het mij zou vragen, ik vraag me dan ook nog af als dit de ontwikkeling van Apps voor Windows Phone 8 niet tegen zou kunnen houden.
Misschien heeft het te maken met de metro interface van windows8 en WP8. Ik kan me voorstellen dat ze anders voor Window7 een hele ingewikkelde emulator zouden moeten bouwen om dit te simuleren om je aps te testen, Terwijl dit in Windows 8 waarschijnlijk gestroomlijnder kan.

Wel jammer, want dit betekent inderdaad dat een ontwikkelaar opeens zijn hele omgeving moet omgooien om door te ontwikkelen.
Nee dat is onzin, de emulator draait het complete OS, en de WP 7(.1/.5) versie had ook de Mertro UI.

En de toolkit aan je eigen platform hangen is niet zo heel vreemd, de SDK is gebouwd voor Visual Studio en die is weer voor Windows. Apple doet het zelfde, en Google zie ik er ook wel voor in staat als ze met een eigen desktop OS zouden komen.

Het zou (zonder emulator) in theorie mogelijk zijn om het op MonoDevelop aan het werken te krijgen, maar dat is niet iets waar MS financieel beter van word.

Plus je kunt VS express gebruiken, dus eigenlijk ben je alleen afhankelijk van Hyper-V wat niet opensource is, en aan Windows 8 gekoppelt is (misschien met goede reden, ik gok dat er wat kernel dependencies zijn vanwege hardware virtualisatie en hypervisor).
Denk eerder om de Hyper-V ondersteuning, die is er namelijk niet in Windows 7.
En als de emulator via de Hyper-V moet draaien dan snap ik dat ze het Win8 only maken.
Applicaties voor Windows Phone 8 kunnen alleen ontwikkeld worden op een computer met Windows 8. Dat blijkt nu Microsoft de software development kit online heeft gezet. Windows 7, Windows RT, Mac OS X en Linux worden niet ondersteund.
Dat Windows 7 niet ondersteund wordt is nieuws, maar serieus, waarom Max OS X en Linux (en het op tablets gerichte Windows RT, iOS staat er nog net niet bij) er bij worden gehaald. Voor iOS kan ik ook niet developen op iOS, Mac OS X 10.0 of Linux. Beetje open deuren intrappen.
Dat Windows 7 niet ondersteund wordt is nieuws, maar serieus, waarom Max OS X en Linux (en het op tablets gerichte Windows RT, iOS staat er nog net niet bij) er bij worden gehaald. Voor iOS kan ik ook niet developen op iOS, Mac OS X 10.0 of Linux. Beetje open deuren intrappen.
Windows RT is Windows 8 voor arm-processors. Uiteraard zullen tablets erop draaien, maar ook laptops mogen het gewoon gebruiken en ze zullen in de markt gezet worden als gewone pc's met beperkte backwards compatibilty.

Het lijkt me logisch om vragen te voorkomen en gelijk te vermelden dat ook Mac OS X en Linux niet worden ondersteund; niemand heeft iets aan een artikel waar vragen over blijven bestaan. Het is niet ongebruikelijk om meerdere platformen voor development te ondersteunen: voor Android kun je bijvoorbeeld op alledrie de desktopplatformen ontwikkelen.
Tja maar een android app kan ik wel maken vanaf een Linux PC of Mac of Windows PC, zelfs op mijn telefoon/tablet kan ik een app schrijven voor Android.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.aide.ui

Emuleren is een ander verhaal dat weet ik niet of op al die platformen kan...
Het is niet vreemd te noemen, zeker niet als je bekijkt wat je nodig hebt om voor iOS te developpen. Ik kan mij ook voorstellen dat MS de compatibiliteitsissues inmiddels ook wel beu is. Wil je ontwikkelen, dan is dit je platform, en daarmee basta. Zelf denk ik dat men het aantal "ja maar op mijn machine werkte het wel" gezeur willen voorkomen.

Zoals "riesm" hierboven al aangeeft is het qua architectuur zonder allerlei bochten en truckjes waarschijnlijk niet (goed) mogelijk om oudere platformen te ondrsteunen.

Ik hoop voor MS dat het niet backfired. Ow ik heb win8 nodig dus ik ga maar geen apps schrijven.
Maar MS staat er juist om bekend dat ze compatible willen blijven met de wat oudere Windows OSen/hardware. Dat is waarom iedereen Windows neemt. En nu gooien ze die deur dicht!
Maar MS staat er juist om bekend dat ze compatible willen blijven met de wat oudere Windows OSen/hardware. Dat is waarom iedereen Windows neemt. En nu gooien ze die deur dicht!
Dit zal altijd een kosten / baten afweging zijn.
Ze zullen echt wel hun onderzoek gedaan hebben en geconcludeerd hebben dat dit voor hun eigen bussiness de beste oplossing is.
Microsoft blijft mij verbazen hoor.

Alle uitleg ten spijt van Hyper-V - en waar een wil is, is een weg - maar er zijn al weinig incentives zijn om voor Windows Phones & Tablets te ontwikkelen en dan helpt dit echt niet.

Als ik mijn oor te luister leg bij andere developers is er bar weinig interesse in het platform. Als ik de cijfers lees van 37% (http://www.networkworld.com/community/node/81702) dan vind ik het zelf hoger dan wat ik ervaar.

Je zou denken dat Microsoft er alles aan zou doen om het platform zo aantrekkelijk mogelijk te maken maar ze zijn blijkbaar te druk bezig om in veel dingen Apple te emuleren. De vraag is of je als merk die minder consumenten vertrouwen geniet dan die laatste, dat dit de weg is die je wil bewandelen.

Ik merk bedrijfsmatig nog altijd het meeste interesse in iOS apps en dan van een grotere afstand Android (ondanks het grotere marktaandeel, maar het brengt niet op) en over Windows 8 voor mobile apparaten ga ik zelf niet over praten.
Nee dan heeft Apple het beter voor elkaar idd.
Als je voor iOS wil programmeren moet je OS X hebben. En om OS X te hebben moet je eerst een volledige Mac kopen.
}:O
de beslissing is mijn inziens absoluut niet gek, al zijn de systeemeisen wel wat aan de hoge kant. dat Windows 8 vereist wordt is eigenlijk ook wel logisch, aangezien ik begrepen heb dat 'Modern'/'Metro' applicaties straks ook gewoon moeten werken op Windows Phone 8... dan kan je moeilijk verwachten dat deze applicaties op een ander platform dan Windows 8 gebouwd worden...
Is het niet zo dat Windows 8 en Windows Phone 8 een heleboel ontwikkeltools met elkaar delen? Dan is het opzich logisch dat je alleen op Windows 8 deze software kan schrijven, omdat het voor de hand ligt je app niet alleen uit te brengen voor WP8 maar juist voor W8 omdat dit naar alle waarschijnlijkheid een veel grotere markt wordt. En het lijkt me raar om een W8 app te gaan bouwen op een computer met W7...
Heb dit ook ondervonden deze week toen ik WP8 SDK wou downloaden. Voor mij betekent dit wel een reden om over te stappen op W8. Terwijl ik eigenlijk dat alleen als eerste instantie als Tablet wou gaan doen(al dan niet de RT versie).

De reden die Microsoft volgens mij geeft is dat de emulator als virtuele machine onder Hyper-Visor draait. Ik snap dan alleen niet waarom hij dan niet ook op W7 64 bit zou kunnen draaien.
Dit is al minstens een jaar zo, dat was voor mij ook de reden om over te stappen via Technet op Windows 8, die ik nog steeds draai zonder merkbare problemen. Ik vraag me af warneer die key afloopt en ik een andere key moet toevoegen, zal hij een update key van mijn Windows7 OEM accepteren, volgens de Windows 8 intaller een jaar geleden gaf hij dat wel aan.

Je kan echt met een paar clicken in die SDK voor Studio een Form maken, wat knoppen en wat Controles gebruiken. Jammer dat er nog geen goede muziek Api of Midi interface voor ARM is gemaakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True