Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 35, views: 18.206 •

Ubisoft verkoopt op PlayStation Network en Xbox Live zogeheten Erudito Packs voor Assassin's Creed III. De pakketten bevatten credits om in-game-items te kopen, vermoedelijk voor multiplayer. Ubisoft gaf eerder aan nieuwe verdienkansen voor retailgames te zien met free-to-play-tactieken.

Assassin's Creed III heeft ondersteuning voor microtransacties. Eurogamer meldt dat er op Xbox Live Erudito Packs te koop zijn voor het sluipmoordenaarsspel. Deze pakketten bevatten 20 tot 925 credits en kosten 80 tot 1600 Microsoft Points, omgerekend 0,96 tot 19,20 euro. De Erudito Packs zijn ook te koop op het PlayStation Network. Uit de omschrijving van de pakketten valt op te maken dat de credits te gebruiken zijn om sommige spelvoorwerpen te kopen, ongeacht het huidige level van de speler.

Erudito is de naam van een mysterieus individu uit het Assassin's Creed-universum, dat de speler helpt in de diverse games. Ubisoft heeft de Erudito Packs nog niet officieel aangekondigd. Vermoedelijk zijn de credits alleen te gebruiken in de multiplayer. Ubisoft liet vorige week tijdens de presentatie van zijn kwartaalcijfers weten extra verdienmogelijkheden te zien voor retailgames door tactieken uit het free-to-play-model over te nemen. De uitgever is van mening dat free-to-play al zijn toekomstige spellen zal beïnvloeden.

Assassin's Creed III verschijnt op 31 oktober voor de PlayStation 3 en Xbox 360. De pc-versie volgt op 23 november, terwijl de Wii U-versie tegelijk met de nieuwe spelcomputer op 30 november in de winkel ligt.

Update, 10:56: Ubisoft bevestigt tegenover Tweakers dat Erudito-credits gebruikt kunnen worden om voorwerpen in de multiplayer-modus te kopen, zonder dat deze verdiend worden door veel te spelen en hogere levels te behalen. De uitgever benadrukt dat spelers deze voorwerpen ook kunnen vrijspelen zonder daarvoor te betalen.

Reacties (35)

Ben benieuwd waar deze Erudito punten dan voor gebruikt kunnen worden. Ik hoop dat ze het puur voor cosmetische zaken toe gaan passen maar ik vrees dat je er ook andere zaken met kan kopen waardoor het al gauw richting pay-to-win gaat.

Zonde om te zien waar de game-markt naartoe aan het groeien is... De lust naar geld voert bij veel ontwikkelaars tegenwoordig spijtig genoeg te veel de boventoon :(
Kleine correctie: het zijn vaak niet de ontwikkelaars waarbij de lust naar geld de boventoon voert, maar de uitgevers.

Dat is ook de reden dat veel mensen indie-ontwikkelaars toejuigen, simpelweg omdat die losstaan van de uitgevers.

Overigens, als dit voorwerpen zijn die wat betreft de gameplay geen verschil maken, maakt het me zeer weinig uit hoeveel ze daarvan voor echt geld aanbieden.
Wat ik niet snap: Microstransacties zijn vaak toegepast in Free-to-play, maar AC III is een full priced game....
Wat valt er niet aan te snappen? Ze verdienen er extra $$$ dus waarom niet?
Als Assassin's Creed III iets extras biedt ten opzichte van vergelijkbare games met alleen de aanschafsprijs als kosten, dan zijn extra kosten altijd te verdedigen.

En zelfs als het spel met die microtansacties, laten we ze MT gaan noemen, aan bijvoorbeeld de spelervaring niets extra toevoegd, dan is er nog geen hek van de dam. Zolang die microtransacties maar geen invloed hebben op het spelverloop of spelbeleving.

Mochten die MT wapens of uitrusting bieden die mooi zijn, maar niet perse een edge geven, dan zijn die MT te vergelijken met DLC. Leuk voor de enthousiastelingen, maar de extras raken het spel an sich niet.

Wel erg is het als Assassin's Creed III als sequel niet veel toevoegt aan zijn voorgangers en de MT nodig zijn om nog een beetje leut in het spel te brengen. Niet dat ik veel verwacht van de mogelijkheden die de MT ontsluiten, eerder ben ik wat sceptisch over de toegevoegde waarde van een derde sequel.
Guild Wars 2 heeft ook microtransacties, niet nieuw dat een full priced game microtransacties heeft. En weet wel zeker dat GW2 niet de eerste was.
GW2 is wel een MMO, dus in plaats van een subscription-model te gebruiken doen ze aan microtransacties. AC3 is geen MMO en heeft ook geen reden voor een subscription. Dat is dan dus dubbelop.
Zie trinsec

Bovendien kun je bij GW2 ingame gold gebruiken om gems (die je met echt geld koopt) te kopen en dus zo alles aan te schaffen. Daarnaast kun je in GW2 met gems geen dingen kopen met stats of zo die je een voordeel geven in het spel en al helemaal niet in pvp.

Je hebt wel boosters die extra exp, regen enz. geven maar die kun je dus niet in pvp of wvw (waar je dus tegen anderen kunt spelen) gebruiken, alleen maar in zogenaamde PVE stukken waar je met anderen samen speeld. Omdat Gw2 daarnaast ook nog eens een 'loot + exp voor iedereeen' systeem heeft heb je ook geen last van zogenaamd kill stealen, dus ook daar geen voordeel.

Ik heb geen probleem met micro transacties als het is voor de show (mass effect had dit bijvoorbeeld ook wel) maar als je op deze mannier snel goede uitrusting kunt krijgen in een pvp setting lijkt het mij wat minder....
Als jij straks uitgespeeld bent met ACIII en deze verkoopt verdient Ubisoft er niks meer aan.
Door microtransacties kunnen ze alsnog verdienen aan een 2ehands kopie.
Daar hebben ze het Uplay Passport al voor ;) een tientje voor een eenmalig te gebruiken code om multiplayer te mogen spelen, dat wordt gekoppeld aan je PSN/Xbox Live-account. Microtransacties als deze zijn bedoeld om in te spelen op het ongeduld van mensen. Je kan weken multiplayeren om dat vette zwaard/armor te unlocken... of je trekt even de virtuele knip en legt een kleine euro neer.

Het is hetzelfde principe dat Zynga en andere Facebookspelletjesboeren gebruiken om geld te verdienen. Zoals al in het artikel staat denkt Ubisoft dat er ook geld mee te verdienen valt met dergelijke concepten in een traditionele retailgames. En geef ze eens ongelijk, ze verwachten 50 tot 60 miljoen dollar dit jaar te verdienen met free-to-play. Mensen zijn ook prima bereid geld neer te leggen voor downloadable content - zelfs al vooraf zonder dat je precies weet wat je krijgt met die season passes.

Zoals Ryceck hierboven al terecht opmerkt is het afwachten hoe het precies in AC3 wordt geÔmplementeerd. Zijn het cosmetische upgrades en is het een shortcut om niet veel te hoeven levellen voor een item, of koop je echt exclusieve items waarmee je een voordeel op niet-betalende spelers krijgt? Een goed gebalanceerde free-to-play-strategie voorkomt dat het pay-to-win wordt.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 30 oktober 2012 10:39]

Dat is toch onzin, twee keer verdienen aan 1 licentie? Als ik mijn auto verkoop, dan krijgt de verkoper waarvan ik hem heb gekocht ook geen geld meer?
Ik vind dit wel slecht, je betaald de volle prijs voor een spel, maar je kunt ook nog eens dingen kopen. Ben benieuwd hoe dit er over 2 jaar uit ziet...
Ubisoft he, die snappen het principe van free to play niet helemaal en willen het liefst dubbel oniet trippel geld vangen voor een product.

Door Ubisoft, maar ook EA, te steunen in dit gedrag (dingen te kopen) zal het alleen maar erger worden. Hoe minder mensen geld geven hoe sneller die twee in gaan zien dat ze fout bezig zijn.

Niet dat ik Łberhaupt nog Ubisoft / EA spellen koop tegewoordig vanwegen hun verleden met greedyness, maar dat terzijde.
Toch wel jammer dat je zo'n 60§ neer moet leggen voor een spel, en dan ook nog eens extra "packs" kan kopen om het spel compleet te maken. Jammer!
Het is niet heel anders als met DLC sowieso al het geval is, alleen koop je kleinere uitbereidingen voor een lager bedrag.
en uiteindelijk minder waar voor je geld.
Blijft altijd een heikele discussie.

Ik heb niet zo'n problemen als mensen voor het Singleplayer gedeelte een wapen kunnen kopen, dat moeilijk in het spel verkrijgbaar is, maar ook door "hard werken" ingame verdiend kan worden.

Wat ik wel vervelend vind is dat betere wapens/armor/items (of skins met betere stats), kunnen worden aangekocht... Ik wilde bijna zeggen "moeten", maar dan krijg ik direct/vaak de reactie "je moet niets" , maar dat is erg op het randje als je (zoals ik) graag het gevoel hebt dat je na hard werken het maximale hebt bereikt.

Met de loop der jaren/maanden kan ik inmiddels met het soort DLC leven wat later iets toevoegt waardoor de speelduur / het spel verrijkt wordt (in het begin ook niet zo'n fan van het begrip DLC omdat het vaak een niemendal is/was).

Met Microtransacties heb ik een veel grotere moeite, vooral als het gaat om voordelen te behalen. De rijkste persoon wint dan en/of heeft het grootste voordeel / de mooiste kledij. Dat valt mij altijd zwaar.
Ik ben blij dat het enkel voor Multiplayer is; daar kan je extra's aan toevoegen, nieuwe levels enzo;
Voor de Sp heb je al het volle bedrag betaald, ik wens daar niet meer voor te betalen.
Nu moet nog steeds de vorige uitspelen, dus deze koop ik toch maar als hij beter geprijsd is.

En tegen die tijd is er in het AC universum toch al geen MP meer van betekenis.

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 30 oktober 2012 11:11]

Het is hier alweer de (standaard) tijd/geld afweging: je speelt de MP-items vrij door je character te levelen of door er geld tegenaan te gooien. Is dat oneerlijk? Ik denk het niet.

Veel mensen roepen meteen "je koopt de overwinning!" als je items koopt met geld, maar je hoort weinig geklaag over mensen die enorm veel tijd in de game investeren. Tijd is ook niet gratis, zoals iedereen met een salarisstrookje kan aantonen.

Zolang de items maar hetzelfde zijn en het geen bizarre hoeveelheid tijd kost om de te kopen items vrij te spelen zie ik geen enkel probleem. Dan kan iemand die vanwege werk en/of opleiding en/of gezin maar 3 uurtjes per week heeft (maar wel geld over voor hobby's) op hetzelfde niveau spelen als iemand die zonder issues 20-30 uur/week kan spelen.
Tjongejongejonge, die gasten hebben je goed dom gekregen.

Dus je betaalt voor een spel, maar dan ga je ook nog extra betalen om NIET te spelen.
Riiiight...

Ik hoop dat je begrijpt dat ze met 1 bitje dat voorwerp gratis voor je aan kunnen zetten? Of een button met 'win quest' ofzo? En dat je dus je geld dan voor niks aan het uitgeven bent en eigenlijk omdat de game gaar ontworpen is?
Hoe ziek moet het nog worden vraag ik me af...
Triest om te zien hoe mensen keihard omgeluld worden om extra geld uit te geven aan dingen die eigenlijk gewoon in het spel horen te zitten.

Om jouw voorbeeld aan te halen, ze hadden een '3 uur per week' modus in het spel kunnen bouwen waarbij je niet een dagtaak hebt aan het verzamelen van items. Het kost de ontwikkelaars amper moeite.
Maar dat doen ze niet omdat ze een beter truukje hebben bedacht. Je moet gewoon bijbetalen als je niet genoeg tijd hebt of niet zo hardcore bent als het zoontje van de buuren.

Bijbetalen om het spel niet te spelen is de grootste oplichterij ooit in gamesland.
Is de datum van 30 oktober niet alleen voor de Amerikaanse markt?
De nederlandse website van Ubisoft heeft het over 31 oktober.
Klopt, foutje van ondergetekende en net gecorrigeerd :)
Uiteindelijk zijn het toch echt de gebruikers die dit soort ellende mogelijk maken. Koop het niet en het verdwijnt vanzelf weer...
Ben benieuwd of dit het spel uiteindelijk ten goede komt. Microtransacties zijn de beste manier om je spel financieel uit te melken, maar tegelijkertijd ook de ideale manier om je spel om zeep te helpen, wanneer het uitdraait op "pay2win".

Mensen betalen al de volle pond voor een game dus willen ze wel dat multiplayer eerlijk is.

Eigenlijk zou er een "pay" en "hardcore" server oid moeten zijn, zodat spelers kunnen kiezen welke stijl multiplayer ze spelen. De portemonnee-trekkers kunnen dan vrolijk tegen elkaar hun geld uitgeven, terwijl de echte gamers hun gear bij elkaar harken in de wetenschap dat niemand een shortcut kan kopen.

Zelf ben ik voor een "eerlijk" systeem waarbij financien voor iedereen gelijk zijn. Dan liever microtransacties in de vorm van een abonnement van een paar euro per maand.
Voor zover ik er over gelezen heb gaat het items/perks die je normaal gesproken alleen kan krijgen door veel te spelen. Het is dus eigenlijk hetzelfde als de shortcuts die je in BFBC2 kon kopen en geen dlc, want iedereen kan deze dingen vroeg of laat zelf gratis vrijspelen. (weet niet of dat ook kan in de huidige BF3)

Hier een screenshot van Worthplaying: http://worthplaying.com/a...news/87368/images/341975/

[Reactie gewijzigd door Vrijdag op 30 oktober 2012 10:35]

Ja precies das een mooie screenshot inderdaad....

het verteld dus inderdaad dat het niet Pay to win wordt maar Pay to be first :) wat de gameplay minder verstoord.
zucht, kon ik EINDELIJK weer gewoon UBISOFT games kopen omdat ze van hun DRM drama af zijn, Krijg je dit gezeik weer. Hoe kun je nou aan een Full priced Game een F2P model koppelen. Geef dan de multiplayer gratis en hang daar een F2P model aan en verkoop de single player voor 30,- ofzo, dan slaat het nog ergens op, dit is gewoon het opzichtig uitmelken van je klanten, iets waardoor ik dus geen klant wordt.
Naar ik begrijp hoef je niet te betalen voor dezelfde content. Moet je alleen meer spelen (zoals veel spellen traditioneel ook hadden). Als ze het een beetje evenwichtig houden (bij TF2 is men hier mijn inziens erg goed in, dus dat kan bij een dergelijk model echt wel) ga ik niet lopen zeuren.
Tf2 heeft dit model pas aangenomen toen het F2P werd.
TF2 is na dit mdoel aangenomen te hebben helemaal verziekt van de cheaters omdat ze toch niets te verliezen hebben wanneer hun account gesloten wordt, want het is toch gratis, en vol van de kutkoters die niet begrijpen dat er geen gamemode "deathmatch" standaard in TF2 zit, maar altijd een defend X of haal objective Y, waarbij je moet samenwerken.
Jammer dat dit de richting is die de AAA markt opgaat. Na forza horizon dus nu ook assasins creed. Ik ben benieuwd welke game de volgende is,hopelijk is dit geen trend aan het worden!
en zo word er weer langzaam wat van de game weggesnoept in de hoop nog meer geld van klanten te kunnen aftroggelen...
eerst het game killende concept DLC nu microtransacties straks downloaden we een game engine en mag je voor ieder level apart betalen en ook voor je wapens nog eens apart.
Beter lezen. Alle items die je kan kopen zijn ook vrij te spelen. Er wordt dus alleen geld van je weggesnoept als je liever geld dan tijd spendeert voor die items. Zonder microtransacties heb je dezelfde items als met, alleen duurt het langer.
Echter moet het wel evenwichtig zijn. Ik ga geen 10000 uur spelen voor 1 item. Maar dat evenwicht kan best, zo heeft TF2 toch wel bewezen. Destijds gekocht, nu F2P met microtransacties, maar mij hoor je niet klagen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013