Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 118, views: 31.529 •
Submitter: T-Junkie

Jonathan Ive, de industrieel ontwerper achter onder andere de iMac, Macbook, iPad en iPhone, gaat zich nu ook bezig houden met human interface-ontwerp bij Apples software, waaronder iOS. Scott Forstall, de man die de leiding had over de iOS-groep, verlaat het bedrijf.

Dat laat het bedrijf weten in een persbericht. Forstall zal nog een tijdje aanblijven als adviseur van Apple-ceo Tim Cook. Hij had in het verleden de leiding over iOS en spraakherkenning Siri, en was ook verantwoordelijk voor Apples nieuwe Maps-software, die samen met iOS 6 werd geïntroduceerd. Waarom hij het bedrijf verlaat en of dat op eigen initiatief is, is niet bekendgemaakt. Volgens The Wall Street Journal is Forstall ontslagen vanwege de slechte ontvangst van iOS 6 Maps en Siri. De taken van Forstall worden grotendeels overgenomen door Craig Federighi, die al leidinggaf aan het OS X-team.

Opvallend is dat Jonathan Ive, de industrieel ontwerper van Apple die verantwoordelijk is voor het ontwerp van bijna alle producten die Apple in het laatste decennium gemaakt heeft, zich nu ook gaat bezighouden met de softwarekant. Volgens het persbericht gaat hij werken aan human interface-ontwerpen voor alle software die Apple maakt.

Verder is opmerkelijk dat Bob Mansfield, die leidinggeeft aan het hardwareteam binnen Apple, nog twee jaar aanblijft om de nieuwe Technologies-afdeling aan te sturen. Eerder dit jaar maakte Mansfield nog bekend dat hij met pensioen zou gaan. Naast de hardwareafdelingen zal ook de semiconductor-poot deel uitmaken van de nieuwe Technologies-groep.

Als laatste meldt Apple nog dat John Browett, de man die minder dan een jaar geleden aangesteld werd om Apples Retail-tak te leiden, het bedrijf alweer gaat verlaten. Daarnaast zullen Siri en Maps nu beheerd worden door Eddy Cue, die ook al verantwoordelijk is voor iTunes, iCloud en de App Store.

Reacties (118)

Reactiefilter:-11180116+195+213+32
We zullen het "lederen etui" van de agenda in ieder geval niet missen.
Op een forum van the Verge laat een artikel gezien hoe OSX er uit ziet zonder skeuphormisme: http://www.theverge.com/2...lion-without-skeumorphism
Ik blijf mij verwonderen over de afkeer van skeuomorphism. Het heeft wel degelijk een functie.
Vergelijk het met lettertypen; de informatie die je typt is altijd dezelfde. Het type font wat je gebruikt geeft de woorden bezieling. Geeft aan welke lading woorden meekrijgen.
De keuze voor een font staat aan de basis van elk goed ontwerp, daarmee zet je de toon, in alle eenvoud.

Voor skeumorphisme gaat eenzelfde soort vlieger op. Natuurlijk kan een interface begrijpelijk gemaakt worden zonder skeuomorphisme, natuurlijk kan alle informatie prima worden weergegeven. Echter bepaalt het ontwerp hoe je erin stapt. Hoe je de applicatie gaat gebruiken en welke plek je het geeft tussen alle andere apps op je computer/tablet/smartphone.

Agenda apps zijn er natuurlijk al jaaaaaaaaren, echter bleef de papieren agenda een belangrijke rol spelen. Sinds de komst van de iPhone en de daarop volgende touchscreen telefoons zie ik in mijn omgeving meer en meer mensen alleen nog hun agenda app gebruiken.
Het ontwerp van de agenda app op Mac OSX en de iPad ademt dat het een volledige vervanger is van je fysieke agenda. Het krijgt een lading mee, die anders is dan de herinneringen app en die anders is dan de browser app.
Op basis van functionaliteit is dat niet nodig, maar door die lading mee te geven kunnen gebruikers het eerder een plek geven en interpreteren ze de informatie die ze tot zich nemen op een iets andere manier.

Vooral bij iBooks vind ik dit erg belangrijk. Een boek lezen doe je met een bepaalde state of mind. Dus niet alsof het een platte digitale pdf is. Als ik een boek er als PDF op zet mis ik echt het bladeren door de pagina's. Het strakke wit en de klinische presentatie van de teksten doet echt afbreuk aan de ervaring.

Leuk dat er wellicht een generatie aan komt die context en sfeer niet langer kan waarderen, maar op dit moment gaat voor 80+% deze vlieger totaal niet op. De hele discussie over skeuomorphisme is er in mijn ogen dan ook een voor een elite clubje die graag wat te kankeren heeft.
Dat we nu touch screens hebben betekent niet dat we compleet out of touch moeten raken met de fysieke wereld en onze geschiedenis.
De draaiende tape op de achtergrond in de Podcast applicatie vind ik geweldig, evenals het shredden van je Passbook passes op het moment dat je ze weggooid.

De poster die op The Verge OSX even heeft ontdaan van alles wat niet "clean" is maakt zich er in mijn ogen dan ook veel te makkelijk van af. Het maakt totaal geen indruk op mij.

Hieronder een artikel waarin mijn mening over skeuomorphism verder is uitgediept.

http://www.fastcodesign.c...leather-design-philosophy

Neemt niet weg dat ik niet benieuwd ben wat Jony Ive er van gaat maken. Ik ben zeer benieuwd. We hebben nog een 0.1 update te gaan wat betreft OSX, van 10.8 naar 10.9.
Ik verwacht dat op versie 11.0 er een zeer nauwe samensmelting zal zijn tussen iOS en OSX, ik verwacht zelfs dat het dan 1 OS wordt.

1 OS, dus niet een aparte desktop en aparte tablet omgeving, zoals je nu bij Windows 8 ziet.
Microsoft heeft een quick and dirty short cut genomen. Ze hebben Windows 8 als 1 OS voor tablet en PC gepresenteerd terwijl het eigenlijk 2 losse schillen zijn binnen hetzelfde OS. Ze hebben er niet over nagedacht hoe ze de beperkingen van beide omgevingen kunnen ombuigen, maar laten ze naast elkaar bestaan. 2 schillen die ieder voor een apart apparaat zijn bedoeld i.p.v. voor 1 hybride apparaat.
Dat is eigenlijk geen oplossing, maar een work-around die voor een gebroken ervaring zal zorgen. Zie bijvoorbeeld hoe Windows RT tablet gebruikers uit de touch omgeving plempt om in de klassieke desktop word te presenteren. Zie dat maar te bedienen op je touchscreen, vrijwel niet te doen, net als in Windows 7.

Een tablet moet je zonder accessoires goed kunnen gebruiken. Als ik serieus wil typen op een iPad verbind ik ook m'n bluetooth toetsenbord, maar ik kan de software prima blijven bedienen zonder accessoires.
Ik verwacht dat de volgende stap van Apple een apparaat wat men nu ziet als een hybride, maar waarvan t.z.t. geen sprake van zal zijn, omdat ze werken aan een OS wat zelf hybride is, i.p.v. de hardware.
Een soort MacBook met afneembaar scherm, of iPad met afneembaar touchcover afhankelijk van de hoeveelheid kracht die je nodig hebt. Het OS werkt hetzelfde op je Tablet (modus) als op je laptop (modus) en je ervaart op geen van beide een beperking.
Hopelijk kunnen we t.z.t. ons telefoon ook inzetten als computer. I.c.m. een draadloos display en tobo + muis. Waarbij de ervaring wederom consistent is.

Meer hierover in dit artikel:
http://gigaom.com/mobile/...-blunt-androids-momentum/

Dat is waar de consument op zit te wachten een grand unified user experience. De surface is hierop nog niet het antwoord, omdat MS geen oplossing biedt die in beide gebruikersscenario's goed werk.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 30 oktober 2012 13:19]

Correctie over pipo is zeker op de plaats, die heb ik dan ook verwijderd.
Te veel lenen van anderen is onzin. Een mening kun je echter onderbouwen met kennis en kennis verkrijg je uit bronnen.
Ik vermeld hier een aantal bronnen die mijn mening hebben aangescherpt, maar ik heb mijn eigen mening. Die is niet geleend, daarvoor kies je uiteindelijk zelf.
Ik vind skeuomorphisme soms entertaining, zoals in de Podcast app en soms merk ik in mijn omgeving dat anderen vertrouwd raken met de technologie doordat ze elementen herkennen. Daarmee wordt het functioneel.

Benieuwd naar de manier waarop jij je mening vormt en verkondigt ;)
Bye Bye skeuomorphism!

Voor de mensen die het woord nog niet kennen:
A skeuomorph /ˈskjuːəmɔrf/ [skyoo-uh-mawrf], or skeuomorphism (Greek: skeuos—vessel or tool, morphe—shape) is a design element of a product that imitates design elements functionally necessary in the original product design, but which have become ornamental in the new design.[1]
Skeuomorphs may be deliberately employed to make the new look comfortably old and familiar,[2] for example when fabric upholstery is replaced with vinyl and includes simulated cloth stitching.[3] An alternative definition is "an element of design or structure that serves little or no purpose in the artifact fashioned from the new material but was essential to the object made from the original material".[4] This definition is narrower in scope and ties skeuomorphs to changes in materials.
(Bijvoorbeeld de lederen omslag in Calendar, de Rolodex in iOS Contacts, de boekenkast in iBooks, etcetera)

Ik denk dat het vertek van Scott Forstall het bedrijf alleen maar ten goede komt. Het was vast een zeer capabele persoon (hij heeft tenslotte iOS gebracht waar het nu staat), maar hij maakte ruzie met iedereen. Jonathan Ive wilde niet in meetings met hem zitten, evenals andere leden van de board (zoals Bob Mansfield), tenzij uitdrukkelijk verzocht door Tim Cook / Steve Jobs.

De skeuomorphism trend in Mac OS X en iOS kwam voornamelijk van Steve Jobs en Scott Forstall, en Jonathan Ive (en anderen) waren uitgesproken tegenstanders. Persoonlijk vond ik de boekenkast en lederen agenda altijd al een verschrikking, dus het feit dat Jony Ive de UI groepen gaat leiden zal m.i. de toekomstige UI alleen maar ten goede komen.

Er wordt de laatste tijd heel veel tijd en energie verspeeld aan Skeuomorphisme terwijl die tijd en energie veel beter gestopt had kunnen worden in het ontwikkelen van nieuwe functionaliteit dan in het opschmukken van iets wat niet opgeschmukt hoeft te worden. Een voorbeeld is het perfect repliceren van een papier schredder in iOS 6, zoals een voormalig Apple Senior UI Designer beschrijft:
"I feel like [Apple] has concentrated too much on mimicking the visual skeuomorphic approach rather than concentrating on the actual functionality." For example, in iOS 6, the latest version of Apple’s mobile operating system, Forstall recently demoed an animated paper shredder, which will be used to delete e-tickets and coupons. How many iPhone users have ever actually seen a paper shredder in real life? Is it necessary? Or just visual masturbation? "To me, it’s lipstick on a pig," says the source intimately familiar with Apple’s design process. "There’s no need to add glitter if the product can stand on its own."
Het skeuomorphistisch opschmukken van het OS (Steve Jobs, Scott Forstall(iOS) en sinds kort Craig Federighi (Mac OS)) staat in feite lijnrecht op de strakke cleane industriŽle vormgeving van de hardware (Jonathan Ive). Het lijkt me alleen maar goed als de UI nu ůůk onder Ive's portfolio valt.

Apple had een flinke voorsprong op de concurrentie, maar is m.i. nu op een punt aanbeland dat de innovatie is afgezwakt en het begint stil te staan. De laatste OS X releases waren met name 'under the hood' verbeteringen, maar voor de gebruiker niet gigantisch anders. Hetzelfde geld voor de laatste drie iPhones (4, 4S en 5) en de iOS releases (4, 5 en 6). Dat terwijl de concurrentie (Windows 8, Android en Samsung) veel snellere en innovatievere stappen aan het zetten is, lijkt Apple een beetje de weg kwijt en is afgeremd.

Het zou goed zijn als Sir Jony Ive eens de boel op gaat schudden in het UI kamp en ervoor gaat zorgen dat iOS en Mac OS de facelift gaan krijgen waar mensen al zo lang op zitten te wachten. De iOS UI is bijvoorbeeld al sinds de eerste versie nauwelijks aangepast. Misschien moet daar eens met een frisse blik naar worden gekeken...

Wat mij betreft komen er spannende tijden aan...

[Reactie gewijzigd door 4np op 30 oktober 2012 13:08]

Ik ben het grotendeels met je verhaal eens. Wanneer design niet aan de functie toevoegt, maar juist bijvoorbeeld efficiŽntie wegneemt, zit het in de weg. Voor iBooks voegt het wel iets toe i.d.d.

Apple zou er goed aan doen iets meer terug te gaan naar de 'roots' van software design. Android mag dan wel verdeeld zijn en overal anders worden gebruikt qua ervaring (skins van OEM's / providers), maar het zorg wel voor razendsnelle ontwikkeling doordat snel duidelijk wordt wat mensen tweaken en graag vernieuwd zien. iOS is misschien meer en duidelijk te veel, naar mijn mening, gericht op nieuwe gebruikers.

Ik ben iOS/OSX gebruiker, maar zie wel veel dingen in Android die ik graag in iOS zou zien. Vandaar dat een jail-break op iOS voor mij echt een must is. Het een en ander is wel een beetje stoffig aan het worden namelijk. Wat me echt al lang een doorn in het oog is, is dat het vanaf het 'home screen', of via notifications o.i.d. niet mogelijk is om snel te schakelen tussen wifi-3g of even snel de brightness aan te passen. Ook snel GPS in en uitschakelen is er zo neit bij. Een groot gemis. Zoiets als SBsettings had al lang standaard moeten zijn op iOS. Iedereen die 'jail breakt' installeert dat volgens mij wel.
Scott Forstall was enorm voorstander van skeuomorfisme in de ontwerpen van applicaties. Kijk bijvoorbeeld naar het uiterlijk van Agenda onder OS X en hij zal ongetwijfeld ook een dikke vinger in de pap hebben gehad bij het uiterlijk van onder andere Find My Friends en Podcasts. Andere belangrijke personen binnen Apple, waaronder Ive, waren het hier niet mee eens en er is geregeld kritiek geleverd op het skeumorfisme. Ook was hij een beschermeling van Steve Jobs, die hem bij NeXT heeft meegenomen naar Apple.

Skeumorfisme is het imiteren van een echt product (dus bijvoorbeeld een lederen agenda) in een software product. Dat is niet alleen binnen software zo, maar met alles van design.

[Reactie gewijzigd door me_mrtn op 30 oktober 2012 08:17]

Wat is skeumorfisme? Een snelle google levert niets op...
Skeumorfisme is het ouderwets laten lijken, maar met nieuwe technologie. Zie bijvoorbeeld dit linkje: http://curated.nl/blog/crtd03-alarm-dock
Dat is niet helemaal de definitie, een mooi voorbeeld van een skeuomorph is bijvoorbeeld een wieldop. Als je skeuomorph zou moeten vertalen dan zou "nutteloze decoratie" nog het dichts bij komen.
Zoek eens op MS Bob, dan krijg je een idee hoe een OS er uit ziet met dit idee.

Een nee, het is geen internet hoax. Bob is REAL!

https://www.google.nl/sea...ei=UpuPUPjYD8ih0QWEk4HICg

En dat hondje, herken je dat? Ja, het zoek hondje uit een eerdere windows. Een zombie hond die maar niet rusten wil in het ondiepe graf waarin Bob is begraven.
Dat hondje was toch later een alternatief voor Clippy? Hoe dan ook: binnen het Apple-kamp bestaat nogal wat onenigheid over hoe het verder moet met de GUI. Blijkbaar waren Steve en Scott het met elkaar eens wat betreft skeuomorfisme, maar is Scott geslachtofferd nu hij Steve niet meer achter zich heeft staan.

Ben benieuwd of er nu eindelijk grote veranderingen gaan optreden in de GUI van iOS, want dat is natuurlijk al zolang als het bestaat ongeveer hetzelfde. Apple zal niet veranderen om het veranderen, maar het blijft een erg statische en beetje gedateerde GUI.
Als je goed kijkt naar de HI (human interface,zoals Apple dat noemt) van zowel OS X en iOS, dan past dat niet.bij het minimalistische ontwerp van de hardware. Dus nu Ive daar verantwoordelijk voor wordt zal ook de interface minimalistisch worden. De aqua stijl van Forstall was leuk voor de iMac van 10 jaar geleden,
Ik hoop van niet, die textures maken t wel een stuk prettiger om naar te kijken..
Van die over-the-top skeuomorfismes zoals dat leder van de agenda, de linnen achtergrond bij notificaties, ... werd ik ondertussen ook gek. Er zit niet echt meer een rode draad in de UI van verschillende apps.

Wat ik wel kan apprecieren zijn die kleine details, zoals die reflecterende volumeknop ifv de gyroscoop! :)
De tiles van windows 8 zijn wat dat betreft wel een verademing,
een aantal die je vaak gebruikt op het start-scherm, en de rest een beetje weggemoffeld.

Tig apps op verschillende schermen zoals bij IOs en Android is in eerste instantie leuk en je kunt er leuk mee opscheppen, maar echt functioneel is het niet.

Een stap terug om er weer twee vooruit te doen zou geen slecht idee zijn,
alleen zou het een totaal ander concept worden en de vraag is of dat zal worden geaccepteerd.
Ook was hij een beschermeling van Steve Jobs, die hem bij NeXT heeft meegenomen naar Apple.
Dit is niet correct, voor zover ik me kan herinneren uit de bio. Ive werkte al bij Apple toen Jobs daar terugkwam, maar Ive zat net op zo'n kruispunt. Hij was niet happy met zijn rol bij Apple en vooral dat design daar niet serieus genomen werd en altijd op de tweede (derde, vierde) plek kwam.Juist op het moment dat hij erover twijfelde om Apple te verlaten werd hij door Jobs overgehaald om te blijven. Ongetwijfeld heeft Ive daar wel voorwaarden aan verbonden. Het resultaat van dat alles was in ieder geval de Jobs en Ive beste vriendjes geworden zijn...

Edit: Thx, Arjan, slecht gelezen! 8)7

John Forstal loopt dus al een beste tijd mee. Maar hij was een eigenwijze lastpak die naar boven toe de juiste mensen wist te manipuleren.

Feit is in ieder geval dat Apple momenteel vrij helder is qua intern beleid: maak je een major mistake > exit. Volgens mij is de iPhone antenne ontwerper ook snel op straat gezet na de lancering van de iPhone 4 (en intern was hij vrijwel meteen uitgerangeerd). En ook Browett nu na 10 maanden (heeft ook een cruciale fout gemaakt door onrust te creeŽren onder het retailpersoneel, na aangekondigde en inmiddels teruggedraaide bezuinigingsoperaties).

[Reactie gewijzigd door mr.maestro op 30 oktober 2012 09:19]

Dit is niet correct, voor zover ik me kan herinneren uit de bio. Ive werkte al bij Apple toen Jobs daar terugkwam, maar Ive zat net op zo'n kruispunt.
Hij heeft 't dan ook over Scott Forstall. Jouw verhaal gaat inderdaad over Jon Ivy. :)
Het zal me niet verbazen als Ive zo de nieuwe Steve Jobs gaat worden. De spin in het web, die overal zijn invloed doet gelden.
Het zal me niet verbazen als Ive zo de nieuwe Steve Jobs gaat worden. De spin in het web, die overal zijn invloed doet gelden.
Ik denk niet dat Ive dat wil. Hij blijft heel bewust altijd uit de spotlight. Je ziet hem wel in de promo filmpjes altijd, waar hij uitlegd hoe en waarom ze bepaalde dingen gedaan hebben ( z'n uitleg over het C&C proces voor de unibody was prachtig ), maar je ziet hem nooit op podium.

Jobs daarentegen was veel meer de spotlight man, die uitstekende presentaties kon geven en de zaal op z'n hand kon krijgen.

Ik denk niet dat Ive de volgende Jobs zal worden, ik zag dat meer in Forstall, en dat zit er nu niet meer echt in.
[...]
Ik denk niet dat Ive de volgende Jobs zal worden, ik zag dat meer in Forstall, en dat zit er nu niet meer echt in.
Schiller wordt getipt als een mogelijke opvolger...
De spin in het web zijn die overal zijn invloed doet gelden, dat is iets anders dan een presentatie geven en het publiek op je hand krijgen. Het een kan zonder het ander. Jobs deed beide. Ive heeft die kwaliteit blijkbaar niet, en waarschijnlijk weet hij dat ook. Voor een camera een product presenteren is iets anders dan voor een live publiek. Je kunt het overdoen totdat het goed is, en Apple doet zo'n presentatie niet de deur uit voordat ie perfect is.
En toch als je Johny Ive hoort spreken op de memorial van Steve Jobs, heeft hij wel degelijk wat in huis. Goed gevoel voor humor, zijn timing is goed, laat stiltes vallen als hij wilt dat je ergens wat langer bij stil staat. Dus ik denk niet zozeer dat het een kwestie van kunnen is maar inderdaad meer een kwestie van willen.

http://www.youtube.com/watch?v=7hOCyOlTmyM

En laten we eerlijk zijn, zijn enthousiasme is vooral uit zijn gezicht/ogen te lezen en dat soort subtiele dingetjes kan je natuurlijk veel beter vast leggen in die Apple Promo filmpjes dan on stage. Iets wat ook heel duidelijk te zien in het interview over design:

http://www.youtube.com/watch?v=3q6ULOT9Q4M
Jony Ive is in mijn ogen een troefkaart die ze achter de hand houden. Zijn tijd op het podium komt nog wel. Eerst moet Tim Cook zijn plek veroveren bij het publiek.
Direct Jony naar voren schuiven zou overkomen als een paniek zet en afbreuk doen aan Tim Cook, die zeer capabel is.
Neen, Ive heeft reeds de job als CEO in het verleden geweigerd.
Feit is in ieder geval dat Apple momenteel vrij helder is qua intern beleid: maak je een major mistake > exit. Volgens mij is de iPhone antenne ontwerper ook snel op straat gezet na de lancering van de iPhone 4 (en intern was hij vrijwel meteen uitgerangeerd). En ook Browett nu na 10 maanden (heeft ook een cruciale fout gemaakt door onrust te creeŽren onder het retailpersoneel, na aangekondigde en inmiddels teruggedraaide bezuinigingsoperaties).
Deze benadering begint steeds meer in een kwaad daglicht te staan binnen de management wetenschappen. Een bedrijfscultuur waarin fouten keihard worden afgestraft leidt ertoe dat medewerkers risico's gaan mijden en/of fouten gaan verbergen of afschuiven. Het bedrijf zal hierdoor dus minder creatief worden en angstige medewerkers zijn ook nog eens minder productief.

Dit is uiteraard geen pleidooi voor het niet aanpakken van brokkenmakers in de organisatie, maar er zijn betere manieren om met fouten om te gaan. Een fout is namelijk ook leergeld.
Over de maker van de antenne kan ik niets zeggen. Ik ken de details niet, weet niet eens of het waar is dat hij ontslagen is. Over de andere twee kan ik wel meepraten.

Ik ben het in principe met je eens dat het niet goed is om medewerkers (zwaar) af te straffen op fouten, maar die vlieger gaat hier niet op.

Forstall was blijkbaar aan vervanging toe. Uiteindelijk is een goed functionerend team belangrijker dan de functie van 1 persoon.
En over de marketing manager die na 10 maanden ontslagen wordt, hij heeft binnen zo korte tijd een hele grove fout gemaakt.
Hij begreep duidelijk niet waar Apple voor staat. Het retail personeel speelt een heel belangrijke rol voor Apple. Retail is een master move van ze geweest met het oog op brand building. Een van de pijlers van Apple, daar ga je als nieuwkomer niet aan zagen. Dan deug je gewoon niet. Logisch dat hij weg moet.

En in beide gevallen gaat het niet om een fout die ontstaan is door je nek uit te steken door iets nieuws te proberen. Marketing manager probeerde in te dammen, Forstall zit in een ivoren toren. Deze 2 voorbeelden hebben dus niets te maken met het afgerekend worden op creativiteit.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 30 oktober 2012 13:53]

Ik denk niet dat enkel de debacles met Maps en Siri de oorzaak waren van het (gedwongen?) vertrek van Scott Forstall.

Op HackerNews waren er een aantal interessante reacties op het nieuws over het vertrek van Scott:
a) Scott zou zichzelf best wel zien als toekomstige CEO bij Apple en heeft steeds meer macht en invloed verworven binnen Apple doordat zijn divisie het grootste aandeel van de inkomsten van Apple is geworden. En hoewel er mogelijk meer managers naar deze positie streefden, was Scott er veel meer open in.
b) Als Scott bepaalde functionaliteit of UI design niet zag zitten, dan werkte hij niet mee. Dit was dus pijnlijk voor andere managers. Wellicht dat dit een reden was dat andere managers niet meer 1 op 1 met hem wilden samenwerken, alleen als CEO Tim Cook er ook bij was. Zowel Steve Jobs als Scott Forstall waren voorstanders van skeumorphism, maar Jonathan Ive is bekend als tegenstander hiervan.
c) Scott wilde niet de verantwoordelijkheid nemen voor het debacle met Maps. Blijkbaar had CEO Tim Cook gevraagd aan hem om zijn open letter mede te ondertekenen, maar Scott zou dit geweigerd hebben.
d) In het verleden zouden al veel managers (Jon Rubinstein, Tony Fadell, Jean-Marie Hullot) vertrokken zijn vanwege aanvaringen met Scott en wellicht was dit ook de reden dat Bob Mansfield zou vertrekken. Nu Scott weg gaat bij Apple en Mansfield meer invloed krijgt is er een goede kans dat Mansfield veel langer zal blijven.
Die discussie loopt inderdaad al een tijd en ik vermoed dat de 'skeuomorphic approach' ook meer te maken heeft met dit vertrek dan bijvoorbeeld Apple Maps. Daring Fireball sprak vorige maand ook al over deze onenigheid tussen Ive en Forstall: http://daringfireball.net...09/11/skeuomorphism-apple
Interessant, dat viel me inderdaad altijd erg op bij Apple. Natuurlijk geeft dat bij mensen die onbekend zijn met computers een vertrouwd beeld, en toont op eenvoudige wijze hoe bepaalde on-screen dingen te bedienen zijn op basis van kennis die mensen hebben uit de 'real-world'.
Op die manier maakte Apple het voor een brede groep mensen makkelijk om met technologie om te gaan.
Maar intussen is de gemiddelde gebruiker ook 'opgevoed' en heeft ervaring met user-interfaces. Het immiteren van real-world objecten zal zo langzaamaan vervangen worden door standaarden binnen de computerwereld.
In de design wereld noemen we elementen uit het echte leven gebruiken in het ontwerp van interfaces "real life metaphors". Dit is juist de reden dat de software van Apple vaak voor zo gebruiksvriendelijk wordt gezien door het grote publiek en dit weet Apple dondersgoed dat hierin hun kracht zit.

[Reactie gewijzigd door Rin op 30 oktober 2012 10:48]

Met andere worden de drup werd de goede man te veel met zo veel succes binnen een bedrijf zijn er ook al snel veel ego's die stuk voor stuk allemaal de messen slijpen iedere keer als er iemand een mis stap maakt en geloof mij maar dat zal bij Apple niet anders zijn.

Ik vraag me af of Ive er goed aan doet om ook aan software te gaan werken. Naast het waarschijnlijk druk genoeg hebben zonder die extra werklast zal hij ook een heleboel moeten leren op dat gebied. Iets wat voor jouw en voor mij handig lijkt blijkt veel al in een UI niet goed te werken ondanks dat we op het eerste gezicht denken dat het juist wel goed zou zijn. Neem bijvoorbeeld informatie, welke informatie heb je nodig en wanneer? Veel ontwikkelaars onder ons grijpen snel naar een ontwerp waar we zo snel mogelijk zo gedetailieerd mogelijke informatie bieden omdat het anders alleen maar langer duurt om die informatie op te vragen (meer klikken)... Maar vaak blijkt dat veel mensen een goed deel van de extra beschikbare informatie simpel weg niet gebruiken en de interface er alleen maar druk van wordt als je al data laat zien voor deze nodig is.

Dat de look en feel van veel Apple software producten voor een goed deel rechtstreeks ingaat tegen de look en feel van de Apple hardware is natuurlijk niet echt fijn voor mensen als Ive. En ik kan me voorstellen dat er aardig wat mensen zijn binnen Apple en daar buiten die daar over vielen. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld een agenda die er als een agenda uitziet en ook zo gebruikt kan worden helemaal geen gek idee. De andere kant is wel dat het makkelijker en gebruikers vriendelijker kan. Een papieren agenda is nu eenmaal niet de meest eenvoudige manier om je data op te slaan en weer op te zoeken, en een imitatie papieren agenda op een computer (mobiel of anders) is dan ook niet echt handig. Maar het ziet er daar in tegen wel een stuk mooier uit dan de meeste volledig digitale oplossingen (mijn mening vele mensen zullen dat gevoel niet met mij delen ;) )

Ik denk dat de heer Ive simpel weg de leiding krijgt maar de uiteindelijke ontwerpen over zal laten aan een legertje GUI ontwerpers die nu simpel weg een andere set mars orders krijgen dan ze hiervoor hadden.

Alle andere verschuivingen en dat soort dingen is simpel weg een nieuwe man in de grote stoel, mensen die ook wel eens iets anders willen proberen dan wel mensen die zich simpel weg niet op hun gemak voelen bij Apple if juist wel :)
Zelfs het Apple logo is er een voorbeeld van: een real-life appel. :+
@ me_mrtn:

De volgende keer graag iets minder tekst kopiŽren/vertalen vanaf MacRumors.com naar hier. Ik kan het zelf ook wel lezen in het engels namelijk. Plaats gewoon een link naar de site waar je 'jouw' content vandaan haalt. Of kom gewoon met een eigen verhaal. :O
Klinkt als een grote reorganisatie binnen Apple. Zal ongetwijfeld wel te maken hebben met het slechte ontvangst van de iPhone 5. Ik snap nog steeds niet hoe ze zo hard hebben kunnen falen met iOS 6 (en dan met name de maps). Je test toch alles voor je het lanceert? Dan het het sowieso naar boven moeten komen lijkt mij. Dit had gewoon nooit mogen gebeuren. Mede daarom zal Forstall wellicht ontslagen zijn. Of ontslag genomen hebben.

Hopelijk heeft het effect en wordt de iPhone 6 weer revolutionair net zoals de vorige iPhones (behalve de 5 dan). Het zal mij benieuwen.
Slechte ontvangst van de iPhone 5? De best verkopende smartphone ter wereld bedoel je? Als je zegt dat de iPhone 4 slecht is ontvangen geloof ik je, maar de iPhone 5 slecht onvangen? Nee niet echt.
ik zie graag een bron van die bewering?
Naar mijn weten komen z enog niet in de buurt van de S3
A ) Welke S3, naar mijn weten zijn er meerdere varianten.

B ) De S3 is niet de maatstaf voor wel of niet een slechte lancering, als dat wel zo zou zijn, dan stel ik dat Windows Phone en Lumia en Surface echt een dramatische lancering zullen hebben.

[Reactie gewijzigd door aToMac op 30 oktober 2012 09:11]

Dat is dan puur je gevoel, de iPhone 5 heeft qua verkoopcijfers een hele goede ontvangst. Vergelijkbaar met de 4S, misschien zelfs iets beter (het is alleen eigenlijk net iets te vroeg om er iets nuttigs over te kunnen zeggen).

De best verkopende smartphone ooit is de iPhone 4S (100+ miljoen), dan de iPhone 4 (80+ miljoen), dan de 3GS (40+ miljoen) en dan komen we bij de inderdaad goed verkopende S3 (rond de 30 miljoen).

De eerste projecties waren dat de iPhone 5 de verkoopcijfers van de 4S weer zal overtreffen, nog voordat de volgende iPhone is aangekondigd. Het is nog even te bezien of dat daadwerkelijk gehaald wordt, maar het zal waarschijnlijk niet veel schelen. Halverwege 2013 zou de teller waarschijnlijk wel easy op 75 miljoen iPhone 5's moeten kunnen staan.

Dus;
als je zegt dat de iPhone 4, iPhone 4S of iPhone 5 slecht is ontvangen, klopt het allemaal niet met de realiteit. Er is vaak wel veel "gezeur" vlak na release, omdat het Apple is (lijkt het), maar dat zijn dingen waar de massa zich blijkbaar niet druk om maakt. Dat zou de impressie kunnen geven dat de ontvangst slecht is, maar niets is minder waar.

http://www.asymco.com/201...n-of-iphone-will-be-sold/
http://news.cnet.com/8301...ass-30-million-this-year/
Prima. Volgens dit artikel :

http://news.cnet.com/8301...ass-30-million-this-year/

komt samsung eind dit jaar richting de 30 miljoen verkopen. En dat is sinds augustus geloof ik?

In dit artikel :

http://news.cnet.com/8301...an-expected-says-analyst/

staat dat ze verwachten dat Apple 30 miljoen verkopen haalt. En dat in slechts 3 maand.

Tel erbij op dat Samsung over het algemeen genomen (kijk maar bij het Tweakers artikel over de verkopen van bijvoorbeeld de Samsung Note) dat Samsung het aantal verkochte telefoons rekent naar de resellers toe. Dit houdt in dat er van die 30 miljoen misschien wel 3 miljoen nog steeds op de planken liggen, wachtend om verkocht te worden.

Dan zeg ik; ja de iPhone 5 is goed ontvangen, to say the least ;).
Tja samsung verkoopt meer modellen.

Apple verkocht laatste kwartaal 26miljoen smartphones , terwijl samsung 56miljoen smartphones verkocht.

Tel de high end phones van samsung op en je zit aan iphone 4/4s/5cijfers.
Zoek maar even in de history van tweakers.

Samsung verkoopt in Nederland meer dan de helft van de telefoons MAAR vele modellen. Apple verkoopt veel minder telefoons in totaal maar veel meer van een enkel model.

En Apple maakt er vrijwel zeker ook meer winst op. Maar Apple koopt Samsung onderdelen dus Samsung verdient aan Apple maar andersom niet. Zeker niet nu de rechtszaken allemaal goed aflopen en Apple keer op keer verliest.
Get your facts straight. Apple is sinds dit jaar al begonnen met het afbouwen van samsung onderdelen. En gezien de toekomstplannen zijn ze straks compleet onafhankelijk van Samsung.

En qua rechtzaken; de kleine rechtzaakjes hier en daar verliezen ze. Maar de grootste hebben ze toch degelijk gewonnen inclusief een schadevergoeding van 1 miljard.
Apple heeft de grootste nog helemaal niet gewonnen, verre van. Die rechtzaak is een farse en krijgt nog een ruim vervolg.

De jury was waarschijnlijk beinvloed door een partijdige voorzitter. De jury heeft in extreem korte tijd de meest complexe technologie rechtzaak ooit beoordeeld, wat gewoon niet mogelijk is. De jury heeft een aantal grote fouten gemaakt waar ze op teruggevloten zijn door de rechter. Bewijsmateriaal wat aantoont dat er sprake is van prior art op de ontwerpen van Apple werd door de jury genegeerd.

Samsung tekende hier vanzelfspreken protest tegen aan. Deze rechtzaak is nog lang niet voorbij en het zou me niets verbazen als Apple deze zaak gaat verliezen. Ze staan immers erg zwak. Een patent op hoe een scrollbalk 'bounced' echt? Ze hebben hun hele grafische interface 'gestolen' van Xerox. Stelletje huigelaars.

Maar goed, Steve Jobs zei het zelf al:
We have always been shameless about stealing good ideas.
Youtube
een idee "stelen" en daar iets eigens van maken is heel wat anders dan domweg kopieren. Samsung heeft heel veel moeite gedaan om standaard Android (wat van zichzelf een prima en voldoende onderscheidend produkt is) om te bouwen tot iets wat wel heel erg op op IOS leek, stopte dat vervolgens in een behuizing die wel erg op de 3G leek, en verpakte dat ook nog eens in gelijkend wit doosje.
Waar fabrikanten zoals Sony, HTC en Motorola veel moeite doen zich te onderscheiden en eigen produkten te maken, probeert Samsung het met zoveel mogelijk kopieren van succesvolle concurenten.

Overigens Apple heeft de grafische interface niet gestolen van Xerox, maar ze hebben Xerox betaald voor een kijkje in de keuken met een fikse kapitaalinjectie. De bazen bij Xerox zagen zelf helemaal niets in die interface. Vervolgens heeft Apple zelf iets gemaakt, wat wel overeenkomsten had, maar anders eruit zag en totaal anders werkte..
Apple heeft ook een groot voordeel: ze zijn de enige die iOS devices verkopen en het is dan ook een veel gewild OS, daarom is de iiPhone altijd populair.
Volgens mij is de iPhone 5 niet heel slecht ontvangen maar vooral iOS6 voegt weinig vernieuwends toe imo. Anno 2012 Facebook-integratie als verkoopargument gebruiken? Je loopt 2 jaar achter :{ Panoramafoto's maken? Daar waren al tig apps voor.

Persoonlijk vind ik het niveau van apps op iOS het hoogst maar vind ik Android als OS veel volwassener doordat de gebruiker daadwerkelijk zelf meer mag instellen dan een achtergrondje en de volgorde van een paar icoontjes.

Mogelijk dat deze wisseling van de wacht iOS weer een beetje laat meekomen met de concurrentie, lijkt me goed voor iedereen, ongeacht van welk 'kamp' je bent.
De vele mogelijkheden van Android vind ik juist een nadeel. Het doet me denken aan Windows waarvan 90% van de vooraf geÔnstalleerde software waardeloos was. Als ik IOS op mijn Samsung kon installeren zou ik het direct doen. Het is dat ik geen 600 euro wil betalen voor een telefoon die na 1x vallen stuk is.. anders liep ik rond met een Iphone.
Er zitten best wel wat voordelen en ook nadelen aan (de mogelijkheden van) Android. Zo is XBMC op iOS alleen te draaien met een jailbreak en ben je daar dus van afhankelijk. Niet zo'n heel groot probleem om hem te jailbreaken, maar XBMC op Android heeft geen root nodig, dat is toch wel fijn. Hoef je niet te wachten op het moment dat er een jailbreak is :) Daarnaast heeft het wel heel lang geduurd voordat XBMC voor Android ontwikkeld was.

Andere kant van de medaille is de veiligheid (bijv tav sideloading) en de kwaliteit van apps (vooral op tablets). Daar is nog wel een slag te maken.

Over robuustheid gesproken zul je misschien wel blij zijn om te horen dat een iPhone 5 heel robuust is. Die was in valtesten die online staan vrijwel alleen kapot te krijgen door hem met kracht van redelijke hoogte tegen de grond "te smijten" :)

http://www.youtube.com/watch?v=pMvE0lkunBg
http://www.youtube.com/watch?v=6M5q5TRuAsY
Dit is toch vooral een Samsung kwaal hoor, het is algemeen bekend dat TouchWiz ontzettend veel bloatware heeft.

Ik ben het met je eens dat deze vooraf geÔnstalleerde toevoegingen voor het grootste deel ronduit waardeloos zijn, maar dat is dan ook 1 van de redenen dat ik persoonlijk voor HTC heb gekozen in plaats van Samsung. ;)
Crash test video's van de iPhone 5 vs Galaxy S 3 blijkbaar gemist? ;)

De 4 was kwetsbaar, de 5 daarentegen wint met speels gemak de valtest van de S3. De 5 is niet stuk te krijgen op stoeptegels.
Je kunt ook redeneren dat Android minder volwassen is, omdat je als gebruiker alles moet instellen ;-)....
Bij Android *moet* je helemaal niks, je kan en mag het, maar niks moet.

Bij iOS kan het gewoon nieteens, je heb dus geen keuze.

Nou is voor beiden wat te zeggen, maar mede door het gesloten karakter van iOS kwam Samsung dus met die reclame van de S3 waar de zogenaamde "digibeten" in de rij stonden voor de iPhone terwijl de rest met z'n S3 van alles en nog wat aan het doen was.
Niet alleen de slechte ontvangst van maps zou mee aan de basis liggen, ook het feit dat hij wijgerde om de open brief met verontschuldigingen hiervoor te ondertekenen zou meegespeeld hebben. Verder mogen we ook niet vergeten dat er de laatste tijd meer en meer kritiek komt op de iPhone en iOS wegens een gebrek aan vernieuwing. De verkopen stijgen dan nog wel altijd, maar dat betekend nog niet dat de gegeven kritiek onterecht is.
Een designer op de software kant, dat gaat OF een briljante greep zijn OF het gaan een hele grote faal worden, ik ben benieuwd...
Het kan ook nog zijn dat het geen grote faal wordt, maar ook geen briljante greep. Misschien wordt het wel heel 'gewoon'
Jony Ive gaat niet de software doen. Maar de interface van OS X en iOS.
en interface is natuurlijk geen software maar ... eh ja
Een interface design is geen software. De software implementatie komt pas nadat de designer klaar is met zijn grafische ontwerp. Je hoeft niet te kunnen programmeren om een user interface te ontwerpen.
Het is zeker wel handig voor een designer om ook te kunnen programmeren. Zo kun je als ontwerper al rekening houden met de haalbaarheid, efficiŽntie en implementatie van je ontwerp. Dit zijn ook wel de zogenaamde Front-End Developers. Naderhand wordt het voor de Back-End Developer makkelijker om het verder (op de achtergrond) uit te werken.
Zit er iets tussen in? Zelfde als een post op tweakers of het slaat ergens op of een post van jou
Nu Sir Jony Ive zich gaat bemoeien met de UI van iOS ben ik wel erg benieuwd naar wat iOS 7 ons gaat brengen.
Grafisch een stuk mooier denk ik :p
Er veranderd nogal wat bij Apple... Benieuwd of we ook daadwerkelijk positieve veranderingen gaan zien. iOS mag naar mijn mening wel een makeover krijgen.
Er veranderd nogal wat bij Apple... Benieuwd of we ook daadwerkelijk positieve veranderingen gaan zien. iOS mag naar mijn mening wel een makeover krijgen.
en naar mijn mening pertinent niet. Het is uitstekend zoals het is. Hier en daar wat UI tweaks mogen altijd, maar radicaal alles veranderen zou echt fataal zijn voor het succes van dit platform.
Misschien een kleine bŤta met de nieuwe make over mocht de consument niet tevreden zijn kunnen ze het uiteraard weer terugdraaien met een andere update. Echter Apple is meer een type van "play it save" dus dat kan ik alleen maar fantaseren. :P

[Reactie gewijzigd door Nickvdd op 30 oktober 2012 19:20]

iPhone 5 slecht ontvangen? Recordverkopen volgens mij. Dat noem ik geen slechte ontvangst.
De vernieuwingen in de nieuwe versies van iOS zullen steeds minder worden. Dat is niet perse slecht, dat betekent dat het OS is uitontwikkeld. Het doet gewoon wat het moet doen en doet dat goed. Wil je veranderingen om de verandering dan levert dat niet altijd een beter produkt op, en zadel je mensen bovendien op met iets wat ze opnieuw moeten leren en niet perse beter is (ik denk hierbij aan een momenteel net uitgebracht OS).
sinds wanneer zegt de verkoop van een toestel iets over het goed of slecht ontvangen?

Iphones worden altijd verkocht, dan maakt het niet uit of hij beter is dan de vorige.
In de reviews e.d. word overal aangegeven dat het geen vernieuwing is en niks toevoegd.
Dat geeft aan hoe de telefoon word ontvangen.

En recordverkopen? Heb je daar een bron van?
Volgens mij zitten ze nog niet eens in de buurt van de S3?
Verkoop record van de oude iPhone doelen we op.

Je moet nageven dat het knap is dat inderdaad IEDERE tech site over de iPhones vaak schrijft: Meh veel hetzelfde in een net aangepast jasje, en onder de motorkap grote maar mysterieuze wijzigingen.

Kortom, ja hij is sneller dan de vorige maar veel extra's bied het niet tov andere fabrikanten. En TOCH verkopen ze elk nieuw model meer dan de vorige generatie.
En het is de beste telefoon, volgens Tweakers. Maar of dat nou was omdat de telefoon sneller is gemaakt of omdat Tweakers niet meer op het Apple feestje mocht komen..
Of omdat ze het gewoon het beste toestel vinden van dit moment.
Maar dat zal wel niet kunnen zeker?? nee, dat kan natuurlijk niet. ahum
Indeed: Change doesn't necessarily means something gets better or worse, it just means that something is different.

Maar ik vind het nogal een gewaagde zet om een hardware designer naar een UI te gaan laten kijken.

Dat is bijna hetzelfde als een designer van een auto (model/chassis) te laten kijken wat er verbeterd kan worden aan de motor.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden of wat het moet gaan worden, maar ik ben het voor 50% eens met parkeermeter en voor 50% eens met jou wickedme, ik bedoel iOS6 is een prima update (maps daargelaten) en ben er nog steeds erg tevreden mee want het doet wat het moet doen en dat doet het goed. Maar een verfrissend nieuw likje verf op het uiterlijk mag ook wel weer een keertje. Zeker nu met de komst van WP8, dat doet net wat speelser aan, of je dat wilt is een tweede maar het is zeker een leuke vernieuwing op de UI markt
niet echt een goede vergelijking, immers een motor ontwerpen heeft geen enkele overlap met het uiterlijk ontwerpen.

Daarentegen zal zowel de hardware designer als de software (uiterlijk) designer zich bezig houden met de verhouding tussen vorm en functie. Tevens heeft de goede man na al deze jaren denk ik wel een duidelijk beeld waar hij zou willen dat de software heen gaat om beter aan te sluiten bij 'zijn' hardware visie.
Dat is bijna hetzelfde als een designer van een auto (model/chassis) te laten kijken wat er verbeterd kan worden aan de motor.
Fout: je laat de ontwerper die de buitenkant doet, nu ook het dashboard en de stoelen ontwerpen. Prima zet lijkt me.
Hmm. Je vergelijking klopt van geen kanten.

iOS is niet alleen 'look', maar ook 'feel'.

De 'look' kan iedereen bedenken, daar heb je geen geniaal iemand voor nodig.

De 'feel' is een heel andere zaak. Interaction design is wel even wat meer dan een paar plaatjes maken in fotoshop.

De vergelijking is dus: je laat de ontwerper die de buitenkant deed, nu ook het stuursysteem, de vering, de bedieningsorganen, het motormanagement, de plaatsing van de pedalen, etc. etc. ontwerpen.
De taak van Jonny Ive als industrieel ontwerper gaat veel verder dan het uiterlijk van het product. Er wordt bij design veel te veel gedacht aan esthetica terwijl functie minstens zo belangrijk is. De ontwerper wil bepaalde functionaliteit mogelijk maken, wil dat zijn ontwerp ergonomisch is en een bepaalde gebruikservaring biedt. Wat dat betreft zijn er veel raakvlakken met human interface design.

Het ontwikkelen van een motor of een chassis is een taak die door een ingenieur wordt uitgevoerd. Een ingenieur gebruikt wetenschappelijke kennis om een bepaald probleem op te lossen. Dat probleem kan bijvoorbeeld zijn dat een motor 15 procent zuiniger moet worden bij gelijke prestaties, of dat de behuizing van een laptop uit twee delen gemaakt moet worden omdat de ontwerpers dat willen. Een ingenieur zal al snel veel kennis van een vakgebied moeten hebben om in dat gebied te kunnen functioneren. Voor een ontwerper is dat mijn inziens minder het geval omdat de uitgangspunten van een goed ontwerp breed toepasbaar zijn. Dat wil niet zeggen dat een grafisch ontwerper ook meteen een goede architect of industrieel ontwerper is maar ik denk wel dat een ontwerper met de juiste mindset relatief eenvoudig een ander vakgebied in kan rollen. Overigens geldt dat ook wel voor een goede ingenieur die zich laat bijscholen.

De kracht van Apple is dat design consequent hoger op de ladder staat dan engineering. Waar design bij andere fabrikanten te vaak wordt gedicteerd door technische beperkingen die de engineers en inkopers opleggen ("kan niet" / "is te duur") worden de engineers bij Apple tot het uiterste gedreven om de ideeŽn van de ontwerpers mogelijk te maken.

Ik neem ook aan dat Ive zich in zijn rol als senior vice president van design vooral bezighoudt met de hoofdlijnen. Een groot deel van het voorwerk en de uitwerking zal waarschijnlijk door andere ontwerpers, bijvoorbeeld specifieke interaction designers, gedaan worden. Met zijn capaciteiten zou Ive daar prima supervisie over moeten kunnen geven.
Ja, de iPhone 5 is prima ontvangen en is het eerste weekeinde erg goed verkocht. 5 miljoen in een weekeinde is simpelweg extreem goed. De kanttekening die je erbij kunt plaatsen is dat niet bekent is de vork precies in de steel zit.

5 miljoen in een weekeind kan ook simpelweg betekenen dat het order systeem van Apple sneller is geworden. Dus kun je sneller die eerste 5 miljoen wegzetten dan een jaar geleden. Hoeveel het er inmiddels zijn is niet bekend.

Tijdens de presentatie van de iPad mini werden alleen de cijfers van het eerste weekeinde genoemd. Hoe het de rest van die maand is verlopen werd niet vermeld.
Hoe het bij eerdere verkopen ging weet ik zo niet. Maar ergens dacht ik dat we regelmatig bedwelmende cijfers langs zagen komen over hoeveel iPhones er in het eerste weekeinde zijn verkocht, hoeveel in de eerste week en in de eerste maand. Nu zie ik die cijfers nergens. Dit laat ruimte voor speculatie.

Al met al zal Apple er vast wel vele miljoenen hebben verkocht. Al heb ik ergens het idee dat het minder zijn dan dat er gedacht/verwacht wordt.

Een man als Ivy heeft bepaalde ideeŽn hoe een product eruit moet zien. En dat zie je erg sterk terug bij de hardware. Qua software loopt het regelmatig uit de pas. Hardware en software hebben soms rare discrepanties. De hardware is erg clean en steilvol, de software heeft soms raar nep leer of nep hout.
Als totaal plaatje klopt dat niet. Het werkt allemaal uitstekend, maar ergens komen die dingen niet altijd overeen. En dat is iets van Ivy denk ik prima kan recht trekken.
Waarom zou het een makeover moeten krijgen?
Zodat het intuitieve wat de kracht is van iOS weg is?
Nu kun je een 2 jarige een iphone geven en die kan deze bedienen.

Je kunt eigenlijk niets fout doen.
Denk niet dat het slim is om dat rigoreus te gaan wijzigen.
Ik denk toch dat iOS verouderd aanvoelt door de komst van Windows 8. Met name hoe de applicaties eruit zien.
Zeker als ze vast houden aan dat "Skeumorfisme ".. De nieuwe look van windows is totaal het omgekeerde maar vergt enkel een beetje oefening..

Verder zou ik zien dat men het minimalisme verder doorvoert in de software.. Een paar textuurtjes zijn inderdaad mooi maar verder moet daar een strakke HI op liggen..

[Reactie gewijzigd door Patrick89 op 30 oktober 2012 08:45]

Mijn zoon van 2 werkte al met windows7 en android, dus dat argument gaat niet op, en nee hij kon niet overal bij....
Tja maar Windows en Android zijn niet bepaalde schoolvoorbeelden van een goed OS.
Om eerlijk te zijn denk ik juist wat jij als voordeel noemt een nadeel is. Een 2 jarige kan hem bedienen, van Iphone 1 tot Iphone 5. Maar het marktaandeel van Apple wordt niet veroorzaakt door jongetjes van 2 jaar oud, die wordt met name gemaakt door (naar mijn idee) jongeren. En jongeren willen vaak wel verandering, dan is een nieuwe telefoon helemaal niet meer speciaal, want hij kan net zo veel als de vorige en hij werkt exact hetzelfde als hun telefoon 4 jaar geleden.
Ik ben het wel met je eens dat dat ook een pluspunt is van iOS, maar dan 2 a 3 jaar. Het uiterlijk van het iOS is nu bijna 5 jaar oud.

Verder denk ik dat Apple naar de reacties luistert, het is niet voor niks dat je een andere software ontwerper krijgt en daarmee denk ik een veranderd uiterlijk.

Waar voert Apple nu nog de boventoon in? De iPad heeft "mindere specs", (als in, verkopers verkopen met cijfertjes, niet met gebruikservaring dat is niet goed in een winkel te beoordelen) Telefoonhardware (wederom cijfertjes) en nu dus hun gebruikserservaring.

Ik denk dat Apple even wacht tot na de lancering van Android 4.2 en Windows Phone 8 en dat ze erna met een geheel nieuw OS laten zien: kijk wij hebben een nieuwe interface, en dat gaan gebruiken als verkoopargument (en daarmee het " nieuwste" OS van de drie hebben).
Dan kun je wel zeggen dat er een redesign komt van ios lijkt me?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013