Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 99, views: 40.251 •

Microsoft heeft op een eigen evenement in San Francisco Windows Phone 8 gepresenteerd. Het mobiele besturingssysteem heeft onder meer met Kamers een manier om te chatten en foto's en agenda's te delen met vrienden en familie. Ook is er een 'Speelhoek' voor kinderen.

De Kamers zijn het best te vergelijken met de groepschat-mogelijkheid voor WhatsApp, maar dan uitgebreider: naast tekstberichten en foto's kunnen ook notities en agenda's worden gedeeld met contactpersonen die ook een Windows Phone 8-telefoon hebben.

Een ander nieuwe functie is Speelhoek; gebruikers kunnen items toevoegen aan de Speelhoek, waarna een kind of gast alleen toegang heeft tot de geselecteerde items. Dat moet maken dat kinderen spelletjes kunnen spelen op de telefoon zonder dat ze bij e-mail of contactpersonen kunnen of zelfs kunnen bellen. Speelhoek kan gevonden worden door vanaf het lockscreen naar links te vegen.

Het lockscreen zelf heeft ook veel nieuwe functionaliteit: zo kan de gebruiker zelf vijf apps aanwijzen die notificaties op het lockscreen kunnen zetten. Ook kan er een app worden aangewezen die detailinfo mag weergeven. De wallpaper kan eveneens door apps worden aangepast, bijvoorbeeld door zoekmachine Bing.

Gebruikers kunnen met Data Sense hun datagebruik in de gaten houden. Daarnaast kan de browser optioneel webpagina's comprimeren. De functie moet door providers ondersteund worden.

Ook komt er een nieuwe app voor Skype, die in de achtergrond kan draaien. Dat kan de huidige versie op Windows Phone 7.5 niet.

Sommige van de functionaliteit was al eerder gepresenteerd. Zo vertelde Microsoft eerder al over Lenses, apps die werken binnen de camera-interface. In Windows Phone 7.5 was dat niet mogelijk. Ook werd bij de aankondiging voor ontwikkelaars in juni al gesproken over de mobiele portemonnee. Daarin worden betalingen die via de telefoon kunnen worden gedaan beheerd: zo kunnen creditcards en een PayPal-account worden toegevoegd en via apps kunnen in de toekomst ook loyaliteitskaarten toegevoegd worden. Ook kunnen de Live Tiles nu in grootte worden aangepast en beslaan ze nu het hele scherm.

De hardware-eisen zijn ook versoepeld: schermen van smartphones kunnen een resolutie van 1280x768, 1280x720 en 800x480 pixels hebben. De Lumia 920 van Nokia heeft een 1280x768-scherm, terwijl die van de HTC 8X en Samsung Ativ S 1280x720 pixels hebben. De nieuwe Windows Phones draaien op een Qualcomm Snapdragon S4 Plus-processor met Adreno 225-gpu.

Apps voor Windows Phone 7.5 draaien op Windows Phone 8-toestellen; bij 1280x720-schermen is dan wel een zwarte rand te zien. In WP8 is de beveiliging stevig aangetrokken: In plaats van een bios heeft Windows Phone 8 een uefi, unified extensible firmware interface. Uefi's maken het mogelijk om het bootproces te beveiligen. Microsoft wil de beveiligingsoptie benutten door het hele bootproces van Windows Phone 8 af te sluiten.

De uefi zou uitsluitend code mogen accepteren als die is voorzien van een geldige handtekening die door een Certificate Authority is uitgegeven. Hiermee moet worden voorkomen dat malware zich in het besturingssysteem weet te nestelen en bij het starten van Windows Phone 8 actief wordt. Alle binaries zijn 'gesignd' door Microsoft zelf, wat custom roms onmogelijk moet maken.

De mogelijkheden voor backups zijn uitgebreid. Gebruikers kunnen onder meer sms'jes, app-data en video's automatisch backuppen op Skydrive, de webopslagdienst van Microsoft. Terwijl gebruikers ten tijde van Windows Phone 7.5 nog 25GB gratis opslag kregen, is dat nu verlaagd naar 7GB.

De eerste telefoons met Windows Phone 8 komen deze week uit: de HTC 8X zal als eerste uitkomen, de Samsung Ativ S komt ook snel. Nokia zal de Lumia 920 en 820 naar verwachting pas eind volgende maand in Nederland uitbrengen.

Windows Phone 8 op HTC 8X Windows Phone 8 op HTC 8X Windows Phone 8 op HTC 8XWindows Phone 8 op HTC 8X Windows Phone 8 op HTC 8X Windows Phone 8 op HTC 8X Windows Phone 8 op HTC 8X Windows Phone 8 op HTC 8X Windows Phone 8 op HTC 8X Windows Phone 8 op HTC 8XWindows Phone 8 op HTC 8X

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (21)

Reacties (99)

Heb het net vanaf het begin gevolgd. Ik had het idee dat het toch nog wel tegenviel voor een dik jaar ontwikkelen. Kleine dingetjes als een mooi geïntrigeerd panorama functie? Exclusief van nokia die nogal gebrekkig werkt. Zoveel moeite is dat toch niet!? Ondanks dit soort kleine dingetjes koop ik wel een 920. Maar had ook wel stiekum gehoopt op meer :O
Zit al een tijdje te wachten op de Samsung ATIV S...

Laat maar komen!
Ja same here! Komt blijkbaar in November (hopelijk begin) naar Europa? http://www.samsungativs.n...f-november-in-de-winkels/
nog 1, laat maar komen. vind de lumia en 8x (en 8s) niet mooi. liever strak en simpel zoals de Ativ S
ik kan nochtans deftig panorama foto's trekken hoor :) t is wel een htc titan, maar ik weet niet of het van htc is :p tzit gewoon onder een knopje bij de camera :p
Dan heb je niet goed op zitten letten of de verkeerde presentatie gekeken.

Wat er nieuw is? Wallets, rooms, kids corner, NFC, vernieuwde boot, nieuwe hardwareondersteuning met een andere kernel, nieuw startscherm en nog een heleboel verbeteringen. Dat noem ik een flinke update en is imo een grotere stap dan Apple of Google hebben gemaakt de laatste jaren.

Het enige wat ik jammer vond is dat er weinig nieuws bij kwam wat al niet gelekt is geweest

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 29 oktober 2012 20:42]

Volgens mij ondersteund Android al *iets* langer multicore processors dan Windows Phone.. sterker nog.. WP8 is de eerste Windows Phone die uberhaupt multicore processoren support. En NFC is voor Android ook niks nieuws. En Wallet ook niet. En dat bootproces. Tsja. Leuk, als je een custom rom op je toestel wil. Dat wordt 'm dus niet. Zelfs een iPhone is tweakbaarder dan Windows Phone 8 kennelijk.
Hmm snap je reactie wel een beetje..

Microsoft heeft een jaar lang gewerkt aan dit OS, wat ik toch wel als hun laatste kans zie om een serieuze speler te worden op de mobiele markt. En dan zie ik niet echt iets wat ze echt onderscheid van iOS of Android.

Rooms is leuk maar iedereen in Nederland gebruikt toch Whatsapp en, met alle respect, WP8 zal niet snel een userbase krijgen dat groot genoeg is voor een exclusieve messaging dienst, zoals Apple dat nog wel een beetje kan. Op Android wordt, naar mijn weten, GTalk ook maar amper gebruikt.

Nieuwe lockscreen functies zijn leuk maar niet iets wat Android en iOS niet hebben. Meer een nieuwe functie ten opzichte van WP7.5, net als die Lenses en de verschillende groottes van Live Tiles. En NFC en speelhoek lijken me voor de massa ook geen USP.

Tegenover WP8 staat dan Android, wat een grote userbase heeft, veel gratis apps en de mogelijkheid om apps buiten de appstore om te installeren. Veel customizability, veel modellen voor elke prijs en een enorme hoeveelheid apps beschikbaar in de appstore. En je hebt iOS, weinig vernieuwend maar wel een OS wat perfect in elkaar steekt, met een grote userbase en met de iPhone 5 een telefoon met de langste batterij duurt en beste prestaties van allemaal. Dan gaat het voor Microsoft toch lastig worden.
Er is toch wel aardig wat gesleuteld aan het OS, alleen de kernel is al een mega verandering. Vergeet niet dat het hierdoor mogelijk is om zowel apps met letterlijk een druk op de knop geschikt te maken voor zowel Windows 8 + RT + Phone.
Het ecosysteem krijgt hiermee een megaboost.

Er zijn toch wel een aantal punten waar bv de Nokia 920 zich onderscheid van de iPhone 5:
Gedeelde kernel met windows 8 en RT (waarschijnlijk ook de nieuwe xbox), NFC, Office, LTE, Camera, Draadloos laden, Hogere resolutie scherm

iCloud, skydrive en andere functies zijn wat mij betreft allemaal om het even, soms is het beter op de iphone soms beter op de phone 8.

iPhone, One X de Nokia 920 zijn allemaal prima toestellen, dat Microsoft geen hip merk is begrijp ik, maar als je puur naar de functies en techniek kijkt is er geen reden om zo negatief te zijn t.o.v. phone 8.
WP8 steekt volgens mij ook echt goed in elkaar, je hebt mij niet horen zeggen van niet. Maar Android en iOS hebben nu eigenlijk met zn tweeen de hele markt in handen en zijn bekend bij de massa, en deze zie ik nog niet door WP8 in grote getalen overstappen. Daarvoor is WP8 zelf niet vernieuwend genoeg denk ik. En het is niet zo dat Apple en Google stil blijven staan in hun ontwikkeling, zo is voor Android zojuist nog 4.2 aangekondigd.

Misschien dat de fabrikanten WP8 interessant kunnen maken maar daar ben ik bewust niet op ingegaan in mijn reactie (enkel de iPhone 5 genoemd maar die is toch inherend verbonden met iOS). Elk platform heeft wel een toptoestel die kwa hardware niet veel voor elkaar onderdoen dus dat is erg lastig te vergelijken, er is voor ieder wat wils.

Maar het gaat steeds moeilijker worden om je te onderscheiden op hardware gebied. Alle toptoestellen draaien hun desbetreffende OS vloeiend en hebben een scherm met enorm hoge PPI, sommige al ver boven de grens van het menselijk oog. Geheugen is er in overvloed en de meeste camera's zijn ook meer dan prima. Punten waar fabrikanten nog echt kunnen onderscheiden is design (niet voor niet de hele Samsung vs Apple rel) en accuduur. Daarnaast heb je nog wat extra's als NFC, draadloos opladen, LTE, noem maar op, maar die zijn voor de massa toch minder belangrijk als voorgaande. Voor mij is accuduur nu samen met design de belangrijkste hardware afweging.

Onderscheiden op software gebied is dus de toekomst: integratie met sociale media, cloud oplossingen, stabiliteit, beschikbare apps, etc. Dat gaat een beslissende factor worden.

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 30 oktober 2012 00:10]

Prima argumenten.

Maar wat je vergeet is dat de grote broer van Windows Phone 8 Windows 8 heet. En die staat ondanks de weerstand tegen de vernieuwingen binnen een jaar op vele, vele computers.

En het is Microsoft er deze keer alles aan gelegen om die mensen ook zover te krijgen dat ze een tablet en telefoon gaan gebruiken met 8. Als ze dat bij een 25% gaat lukken dan is er al sprake van een serieuze concurrent voor IOS en Android.
En die staat ondanks de weerstand tegen de vernieuwingen binnen een jaar op vele, vele computers.
Dat is een aanname van jouw kant. Ik denk daar toch anders over, bijna iedereen is erg tevreden over Windows 7 en zal geen meerwaarde zien in Windows 8. Windows 8 heeft op een desktop weinig meerwaarde tov Windows 7 en op een tablet moeten ze opboksen tegen Android en iOS, waar ze ver op achterlopen door het aanbod van apps wat aanzienlijk minder is. Wat dat betreft zie ik geen reden voor de gemiddelde consument om over te stappen op Windows 8.

Enige wijze waarop de gemiddelde consument wel in contact komt met Windows 8 is bij een nieuwe PC/laptop en later Surface. Dat weegt echter niet op tegen het percentage dat geen nieuwe apparatuur aanschaft.
Eerder bericht van gsminfo.nl:
De Windows Phone 8X en Windows Phone 8S die Microsoft in samenwerking met HTC heeft ontwikkeld zouden pas vanaf 20 november in Europa verkocht worden. Dat is voor de HTC 8X later dan verwacht.

Directe link naar het bericht:
http://www.gsminfo.nl/blog/nieuws/4472/htc-8x-en-8s-vanaf-20-november-te-koop
15 minuten geleden:
http://www.gsminfo.nl/blo...-vanaf-1-november-te-koop

Zelfde website, nieuwe datum.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 29 oktober 2012 19:22]

Ja ohmen sorry voor mijn duffe reactie maar ik kan niet wachtten op de htc8x!!
Voor de mensen die ook graag het live event willen bekijken: http://www.microsoft.com/...ndowsphone/liveevent.aspx
Hmm, het enige wat het voor MIJ nog mist zijn een aantal Apps die Android en enigzins ook iOS zo fijn maken... Ik doe bijvoorbeeld veel met muziek en via de iPad kan ik dan mijn muziekprogramma besturen. Zelfs voor Android is er zo'n App, maar helaas (nog) niet voor Windows Phone. Deze App en Apps zoals Instagram (ja, slechte foto's met filters) waar al mijn vrienden en ik op zitten missen. Idem dito voor de hardloop App bij uitstek, Nike Running (ja er is ook Endomondo, maar ik heb al een mooi track record bij Nike Running + Nike schoenen met ingebouwde sensor).
Ik denk dat dat een kwestie van tijd zal zijn. Met de mooie toestellen die eraan komen zullen er ongetwijfeld meer mensen een windows phone kopen (ik stap straks van android ook over naar Lumia 920) en zodra ontwikkelaars inzien dat ze een markt mislopen zal daar wel gauw aan gewerkt gaan worden.
Je bent niet de enige. Android was leuk systeem maar ik begin er toch ontzettend veel hekel aan te krijgen. Aantal apps gemaakt en mis een constante lijn voor de telefoons. Ik bedoel, als ik een app ontwikkel zijn er tig van verschillende versies, allemaal verschillende displays / processoren / geheugen en noem maar op. Windows heeft naar mijn idee toch een duidelijke visie door gewoon minimale systeemeisen op te stellen. Dit geeft voor mij als ontwikkelaar toch meer ruimte en duidelijkheid waar ik op moet letten en wat ik kan verwachten...
De doelstelling van Android is dat iedereen alles moet kunnen aanpassen, als ze dat willen. Dat gaat gewoon niet (goed) samen met standaarden.

Daarnaast raken standaarden uiteindelijk toch outdated en dan moet je nieuwe standaarden maken, waardoor je toch weer wildgroei krijgt aan apparatuur als je het compatible wil houden.
Het gebruik van een standaard is een garantie voor goed werkende software en acceptatie op alle devices. Als deze outdated is dan maken we gezamenlijk een nieuwe standaard en zorgen bij nieuwe software voor terugwaartse compatibiliteit. Zo bouw je gezamenlijk aan een systeem wat voor iedereen acceptable werkt.

En daar zit hem het probleem bij Android. Gezamenlijk bestaat niet. Iedere fabrikant probeert de andere af te troeven met een pixeltje meer en een core-tje extra. Om vervolgens de prijzenslag in te moeten omdat de consument geen idee heeft wat hij koopt. Zolang Google daar geen lijn in uit zet zal Android een wildgroei aan apparaten blijven die vaak net niet lekker kunnen werken met de software zoals die beschikbaar is.

Voor de poweruser geen probleem, maar de gemiddelde gebruiker haakt sneller af bij Android dan bijvoorbeeld IOS. Of ze gebruiken slechts een klein deel van de functionaliteit van hun Android Smartphone. Voor veel gebruikers is de belangrijkste motivatie om voor Android te kiezen niet het systeem maar de prijs t.o.v. Apple.

Vandaf nu komt daar een keuze bij van een merk die de meeste mensen al kennen.
46(?) van de top50 apps op android/ios zijn beschikbaar nu voor Windows Phone...

Gaat erg hard, 125.000 apps nu, en die mijlpaal is sneller bereikt dan dat Android de 125k bereikte. Skype integratie, de nieuwste angrybirds, etc, zijn nu ook gelijk beschikbaar.

Word een leuke tijd, de markt zou ruimte moeten hebben voor een 3e partij, en Windows Phone verdient dit wel nu.
ING Bankieren zou voor mij een belangrijke app zijn. Heb van ING gehoord dat ze er nog niet aan werken, maar wel de ontwikkelingen in de gaten houden.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel tijdschriften die nog geen app hebben voor een digitaal abonnement.

Het zou echter zomaar kunnen dat er nu snel veel apps bijkomen, omdat Windows 8 apps redelijk eenvoudig kunnen worden geport (schijnt).
Ik heb een aantal weken geleden van de ING
vernomen dat ze wachten op WP8, voordat ze een app zouden gaan ontwikkelen.
Leuk voor de WP7.8 eigenaren.

Ik wist dat dit eraan kwam. 7.X eigenaren worden compleet genegeerd / genaaid.
"Jouw" muziek programma, welk programma heb je het dan over?

Instagramm komt er aan:
http://www.telegraaf.nl/d...naar_Windows_Phone__.html
spNk, ik doel hiermee op Ableton Live in combinatie met http://www.touch-able.com/touchAble/touchable.html TouchAble. Is in feite een programma dat MIDI signalen kan uitzenden. Kan alleen op de iPad (werkt via WiFi of MIDI over USB met een JailBreak). Ik heb het dus niet over muziek afspelen, maar echt Live mijn gemaakte muziek laten horen.

Nu leek het me wel zo handig om dit dus 'native' op een Windows Tablet te kunnen doen. Vooral op de nieuwe Surface, Ableton Live op de achtergrond en dan zo'n App à la TouchAble om het programma te besturen.

Oh en over Instagram: http://venturebeat.com/20...gram-windows-phone-no-go/. Schijnt dat die afbeelding niet goed is beoordeelt en het eigenlijk een andere App is, helaas.

[Reactie gewijzigd door JDFS op 29 oktober 2012 19:18]

Volgens mij doel jij op van die remote app's. Die zijn er ook in de windows store. Ik gebruik op de Nokia lumia 800 een remote desktop app alsmede een remote media app. Gewoon goed kijken ;)

toevoeging:
Ik gebruik ook nog eens "touchpad", waarbij je de telefoon als een multitouch touchpad kan gebruiken. erg handig als ik met me laptop ergens werk en geen zin heb om de muis mee te nemen.

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 29 oktober 2012 19:26]

Nee, het is geen Remote App helaas! Ik snap wel wat je bedoelt, maar dit is echt bedoelt om MIDI signalen te ontvangen en door te sturen. Aan een Remote App heb ik niets, aangezien de functionaliteit er niet voor is in het programma wat ik gebruik. Maar ik hoop, eenmaal developers de mogelijkheden van dit beestje zien, dat er nog heel veel aan zit te komen!
Kan met pc remote mn hele pc bedienen, zoals winamp,zune,utube,hulu,netflix,xbmc,vlc,.... of bedoel je nog iets anders?
Jessica Alba O+

Jammer dat de Lumia 920 pas eind nov uit komt :(
Wat is de bron daar eigenlijk van? Ik zie het wel in het artikel maar ik kan geen officiële bronnen vinden.
Ben eerder benieuwd wat ze gaan doen met het concept dat al tijdje op internet rondzwerft, dat ding zou ik meteen halen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 29 oktober 2012 19:19]

Inderdaad, wat een heerlijke concepttelefoons zijn er de laatste tijd gepasseerd. Ook die phone die MS zelf zou ontwikkelen is bloedmooi. Ook ik zou er meteen achter gaan als die uitkwam.
"Annnnnnnnnnnnnnnnnd for those of you who are here today we have a specail suprise for you......" -Steve Ballmer

Een echt Oprah moment zo op het einde van de presentatie. Het ziet er netjes uit maar geen grote veranderingen t.o.v. WP7.5.
Windows Phone 7.5 is dan ook eigenlijk al een prima os, het is alleen zo jammer dat het zolang moet duren om Windows Phone 8 uit te brengen terwijl dit eigenlijk is wat WP7.5 had moeten zijn.

Het is gewoon jammer dat de kleine hype rondom de nieuwe lumia's en htc's alweer bijna verdwenen is, zoals ik al heel vaak heb aangegeven duren dingen gewoon te lang bij Microsoft.
Het is gewoon jammer dat Windows Phone niet de aandacht krijgt die het verdient, daar is Microsoft toch wel mede schuldig aan vanwege de rommelige marketing. Je kan wel zorgen voor advertenties op tv en in alle bladen maar als je mensen niet weet te boeien zal dit allemaal weinig helpen.
Echt he. Geen octocore met 10000TB aan geheugen. Zo jammer :(. Nu MOET de telefoon wel verschrikkelijk traag zijn, zo mogelijk nog trager dan mijn quadcore android toestel waarvan ik toch écht verwacht had dat hij snel zou zijn...
ja en ?? en wat is verouderd ? dit is echt weer zon opmerking die kant noch wal raakt .. als jij een nieuwe pc in de winkel koopt is die al verouderd zodra jij buiten staat ..
de tech markt is erg bewegelijk als er iets ontwikkeld word zijn ze in de fabriek alweer 2 stappen verder en dat is goed maar wil niet zegge ndat hetgeen net uit is al weer nutteloos is ..
en het gaat er niet alleen om hoe oud of nieuw de hardware is .. het gaat erom of het werkt ofniet dat is veel belangrijker ..
Heel erg aan het twijfelen nu. Wachten op 7.8 en dat proberen, of een 920 halen. Het grote voordeel, buiten de wat kleinere functies waarvan ik toch had verwacht dat het er meer zouden zijn, vind ik toch echt dat naast de kleiner te maken tiles (ook op 7.8 uiteraard) de Store één op één gelijk is aan de Store van Win8; dat heb je op 7.5 en 7.8 dus niet...

Twijfelgeval :?
Gewoon voor 8 gaan. 7.8 nemen dat is hetzelfde als dat je een budget telefoon koopt en later gaat klagen dat je geen updates meer krijgt en apps niet werken voor jouw versie :+
Tsja, 'nemen' is natuurlijk een groot woord aangezien er een update plaatsvindt van 7.5 naar 7.8 die dus niks kost. Maar 8 is tegelijkertijd zo tof. Eens kijken hoe het zit met m'n abo, anders de Lumia 800 maar verkopen en 'n 920 aanschaffen.
Had wel verwacht dat Joe Belfiore iets meer details naar buiten zou brengen van Windows Phone 8. Vooral de performance t.o.v. 7.5 zou ik graag willen weten; hoe snel starten de apps, multitasking, snelheid van de UI etc. Maar desalniettemin heeft Microsoft vandaag een paar killer features gepresenteerd. Samen met de waanzinnige Lumia 920 en de HTC 8X én het feit dat Microsoft, zoals Steve Ballmer aangaf, eindelijk maar toch gigiantisch gaat adverteren, moet WP8 toch wel een groot succes gaan worden dacht ik zo... Persoonlijk vind ik dat het wel tijd wordt dat een beter mobiel platform dan de bestaande zoals iOS en Android een grote plaats in de markt in gaat nemen. Met WP8 (en Windows 8 ) heeft Microsoft in ieder geval een superieur mobiel OS en ecosysteem in handen. Nu nog aan de man brengen :)

[Reactie gewijzigd door LCP op 29 oktober 2012 19:22]

Nog 37 minuten geduld :)
En dat kan nog wel eens lastig gaan worden, hoewel ik zelf WP7.5 draai en er liefhebber van ben. Ik merk gewoon dat mensen om me heen niet zitten te springen om een Windows Phone en Android, want dat zie je toch het meeste, wel best vinden. Daarnaast; de meeste budgetphones draaien Android, wat natuurlijk een grote meevaller is voor het platform. In deze presentatie heb ik geen echte budgetphones voorbij zien komen, al weet ik niet wat de prijzen van bijvoorbeeld de Samsung Ativ gaan worden.

Verder is het natuurlijk bedroevend slecht dat het eigenlijke vlaggenschip van Windows Phone 8, de 920, pas half/eind november zo'n beetje uitgerold gaat worden.

Snap wel: ik ben het met je eens dat WP8 een prachtig systeem is. Maar weet de developers en de consumenten er maar voor te porren....
Ze zetten de focus juist op 1 globaal systeem, als Windows 8 (en tablets) komt, komt de interesse naar Windows Phone vanzelf. Ze zien de link, ze zien dezelfde methode, dat gaat vanzelf.

Daarnaast zal MS behoorlijk wat adverteren (al denk ik niet bijzonder veel voor Nederland - wat is die huidige reclame bagger, met 1 of andere zangeres), bekendheid is de eerste stap.
Dat is inderdaad jammer. Van WP7.5 zegt men dat het altijd zo snel en soepel is, maar dat is maar voor een gedeelte waar. De standaard-apps zijn idd snel en soepel, maar dat geldt niet voor third party apps. Whatsapp, Twitter, Facebook, Nu.nl, al die apps zijn erg traag en starten bovendien erg langzaam op. Het is gewoon ergerlijk om die apps te moeten gebruiken, terwijl ze op iOS en Android allemaal snel zijn (op Facebook na dan).

De praktijk zal moeten uitwijzen hoe WP8 gaat presteren. Het idee is opzich goed, hoewel ik nog steeds geen fan ben van de standaard app "templates" waarbij je halve scherm in beslag wordt genomen door de titel van de "pagina" waar je in zit.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 29 oktober 2012 19:54]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.