Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 150 reacties, 51.730 views •

Philips heeft zijn 'hue'-systeem geÔntroduceerd, een nieuw type led-lamp dat wordt aangesloten op een thuisnetwerk en daarom kan worden bediend via de browser of een app. De lampen kunnen diverse kleuren weergeven en door middel van presets worden aangestuurd.

Naast de speciale lampen, die overweg kunnen met bestaande fittingen en een lichtopbrengst hebben die vergelijkbaar is met een 60W-gloeilamp, bestaat het hue-systeem uit de Bridge, een ontvanger die op een router moet worden aangesloten. Deze kan tot vijftig hue-lampen tegelijk aansturen. Via een browserbased interface of via een app voor iOS, kunnen de lampen worden bediend. Philips maakt voor de communicatie met de lampen gebruik van de ZigBee Light Link-specificatie.

De lampen kunnen volgens Philips verschillende tinten wit weergeven, van 'warm' tot 'koud', en de meegeleverde software bevat al een aantal presets met vooraf instelde kleurpatronen. Zo worden de lampen bij de relax-preset enigszins gedimd en bij de energize-preset wordt de lichtintensiteit juist opgeschroefd. Ook is het mogelijk om de lampen op afstand aan en uit te zetten, eventueel via een timer.

Gebruikers kunnen ook het effect van Philips' eigen Wake Up Light-wekkers nabootsen door de kleuren en intensiteit van de lampen in de slaapkamer binnen een bepaalde tijdsspanne te wijzigen. Via de browser of app kunnen gebruikers ook zelf presets maken, die vervolgens online met andere hue-gebruikers gedeeld kunnen worden.

De nieuwe led-lampen zijn vanaf 30 oktober exclusief te koop bij de Apple Store in Amsterdam en via de website van Apple. De app is ook enkel beschikbaar voor Apples iOS-besturingssysteem. De starterkit, die bestaat uit drie lampen en de bridge, moet 199 euro gaan kosten. Voor een extra hue-lamp, die alleen werkt in combinatie met een starterpakket, moet 59 euro betaald worden.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (150)

Reactiefilter:-11500145+1107+215+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
"Both iOS and android versions of the mobile app will be available at launch, but only Apple customers will be able to control Hue from outside the home. In the meantime, Android owners can control Hue though the official website.

To add extra functionality in the future, Philips is making the developer APK available to the public, in the hope home grown projects will begin to trickle out. An example we were given was a music app that pulsed each light to the beat of your tracks, or an automatic email notification if an elderly relative hasn't turned on their lights by mid morning."

bron: http://www.expertreviews....ilips-hue-review-hands-on

Dus de Android app komt wel uit bij de launch, dan wel in beta. EN er komt een SDK uit voor zowel iOS als Android.

OfficiŽle site is www.meethue.com

[Reactie gewijzigd door SSnEAkyy op 29 oktober 2012 14:00]

grappig, zat vandaag eens te zoeken naar wat ikea lampen hacks en kwam deze tegen:

arduine wifi rgb lamp hack http://www.youtube.com/watch?v=_TeYH0ZqGm0

Waarschijnlijk is dat aanzienlijk goedkoper dan zo'n philips lamp, met vergelijkbare technologie.

Je moet het alleen wel kunnen marketen, wat Philips dan weer doet :D
Philips en marketing zijn twee zaken die al heel lang niet samengaan
Ze hebben dit anders best goed uitgekient. Volgens mij is er wel behoefte aan, vooral bij jong grut. Die vinden dit natuurlijk helemaal te gek. Duur is het sowieso, maar dit zal een afroomstrategie zijn.

Vergis je niet dat philips heel veel energie steekt in dit soort dingen. Marketing is niet alleen reclame (hoewel ik bovenstaande filmpje wel heel goed vind).

Ik schat in dat dit best goed gaat verkopen, het moet alleen wat goedkoper worden. Lampen naar 40 euro en zo'n bridge ook. Eventueel combipacks, 3 lampen en een bridge voor 120 euro bijvoorbeeld. Vergis je niet dat je 3x60W licht hebt. Dat is voldoende voor de gemiddelde huiskamer. 2 van die lampen boven een eettafel van 8-10 stoelen is al ruim zat zodat je er ook aan je PC kan sleutelen of solderen.

En kijk ook naar de lange termijn. Die lampen gaan bijna je leven mee, met 5 uur per dag en 50K uren (ga ik er vanuit dat ze niet continu 100% branden maar 50-75%, dan gaan ze een stuk langer mee) kom ik op dik 25 jaar uit. Nu zal dat niet zo lang zijn maar al haal je de helft ervan is dat alsnog 12,5 jaar. Een gemiddelde gloeilamp doet 1000 branduren, nog geen jaar bij dat verbruik. Stel je pakt 15 gloeilampen Š 2 euro zit je op 30 euro. Gooi energieverbruik (60 watt vs. 9 watt) en je gebruikt voor een gloeilamp van 60W Š 1000hr zo'n 13-15 euro aan energie erbij (21-25ct/kwh). Per lamp, dus doe dat even rustig maal 15 en je kan er zo'n hele set van aanschaffen.

Ik vind het niet zo'n gek idee.
Android app is er inmiddels ook, wel een beta volgens mij:
https://play.google.com/s...=com.philips.lighting.hue

[Reactie gewijzigd door Mikey NL op 29 oktober 2012 17:13]

dan heb ik me toch vergist
Ik lees een hoop reacties in de trand van: "Voor 100,- maak je dit zelf".

Laat ik je zeggen dat dit misschien voor een paar procent van de mensen hier geldt maar voor de doelgroep van Philips niet.
Daarbij zit nu alles in een kleine lamp met de meest gangbare fitting, daarbij een controller en app die "af" zijn.
Je krijgt zelf nooit een strakke en nette afwerking (wat ik weet van de meeste zelfbouwprojecten).

Hier op mijn werk zitten ook 2 jongens die alles op het gebied van LED-lampen, afstandsbediening en alles wat er bij komt kijken doen en ook zij zeggen dat dit gewoon een perfecte oplossing is voor de meesten.
Kijk ook vooral eens naar de Multi-room en het groeperen van lampen die het bied.
Kwestie van tijd voordat de app ook de mogelijkheid bied om gebruikers de mogelijkheid om alleen de lampen in hun eigen kamer zelf te bedienen.

Neem eens 3 goede (multicolor) LED-lampen (geen Chinese zooi), dimmers ect. en je zult zien dat wat je voor deze prijs krijgt gewoon prima is.
Dan is elke lamp met alleen een losse dimmer/afstandbediening te gebruiken.

Ik heb hier al zo veel LED-lampen van goedkoop tot duur voorbij zien komen dus ik denk dat Philips hier een prima product neer zet.

Als morgen deze set te koop is haal ik er direct 1, omdat dit voor mij dť oplossing is.
Jammer dat het een iOS exclusive is, k zou er graag mee willen experimenteren
Het kan ook via de browser bedient worden. Verder had Nuon pas ook een bericht:
nieuws: Nuon gaat via wifi aanstuurbare led-verlichting verkopen

Die lampen zijn een stukje goedkoper. (30 dollar ipv 59 euro) En zijn door de cloud aan te passen (geen idee of je dat wilt...) Alleen kunnen deze lampen geloof ik niet van kleur veranderen.

Ik vind het bij deze lampen van Philips wel apart dat ze via de Apple store verkocht worden?!

Edit: ik was blijkbaar niet volledig, er moet bij Nuon ook een lightning gateway gekocht worden en er komt een abonnement bij van 2,95 per maand...

[Reactie gewijzigd door Eypo op 29 oktober 2012 11:19]

de nuon/Greenwave lampen maken toch net zoals Philips gebruik van Zigbee? Betekent dat niet dat ze dan beide vanuit ťťn van de controllers aangestuurd kunnen worden (mogelijk niet met de volle functionaliteit, maar toch zeker uit/aan of dimmen?)

Weet iemand dit?
Het GreenWave modem kan verschillende protocollen aan, Z-Wave, ZigBee, maar ook het door NXP ontwikkelde JenNet. JenNet is een protocol stack, in elkaar geknutseld voor een low-power chip van NXP, de JN5148. De chip en het protocol zijn beide inzet van een campagne GreenChip van NXP.

GreenWave heeft twee producten. Eentje voor energie management, de andere voor lichten. Volgens Bo Lustrup (van GreenWave) bevat de eerstgenoemde dus een serie chips van fabrikanten (Z-Wave, ZigBee, JenNet) en wordt het allemaal volgens hem uiteindelijk aangeboden via een TCP/IP API. Mijn gok is dus dat de Lighting Gateway van GreenWave alleen ZigBee spreekt, en hun Home Automation oplossing ook Z-Wave en JenNet.

Dit is trouwens een specifiek "application profile" van ZigBee, die "ZigBee Light Link" (ZLL) wordt genoemd. Net zoals bijv. er "ZigBee Health Care" of "ZigBee Retail Services" bestaat. Het definiŽert devices zoals een "on/off light" of een "color scene controller". Er is geen coordinator, dus security is gedaan met zogenaamde master keys die door een fabrikant in de ZigBee devices wordt gezet (en het device discovery protocol heet TouchLink).

Nu de vraag: Kunnen Philips en Nuon lampen beiden worden aangestuurd? Gezien mijn gok zie boven, denk ik dat ze zeker allebei ZigBee ZLL gebruiken. En in dat geval zal dat zeker kunnen, interoperabiliteit was namelijk ťťn van de redenen voor het ontwikkelen van ZLL waar NXP, GreenWave, en Philips alle drie in hebben deelgenomen.

EDIT: Mijn gok is incorrect, zie onder @Dragor

[Reactie gewijzigd door MrQuincle op 29 oktober 2012 23:16]

Voor zover ik kan zien op de site zijn de Nuon producten gebaseerd op 6LoWPAN:

"The GreenWave Reality Connected Lighting Solution supports NXP’s JenNet-IP smart lighting solution, the industry’s most advanced IPv6-based 6LoWPAN stack."
Bron

Dus nee, ze kunnen niet samen gebruikt worden.
Ah, dat is dus inderdaad JenNet. Dan ben ik incorrect wat betreft mijn gok.

Echter... kunnen ze beiden samen worden gebruikt? Nou, daar zou ik geen nee op durven zeggen! Eťn van de GreenWave gateways spreekt in ieder geval ťn ZigBee ťn JenNet.
At the heart of the GreenWave Reality solution is the concurrent radio Gateway that supports Z-Waveģ, ZigBeeģ and 6LoWPAN to create a mesh-based Home Area Network (HAN).
Dus daar zou zeker in principe beide soorten lampen mee kunnen worden aangesproken. En daar gaat het om toch!? :-)
Ik vind het idee wel super tof, alleen de prijzen van deze lampen vind ik wat aan de hoge kant.
Ben op kickstarter ook al een vergelijkbaar product tegengekomen:
http://www.kickstarter.co...-bulb-reinvented?ref=live
Ja, aan die moest ik ook meteen denken. Die lampen zijn ook niet echt goedkoop, maar geen router nodig om ze aan te sturen en zowel iOS en Android. Deze Kickstarter loopt nog 16 dagen, maar is volgens mij al een maand uitverkocht :'(
Dus nog even wachten en deze technologie ga je veel meer zien (en daarom hopelijk iets goedkoper ;))
'door de cloud aan te passen'... euh, wat? Serieus, marketing buzzwords pleuren 'cloud' overal bij ook al slaat het als een lul op een drumstel.
Ik vind het bij deze lampen van Philips wel apart dat ze via de Apple store verkocht worden?!
Inderdaad dat betekend dat je 30% af draagt aan Apple van die 60 euro :) Dat is bijna 20 euro weggeven voor een partij die er niks voor hoeft te doen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 oktober 2012 11:07]

The Apple winkel, die hardware producten verkoopt, is een heel andere winkel dan de Mac App Store of the App Store voor iOS apparaten. Deze App Store winkels verkopen alleen software en media en vragen 30% voor financiele afhandeling, distributie en klantenservice e.d. De online winkel voor producten zal hele andere marges hanteren.
Ja inderdaad, als er andere retailers waren hoefden die er niet op te verdienen. Dat is ook zo. De medewerkers van de MediaMarkt en elke andere winkel (behalfe die van Apple natuurlijk) zijn allemaal vrijwilligers.

Zelfs Nuon levert gratis stroom aan die winkelpanden.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 29 oktober 2012 11:41]

De prijs vind ik ook wel erg jammer.
De prijs valt wel mee hoor. Ga het maar eens narekenen bij sparkfun oid. Aan losse componenten schiet het al aardig in de kosten.

Ik heb zelf een half jaar geleden een grove schatting gemaakt
* router component op basis van arduino met zigbee: 60 euro
* 1 RGB lamp met zigbee receiver: 40 euro.

Dan moet je zelf alle software nog coden: daar gaat ook wel een paar honderd uur in zitten. En dan heb je nog geen behuizingen.
Je kan duidelijk zien wat voor strategie Philips hier hanteert. De zogenaamde afroom strategie. Dus eerst iets voor een hoge prijs in de markt zetten en dan langzaam het goedkoper maken. En als er een bedrijf daar goed in is, is het Apple wel. Ook het "type" consument waar Apple zich op richt, de zogenaamde "early adoptors" past dus heel goed bij een product als dit. Zo'n lamp is natuurlijk een leuke gadget.
Kan mij dus voorstellen dat philips en Apple hier elkaar hebben gevonden. Philips hoopt natuurlijk dat dit een hype gaat worden, en als je je dan richt op Apple gebruikers is de kans wel een stuk groter geworden.
Op zich wel jammer, want als dit betaalbaar zou zijn, wil ik ook zulke lampen wel in mijn huis. Niet als gadget, maar omdat het gewoon erg praktisch is.
Suggereer je hier nu dat alleen Apple gebruikers op een hype inspringen of creŽren?

Philips heeft volgens mij tegenwoordig een breed portfolio voor de IOS devices en dus is het niet erg verwonderlijk dat ze als eerste of alleen starten met IOS ondersteuning.
Voor Philips is dit intussen serieus leuke business geworden.
Als er een bedrijf is op deze wereld wat niet je "afroom strategie" hanteert, dan is het Apple wel. Apple gaat nooit omlaag met zijn prijzen en aanbiedingen buiten het "Back to school" programma voor studenten zul je er ook niet vinden. Waar Philips wel van geleerd heeft is het living colors product waarvan ze gehoopt hadden dat er veel meer producten verkocht zouden worden dan er uiteindelijke verkocht zijn in deze product lijn. Deze lampen zijn nu nog duur maar reken maar dat dit een winstgevenede markt is waar Philips zich in beweegt. In het dure Amerikaanse huizen segment zijn mensen gek op dit soort innovaties en het zou zo maar kunnen dat voor een gemiddeld loft in NY er een stuk of 30 door binnenhuis architecten aangeschaft worden.

[Reactie gewijzigd door dellai op 31 oktober 2012 09:39]

Ik denk dat die software over een tijdje als het hele protocol gereed/volledig doorontwikkeld is wel opensource via het web te verkrijgen is.

[Reactie gewijzigd door NoxiuZ op 29 oktober 2012 13:41]

En Philips koopt zijn onderdelen bij Sparkfun zeker ;). Als die dingen met 10.000en tegelijk gemaakt worden kost het nog geen 10 euro aan onderdelen om zo'n ding te maken hoor. Maargoed, er zit LED in wat een automatische verdriedubbelaar is voor de prijs.
Een gewone witte (dus niet RGB) led van dit soort vermogen kost van philips een 30-40 dollar slash euro. 60 dollar slash euro voor een RGB versie met controller en zigbee is helemaal niet zo duur, en 20 voor de routercomponent natuurlijk al helemaal niet.
Een Philips LED lamp met losse AB was 3 jaar geleden nog 150 euro.

Inmiddels natuurlijk al goedkoper, maar als introductie valt het nou ook wel weer mee.
200 euro voor 3 lampen is zeker niet duur. Ging laatst op lampen jacht en schrok van de prijzen. Zelfs bij de IKEA is een beetje acceptabele lamp al richting de 50 euro.
die lampen gaan dan wel 25 jaar mee , ipv MAX 1000 uur.
daar betaal je voor dat is logisch.
nee, je hoort te betalen voor de kosten van het product + winstmarge, niet de bijbehorende levensduur. Het is inherent aan LED lampjes dat die langer meegaan dan gloeilampen, daarhoor/mag je niet een extra prijs aan te hangen.
Je betaalt voor het vervullen van je behoefte aan licht en een stukje psychosociale waarde. (De merknaam Philips en Hue)

Of zoals een tweaker of econoom het zou interpreteren, die betaalt voor een gunstige langetermijnwerking en wat extra functies.

Prijs van een product is niet zo simpel als alleen kosten + marge. Een gemiddelde consument betaalt voor de functies en het vervullen van de behoefte naar licht. Die extra functies zijn overigens het grootste gedeelte. Maar de lange levensduur en het lage verbruik en duurzame imago zijn wel degelijk dingen waarvoor je betaalt. Dat is niet een gewone bijkomstigheid. Dat is eigenlijk bij ieder product. Als die lamp na een jaar kapot gaat dan koopt geen hond het, het is onderdeel van het totaalpakket.

Aan de andere kant is het een mooi systeem :) Wel prijzig als je dan zo'n lamp moet gaan aanschaffen maar het verdient zich wel terug. Ik ben benieuwd naar de weergave van warm wit, is dit met een RGB-LED gedaan of zit er een native warmwitte LED in? 90% van de tijd heb je toch die warmwitte lamp aan.

Bij het dimmen kan je nu in ieder geval wel wat rood bijmengen voor een extra warme sfeer in huis. Way to go!
Niks "hoort". Het is aan de fabrikant om een prijs voor z'n product te verzinnen. Uiteindelijk is het de TCO die bepaalt of je een product wilt kopen of niet.
Dit zijn kale lampen voor bestaande armaturen... :) Jij hebt denk ik naar een volledige lamp gekeken, en niet naar een standaard peertje/spaarlamp voor minder dan <5 euro...
De kit is zeker niet duur.
Bij Ikea heb je 1 meter ledverlichting voor 30 euro die je in alle kleuren kan zetten, in plakstrip of in 25cm plugin-delen.
De plugins kun je, mits je de adapter aanpast, verlengen tot gewenste lengte.
Ik heb drie meter geplugd om een wand in moodkleur te krijgen, daarnaast 2 64-kleuren-ledlampen van phillips (40 euro, exclusief bij de Praxis) om andere hoeken uit te lichten.
Dan zit ik ook rond die prijs en kan ik ze niet op afstand bedienen of "dimmen"via browser of app.

Goede zet van Philips.
Eenmaal een aanpasbaar kleurtje in je kamerverlichting, zodat je 1001 verschillende kamers hebt, wil je niet anders meer.
Alleen wit licht is dan maar erg saai en wordt al snel "opruimlicht"

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 29 oktober 2012 14:49]

Ja inderdaad. Waarom nu weer enkel voor iOS, dat zie je zooo vaak. Terwijl ik mij meen te herinneren dat juist android in opmars is in NL/Europa en volgens mij iOS overtreft.

bron: tweakers

Het zal wel gewoon marketing zijn. Dat men denkt dat het beter is om eerst bij Apple gebruikers in de markt te zetten :-/
Je geeft het zelf al aan. Het is pure marketing.

iOs producten kosten doorgaans meer dan vergelijkbare Android producten. Ook de bijhorende gadgets, zoals speakerdocks, hebben vaak een premium prijs wanneer ze voor Apple producten geschikt zijn. Blijkbaar zijn Apple gebruikers eerder geneigd om geld te investeren in meer prijzige gadgets. Om dezelfde reden zal Philips dan zich ook in de eerste instantie richten op Apple, om vervolgens wat later met de Android-apps e.a. te komen. Gewoon puur om de 'premium'-status te krijgen.

Althans, dat is mijn analyse :)
Dat heeft voornamelijk te maken met de gemiddelde koopkracht/koopbereidheid van Android vs. Apple-gebruikers. Apple gebruikers houden (wederom, gemiddeld genomen) meer van gadgets en zijn bereid daar een stuk meer euro's op stuk te slaan dan hun Android-tegenhangers.
Voor een relatief duur systeem, zit je dus beter in de markt van Apple-gebruikers dan Andoid-gebruikers.
^^ Dat dus...

[Reactie gewijzigd door Plague op 29 oktober 2012 11:13]

sterker nog, als jij kijkt naar de laatste cijfers is 50% een android toestel
[img]http://www.aapstatic.nl/p...tphones-augustus-2012.png[/]
Bron; GFK
Als het zooo vaak gebeurt, dan is daar vast wel een heeeellleee goede reden voor denk je ook niet.
Nou ik vraag me dus af of het wel een hele goede reden is als je zelft zegt en ben dan benieuwd wat die is. Dus ik snap je reatie niet zo goed.

Zoals hieronder wordt gezegd denkt men bij Philips wellicht dat Apple gebruikers hier gevoeliger voor zijn (gadgetwise). Ik denk dat het het me de gadgetbereidheid bij de Apples wel meevalt, maar das een snelle conclusie. Ze geven gemiddeld genomen wel meer geld uit aan hun computer, that's for sure, maar daarentegen ook weer veel mensen die voor het 'gemak' kiezen bij Apple.

Ik vind bijvoorbeeld wel een sterk punt,
Beuzelarij zegt:
"Met dit soort dingen moet je op langere termijn denken. M.a.w. niet zo snel als mogelijk denken investeringen terug te verdienen door hoge prijzen te hanteren, maar juist trachten 'de standaard' te worden. Dus aantrekkelijke prijzen hanteren. Als dit allemaal goed blijkt te werken, verschijnen binnen een mum van tijd goedkopere alternatieven, en ga je het alsnog afleggen. Zeker als er alternatieven verschijnen die beter integreerbaar zijn in andere domotica-systemen."
bewijst het feit dat de Zigbee standaard gehanteerd wordt en de api voor ontwikkelaars beschikbaar gesteld wordt net niet dat men wel aan de lange termijn denkt?

Of althans denkt aan een breed gebruik?

[Reactie gewijzigd door Slakman op 29 oktober 2012 14:40]

Android app komt voor de kerst.

Er komt trouwens een open API waardoor het uiteindelijk voor iedereen mogelijk moet zijn apps te maken voor het HUE platform, bijvoorbeeld: Ambilight op de HUE lampen via XBMC :9~

[Reactie gewijzigd door Juicie op 29 oktober 2012 11:14]

Ja dat zou wat zijn,. tijdens een horrorfilm lekker in het donker en dan hoor je de klassieke onweer en bliksem..en dan die lampen fel wit...wheeee

Maar op zich is dat helemaal geen gek idee. Zodra de open api er is kan iedereen er wat van maken..en het licht kan dan aanpassen aan de film van automatisch uitgaan tot zachte ambiance tot extra dimensie van film/TV.
De prijs is natuurlijk ook redelijk exclusief, dus dat dit via Apple verkocht wordt is dan ook niet echt vreemd...

Wat ik wel jammer vindt is dat dit dus het zoveelste systeem is en dat niet wordt aangehaakt bij bestaande domotica standaarden. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn (technisch dan) ?
ZigBee Light Link klinkt voor mij wel als een bestaande domotica standaard.
De prijzen : ik heb een groot aantal lampen vervangen door LED lampen. Op een aantal plaatsen heb ik de A-merken gebruikt, en waar het minder belangrijk was heb ik Chinese spullen van het ebay gehaald. De A-Merken zitten tussen 35 en 50 EUR per lampen. De Chinese rond 5 EUR, maar ik moet zeggen dat het dag en nacht verschil is (verbruik hoger/rendement lager). Dus 59 EUR per lamp lijkt toch niet erg overdreven voor de alle functies.
Lees wel 200 EUR voor een kit met 3 lampen, en beheer apparatuur. Extra lampen 59 EUR.
Laat U ook niet beetnemen : 4 W 300 lumen Philips is zeker 2 x zoveel licht als 7 W 310 lumen van white brand from China.
IK denk niet dat je dat zo kunt stellen. Ook in china kun je gewoon de bekende merken leds kopen zoals cree en samsung en die zijn geen namaak.

Waarom de ledlampen nog steeds zo duur moeten zijn is mij onduidelijk. Er zijn maar heeeeeeeel weinig fabrikanten (zijn het er nu 2 of 3?) van power leds en bijna iedereen gooit er een magisch sausje overeen en rekent dan de hoofdprijs.

Ik heb jaren geleden nog mijn eigen ledvoedingen in elkaar geknutseld met in Duistland gekochte powerleds (2w samsung warm white 12 v 350mA etc) omdat hetgene wat er te koop was of niet goed werkte of schreeuwend duur was (is)
Gelukkig is er nu wel wat meer te koop.

Als ik dan deze prijzen zie dan kan ik alleen maar vaststellen dat we aan de volgende stap van uitmelken toe zijn. Hoog gadget gehalte dus en niet erg economisch maar gelukkig is daar ook een markt voor en mag iedereen zijn eigen keuzes maken.
Inderdaad het is meer dan genoeg reden om deze handel niet te kopen. Sorry maar welk product dan ook als het zich exclusief aan 1 merk bind voor het gebruik van het product dan is dat genoeg reden om het product simpel weg niet te kopen.

Natuurlijk kun je ook een browser gebruiken op een andere telefoon maar dat kan oop op een Apple telefoon dus of je maakt consequent geen app voor het product of je maakt in ieder geval voor de twee grootste mobiele OS'en en niet op deze manier mensen proberen te dwingen een Apple product te kopen.

Daar naast het feit dat het exclusief in de Apple store vekocht wordt geeft meteen al aan dat de prijs hoe dan ook minimaal 50% hoger ligt dan deze zou zijn geweest als het ook in niet Apple winkels verkocht zou worden.
Al met al een leuk idee maar een hele slechte zet van Philips om de verkoop op deze manier aan te pakken.

Gelukkig zijn er meer dan voldoende alternatieven en kun je met een heel kleine beetje zoek werk al erg veel ZigBee oplossingen kopen die praktisch het zelfde kunnen alleen zonder presets en zonder nette web interface. Maar als tweaker zul je daar waarschijnlijk weinig last van hebben en kun je heus zelf ook wel een app schrijven voor je eigen mobile OS. Het grootste voordeel is dat je een stuk goedkoper uit bent dan met de Philips versie die je alleen bij Apple kunt kopen.
Wat een onzin weer dat Apple alles 50% duurder verkoopt in de apple store. De accessoires die ze verkopen zijn meestal ook premium merken waar prijsrust op heerst
bijvoorbeeld een dockingstation van bose of koptelefoon van dit merk. Voor Apple lekker makkelijk lijkt me zo omdat die producten overal hetzelfe kosten. Blijkbaar zijn de mensen ook bereid om hiervoor te betalen anders zou het niet in de stores liggen.

Dat op dit moment alleen een app voor Apple devices beschikbaar is wil niet meteen zeggen dat de prijs 200 euro is geworden nu die in de apple store is gelegd terwijl als ook andere winkels dit product zouden leveren het daar 100 euro zou moeten kosten.

Ik wil niet zeggen dat Philips de juiste prijzen hanteert, helemaal niet zelfs, maar om meteen te beweren dat door apple de verkoopprijs 50% omhoog gaat vindt ik een beetje fanboy gedrag eerlijk gezegd. Ik wil ook niet zeggen dat alleen bij Applestores uitbrengen een goede strategie is. Ik zou zelf zeggen hoe meer zielen hoe mee vreugd, de ontwikkelkosten van een app voor android lijken me dan ook reuze mee te vallen in verhouding.
Je kan ook via de browser werken. Dus elk OS met een browser kan ermee overweg denk ik dan? via iOS zal het waarschijnlijk wel gebruiksvriendelijker of sneller werken :)
Ik ben geen iOS gebruiker en heb er dus geen fluit aan als er geen App voor Android of webOS uitkomt.
Als het via de browser dezelfde functionaliteit heeft als de iOS app dan kan ik daar voorlopig wel mee leven, maar omdat het exclusief via de Apple Store wordt geleverd heb ik zo mijn twijfels of er Łberhaupt rekening gehouden is met niet-Apple gebruikers.

Ik heb niks te zoeken in de Apple Store, dus de kans dat ik het dan opmerk en/of koop is nihil.
Als het niet geschikt wordt gemaakt voor Android/webOS en ook niet verkocht wordt in "normale" niet merk-gebonden (web-)winkels dan zullen veel potentiele kopers gepasseerd worden |:(
Beetje erg kortzichtig van meneer Philips om zich te beperken tot 1 gebruikersgroep, zeker als je bedenkt dat de prijzen zodanig pittig zijn dat niet iedereen juichend naar de Apple Store gaat.
Als je de eerste alinea leest kun je zien dat het ook met de browser kan :)
Het kan ook via de browser. Ik neem aan dat dat niet alleen onder iOS kan ;)

Maar interessante ontwikkeling. Als ik het goed begrijp laat je alle schakelaars dus continu op "aan" staan en schakel je lampen in met een ingebouwd relais o.i.d.? Staan die dingen dan continu standby-stroom te verbruiken en zo ja, hoeveel?

59 Euro voor 1 ledlamp vind ik trouwens wel bizar duur. Zeker aangezien het alleen onder iOS met de app werkt (en dat heb ik als Android-gebruiker niet). Dan kies ik toch liever voor een onafhankelijk systeem waar mijn eigen ledlampen in passen.
Ik denk eerder dat je dat moet zien als 'voorlopig' alleen...
Dat, en de prijs natuurlijk.

Zoiets zou best tegelijk met een app voor Android en Windows uitgebracht kunnen worden. Daarnaast zetten ze weer te hoog in op prijs. Lijkt een typisch Philips-kwaaltje te zijn: Waarschijnlijk werkt het technisch erg mooi, maar pakken ze het markttechnisch weer verkeerd aan.

Met dit soort dingen moet je op langere termijn denken. M.a.w. niet zo snel als mogelijk denken investeringen terug te verdienen door hoge prijzen te hanteren, maar juist trachten 'de standaard' te worden. Dus aantrekkelijke prijzen hanteren. Als dit allemaal goed blijkt te werken, verschijnen binnen een mum van tijd goedkopere alternatieven, en ga je het alsnog afleggen. Zeker als er alternatieven verschijnen die beter integreerbaar zijn in andere domotica-systemen.
Voor 200 euro? Ik wacht wel 5 jaar tot het 20 euro kost en ga dan wel experimenteren, de app voor Android is er tegen die tijd ook wel :)
Kijk eens in welke winkel het verkocht wordt, en ineens is alles duidelijk.

Ik wacht ook nog wel een tijdje, dan kan ik het met de laptop, de telefoon (ongeacht OS) etc aansturen. Wellicht zelfs via het scherm op de koelkast.

Hoe groot zijn de lampen? 3 is waarschijnlijk voor velen te weinig om de volledige kamer in het juiste kleur licht te zetten...
Edit: 60W, met z'n drieen zat dus.... Dat vergat ik even.

[Reactie gewijzigd door ADQ op 29 oktober 2012 11:12]

De fruitwinkel, dus dan kan het 3 keer goedkoper ;)
maar dan krijg je geen LED maar echte gloeilampen.
Die mogen volgens mij niet meer verkocht worden?
die lampen besturen gaat via je wifi netwerk...

met de staat waarin de beveiliging van de meeste thuisnetwerken zich bevind gaat dit komische situaties opleveren.

binnenkort houden mijn buren een houseparty :+

en wederom heel erg duur 200 euro voor 3 lampjes.

ik zeg naar de action voor 3 euro voor een ledlampje en voor een tientje een X10 lampfitting via internet. X10 is toch een stuk veiliger aangezien de signalen ook via het stroomnetwerk kunnen
De communicatie naar de lampen verloopt via Zigbee Light Link wat goed beveiligd is. De communicatie tussen bridge en smartphone gaat inderdaad via wifi. En daar is geloof ik een aanmeld procedure voor. Waardoor de bridge niet zomaar naar iedereen met de HUE app luistert.
met X10 kan je in dit helemaal zelf doen inderdaad... en in principe met ieder apparaat in huis.

http://www.yolinux.com/TU...0SmartHomeNetworking.html

stond overigens in linux magazine deze maand ook een erg interessante tutorial hoe dit te doen met een android mini pc + android app..

met een beetje zelf 'tweaken' kan je dus veel meer dan deze commerciŽle oplossing.
De vraag is of je met X10 geen problemen krijgt met verschillende groepen. Het punt is namelijk dat je je hele huis wilt bedienen hiermee en veel huizen hebben al drie fases bijvoorbeeld. De ethernet over power spullen hebben hier ook wel eens last van namelijk. Zit je op een andere groep en dan is de link heel slecht. Draadloos geniet wel mijn voorkeur maar dan liever op een andere frequentie dan 2.4GHz. Die heeft als nadeel slecht door muren te kunnen en liever gebruiken ze gecodeerd 433mhz of 866mhz. Die werkt al vanuit de auto, de bridge kan je dan zien als koppelpunt tussen de 2.4GHz van je wifi en/of vaste PC. En die stuurt de lampen aan op 433mhz. Desnoods een datalink op die frequentie, dat spul is een stuk robuuster en dan heb je geen last van slechte dekking. Lampen die opeens niet uitgaan.

Men meldt ook keurig dat je netwerk niet beÔnvloedt wordt door het Zigbee protocol maar dat moet haast wel. Ze melden 70m indoor bereik, wat volgens mij een zender vereist minstens zo sterk als de gemiddelde router wil je ook op zolder bereik hebben.

Goede ideeŽn allemaal, ik vind het alleen jammer dat je vaste lampen moet kopen en er geen losse controllers bestaan die dit signaal accepteren en bijvoorbeeld een RGB-uitgang hebben.

Het zal wel gaaf zijn om je hele kamer met ambilight te verlichten. Ik zie ook nog wel een TV-simulator voor als je op vakantie gaat. Vitrage dicht, lampen een beetje laten veranderen van kleur en het lijkt net of je TV aan staat. Dat is wat minder voorspelbaar als een tijdschakelaar die iedere dag acht uur exact aan gaat. (verwijzing naar Home-Alone 1)
Iemand enig idee of de bridge van Hue ook samen werk met de LivingColours en LivingWhites lampen van Philips?
Mij lijkt het eigenlijk van niet. Echter als je naar het plaatje kijkt op de website van de standaard dan zie je wel zo'n soort lamp staan. Verder heb ik er geen referenties naar kunnen vinden.

mm, ik denk niet dat het hem gaat worden. Als je op productpagina zie je dat philips nieuwe lampen heeft ontwikkeld. 1 hiervan lijkt een beetje op de livingcolors maar deze is nog niet commercieel verkrijgbaar.
Echter staat op deze productpagina ook de afstandbediening (al is het een plaatje van het printje...) die standaard bij de LivingColours en LivingWhites lampen worden geleverd.

Grootste probleem lijkt mij het linken van de lampen aan het systeem. Bij de LivingColours en LivingWhites moet de afstandbediening op een kleine afstand van de lamp worden gehouden om de link te leggen. De bridge van de Hue kan de lampen schijnbaar op grotere afstand vinden en koppelen.
Zou helemaal ideaal zijn maar ben bang dat het communicatieprotocol van de livingcolors lampen anders is dan deze lampen. Misschien dat er ooit nog een andere varianten komen?
Dat vroeg ik mij ook af. Op de ZigBee pagina worden wel living colors lampen afgebeeld (meerdere zelfs), en ook de afstandsbediening.
Ik zou heel graag willen dat dit mogelijk is, want vooral een timer mogelijkheid mis ik nog in de living colors, zodat ik hem als wake-up lamp kan gebruiken. Ook zou ik graag in een keer de juiste lamp kunnen selecteren, in plaats van het volgende/vorige op de huidige afstandsbediening (ik heb 5 van van living colors lampen). Ik zal de philips website eens in de gaten houden.
Het zou moeten kunnen via een omweg, maar vraag me niet hoe precies.
Volgens onderstaand artikel zijn de Living Colors & Living Whites met een aantal beperkingen ook te gebruiken in combinatie met de bridge:
http://www.slashgear.com/...tbulbs-hands-on-29254444/
Lampen bedienen via WiFi... betekend dat ze dus altijd "aan"(qua power on) moeten staan snuffelen op het netwerk naar commando´s... dus de lamp is "uit"(qua licht) milieu onvriendelijk, daar het dan ook energie verbruikt. En nog een bridge nodig ook.
Lampen bedienen via WiFi... betekend dat ze dus altijd "aan"(qua power on) moeten staan snuffelen op het netwerk naar commando
Daarom gebruiken ze de Zigbee standaard (dat is GEEN WiFi), die is daar speciaal voor gemaakt. De lamb staat uit, de logica is extreem licht, en dat geld ook voor de tranceivers. Dan heb je 't over lekstroom hoeveelheden. Haast verwaarloosbaar. ( een paar cent per jaar max )

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 29 oktober 2012 11:26]

De lampen zelf maken geen gebruik van WiFi, daar heb je de controller voor. De lampen zelf werken met ZigBee, een protocol gemaakt voor communicatie tussen verschillende apparaten, zoals lampen, thermostaten, maar bijv ook je energiemeter als je een wat nieuwere hebt.

Wat ik me daarbij afvraag is of dit ook compatible is met andere ZigBee apparatuur. Ik ben niet zo heel goed op de hoogte van wat ZigBee allemaal biedt (heb me eigenlijk alleen verdiept in Zwave, de tegenhanger), maar het zou juist mooi zijn als dit redelijk open is, en het dus uit te breiden is, hoewel het me weinig zou verbazen als het eea redelijk gesloten in elkaar is gezet.
Zigbee als standaard is de open tegenhangen van zWave, die heel gesloten is. Als Philips dat heeft geimplementeerd volgens spec (en dat is een eis van de standaard), moet je er met iedere Zigbee controlleer mee kunnen praten. Dat is ook wat die brug is, een WiFi -> Zigbee interface.

Alleen voor de leuk wil ik er eentje hebben :)
Grappig dat Philips hier nu ook mee komt, eerder zag ik een vergelijkbare product via Kickstarter

Deze is ook via de wifi bestuurbaar en heeft wel een app voor de playstore, oftewel ook voor android systemen.
Op iphoneclub is te lezen dat verschillende partijen ze al hebben kunnen testen.

Android App voor de kerst beschikbaar

http://www.iphoneclub.nl/...kleuren-en-ios-bediening/
Grappig dat Philips hier nu ook mee komt, eerder zag ik een vergelijkbare product via Kickstarter

Deze is ook via de wifi bestuurbaar en heeft wel een app voor de playstore, oftewel ook voor android systemen.
Die van Philips is meteen verkrijgbaar, die van kickstarter niet. En het is niet zo dat Philips "hier nu ook mee komt", dat is niet iets wat je op een maandje beslist.
Ik ben benieuwd wat de levensduur van deze lampen zijn. Ze zijn misschien wel duur maar ik heb nog nooit een normaal bolletje gezien die zo van kleur kan veranderen.
Het zijn high power LEDs. Wat betreft levensduur mag je toch wel uitgaan van minimaal 10k uur, zoniet meer (hangt ook sterk van de koeling af).
Heb je goed geleden dat het om LED verlichting gaat?