Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 53, views: 18.479 •
Submitter: Kevin89

Valve nodigt Linux-gebruikers op zijn Steam-site uit om zich in te schrijven en zo kans te maken op deelname aan een bètatest van een Linux-port van zijn Steam-client. Daarnaast zal het bedrijf deze week op de Ubuntu Developer Summit een presentatie houden.

Vorige maand kondigde Valve al aan dat het in oktober een bètaprogramma zou starten om de Linux-port van Steam en een game op basis van de Source-engine te laten testen. Inmiddels kunnen gamers met een Steam-account zich inschrijven voor een bèta waarbij onder andere gevraagd wordt naar de beschikbare configuratie van een testsysteem. Valve is naar eigen zeggen vooral op zoek naar gebruikers met de nodige Linux-ervaring. Uiteindelijk zal het bedrijf uit de inschrijvingen circa duizend testers selecteren.

Valve is ook van plan om maandag op de Ubuntu Developer Summit een presentatie te houden met de titel 'Steam Linux UDS Beta'. Vermoedelijk zal het bedrijf het bètaprogramma op dat moment officieel aankondigen. De bèta zal waarschijnlijk drie games bevatten op basis van de Source-engine: Serious Sam 3, Portal en Team Fortress 2. Onduidelijk is nog of het eerder aangekondigde bètaprogramma verbreed zal worden, of dat het gaat om een geheel nieuwe testronde.

Reacties (53)

Valve kennende duurt die beta niet eens zo lang, en zal de Linux versie binnen afzienbare tijd gelanceerd worden. Ik bedank voor de eer om te testen, maar ik ben erg benieuwd hoe Steam draait op mijn karige Linux systeempje.

[Reactie gewijzigd door DeathMaster op 28 oktober 2012 12:34]

Ooit gehoord van Valve Time? Overigens duurt de beta van DotA2 nu al meer dan een jaar.
Zoals de nieuwe steam beta, was alleen te krijgen via een uitnodiging, na een paar dagen kon ineens iedereen eraan :/ (Valvetime.net had nog een wedstrijd opgezet voor een uitnodiging te krijgen maar werd dan af geblazen)
Hehe, die steam beta was al 3 maanden te krijgen voordat ie live ging ;)
Inmiddels zijn al een deel van de changes in de Linux client doorgevoerd (Zie update notes afgelopen TF2 Halloween patch)
En zo hoort dat. Dota2 is zo gevoelig qua balansproblemen dat dit niet geheel onlogisch is.
Ik zou me wel willen aanmelden maar zolang de AMD GPU drivers niet op dezelfde kwaliteit / prestaties zitten als de Windows-variant zie ik dit niet zitten.
Gelijk ingeschreven. Speelde Portal altijd al via Wine. Zou mooi zijn als het binnenkort rechtstreeks kan :)
Ik heb me ook ingeschreven, maar de Radeon-HD-5xxx serie wordt al beschouwd als oude hardware. Misschien toch nog maar even upgraden.
Net ingeschreven, ben benieuwd :). Hopelijk werkt het een beetje.
Ik zal wel weer - punten krijgen maar wil het toch nog een keer kunnen zeggen.

Waarom warmt Valve al die oude koek elke keer weer op, en gaan ze niet eens beginnen aan HL3, L4D3 etc. Ik zit hier echt niet op te wachten, heb alle games al van Valve op zowel pc als 360 maar zie het nut niet in dat ze al de klassiekers zo nodig op Linux uit moeten brengen.

Ja rate mij maar down, maar ik weet zeker dat jullie hetzelfde denken!
Misschien willen ze pas verder gaan met andere games als linux volledig ondersteund is.
Alsof er bij valve alleen maar mensen werken die aan het devven zijn aan games. Je kan het werk maar delegeren tot op een bepaald punt, word een devteam te groot dan ga je net meer tijd nodig hebben omdat ze niet langer goed gaan samenwerken.

Het mag ondertussen duidelijk zijn dat ze de source engine aan het porten zijn naar Linux. De reden, daar hebben we het raden naar, maar blijkbaar wil Valve wel degelijk naar een toekomst gaan waar Windows niet langer het primair platform is. Mogelijk komen ze zelfs met hun eigen op linux gebasseerde console op de markt. Wie weet.

Games porten naar een nieuw platform moet trouwens niet eens zoveel tijd in beslag nemen. De meeste tijd bij game development zit hem net in de artistieke uitwerking. Devvers hebben ondertussen tijd om aan andere projecten te werken.
Hier vergis je je toch in :? ...

Er zijn genoeg trouwe linuxgebruikers die er al even zitten op te wachten. Zeker voor mensen die linux dagelijks nodig hebben en toch van een game willen kunnen genieten, is dit een ware bevrijding... _/-\o_ (altijd dat switchen tussen partities)

En ja ik zou ook eens graag een nieuwe release zien genre HL3 of L4D3 maar geduld is een schone deugd ;)
Als je de engine cross-platform kan schrijven weerhoud weinig je om hem effectief ook te cross-compilen voor bijvoorbeeld een console platform met andere architectuur (al dan niet op basis van linux ...).

Toevallig dat twintig dagen geleden het gerucht rondging dat de console gebetatest werd.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 28 oktober 2012 19:40]

Ze moeten toch ergens beginnen?
Het steam-client team en het HL3 team, en het Source engine team zijn volgens mij volledig andere teams, dus dat het een gebeurd sluit niet uit dat ze aan het andere werken...
Dat heb je mis. Ik denk dat ze bij Valve vermoeden dat het beperken van de ondersteuning tot alleen een commercieel softwareplatform in de toekomst wel eens nadelig zou kunnen worden.
De concurrentie tussen OS-makers is groot, vooral sinds de komst van mobiele systemen, en ze proberen allemaal de gebruikers alleen voor zichzelf te houden door hun eigen produkten zoveel mogelijk incompatible te houden met de concurrent.
Het ondersteunen van de nieuwste games op een open platform als Linux is helemaal niet gek. Zo kunnen ze altijd de zakelijke banden met een MS of andere softwareboer overboord gooien als die roet in het eten probeert te gooien. Een bedrijf als Valve heeft een hoop te vertellen en kan dan eisen stellen zonder afhankelijk te zijn van anderen. En het is zeker niet zo dat Linux geen toekomst heeft. Vrijwel alle computers (straks ook de PC met Secure Boot) worden commercieel dichtgetimmerd om een lucratief ecosysteem te creeeren waarbinnen de OS-maker de baas is.
Totdat hardware met acceptabele performance zo goedkoop is dat er kleinere bedrijven kunnen meedoen die mogelijk de boel openbreken. Dan blijkt ineens dat systemen als Linux minstens zoveel kunnen (volgens mij veel meer) en ook nog eens zonder extra kosten voor het OS zelf. Het is een kwestie van hopen dat het zover komt. Het ligt voornamelijk aan hoe wakker de consument is.
Aan de andere kant ... volgens John Carmack valt er niet zoveel te verdienen aan Linux gebruikers. Tenminste, dat is zijn ervaring tot nu toe:
"It's great that people are enthusiastic about it, but there's just not nearly as many people that are interested in paying for a game on the [Linux] platform and that just seems to be the reality."
Veel van de games van John Carmack vereisen de originele data van de Windows disc in combinatie met een Linux executable. Hoe kun je dan bepalen of de Linux verkopen slecht zijn?

Misschien moet hij ook maar eens een kijkje nemen naar de statistieken van de Humble Bundles. Gemiddeld blijkt uit deze gegevens dat Linux gebruikers meer over hebben voor games dan Windows en Mac gebruikers.
Meer overhebben, minder opbrengen. Ik zie je punt niet zo direct. Leuk dat de gemiddelde Linux gebruiker meer wilt betalen maar als Windows gebruikers een grotere totale opbrengst genereren maakt dat voor de ontwikkelaar echt niks uit.

Het is gewoon een feit dat er op het moment minder te verdienen valt bij het Linux kamp voor ontwikkelaars van spelletjes. Dit is op zich prima, dat zal over de loop der jaren zich wel ontwikkelen.

Concurentie vind ik persoonlijk op dit gebied niet heel erg wenselijk. Kijk maar eens wat er gebeurd is toen consoles opeens met computers moesten concureren: de PC is hopeloos veroudert. Qua efficientie en kwaliteit zijn we er weinig op vooruit gegaan. Alles wordt geport en gelimiteerd aan verouderde console hardware. Nu zal het tussen Linux en Windows vooral een API oorlog worden, wil het zich die kant op ontwikkelen. Dingen zoals DirectX (Direct3D en DirectDraw dus bijvoorbeeld) zullen niet snel op Linux uitkomen. Dus wordt het voor de één geschreven en naar de ander geport. Resultaat is dat één er slechter af bij is.

Ik zie dit liever niet gebeuren, maar mischien zie ik het wel verkeerd.
Meer overhebben, minder opbrengen. Ik zie je punt niet zo direct. Leuk dat de gemiddelde Linux gebruiker meer wilt betalen maar als Windows gebruikers een grotere totale opbrengst genereren maakt dat voor de ontwikkelaar echt niks uit.
Dat maakt wel uit. Die mensen zijn deel van hun doelgroep. Zoiets steunen is alleen al goede reclame en biedt mogelijk extra perspectief in de toekomst. Verre van oninteressant als je het mij vraagt. Buiten dat, Windows is op het vlak van gaming en graphics hardware niet wezenlijk anders dan Linux en dus ook niet echt een andere partij. Het ondersteunen van PC-games is een kwestie van aansturen van de PC-hardware. Dat is niet bijzonder ingewikkeld en dat kunnen ze allebei goed genoeg om alle games werkend te krijgen maar daar heb je wel voldoende informatie voor nodig mbt die aansturing.
Het "probleem" met Linux is volgens mij juist dat het alles te goed kan en niets opbrengt behalve in de vorm van een beetje dienstverlening. Niet leuk voor OS-makers omdat het een gratis concurrent is en ook niet leuk voor de game-makers omdat iedereen op die manier een gelijke kans krijgt en ze zich dus echt moeten bewijzen. Dus: killen die handel! (Valve stapt daar dus blijkbaar vanaf, wat ik mooi vind...)
Direct3d is alleen maar een software-tussenlaag die niet nodig was geweest als zowel Microsoft als de GPU-fabrikanten elkaar wat meer interne informatie gunden over hun produkten. Alles wat direct3d/directX en de graphics drivers doen buiten het voor applicaties volledig beschikbaar maken van de hardware is voor de eindgebruiker overbodig. En het ontwikkelen van een driver kan naar mijn idee nooit zo moeilijk en kostbaar zijn dat dat voor Linux niet de moeite waard zou zijn.

[Reactie gewijzigd door blorf op 28 oktober 2012 17:46]

Is Windows er echter slechter bij af als games gebruik maken van OpenGL in plaats van DirectX?

Verder neig ik te zeggen dat Windows gebruikers ook wel met een wat zwaarder spel in vergelijking met Linux overweg kunnen. Als je je computer efficient wil hebben draai je zo min mogelijk Windows.
Toch even een vermelding maken van MonoGame (monogame.codeplex.com) waar ze bezig zijn het volledige XNA 4 framework "beschikbaar" te stellen voor ontwikkeling voor Android, IOS, Linux, Mac, ...

Eveneens wel een vermelding maken dat Microsoft blijkbaar het XNA framework gaat vervangen door "iets anders". Metro specifiek bedoel ik dan, maar veel is daar nog niet van geweten... (MonoGame kan trouwens al wel toegepast worden op Metro blijkbaar, XNA 4 niet)
Ik zie dit liever WEL gebeuren. Net omdat concurentie de innovatie stimuleert. Nemen we even onze webbrowser er terug bij dan leren we dat na zijn overwinning in de browserwars men bij Microsoft volledig was stilgevallen met de ontwikkeling van IE. Waarom? De concurentie was weggevallen.

Windows is al jarenlang het dominante platform op de PC en je merkt dat men ook daar jarenlang geen innovaties heeft doorgevoerd. Van bij het initiële concept van Windows 95 tot en met 7 zijn de basisprincipes van het OS gelijk gebleven. Vele verbeteringen die tussentijds werden aangekondigd zijn uiteindlijk ook weer geschrapt geweest.

Het is pas nu met Windows 8, op een moment dat Apple al enkele jaren aan het werken is aan 1 geïntegreerd systeem met iOS en OS X dat MS met de grootste vernieuwing in bijna 20 jaar afkomt voor zijn besturingssysteem.

Het API probleem is een non-probleem. Voor elke DX API bestaat een opensource tegenhanger die multiplatform is (OpenGL is de bekendste) en waardoor het dus eenvoudiger word om games te porten naar Linux, Mac OS X, ... . En ja, deze APIs werken ook perfect onder Windows waardoor er echt geen noodzaak is om naast deze APIs ook nog eens te gaan schrijven voor DX.

En ja, de installbase van Linux is klein bij gamers, maar welke gamer gaat Linux gebruiken om te gamen als er zo goed als geen games zijn voor Linux? En dan kan je wel zeggen dat je gebruik kan maken van bijvoorbeeld WINE, maar das ook maar een tussenoplossing die niet altijd goed werkt. Speel je een spel online met punkbuster kan je het bijvoorbeeld al vergeten, vlieg je er onherroepelijk uit na enkele minuten.
Ik denk dat Valve zich er ook wel van bewust is dat op dit moment de Linux markt niet zo heel groot is. Maar Valve heeft duidelijk het kapitaal om de sprong te kunnen wagen en het is volgens mij een zeer vooruitdenkend bedrijf, ik denk dat ze een potentiele markt zien in de toekomst en daar zo vroeg mogelijk op in willen spelen.

Kijk maar naar hoe Steam zelf ontwikkeld is. In het begin waren mensen ook zeer sceptisch dat Steam ooit iets zou worden (incl. bovengenoemde heer Carmack) maar achteraf heeft Valve gewoon gelijk gekregen en is het duidelijk dat ze heel slim ingespeeld hebben op de toekomst van het PC platform. En nu lopen ze ver voor op de concurrenten als het gaat om digitale distributie op het PC platform en zie je allerlei andere tech bedrijven krampachtig proberen aan te klampen (EA, Microsoft met z'n windows store).

Als je kijkt naar Gabe's commentaar op Windows 8 heb ik het idee dat ze inzien dat Microsoft's grip op de PC markt langzamerhand aan het verslappen is. MS heeft al lang niet meer de totale dominantie die het vroeger had, ze zijn niet meer innovatief, en het wordt steeds minder vanzelfsprekend dat een gemiddelde desktop/laptop een Windows OS draait. Tegelijkertijd heeft Linux als desktop OS grote stappen gemaakt in de laatste tien jaar en is het punt toch wel bereikt dat een "gemiddelde" computer gebruiker best met iets als Ubuntu kan werken.

Dus lijkt het de moeite waard om je voor te bereiden op een digitaal distributiesysteem dat ook alternatieve platformen kan voorzien. De eerste stap was de Mac, de tweede logische stap is Linux. De tijd zal het leren, maar het zou best kunnen dat dit over 5 jaar een hele slimme zet gebleken is.
De Linux-markt niet groot? Kijk eens naar Android. Er worden meer van die toestellen verkocht dan desktops. Het is louter een kwestie van tijd voordat we allemaal een smartphone op zak hebben die twee keer doet wat een PS Vita kan. En waar staat Valve dan met zijn linux-client? Op het enige mobiel-platform dat niet flopt of met verlies de deur uit gaat omdat consumenten de extra aanschaf niet willen/kunnen maken. ;)

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 28 oktober 2012 18:52]

En nu zijn ze opnieuw een van de eersten die en store hebben (op basis van een ondertussen al vrij goed werkend Windows programma) in Linux, en daarmee een flinke voorsprong. Enige concurrenten zijn de Ubuntu Software Center (in mijn mening erg meh), de hierop gebaseerde en nog brakkere Mint Software Manager, package managers als Apt, Synaptic en tot slot Desura. Van die concurrenten vind ik alleen de Ubuntu Software Center, Mint Software Manager en Desura qua opzet erop gelijkend, en die eerste twee zijn zoals eerder gezegd al erg brak, en Desura ken ik zelf niet goed. Ze hebben dus op Linux een gigantische voorsprong. Ze zullen in de toekomst nog meer dan nu al op Windows erg dominant zijn op Linux.

EDIT: Inderdaad, Zombaya, die hoort daar toch wel thuis :P Toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 29 oktober 2012 00:22]

Nu mis je in je lijstje voor gamestores Desura nog. Lijkt in grote mate op steam in mijn ogen.
Wat een onzin, je geeft het zelf al aan: "Ik zit hier echt niet op te wachten". Ik en een grote groep andere Linux gebruikers zitten hier WEL op te wachten. Het ondersteunen van meerdere platformen is toch ook vooruitgang? Daarnaast heeft Valve een enorm team van developers zitten waarvan nu een fractie aan een native Linux client werkt terwijl de rest gewoon doorgaat met het ontwikkelen van nieuwe games en of uitbreidingen. Oftewel, ja ik rate je down, nee ik denk niet hetzelfde en vind daarnaast je redenering ook erg kort door de bocht.

Ik heb me ook ingeschreven en ben heel benieuwd welke kant dit op gaat, Valve, thumbs up!
Ik en een grote groep andere Linux gebruikers zitten hier WEL op te wachten.
Inderdaad! Liefst ook wat oudere games. Ik gebruik persoonlijk geen Windows, alleen Linux. Ik heb alleen een stille videokaart, dus oudere games bevallen mij veel beter. Mocht uiteindelijk nieuwe games uitkomen voor Linux dan heeft het misschien zin om iets anders dan de meeste zuinige en stille videokaart te kopen, maar zoveel heb je ook weer niet nodig om GNOME te draaien.
Nu windows 8 toch zo'n grote wijziging is gaat de drempel om naar een ander os over te schakelen nog veel kleiner worden. Ik zou dan ook niet verbaasd zijn dat microsoft veel klanten gaat verliezen aan osx en linux.

Dan wordt het als games developer en uitgever wel interessant om klaar te zijn als linux ineens sterk aan populariteit gaat winnen.

Games zijn een van de grootste redenen dat veel mensen bij windows blijven, of zich met dual boot behelpen.
Bij Windows zit je ook vast aan updates? Alleen zijn de updates van Windows op een lelijker manier opgebouwd waardoor ze meer ruimte en computervermogen kosten dan nodig. Ik mag althans hopen dat jij je Windows zo nu een dan een update geeft.
Voor de gemiddelde thuisgebruiker werkt linux net zeer goed, die kan zich geen beter platform voorstellen. Installeren van software buiten de package manager? Hoe kom je daarbij, alles wat die thuisgebruiker nodig heeft vind hij in die PM en dat heeft net als enorm groot voordeel dat alles in 1 keer bijgewerkt word. Het is net bij windows dat je alles apart moet installeren en updaten.

Linux installeer je en update je 1 keer en je bent weer bij. Moet jij vandaag eens Windows 7 installeren, ben je heel de dag niets anders aan het doen updates downloaden en herstarten om dan weer te downloaden en te herstarten ...
Dat is nu juist de makke van een gebruiker die tot nu toe alleen Windows gebruikt.

Die snapt niet dat er een pakkettenmanager is, deze is enkel gewend om software via webpagina's te installeren.

Merk het ook op mijn werk, collega's die Linux gaan proberen (uit nieuwsgierigheid, niet uit advocatie), goede windowsgebruikers, proberen hun Windows denkpatroon op Linux uit, waar ik ze wel voor waarschuw als ze het gaan doen.

Dat is een foute combinatie wat tot voor mij soms tot onbegrijpelijke doch lachwekkende situaties leidt.

Voorbeeld: onder Windows kan men inloggen als administrator wanneer men de gebruikersaccounts op niet inloggen zet (wat voor reden ook), wanneer men dit met Ubuntu (varianten) doet, kan men niet meer inloggen via de gui, men kan niet met root inloggen.

De rescue cd moet eraan te pas komen.

Veel Windowsgebruikers projecteren hun Windows ervaring op een anders besturingssystee, wat ze niet zouden moeten doen, met een lege ervaring zal men moeten starten, want de ervaring hiervoor is nihil.
En ik zit niet te wachten op Windows software. Zo kunnen we lekker touwtrekken, waarbij ze als het aan mij ligt alle games voor Linux uitbrengen en voor Windows ale ontwikkeling staken, en waar ze in jouw geval alleen Windows software utibrengen. Wat mij betreft mogen op zijn minst alle Windows ontwikkeling staken, in ieder geval tot ik ee nbeetje onder Linux kan gamen, en misschien kunnen ze meteen wel stoppen met de oude Windows-koek waar ik niet om vraag op te warmen.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 28 oktober 2012 18:53]

Toch maar eens de survey ingevuld :D
Ik kan niet wachten op steam voor linux :)

[Reactie gewijzigd door wootah op 28 oktober 2012 12:56]

Serious Sam 3 draait niet op de Source Engine, maar op Serious Engine 3.
Ook maar ingevuld! :)

Ik mis 2 dingen aan linux die voor mij nog reden zijn om naar windows te boten.

1: Video editten .mts bestanden 1080p 50fps
2: Games

Goed dat Valve werkt aan punt 2 wil ze daar graag bij helpen :)
Ook maar ingevuld! :)

Ik mis 2 dingen aan linux die voor mij nog reden zijn om naar windows te boten.

1: Video editten .mts bestanden 1080p 50fps
Avidemux heeft ondersteuning voor MTS.
2: Games

Goed dat Valve werkt aan punt 2 wil ze daar graag bij helpen :)
Yup. Hopelijk zet dit AMD ook aan het werk om het Linux platform wat meer aandacht te geven, samen met andere (gaming) hardware ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 oktober 2012 15:18]

Volgens mij werkt kdenlive ook direct met .mts.
Maar om eerlijk te zijn, zet dit nou gewoon meteen om naar .mpeg4 dan is editten nog veel makkelijker.
heb me ingeschreven maar de survey is wel erg ubuntu-minded.

gebruik in fedora uiteraard de rpmfusion driver kmod-nvidia maar ik kan enkel kiezen voor ubuntu toestanden OF vendor driver..

nou goed.. dit geeft ook meteen een beetje het probleem met linux aan met al zijn verschillenden distro's..
Erg veel vertrouwen zou ik niet hebben in de Linux client. Er is ook een Mac client en die voelt aan als een hele slechte port. Om dropdown menu's te openen moet je eerst een ander programma op de voorgrond van Steam zetten (bijvoorbeeld een Finder window) om vervolgens het menutje te openen, anders werkt het niet.
Om dropdown menu's te openen moet je eerst een ander programma op de voorgrond van Steam zetten (bijvoorbeeld een Finder window) om vervolgens het menutje te openen, anders werkt het niet.
Waar heb je het over?
Net nog even getest maar de interface is gewoon normaal bruikbaar onder osx
Ik heb zelf geen steam spellen anders zou ik wel mee willen doen
Verder heel goed nieuws dat steam naar linux komt :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013