Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 82, views: 45.736 •

Er zijn foto's verschenen die de in geruchten al genoemde Nexus 10-tablet van Samsung tonen. Het apparaat draait op Android-versie 4.2 en beschikt over een dualcore Exynos-soc op een kloksnelheid van 1,7GHz. De verwachting is dat Google het apparaat volgende week aankondigt.

De afbeeldingen zijn gepubliceerd door Brief Mobile en tonen een tablet waarbij op de achterkant de woorden Nexus en Samsung zijn vermeld. Hierdoor gaat het vrijwel zeker om de Nexus 10-tablet waarvan eerder al specificaties opdoken. Overigens bevestigde Google-topman Vic Gundotra het bestaan van de Nexus 10, door een aantal foto's op de sociale-netwerksite Google+ te zetten die zijn geschoten met de tablet.

De software van de tablet lijkt gebaseerd op Android 4,2, die onder andere een nieuwe app voor afbeeldingen, aangepaste camera-software en een menu voor het snel aanpassen van instellingen heeft. Ook is er volgens Brief Mobile ondersteuning voor meerdere gebruikersaccounts, iets dat al geregeld in geruchten naar voren kwam. Overigens komt Android 4.2 uit met de Jelly Bean-codenaam, dezelfde als Android 4.1. Daardoor lijkt het om een relatief kleine update te gaan.

Volgens Brief Mobile is de tablet ook voorzien van 2GB ram, minimaal 16GB opslag en is het 10,1"-scherm van het Super Amoled-type. Eerder kwam al naar buiten dat de resolutie 2560x1600 pixels bedraagt en dat Samsung een soc uit zijn eigen Exynos 5-serie heeft ingebouwd. Brief Mobile bevestigt dat het om de variant met typenummer 5250 gaat, die over twee Cortex A15-kernen beschikt met een kloksnelheid van elk 1,7GHz. De 5250 bevat naast de twee A15-kernen ook de Mali T604-gpu van ARM, die tweemaal zo snel moet zijn als de Mali 400-gpu, die Samsung in zijn huidige Exynos-chips gebruikt.

Daarnaast krijgt de Nexus 10 vermoedelijk een 5-megapixelcamera met led-flitser en is er ook een frontcamera. Er kunnen verbindingen worden gelegd met wifi, bluetooth 4.0 en nfc, maar ondersteuning voor 3g-netwerken lijkt te ontbreken. Tenslotte zou de Nexus 10 beschikken over stereo-speakers aan de voorkant.

De verwachting is dat Google de tablet volgende week maandag aankondigt; dan heeft de internetgigant een media-evenement gepland. Overigens verschijnt er dan waarschijnlijk ook nieuwe varianten van de Nexus 7-tablet, waarbij waarschijnlijk een 32GB-versie zal komen, maar ook een versie met 3g-ondersteuning. Wat betreft smartphones verschijnt de Nexus 4 waarschijnlijk ten tonele; dit toestel is door LG gemaakt.

Google Nexus 10 leak Google Nexus 10 leak Google Nexus 10 leak Google Nexus 10 leak Google Nexus 10 leak Google Nexus 10 leak

Reacties (82)

Aan de specs te zien wordt dit ding peperduur.

edit: Het bronartikel heeft OLED uit de specs verwijderd.

[Reactie gewijzigd door GoldrusherXT op 27 oktober 2012 01:03]

Dat lijkt me vreemd, het lijkt mij dat deze een prijskaartje van 450-550 euro krijgt. De nexus 7 was toch ook erg goedkoop?

Overigens moet ik zeggen dat stereo speakers aan de voorkant een erg goed idee is. Als je op je tablet zit te werken dan staat het scherm naar je toe, en niet van je af. Dus waarom zou je dat wel met speakers doen? Dus een goede zet om deze aan de voorkant te monteren.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 26 oktober 2012 20:45]

Stereo speakers heeft de Samsung Galaxy Tab 2 10.1 ook al, aan de voorkant :)
Inderdaard veel logischer dan achterop als je even nadenkt.

Specs zien er goed uit, ik ben benieuwd!
De naam van de Nexus 7 moeten ze natuurlijk wel proberen hoog te houden!
Het geluid klinkt daardoor in mijn oren te schel. Als je ze schuin naar achter richt klinkt het toch beter.
dualcore, snel en efficient.
Dit gaat weer een winner worden.

Ik wacht nog steeds op nexus 7 hier in indo.
Komt als het goed is in november.

Zij van Google proberen marktaandeel te krijgen door zeer goedkoop, zeer goede tablets op de markt te zetten.
ik vind het prachtig

[Reactie gewijzigd door HMC op 26 oktober 2012 23:10]

Tja goedkoop is een ding,.. maar dit ding is gewoon oerlelijk! Al is design natuurlijk persoonlijk, maar dit was in de jaren negentig zelfs al uit (lees out of date) :/

Verder ben ik benieuwd hoe deze specs en het energieverbruik samengaan. Waarschijnlijk een gebruiksduur van maximaal 5 uur, of het ding gaat 1,5 kilo wegen :Y)
Mja, ik vind het wel meevallen persoonlijk. Ik vind het ding er uit zien alsof hij fijn vast houdt. De ipad bv ziet er mooi uit, maar die strakke rand is bepaald niet fijn om vast te houden, die snijdt enigszins in je huid (de ipad 3 heb ik het dan over, die heb ik een tijdje gebruikt, weet niet of de 2 beter is).
Helemaal gelijk. Echt verschrikkelijk lelijk. Lijkt net een platgeslagen beeldbuis tv. Vooral die 2e foto met al die krassen is niet echt goede reclame. Lijkt wel een beetje op de eerste HP tablets uit de jaren 90
Wat verwacht je dan van een aantal uitgelekte foto's?
Heb zelf een hp touchpad maar van het hele design zie ik niks meer behalve het touchscreen omdat ik er een bescherm hoes omheen heb van hp zelf! Volgens mij heeft apple dat ook! Dat alles goed functoneerd lijkt me belangrijker!
Heb je Łberhaupt weleens met een Samsung tablet gewerkt? Ik vermoed van niet, gezien je minder intelligent overkomende reactie. Die dingen wegen nagenoeg niets en je kunt best lang met zo'n accu doen, zelfs een aantal films achter elkaar kijken is geen probleem.

Samsung maakt meestal 'lelijke' prototypes voor hun top-secret devices, de foto's van het uiterlijk doen mij ook vermoeden dat dat hier ook het geval is. Zo kan de hard- en software goed getest worden zonder dat het uiteindelijke design duidelijk wordt.

OT: ik word wel erg vrolijk van al die Nexus geruchten icm renders/foto's. Dit ziet eruit als een leuke tablet die m.i. tussen de Galaxy Tab2 10.1 en de Note 10.1 in zit. Nu maar hopen dat ik er met eentje mag gaan spelen ;)

[Reactie gewijzigd door FooLsKi op 27 oktober 2012 11:09]

Wat ik vooral van specs nu naar kijk is wat voor glas erin zit, in de 7 hadden ze er gewoon glas in gestoken i.p.v. gorillaglas, en mijn Nexus 7 lag precies na een week aan diggelen.
gorillaglas helpt alleen tegen krassen dus dat zou je niet hebben geholpen. Pro tip: laat je tablet niet vallen.
Wat een lelijk ding zeg! De Galaxy Note 10.1 is veel mooier. Ben benieuwd wat android 4.2 allemaal met zich meebrengt. Waarom wordt er geen quad-core in geplaatst zoals op de Galaxy Note 10.1?

[Reactie gewijzigd door respawn123 op 26 oktober 2012 20:50]

Omdat een A15 al ruim 2x zo snel is als een A8. De processor is dus vergelijkbaar zoniet sneller (en sowieso zuiniger) dan een quadcore exynos zoals in de S3.

Blijkbaar hebben ze er voor gekozen om de 7inch button layout door te trekken naar 10 inch ipv de oude 10 inch layout. Geen slecht besluit imho, al is de onderste balk wel erg leeg zo en zijn de knoppen "moeilijk" te bereiken in landscape.
kan ik mezelf alleen bij aansluiten, de afronding trekt op niets..
Hij ziet er beetje uit als een proto....
Een beetje heel erg, zeg maar :)

Als ik iets heb geleerd, dan is het wel dat Samsung erg goed is in het 'lelijk' maken van hun proto's in het geval van topmodellen. De proto's van de P1000 (de 1e 7" Tab van ze) zagen er lang niet zo mooi uit als de final hardware, de proto's van de SIII waren spuuglelijk en die van de Note II lieten echt totaal niets van het design los (op de schermgrootte na dan).
Hij past totaal niet binnen de strakke vormgeving zoals de Nexus 7 die had. Bovendien ook apart dat de behuizing nog naast de bezel komt. Vind het bij mijn Transformer Prime al vervelend dat de bezel zo groot is, maar bij de Nexus 10 slaat dit alles.

Overigens is het ook geen goede reclame om een dergelijke krasgevoelige achterkant te publiceren.
Ik zie het probleem niet zo met de behuizing, je zal immers niet snel een tablet of smartphone zonder behuizing aan de zijkant hebben, dat zorgt namelijk voor een groot deel van de stevegheid. Daarnaast is de behuzing alleen wat groter aan de linker en rechter zijkant van het scherm (in landschap oriŽntatie), en dat komt doordat daar de speakers zitten.

En eerlijk gezegd heb ik graag een klein beetje extra behuizing aan de zijkanten als ik daar degelijk stereo geluid voor terug krijg...


Overigens vind ik hem verder absoluut niet mooi, maar ik heb geen probleem met dat kleine beetje extra behuizing.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 26 oktober 2012 21:03]

Met een te kleine bezel heb je snel dat je duim/vingers op het touchscreen komen wat de werking ervan beÔnvloedt. Dus die heb je toch wel nodig.
Samsung maakt idd niet de mooiste producten. Asus doet dat beter.
De specs zijn wel top. Voor mij had super amoled niet gehoeven.
Maakt het alleen onnodig duurder. Ik schat de prijs 599 euro
Ja, ik vond de SGS2 mooi. Maar de SGS3 niet. De Note 1 mooi en de Note 2 niet mooi.

Echter Asus heb ik nog nooit met een lelijk design gezien. Ook hun laptops zijn voortreffelijk mooi. Echter is het jammer dat Asus geen mooie mobieltjes maakt. Ze hebben geen eigen OLED schermproductie. Samsung heeft de Oled markt in handen en ik vind persoonlijk die schermen echt zeer mooi!!!!
En ik vind de SGS2 een jaren '80 hoekig ding en de SGS3 prachtig.
Uiteindelijk zit er om mijn SGS 3 een gelcase en om m'n tab10.1 een bookcover. Wat er over blijft om te zien is vooral het scherm.

M.a.w. het design boeit me iets minder, als het maar goed werkt. Design is de eerste week leuk, de rest 'moet' je 1 Š 2 jaar mee werken.

[Reactie gewijzigd door HubD1 op 27 oktober 2012 11:09]

lijkt op de eerste nexus telefoon maar dan uitgerekt.
Ik vindt het wel jammer dat Asus de 10 inch Nexus 7 niet mocht/kon maken...toen ik die zag had ik wel het idee van een degelijk product. En ook al wordt een quad-core nog steeds niet optimaal gebruikt op mobile devices.. het was wel mooi geweest voor een Nexus.
Liever een Cortex A15 met nieuwe Mali GPU dan een stuk onzuinigere quadcore.
Dat is wel waar ;)
Ben daarom wel erg benieuwd naar de benchmarks.
ik ben het met gizmofreak7 eens. Samsung maakt af en toe leuke producten. Maar veel van die producten worden in de loop van tijd trager wat de gebruikservaring zeker niet ten goede komt.

Zag het zelfs op de tv tijdens TVOH waarin de galaxytab gepromoot moet worden. Tijdens het gebruik door de artiesten reageerden die dingen erg traag.

Had ook liever gezien dat Asus de tablet had gemaakt. Kijk naar de asus tf300 en tf700: prachtig en erg goed.(wel jammer dat die dan weer kampen met spontane glas-scheuren)

we zullen moeten afwachten.
Ik vindt het wel jammer dat Asus de 10 inch Nexus 7 niet mocht/kon maken...toen ik die zag had ik wel het idee van een degelijk product. En ook al wordt een quad-core nog steeds niet optimaal gebruikt op mobile devices.. het was wel mooi geweest voor een Nexus.
Ik vindt het wel jammer dat Asus de 10 inch Nexus 7 niet mocht/kon maken...toen ik die zag had ik wel het idee van een degelijk product. En ook al wordt een quad-core nog steeds niet optimaal gebruikt op mobile devices.. het was wel mooi geweest voor een Nexus.
De enige reden dat ik deze zou kopen is omwille van de stock android en dat je updates onmiddelijk krijgt. Anders zou ik toch ook opteren voor een mooier model.

Maar hier zal waarschijnlijk wel maar een nexus 4 worden, ergens volgend jaar.
De nekslag voor de iPad ziet er zo uit. Misschien is het maar beter zo.
Ik hoop het want volgens mij levert ASML geen machines aan Apple, dus dat zou niet alleen goed voor de concurrentie zijn maar ook heel goed voor Nederland!
Nee, Apple heeft zelf geen fab, die laten momenteel alles produceren bij: Jawel, Samsung.
Nee bij foxconn, er itten weliswaar deels samsung lcds in maar die komen ook van lg en sharp
Het ging hier over de procs, die worden door Samsung gefabriceerd, foxconn assembleert en maakt niks zelf
Nekslag voor de iPad? Dat lijkt me een beetje overdreven, kan me niet voorstellen dat iedereen zijn iPad aan de kant schuift voor een Android Tablet met dezelfde Specs.

Oke de CPU is sneller en er zit wat meer geheugen in maar dat voordeel vreet Android weer op tov iOS.

Het scherm en de rest van de specs zijn sinds de iPad3 al beschikbaar op de iPad.
of IOS daadwerkelijk beter is of Android, dat is iets wat persoonlijk is. En het scherm bevat heeft een nog veel hogere PPI dan de "new iPad".

[Reactie gewijzigd door volar op 26 oktober 2012 23:19]

ooh wat je beter vind is idd persoonlijk, ik doelde meer op het gebruik van resources, dat is bij android allemaal een stuk minder geoptimaliseerd.
Android heeft sinds 4.0 ENORM veel vooruitgang gemaakt op gebied van performance en leunt zeer zeer dicht bij IOS aan. Het verschil is zeker nu, met Jelly Bean (4.1) verwaarloosbaar
Nekslag voor de iPad? Dat lijkt me een beetje overdreven, kan me niet voorstellen dat iedereen zijn iPad aan de kant schuift voor een Android Tablet met dezelfde Specs.

Oke de CPU is sneller en er zit wat meer geheugen in maar dat voordeel vreet Android weer op tov iOS.

Het scherm en de rest van de specs zijn sinds de iPad3 al beschikbaar op de iPad.
PPI is echt hoger dan van de Ipad 3, de lat word gewoon hoger gelegd door samsung
We zien momenteel dat Apple zijn voorsprong nu ook op tablet gebied aan het verliezen is, op telefoon gebied is dat al het geval.
Ook het ecosysteem van android in de playstore begint volwassen te worden
Als ik aandelen Apple had , had ik ze nu verkocht , het is klaar met Apple , ondanks de miljarden die ze hebben.
Er is geen innovatie meer en qua hardware worden ze nu links en rechts voorbij gestreefd , leuk dat een GPU in een Apple device in offscreen benchmarks sneller is naar dat is volledig irrelevant, waar het om gaat is wat er op het scherm gebeurt en aangezien de interfaces als max 60FPS hebben is het irrelevant omdat het on screen renderen snel zat op high end android devices.
Apple zit nu op de max , het gaat vanaf nu slechter worden ,ondanks de rechtszaken en andere ongein , het is klaar!, ik verwacht ook dat Microsoft hoge ogen gaat gooien met win 8 .
Ik heb win 8 draaien en ik was eerst zeer sceptisch maar het werk als een trein , het startmenu heb je echt niet nodig !
Ik verwacht hele mooie cijfers voor MS op de tablet markt!
Als de ontwerpen en het exterieur van de hardware en het ecosysteem in orde zijn dan heeft Apple een probleem want MS kan nog een hele mooie extra koppeling maken ( bedrijfsleven , office , name it ,name it )
Nou als dit de nekslag voor de iPad moet zijn, dan ziet het er wel heel beroerd uit. Op dit moment heeft de iPad weinig te duchten van enige concurrentie. De echte concurrentie zal uit de hoek van Microsoft komen.
Leuk apparaat deze Nexus maar je zal allereerst niet met zo' n foeilelijk design moeten komen.
99% van de mensen kijken hoe naar het werkt en of het soepelt draait, er veel Apps beschikbaar zijn en of het er een beetje mooi uitziet.
De mooie specs zal hem geen groot marktaandeel bezorgen.
Als ik deze afbeeldingen zie dan ben ik blij dat ik toch voor een Microsoft Surface heb gekozen als vervanger van mijn iPad. Misschien kwa cpu niet zo high-end als deze tablet, maar vormgeving en gebruikservaring lijken me toch een stuk beter. Die achterkant op de tweede foto oogt echt heel goedkoop.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 26 oktober 2012 21:06]

https://www.youtube.com/watch?v=iSl0dMbUEKY


wel een hele verbetering dan de 7inch nexus 7
camera voor en achter
2Gb ram lekker veel

oplaad punt ziet er raar uit zal vast via docking station zijn.


zit nog te twijfelen welke ik zou nemen de 7 inch of 10 inch.