Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 332, views: 63.494 •

Microsoft brengt vrijdag Windows 8 en Windows RT uit in Nederland en België. De nieuwe versie van 's werelds meestgebruikte besturingssysteem brengt onder meer een interface gericht op touchscreen en geldt als de grootste vernieuwing voor Windows in 17 jaar.

Gebruikers die een upgrade willen uitvoeren, zijn drie tientjes kwijt voor de downloadbare versie, terwijl de versie in een doosje als upgrade 60 euro kost. Daarmee is Windows 8 voor upgraders fors goedkoper dan Windows 7, toen dat uitkwam in 2009.

Ook komt er deze week veel nieuwe hardware uit dat gelijk wordt geleverd met Windows 8 of Windows RT. Daaronder zijn naast desktops en traditionelere laptops ook veel laptops met touchscreen, laptops met afneembaar tabletscherm, convertibles en tablets. Daaronder is ook Microsofts eigen tablet Surface.

De nieuwe versie van Windows komt uit in enkele varianten, waaronder een Pro-versie en een Enterprise-versie. Alle versies van Windows 8 werken op x86-architectuur. Voor arm-hardware, vooral tablets, is er Windows RT. Dat heeft dezelfde interface en functionaliteit, maar kan geen huidige Windows-programma's draaien; gebruikers kunnen daarvoor alleen programma's downloaden uit de Windows Store.

In Windows 8 en Windows RT zijn de taakbalk, startknop en vensters verruild voor een horizontale lijst met 'live tiles', zoals al enkele jaren gebruikt wordt in Windows Phone en fullscreen applicaties. In Windows 8 worden 'traditionele' apps gedraaid in een desktop-omgeving zonder startknop. Deze desktop-omgeving en de interface die Microsoft voorheen Metro noemde draaien naast elkaar.

De release van Windows 8 is voorafgegaan door enkele publieke testversies, zoals de consumer preview in februari. De definitieve versie was in augustus klaar, de zogenoemde release to manufacturing-versie.

Windows 8

Reacties (332)

Reactiefilter:-13320318+1200+218+30
1 2 3 ... 8
Ik draai al een tijdje Windows 8 :) (Yay voor studentenlicentie ;))
Ik draai de proef versie al een tijdje, heeft iemand enig idee wanneer deze niet meer gebruikt mag worden?
De Consumer Preview mag je gebruiken tot 15 januari 2013.
Kan dom klinken en vrij google-lui maar kan je na die datum effectief niet meer inloggen etc? Dus je moet alles ge-back-upped hebben voor die datum? + bestaan er al methodes om deze beperking te omzeilen? (:

Eigenlijk vraag ik dit eerder informatief en niet voor mezelf hoor want ik werk of probeer toch al een tijdje te werken met windows 8 maar m'n productiviteit is nog nooit zo laag geweest op een windoos OS. Ik voel me echt dom gehouden als pro gebruiker, dus een deser dagen gaat er een windows 7 of windows server op m'n bakje.

Hetzelfde OS op een Surface PRO is dan WEL weer iets waar ik naar uitkijk.
De beperking omzeilen is erg simpel. Loop naar de winkel en KOOP het gewoon. De prijs is nu niet echt heel hoog.
@RagEnigma : Het gaat zelfs nóg simpeler; download de "downgrade" tool en herstel je Windows 7 installatie.
Dat is inderdaad google lui:

* The desktop background will turn black and your current wallpaper is removed. While you can still change it back, it will be removed again in regular intervals.
* A permanent notification is displayed on the desktop stating that the copy of the operating system is not genuine
* The PC will shut down every hour automatically so that you may lose unsaved work in the process.

Gelijkaardig dus met windows 7
Dat laatste punt heb ik echter nooit last van gehad op mijn niet geactiveerde windows 7 installaties.
Hij heeft waarschijnlijk een msdn account via zijn school.
Dat is vrij standaard bij ict opleidingen tegenwoordig denk ik.

En via msdn is W8 al een tijdje te downloaden.
Ikzelf draai de rtm versie ook op een van mijn pc's sinds augustus (ik heb een msdn account via mijn werk).
MSDN of Dreamspark, het kan allebei.
Klopt. Ik doe ook een ICT opleiding en heb sinds het begin van het schooljaar (september) toegang tot Dreamspark. Ideaal. Maar ik heb de licenties ook nodig, i.v.m. virtual machines beheren. Kan niet zonder licenties, en piraten is nou ook weer zo onhandig.
Of 50¤ vandaag bij alternate voor de liefhebber :)
http://www.alternate.nl/h...A%3ATTMD5%3A%3A1351230075

[Reactie gewijzigd door Cloud op 26 oktober 2012 15:37]

Je kan hem ook via Microsoft aanschaffen voor ¤ 29,99 euro ipv ¤ 59,99:

http://windows.microsoft...._MSCOM_Prog_FPP_Null_Null
"Je kunt Windows 8 Pro ook laten opsturen voor ¤ 59.99. "
Scheelt toch echt 10 euro hoor... Downloaden is inderdaad wel ¤29,99, zoals ook in het artikel staat.
Ik draai nog Windows 7 Pro op mijn PC, maar de nieuwe Windows lijkt me in eerste instantie nogal een omslag in de werkwijze. Toch is deze prijs flink aantrekkelijk om 'gewoon' te kopen. Dit soort bedragen zijn de moeite waard. Veel twijfelaars zullen toch over de streep gaan zo lijkt me.
¤59,99 is de fysieke upgrade (doosje cd) t.o.v. digitale upgrade ¤29,99 (geen cd)
Netjes. Maar bij deze versie is een geldige Vista/Win7 licentie vereist. Nu is dat op zich geen probleem, maar ik wil een installatieversie bij de hand hebben die ik in één keer kan installeren. Ik heb geen zin om éérst een oudere windows versie te installeren en daarna iedere keer te moeten upgraden.

Iemand enig idee of deze 'upgrade' versie als 'standalone' geinstalleerd kan worden? En zo niet; waar is dan de volledige versie te verkrijgen? Is dat de fysieke versie zoals deze bij Alternate ligt?

Ook verschilt de info met betrekking tot licenties. De "upgrade" versie heeft 5 upgrade licenties. Dat zou dus willen zeggen dat ik 5 installaties kan uitvoeren op mijn eigen PC en/of andere computers binnen mijn huishouden. Maar als ik kijk bij de details voor de hardcopy van Win8 Pro, zie ik bijvoorbeeld bij Mycom staan dat er maar 1 user license bij zit; http://www.mycom.nl/Produ...-Windows-8-Pro-NL/1366096. Klopt dit? Geeft 1 'User License" nog steeds recht op installatie op een vijftal PC's?

Bij Alternate is info over hoeveelheid licenties/installaties sowieso niet te vinden.
Volgens mij kan je niet meer zoals je bij windows 7 kon, een upgrade versie als Full install installeren, deze "bug" hebben ze namelijk verwijderd. Er werd hier ook best wel veel over gesproken op het forum.

Dus als je dit wil dan zal je echt de volledige versie moeten aanschaven (alternate heeft systembuilders versies die kunnen dat wel).
Link voor de volledige versie:
http://www.alternate.nl/h...1035081/?tk=9&lk=2142

Link voor de 'fysieke' upgrade versie:
http://www.alternate.nl/h...1038301/?tk=9&lk=2142

En ik heb net die fysieke upgrade versie besteld. Heb nog wel ergens een oude xp licentie liggen, maar ik mag hopen dat ik deze fysieke upgarde ook gewoon standalone kan installeren... Maar dat zal waarschijnlijk niet lukken.
Hoppa,

150 eurootjes......Voor die prijs ga ik het zeker niet op mijn Mac installeren. Zelfs niet als virtuele machine :)
Nee, maar wel een mac van 2000 euro aanschaffen :+

edit: Waarom staat er geen kader om me tekst?

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 26 oktober 2012 13:22]

Je linkt naar Windows 8 Pro versie van 150 euro, terwijl Windows 8 Home maar 100 euro kost. Het zijn uiteraard OEM-veries maar dan full.
De upgradeversie heeft een reeds geinstalleerde XP.Vista of 7 nodig, dus niet standalone.(het verschil zit in het woordje upgrade. ;))
W8 wordt "over"je oude OS gezet..
Alleen bij 7 wordt alles 1 op1 overgezet.
Bij XP en Vista moet je de programmas opnieuw instaleren en komen je data in een map windows old, waar je ze zelf uit moet halen.
Je mag maximaal 5 licenties aanschaffen , op jouw account,, á 29,95.
1 licentie geldt voor 1 apparaat IMHO, mij is niets bekend dat je 7 bv met 1 lic\entie op 5 pc`s mag zetten, het is dus nog steeds maar 1 installatie per licentie.


Een standalone wordt minimaal een OEM versie.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 26 oktober 2012 08:52]

jij hebt dus duidelijk nog nooit een XP geupgrade naar W7 :)

dan is nl. het eerste wat je te lezen krijgt is dat je je XP kwijt bent en je feitelijk een clean install uitvoert. Alleen wat destijds niet goed ging is de controle van de oude licentie (tenminste, bij de twee upgrades die ik heb uitgevoerd)
Maar hoe zit het dan als je met deze "upgrade versie" na een tijd een mega virus hebt, en je wilt formatten? Kun je dan gewoon een clean install doen of ben je genoodzaakt nog een "volledige versie" aan te schaffen" ? Wat uiteindelijk weer meer geld kost??

Ik ben iig meer van het volledige zonder beperking, dus ik schaf sowieso de volledige dvd versie aan.
Je kan eigenlijk direct vanuit Windows 8 een volledige clean install uitvoeren van wat ik vannacht in de configuratieschermen zag. Heb er nog niet heel veel mee kunnen spelen dus ik kan het mishebben.

Ook kan je met de "upgrade versie" gewoon een .ISO bestand downloaden of een USB-stick formatteren en gebruiken. :) Had in een half uurtje geupgrade van 7 naar 8 middels deze versie afgelopen nacht.
Waar zie je dat één upgrade vijf keer geïnstalleerd mag worden? Ik krijg namelijk alleen maar gevonden dat je maximaal vijf upgrades mag kopen: Offers limited to five upgrade licenses per customer.

Maar het kan heel goed zijn dat ik de tekst verkeerd interpreteer.
Ik heb gisteravond om 11 uur een Windows 8 Pro Upgrade gedaan via de Upgrade Assistent op een niet geactiveerde Windows 7 Professional installatie.

En na de installatie is Windows 8 Pro gewoon geactiveerd en had er dus geen problemen mee.

Ik vraag me toch wel af of dat een fout is, of dat het zo bedoeld is.
Zelfde hier. Nieuwe pc waar alleen de Win8 release preview op heeft gestaan gisteren de Upgrade Assistent gedraait en nu een geactiveerde Windows 8 Pro.

Ben benieuwd of het zo blijft of niet.
Ik vraag me toch af of dat geen problemen gaat opleveren, er word namenlijk overal overduidelijk gezegt dat je een geldige W7 licentie nodig hebt. Zouden ze niet bijvoorbeeld tijdens het updaten gaan checken en dan er achter komen dat je W7 niet legaal was en het de-activeren?
Het is zo bedoeld; tot 15 januari 2013 wordt er niet op de Windows activatie gelet door Microsoft. Dit is om de Consumer en Developer Previews niet in de weg te zitten en zoveel mogelijk mensen met 8 kennis te laten maken.

Na 15 januari gaat het slot er weer op en zal Windows Activation je lastig vallen.

Misschien is het (na 15 januari?) wel vergelijkbaar met het uitstellen van de activatie op Vista en Windows 7. Je kon de activatie-periode maximaal vier maanden uit stellen door deze Windows-versies namelijk drie keer te 'rearmen'. Op deze laatste alinea moet je me echter niet vastpinnen, its just a guess :9
Goeie tip!. Dit is een van de steeds terugkerende vragen. Aangezien m.i. veel gebruikers de downloadversie zullen kiezen, is het fijn om te weten dat je dus ook met de downloadversie een clean install kan doen. Het stappenplan is dan als volgt.
How to do a clean install:
Step 1: Use the Upgrade Assistant to qualify the PC and pay the $40 (US)
Step 2: When the "Install Windows 8" message appears, select "Install by creating media" to create a bootable USB flash drive or an .iso (a disk image) file.
Step 3: Wait for the Assistant to download the Windows 8 Pro installation package and create the bootable media or .iso file. The flash drive must be have 3GB or more of free space available.
Step 4: Burn the .iso file, if that's the path you chose, to a blank DVD.
Step 5: Use that USB drive or DVD to boot the PC.
Step 6: When you get to the screen in Setup that asks, "Which type of installation do you want?' choose "Custom."
Step 7: Select a disk partition for the OS in the next screen. At this point, you can create a new partition if there's enough space available, or reformat the drive.
Step 8: Continue with the installation of Windows 8 Pro.

You will likely have to do a phone activation after installation is complete.
1. Press Windows key + X then click Run, then type: slui.exe 4
2. Next press the 'ENTER' key
3. Select your 'Country' from the list.
4. Choose the 'Phone Activation' option.
5. Stay on the phone (do not select/press any options) and wait for a person to help you with activation.
6. Explain your problem clearly to the support person.
Tja, maar wat is je probleem dan bij puntje 6 van de activatie?

En waarom moet het op een andere partitie? Dat is omslachtig en niet efficiënt (gezien er ook gewoon gegevens op de C staan en je dus niet ongestoord de ene schijf kan formateren mocht dat nodig zijn.
Tja, maar wat is je probleem dan bij puntje 6 van de activatie?
Je legt gewoon uit dat je de voorkeur gaf aan een clean instal, mogelijk moet je in dat geval wel aantonen dat je naast de windows 8 licentie ook een windows 7 licentie hebt
En waarom moet het op een andere partitie?
Het hoeft niet op een andere partitie, dat is gewoon de keuze die je krijgt zodra je voor een custom intallation kiest.
Dat is omslachtig en niet efficiënt (gezien er ook gewoon gegevens op de C staan en je dus niet ongestoord de ene schijf kan formateren mocht dat nodig zijn.
Je kunt het moeilijk een clean install noemen als je gegevens op je primaire schijf laat staan :+
Al jaren hetzelfde gezeur bij Microsoft. Nergens staat duidelijk vermeld wat je nu wel en niet mag. FPP's, OA licenties, Business editions, Student, Home, Pro, Plus en noem maar op.
Wordt daar altijd heel verdrietig van als er weer een nieuw Microsoft product uitkomt (office zelfde gedoe).
Voor mezelf vind ik het niet zo belangrijk maar als ik het bij een klant installeer wil ik altijd wel weten of dat ik nu wel of geen oude versie nodig heb en op hoeveel PC's ik het mag installeren.
Toevallig iemand van Microsoft Nederland hier die daar eens wat actie en verbeter puntjes voor zou willen openen?
Volgensmij hoefde je alleen maar de code in te voeren van de oude versie bij een upgrade, dus je kunt gewoon een clean upgrade installeren..
Ik weet niet precies hoe het zit met de windows 8, wel had ik een windows 7 "upgrade" die vooralsnog een volle installatie heeft kunnen voltooien. Dit heb ik al tweemaal gedaan en kreeg er geen enkel problemen mee, Misschien werkt dit ook voor windows 7. Ik zou het alleen niet snel durven te zeggen

P.s; Ik heb vandaag windows 8 gekocht en ben het is allemaal erg wennen. Hopelijk word het wel meer uitgebreid want zoals het nu is word ik er niet helemaal tevreden mee. Ik heb niet echt veel research naar gedaan en ook heb ik weinig kennis in het techniek als het aan komt op OS/Software's. Toch ben ik van mening dat het niets meer is dan "windows7 met nieuwe uil" Af en toe wanneer ik iets zoek is het ook echt zoeken dat is niet duidelijk waar het precies staat. Ik heb hem geïnstalleerd op een notebook zonder touchscreen. De store is erg leeg en weinig boeiende dingen. Gelukkig kan je wel gewoon normale programma's installeren. Bij sommige App's waarvan je ook naar de website kan gaan, bijv. telegraaf dan krijg je constant wanneer je een artikel wilt openen een reclame pagina waar je verder moet drukken. Dit is al meteen demotiverend om app's toe te voegen aan je metro Start. Toch mis ik wel de oud-vertrouwde start menu. omdat wanneer je bijv bezig bent met iets waar je een oog op wilt houden, en je nu iets moet zoeken in de start, je gehele beeld overspringt naar Metro Start waardoor je geen zicht meer hebt op dat moment op je Desktop wat mij betreft redelijk irritant kan zijn. Omdat ik windows 8 nu draaiend heb op mijn laptop en waarschijnlijk mijn driver's nog niet helemaal geupdate zijn voor W8 heb ik hier en daar bugs met de fn code's wat erg jammer is! Toch blijf ik er lekker op draaien want veranderingen in het leven is goed. Ben er dus daarom ook blij mee dat ik het een kans gegeven heb. Toch hoop ik dat ik in de toekomst meer tevreden zal zijn dan nu.
Daarvoor heb je wel een creditkaart nodig, of een Paypal account! :(

Gelukkig heb ik besteld bij Bol.com en komt die hopelijk vandaag! :?
helaas kom ik daar nu pas achter en heb ik nu pas geld overgemaakt hahaha. Ik hoop dat ie dan snel aankomt........ Komt goed.
Heb ik vannacht nog gedaan, buiten het feit dat ik eerst nog incompatibele programma's moest deïnstalleren waarvoor ik een extra 2x moest herstarten is alle vlot verlopen. Gewoon over mijn Win7 geïnstalleerd, alle instellingen etc behouden. Voor 30 flappen valt erg goed mee :)
Bedankt voor de tip. Heb Windows 8 er nu op staan :+
AU, die website doet pijn aan mijn ogen. Dat geel en blauw vloekt een beetje. Ik vind de kleuren in Windows 8 zoizo niet mooi.

[Reactie gewijzigd door cornedor op 26 oktober 2012 11:21]

De kleuren zijn naar je smaak aan te passen bij het installeren van Windows 8. Leuke optie.

Na vele negatieve reacties hebben gehoord van mensen die windows 8 nog nooit gebruikt hebben, vond ik het tijd om het zelf te gaan proberen. En moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast ben.

Helaas hou ik ook van een online spelletje hier en daar (lees: cod4), en heeft punkbuster zijn bestanden nog niet aangepast voor windows 8 (lees: je wordt gekicked uit elke server). Dus heb ik windows 7 er nog naast staan. Misschien is dit relevant voor iemand 'just like me'
kwam ik vandaag achter met battlefield 3. Maar ach. Compatibiliteit is wel stukken beter dan 5 jaar geleden met Vista. Nou is dat niet verrassend omdat 7 en 8 beiden op de zelfde basis draaien als Vista (NT6)
Vandaag gekocht voor 15 eurotjes omdat ik net een nieuwe laptop heb. Kon ik niet laten liggen.
Is dit nu de upgrade versie of de volledige versie? Want in de advertentie staat namelijk:

Microsoft Windows 8 Pro 32/64 Bit met een plaatje van het dvd-hoesje.

en daaronder staat:

Windows 8 Pro 32/64 Bit Upgrade, Nederlands

Kan iemand dit verifieren?

Edit - Zie mijn bovenstaande reactie:

[Reactie gewijzigd door Qon op 26 oktober 2012 08:42]

Dit is de upgrade versie, net zoals die online bij Microsoft zelf verkrijgbaar is. Het enige verschil is dat je hem op DVD plus doosje krijgt en dat je online door allerlei hoepels heen moet springen om 'm überhaupt geinstalleerd kunt krijgen en iets goedkoper is vanwege de digitale distributie.

Zie ook: mindcrash in 'nieuws: Microsoft brengt Windows 8 en Windows RT uit'

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 26 oktober 2012 08:37]

De vraag die ik nu heb, ik heb win7 (legaal gekocht). Maar ik heb een hekel aan updates. Kan je deze "update" versie ook clean installeren?
Dat gaat niet lukken.
Als je deze aanschaft, en je moet een keer een reinstall doen, dan moet je eerst een legale Windows Vista/7 installeren, en dan weer upgraden.
Dus geen clean install.
Kun je niet gewoon je serial van W7 opgeven?
Als je HD kapot is, moet je toch een install kunnen doen op een nieuwe HD, zonder weer eerst win7 te moeten gaan installeren? Lijkt me wel heel omslachtig.
Zou het niet zijn zoals bij Windows 7?
Je installeert eerst windows 8 Trail en "upgrade" deze dan naar een volwaardige versie.
In Windows 8 zat toch een optie om Windows helemaal clean te installeren in het Modern UI-configuratiescherm? Of heb ik verkeerd gekeken?
Tijdens de installatie kun je de harddisk wipen*. Als je dit vooraf doet zal de installatie weigeren wegens het ontbreken van een oudere windows versie.

[Reactie gewijzigd door Ergomane op 26 oktober 2012 09:25]

Kijk dat is nou precies de info die ik zocht! +1!

Lees nog niets over compatibiliteits problemen (gelukkig).

Of moet ik het zo zien dat alle win7 (apps) programma's in een eigen shell/sandbox draaien?

edit, hieronder staat het antwoord! bij Davey400

[Reactie gewijzigd door Nightjar op 26 oktober 2012 11:10]

Dus als ik w8 opnieuw wil installeren dan moet ik eerst win7 instaleren (bv na een crash)?
Ja, dus in plaats van 1x windows installeren, moet je het nu 2x doen. Handig toch? 8)7
Zeker als je ook nog win7 update hebt welke je dus eigenlijk ook moet updaten...
Waarbij je dus eigenlijk 3x windows moet installeren.

Ik denk dat ik hem toch bestel en dan eens uit probeer of ik het toch voor elkaar kan krijgen.
En vanwaar update je die windows 7 dan? Je kan W8 upgrade ook gebruiken voor windows XP of Vista.
Nou, voor zover ik begreep en las niet, je moet wel beschikken over een geldige code van windows 7/xp/vista
Of... je installeert je Windows 8 zo clean mogelijk (wel met alle drivers), zet al je variabele data (bureaublad, documenten, favorieten, swapfiles e.d.) op een andere partitie, activeert 'em en maakt een image.
Een image terugzetten is een kwestie van minuten. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je documenten enzo daarmee foetsie zijn, alleen maar misschien een paar programmaatjes herinstalleren. Kan geen probleem zijn als tweaker... toch?
Goeie Tip, heb um net besteld bij Alternate. _/-\o_
wel goedkoper dan verwacht
Zijn er problemen te verwachten qua compatibiliteit met oudere hardware?
Zo niet, wil ik het wel proberen!
Wat ik gemerkt heb na een paar maanden Windows 8 alweer te draaien. Is al het op Windows 7 werkt, het ook prima draait onder Windows 8.
Belangrijk om te weten is dat deze compatibiliteit ook voor vrijwel alle device drivers geldt. Het drivermodel is in grote lijnen gelijk gebleven aan dat van Windows Vista en 7.
Hierdoor zul je, als je geen problemen met je devices hebt op Vista of 7 deze ook niet krijgen op W8. (uiteraard mits je hetzelfde platform (x86/x64) blijft gebruiken.)
Belangrijk om te weten is dat deze compatibiliteit ook voor vrijwel alle device drivers geldt.
Behalve dan blijkbaar Pinnacle PCTV drivers met een Pinnacle PCTV 73e NanoStick, die doet het echt voor geen meter onder Windows 8.

Windows 8 bevat ook geen Windows Media Center meer. Weet niet of WMC blijft staan als je upgrade van Windows 7, zo nee dan kan dat ook nog een onaangename verrassing zijn.

Verder werkt Windows 8 beroerd op een Netbook omdat het minimaal 1024x768 nodig heeft een een Netbook maar 1024x600 heeft. Geen enkele "Metro" applicatie doet het daardoor (wel desktop maar daarvoor kun je net zo goed bij Windows 7 blijven).

De GMA 3105 chip van een N450 Atom netbook kan in een geschaalde 1024x768 mode werken op het 1024x600 scherm, echter de driver in Windows 8 ondersteund dat niet. Als je dit feature in het register inschakeld krijg je een zwart beeld en omdat Microsoft ook het safe mode opstart scherm heeft verwijderd kom je daar niet meer uit. Als je eerst de Windows 7 driver van Intel geïnstalleerd hebt werkt het wel.

Daarnaast had ik op mijn Asus Netbook nogal wat issues met de hotkey services, de Super Hybrid Engine en zo. De laatste versies voor de Asus Eee PC1005PE doen het gewoon niet op Windows 8. Gelukkig zijn kun je ook de nieuwere versies van nieuwe Eee PC's (volgens mij had ik de Eee PC1025 versie opgehaald) installeren op die oudere Eee PC's waardoor het uitendelijk toch weer werkend te krijgen is.

Omdat Windows 8 officieel geen Netbooks ondersteund (vanwege de schermgrootte) zijn er dus ook geen officiele Windows 8 drivers voor dat soort PC's.

Overigens qua snelheid doet Windows 8 het uitstekend op een Netbook, beter dan Windows 7 starter maar het is dus zeer zeker geen "out of the box gebruikerservaring" om maar eens een marketing kreet te gebruiken...
Windows 8 Media Center Pack is voor enige tijd gratis verkrijgbaar via http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/feature-packs
De uitlevering van de (gratis) activatiecodes voor de MCP loopt niet.
Procedure is (te?) simpel. Je hoeft slechts een geldig emailadres in te vullen via bovenstaande link. Dat deed ik 10 uur geleden en later nog eens. Heb echter nog steeds geen code ontvangen.
De speciale helpdesk die de upgrade actie begeleidt bleek (ook na 2 keer overleg met de manager) úberhaupt niet te weten dat er een procedure was om deze code na de 8 Pro upgrade gratis aan te vragen. "We gaan daar ook niet over".
Ik werd verwezen naar helpdesk van de Store. Ook daar konden ze geen record vinden van m'n aanvraag. Na overleg met de manager was hun verhaal dat de site down was. Nee het administratieve systeem was down. Nee niet helemaal down. Er is vertraging bij de verwerking. Kortom aan het eind van de middag zou ik alsnog een code moeten ontvangen. Klonk weinig geloofwaardig. Wie heeft andere of vergelijkbare ervaring?
Ja dat probleem ken ik, Ik heb gisteravond zo'n code aangevraagd, Maar krijg dus geen reactie van Microsoft of ik de code krijg ja of nee,
Net maar weer geprobeerd, Maar geen flauw idee of het gelukt is,
Hier. Ze wijzen van het kastje naar de muur.
Lokken met graties, niet geven, en het was niemands fout.
Die pinnacle troep werkte nooit goed onder windows. Vroeger toen ik nog TV keek had ik een pinnacle pci kaart en dat ding gaf altijd bsod's op windows xp. Ik ben normaal niet iemand die windows verdedigd (ik gebruik alleen nog maar Linux en Apple tegenwoordig), maar als pinnacle drivers niet werken onder windows 8 ligt dat naar mijn mening toch echt aan pinnacle.
Dat probleem met pinneacle is niet voorbehouden aan windows 8. De software die ze meeleveren is standaard een ramp. De driver doet het ogenschijnlijk wel, maar verschillende software hebben er moeite mee om de hardware aan te spreken, en volgens diverse fora is dat omdat pinneacle niet bepaald meewerkt om alle details vrij te geven.

Wat betreft resolutie is in een vrij vroeg stadium aangegeven wat het minimum zal zijn. An sich niet zo heel vreemd als je ziet wat de concurrentie al een tijd als ondergrens aanhoud. Als je kijkt qua prijs dan lopen ze qua scherm-specs achter. De apples en samsungs zitten al een stuk hoger.
Wat betreft resolutie is in een vrij vroeg stadium aangegeven wat het minimum zal zijn. An sich niet zo heel vreemd als je ziet wat de concurrentie al een tijd als ondergrens aanhoud.
Maar vlak voor het "iPad" tijdperk begon zijn er verschikkelijk veel Netbooks verkocht en juist die apparaten hebben groot voordeel bij Windows 8 door dat het nieuwe "Modern UI" interface veel minder belastend is met de rechte hoeken zonder transparante "glass" effecten en spiegeling. Ook het touchpad van een Eee PC kan zelfs al overweg met de guestures van Windows 8. Dus eigenlijk gewoon zonde dat ze dit hebben laten liggen.

Ik denk zelfs dat een oude PC die niet geschikt was voor Windows Vista en 7 nu mogelijk wel Windows 8 kan draaien. Het is alleen de categorie kleine gemakkelijk mee te nemen PC's met zeer lange batterijduur die nu buiten de boot vallen. Dat is jammer en voor mijn gevoel was dat ook onnodig.

@[Yellow] Hij laat in 1024x600 de tegeltjes ook gewoon zien, alleen op die resolutie werkt geen enkele app. De desktop applicaties doen het natuurlijk wel, alleen de Modern UI applicaties niet.

[Reactie gewijzigd door pe1dnn op 26 oktober 2012 13:42]

Mwah
Kans voor Linux om die markt terug te pakken en nu met fatsoendelijke distro's?
Als jij met een interface bedoeld voor touchscreens op de desktop denkt dat het einde van MS in zicht is en linux grof marktaandeel kan pakken ben je niet helemaal lekker.

MS verkoopt, mensen slikken het toch wel. Linux is te verknipt en verstrooid. Machtig os hoor, maar al die distro's maken het er voor Miep en Hans niet beter op. Die mooie tegeltjes die iedereen gebruikt willen ze hebben, want het is nieuw.
Metro zou juist uitstekend geschikt moeten zijn voor variabele schermformaten. Je laat gewoon een paar tegeltjes op een andere plek zien.
Voor de App ontwikkelaar is het natuurlijk wel makkelijk als er enige beperking in de schermformaten zit :)
Ik ga de upgrade wel doen voor de oude laptop die nog Vista draait. Maar op de netbook ga ik echt niet upgraden.die blijft gewoon Ubuntu draaien ook als dat probleem met de resolutie er niet was geweest. In het algemeeen zal het voor Linux en Ubuntu weinig uitmaken: het netbook tijdperk is toch al voorbij.
Ik heb een 1101HA met een1366x768 resolutie. Ik zal het eerdaags eens proberen.
De enige grote uitzondering daarop is naar mijn weten de printers, omdat het printer drivermodel volledig nieuw zou zijn in Windows 8.
Ik neem echter aan dat MS er alles aan gedaan heeft dit keer (d.w.z. geleerd heeft van Vista) om ook oudere printers zoveel mogelijk te ondersteunen, bijvoorbeeld door een compatibiliteitslaag ala WoW maar dan voor printerdrivers.
De upgrade-advisor, die je door het aankoop/download-proces leidt, maakt eerst een rapport mbt compatibiliteit zodat je kan zien wat wel en niet werkt en welke progjes je opnieuw moet installeren.
Zoals Kickasz zegt, werkt het op 7 dan werkt het op 8.
De Upgrade assistant zal je daarover proberen te informeren.

Er zijn soms wel driver issues. Zo werkt de Wacom Bamboo maar zo-zo met de bestaande win7 drivers.
Vraag is: worden de computers en massa geupgraded of niet? Is de Metro-interface uit te schakelen?
Dat weten we pas over een half jaar... Maar de "algemene verwachtingen" zijn dat het mee gaat vallen (of vanuit MS gezien: tegen gaat vallen).
En nee, de Modern-interface (voormalig Metro) is niet uit te schakelen.
Je kan Start8 installeren en daarmee het klassieke startmenu weer gebruiken.
Of StartMenuX. Dat toont het menu in de ècht klassieke weergave en is nog gratis ook.
http://www.startmenux.com/nl/index.html

Werkt ook onder Windows 7, Vista en XP trouwens.
(Ik gebruik onder Windows 7 al jaren de voorganger StartMenu7 want die standaard menu's onder Vista en Windows 7 zijn al een ramp op zich).
helaas is start8 betaalde software, en ik ben geen fan van de manier waarop stardock je nieuwe versies verplicht te kopen door de oude versies uit te schakelen.
Ik ben heilig van mening dat mensen eerst een half jaar moeten proberen met dit nieuwe startscherm. Ik ben er nu aan gewend en wil niet meer terug naar windows 7.

Het werkt zelfs productiever als je weet hoe je er mee om moet gaan.

Verder wel een super aanbieding van MS, zo goedkoop is Windows volgensmij nog nooit geweest!
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe mensen produktiever beweren te zijn in Windows 8. Maak dat eens concreet?

Iedere Windows versie, en misschien wel ieder OS, is in feite een app launcher met toeters en bellen. De produktiviteit vind in de app plaats, niet daarbuiten. Nu kan het zeker zo zijn dat je apps sneller kunt vinden, of even snel kunt spieken hoe het weer buiten is zonder een app te openen, maar de kern van produktiviteit zit in de app zelf, niet hoe je daar naartoe gaat.
Het vinden van Apps behoort zeker tot productiviteit, en met W8 gaat dat een stuk sneller. Daarnaast is het OS sneller, en voorzien van handige tweakes die de productiviteit bevorderen, zo gebruik ik zelfs de snapfeature op mn desktop als alternatief voor een half-scherm-vullende app door de het vester naar de zijkant van t scherm te bewegen.
Sneller dan op op een icoon in snelstarten te klikken?
Ik heb onder windows 7 de classic shell geinstalleerd en het snelstartmenu in de taakbalk weer geactiveerd, omdat je met de standaard taakbalk maar heel weinig icoontjes vast kon zetten.
Eerlijk gezegd de classic shell gebruik ik weinig, maar snelstarten altijd.
Veel sneller een app starten kan volgens mij niet.
Heb drie snelstart menu;s, eentje met encoding apps, eentje met games en eentje met bureaublad. De desktop icons verberg ik en ik geniet volop van de achtergrond en ik start alles wat ik vaak gebruik razendsnel. Wn8, eat your heart out met je stoeptegels !
Ik pin al mijn belangrijke programma's onderin. Net zoals in OSX je een balk hebt met allemaal programma's erin die je vaak gebruikt.
Gebruik amper start. Echter vind ik Metro start irritant omdat het fullscreen is. En dus niet programma's kan opstarten tijdens dat ik me huidige programma in beeld hebt. Je met als het ware een compleet fullscreen app opstarten om een andere app te starten. Waardeloos dus.
Ik gebruik het al sinds de Dev Preview en kan er niet aan wennen, ook met touchtablet niet(welke mijn pen niet zonder meer wil slikken onder Win8, vast een driveriets, dat of ze zijn wel heel happig op touchgebruik).

Die heilige overtuiging kan dus de kast in. Ik moet het niet, ik wil de desktop.
Je kunt met Start8 of ClassicShell er wel voor zorgen dat je het niet meer tegenkomt, maar helemaal uitschakelen niet.

Maar dat hoeft ook helemaal niet, want je kunt het ook gewoon alleen als startmenu gebruiken en dan voldoet het ook prima. Metro-applicaties zijn best leuk in elkaar gezet en zien er dan ook wel mooi uit, maar missen wel wat functionaliteit van de desktop-tegenhangers.

Toch zou ik je aanraden om er wel gewoon gebruik van te maken, want de kans is groot dat dit ook in de toekomst in Windows zal blijven, waardoor het alleen maar lastiger gaat worden om er dan nog aan te wennen.
Je zult nog steeds gewoon in desktop kunnen werken en daar gewoon je dingen doen, dus je moet het meer als Extra zien dan als complete vervanging van alles wat je kent.
Tja ik vrees ook dat de Metro-interface zal blijven, maar ik weet niet of we daar gelukkig van worden op de desktop. De grote knoppen zijn handig voor touch-bediening, maar niet voor bediening met een muis. Touchbediening is minder precies, maar je kunt makkelijker het hele scherm bereiken. Met de muis werk je veel preciezer, maar kost het verplaatsen van de cursor veel meer moeite.

De twee manieren van bedienen verschillen fundamenteel en ik ben er niet zo'n fan van om één interface voor beide manieren aan te houden... Ik denk dat meer mensen daar zo over denken. Kijk bijvoorbeeld ook naar de storm van kritiek die Tweakers.net over zich heen kreeg met de nieuwe layout die ook veel ruimtelijker en grover was.
Er zijn wel tooltjes die je een classic windows 7 start menu geven:
http://classicshell.sourceforge.net/
De metro-interface is een soort levend bureaublad, ipv snelkoppelingen heb je nu tiles die je direct info geven.
Erg handig om direct die info te zien zonder eerst eea te hoeven openen
Niets om bang voor te hoeven zijn. :9~ .
Naar het bureaublad gaan kan dmv een tile*, gezien W8 retesnel opstart is die extra muiskilk om op je buraublad te komen nog steeds vele malen sneller dan het opstarten van 7.

* mits je geen touchmuis of trackpad hebt, dan wordt het nog makkelijker met gestures.
(De Logitech M600=T620 in zwart, en goedkoper zolang de voorraad strekt :) )

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 26 oktober 2012 09:10]

Snel naar bureaublad kan ook door de tile van de desktop linksboven te zetten. Hoef je alleen op enter te rammen als ie in metro opstart, maar heb je nog wel gewoon metro draaien
Win-D werkt ook gewoon nog steeds.
Ik heb de RTM een maand gedraaid, kon er echt niet aan wennen. Leuk voor tablets, niet voor powerusers.
Vind ik best meevallen, draai het ook sinds het uitkomen van de RTM op mijn laptop.

Ja het is wennen, maar het werkt naar mijn mening wel sneller dan Windows 7. De Modern-interface moet je dan ook niet gebruiken door met de scollbalk te gaan zoeken. Gewoon typen wat je wilt hebben en op [Enter] drukken werkt zeer snel.

De volgende shortcuts helpen al veel:

Windows-toets + X - Snel toegang tot systeem tools (control panel, command prompt etc)
Windows-toets + Q - All Apps page
Windows-toets + F - Ook zoeken (direct typen kan dus ook)
en dat zijn dingen die ik dus niet wil, allemaal shortcuts gebruiken om het werkbaar te maken.
Met Windows 7 kan ik gewoon met mijn muis overal bij komen en met mijn andere hand mijn hoofd ondersteunen en dan rond klikken. Bijna alles staat op een logische plek.
Dit is in mijn ogen dus niet het geval bij windows 8, en dan shortcuts/keys gebruiken helpt wel maar is zeker niet de oplossing, zeker aan de mensen aan wie ik dit ook nog eens uit moet leggen.
Shortcuts doen wat ze moeten doen: sneller een actie uitvoeren. Dezelfde handelingen zijn ook gewoon met de muis te doen. Linksonder klikken voor startmenu (wat je toch al deed), dan een applicatie uitzoeken of verdere acties gebruiken om tot de gewenste app te komen (all-apps bv). Het is dus niet dat het niet kan, maar er zijn nu meer mogelijkheden tot dezelfde actie.

Je hoeft verder niets in metro te doen als je dat niet wilt, dus snap niet precies waarom je er niet aan kunt wennen.
ik ben er wel uit gekomen, alleen staan dingen nu op een onlogische plek in mijn ogen.
Of dat ik dingen moeilijker kan vinden. Dat vind ik niet prettig.
Ik heb het dan niet alleen over applicaties, want die staan allemaal in de interface.
Het is net als met de Office ribbons, mensen zijn zo gewend aan iets wat gegroeid is en eigenlijk niet logisch was dat als dingen anders (logischer) worden gedaan het opeens onlogisch lijkt. Maar goed voor sommige mensen is alle veranderingen slecht.
Deze interface hadden ze ook 10 jaar geleden kunnen bouwen.

Nieuwer is niet automatischer beter en/of logischer.

Mensen raken wel ergens gewend aan, maar waarom zou je steeds je UI moeten willen veranderen? Om mensen te laten denken dat het echt een nieuw produkt is i.p.v. de volgende versie van de NT Kernel? (Version 6.2.9200)