Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 130, views: 23.076 •

Apple heeft bij de presentatie van de kwartaalcijfers bekendgemaakt dat het 26,9 miljoen iPhones heeft verkocht. Het aantal verkochte iPads lag op 14 miljoen. Daarmee noteert Apple flinke groeicijfers ten opzichte van een jaar geleden.

Het aantal van 26,9 miljoen iPhones is 58 procent meer vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De 14 miljoen verkochte iPads betekenen in dezelfde vergelijking een stijging van 26 procent. Daarnaast verkocht Apple 4,9 miljoen Macs, net iets meer dan een jaar eerder. Het aantal verkochte iPods daalde verder naar 5,8 miljoen, 19 procent minder dan hetzelfde kwartaal vorig jaar.

De verkoopresultaten zorgden voor een omzet van 36 miljard dollar met een winst van 8,2 miljard dollar. Niet eerder behaalde Apple zulke goede cijfers in zijn fiscale vierde kwartaal. Vergeleken met het fiscale derde kwartaal van dit jaar is de omzet iets hoger, terwijl de winst juist iets lager is.

In het voorafgaande kwartaal, dat in juli afliep, viel de verkoop van het aantal iPhones enigszins tegen, wat Apple met name weet aan de geruchten omtrent de iPhone 5; veel mensen zouden door de mogelijke introductie van een nieuwe Apple-smartphone hun aankoop hebben uitgesteld. Apple verkocht toen 26 miljoen iPhones, waardoor de verkoop in het meest recente kwartaal dus niet veel is toegenomen. Het is aannemelijk dat er in het volgende kwartaal wel weer veel meer iPhones worden verkocht vanwege de feestdagen.

Apple kwartaalcijfers

Verkopen van de iPhone en iPad in de afgelopen kwartalen. Aantallen in miljoenen stuks.

Reacties (130)

Reactiefilter:-11300122+172+28+30
Toch heel erg knap, de cijfers blijven bij elk nieuw model maar groeien, ondanks dat de telefoon steeds duurder lijkt te worden. Geen enkel ander merkt weet Apple dit na te doen met één type model telefoon zover ik weet.
Ik vind het ook heel erg indrukwekkend wat Apple voor elkaar krijgt. Prijzen van de toestellen zijn inderdaad behoorlijk hoog, maar daarvoor krijg je wel kwaliteit en iets wat heel lang mee kan.

Zie nog steeds mensen rond lopen met een iPhone 3G of 3GS terwijl die toch al een aantal jaren oud zijn.

Je krijgt waar je voor betaald, en bij Apple is dat een heel goed en mooi product in mijn mening.
Tjah, al koop je een kilo goud, ook dat heeft een maximale acceptabele waarde. Zelf ben ik van mening dat je inderdaad een prima apparaat krijgt, maar dat je alsnog veel te veel kwijt bent voor wat je er nu daadwerkelijk voor terug krijgt in verhouding tot andere fabrikanten.

Ook de Samsung Star en andere telefoons uit die era zijn nu nog in prima staat voor veel mensen, en ik gok zelfs dat het percentage gebarsten schermen lager ligt.

Ik zal niet voor mezelf spreken als ik zeg dat er te concluderen valt dat je Apple niet moet kiezen voor de prijs/kwaliteit verhouding. Ik zeg niet dat Apple per definitie een slechte keuze is, maar om jezelf tegenover mij niet voor gek te verklaren zul je met andere argumenten moeten komen.
Grappig genoeg gebruik je goud als voorbeeld, terwijl goud een goed is waarvan de vraagprijs extreem variabel is.
Naast het feit dat de absolute waarde van goud sowieso al discutabel is ;)
@ ThePendulum

prijs kwaliteit verhouding moet je dan wel definieren als : Wat kost het product het me in die 2 jaar dat ik het gebruik.

Zelf kreeg ik bijvoorbeeld mijn iPhone 4 voor 80 euro bij een 24 maanden 40 euro per maand contract. Een vergelijkbare SimOnly kostte toen ongeveer 20 euro.
dus 25 x 24 + 80 = 560 euro, kostte de iphone me.

Deze telefoon heb ik 1 maand geleden, op marktplaats verkocht voor 300 euro.

De iphone heeft me dus 260 euro gekost. is 11 euro per maand.
Valt allemaal dus wel wel mee ;)

wat ik probeer te zeggen?
Ja Apple is duur(der), maar is ook waardevast(er).

[Reactie gewijzigd door procyon op 26 oktober 2012 00:38]

In jouw geval kost het, in mijn geval: Wat levert het product mij in dat ene jaar dat ik het gebruik.

Ik kocht een Desire HD voor 60 euro bij een 12 maanden 30 euro contract.
Laat het duidelijk zijn dat ik minder heb bijbetaald, korter abbo en lagere abbokosten had. Een vergelijkbare SimOnly kostte toen ook ongeveer 20 euro.

10 x 12 + 60 = 180 euro kostte de Desire HD mij.

Deze telefoon heb ik 2 maanden geleden voor 210 euro verkocht.
De Desire HD heeft mij dus 30 euro opgeleverd, per maand heb ik dus 2,50 euro gekregen ipv gekost :*) en na een jaar had ik de vrijheid om een nieuwere te nemen :*)

Wat probeerde je nou eigenlijk te zeggen?
in ieder geval heeft iemand veel te veel betaald voor je disire hd want de going prijs op marktplaats is hooguit ¤150,-
@ TccT

Wat ik probeerde te zeggen was;
Ja Apple is duur(der), maar is ook waardevast(er).
Dat je een veel forsere toestelsubsidie (betere deal) had dan ik, zegt niet veel over het product dat je er toevallig bij kreeg natuurlijk. ;)

Dus ik blijf bij mijn standpunt, een iphone kost geen 600 of 700 euro.
Kosten moet je uitdrukken in netto kosten (niet datgene dat je neerlegt als je het apparaat koopt).

Een iphone van 24 maanden oud is nog steeds erg populair, en de tweedehandswaarde is gewoon nog erg hoog.
@procyon

Het ligt misschien aan mij, maar zoals jij het nu doet voorkomen.....

Iphone 4 ¤ 80
2 jaar abbo ¤ 40 per maand

Wat bij mij neerkomt op
24 x ¤ 40 = ¤ 960
¤ 960 + ¤ 80 = ¤ 1040
¤ 1040 - ¤ 300 = ¤ 740
¤740 / 24 = ¤ 30,83 effectieve kosten per maand

Wat een simonly toen kostte is niet interessant want die heb je niet genomen dan had je een andere prijsberekening gekregen iets in de trend van:

Iphone 4 ¤599 (de prijsgrof weg 2 jaar geleden (op basis dat jij je tel verleden maand heb verkocht en een abbo van 2 jaar had)

24 x ¤20 = 480
¤ 599 + 480 = ¤ 1079
¤ 1079 - 300 = ¤ 779
¤779 / 24 = ¤ 32.46 effectieve kosten per maand.

Wat ik probeer te zeggen, je berekening klopt volgens mij niet volledig en ¤11 p/m klopt niet.....

[Reactie gewijzigd door Lenneej op 26 oktober 2012 08:30]

@ Lenneej

Jouw beredenering klopt juist niet.

Mijn keuze was óf een goedkope Simonly nemen (lees bellen met een nokia van 20 euro) of een dure smartphone nemen.

Neem je een dure smartphone dan betaal je bij en je contract is duurder dan dat je een simonly neemt.

Had ik de simonly gekozen dan waren mijn totale kosten 24*20 euro = 480 euro
Maar omdat ik in plaats daarvan koos een smartphone te gebruiken betaalde ik voor exact hetzelfde telefonieabonnement meer namelijk 960 euro + 80 euro bijbetaling. Wat optelt tot 1040 euro.

Het verschil tussen beide is VOLLEDIG toe te schrijven aan kosten voor het toestel, niets anders dan dat.

Het verschil is ongeveer 560 euro zoals ik je al netjes voorgerekend had. met de verkoopwaarde van 300 maakt dat de iphone mij over 2 jaar NETTO (nog niet contant gemaakt, dat besef ik) 260 euro.

En dat was dus inderdaad 11 euro per maand :z


Als je nog niet overtuigd bent kunnen we het nog simpeler maken;
  • Stel ik kocht hem los, voor 600 euro.
  • Na twee jaar verkoop je hem weer voor 300 euro.
  • Kosten is 300 euro per 24 maanden.
Is 12.5 per maand.

[Reactie gewijzigd door procyon op 26 oktober 2012 13:05]

quote: Ja Apple is duur(der), maar is ook waardevast(er).

Dat is dus marktwerking want is het ook zoveel nog echt waard? Persoonlijk vind ik 260 euro voor een toestel wat 2 jaar oud is belachelijk. Het is dan ook meer de hype eromheen dat deze waarde zo hoog houdt.

De waarde van goud steeg ook extreem de laatste jaren omdat mensen overal hoorde dat daar wel je geld veilig was.

Het is naar mij meer kuddegedrag dan werkelijke waarde.

Natuurlijk zou jij gek zijn om je toestel voor minder te verkopen alleen is het werkelijk zoveel waard of is het idd kuddegedrag. Ik denk het laatste (al ga ik mijn Iphone4 nu ook verkopen voor de max waarde ;-))
Het is dan ook meer de hype eromheen dat deze waarde zo hoog houdt.
Dat hoeft niet perse waar te zijn. Andere producten van Apple zoals Macbooks, iMac etc blijven ook meer waard dan een "normale" pc wanneer je ze wil door verkopen.
Een Macbook die 1200 euro nieuw kost verkoop je na een paar jaar gerust nog voor 800 tot 1000 euro (afhankelijk van de gebruikssporen natuurlijk)

Dat is al sinds jaar en dag zo, dan spreek je dus niet over een hype meer.
Waarom zou het met een iPhone dan wel een hype zijn.
Precies, het woord hype wordt door velen hier niet begrepen en te pas en onpas gebruikt. Van een hype is inderdaad helemaal geen sprake
In principe is de goudprijs niet gestegen. Maar de hoeveelheid geld in omloop is enorm toegenomen.

Aangezien de euro niet aan de goudstandaard gekoppeld is, is de ECB in staat heel veel plee-papier uuh Euro's bij te drukken.

Daarbij doen de Amerikanen dit in de overtreffende trap...
Wat een slap gepraat. Want jij hebt de werkelijke waarde in pacht? De werkelijke waarde is wat men er voor over heeft. Blijkbaar na 2 jaar dus 260 euro.
Tjah, al koop je een kilo goud, ook dat heeft een maximale acceptabele waarde. Zelf ben ik van mening dat je inderdaad een prima apparaat krijgt, maar dat je alsnog veel te veel kwijt bent voor wat je er nu daadwerkelijk voor terug krijgt in verhouding tot andere fabrikanten.
Je vergeet de hele hap gebruikers die reeds andere Apple apparatuur hebben, denk aan iMac, Macbook, AppleTV of wat dan ook.
Een iPad of iPhone sluit daar naadloos op aan. Alles zonder allerlei thirdparty software en gedoe onderling syncen, streamen, delen, backupen etc etc.
Dat lukt je met een andere telefoon niet zo eenvoudig.

Dit trekt natuurlijk ook veel mensen (waaronder mijzelf) telkens weer opnieuw naar de iPhone. Ondanks dat ik de Galaxy als een los toestel net zo goed of zelfs beter vind.
Heb preces dezelfde ervaring , de samsung android was eigenlijk een beter toestel maar de apps van de iphone hebben me toch doen besluiten bij apple te blijven alhoewel ik het een enorm arrogant bedrijf vind.
Zoop
vrijdag 26 oktober 2012 14:20

Love the product, hate the company
Dat snap ik nooit zo goed. Apple is niet meer of minder "evil" dan een gemiddeld bedrijf.
Apple ligt alleen altijd onder een vergrootglas en alles word enorm breed uitgemeten in de media. Daar komt nog eens bij dat ze op dit moment bij de top horen en hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind.
Ook de Samsung Star en andere telefoons uit die era zijn nu nog in prima staat voor veel mensen
Maar helaas draait daar niet de laatste versie van Android op.

Op de iPhone 3GS draait nog steeds de actuele versie van IOS, dat is wel een zeer groot voordeel.
Ik heb een 3GS en een 4 en bij de 4 is IOS6 nog redelijk te gebruiken. Mijn 3GS (welke ik alleen nog als afstandbediening gebruik) is bijna onbruikbaar geworden met de laatste IOS versie.

Daar is het toestel ook niet voor gemaakt!
Op de iPhone 3GS draait nog steeds de actuele versie van IOS, dat is wel een zeer groot voordeel.
Wat is het zeer grote voordeel daaraan dan? kan weinig bedenken
eerder een nadeel omdat de 3GS met de nieuwste iOS langzamer is geworden
Niet waar, ios6 draait beter dan 5.
"Everything is worth what its purchaser will pay for it."
- Publius Syrius
Je ziet ook nog steeds mensen rondlopen met telefoons van 5 jaar oud. Ik liep tot voor kort rond met een WIndows Mobile uit 2007. Een telefoon kan gemakkelijk zo lang meegaan, als hij maar niet te hard valt. Ik geloof dat Iphones even lang of kort meegaan als andere smartphones: er zitten tenslotte voornamelijk allemaal dezelfde onderdelen van Foxconn/Samsung/etc. in, bij alle merken.
Denk je niet dat hij bedoelt dat de support en software voor de telefoon nog steeds acceptabel zijn, zo kan je zelfs op een iPhone 2g(6 jaar oud) nog prima whatsapp draaien.
En is de iPhone 3GS(4 jaar oud) nog steeds up to date met iOS6 wat een gloednieuw os is

Dat zie ik niet op een Samsung Star of Windows Mobile gebeuren
Op mijn iPod 1 zijn nog maar een stuk of 15 apps te verkrijgen, ik denk niet dat je whatsapp nog kan downloaden op een iPhone 2g, mijn iPod 1 draait 3.3.1 geloof ik.
Dat zie ik niet op een Samsung Star [knip] gebeuren
Nee, maar dat is ook geen Android-telefoon 8)7 De eerste Android-telefoon van Samsung was de i7500 uit april 2009. Die is geupgrade tot Android 2.3 en is nu 3,5 jaar oud. Whatsapp draait op toestellen met Android 2.1 en hoger.

De iPhone 2G is trouwens van 2007 en dus geen 6 jaar oud. Als ik zoek op Google of Whatsapp daarop draait krijg ik op z'n minst het gevoel dat er erg veel problemen mee zijn :o

Maar wat zou het? Op een gegeven moment is je hardware te oud en komen er geen updates meer van je OS, maar ook niet meer van apps. En als die update wel komt, wordt je telefoon erg traag omdat de hardware de nieuwe versie niet aan kan. Op zo'n moment moet je accepteren dat je OF een nieuwe telefoon moet kopen OF de nieuwste software niet meer kunt draaien.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 26 oktober 2012 09:07]

Zullen we het dan maar niet over de iPad 1 gaan hebben als je het over die geweldige updates hebt? In 2011 nieuw gekocht, in 2012 al geen updates meer.
Ik loop nog steeds met mijn Nokia Classic 2600 rond, dat ondertussen in het water is gevallen, ontelbare keren van een meter of twee is gevallen, etc. en hij werkt nog perfect. Weet je hoeveel ie kostte? ¤60.

Ik weet dat de vergelijking niet helemaal opgaat maar langdurigheid rechtvaardigt de prijs echt niet hoor.

[Reactie gewijzigd door reaper_unique op 26 oktober 2012 09:33]

Sterker nog, vaak zijn high-end toestellen gevoelliger dan lowe-end toestellen.

Ik heb ook een simpel Nokia telfoontje, heeft me toendertijd 35eu gekost, zit niks geen functies op behalve een FMRadio en een Zaklamp (de laatste is wel nuttig overigens, scheerlijntjes zoeken op de camping in de nacht).

Het ding houdt het weken vol in standby, en met regelmaat gebruik, houdt ie makkelijk een week vol. Daarnaast heeft ie niet normaal veel fysiek geweld meegemaakt, in de modder gelegen, begraven onder sneeuw voor een dag, een vrouw met naaldhak op het scherm gestaan, stevige kerel met stalenneuzen die er een schop tegen geeft (allemaal per ongeluk, overigens). Op wat krasjes op het scherm na, functioneerd hij nog prima!

Ben verder ook een tevreden iPhone bezitter, maar ik weet zeker dat mijn iPhone al dat geweld niet zal aankunnen (om maar te zwijgen over de batterijduur)

De prijs bepaald dus zeer zeker niet kwaliteit, al vind ik de kwaliteit va de iPhone echt wel goed genoeg, maar duurder betekend niet steviger
@Jantje88


Dat is niet correct, dit cijfers is niet één type maar een sommatie van de verkoopcijfers van alle iPhones in een kwartaal. Samsung heeft van zijn Galaxy 3s ongeveer tien miljoen stuks verkocht in slechts twee maanden.

Dus Samsung weet dit heel goed na te doen, het is niet voor niets dat ze bij Apple zo paniekerig over Samsung doen.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 26 oktober 2012 17:17]

Waar worden die gemaakt? In Genk kunnen nog wat fabrieksarbeiders werk gebruiken.... of is het echt allemaal China. ... ggrrrr.
In de States zelve laten ze ze zelfs nog niet maken. Obama heeft het er met Apple over gehad maar Apple bleef stug bij productie in China, omdat ze daar zeer georganiseerd zijn en in een recordtijd productielijnen kunnen wijzigen en aanpassingen doorvoeren.

Ik persoonlijk denk echter dat als Apple er zelf achter zit (wat ze zeker goed kunnen in thuisland USA) ze net zo goed kunnen produceren als in China. De kosten zullen het echter niet waard zijn...
Obama heeft er idd over gehad... En Apple reageerde hier NIET negatief op. Echter verwachten ze wel tien duizenden met de juiste opleidingsniveau en dergelijke...
En daar wringt het schoentje...
Opleidingsniveau lijkt me niet het probleem, wel arbeidskosten en schaalgrootte. Foxconn heeft 1,2 miljoen werknemers en kan enorm snel schakelen. Productie in westerse landen lijkt me alleen mogelijk als er meer geautomatiseerd kan worden met robots. Op dit moment is het opzetten van een gerobotiseerde productielijn blijkbaar nog duurder en tijdrovender dan het trainen van Chinezen. Chinezen zullen duurder worden terwijl het programmeren van robots eenvoudiger zal worden.

Apple heeft hierin wel grote voordelen ten opzichte van andere fabrikanten omdat de productieaantallen per product groter zijn, het productassortiment relatief klein is en de producten een relatief lange levensduur hebben.
Philips haalt dankzij de robots al fabrieken terug uit China en kan net zo voordelig produceren.
Bijkomend voordeel voor Philips is dat er wat minder snel gekopieerd wordt door de Chinezen want ze kopiëren alles om het onder een andere naam voordeliger uit te brengen.
Natuurlijk reageert Apple niet negatief, ze moeten tenslotte aan hun naam denken in een Amerika waar steeds meer mensen "buy local" zeggen. Kijk naar Google met de Nexus Q. Die lieten ze in Amerika produceren en kostte gelijk $300,-

Het juiste opleidingsniveau heeft weinig te maken met die productielijn. Daar zitten in China gewoon huisvrouwen en anderen zonder diploma (en kinderen). Je hebt echt geen tienduizenden ingenieurs nodig.
Volgens mij is de truc van Foxconn dat ze juist heel weinig geautomatiseerd doen. Er werken daar gewoon honderd duizenden mensen. En mensen kun je makkelijker iets anders laten doen.
En om dat trucje buiten China te doen is heel lastig.
Zou kunnen, maar daar gaan ze in ieder geval voor een deel vanaf stappen, mede door de stijgende loonkosten. Zie hier: Foxconn to rely more on robots; could use 1 million in 3 years.
Een Fender gitaar gemaakt in de US is 1800 euro, diezelfde Fender gitaar gemaakt in Mexico is 1100, en eentje uit Japan is 750...

En de kwaliteit is overal hetzelfde, dus ik snap wel waarom het Verre-Oosten populair is
ook een fender in de usa wordt gemaakt door mexicanen.......
Dat is het probleem juist! Europa en Amerika is te duur zie Google TV..
Zonder dat duur Europa of Amerika zouden ze ook nooit zo hoge verkoopcijfers halen. De gemiddelde Chinees kan zich geen iPhone veroorloven.
Precies, nu nog wel, paard van Troje, op een gegeven moment, zijn wij alle industrie kwijt, en lopen we faliekant achter, zie Argentinië ooit, zeer rijk, en toen.... Nee niet voor te stellen dat wij het zielepootje van de wereld worden, maar wie weet.
Wat een onzin zeg. Op een gegeven moment wordt ook de gemiddelde Chinese arbeider te duur om 'eenvoudige' productie-processen te bekostigen, en dan gaat Foxconn vrolijk richting India, of uiteindelijk zelfs Afrika.

Je presenteert het hier haast als een meesterplan van China dat op deze manier de wereldmacht over neemt. Zonder afzetmarkt ook geen productie, dus China heeft 'ons' net zo hard nodig als wij hen. Dat paard van Troje is echt bangmakerij.
Maar er vindt een verschuivng plaats, hoe wou je die terugdraaien.. bangmakerij..... sorry maar waar heb ik dat meer gehoord, oja Wilders. Sorry maar mij als Geert neerzetten is wat populistisch.
Er vind een verschuiving plaats, maar dat is al tientallen jaren aan de gang, als niet honderd(en). Dat het toevallig nu bij China zit vinden mensen misschien eng, maar dat is echt niet nieuw en zal gewoon lekker duurschuiven. Misschien inderdaad naar Afrika.
Er komen al fabrieken terug naar Europa. Chinezen kopieren nogal graag en dat gaat ten koste van jouw produkten.
Kijk maar naar bv VW die auto's in China laat maken en de Chinezen bouwen die auto's na maar brengen ze dan wel voordeliger op de markt dan VW kan.
En vorige week liet Philips op tv zien hoe ze met robots tegenwoordig scheerapparaten in elkaar kunnen zetten. Dat gebeurt gewoon in Europa en ze zijn niets duurder dan wanneer het in China gebeurt.

En het is al wel gebleken dat Chinezen en kwaliteit niet altijd samengaan. dat kan ook een factor zijn om produktie terug te halen.
Als jij voor 8 euro per dag iPhones in elkaar wil schroeven, dan komt de productie misschien naar Belgie. Anders lijkt me dat het gewoon in China blijft. Maw, de loonkosten hier zijn veel te hoog, of de iPhone ging 1000 euro kosten.
Dit doet me denken aan de Law of large numbers: (uit http://www.nytimes.com/20...l?pagewanted=all&_r=0)

Quote:
Also known as the golden theorem, with a proof attributed to the 17th-century Swiss mathematician Jacob Bernoulli, the law states that a variable will revert to a mean over a large sample of results. In the case of the largest companies, it suggests that high earnings growth and a rapid rise in share price will slow as those companies grow ever larger.

Ik dacht dat dit punt wel bereikt was bij apple maar blijkbaar weten ze nog steeds forse omzet en winst te behalen ten opzichte van eerdere jaren. Fascinerend.
Klopt hoor, ik heb hier al eens een artikel over gelezen, maar Apple kan dit omzeilen door nieuwe producten uit te brengen.

Als de hele wereld inmiddels een iPhone heeft, zal het idd snel dalen, máár; Stel nou dat de iPad Mini (stel he, want ik verwacht dat niet) ook zo'n groot succes wordt, draagt deze dus weer bij aan die exponentiele groei. Ze zullen dus steeds de groei moeten verplaatsen naar een nieuw product, anders zal het inderdaad stagneren...
Apple kan dit omzeilen doordat mensen zichzelf (en anderen) wijsmaken dat ze elk 1 à 2 jaar een nieuwe gsm nodig hebben
dergelijk supersnelle verbruikercirkel van dure producten heb je alleen in de gsm branche
het is dan ook geen wonder dat Apple in de gsm wereld gestapt is
Inderdaad, die telefoon van 600-700 euro moet wel elke twee jaar vervangen worden (niet alleen de iPhone, ook de Galaxy S serie), maar die laptop van 450 euro kan makkelijk 5 jaar mee, al zitten ze na één jaar al te klagen hoe traag dat ding is.
Maar dit is sinds dat de GSM bestaat natuurlijk helemaal orde van de dag. Het zijn de Mobile providers die natuurlijk hun contracten 1 of 2 jaar laten lopen. Bij het verlengen kan je er weer wat nieuws bij krijgen/kopen.

Dat wordt dan bij vele de normaalste zaak van de wereld en zit er dus al jaren in en zullen ze dus weer wat nieuws moeten hebben als hun contract afgelopen is. Buiten dit contract gebeuren om heb je er ook genoeg die elk half jaar wat nieuws moeten hebben. Dat heeft verder weinig met Apple te maken.

Ik zie in ieder geval ook steeds vaker dat mensen om me heen gewoon of een toestel los kopen of bij een abonnement en dan na aflopen contract een sim-only afsluiten. Dus 3 a 4 jaar met hun telefoon gaan doen.
Vooropgesteld, de groei van Apple is niet expotentieel. Verder mist dit artikel de nodige context en ook had het Tweakers goed gestaan als ze eens keken naar wat de kenners ervan vinden. Tweakers is namelijk lovend maar de beleggers zijn niet echt onder de indruk. Apple is namelijk achter geblven met de verwachtingen met een daling in de koers tot gevolg. Kortom de groei is achter gebleven tenopzichte van de verwachtingen. Dit is overigens ook terug te zien in de koers van Apple die nu van 700 usd onder de 600 usd is gedipt (neemt niet weg dat deze nog geen jaar geleden op 400 usd stond).

Een probleem wat Apple langzaam aan heeft is dat ze zich in markten bevinden waar competitie zeer sterk is en dat ze niet meer de underdog zijn. Waar het vroeger fashionable was om met witte oordopjes rond te lopen en een glossy laptop, zie je nu 25% van de bevolking met en iPhone rondlopen en 50% (?) met een iPad. Ook is het product technisch wat ze leveren vaak outdated door de trage productie cycle. Ik denk dat de recente release hier ook mee te maken heeft, stel je voor dat de toen al teleurstellende iPad3 niet tussendoor werd geupdate.

Dit kun je niet makkelijk oplossen aangezien zeker mobieltjes een ongekend korte cycle kent terwijl Apple betrekkelijk traag is en sinds de iPhone1 niet echt meer 'wauw' is. Idem voor de iPad, de eerste release was spectaculair maar je ziet nu steeds meer tabletes in de winkel verschijnen die technisch niet meer onderdoen en ook qua OS steeds meer draagvlak krijgt (Android/Win8). Ik denk dat Apple dan ook een interessant probleem heeft en ondanks ze op een kleine 100 miljard usd zitten is het nog maar de vraag of dit opgelost kan worden. Immers Motorola/Nokia zaten ook op veel centen, heden ten dagen zijn ze niet meer indrukwekkend.
Kortom de groei is achter gebleven tenopzichte van de verwachtingen
De analisten zijn ook retards, elke keer na een productaankondiging of kwartaal aankondiging gaat de beurswaarde van Apple omlaag om daarna weer naar ongekende hoogtes te stijgen. Voor het einde van het jaar zijn we de 700$ per aandeel wel voorbij en eind volgend jaar is de 1000$ per aandeel wel in zicht.

De enige 'analisten' die Apple een beetje snappen zijn die van Bullish Cross. Die hebben iig door dat Apple niet 'vergelijkbaar' is qua bedrijf met de rest van de markt (qua cultuur, waarom mensen het kopen e.d.) en die zitten elke keer qua aandeelvoorspellingen stukken dichter bij de waarheid dan die van Gartner oid.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 26 oktober 2012 12:37]

Je kan uiteraard stellen dat de iPhone niet meer wauw is (meningen verschillen) en dat hun markt sterke concurrentie heeft en dat ze dus een probleem hebben. Maar ze waren ooit (niet zo lang geleden) een computerbouwer pur sang. Nu doen ze er telecom en distributie (van boeken/tijdschriften/films) bij. En krijgen ze via hun iTunesook een redelijke vinger in de pap bij betalingen en bouwen ze een relatie op met de abonnee's van tijdschriften/kranten ten koste van de gedrukte media. Het zal mij niet verbazen als Apple binnen twee tot drie jaar met een heel nieuw product komt waarmee ze een nieuwe markt net zo stormachtig veroveren als ze met de iPod en iPad gedaan hebben.

Verder vind ik het noemen van kenners en beleggers in één adem, nogal overdreven.

Analisten proberen in te schatten hoe veel Apple zal gaan verkopen. Als hij het steevast goed zou kunnen inschatten zou hij niet lang analist blijven; van wordt hij multi-miljardair. Hij zit er dus meer naast dan dat hij het correct heeft.

De beleggers reageren op de voorspellingen van de analisten want hij is 'de expert'. En als de analist er, zoals gebruikelijk, naast zit dan gaat de koers omlaag. Je moet dan ook niet naar de fluctuaties kijken maar naar de trend. Een koers die binnen één jaar van 400 naar 600 gaat vertelt mij dat je binnen één jaar een rendement behaalt van 50%. Noem dat maar eens niks. Maar uiteraard 'rupsje nooit genoeg' aka de belegger is niet onder de indruk.
Zelf ben ik geen fan van Apple en de i-producten. Maar respect met wat ze bereikt hebben. Elke kwartaal betere cijfers, betere verkopen. Zie geen enkel bedrijf Apple nadoen. Hoewel ze producten overprices zijn, vergeleken met normale pc;s laptops en android phones, kun je alleen maar diep respect hebben. En dat terwijl ze bijna failliet gingen in 1997 en door microsoft zijn geholpen.
De produkten zijn niet overpriced, ze worden alleen vergeleken met niet-vergelijkbare produkten. Natuurlijk, Samsung maakt ook smartphones, best goede ook. Maar ze doen gewoon niet wat de iPhone doet. Wel in grote lijnen, maar niet tot in de details. Blijkbaar vallen de consumenten toch voor goed afgewerkte, eenvoudig te bedienen apparaten. Hetzelfde geldt voor tablets. Windows RT en Galaxy Tab zullen prima werken, maar het zijn geen iPads, nog niet in 10 jaar.

Het enige dat Apple niet doet is concurreren op prijs. Steve Jobs was daar heel stellig in, hij wilde geen goede produkten, hij wilde fantastische produkten. Ook al zijn die duurder dan de concurrentie, ze zijn er gewoon niet mee te vergelijken. En de hier gepresenteerde cijfers geven hem groot gelijk!

Alweer 10x offtopic/irrelevant, ik raak er nu wel een beetje gefrustreerd van hoor. Wat in vredesnaam moet je hier nog posten wat dan wel relevant is? Op deze manier is elke vorm van discussie toch totaal niet meer leuk?

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 26 oktober 2012 00:17]

Probeer het eens met voorbeelden in plaats van met de ondertoon dat de andere bedrijven het proberen na te maken.
@Rwesterh

Je kan alles wel ombuigen dat het maar een mening is maar hij egt toch dat blijkbaar veel mensen daarvoor vallen.

En dat bedrijven als.Samsung ze na proberen te maken geven ze gewoon toe?
Samsung zegt ook dat ze de Apple producten namaken alleen zeggen ze dat Apple het niet kan patenteren.

En waarom zo meteen in verdedigingsmodus?

Het is toch best wel mogelijk dat de een de ander nadoet?

Waarom zie je dat meteen als een aanval?
Er heerst een bepaalde frustratie bij andere tweakers (net zoals bij jou trouwens), als iets naar voren gebracht wordt met een zwak argument (of in jouw geval geen argument).
Wat jij zegt is simpelweg Apple is beter, maar hoe en waarom zit er niet in.
De mods vinden dit off-topic (is niet zo), maar het voegt niets toe aan de discussie die er gaande is of aan het artikel (is wel zo), vandaar de moderatie. De tweede alinea voegt daarentegen wel iets, ik denk dan ook dat veel daar doorheen gelezen hebben.

Het is niet lullig bedoeld, maar denk bij jezelf eerst na voordat je post wat voor waarde jouw post heeft aan de lezer. Bijvoorbeeld: wat is het dat Samsung doet als smartphone dat anders is (en niet bashen!)? of beter gezegd, wat is het dat iPhone doet dat beter is?
Je moet trouwens wel erbij denken dat de meeste tweakers (en niet tweakers trouwens) die argumenten allang gehoord hebben (ecosysteem - fout term trouwens, maar dat terzijde; stabiele OS; grotere appstore; etc.).

Om het simpel te houden, in 1 zin, maar wat polemischer: draag iets bij, en het zal wel positief beoordeeld worden.

EDIT: PS wees wat nederiger over Apple (dat andere merken het in 10 jaar niet zullen evenaren is niet alleen zeer denigrerend, maar ook nog eens een nutteloze speculatie). Zal vast bijgedragen hebben aan de mod.

[Reactie gewijzigd door Babrak op 26 oktober 2012 02:51]

Wat jij aangeeft zo zou het moeten werken, alleen vergeleken met andere posts is die van hem nog zeer keurig. Ik zie hier berichten welke als ontopic worden beoordeeld wat louter en alleen uit het bashen van Apple bestaat.
Ik kan me zijn frustratie wel voorstellen, hoe ontopic het bericht ook maar zijn je wordt vaak gemod vanwege een product voorkeur van een ander en of het in het straatje van de hen past.
Naar kwaliteit en relevantie van een bericht wordt in dit soort topics zelden gekeken.
precies, ook al kom je met een goed argument, als de persoon iets tegen het merk heeft word het gewoon een -1, dit natuurlijk vaak met het Android-Apple gebeuren

en natuurlijk na een paar -1's is je post zo ver naar beneden gehaald dat je 5x een +3 nodig hebt o.i.d om naar een 0 of +1 te komen maarja dat mag dan weer niet van Tweakers...

ik ben het half eens met Philipsfan, ik vind weldegelijk dat de producten van Apple wat overpriced zijn (van telefoon tot kabel/connector) maar je krijgt een product wat er goed uitziet en van een degelijk materiaal is gemaakt (tegen de rest die bijna100% uit plastic bestaan(is natuurlijk niets mis mee, maar niet iedereen vind het mooi))

ook is de waardevastheid van Apple producten beter in vergelijking met andere merken, mede doordat Apple niet honderden soorten producten per jaar maakt

maar ook Apple heeft gewoon flaws in zijn producten, net als ieder merk, het is en blijft gewoon persoonlijk of men het geld er voor over heeft of niet
Sterker nog, binnen nu en twee jaar is het bekeken met de grootschaligheid. Het is 'schandalig' dat er zoveel mensen zijn die niet kijken naar wat ze krijgen. Geloof best wel dat het voor een bepaalde groep 'goed 'is om alles aangepraat te krijgen, want dat vinden ze fijn, hoef jezelf niet na te denken. Helaas is die groep groot. En als je genoeg te lappen hebt, who cares.

Jaja, het ziet er gelikt uit, is waar, maar op een gegeven moment weet je het wel, het wordt een eentonig verhaal. Het is nu meer teren op wat ze in het verleden hebben neergezet, een melkkoe maar van verdere innovatie is geen sprake. Elke formfactor wordt uitgebuit to the max.

Patenten hier en daar op software of hardware waarvan ze het basis-idee hebben 'geleend' van de echte uitvinders maar daar een patent op hebben genomen, de slimme rakkers.

Het volgende baanbrekende ontwerp komt niet van Apple. Dat einde is nu al te zien met de innovatieve oplossingen van de concurrenten en daar kunnen ze geen patent meer op aanvragen. Apple was toendertijd net even de ontbrekende schakel maar is nu voorbij gestreeft door de concurentie. Die onbrekende schakel had ook van een ander bedrijf kunnen komen, zij hadden het op dat moment. Hulde natuurlijk, hartstikke mooi, what's next? Die 'next' heb ik nog niet gezien.

Net als bij B&O, mooi merk maar wat biedt het nog voor extra's behalve een leuk design? Toendertijd tijd ver vooruit, innovatief maar nu lijkt het erop dat het dingen anders maakt om het anders zijn, en daar moet je van houden en geld voor over hebben. Liefhebbers betalen daar graag een hoge prijs voor.

Dat is de dubbelzinnigheid aan Apple, aan de ene kant willen ze een niche product op de markt zetten maar aan de andere kant 'bulk'. Hoe lang blijft de 'bulk' dat niche gevoel nog geloven? Alles is duurder bij Apple, een adapter, oordopjes, OEM uitbreidingen, updates, AppStore etc. Ontwikkelaars beperkingen opleggen is ook zoiets, je wilt toch juist dat mensen voor je platform gaan ontwikkelen? Nee, alles waar de naam Apple aan hangt kost 3 of 4x de prijs wat het kost bij de concurrent.

Wanneer je kijkt naar de verkoopcijfers, besef dan dat oude Apple producten worden vervangen en wellicht zitten daar wat nieuwe gebruikers bij. Nog steeds is Apple geen alleenheerser (al willen ze dat wel zijn) en geen overheerser (al willen ze dat wel zijn) . Ze zullen nooit zoiets bereiken wat Microsoft, Samsung. Google heeft bereikt, daar zijn de Apple producten niet naar. Te beperkt, voor de 'bulk' of ontwetende gebruiker maar niet voor de gebruikers die wat meer willen.

Apple is het tweede Sony, B&O, bedoeld voor mensen wanner je ervan houdt. Dit bericht is net als alle andere uitingen, marketingcijfers, kijk eens hoe goed wij het doen. Ben dan ook heel verbaast dat mensen hier op tweakers dit een goed resultaat vinden. Natuurlijk is het goed, maar hoeveel nieuwe gebruikers zijn dat. Dat is pas interessante info.
Geloof best wel dat het voor een bepaalde groep 'goed 'is om alles aangepraat te krijgen, want dat vinden ze fijn, hoef jezelf niet na te denken. Helaas is die groep groot. En als je genoeg te lappen hebt, who cares.
En weer dat argument: Apple gebruikers hebben er geen verstand van (aangepraat) en willen dat ook niet. Alsof je er wel verstand van zou hebben als je system xyz gebruikt. Kleine tip: je wordt niet opeens slim, dom of expert bij aanschaf van een systeem. Anderen als dom/niet goed geïnformeerd beschouwen omdat ze jouw keuze niet blind nadoen dat is niet bepaald een slim argument.

Jaja, het ziet er gelikt uit, is waar, maar op een gegeven moment weet je het wel,
Ja, je kunt system xyz customizen tot je een ons weegt. En op een gegeven moment weet je het wel: je wilt gewoon een system wat werkt. Het zal misschien niet iedere functie hebben die je maar kan dromen, maar 80 procent van de gebruikers maakt toch maar gebruik van 20 procent van de mogelijkheden. Na ruim 30 jaar ervaring (ik kom uit de CP/M tijd) heb ik 's avonds geen zin meer om mijn pc thuis te tweaken. Dan wil ik er gewoon mee werken. En als dat een paar centen extra kost, dan maak ik me daar niet druk over.

Het volgende baanbrekende ontwerp komt niet van Apple.
Gaarne onderbouwen waarom ze dat opeens niet meer zouden kunnen? Tot nu toe doen ze het prima.

Dat is de dubbelzinnigheid aan Apple, aan de ene kant willen ze een niche product op de markt zetten maar aan de andere kant 'bulk'.
Jouw assumptie (en verkeerd). Ze willen het beste product maken dat ze kunnen maken. Ze hebben nooit gezegd dat ze voor een nichemarkt willen gaan. Nichemarkt (of niet) is het gevolg van hun beleid (no compromise) en niet het doel.

Alles is duurder bij Apple, een adapter, oordopjes, OEM uitbreidingen, updates, AppStore etc.
Who cares? Het is mijn geld. Val jij er ook over als ik een Jaguar aanschaf of is het eigenlijk afgunst dat jij maar in een skoda rijdt?

wellicht zitten daar wat nieuwe gebruikers bij.
http://www.apple.com/nl/p...-Approach-10-Million.html
http://www.telegraaf.nl/d...e_Apple_gebruikers__.html Ruim 80 procent nieuwe gebruikers. Lijkt me voldoende.

[small]Ze zullen nooit zoiets bereiken wat Microsoft, Samsung. Google heeft bereikt, daar zijn de Apple producten niet naar.[small]
http://www.computeridee.n...-waardevolle-bedrijf-ooit
Nee. MicroSoft en Samsung dromen ervan.
Zozo, dat ziet er naar uit dat je nogal persoonlijk neemt en heb niet het idee dat ik heb gehad over "domme Apple gebruikers", dat maakt jij er van en vergelijkt iedereen met jouzelf. Wie ben jij dan wel om jezelf op zo'n voetstuk te plaatsen?

Je hebt te maken met een tweesplitsing, gebruikers en geavanceerde gebruikers (de gebruikers die meer willen). Die laatste groep kiest niet voor Apple omdat het te weinig biedt en daarom zal Apple nooit bereiken wat de genoemde andere bedrijven hebben bereikt. Het ziet er allemaal mooi uit, werkt goed met wat ze aanbieden, dat is waar, maar wel binnen het keurslijf dat Apple wil.

Dan kan Apple wel een megaomzet hebben maar daar zijn winstmarges ook naar (en deze marges lijken steeds groter te worden), die getallen zeggen niets over het aantal gebruikers en al zeker niets over het aantal nieuwe gebruikers. Want iemand die een 'oude' iPhone had heeft wellicht de 'nieuwe' iPhone 5 aangeschaft ( maar bijvoorbeeld niet de iPhone 4 heeft gekocht). Dat is winst voor Apple maar niet een indicatie dat de markt gegroeid is. Dat is leuk voor de aandelen maar hoeveel gebruikers zijn dat nu werkelijk? Dat is pas interessante info.

Dat artikel van de telegraaf gaat over 3000 Amerikanen, dat lijkt mij geen weerspiegeling van de werkelijkheid. En zo gaat die marketing machine maar door. 80% nieuwe gebruikers, dat geloof ik dus echt niet (ja, onder die 3000 amerikanen is mogelijk). Dan zou ondertussen in elk huishouden wel een Apple product aanwezig moeten zijn. Dat geloof je toch zelf niet? En dat andere bericht gaat alleen over OSX.

Dat over dat tweaken slaat natuurlijk helemaal nergens op, alsof het noodzakelijk is de hele avond bezig te moeten zijn met tweaken. 8)7, alsof je er niet gewoon mee kunt werken.

Al met al, je argumenten zijn niet al te ruimdenkend als je het mij vraagt.
Uhh dude je weet dat de onderdelen in een apple allemaal van samsung komen en een aantal andere fabrikanten misschien.
Dus waarom zou het ineens beter zijn? All je hebt is eigenlijk heel kort door de bocht een SIII met een ander jasje en OS.

Je zou het dus anders moeten zeggen:

Blijkbaar heeft apple de marketing truc gevonden die precies de juiste snaar raakt in het gross van de mensen dat ze blind en zonder nadenken al hun geld op de toonbank leggen voor een veredeld stuk plastic dat niet meer waard is als een derde van zijn prijs.

En dan maar al die apple fan boys schreeuwen aaaah samsung sucks, lg wat een sh*t merk is dat apple is veel beter etc. etc. etc.
En apple maar lachen en denken kijk eens hoe ze er weer intuinen met zijn allen de marketing afdeling heeft zijn werk weer goed gedaan dit jaar.

En begrijp me niet verkeerd ik heb niks tegen apple,hoor, (buiten dat het veel en veel te over priced is, te gesloten een hork van een itunes heeft en een OS dat er in mijn ogen gewoon speelgoed achtig uitziet) maar kom niet zeggen iets is beter terwijl het gemaakt is met onderdelen die je overal in andere toestellen terug vind.
Uhh dude je weet dat de onderdelen in een apple allemaal van samsung komen en een aantal andere fabrikanten misschien.
Dude, kijk eens goed naar de iFixit teardowns van de iPads en iPhones!
Dus waarom zou het ineens beter zijn?
Omdat de uiteindelijke gebruikers ervaring meer is dan de som van een handje onderdelen. Daanaast heeft iedere gebruiker zo z'n eigen voorkeuren en eisen waaraan een apparaat moet voldoen.
En dan maar al die apple fan boys schreeuwen aaaah samsung sucks, lg wat een sh*t merk is dat apple is veel beter etc. etc. etc.
En weer een prachtig voorbeeld hoe iemand Apple gebruikers woorden in de mond probeert te leggen terwijl het juist ook nu weer duidelijk een Apple tegenstander is die denkt gebruik te moeten maken van kinderachtig taalgebruik om z'n verhaal te onderbouwen
En begrijp me niet verkeerd ik heb niks tegen apple,hoor,
En daar is ie dan, de bekende truuk om vooral niet als Apple tegenstander over te komen :)
* Dude, kijk eens goed naar de iFixit teardowns van de iPads en iPhones!

waarom wil ik kijken naar de iFixit ? Ik hoef niet te zien hoe een iPhone eruit ziet van binnen.
Of je wilt duidelijk maken dat het niet allemaal van Samsung komt? Nou in dat geval had je beter moeten lezen want ik schrijf ook " en andere fabrikanten" dus zie de logica van deze reactie niet.

*Omdat de uiteindelijke gebruikers ervaring meer is dan de som van een handje onderdelen. Daanaast heeft iedere gebruiker zo z'n eigen voorkeuren en eisen waaraan een apparaat moet voldoen.

Sorry maar alle telefoons doen het zelfde hoor OK bij de 1 moet je misschien een app downloaden wat bij de ander er al standaard op zit......
Eisen en voorkeuren is natuurlijk een groot worst verhaal die geld voor misschien een hand vol mensen denk je nou echt dat al die miljoenen mensen die een iPhone kopen dit doen omdat ze een wens lijstje hebben wat hun telefoon moet kunnen?? Denk het niet de Hype rond Apple maakt dat zij er 1 kopen dat is alles want het gros gebruikt nog niet de helft van wat je met een gemiddelde smartphone kunt doen.

* En weer een prachtig voorbeeld hoe iemand Apple gebruikers woorden in de mond probeert te leggen terwijl het juist ook nu weer duidelijk een Apple tegenstander is die denkt gebruik te moeten maken van kinderachtig taalgebruik om z'n verhaal te onderbouwen

Sorry waar leg ik worden in de mond?
Is toch gewoon een feit of niet het is een over en weer gezijk tussen allerlei fan boys.
Misschien heb ik op je teentjes appletje getrapt omdat ik er slechte dingen over zeg, dat kan sorry dat ik je heb gekwetst in dat geval.

* En daar is ie dan, de bekende truuk om vooral niet als Apple tegenstander over te komen

Hmm als je gewoon leest dan begrijpt elk ander dat dit gedeelte uiteraard sarcastisch is bedoeld want ja ik ben anti apple het komt mijn huis niet in voor geen goud, mag ik?
Ik ben geen fanboy helaas want ik klaag net zo hard over windows als het moet of elk ander product wat ik zelfs nog gebruik ook dus...


Tegen woordig mag je geen reet meer zeggen over een ander merken/producten of er is gelijk gezeur over dit of dat, sorry maar ik ben te oud om mee te spelen als een fanboy ik wou dat ik nog in de leeftijd van een boy viel, maar ja over apple mag je niet klagen dat is gewoon een feit.
Mij interesserd het niet dat er milioenen mensen zijn die graag veel te veel geld weg gooien aan een halfbakken product dat alleen maar omdat de lucht eromheen goed wordt verkocht en ach er is een gezegde met blindheid dus ik hou het daar maar op.

[Reactie gewijzigd door agent_00 op 29 oktober 2012 12:16]

Je weet dat een product meer is dan enkel de inwendige hardware? De behuizing maar nog meer de software zijn ontzettend bepalend voor een product. Wellicht moeilijk voor Tweakers te begrijpen, maar het is toch echt zo. Zo is bijvoorbeeld een B&O product ook gewoon van normale hardware gemaakt maar steekt het zo veel beter in elkaar.

Op Tweakers komt er een Apple gerelateerd bericht en men begint gelijk fanboy's, hype, marketing en weet ik het wat niet meer te schreeuwen. Het is gewoon pathetisch zoals enkele Tweakers hier schuimbekkend op Apple gerelateerde berichten reageren.
"ze doen niet wat de Iphone doet"...
Is wel erg kort door de bocht in mijn ogen.
Zeer mooie cijfers. En volgens Apple zouden ze het volgende kwartaal de 50 miljard halen... Op een kwartaal... 3 maanden!

Wat mooi zou zijn, en de eerste tekenen zijn er al, is dat zulk bedrijf weer meer gaat investeren in de Westerse Wereld. Apple zou weer in de US of A productie willen gaan voorzien.

Sjah krijgt dan wel een -1... maar we moeten een keer inzien dat al dat "made in China" gedoe ons geen windeieren legt op lange termijn.
Vandaag hebben we wel goedkope TV's, telefoons, hoesjes,... noem maar op. Maar op termijn gaan we ze zelf niet meer kunnen betalen daar alle bedrijven naar China verhuizen... (heel doemdenkend, maar toch) en we ondertussen ook nog steeds afhankelijk zijn van de oliestaten.
Ik betwijfel ten zeerste of Apple op korte termijn de productie van China naar de US gaat verplaatsen, het is gewoon nog veel te goedkoop en Apple heeft gewoon veel minder last van de nadelen van productie in China. De laatste die weg gaan uit China zijn de hele kleine en de hele grote bedrijven, waarvan Apple er één is, nu zijn juist de eerste bedrijfjes pas bezig om de productie terug te halen uit China, dat komt omdat voor dergelijke bedrijfjes de productielijn te lang is en niet opweegt tegen de lage productie kosten. Het zou natuurlijk kunnen dat Apple gebruik kan maken van flinke subsidies in de US, daar willen staten en steden nog wel eens mee smijten als ze dergelijke bedrijven willen aantrekken, zeker als dat meer banen betekent in slechte tijden en er zitten herverkiezingen aan zitten te komen...

En het westen heeft nog wat goed te maken met China, we hebben daar in het verleden flink zitten wroeten en daar flink de boel misbruikt. Nu dachten we dit even dunnetjes overnieuw te doen door onze productie en vervuilende industrie te dumpen, nu zitten we in een economisch dipje en geven China de schuld...

Succesvolle bedrijven geven in privé geen draad om 'eigen' natie, das niet heel vreemd aangezien de aandeelhouders over de hele wereld vertoeven. In het openbaar zijn ze natuurlijk wel heel voorzichtig met wat ze waar zeggen...

Ik betwijfel of Apple nog tientallen jaren zo goed zal groeien, ik verwacht eerder dat ze op het mondje vallen omdat de smartphone/tablet markt verzadigd is en mensen steeds minder noodzaak gaan zien om steeds een nieuwe versie te kopen, terwijl de huidige op alle fronten snel genoeg is. Volgens mij zitten we daar al op met de iPhone 5 en straks ook met de iPad 4, maar voordat iedere potentiële klant er één heeft en er achter komen dat de iPhone 6/7 en de iPad 5/6 niet veel meer te bieden hebben dan hun oude model zou nog wel wat jaartjes kunnen duren. Indië en China zelf zijn natuurlijk ook potentiële marketen, groter dan het hele westen bij elkaar, waarom zou Apple China verlaten als ze juist lekker bezig zijn China naar een welvaartsniveau te tillen zodat ze ook allemaal Apple producten kunnen gaan aanschaffen...
Wat dat groeien betreft, groot gelijk. Waarom zou je als commercieel bedrijf iets om je eigen land geven, en vooral als het toch niks extra's oplevert? Als je een multinational bent is de wereld je markt, dus Apple, en alle andere grote bedrijven, gaan gewoon lekker door. China nu, andere opkomende markten later, en gewoon verder.

De 'verzadiging' werd bij elke iPhone release gebruikt om een reden te geven voor mensen die het niet zo zagen zitten met Apple, om te kunnen melden dat de markt deze keer verzadigd zou zijn. Nu blijkt dat toch anders te liggen, en stel dat het echt een keer op verzadiging uit draait (wat me sterk lijkt, mensen die smartphones hebben willen ze vaak vooral voor het 'nieuwste' en 'beste' en 'meest samenwerkend', 'meeste content', enz), zelfs dan is dat slechts de markt in Nederland, of misschien Europa, en heel misschien USA, maar daar kan je zo veel slijten.. massief consumerend land gaat echt niet met telefoons van 2 jaar oud rondlopen met de package deals waar je mee dood gegooid wordt. En buiten Nederland zijn de landen qua mobiele technologie lang niet zo ver als je zou denken, vaak op grote concentratiepunten wel, flinke steden met een stedelijk LTE netwerk bijvoorbeeld, maar penetratie over de hele breedte? Nog niet. En waar ruimte is, is nog steeds genoeg onverzadigde markt.
Wat ook het vermelden waard is dat Apple de prijzen in de appstore heeft opgehoogd. Nu betaal je 0.89 in plaats van 0.79 cent voor apps. Alsof ze nog niet voldoende verdienen... :'(
Tja... de euro doet het nou eenmaal niet zo goed... en Apple belooft de ontwikkelaars 30% van de prijs die ongeveer gelijk is aan 0,99 dollar.

Ik praat het niet perse goed, maar ik begrijp het wel.... Als je als ontwikkelaar 70 dollarcent krijgt voor een app die in de USA-store is gekocht, en maar 55 dollarcent vanuit de NL-store, dan ga je je toch afvragen waarom dat is... Dan zou ik toch liever zelf de exacte prijs willen kunnen bepalen zodat ik overal evenveel verdien.
Apple wil het uniform houden, dus past gewoon de standaard price-tiers aan.
Apple zal, net als elk ander commercieel bedrijf, nooit voldoende verdienen. Het hele woord 'voldoende' bestaat gewoon niet. Elk bedrijf bestaat alleen maar voor het 'meer'. Meer, meer en nog eens meer. En dan nog wat. En zo gek is dat niet. Een beetje groot formaat bedrijf leeft uit zichzelf. Daar is niet 1 almachtige man die zegt: ik wil veel verdienen. In verhouding verdient zelfs de grootste verdiener in een bedrijf verschrikkelijk weinig t.o.v. het geld dat binnengehaald wordt. Dus, meer, niet om dat een of andere persoon dat bedenkt, maar om dat het 1e bestaansrecht van een bedrijf is.
Als je als ontwikkelaar 70 dollarcent krijgt voor een app die in de USA-store is gekocht, en maar 55 dollarcent vanuit de NL-store, dan ga je je toch afvragen waarom dat is...
Heel eenvoudig te verklaren!

De ontwikkelaar bepaalt nu de netto verkoopprijs, maw inclusief eventuele omzetbelasting (BTW,VAT,mwst etc), waar nodig draagt Apple die omzetbelasting af.

De developer krijgt dus (<verkoopprijs> - <omzetbelasting>) * 0.7 waarbij <omzetbelasting> afhankelijk is van waar de koper zich bevindt.

Dat probleem is op te lossen door de ontwikkelaar niet de netto maar de bruto verkoopprijs te laten bepalen. Het gevolg is wel dat je b.v. binnen de EU op de NL App store voor exact dezelfde app hogere prijzen zult krijgen dan op de DE store.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 26 oktober 2012 09:00]

En in Amerika is het nog steeds het zelfde..
Daar is ook niets qua BTW veranderd he.
Er blijft gewoon 30% naar Apple gaan, ze gaan er wel wat op vooruit, maar het is maar heel weinig. Van 20 cent per app naar 22 cent, er gaat nu ipv. 19% naar de belasting, 21% naar de belasting en er gaat nu 51,5 cent naar de developer ipv. 46,5 cent (die schieten er dus een stuk meer mee op dan Apple).
Een developer schiet helemaal niks op, BTW gaat naar de overheid. Niet naar een bedrijf...
1 dollar is nu ook 83 ct. en daar gaat dan ook nog omrekenkoers overheen dus ja als je dan je winst gelijk wil houden in de us dan moeten ze de prijs wel een beetje omhooggooien aangezien de euro geen 1 dollar 40 meer waard is.
Super hoor. Zeker als je de prijs van een iphone en ipad ziet.
Zelf ben ik al met mijn 3de iphone bezig. en snap ook waarom de verkopen zo goed gaan :)
Ik vind het ook indrukwekkend van apple, ik ben van de iphone overgestapt naar de concurrentie. Namelijk de HTC one X, ik moest eerst erg wennen en ik mis nog steeds een aantal hele goede functies van de iphone tov de HTC. Bijvoorbeeld is de ipod app veel beter dan de android of HTC sense muziek app. IOS loopt allemaal wat vloeiender (ik weet dat jelly bean eraan komt) dan deze HTC. Maar over het algemeen vind ik android toch wat leuker omdat je alles aan kan passen en tweaken. Ik heb alleen nog geen custom rom omdat ik veel hardware gezeik heb met de htc. Zo en nu niet gaan bashen mensen.
Ik vond het tweaken van een Galaxy Note - mijn eerste stappen op Android gebied - ook heel leuk. Totdat ik na een week of 2 uitgespeeld was en erachter kwam dat iOS nog steeds fijner werkt.
Blijft absoluut indrukwekkend, het maakt niet uit wat ze verkopen, het lijkt toch wel te verkopen. Wat dat betreft kan niemand tegen apple op momenteel. Toch zal dit niet oneindig door kunnen gaan lijkt me. Kan me niet voorstellen dat als je in maart een ipad 3 gekocht heb nu in de rij gaat staan voor de nieuwe 4de generatie. Iedereen is inmiddels toch wel voorzien :? Veel sneller en beter wordt het niet lijkt me.... O-)
Hoezo zou iedereen voorzien zijn? Neem de groeiende middenklasse uit India en China die nu ook een Apple apparaat willen. Dat zijn grofweg 1 miljard mensen samen. Als 10% daarvan iets van Apple koopt hebben ze al een grotere afzetmarkt daar dan de VS.

Bovendien, iedereen is hooguit maar voorzien voor pak hem beet, max 4 jaar, in de technologie wereld van vandaag. Daarna is je product zodanig verouderd dat de meeste mensen alweer een nieuwe laptop/mobiel/tablet/computer nodig hebben.
het steve jobs effect

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013