Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 47, views: 11.578 •

John Carmack laat via een tweet weten dat de mod tools voor Rage binnenkort vrijgegeven zullen worden. Dat hoopt hij althans. Hij geeft toe dat het lang duurt en denkt dat zijn bedrijf verkeerde keuzes heeft gemaakt. Rage verscheen meer dan een jaar geleden op de markt.

Een fan stelde John Carmack via Twitter de vraag waar de mod tools voor Rage blijven. Waarop de oprichter en programmeur van id Software verzuchtend antwoordde; "het werk aan BFG heeft de Rage tools opgehouden, maar ze verschijnen nu echt binnenkort, hoop ik. Ik denk dat we hierover het hele jaar verkeerde keuzes hebben gemaakt." Met BFG doelt Carmack op de Doom 3 BFG Edition, de uitgebreide versie van de klassieker die op 19 oktober op de markt kwam.

Tim Willits beloofde vooraf dat de mod tools voor de shooter bij de pc-versie meegeleverd zouden worden. De studio zou precies dezelfde tools met de game meeleveren als het zelf gebruikt heeft om de game te maken, beloofde Willits, de de creative director van de game. De tools werden echter op het laatste moment uit de pc-versie geschrapt, waarna id Software beloofde dat ze 'snel' zouden volgen. Ondanks de tweet van Carmack, maakt de studio ook nu niet duidelijk wanneer de edit-software te downloaden zal zijn. De studio werkt naast de mod tools voor Rage voornamelijk aan de ontwikkeling van Doom 4.

Story trailer van Rage

Reacties (47)

Ach RAGE flopte toch enorm. Carmack was vroeger dé man op FPS gebied, maar RAGE werd achtervolgd door bugs en niet ladende textures, ook al zou de "mega-texture" tech zo goed werken volgens Carmack.

Is er uberhaupt nog behoefte aan tools voor die game?
Het bestaan van dit nieuwsbericht is al een antwoord op je vraag.

Doom 4 gaat natuurlijk gewoon verder bouwen op de tech van Rage, dus ondanks dat de game niet goed uit de verf kwam heeft het toch toegevoegde waarde gehad. Rage = eerste versie van Vista, Doom 4 = Windows 7 (hoop ik) :)
Dat kan er dan toch juist zijn, als mensen de game beter willen maken? Als je het nou echt een vet spel vond maar je irriteerde je alleen aan de bugs, dan kan je die bugs toch wegmodden? Dan heb je 2 vliegen in 1 klap. En vaak gelijk weer een leuk spel. :)
Bovendien is de waardering die je krijgt voor het goed modden van een spel vaak heel erg groot. Niet alleen de waardering van je zelf, maar als je het op youtube zet vaak ook van anderen. That keeps these people going.
RAGE vond ik wel een goede game, alleen de tech erachter liep voor geen meter. De drivers hebben nu nog steeds allerlei problemen. Vooral met mijn Crossfire set-up loopt de game nog steeds slecht en de pop-up is ook niet weg te krijgen.

De game is volgens mij allang al dood en behalve een handje vol fanatiekelingen of die hard liefhebbers van RAGE zal er niet veel animo meer zijn voor de mod tools.
Ik heb nochtans geen problemen ondervonden, alles draaide als een zonnetje.
Geen enkele bug, maar ik heb hem dan ook een 8tal maanden na uitgave gekocht voor een paar EUR op Steam.

Er was maar 1 nadeel aan deze game. Juist als je dacht, nu begint het verhaal was deze game plots gedaan. Het leek wel of het verhaal plots is afgeraffeld omdat men het voor een bepaalde tijd wilde uitbrengen.
Het leek wel of het verhaal plots is afgeraffeld omdat men het voor een bepaalde tijd wilde uitbrengen.
Ik snap de gedachte wel maar het slaat natuurlijk nergens op. Het is niet alsof het er bij het ontwerp en productie net zo lineair aan toe gaat als bij het spelen :). De grote lijnen van het verhaal zijn doorgaans al af voordat er überhaupt aan de productie begonnen wordt.
Het is, voor zover ik heb begrepen, wel wat er ongeveer gebeurd is.
Ik kan me herinneren dat id iets heeft geroepen over dat ze het spel enorm hebben moeten uitkleden en inkorten omdat ze het anders niet op een redelijke hoeveelheid disks zouden krijgen.
Eigenlijk begon rage als een tech demo en is er besloten daar een game van te maken. Carmack zag het niet helemaal zitten met de nieuwe tech en uiteindelijk bleek het inderdaad wat te ambitieus.

Ik vond het eerlijk gezegd ook erg aan de korte kant. Als het verhaal net een beetje op gang lijkt te komen is het ineens voorbij.
Ik kan me herinneren dat id iets heeft geroepen over dat ze het spel enorm hebben moeten uitkleden en inkorten omdat ze het anders niet op een redelijke hoeveelheid disks zouden krijgen.
Uitkleden in inkorten is heel wat anders dan gewoon een verhaal afraffelen. Bij het laatste knoop je even loose ends op een rare manier aan elkaar of juist helemaal niet waardoor de lezer (of speler) met een hoop vragen en een onbevredigd gevoel achterblijft.

Als je het gaat inkorten dan haal je overal minder belangrijke delen weg, en heeft weinig te maken met afraffelen.
Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar wat ik dus van Carmack heb begrepen is dat ze het einde gewoon afgekapt hebben omdat ze geen resources meer hadden.
En over afraffelen gesproken, ik weet niet of je het spel op de pc hebt gespeeld toen het net uit was maar het was een drama.
Alleen al het feit dat ze muis/kbd vernaggelt hebben is een ode aan resourcegebrek.
Een verhaallijn en scenario wordt idd vastgelegd maar of daar aan wordt vastgehouden is een ander verhaal.

Het gebeurd wel vaker dat games niet af zijn, of worden ingekort ed. omdat de investeerders hun geld op tijd willen terug zien oa.

Een vol gevecht aangaan om een satelliet en dan opeens de game eindigen met een filmpje is afraffelen van het verhaal.
Ik ken genoeg games om te weten wat een afgewerkte verhaallijn inhoudt.

Het is idd niets anders dan een oorspronkelijke demo van hun game engine waar ze op verder hebben geborduurd. Ik heb het even uitgezocht en Carmack gaf aan dat het een van de grote fouten van dat jaar was van het bedrijf ;-)
Carmack is op dit moment naast een levende legende waarschijnlijk ook de beste programmeur ter wereld. Niet alleen heeft hij meer gedaan voor de wereld van de game engines door talloze innovaties en verbeteringen van bestaande technieken maar hij heeft ook heel erg vaak bewezen een nieuw platform niet links te laten liggen maar juist bestaande code binnen een paar dagen te porten naar dat nieuwe platform.
De reden dat hij de beste is is niet alleen dat hij echt heel erg goed is in het programmeren maar dat hij hier naast ook gewoon getrouwd is er verschillende andere hobby's op na houd (snelle auto's bijvoorbeeld) en instaat is toe te geven als hij dingen niet goed doet. (zeker dat laatste is iets dat de meeste mensen die bijna zo goed zijn vaak erg veel moeite mee hebben)

RAGE was een flop en dat zal vast en zeker ook voor een deel aan Carmack gelegen hebben maar dat neemt niet weg dat niemand vandaag de dag nog een top titel (flop of niet) alleen kan maken. Dus om hem dit volledig aan te rekenen gaat misschien wat ver?

Dat er vraag is naar de tools is duidelijk waarom zou een fan anders vragen waar de tools blijven. :) Hoe groot die vraag is durf ik niet te zeggen ik heb RAGE zelf niet gespeeld, niet de juiste hardware toen het uitkwam en na de vele slechte reviews geen zin om er geld aan uit te geven. Maar schijnbaar is de vraag groot genoeg voor ID om ze toch echt nog uit te brengen.
De tech achter Rage was fantastisch. Super gedetailleerde wereld en fantastische belichting. Hoge resolutie textures en vooral VEEL unieke textures. Ik heb in het spel bijna nergens (opvallend) herhalende textures gezien, waar ik me daar normaal snel aan stoor.

Probeem met iD tech is dat de tools erachter meestal erg ingewikkeld zijn. iD Tech 5 zou een goede competitie kunnen bieden tegenover Unreal Development Kit, CryEngine 3 en Unity als de tools uitkomen en gebruiksvriendelijk zijn.
ze hadden alleen detail textures over de unieke textures heen moeten blenden.
een texture per object als standaard en een unieke texture om het allemaal netjes in de wereld in te blenden ipv alleen maar unieke textures.

het idee achter de tech is goed maar dat was een serieus probleem.
Ik denk dat het probleem van de tech is dat je gewoon enorme bakken met data nodig hebt om een spel aan te kleden.
RAGE was al zo'n 21 gigabyte en dan zien de textures er van dichtbij niet uit.
Wil je de resolutie verdubbelen dan kost het je 4x zoveel data.

Ideaal zou zijn als je deze tech zou kunnen combineren met de oude manier van texturen.
Tech5 voor laagfrequente informatie en tiling voor hoogfrequente informatie.
Mageod, voordat id weer een nieuwe titel op de markt brengt zijn we weer een paar generaties verder.,.,. :'(
"Carmack is op dit moment naast een levende legende waarschijnlijk ook de beste programmeur ter wereld. "

Eeh, erg onwaarschijnlijk.
Carmack heeft veel goeds gedaan, maar dat maakt hem nog niet de beste programmeur ter wereld ofzo.
En er zijn andere mensen die veel diepere veranderingen teweeg hebben gebracht in game engines.
Ik denk bijvoorbeeld dat er tegenwoordig meer Debevec per pixel in een gemiddelde game zit dan Carmack, en dan is Debevec niet eens puur een programmeur.
Maar uiteindelijk hebben honderden mensen bijgedragen aan de technologieen die in games zitten.
hmm vreemd, textures laden ging pittig snel bij mij en aangezien ik door iedereen een pixel/qualitynazi wordt genoemd denk ik dat het wel goed zit.

Vond het een aangename afwisseling van Borderlands doordat er wat meer verhaal in zat en het wat serieuzer te werk ging.

In totaal is de game 1keer vastgelopen wat gezien het afbeulen van mijn workstation met 3 renders+udk+CS5+20tal websites+WMP/G-Force geen vreemde reactie is.

En er is kennelijk wel vraag naar anders zouden ze het niet uitbrengen.
Als het idd dezelfde tools zijn als waarmee ze zelf werken kan je heel veel dingen toevoegen aanpassen waardoor het een heel andere game kan worden ;)
"En er is kennelijk wel vraag naar anders zouden ze het niet uitbrengen."

Eeh, dat bekijk je dan toch verkeerd denk ik.
Je moet naar de verkoopaantallen kijken.
En dan blijkt de vraag toch niet zo....
Ik vind dat de engine wel goed is en het lijkt me leuk om ermee te spelen. De niet goed ladende textures was het enige wat me tegen zat van dat spel. Verder een prima FPS die er best goed uit zag (mits alle textures geladen waren...)
Ben persoonlijk benieuwd wat ze gaan doen met Doom4. Ik hoop op een lekker ouderwets krachtige SP game.
Waar ik op hoop is dat ze Quake 3 Arena opnieuw uitbrengen met updated engine, maar wel met exact dezelfde speelbaarheid en mogelijkheden. Dat zou pas SUPERRR zijn!
Leek me altijd een gaaf spel, maar door die niet ladende textures nooit gespeeld ;(. Mods daarentegen maken vaak dingen goed. ik bemn alleen bang dat de community voor Rage veel te klein is voor goede mods.
Als de mod tools goed genoeg zijn dan is er soms meer animo voor de mod tools dan voor de game zelf. Hoewel de game niets voor mij was ben ik zeer benieuwd wat mensen met deze mod tools gaan doen.
Ik vond het zelf een enorm sfeervolle game, gave tech, leuke afwisselingen, ja, ik heb echt oprecht van RAGE genoten, vraag me alleen wel af wie er nu nog mods voor wil maken, spelen zou ik ze in ieder geval wel :)
Iedereen maakt fouten. Maar niet iedereen heeft het lef om zijn fouten open en eerlijk toe te geven
Echter heeft hij nooit het spel gefikst. Als ik een ontwikkelaar was zou ik me kapot schamen. Ik zou zelfs zo ver gaan dat ik een heel nieuwe engine zou maken, en het spel gratis naar de kopers door zou sturen met een excuusbrief via een patch die het hele spel verplaatst.
Yeah sure, natuurlijk. Lekker makkelijk gezegd ook vanuit je luie stoel achter je PC'tje. Totdat je plots gewoon in loondienst bent en er brood op de plank moet verschijnen, dan piep je wel anders en ga je echt niet even een lange tijd gratis en voor niets werken.
Je snapt het niet .oisyn. Het is een onspeelbaar spel op de PC geworden! Totaal onacceptabel!
Dat snap ik weldegelijk en heeft in z'n geheel niets te maken met het stukje waar ik op reageerde, namelijk dat hij het zogenaamd beter zou doen. Kom nou :)
Een draak van een engine. Heeft nooit goed gewerkt op PC. Altijd problemen met die textureopbouw en non-Nvidia kaarten. Vond het een leuk spel, maar vanwege de bar slechte performance onder mijn AMD videokaart nooit uit kunnen/willen spelen.

Dit is volgens mij nog steeds niet helemaal opgelost.
Bij nvidia is het niet veel beter hoor.

Laatste patch geinstalleert een maand geleden of zo, krijg echt betreurend slechte frames per seconden op een gtx 580.

Het spel ziet er nog is niet uit ook, grafisch lijkt het wel een gemodde doom 3 uitvoering. De textures zijn belabberd slecht van kwaliteit en nog is niet inladen op tijd wat het helemaal zielig eruit laat zien.

De hele omgeving en alles wat erin voor komt ziet er nog is uit op wii kwaliteit ook. Prebaked textures overal die al niet goed functioneren. Stenen zien eruit als blokjes inplaats van ook echt iets wat nog op een steen lijkt. Vijanden lijken wel direct te zijn gekomen uit arcade shooters met animaties die uit het jaar nul komen.

De framedrops slaan ook nergens op, voor een spel dat er al niet uitziet is het ook nog is een extreem slechte engine die waarschijnlijk 80% van je pc performance opvreet om er niks mee te doen.

Sli heeft die knakker ook nog nooit van gehoord, aangezien zijn texture troep dan niet enabled kan worden (als als je meerdere gpu's op me moederbord heb zitten ).

Het spel is gewoon triest slecht toen die uitkwam, en zelfs nu nog naar de patches blijft het een troeperig product

Het spel verder stelt ook weinig voor. veel verder dan de eerste missie ben ik niet gekomen, omdat het gewoon weg me meer en meer frusteerde elke seconden dat ik naar dit wanproduct most kijken.
Op mijn GTX550Ti, supervloeiend. Altijd MINSTENS 60fps... En dat met alles op vrijwel hoogste kwaliteit. Heel af en toe een foute texture maar weinig storend. Heb het spel met plezier uitgespeeld.

[Reactie gewijzigd door Pmf1971 op 26 oktober 2012 01:21]

Ik heb Rage ongeveer half uitgespeeld en vond het toen saai worden. Grafisch zag het er naar mijn mening prima uit en bovendien speelde het erg lekker. Alleen dat multiplayer alleen met auto's racen was, was voor mij een domper. Hier hadden ze een een prima team fortress concurrent van kunnen maken!. Mochten goede mods niet te lang uitblijven ga ik deze zeker proberen.
Lol net weer eens Quake2 gespeeld op een oude Pentium3 met Voodoo3. Stop ik met spelen kijken ik op tweakers. Zie ik nieuws over John Carmack whahaha :D
Q2DM1 blijft toch de best multiplayer map :)
Die heb ik laatst gespeeld in Q3 :)
Binnenkort komt 'ie (Q2DM1) weer in QuakeLive, elk jaar rond de kerst, en omgebouwd tot 'Winter's Edge'. Super.
Heb zelf Rage (nog) niet gespeeld, maar ik hoop ook dat met de nieuwe engine strafe jumping en trickjumps etc. mogelijk zijn
Vreemd ik vond het de beste shooter in lange tijd. Super smooth, fast action, toffe characters. Iewat kort dat wel maar daar was ik voor gewaarschuwd.

Het texture laden viel me op op mijn 4850 & core2 duo, maar voor de rest draaide het lekker vlot en snel.

Toevallig begaf mijn mb het en na een upgrade naar een 3570 en een AMD7870 loopte alles super vlot.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013