Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 11.771 •
Submitter: T-Junkie

Zynga houdt een saneringsactie en ontslaat honderd werknemers bij zijn studio in Austin. De studio in Boston zal haar deuren sluiten en de spelletjesmaker gaat dertien games uitfaseren. Zynga verkeert al enige tijd in zwaar weer.

ZyngaCeo Marc Pincus maakt de bezuinigingen in een interne memo bekend en zegt dat er in totaal vijf procent van het werknemersbestand wordt ontslagen. Dat meldt website Gamasutra. Pincus kondigt aan dat naast de sluiting van de studio in Boston mogelijk ook de vestigingen in Japan en Groot-Brittannië hun deuren zullen gaan sluiten.

Naast het uitfaseren van de dertien niet nader genoemde spellen zal er aanzienlijk minder worden geïnvesteerd in The Ville, waarvan de spelersaantallen zijn achtergebleven bij de verwachtingen. Ook snijdt Zynga in de uitgaven voor hosting, advertenties en externe ingehuurde medewerkers.

Het gaat al een langere tijd minder goed met Zynga, dat bekend is van Facebook-games als FarmVille. Naast de gedwongen ontslagen zijn er in de afgelopen maanden veertien topmensen bij de spelletjesmaker opgestapt. Zynga waarschuwde begin deze maand dat de cijfers van het derde kwartaal, die later worden bekendgemaakt, zullen achterblijven bij de verwachtingen.

Reacties (39)

Naast de gedwongen ontslagen zijn er in de afgelopen maanden veertien topmensen bij de spelletjesmaker opgestapt.
Als dat geen alarmbellen doet rinkelen, dan weet ik het ook niet meer ;)
Ik vraag me af wat dit voor impact zal gaan hebben op facebook als Zynga het niet red, binnen de applicatie sectie zijn ze namelijk verreweg de grootste waarvoor maandelijks tientallen miljoenen users actief zijn. En van mijzelf als anderen weet ik dat de enige reden waarom we nog actief zijn op facebook, zo nu en dan wat van dat soort spelletjes is.

Persoonlijk zal ik er niet gek van op kijken dat indien Zynga het op een gegeven moment moet opgeven, Facebook toch zeker ruim 10% van hun ledenbestand verliest.

Daarnaast blijft het frapant om te zien dat met zoveel gebruikers, Zynga toch niet voldoende revenue kan genereren met hun games. Maar natuurlijk geen ongekend probleem binnen het online games segment.
Ze zullen bij faillissement waarschijnlijk een doorstart hebben met geld van een ander groot bedrijf, of de IPs en spellen doorverkopen als onderdeel van de bundel. Er zijn vast genoeg andere bedrijven die wel een zak geld over hebben voor de data dat zo'n spel oplevert.

De spellen zullen waarschijnlijk niet (allemaal) van Facebook verdwijnen. De meest populaire zullen zo wel een nieuw onderkomen vinden.
Ik gok dat Facebook deze publiekstrekker dan zal overkopen voor een prikje, zal afslanken en dan gewoon verder zijn ding laat doen. Voor hosting hebben ze dan ook nog hun eigen servers. Als Facebook bezoekers dreigt te verliezen smijten ze daar wel wat geld tegenaan :)

Persoonlijk speel ik geen Facebook games, enkel Simcity (van EA, niet Zynga) kon men aandacht even trekken. Ik zet wel de meldingen af en zorg dat wallposts op privé staan zodat niemand er last van heeft. Het nadeel is dat die spellen vaak alleen te spelen zijn als je vrienden hebt die het spel ook spelen. De Zynga games staan allemaal geblokt bij mij, of mijn wall stond vol met mensen die dit of dat nodig hadden voor een of andere quest om vooruit te geraken in het spel.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 24 oktober 2012 11:44]

Ik denk niet dat er zo veel mensen zijn die facebook bezoeken puur voor de spelletjes.

Verder begon zo'n twee jaar geleden al de ellende met die spelletjes, toen begonnen ze met het aanbieden van al die rotzooi waarvoor betaald moest worden, waarvoor je vriendjes moest uitnodigen of waarvoor je elke zoveel minuten terug moet komen. Daarvoor vond ik het nog wel wat af en toe, maar de games die ze nu aanbieden zijn echt vreselijk.

Wat dat betreft ook een beetje een trendsetter in de 'echte' games, al die unlocks en dlc.
5%=100. 100% is dus 2000 werknemers?

Jeetje..., best veel personeel voor een bedrijf dat ik van naam niet ken maar ongetwijfeld wel eens hun spelletjes gespeeld heb!
Groot geworden met Facebookspelletjes als Farmville, meen dat eigenlijk alles met *ville van ze is.
Dus de casual Facebook-gamer zal ze kennen, de rest niet echt.
Ze hebben o.a. ook slotmachines en Drawsomething is van hun.
Zeker deze laatste is toch wel iets wat wat meer bekend is buiten facebook.
Drawsomething is van hun
Ja, maar gekocht. Niet zelf ontwikkeld. Het werd van Zynga toen ze ontwikkelaar Omgpop hebben overgenomen.
Én die kochten ze al op toen de hype over was.
Terwijl Zynga zelf nog dacht dat die Hype er nog wel is. Het spelleke is er ook niet beter op geworden. Kort na de overname ineens opstartschermen van Zynga die errrrrg lang bleven staan.

Nee die zynga spellen hebben het bij mij nooit goed weten te doen. Daarnaast vond ik Draw Something best een aardig spel. Niet zo goed als het bordspel wat je gezellig met een man of 8 tegelijk doet offcourse.
Probleem met Draw Something was dat er te weinig woorden in zaten om te tekenen waardoor je op een gegeven moment om de haverklap iets zag wat je al een aantal keer gezien had en dan is het niet meer leuk om dat te raden of te tekenen.
Je kon dan betalen om meer woorden te krijgen, maar het was onduidelijk hoe dat werkte. Ik heb toen nog aan de support gevraagd hoe dat zat, als ik de extra woorden kocht, zouden de mensen die tegen mij speelden dan ook die extra woorden krijgen of zie ik alsnog steeds dezelfde tekeningetjes? Die vraag werd genegeerd, tja, dan koop ik niks natuurlijk...
Wat mij betreft dus puur mismanagement.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 24 oktober 2012 13:37]

Ik denk dat het fair is om te stellen dat een vrij groot deel van hun spelletjes niet zelf ontwikkeld is, maar regelrechte copy-paste.
Als je spelletjes als Farmville hebt gespeeld of andere irritante facebook spelletjes waar je ontelbaar veel notificaties en mails etc. van krijgt, dan heb je een spelletje van Zynga gespeeld.

OT: Ik denk dat Zynga geen lang leven meer zal leiden. Nu allemaal nieuw leven blazen in spelletjes die hun toptijd hebben gehad. One way ticket to the cliff, zeg maar.

Ik ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door Original_Dutch op 24 oktober 2012 11:21]

Als je spelletjes als Farmville hebt gespeeld of andere irritante facebook spelletjes waar je ontelbaar veel notificaties en mails etc. van krijgt, dan heb je een spelletje van Zynga gespeeld.
Je instellingen niet goed gezet.

Zynga gaat steeds verder de afgrond in. En ze stonden zeer hoog qua beurswaarde, samen met Facebook. Maar ik zal ze in het geheel niet missen.
[...]
Je instellingen niet goed gezet.
Instellingen staan standaard dus niet goed.
Juist wel. Ze staan zo dat zij reclame kunnen maken via jouw FB.
Nee inderdaad, gelukkig had ik al die notificaties uitgezet. Maar niet iedereen weer hoe én waar.
Nou ja, het scheelt natuurlijk ook dat ze inmiddels vreselijk hard onder vuur worden genomen door andere developers - momenteel vooral EA - omdat men het een beetje beu is dat Zynga vooral heel groot is geworden door het vrijwel 1-op-1 kopiëren van de games van anderen...

Ik krijg een beetje het beeld dat de heren bestuurders de bui allang zien hangen, en maken dat ze (met vette oprotpremie) weg zijn voordat het hele bedrijf het graf in geprocedeerd wordt. Want als EA gelijk krijgt - en ik acht de kans zeer groot dat dat gaat gebeuren - dan komt de rest er meestal al snel achteraan en kan Zynga dus wel inpakken.
Ja, het mooist vond ik NimbleBit's open brief aan Zynga na de 1-op-1 kloon van hun TinyTower.

"Good luck with your game, we are looking forward to inspiring you with our future games!"

@wouterwouter2: Moah... Zoals dat plaatje zegt: "TinyTower has alot of different features and gameplay, but the core seems familiar", "are all quite similar" en vooral "I don't own your game"...

Je kunt elk spel wat over een torentje gaat wel onder 1 genre scharen, maar Zynga's Dream Heights is niet "familiar" of "quite similar", maar gewoon een 1 op 1 kopie. Het enige, maar dan ook het enige verschil (buiten de graphics) is dat je bij Zynga's versie eerder gepushed wordt om infame purchases te doen dan bij TinyTower, waar je een stuk verder komt zonder 1 euro uit te geven.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 24 oktober 2012 16:06]

Ze maken ook hun eigen spellen helemaal kapot.
Ik heb lang cityville gespeeld en vond het een heel leuk spel, maar dit werk steeds minder...

Vriendverzoeken via je tijdlijn, niemand klikte erop en je plaatste er 50 - 60 per dag. Je kreeg je spullen voor quests e.d. niet bij elkaar.
Land uitbreiden was beperkt, je moest ineens een minimale population hebben.
Er kwamen steeds meer en meer verzamelgebouwen. Shopping malls, Neigborhoods. Allemaal bedoeld om 20 bedrijven of huizen in te zetten. Leuk, maar dit kost je dus ook 20 energy om te collecten. Of bijna 3000 goods om te bevoorraden.
Je energy was daardoor altijd leeg. Spel laden, 2 van die gebouwen aanklikken en je kon wel weer afsluiten.
Je werd gedwongen om cash te kopen, iets wat ik niet wilde.

En er kwamen steeds meer idiote verzoeken. Je moest gebouwen plaatsen om een quest te doen. En m dat gebouw te plaatsen moest je plaats hebben, en 2 maand zeuren om iets te krijgen.

Daarbij kwamen er per update meer en meer bugs bij. Die maar nauwelijks werden opgelost.
Daarom ben ik er ook mee gestopt (als in de zin van, ik start het niet meer op)
Ik heb de rechten ingetrokken van de app en heb er dus geen last meer van.

Jammer, ik vond het leuk om te spelen, maar niet als het zo kapot word gemaakt.
Iedere dag als je inlogd kreeg je 6 of 7 schermen met nieuwe dingen. en dna ook nog times quests, binnen 3 dagen moet dit af zijn! Yeah right, er staan er nog 35...
Vriendverzoeken via je tijdlijn, niemand klikte erop en je plaatste er 50 - 60 per dag. Je kreeg je spullen voor quests e.d. niet bij elkaar
Sorry, maar dit is een van de redenen waarom ik me zo erger aan die spelletjes. Iemand die 60 berichten per dag over zo'n spel post, gaat bij mij van mijn tijdlijn.
Of je klikt een keer op dat knopje rechtsboven van de post en zegt block all from this source?
dat is gewoon luiheid dan.
Je kunt gewoon alles blokkeren.

1x alle spellen blokkeren en je ehbt nergens meer last van.
Daarom heb je nog een tweede FB account nodig met weer dat spel om jezelf te helpen.

Dat werkt erg goed al zeg ik het zelf. Met cafe world
dat werkt ook prima, maar er zit een limit van 1 item per dag.
Ik heb van die 60 dingen ook vaker 20 stuks nodig.
Dan ben ik 20 dagen bezig.
En daarna? 25 stuks van alles.

Dan ben ik in totaal 55 dagen bezig, ofwel 1 maand.
En dan zijn er weer nieuwe bij aaaaargh..

Een tijd heb ik me daar echt kwaad over gemaakt. ik wilde het spel spelen en alles halen, dat ging gewoon niet.
Volgens mij is het hele spelletjesgebeuren op FB sowieso een stuk minder als dat het twee jaar geleden was. De spelletjes lijken op elkaar en je bent afhankelijk van hoeveel vrienden dat spelletje ook spelen en je moet toch vooral geld er in stoppen om enige vooruitgang te boeken. En met een beetje pech stoppen ze na een half jaar met de game en ben je alles kwijt.
Misschien wel belangrijk om te vermelden in het artikel:
The announcements came to employees during Apple's press conference this morning, leading many online to speculate that Zynga intentionally timed the bad news so that it would get buried under Apple's new announcements. Apparently, those affected were given just two hours to pack up and leave their offices.
Ik vind dit wel een achterbakse streek om op deze manier om je slechte prestaties proberen te verstoppen.
Misschien wel belangrijk om te vermelden in het artikel:


[...]


Ik vind dit wel een achterbakse streek om op deze manier om je slechte prestaties proberen te verstoppen.
'leading many online to speculate' , het is dus maar een gerucht en dat gerucht is inderdaad achterbaks.
Tsja wat verwacht je nou als je je bedrijf opbouwd op de hype over je spelletje, na een tijdje is je spelletje voor niemand meer intressant. Misschien dat ze wat ideeen van Angry Birds over hadden kunnen nemen, je kan veel zeggen maar dat word tenminste goed uitgemolken, waarom heeft zynga nooit nagedacht over farmville ook uitbrengen op de * en de * en de * (alles wat los en vast zit dus)
Zag deze tweet voorbij komen:
@303 Zynga just laid off 100+ employees (incl. my friends) in its Austin office during the Apple Event. Gave them 2 hours to vacate. RT please.(bron)

Deze reatie erop vond ik wel weer mooi:
@maxticket: Zynga just gave 100 people 2 hours to clear out their desks. But for $9.99, they can buy 2 more hours. And a scarecrow. bron

[Reactie gewijzigd door hellbringer op 24 oktober 2012 11:44]

Sommige internetbubbels beginnen te knappen zie ik. Ik verwachtte al dat Zynga het niet lang kon volhouden.
Zijn we dan eindelijk af van al die irritante game invited? |:(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013