Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 285 reacties, 71.527 views •

Apple heeft tijdens een eigen evenement een nieuwe versie van de iPad aangekondigd. Deze 'vierde generatie iPad' is voorzien van een snellere processor en de nieuwe Lightning-aansluiting die Apple samen met de iPhone 5 introduceerde.

Uiterlijk is de vierde generatie iPad vrijwel gelijk aan de derde generatie, die in maart van dit jaar uitkwam en in de volksmond ook wel iPad 3 genoemd wordt. Het enige verschil is de nieuwe connector aan de onderzijde; Apple heeft de oude 30-pins-aansluiting verruild voor de nieuwe Lightning-stekker. Het Retina-scherm is ook identiek aan dat van de iPad 3.

Aan de binnenzijde zijn er wel grote veranderingen doorgevoerd. De nieuwste iPad verruilt de A5X-chip uit zijn voorganger namelijk door de A6X, die volgens Apple tweemaal zo snel is. Hoogstwaarschijnlijk is de A6X gebaseerd op de A6-soc uit de iPhone 5, die gebruik maakt van een compleet nieuw processorontwerp en op 32nm geproduceerd wordt. Ook de prestaties van de grafische chip zijn volgens Apple verdubbeld ten opzichte van de A5X. Andere nieuwe features zijn een verbeterde camera aan de voorzijde en ondersteuning voor dualband-wifi.

De prijzen zijn gelijk aan de van de vorige iPad en Apple komt wederom met 16GB-, 32GB en 64GB-modellen. Opvallend is Apples claim dat het model met wifi en ondersteuning voor mobiele datanetwerken nu lte in meer landen ondersteunt. Dat zou kunnen betekenen dat Apple een nieuw modem gebruikt dat meer frequenties ondersteunt. De vorige iPad had geen ondersteuning voor alle mogelijke lte-frequenties waardoor de nieuwe techniek in Nederland niet te gebruiken was.

Reacties (285)

Reactiefilter:-12850269+1198+210+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 7
Na het lezen van een aantal, voornamelijk dezelfde soort reacties, heb ik maar even naar beneden gescrold. Wat een gedoe over deze update zeg. Waarom zou Apple niet wat sneller met een nieuwe versie mogen komen? Ligt dat ergens vast?

Kijk eens naar HTC, die al heel snel met een nieuwe One X komt. Om over Samsung nog maar te zwijgen. Die lanceren ook te pas en te onpas nieuwe modellen of kleinere broertjes of zussen van bestaande modellen. Zie geven ze vervolgens geen enkele support meer (lees: updates naar nieuwe Android versies).

Op de iPhone 4 kun je prima iOS 6 draaien. Sterker nog: ik heb er laatst eentje besteld en daar stond het gewoon al standaard op.

Met de huidige concurrentie kun je niet van Apple verlangen dat ze om het jaar een nieuw product uitbrengen. Soms is dat misschien wat sneller nodig. En laten we eerlijk zijn: met een iPad 3 is niks mis. Je ziet het verschil niet eens met de 4e generatie. Dus wat lopen we nu te zeiken? Ik ben het wat dat betreft wel eens met sommige reacties hier: dat neigt naar patser gedrag. Perse de nieuwste versie willen hebben. Wees blij met wat je hebt. En wees blij dat je uberhaupt een iPad kunt betalen. Er zijn zat mensen die dat NIET kunnen.

Als ik me niet vergis zat er tussen de diverse versies van de Apple TV ook minder dan 12 maanden.

En nu weer terug naar een inhoudelijke discussie graag.
Helemaal mee eens. Van mij mogen ze zodra nieuwe techniek toepasbaar is, het per direct toepassen en uitbrengen, al doen ze het iedere maand. Ik zou niet snel spijt hebben van een aankoop of voelen dat deze achterhaald is.

Ik maak daarbij wel een uitzondering voor grotere updates (waar de iPad4 er dus geen van is). Zo ben ik in de markt voor een iMac. Stel eventjes, hypothetisch gezien, dat ik dit nieuwe model zou kopen en dat 3 maanden daarna een iMac Retina 27" uitkomt. Gaat niet gebeuren, maar stel. Dan zou ik me behoorlijk bekocht voelen, aangezien dat een fundamentele verbetering zou zijn die ik de aankomende levensduur van een iMac (die lang is) zou moeten missen.
En laten we eerlijk zijn: met een iPad 3 is niks mis. Je ziet het verschil niet eens met de 4e generatie. Dus wat lopen we nu te zeiken?
Behalve dat Apple zegt dat de processor 2x zo snel is. En dt kan nog wel eens in de toekomst parten gaan spelen. Dan liever een 4th gen iPad, dan een New iPad 2.
Gezien het feit dat Apple zowel de iPad mini als een upgrade voor de bestaande iPad heeft uitebracht, lijkt me niet ondenkbaar dat de updates voortaan in het najaar gaan vallen. Het lijkt me namelijk zeer onwaarschijnlijk dat er in maart alweer een nieuwe iPad komt.

Dat zou dus betekenen dat Apple 2x per jaar een update geeft. De notebooks in het voorjaar en de rest (de prodcuten die het meeste in het laatje brengen) in het najaar.het zou me niet verbazen als dit ook nog eens positief is voor de verkopen zo rond de kerstdagen.

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 24 oktober 2012 01:36]

Ik zou er nog niet al teveel conclusies aan verbinden... Ze kunnen dit ook gedaan hebben vanwege de aanstaande release van Windows 8 en RT voor tablets.
In ht artikel staat: 'Hoogstwaarschijnlijk is de A6X gebaseerd op de A5-soc uit de iPhone 5, die gebruiktmaakt van een compleet nieuw processorontwerp en op 32nm geproduceerd wordt.'

Het is toch juist dat de A6X van de iPad 4 een doorontwikkeling is van de A6 uit de iphone 5?
Wel grappig dat deze Ipad in de volksmond 'gewoon' weer Ipad 4 heet terwijl de vorige de nieuwe Ipad werd genoemd (tenminste door Apple dan).

Wat moeten die mensen gedacht hebben bij Apple toen ze de Ipad3 de nieuwe Ipad noemden ??

Alsof er nooit geen ander 'nieuw'model meer zou komen ...en hoe heet deze Ipad volgens Apple ?

Getuigt toch van weinig visie , want zo wordt het toch een puinhoop om de diverse Ipads te kunnen benoemen en onderscheiden van elkaar.
----
Mag ik het ook wel humoristisch vinden dat Apple nu na 7 maanden al de Ipad4 presenteert waardoor je automatisch (al is maar gevoelsmatig) toch met een kater zit als je net denkt het nieuwste van het nieuwste stukje technologie gekocht te hebben in de vorm van een Ipad3 en een jaar lang verwacht het 'beste' te hebben:)

--
Dit is een fabel, de 3e generatie iPad heet niet "de nieuwe iPad". Hij heet gewoon "iPad" of in support documentatie "iPad (3rd Generation)". De 4e generatie wordt net als de 3e generatie in bepaalde marketing materialen aan gerefereerd als "de nieuwe iPad", net zo goed als je ook "de nieuwe MacBook Pro" hebt.
Ja lullig voor de mensen die dachten met de iPad 3 nog wel een jaartje te doen.
Op Engadget staat een stuk dat sommige stores een swap deal aanbieden aan kopers die minder dan een maand geleden een The New iPad hebben gekocht en nu willen overstappen naar de 4th gen iPad. het is echter geen Apple policy maar een stukje service richting de klant.
Ik vermoed dat vooral winkels die onder het motto van laagste prijs opereren en vooral aan klantwerving doen via service dit gaan doen.
Je kan nog makkelijk een jaartje met de iPad 3 doen. Of twee jaar, of drie jaar. iOS 7 gaat er gewoon nog op werken. En met wat geluk ook iOS 8...
Hij wordt niet meer verkocht. Ik denk dat gebruikers met iOS 7 in hun handjes mogen knijpen, maar iOS 8 kun je vergeten ben ik bang. Ondersteuning beperkt zich bij Apple tot producten die in de schappen liggen :)
Bij Apple valt dat juist heel erg mee. iOS werkt bijvoorbeeld zelfs gewoon nog op de iPhone 3GS die toch echt alweer vier generaties oud is.
Maar dan weer niet op de 1e generatie iPad.
De 1e generatie iPad is van April 2010 en als we de hardware gaan vergelijken met de huidige toestellen dan word gelijk duidelijk waarom het nieuwe iOS niet ondersteund wordt. Het ding heeft simpelweg niet genoeg power om de nieuwe features te ondersteunen. Ik kan goed begrijpen dat bezitters van de 1e generatie iPad het niet leuk vinden dat ze niet de nieuwste software updates krijgen maar tegelijkertijd kan ik ook goed begrijpen dat Apple de updates alleen uitbrengt voor die toestellen die er ook daadwerkelijk goed gebruik van kunnen maken.
de iPad 2 ligt in de schappen dus de 3 zal zolang ook ondersteund worden.
^ daar zit de kern van waarheid! :)

Waarom mekkeren om de snelle upgrade van de iPad? Ze hebben het in feite gewoon de nieuwe connector gegeven om conform te zijn met al hun andere mobiele producten. Is je iPad 3 dan verouderd? De iPad 2 ligt zelfs nog in de schappen en met de 3 bezit je hoe dan ook nog een nieuwer & sneller model. De iPad 2 is nog steeds supervlot in iOS en alle apps die ik erop heb staan, dus die vervang ik nog niet snel.
het feit dat de 4 ng sneller is met zijn A6X ga je echt niet merken in de praktijk. Wees blij met je iPad 3 en weet dat niet enkel Apple om de haverklap zijn producten vernieuwd. De hele technologiemarkt lapt je dat voortdurend, ik dacht dat tweakers er na al die jaren er toch al gewend aan waren geraakt? Blijkbaar is het nu nog een groot discussiepunt.
Volgens mij beperkt ondersteuning zich tot Apple producten die het nieuwe OS fatsoenlijk kunnen draaien, en ik verwacht niet dat de tijd snel komt dat de iPad 3 niet meer voldoende is voor het laatste OS.
iOS 7 gaat echt wel komen. Dat komt waarschijnlijk zelfs nog op de twee omdat de mini dezelfde SP'ers heeft. iOS 8 zal dus ook nog wel komen op de iPad 3.
iOS7 en iOS8 zullen ook op de mini draaien. Aangezien deze over vrijwel dezelfde specs beschikt als de Ipad 2 vermoed ik dat de Ipad 2 & 3 nog wel minimaal 2 a 3 jaar van updates voorzien zullen worden.
Ik heb vorig jaar een iPad 1 gekocht toen de iPad twee nog niet uit was. En raad eens, dit jaar al geen update meer. Updates zijn ook geen zekerheid meer bij Apple.
Dat komt meer omdat de iPad 1 slechts 256MB aan geheugen had.
Onzin! Mijn iPad 1 is ruim twee jaar oud en inderdaad gaat daar geen iOS6 op draaien, ik draai er echter nog steeds iOS4 op en ben pas de laatste paar maanden apps en app updates tegen gekomen die expliciet vragen voor iOS5. Ik verwacht dat we pas over een klein jaartje tegen dezelfde ongein aanlopen met iOS6, wat we dus niet kunnen draaien op onze iPad 1. Dan heb ik dus drie jaar kunnen genieten van mijn iPad 1 zonder issues qua ondersteuning en zou daarna nog prima ermee kunnen werken, alleen zonder bepaalde apps en bepaalde app updates. Jij zal dan even langer dan twee jaar ermee hebben kunnen spelen. Ik verwacht echter voor die tijd al een iPad 4 te hebben gekocht, die verwacht ik eerlijk gezegd veel langer mee te doen, niet dankzij Apple iOS ondersteuning, maar vanwege app dev ondersteuning.
Jawel hoor de iPad is al meerdere malen geupdate (iPad 2, iPad 3 en de iPad 4th gen).
Dat ze bij Apple geen jarenlange legacy ondersteuning geven op hun software zoals dat wel bij Microsoft gebeurt wist je voor je aankoop al.
Want die stoppen er spontaan mee nu deze uit is?
Naja, ze zijn iig wel not-amused, gezien Apple normaal wel een jaartje wacht met upgrades.
Dus je kan niet meer een jaar lang patsen dat je de nieuwste van de nieuwste hebt? Ik zie het probleem nog steeds niet.

[Reactie gewijzigd door madass op 23 oktober 2012 21:00]

Dus je kan niet meer een jaar lang patsen dat je de nieuwste van de nieuwste hebt? Ik zie het probleem nog steeds niet.
Wat een jammere opmerking weer. Laag niveau. Kom eens met een goed argument?

Ik snap het argument wel, je wil niet dat je iPad na een half jaar slechts alweer vervangen is voor een nieuwer model, dit is best opmerkelijk voor Apple.
Hoezo vervangen? Wil je nu weer een nieuwe Ipad kopen? Je Ipad blijft precies hetzelfde als de dag waarop je het gekocht hebt. Je hebt gekregen waarvoor je betaald hebt. Waarom zou je nu minder blij zijn? Je hebt niet meer het idee in je hoofd dat je de nieuwste van het nieuwste hebt? Dat is alleen een probleem als je een patser bent.
De waarde van 2e hands iPad 3's zal hier anders wel door gaan dalen....
wederom alleen een probleem als je van je ipad af wil.
de 3rd gen ipad is gewoon een prima apparaat waar je voor gekozen hebt en daar moet je het mee doen, verder niets dan lof voor de nieuwe gen want apple is wederom de enige met zulke snelle processoren in zowel de phone als tablet markt.
Dat heet Concurrentiedruk....
Zo vreemd is de stap van Apple dus niet.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 23 oktober 2012 21:38]

Ik snap het probleem wel, ik koop in april mijn iPad Retina, en dan verwacht ik dat die op zijn minst 11-12 maanden de snelste Apple tablet is die te verkrijgen is. Het is nu een apparaat wat in mijn ogen inferieur is met de iPad die ik nu heb, heb de iPhone 5 hier naast me liggen dus ik weet hoe snel de A6 processor is.
Het probleem ligt echt bij jezelf.
Niemand zegt dat een fabrikant door toegenomen concurrentie geen nieuwer apparaat op de markt mag zetten.

Als Apple deze stap niet had genomen had iedereen gezegd dat Apple achterblijft.
Het is natuurlijk lullig dat het deze keer zo snel gebeurt, maar dat weet je als je technologieproducten koopt.
Ben maar blij dat je geen Samsung/Asus/HTC/Motorola tablet/smartphone koopt, die komen iedere maand met een nieuw product....
Waarom? Ik maal er niet om hoor.. Heb nu steeds de nieuwste iPad gekocht omdat die steeds wat nieuws te bieden had. Met de 'oude' nieuwe iPad houd ik het nu wel vol tot de vijfde generatie, de vast wel wat meer te bieden zal hebben.
Nee natuurlijk niet, maar de bezitters van een iPad, iPad2 of een iPad3 (versie A) hebben in de toekomst met nieuwe accessoires wel een probleem.

Ze kunnen hun iPad nooit direct aansluiten op de nieuwe accessoires, dit zal altijd moeten gebeuren met een verloopkabel, iets wat directe docking onmogelijk maakt....
Ok, dus je kritiek is op de ondersteuning van de aansluiting. Hoever in de toekomst gaat het dan een probleem worden? 6 maanden? Er zijn onwijs veel ipads met een oude aansluiting. Het zou een beetje dom zijn van accessoiresmakers om dat komende tijd niet meer te ondersteunen.
Ik zie het probleem ook niet eigenlijk. Mensen met de huidige iPad 3 hoeven lijkt me niks te vrezen. Nu doet iedereen alsof deze geen ondersteuning meer krijgt terwijl die eigenlijk nog steeds de krachtigste tablet op de markt is. Deze zal samen met de 4th gen iPad gewoon high end blijven.
inderdaad... zit ik met een oud model... Dacht dat dat nog 1 van de betrouwbaarheden van Apple was: minimale levensduur als topper van 1 jaar, maar daar kun je blijkbaar ook niet meer van op aan.
Maak je toch niet zo druk.
Wij hebben hier nog een 1e generatie iPad, werkt nog steeds als een zonnetje hoor!
Ik doe nog wel 3 a 4 jaar met mn iPad 2 en 3, dus wat is je punt?
Ja eigenlijk wel ik heb vorige week een ipad 3 gehaald.
Een erg snelle upgrade en absoluut onverwacht. De meesten verwacht eigelijk enkel een upgrade van de Lightning connector maar de processor upgrade is echt verrassend.

Benieuwd wat de retailers nu gaan doen met de prijzen van de iPad 3 die ze nog in voorraad hebben. Voor veel mensen een erg interessant model als die met korting weg gaat.
Helemaal mee eens. Ik ben ook erg benieuwd naar wat de prijs van de iPad '3' nu gaat worden. De nieuwe prijs zal denk ik niet verschillen van de huidige prijs.
Overigens, is dit geen makkelijke manier om mensen op te lichten? Qua uiterlijk zie je geen drol aan verschil, dus nieuw doosje om de Nieuwe iPad en verkopen als de Nieuwe Nieuwe iPad?
iPad (4th) gaat 499 kosten
iPad (3th) kost nu 488
iPad (2nd) kost nu 399 en blijft 399

Ik denk dat de iPad 3 dus nu naar 449 zal gaan.

(Prijs aangepast naar aanleiding van de opmerking van Mathias hieronder. Er stond eerst 349. Typo dus)

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 23 oktober 2012 21:13]

Ik snap niet goed hoe jij denkt. Op de site van Apple staan al de gewone nieuwe prijzen:
http://store.apple.com/nl/browse/home/shop_ipad/compare

Dus de prijzen zijn als volgt:
- nieuwe iPad 499 euro
- iPad 2 399 euro
- iPad mini 329 euro

Ik denk dat ze de ipad 3 snel hebben verwijderd vanwege de problemen qua hitte en ook qua performance. Zie de review maar van de nieuwe iPad, die was langzamer met foto's en dergelijke door de resolutie. Apple wou dat kennelijk niet en heeft een nieuwe processor ingebouwd die wel de spierballen heeft om alles goed te laten verlopen.
Er is namelijk helemaal niets veranderd aan de accuduur, alleen een iets betere camera vergelijkbaar met de iPhone 5. Of je daar blij mee moet zijn is de vraag - ik gebruik een tablet niet om foto's te maken en de camera van de iPhone 5 blijkt nu ook niet echt een topper te zijn met die paarse gloed.
Al met al krijg je een beter apparaat voor dezelfde prijs en ik denk dat Apple daar goed aan doet :)
Ik denk dat ze de ipad 3 snel hebben verwijderd vanwege de problemen qua hitte en ook qua performance. Zie de review maar van de nieuwe iPad, die was langzamer met foto's en dergelijke door de resolutie
Denk echt niet dat dat het probleem en de reden is. iPad 3 wordt nauwelijks warm en is alleen heel erg opgeblazen door de Media. Vergelijkbare tablets worden minstens net zo warm al dan niet warmen bij zwaar gebruik maar daar hoor je niets over. Mijn Nexus 7 word qua gevoelstemperatuur net zo warm.

Daarbij was het met die foto's qua performance alleen tijdens de hands-on als ik me niet vergis en dat was nog geen definitieve versie. Tijdens de echte review deed ie alles net zo snel als de iPad 2. Ik moet zeggen merk er ook niets van tijdens normaal gebruik. Mijn Nexus 7 heeft veel meer moeite met dezelfde foto's en die heeft een sneller quadcore soc.

Enige reden waarom ze de iPad een update hebben gegeven is dat ze denk ik gewoon zo snel mogelijk die Lightning connector willen invoeren en die 30-pins willen uitfaseren. Ze hebben nu alle huidige modellen voorzien van de Lightning connector. Alleen de iPad 2, de iPhone 4, 4S en iPod touch 4th hebben dan nog de oude connector maar dat zijn "oudere modellen" die al opgevolgd zijn door iets nieuws.

Ze hebben daarbij gewoon de kans gegrepen om de iPad 3 van een nieuwe SOC te voorzien om waarschijnlijk die lightning connector wat beter te kunnen pushen. Alleen die lightning connector updaten heeft voor de meeste niet echt een voordeel natuurlijk als je nog wat accessoires hebt met de 30 pins connector. Nu zal je vast ook mensen hebben die in de rij gaan liggen om de update te halen terwijl ze al een iPad 3 hebben.

[Reactie gewijzigd door Pasquald op 24 oktober 2012 08:59]

Apple heeft het moment van introduceren van een nieuwe iPad verschoven van n de feestdagen naar vr de feestdagen. Maart was qua feestdagen gewoon. iet handig.
iPad 3 is er gewoon uit gegooid. Ik vind het trouwens wel een naaistreek van Apple. Het is een ongeschreven regel dat er tussen een update ongeveer 12 maanden of langer zit. Snel enkele verbeteringen ten opzichte van de iPad 3:

- 1.3 GHz (of hoger) CPU, Apple Swift architectuur (zoals in iPhone 5)
- Lightning connector
- FaceTime HD camera
- Sneller opladen
- Mogelijk lager energieverbruik, langere accuduur
- GPU twee keer zo krachtig als de quad-core GPU in de iPad 3 (opvallend: Apple heeft het nog steeds over een quad-core GPU in de iPad 4: een nieuwe architectuur of simpelweg veel hoger geklokt?)

Het is niet een wereld van verschil, maar vooral die A6X chip en de FaceTime HD camera zijn jammer als je net een iPad 3 hebt gekocht. Die A6X chip zorgt gewoon voor een veel betere performance en is beter toekomstbestendig qua software updates. Verbeterde front facing camera is ook wel fijn met zo'n 264 ppi-scherm.
Ik voel me inderdaad ZEER genaaid. Afgezien van 2 iPods heb ik een MAAND (???!!!) geleden de eerste keer een grote Apple aankoop gedaan: iPad3 64gb met 3G voor $1000.

Die blijkt dus nu al compleet verouderd. Dat noem ik een naaistreek ja.

Tuurlijk, je weet dat er een keer - bij Apple: 12mnd - een upgrade komt, maar al na luttele maanden een complete overhaul waardoor je je bestolen voelt?? Dat was NIET de deal.
Pas wanneer je OS niet meer geupgrade kan worden, dan is je iPad pas verouderd.

En waarschijnlijk kan je er nog wel een maand of 24 tegenaan.
Dat is toch belachelijk eigenlijk. De iPad 1 is in principe nog een prima apparaat maar omdat Apple geld wilt verdienen wordt deze gewoon niet meer geupdate. Moeten we nu iedere 2 jaar een nieuwe tablet gaan kopen 8)7
Ik gebruik anders mijn ipad 1 nog elke dag en geen enkel probleem. Alles wat ik wil doet het en die extra dingen zoals camera's enzo hoef ik niet.
Compleet verouderd, doe normaal. Ik heb een iPad 2 en 3 en beide zijn nog niet verouderd. Beide zijn snel en vraag me af waarom het nu 2x zo snel moet. Maar dat zal de vooruitgang wel zijn. Ik ga de iPad's voorlopig nog niet omruilen.
vraag me af waarom het nu 2x zo snel moet
Dat hoeft ook niet, maar dat geeft een mooie reden om iOS updates op de 2 & 3 in de toekomst sneller af te kappen, zodat je weer snel naar de winkel rent voor de nieuwste iPad.
Ik zou me eerlijk gezegd ook genaaid voelen. Maar je overdrijft wanneer je stelt dat je iPad 3 sterk verouderd is. Ik heb een iPad 1 en daar kan ik 90% van wat ik wil nog mee doen, hij schiet alleen tekort bij wat nieuwere zware apps.
Let wel op dat ie geen iOS 6 kan draaien en daarmee ook de nieuwere apps vaak niet, die iOS 6 vereisen. Die apps zie jij dan gewoon niet in de store geloof ik, maar ze zijn er wel.
Aangezien je een Ipad 3 64GB met 3G hebt gekocht vond het het ding het geld waarschijnlijk waard. En omdat er nu een nieuwe Ipad uitkomt voel je je genaait? Je hebt toch gekregen wat je wou.

En zeggen dat hij compleet verouderd is terwijl het zover als ik kan beoordelen alleen maar een CPU+GPU upgrade is klopt ook niet. Ik krijg hier het gevoel bij dat je alleen maar het nieuwste van het nieuwste wilt hebben ipv van hetgeen wat je gekocht hebt.

Jij hebt gekozen om een Ipad3 te kopen op het moment dat jij vond dat hij zijn geld waard was, anders had je hem niet gekocht denk ik. Dus waarom zou je je genaait worden als je hetgeen hebt gekregen dat je wou?
2x genaaid bedoel je? De eerste keer voor die $1000...
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Als je net $1000 uit hebt gegeven voor een iPad en een maand later is de nieuwe er die twee keer zo snel is zou ik ook flink balen.

Dat gezegd hebbende zou ik nooit zo'n gigabedrag als $1000 voor een iPad betalen. Voor dat geld kan ik all-inclusive op vakantie naar Turkije of koop ik een tweedehandsauto waar ik een paar jaar mee kan rijden.

Ik zou werkelijk niet weten wat een iPad voor toegevoegde waarde heeft welke een prijs van $1000 rechtvaardigd.

Kijk als je nou bijv. een Galaxy Tab koopt van 250 euro dan heb je ook 10". Die kan waarschijnlijk 99% van wat de iPad kan maar als er dan een nieuwe uitkomt zijn de druiven minder zuur.

Als je zo graag met de Applehype mee wilt doen dan kost dat nou eenmaal heel veel geld, zeker als je altijd de nieuwste wilt.
Kijk als je nou bijv. een Galaxy Tab koopt van 250 euro dan heb je ook 10". Die kan waarschijnlijk 99% van wat de iPad kan maar als er dan een nieuwe uitkomt zijn de druiven minder zuur.
Maak daar maar 200% van.
Als jet minder dan 30 dagen geleden is kan je hem omruilen voor een nieuwe!
http://9to5mac.com/2012/1...-for-a-shiny-new-4th-gen/
Ach, dit is vrij normaal. Of, zo was het tot een paar jaar geleden. Nu verwacht iedereen dat alles maanden van te voren uitlekt. Maar dit dus blijkbaar niet.

Ik werk in een APR (al een paar jaar als part-timer) en vroeger was het heel normaal dat er plotseling nieuwe producten kwamen zonder dat er iets was uitgelekt. Er waren dan genoeg mensen die 1 of 2 weken daarvoor net een 'verouderd' product hadden gekocht. Maar zo zit de wereld in elkaar. Hetzelfde geldt voor TV's met het verschil dat Apple producten niet in prijs dalen naarmate ze 'ouder' worden.

Maar als je nu een iPad 3 hebt gekocht heb je echt geen slechte tablet gekocht. Alleen over 1 maand komt er een betere uit die 11 euro duurder is. Tsja. Online heb je het recht om binnen 14 dagen je product te retouneren. Winkels gaan dat niet doen. Dat kan ik je garanderen. Want daar leveren ze veel te veel op in.
Vrij normaal wil ik het niet noemen. Sinds wanneer zit er nog maar een half jaar tussen?
Sinds de concurrentie zodanig druk legt dat Apple wel moet vernieuwen.

Vrijdag komt immers Google met de nieuwe Nexus en niet kort daarna Microsoft met de nieuwe Windows 8 tablets.

Apple kiest er dus voor om NU te vernieuwen en niet achter de concurrentie aan te moeten hollen.
Of...Steve is niet meer en ze zijn aan het prutsen geslagen.
Oh well, toch een st*nkbedrijf dat Apple...een goed voorbeeld van alles dat fout is aan kapitalisme
Het is niet raar. Deze week komt Windows 8 met de bijbehorende range aan tablets. Het is wat makkelijker concureren als jouw product ook 'nieuw' is.
Als jij dit een naaistreek vindt van Apple dan is het een gang bang verkrachting wat Samsung, HTC en de rest van de fabrikanten al tientallen jaren doen.

Van alle fabrikanten is aplle juist de ENIGE die zo weinig nieuwe producten uitbrengt.

Hoe kan je dan spreken van een naaistreek?
Meest opvallende... weegt slechts 300 gram, das lichter dan de 7" androids en minder dan de helft dan de Ipad3
Hoe ze het ook doen, er zijn altijd mensen die klagen.
Iemand die op de wip zat om een iPad te kopen zal waarschijnlijk blij verrast zijn.
En het is niet zo dat jouw iPad3 nu ineens nog maar de helft kan of zelfs de helft waard is.
Ik neem aan dat je 449 bedoeld? Lijkt me voor de consument wel een makkelijke keuze: voor vijftig/honderd euro meer heb je een veel beter apparaat. Als je dat extra geld niet makkelijk op kan hoesten (moet je in de eerste plaats natuurlijk geen iPad kopen :P) maar heb je nog wel de mogelijkheid voor een nieuwe gadget
dan koop je de ipad 2 zoals ik gedaan heb :-).

Perfecte ipad, wou geen zwaardere ipad en vermoedelijk zijn mijn ogen of hersenen anders want zelfs in de winkel vond ik het verschil tussen retina en gewoon maar teleurstellen en enkel op tekst leuk.

Dus ik koos toen voor een lichtere ipad die een pak goedkoper was versus duidelijkere letters.
De iPad 3 heeft geen lichtinng connector. Aan de doos zul je het misschien inderdaad niet zien, zeker niet aan de voorkant. Aan de achterkant zullen waarschijnlijk wel wat specificaties staan en daar zal 'lightning' ook wel tussen staan. Anders kunnen mensen het thuis pas checken.
Daar heb je weinig aan als je hem online bestelt. Kun je achteraf gaan bakkeleien met de winkel. Hopelijk gaan ze hem iPad 4 noemen zodat je ook zeker weet wat je koopt. Ik hoop dat daaromtrent zo snel mogelijk duidelijkheid komt.
Kan iemand mij uitleggen waarom elke 16gb extra bij apple 100 euro kost?
Dat kost zoveel omdat ze het ervoor kunnen vragen. Ik heb, net als vele anderen, het betaald voor mijn iPhone 4 (32GB), ik heb het niet gedaan bij mijn iPad 1 (16GB) en loop veel te vaak tegen deze limitatie aan als ik dagelijks onderweg ben met het OV, dus de volgende zal zeer waarschijnlijk meer geheugen hebben (waarschijnlijk gewoon 64GB).

Net zoals jij niet werkt voor enkel water, brood en een dak boven je hoofd, zit Apple in de business van winst maken en het is simpel wat de gek ervoor geeft. Er zijn namelijk veel gekken op de wereld, ik ben er n van ;-)

Het is leuk dat bv. een Galaxytab een slot heeft voor een piepklein SD kaartje en je lekker goedkoop je geheugen kan uitbreiden, maar mijn vader is al tegen het probleem aangelopen dat hij dat geheugen niet zo simpel kan gebruiken als het interne geheugen.

Verder mag je iets meer tijd besteden aan (hoofd) rekenen, want de stap van 16GB naar 32GB is inderdaad 16GB en 100 duurder, maar de stap van 32GB naar 64GB is 32GB en ook 100 duurder dan het 32GB model...
Kijk je kan van elk voordeel wel een nadeel noemen, extern geheugen is niet zo makkelijk in gebruik...... zo kan je alles wel goedpraten.

gewoon schandalig duur maar blijkbaar koopt de massa het wel dus waarom niet. en de 32 gig die je dan "voordelig" krijgt kan ook wel wat goedkoper. Je hebt immers net 16 gig voor 100 euro betaald :) eigenlijk had die laatste uitbreiding wel gratis gekund.
Slimme marketing + vraag&aanbod....maar je hoeft het niet te kopen....het kan. Ik zie het probleem niet.
Daar zit op je toetsenbord een simpel teken voor. Probeer eens shift + 4 (bij qwerty en dvorak keyboards ;) ) ^^
Daar zit bij veel toetsenborden anders gewoon het dollarteken.. euroteken is bij mij rechter alt+5.
Of ctrl+alt+5, voor de genen die de linker ctrl & alt knop zo goed als nooit gebruiken zoals ik..
Alt+5 doet niets, bij mij en ik denk bij velen.
Shift+5 = %
Shift+4 = $
Bij mij is Ctrl+Alt+5 = , de staat bij mij als 3e teken naast de 5 (Logitech K800 en Acer Aspire, beiden QWERTY).

Maar blijkbaar zit hij hier en daar ergens anders. :9~

(Maar wat is er eigenlijk mis met 'euro" erachter schrijven?)

Edit SpNk was me voor.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 23 oktober 2012 22:37]

Option-shift-2 bij mij!
Menu>invoegen>speciale tekens>zoekzoek>klik>ctrl+c>ctrl+v :Y)
Nee dat kan niemand. Dat is al jarenlang de grootste oplichterij die er maar bestaat. Die 16 GB extra is qua kostprijs hoogstens 2,50 extra.
Wat ik me dus ook al bij de eerste iPad heb afgevragen...stel ik maak de ipad open zodat ik bij de printplaat kom. Ik haal de 16GB chip eraf en zet er een 32 op...of waarschijnlijk zal ik een 16GB bij moeten plaatsen....zou dat werken?
En ja...technisch is dat mogelijk...en ik heb dat ook al vaker gedaan.
Maar nooit bij een ipad. Zou de opslag ook ergens in de software worden afgeschermd
Waar zitten de schroefjes in dat ding?
Ja dus? Een windows CD kost ook hoogstent 2.50 en een plakje RAM van 1GB is even duur als een van 8GB. Winst maken is niks nieuws, en als je het er niet mee eens bent kan je altijd nog gewoon geen geld uitgeven.

Commerciele bedrijven bestaan met 1 reden: winst maken.
Okay voor de toetsenbord analfabeten, al te veel de touchscreen gewend denk ik, voor de keiharde knaken, dollars...
Ik zie dat ook bij andere merken. Net als kabetjes die 30 moeten kosten
iPad Classic vs iPad Lightning
dat gaat niet vermits er geen ipad 3 is . . .
Enkel the new ipad . . .

Apple wou ervan afstappen om met nummers te werken en zoals bij de macbooks gewoon over de nieuwe spreken.
Dit hebben ze gedaan bij de ipad 3 door hem de nieuwe ipad te noemen. Zou me sterk lijken als ze er plots een nummer aan geven nu
En hoe veel mensen (niet-tweakers) weten, zien en snappen het verschil? Er zullen, o.a. op marktplaats, vast wel mensen opgelicht worden heb ik het vermoeden.
Die mensen zullen het verschil waarschijnlijk toch niet merken of weten.
Ik snap niet waar apple in godsnaam mee bezig is... waar is de simpele naamgeving gebleven en een vaste cyclus van producten... Bij imacs en dergelijke was het al verwarrend dat men steeds gewoon imac 21.5 inch gebruikte als naam maar nu met de ipad slaan ze mijn inziens de plank volledig mis. The New Ipad versie 2012 en late 2012?!?! Alleen kenners zullen het verschil zien... Plus het is denk ik geen slimme marketing naam. Hey welke ipad heb jij ? Ik heb de oude New Ipad .... jij?
Volgens mij is de connector wel een heel duidelijk verschil ten opzichte van de 3de generatie, maar goed. ;-)
Ik snap niet waar apple in godsnaam mee bezig is... waar is de simpele naamgeving gebleven en een vaste cyclus van producten... Bij imacs en dergelijke was het al verwarrend dat men steeds gewoon imac 21.5 inch gebruikte als naam maar nu met de ipad slaan ze mijn inziens de plank volledig mis. The New Ipad versie 2012 en late 2012?!?! Alleen kenners zullen het verschil zien... Plus het is denk ik geen slimme marketing naam. Hey welke ipad heb jij ? Ik heb de oude New Ipad .... jij?
Ik vind iMac 1, iMac 2 enz. ook niet echt klinken. Ik snap wel dat ze bij de iMac gewoon iMac 21,5" + jaar vermelden. iMac wordt bovendien niet heel vaak vernieuwd. Eergisteren werd de nieuwe dan eindelijk aangekondigd, goed te onderscheiden van het vorige model dit keer. Filterdun ding terwijl de vorige generatie(s) nog wat dikker zijn.

Ik snap aan de andere kant niet dat ze bij de iPad inderdaad 'The New iPad' zijn gaan gebruiken, hier hadden ze beter de iPhone naamgevingen kunnen hanteren, iPad 3 en de iPad van dit artikel dat de iPad 3S? (3GS zou niet logisch zijn gezien dat doet denken aan de oude iPhone en bovendien ondersteunt deze iPad 4G dus in dat opzicht had deze iPad ook al best iPad 4(G) genoemd kunnen worden.

Bovendien is nu ook de cyclus van 1 iPad per jaar verbroken, normaal gesproken kwam de iPad uit in maart, nu dus in oktober... ben benieuwd wat ze in maart 2013 gaan doen danwel in september/oktober 2013. Daarnaast denk ik dat ze hierna de naam iPad 4 gaan gebruiken.

De iPad 3 gaat ook uit de winkels zodra de voorraad op is, dan zit je dus met de iPad 2, iPad 3 late 2012 en iPad Mini. Zo heb je in ieder geval in de winkel geen tien verschillende iPad 3's (iPad 3 16/32/64 Wi-Fi/3G4G voor zowel voor -en najaar van 2012... oh even tellen dat zijn zelfs meer dan 10 modellen).

Naar mijn mening was het slim geweest om het design van de iPad Mini (en dus dat van de iPhone 5) ook op de iPad late 2012 toe te passen. Dus geen zilveren achterkant meer bij de zwarte iPad, maar een antraciete achterkant.
Ik heb het vermoeden gezien Apple z'n prijsbeleid dat de voorraad gewoon retour Apple gaat, Apple is immers niet een bedrijf wat echt van plan is om met de prijzen te stunten.... Zie bijvoorbeeld de introductie prijs van de iPad Mini, 329 Euro is niet goedkoop voor een 7" tablet.
Apple neemt niets retour.

zal waarschijnlijk een prijs protectie overheen gaan zodat de huidige voorraden worden afgebouwd met een iets lagere prijs.
Dat is helemaal niet zeker.
Grote kans dat de oude voorraad wel degelijk retour gaat.

Zo kan Apple namelijk 'oude' producten op nieuwe markten introduceren zoals grote delen van Azie en Afrika waar men nu nog niet echt actief is.
Dat gaan ze echt niet doen. Dat zijn weer:
- extra transportkosten
- stockagekosten (iets wat Apple sinds '97 absoluut wil vermijden)
- hoop ander gezeik

De producten die nu nog in de retailpijplijn zitten worden gewoon verkocht door resellers of tot buffers uitgeput zijn.

No way dat dat ooit retour gaat. Da's gewoon niet efficint!
- stockagekosten (iets wat Apple sinds '97 absoluut wil vermijden)
Wat bedoel je hiermee? Voorraad ofzo?

Zag laatst een artikel dat Apple bijna geen voorraad heeft.. dat is enorm knap. Transportkosten zijn trouwens verwaarloosbaar als je het in een container gooit... hoewel het aantal dagen onderzee je ook kan zien als voorraad.
In de container is ook voorraad ja, tenzij het de vuilcontainer is. Het probleem met voorraad is niet zozeer dat je het op moet slaan, maar dat het de cashflow drukt. Iedere container is tien miljoen dollar dat je hebt geinvesteerd aan productiekosten en die nog niet bezig zijn geld voor je te verdienen.
Dat is kosten technisch totaal niet haalbaar. waarom oude Ipad laten retourneren, crediteren, nieuwe partners op de nieuwe markten zoeken etc.

derde generaties zullen met een kleine prijsdrop worden verkocht in het retail kanaal totdat de voorraden op zijn.
Tim Cook kennende is er nauwelijks vooraad. En wat er is zal gewoon met korting verkocht worden.
en wat er met de ipad 2 gaat gebeuren van prijs.

Als de ipad 3 daalt in prijs (wat wel moet vermits deze dezelfde prijs krijgt en een upgrade is) dan moet de ipad 2 ook dalen om interessant te blijven.
Pff ik heb toch wel aparte gevoelens hier bij. Drie maanden geleden een ipad 3 gehaald en nu dit al....
je gebruikerservaring word er toch niet beter op?
Welke apart gevoel heb je dan? dan jij cifertje 3 hebt terwijl 4 al uit is?
Nee dat als je een nieuw product koopt die nog niet zo lang op de markt is (3 maanden ongeveer is niet lang op de markt) mag je verwachten dat je daarmee niet na 3 maanden alweer achter loopt.
Dat dezelfde fabrikant enkele maandjes later een nieuwe versie uitbrengt voor ongeveer dezelfde prijs.
Dan koop je als het ware een oud product omdat 3 maanden geleden deze upgrade van de ipad allang bekent was bij Apple en niet gister uit de lucht kwam vallen.
Op deze wijze word je gewoon genaait waar je bij staat.

En toch zijn er genoeg mensen die doen van 'maar je koopt hem dus is hij goed'.
Je koopt nieuwe producten ook deels omdat ze gewoon nieuw zijn. Dat je niet zodra je het koopt en de winkel uitloopt... al weer achterloopt.
Want het verschil tussen beide ipads is nu mischien onmerkbaar. Maar iOS7 zal wel laten merken welke iPad beter of slechter is.
Tussen maart en oktober zit 7 maanden hoor geen 3.
Het hangt er helemaal van af hoe je het bekijkt. puur objectief gesproken doet de oude iPad 3 gewoon alle dingen waar hij voor gekocht is, maar gevoelsmatig heb je het idee dat je achterloopt omdat er een nieuwere versie is.

Ik ben zeer benieuwd naar benchmarks die de oude iPad 3 met de nieuwe vergelijken, als ik het verhaal goed begrepen heb is de nieuwe krachtigere processor niet zozeer bedoeld om de performantie te verhogen maar om hitteproblemen te verhelpen. Een krachtiger processor kan namelijk dezelfde performance leveren maar hoeft daar minder hard voor te werken en word dus normaal gezien minder warm.
Ik denk dat Samsung zo snel mogelijk onafhankelijk van Samsung wilt zijn. Als ik me niet vergis maakte Samsung de A5 chips voor apple.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 23 oktober 2012 21:03]

Ik denk dat Samsung zo snel mogelijk onafhankelijk van Samsung wilt zijn. Als ik me niet vergis maakte Samsung de A5 chips voor apple.
Ik denk dat je bedoeld dat Apple onafhankelijk wil zijn van Samsung. :-)

De A6 wordt ook door Samsung geproduceerd. Ik meen zelfs in Texas, maar de A6 is wel volledig door Apple inhouse ontworpen, zonder enige samenwerking met Samsung. Tot en met de A5 ontwierpen ze de SoC samen.
Hadden ze bij een teardown van de iPhone5 niet opgemerkt, dat Apple gebruik maakt van de Qualcomm "mdm9615" voor de iPhone5 ( A6 ). M.a.w, deze A6X in de iPhone5 is ook van Qualcomm.

Het is vrij duidelijk dat ze voor hun SOC design, weg gestapt zijn van Samsung. En er was ook sprake, dat ze voor de LCD's de boel willen splitsen over Sharp & ... LG? Ben de 2de vergeten.

Langzaam merk je dat de patent oorlog ook zijn effect begint te krijgen op de business kant. Ondanks dat vele zaten te roepen dat het "aparte" takken waren in het bedrijf ( samsung ), en dat patenten niets te maken hebben met zaken doen. Een bitsige oorlog maakt altijd slachtoffers over tijd.
Hadden ze bij een teardown van de iPhone5 niet opgemerkt, dat Apple gebruik maakt van de Qualcomm "mdm9615" voor de iPhone5 ( A6 ). M.a.w, deze A6X in de iPhone5 is ook van Qualcomm.
Je haalt nu een paar dingen door elkaar. De A5(X) en A6(X) zijn de SoC. (processor, gpu, etc, etc, etc). Dat ding van Qualcomm is de baseband chip, de chip die onder andere 3G/4G verkeer verzorgt, en vaak ook de GPS.

Qualcomm laat z'n baseband chips door TSMC produceren, en ontwerpt ze zelf, Apple laat zijn SoC's produceren door samsung, maar ontwerpt ze net zoals qualcomm zelf. (bij de A5 hadden ze daarvoor nog ondersteuning van Samsung, maar de A6(X) is volledig in-house ontworpen zonder assistentie van buiten)
Als ik me niet vergis maakt Samsung nog steeds de iPad 3 schermen. Ik las van de week dat Samsung fors minder schermen voor Apple gaat maken.

Ik snap nu waarom..
Als ik me niet vergis maakt Samsung nog steeds de iPad 3 schermen. Ik las van de week dat Samsung fors minder schermen voor Apple gaat maken.

Ik snap nu waarom..
Dat verhaal is ingetrokken door Samsung, en ze hebben zelfs bij de krant / site in kwestie een retractie geeist. Dus volgens mij is dat verhaal niet geheel waar.
Als ik me niet vergis maakt Samsung nog steeds de iPad 3 schermen. Ik las van de week dat Samsung fors minder schermen voor Apple gaat maken.

Ik snap nu waarom..
Samsung is n van de fabrikanten die de schermen maakt voor de iPad 3. In het begin hebben ze van Apple grote orders gekregen voor deze schermen maar de laatste tijd is het steeds minder geworden, als ik me niet vergis is de productie nu redelijk gelijk verdeeld over alle leveranciers die de schermen kunnen leveren.
onverwacht?
Ze hebben met opzet de oude ships in de ipad 3 gebruikt zodat ze nu na 6 maandjes weer een nieuwe kunnen maken waar ze wel de nieuw chips in doen.

Ik ben benieuwd, apple fanboys zeggen altijd niets te geven om specificaties, maar om het gebruik. het gebruik verbeterd zo minimaal, het scherm blijft hetzelfde net als de software. Deze zullen ze dan ook neit kopen aangezien hij hetzelfde is, alleen een ietjes sneller?
Een te snelle update, wat zelfs bijna lijkt alsof de vorige Ipad3 niet ok is. Ik vind het erg raar dat voor een dergelijk product zo een snelel update word gedaan.

Ik zou me als Ipad3 eigenaar er niet tof bijvoelen, die word als het ware gelijk gediskwalificeerd door deze update.

Overigens kan ik er niet bij waarom Apple is overgestapt naar een nieuwe connector, vooral een connector die niet standaard is zoals micro USB. Vooruitgang is meestal goed maar ik zie hier niet echt het nut van in.
Strategisch gezien is dit een briljante zet van Apple. Iedereen was gefocust op de iPad mini en als een duveltje uit een doosje upgraden ze de normale iPad ook nog even.

Voor degenen die beweren dat dat ook nodig is omdat de concurrentie met nieuwe tablets komt en Apple daar 'bang' voor is is het wel nodig om de realiteit niet uit het oog te verliezen. De iPad 3 was de benchmark qua prestaties waar iedere tablet zich op moest richten om competitief over te komen en te kunnen zeggen dat ze 10% - 20% sneller zijn dan het snelste tablet op de markt. Apple verdubbelt nu in n keer die prestaties.
Je kan het ook als een wanhoopspoging zien.

Waarom zou je zo snel de cpu en gpu updaten?
En verder niets?

Lijkt mij eerder dat ze de ipad3 hebben uitgebracht voordat de a6x soc beschikbaar was voor massaproductie.

Een a5 soc kan gewoon niet het maximale uit het retina beeldscherm halen, met 3 miljoen pixels.

(en zo wel is deze update vrij nutteloos)

[Reactie gewijzigd door dpeadt op 23 oktober 2012 23:15]

De A6X wordt gebakken op een kleiner procede, is bovendien een volledig Apple ontwerp ipv blokken gelicenseerd van ARM, en zal dus per SoC gewoon flink goedkoper zijn dan A5X (die overigens groter was dan de kleinere i3 dualcores van Intel, en daarmee best wel duur om te produceren...). *En* twee keer zo snel, *en* goedkoper, *en* in een product waar je er de komende 6 maanden enige tientallen miljoenen van gaat verkopen.

Zeker als je toch al je productielijnen gaat veranderen omdat je de oude connector er *echt* uit wil gooien (er is nu nog maar 1 product met de 30pin over, en dat is iPod Classic), dan is het een nobrainer om er ook deze nieuwe soc in te gooien.
De update van de iPad 2 naar iPad 3 had als (letterlijke) eyecatcher het retina scherm en iedereen was daar ook lovend over. De grafische prestaties waren minstens gelijk aan de iPad 2 die op een lagere resolutie draait.

De vraag waarom er verder niets is geupgrade wordt beantwoord door de verkoopcijfers. Het design, gewicht en formfactor is gelijk gebleven omdat dat gewoon goed verkoopt.

De upgrade is zeker niet nutteloos. Verscheidene fabrikanten komen binnen een week met nieuwe modellen waarbij het uitganspunt het verslaan van de iPad 3 is qua prestaties. Die prestaties zullen ook wel worden verslagen, maar niet met de 100% die Apple nu zelf doet.
Nogal logisch dat de grafische presentatie gelijk was aan de ipad2, alle apps zijn ontwikkeld voor die resolutie.

A6x soc kun je teminste het maximale uit het retina beeldscherm hallen. Wat betreft video.
Wel jammer dat de resolutie 4 cm zwarte balken oplevert
De benchmarks gingen uit van retina resoluties, niet de native iPad 2 resolutie.

de A6x soc kan grafisch inderdaad meer uit de retina resolutie halen wanneer er games komen die dat ook vereisen.

Zwarte balken bij de video zijn te verklaren uit de 16:10 beeldverhouding, dit heeft niets te maken met de upgrade. Nu gaan verlangen naar een 16:9 verhouding zou een negatieve upgrade zijn.
De source is gewoon hetzelfde gebleven in die benchmarks.
De source was ontwikkeld voor Ipad2.

(Als ik een dvd op een HDTV ga bekijken zie ik ook geen verschil)

En films zijn meestal in 16:9 of 2,35:1 (47:20) verhouding.
Wat gewoon joekels van zwarte balken oplevert op de Ipad met 16:10 verhouding.

[Reactie gewijzigd door linuss1337 op 24 oktober 2012 08:27]

Je kan het ook als een wanhoopspoging zien.
Klopt, dit is echt de laatste kans die ze hebben! Ze verkopen bijna niks van die dingen tenslotte.
Eerst de benchmarks maar afwachten. Ik geloof zeker niet in een verdubbeling van de prestaties, vergeleken met de iPad 3.
Ik vraag mij af of er misschien iets niet meer goed was aan de iPad '3'. Ze gaan er anders veel te snel uit. Ik bedoel met iets niet meer goed de hardware zelf; waarom anders zo snel vernieuwen? Het enige wat voor Apple zal gelden is misschien de Lightning connector maar waarom zou je als fabrikant dit nu al doen? Investeren in nieuwe hardware aan de binnenkant en de fabriek op zulke korte termijn kost toch alleen maar geld?
waarom zou je als fabrikant dit nu al doen?
Omdat je dit produkt als het belangrijkste in je portfolio ziet (mogelijk na de iPhone) , concurrentie toch wel stevig is en je voor de kerst de beste tablet in de winkel wilt leggen? De komende maanden worden kritiek voor win8 based tablets bijvoorbeeld, als Apple er met deze zet voor kan zorgen dat de populatie daarvan klein blijft heeft dat enorme strategische voordelen.
Investeren in nieuwe hardware aan de binnenkant en de fabriek op zulke korte termijn kost toch alleen maar geld?
Eenmalige kosten die worden uitgesmeerd over alle devices. Ze hebben inmiddels 100M van die dingen verkocht...
Eenmalige kosten blijven er per product ook.
De processor bijvoorbeeld is alleen in de iPad 3 gebruikt. Ontwerp, prototype, maken.... enzovoort..
Precies. Eenmalige kosten die je door pakweg 50 miljoen mag delen.
Ik denk dat inderdaad de Lightning connector de belangrijkste reden is om deze versneld uit te brengen. Zo breng je de huidige modellen op 1 lijn wat betreft connectiviteit en accessoires.
Standaardisatie is over het algemeen wel een belangrijk punt voor Apple.
Daarmee kunnen nieuwe accessoires gewoon met 1 connector uitgebracht worden, velen worden namelijk gemaakt voor de iPhone en iPad.
Kan me dus wel voorstellen dat Apple deze stap maakt. Enige issue zijn nog de " instap " modellen wat het vorige model is en dus nog de oude connector is.

Maar voor de nieuwe lijn maken ze het hiermee simpeler
Ik denk dat de performance van de iPhone5 de reden is. Het staat een beetje lullig dat een iPhone5 krachtiger is dan een veel grotere iPad3.
Ze wilden er de Lightning connector in stoppen, en de A5X wordt gebakken op een duurder proces dan de A6X, en de A6X zal dus waarschijnlijk ook *goedkoper* zijn om te produceren dan de A5X. Maar wel 2 keer zo snel op zowel cpu als gpu gebied. Als je dan toch aan het updaten bent gooi je die er ook in.
Normaal gesproken brengt Apple nooit zo snel een refresh uit. Het lijkt erop dat Apple de concurrentie echt begint te voelen nu. Ook het feit dat ze een mini uitgebracht hebben lijkt me een poging om marktaandeel terug te winnen van de Nexus 7/Kindle Fire/Galaxy Tab 7.x.
Maargoed concurrentie is natuurlijk prima maar vind het toch apart gezien Steve Jobs er zo op hamerde tegen fragmentatie te zijn maar kijk nu de iPhone 5 en iPad mini..... Tim Cook heeft er blijkbaar een andere mening over.
Nou heb ik niet het idee dat Apple zich momenteel direct druk maakt om hun aandeel in de tablet markt, die is namelijk erg groot. Het uitbrengen van de ipad mini is een flinke tegenvaller voor de merken die jij op noemt.
Maar het is raar dat iedereen de woorden van Steve Jobs erbij haalt. Uiteindelijk gaat het om geld verdienen en als je ziet dat er toch een markt open ligt dan moet je als fabrikant er natuurlijk wel instappen. Vooral om te voorkomen dat het in een later stadium tegen je gaat werken en dan moet men zich wel druk maken om het markt aandeel.
Misschien is ook de huidige top van Apple niet een super liefhebber van de mini, maar als de markt er om vraagt zal je die toch moeten bedienen om geen roulette te gaan spelen.
iPad 9.7 refresh is vnl. bedoeld om win8 het gras voor de voeten weg te maaien lijkt me.
Nee hoor. Ze wilde gewoon overstappen op de lightning connector voor alle iOS apparaten. En als je dan toch bezig bent en je hebt een A6 op de plank liggen, dan is het copy paste en je hebt relatief goedkoop een nieuwe processor.

De fragmentatie valt wel mee. De mini is vrijwel letterlijk een gekrompen iPad 2 dus wat is dan de fragmentatie? De enige vreemde eend in de bijt is de iPhone 5 met een afwijkende scherm verhouding. Maar dit is alles niet te vergelijken met de fragmentatie bij Android.
Ik had het niet verwacht, maar ik vraag me ook af voor wie deze ipad interressant is.

Ik heb zelf de eerste ipad en de ipad 3, de drie is zeker niet aan vervanging toe, maar het zelfde vind ik van de ipad 2, ook deze voelt nog snel genoeg aan.

Ik ben benieuwd wie deze ipad zou willen kopen op the tech junkies na.
De mensen die al een iPad 3 willen kopen?
Ja tuurlijk, maar de markt is al aardig verzadigd in drie jaar tijd.

We hebben het hier over een product wat alleen sneller is, maar niks nieuws heeft.
Waar bij mobiele telefoons toch vaak iets nieuws wordt getoond is dit hier niet echt het geval.

Men koopt toch ook niet elke twee jaar een nieuwe xbox/playstation? Dan zatten we nu al bij PS12 en xbox4320.
Ik drukte mij verkeerd uit. Ik bedoelde dat het interressant is voor de mensen die al een iPad wilen kopen. Je denkt toch niet niet dat de massa enig idee heeft wat voor soc er in de iPad, Nexus of weet ik het wat voor tablet zit?

Edit: ik denk niet dat de tablet markt verzadigd is na drie jaar, Microsoft komt binnenkort uit met haar eigen tablet en Google doet aanstaande vrijdag een aankondiging.

[Reactie gewijzigd door j-phone op 24 oktober 2012 00:11]

Er zijn plenty mensen die hun eerste nog moeten kopen. Voor hen is het toch prima?
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True