Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 24, views: 12.445 •

Acer gaat een Android-smartphone met een processor van Intel uitbrengen. Dat heeft een topman van het bedrijf gezegd tijdens de introductie van een andere smartphone, zo bericht een Chinese krant. De telefoon zou binnen een paar maanden op de markt komen.

Daarmee zou Acer na Motorola en ZTE het derde 'bekende' merk worden dat een telefoon met Intel-processor uitbrengt. Het is onduidelijk wat voor telefoon het zou worden, maar tot nu toe vallen de Intel-telefoons in de midrange-categorie, zoals de Motorola Razr I.

Eerder ging al een gerucht over een samenwerking van Intel en Acer op het gebied van smartphones, maar geen van beide bedrijven heeft dat bevestigd. De Taiwanese krant China Post meldt nu dat Acer de samenwerking heeft bevestigd en dat de telefoon voor het einde van het jaar op de markt moet komen.

Acer heeft tot nu toe weinig in de melk te brokkelen op de competitieve smartphonemarkt. Het heeft weliswaar een aantal telefoons uitgebracht, maar geen van die modellen is een groot verkoopsucces geworden. Intel probeert het monopolie van smartphones met processors op ARM-architectuur te doorbreken met zijn Atom-cpu's. Dit jaar verschijnen er voor het eerst daadwerkelijk telefoons met Intel-processors, hoewel het bedrijf al jaren probeert om de socs aan fabrikanten te slijten.

Reacties (24)

uuhm ... Als het een ATOM cpu gaat worden i.p.v. een ARM architectuur, heeft dat dan geen invloed op apps e.d.? Die worden toch op ARM geschreven/geoptimaliseerd?

Op mijn netbook (die een ATOM heeft) kan ik het merendeel van de apps niet draaien of heeft dat weer een andere factor omdat een x86 architectuur is? Of praat ik nu dubbelzinnig?

@Boy:
Ik heb Android niet in een VM draaien, maar als daadwerkelijk OS, met een eigen partitie

[Reactie gewijzigd door CuBras op 19 oktober 2012 15:25]

draait toch in een virtual machine, dus dat zou niet veel uit moeten maken
Inderdaad - veruit de meeste apps draaien in de Dalvik VM en dat maakt dus niets uit. Enkele apps zijn geschreven met behulp van de ndk en daarbij kun je in de problemen komen. Veelal worden er ook games geoptimaliseerd voor de gpu, maar dat is een gangbare PowerVR SGX540 in die Atom-cpu. Hier kun je bijvoorbeeld iets lezen over compatibiliteit van apps.
Op apps niet zo zeer. Aangezien iOS een eigen plaform heeft en in dit geval buiten beschouwing kan worden gelaten, neem ik aan dat je Android bedoelt.
Android gebruikt een Java virtuele machine (Dalvik) met een speciale laag naar de kernel. De app wordt dus geoptimaliseerd voor die virtuele machine, en heeft dus weinig te maken met x86 of ARM. Immers is Dalvik verantwoordelijk voor de afhandeling van de instructies door de CPU. Dus als ze Dalvik of een andere Java VM goed kunnen laten draaien, zal het ontwikkelen van apps identiek zijn.

Edit: never mind, anderen waren me voor
Traag GPRS internet

[Reactie gewijzigd door eejjay op 19 oktober 2012 15:36]

Ook voor Apple zou het vrij eenvoudig zijn om (als Intel werkelijk interessante chips heeft) een x86 iOS te maken - dat was al een ARM port van OS X. En voor developers is het kinderlijk eenvoudig, je ontwikkelt toch al in XCode met Cocoa, Objective-C etc (op een x86 Mac), 1 knop "compile for x86" en je applicatie is al geport. Tis niet alsof Apple geen fatsoenlijke x86 compiler heeft...

Dat Apple zijn eigen ARM chips ontwerpt is een groter probleem voor Intel...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 oktober 2012 16:48]

Idd, voordat ze het doorhebben, heeft Intel een rechtzaak aan de broek dat het ontwerp van de processorbehuizing wel erg lijkt op die van het almachtige Apple
Omdat ze een groentje zijn in de smartphone markt, geef ik ze niet veel kans t.o.v Apple, Samsung, HTC, etc. Daar kunnen ze nooit meer tegenop.

Ze kunnen zich beter bezig houden met PC's en Tablets, daar doen ze al goede zaken!
Apple is ook als een groentje begonnen

als Acer een goed toestel kan neerzetten met een goedwerkend OS dan kan het nog best wel wat worden

maar vaak is er altijd wel iets net niet bij Acer, bijv een bagger scherm of een bagger OS (skin)

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 19 oktober 2012 15:31]

Apple maakte uit het niets een telefoon, dan ben je een groentje (bij een andere markt instappen)

zezijn dus zeker wel begonnen als groentje, maar met een goed product op een goed moment
Apple was een van de eerste met een SMARTphone
:? Van alle huidige spelers op de markt (Nokia, RIM, Motorola, Samsung, LG, Sony) was Apple de *laatste* met een smartphone.
Sony (Ericsson) heeft ook nooit een rol van betekenis gespeeld op de smartphone markt
:? Sony-Ericsson is 1 van de pioniers, de R380 was zelfs de eerste smartphone ooit, en hun UIQ 2 en 3 telefoons (M600, P800, W950) waren state-of-the-art en behoorlijk succesvol. Dat was wel de top voor ze...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 oktober 2012 18:58]

De eerste telefoon poging van Apple was een samenwerking met Motorola. Het was een gigantische FAIL en toen besloot Jobs het over een totaal andere boeg te gooien.

Maar ook met hun tweede telefoon waren ze een groentje op de markt.
Je hebt nu al Ubuntu for Android, maar met intel chips zou je technisch gezien Windows op je smartphone kunnen installeren. Het lijkt me een leuk idee als een 1 of andere hacker dit voor elkaar krijgt :)
Ubuntu for Android is nog lang niet af, de vraag is of dat eerder klaar is (en gekocht wordt door telefoonmakers, want dit is geen app ofzo - moet specifiek in de ROM ingebakken worden) dan dat Google ChromeOS naar Android heeft geport.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 oktober 2012 15:50]

De ARM processoren zijn al goedkoop.
Maar concurrentie mag altijd
Nu biedt een x86 SoC nog weinig voordelen boven een ARM SoC, Android kan met beide even goed werken. Hooguit zijn de Intels wat sneller aan de cpu kant (zeker per core), maar de prijs van deze chips is hoog, er moet dus iets gevonden worden waar x86 een extra voordeel biedt, anders worden de OEMs nooit echt geinteresseerd.

De grote kans ligt IMO voor Intel als Microsoft over een jaar of twee (Windows 9?) de telefoon interface van WP8 samenvoegt met de Windows desktop (en tablet Metro) in 1 OS, dan heb je een soort "Padfone Plus" concept: onderweg een Windows Phone telefoon, die je op je werk/etc in een monitor dock plaatst, en dan een normale Windows desktop hebt. Tegen die tijd zal de performance van dit soort sub-5W SoC's ook richting een low-end Nehalem/Sandy Bridge kruipen, dat is voldoende voor normaal desktop werk.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 oktober 2012 15:41]

Dat zou Apple wel eens eerder kunnen doen,

Een Macbook Pro met een dockingstation voor de iPhone en een zowel iOS als OSX omgeving waarbij de Macbook meer een soort iPad Pro (met Intel soc) wordt.
Ik ben benieuwd naar de performance van deze processor en of de hij een beetje goed voor de accu is.

De ARM processor is niet echt duur en de videochip is hetzelfde als die van Intel. Oftewel dit maakt een directe vergelijking tussen de Intel soc en een recente ARM soc mogelijk en Intel zal op zowel accuduur als performance moeten scoren willen fabrikanten echt overstappen (of ze moeten wat budget voor de overstap opzij zetten, dat kan ook).

Wat werkelijk interessant zou zijn is als Android in de toekomst met Intel x86 gewoon volledige Linux apps zou kunnen draaien. Package manager van Debian erop, wat trusted PPA's en installeren maar.
Performance is al getest, is behoorlijk competitief, net als de accuduur. De prijs is een groter probleem: een Tegra 3 kost een OEM tegenwoordig nog maar $25, maar Intel hanteert veel hogere prijzen voor een min of meer even snelle chip. Het exacte nummer hangt natuurlijk af van hoe goed de OEM kan onderhandelen, maar de schattingen gaan richting de $75, en dat is gezien de kleine marges op Android telefoons echt peperduur. Zolang de consument niets extra wil betalen voor "Intel inside" Android telefoons (en waarom zouden ze?) zullen er maar weinig OEMs zijn die echt staan te springen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 oktober 2012 16:20]

wat ik persoonlijk niet snap is waarom microsoft niet gewoon alles x86 heeft gehouden, atoms voor windows rt en telefoons zodat je overal hetzelfde os hebt, kan je ook nog eens een soort van padfone principe doen.
Waarbij je uiteraard ook nog een dock met flinke gpu's hebt zodat je er ook mee kan gamen.
Of ga ik nu hele rare dingen roepen.
Achteraf is dat wel logisch ja, maar Microsoft zet niet zijn complete toekomst op het spel puur op de beloftes van Intel. Het lijkt er nu op dat Intel inderdaad competitief gaat zijn in het mobile segment, maar voor hetzelfde geld was Medfield/Clover Trail een mega mislukking geworden en waren Qualcomm, TI, Samsung, nVidia etc de toekomst. Microsoft is een software boer, hoe zouden die nou moeten weten welke cpu architectuur beter gaat zijn, de komende tien jaar?

Die "Padfone" toekomst komt er echt wel, over een jaar heeft Intel zijn *echt* nieuwe SoC's (met compleet nieuwe cpu en gpu architectuur, op 22 nm), tegen die tijd kan Microsoft alledrie interfaces (telefoon, tablet en desktop) in elkaar schuiven, en een "Windows Phone 9 RT" voor ARM telefoons/tablets maken, en een "Windows Phone 9 Pro" met desktop Windows erbij.

Zelfde geldt trouwens voor Apple - waarom met iOS aanrommelen als een x86 chip in de iPad kan schuiven en een volwaardige OS X kan bieden?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 oktober 2012 17:58]

volkomen met je eens over hetzelfde os.

misschien ga ik hier offtopic maar ik snap het nut niet van een padfone, als ik een telefoon met een groter beeldscherm wil. dan koop ik een tablet waar ik mijn simkaartje in duw. of je moet de hele tijd je beeldscherm mee gaan sjouwen.
En nu maar afwachten of Acer ook kwaliteit gaat neer zetten en niet van die goedkoop in elkaar gebakken produkten net als hun laptops, want dan kunnen ze zeker inpakken.
acer heeft wel goeie laptops hoor .. beter dan hp vind ik, slechtste laptop serie is bij mij ook het hele hp pavilion serie heb al zovaak gpu's gereflowt