Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 21, views: 8.052 •

Uit een interview van Nintendo-directeur Satoru Iwata met een aantal medewerkers van het bedrijf blijkt dat het strategische Pikmin 3 is uitgesteld. De game zou uiterlijk maart 2013 verschijnen, maar is nu een kwartaal doorgeschoven.

Het is slechts een voetnoot in het interview dat Nintendo-directeur Satoru Iwata met wat vooraanstaande medewerkers had over de Wii U, de nieuwe console die Nintendo op 30 november op de markt brengt. In een nieuwe aflevering van de serie Iwata Asks praat de directeur onder andere met Toru Yamashita van de product development department. Die noemt Pikmin 3 als voorbeeld van een game die beter dan verwacht draait op de nieuwe console. Zijdelings maakt Nintendo duidelijk dat de game gepland staat voor het voorjaar van 2013.

Dat wil zeggen dat de game is uitgesteld, want eind september maakte Nintendo nog bekend dat Pikmin 3 zou verschijnen in het 'launch window' van de Wii U, waaronder het Japanse concern het huidige boekjaar verstaat. Dat eindigt voor Nintendo op 31 maart 2013. In de voetnoot noemt Nintendo specifiek dat de game in het voorjaar verschijnt op de Amerikaanse markt. Dat kan betekenen dat Pikmin 3 in Japan en Europa op een ander moment verschijnt.

De officiele E3-trailer van Pikmin 3 voor Wii U

Reacties (21)

Waarschijnlijk is dit nieuwswaardig voor mensen die wel verstand hebben van games. Ik vind dit wel nieuwswaardig en tevens jammer. Het is een spel uit een zeer gerenommeerde serie waar toch wel veel Wii U's mee weggezet kunnen worden.
uitgebreidere Android/iOS game
Wat versta je als ik vragen dan als een volwaardige game? Gewoon shooters, RTS en racegames? Aangezien die (vooral het laatste) ook gewoon aanwezig zijn voor iOS en android. En zijn trouwens niet alle uitgebreidere games console games?

Je vergeet misschien dat Nintendo dit soort games heeft uitgevonden. Nieuwe gameplay i.p.v. de standaard platvormers. Dat een touch device nou beter werkt met bepaalde games is een bijkomend verhaal. Maar goed misschien dat daarom Nintendo nu al 3 devices heeft met touch....

Maar goed toen ik deze titel zag, dacht ik: "waarom"? Strategische zet ofzo... Of nog niet af, maar dat laatste betwijfel ik.
Bekijk wat voor verhaal hierachter zit, hoe groot en gedetailleerd de werelden zijn, hoe lang het spel duurt, en ook grafisch stijgt het er ver boven uit.

Pikmin is een game die zijn gelijke niet kent, en voor de fans de aanschaf van een console waard.

AUB eerst eens kijken wat het precies is, in plaats van de gebruikelijk 'Nintendo is stom'-fipo.
Omdat Olimar owned met Super Smash Brothers Brawl !
Samen met 1 of 2 andere leuke games is dit voor mij een system-seller, dus wat mij betreft is dit zeker nieuwswaardig.
ermm, voorjaar 2013 zit volgens mij nog gewoon in de "launch window" die tot 31 maart loopt hoor.
So freaking awesome! vond deel 1 en 2 echt geniaal }>

Jammer dat ik geen WiiU heb/ga kopen :z
Heb 'm op Firstlook getest, het is echt een waardige opvolger, die zeer lekker speelt. Aanrader!
Voor sommige games moet je eigenlijk een WiiU kunnen huren. Pikmin is daar één van, de Zelda & Mario franchise mogen daar wat mij betreft ook bij. Voor de rest verwacht ik weinig van de console op het gebied van interessante games. Ik zal hem niet kopen, omdat ik verwacht dat hij -net als de Wii- veel te weinig zal worden gebruikt.

Begrijpelijk, maar zonde dat zo'n leuke puzzelgame als Pikmin niet op andere platforms beschikbaar is.
Met vrienden samenkopen, dan hou je steevast een regeling aan dat je hem elke 2 weken doorschuift. Op een gegeven moment vinden sommigen het de "hassle" niet meer waard, en dan kopen de anderen hem uit. Uiteindelijk blijft er 1 iemand over van wie uiteindelijk de console is, die hem het leukste vind, en is hij toch volledig gefinancieerd.

Op die manier heb je toegang tot de console wanneer hij vers is, is de "echte" fan blij want hij kan hem uiteindelijk houden en heb jij toch mooi in de tussentijd Pikmin 3 kunnen spelen.
zo wie zo is dit een lovenswaardig spel met een compleet nieuwe inval qua beleving en opzet, ziet er misschien kinderachtig uit vor sommige maar is het beslist niet.

Als je de achtergrond en het idee waar het vandaan komt ook nog weet geeft dat alleen maar een leuke meerwaarde mbt het spel.

Zit humor in, strategie en puzzel elementen. Zoals hierboven gezegd jammer dat het niet op andere console's uit komt.

offtopic, voor de nieuwe generatie's spelcomputers verwacht ik evolutie maar absoluut geen revolutie.
Je off topic slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop.
Ik zie nu al die teleurgestelde koppies al voor me van alle fanboys die denken dat we weer net zo'n sprong gaan maken als van de PS1 naar de huidige HD consoles, wat gewoon NIET gaat gebeuren...

+2, gast... ;)
Nog afgezien van dat mainstream titels als
Assassin's Creed III, Batman: Arkham City, Call of Duty: Black Ops II, Darksiders II, Ninja Gaiden 3, Mass Effect 3 en Tekken Tag Tournament 2
nog niet eerder op Nintendo systemen verschenen zijn denk ik dat met een lijst van
Just Dance 4, New Super Mario Bros. U, Nintendo Land, Rayman Legends, ZombiU,
Game & Wario, LEGO City: Undercover, Pikmin 3 en Wii Fit U
Nintendo toch een lijst met system sellers in handen heeft.

Eigenlijk zou ik willen zeggen dat een van de beste systeem launches ooit kan worden. Hoewel mijn persoonlijke favoriete launchtitel toch altijd Super Mario 64 zal zijn, denk ik dat er weinig systeemlaunches zijn die zoveel high-budget titels krijgen.

[Reactie gewijzigd door Talicus op 17 oktober 2012 19:24]

Waar het om gaat is dat er bedrijven zijn die bereid zijn om grote budgetten te investeren in de Wii U, ofwel door middel van remakes ofwel door middel van geheel nieuwe titels. Zoals we allen weten was dit zeker het eerste jaar bij de Wii wel anders. Dit in combinatie met de van oudsher winstgevendheid van lagere budget-titels op de Wii maakt dat de Wii U op alle fronten een goede investering lijkt te worden voor developers.

Verder denk ik dat de race om de hardware langzaam aan afzwakt. Natuurlijk zullen de nieuwe Xbox en Playstation 4 mooier worden dan de Nintendo Wii U, maar het probleem waar Microsoft en Sony op dit moment allebei mee te maken hebben is dat enerzijds de bedrijven zelf enorme investeringen moeten maken op hardware gebied, en anderzijds kleinere developers huiverig zijn om enorme investeringen te maken op softwaregebied.

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat waar Nintendo al sinds de lancering van de Wii enorme winsten pakt Sony en Microsoft inmiddels wel weer winst maken, maar nog steeds hun wonden likken van de lancering van de consoles.

Voor wie nog wat meer attach ratio en development budget cijfers wil:

Attach ratio en hardware verkopen:
http://www.nintendoworldreport.com/news/26143
http://www.scei.co.jp/corporate/index_e.html
https://www.microsoft.com...Division/FY11/Q3/Kpi.aspx

Development budgets:
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=18389
The Art of Game Design (2008)

Winst overzicht:
http://www.gonintendo.com...s/images/2012_3/ZUJHD.png

[Reactie gewijzigd door Talicus op 17 oktober 2012 21:19]

Ware het niet dat je bij de Wii U versies alle DLC inbegrepen krijgt, de games op 60fps en native 1080p lopen, en er extra mogelijkheden geboden worden voor manieren van besturing. (zowel de door velen hier niet prettig genoemde Wii besturing als traditionele joypad besturing à la Xbox 360/PS3)
En dan heb ik het nog niet eens over het zo goed als naadloos streamen (naar verluidt slechts 1/60 frame trager dan de console zelf) naar de gamepad, waarop je ook 'off-TV' kunt spelen. En de console is krachtig genoeg om dus als het ware 2 schermen tegelijkertijd van het lopende spelbeeld te voorzien, op 60fps...

Daarnaast heb je misschien een héél klein punt dat de hardware die er in zit naar verhouding oud is, maar die vergelijking kan je niet 1 op 1 maken omdat console hardware altijd achter loopt, dus als je de vetste graphics wilt hebben, dan moet je gaan kijken naar een high-end game PC, niet naar een console. En console hardware is altijd custom made, dus zelfs met een identieke grafische kaart als in een PC, kan een console vaak beter performen omdat de hele hardware afgestemd is op dat ene doel, terwijl een PC moet kunnen multi-tasken.

De Wii U is wel degelijk aardig wat krachtiger en kan meer dan de huidige HD consoles en steeds meer info daaromtrent komt naar buiten en ook steeds meer èchte en grote namen zoals o.a. Randy Pitchford (Gearbox/Aliens: Colonial Marines), Eric Hirschberg (Activision CEO/Call of Duty Black Ops 2), Michel Ancel (Ubisoft/Rayman Legends) en Hideki Kamiya (Platinum Games/Bayonetta 2) bevestigen dit, dus met andere woorden: bij multi-platform titels zal de versie die er het beste uitziet degene zijn die op de Wii U verschijnt, met naast betere framerate en resoluties ook nòg verder opgepoetste graphics en effecten.
Kan voor de èchte graphics whore een reden zijn om 'm te kopen... ;)

Natuurlijk zal er voor de gemiddelde multi-console bezitter in eerste instantie nog niet veel aanleiding zijn om een Wii U te kopen, ondanks dat de Wii U versies toch die exclusieve extra's bieden en dat vind ik ook heel logisch, maar gedurende de 2e run van de console zullen er meer en meer titels uitkomen die de hardware volledig benutten en er echt aanzienlijk beter uit zullen zien dan wat er nu op de markt is.

Zelf ben ik overigens ook een multi-console eigenaar en naast de Wii U zal ook die nieuwe Xbox er gerust wel weer komen, maar die zal nog even een jaartje of twee op zich laten wachten, dus in de tussentijd de Wii U toch zeker op het lijstje.
En natuurlijk is een andere hele goede reden voor veel mensen om hem te kopen (of welke console dan ook, wat dat betreft) uiteraard de exclusives die je alleen op die specifieke console kan spelen.

Gandalf68 slaat overigens naar mijn professionele mening (ik verkoop hardware en Google Enterprise aan bedrijven) de spijker keihard op zijn kop door aan te geven dat de volgende generatie consoles gekenmerkt zal worden door evolutie, niet door revolutie, dus ook comments zoals "de Xbox720 & PS4 zullen de Wii U straks helemaal verpletteren" kunnen absoluut de vuilnisbak in en mensen die dat ècht denken, kunnen nog wel eens lelijk op hun neus gaan kijken...

Tenzij ze bereid zijn om meer dan ¤600 of ¤800 voor een nieuwe console te gaan betalen: misschien dat er dan hardware in kan die zwaar genoeg is om dat te bereiken... :P

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 17 oktober 2012 22:17]

Jammer, ik geloof dat Pikmin 3 eerst voor de Wii werd ontwikkeld, later kregen we alleen de gamecube ports ( Pikmin 1 en 2 ) met Wii besturing, wat op zich fijn werkte.

Ach, liever dat het goed afgewerkt word dan haastig gereleased.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.