Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 170, views: 35.354 •

Apple heeft uitnodigingen verstuurd voor een eigen evenement op 23 oktober. Op het event presenteert het bedrijf vermoedelijk een kleinere versie van de iPad, een 13" MacBook Pro met Retina-scherm en vermoedelijk een nieuwe Mac Mini.

De uitnodiging kwam niet als een verrassing: vorige week meldden diverse media al dat Apple een evenement aan het plannen was op de 23e en Apple verstuurt de uitnodigingen steevast een week voordat het evenement plaatsvindt.

Op het evenement wordt vermoedelijk de iPad Mini gepresenteerd, een iPad die in plaats van een 9,7"-scherm een 7,85"-display zou krijgen met een resolutie van 1024x768 pixels. De tablet zou worden aangedreven door een Apple A5-soc, dezelfde als in de iPad 2 en iPhone 4S. Verdere features van de tablet zijn nog altijd onduidelijk: er is nog veel geheim gebleven over de tablet.

Naast een kleinere tablet zou Apple ook een compacte MacBook Pro met Retina-scherm willen tonen. Er is nu alleen een versie met 15,4"-versie, de nieuwe zou een 13,3"-scherm meekrijgen. De resolutie van het scherm zou zijn opgehoogd van 1280x800 naar 2560x1600 pixels. Verdere details zijn onduidelijk. Ook gaan er geruchten over een nieuwe versie van de Mac Mini.

Het zou de tweede iPad worden die Apple dit jaar uitbrengt: de eerste kwam in maart uit. Het zou ook voor het eerst zijn dat Apple afwijkt van de schermgrootte van 9,7" voor een tablet.

Uitnodiging Apple voor event op 23 oktober

Reacties (170)

Reactiefilter:-11700154+1120+22+30
Kunnen we de uitnodiging ook nog ergens zien?
oude apple kleuren, waar zou dat goed voor zijn?
Het 'oude' logo is alweer een tijdje terug.
Was dat niet ter ere van Steve Jobs?
"We've got a little more to show you" :) Klinkt alsof het inderdaad om de iPad mini gaat. Apple zinspeelt in hun tagline graag op wat ze gaan aankondigen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 oktober 2012 18:11]

Dat past anders net zo goed op een kleine macbook met retina display.
En op een nieuwe Mac Mini en, en, en....

Er wordt weer een hele hoop hype gecreëerd op de diverse sites, net als begin dit jaar voor de WWDC. Zo'n beetje de hele Apple line-up zal volgens de combinatie van sites inmiddels geüpdatet worden volgende week...

Ik verwacht nog maar even niks (behalve de iPad Mini, die zit er wel aan te komen).

Ik hoop wel een beetje op een nieuwe Mac Mini (zit die aankoop al een tijdje uit te stellen door een combinatie van verwachten dat er wel snel een nieuwe zal komen en het feit dat de oude het eigenlijk nog best goed doet ;)). De tijd is er op zich rijp voor en als Apple een event houdt met "mini" als thema zou het natuurlijk best eens kunnen...

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 16 oktober 2012 18:52]

Hou op met dit soort verhaaltjes waarin het woord "hype" voorkomt.

Vroegah, toen had mijn pa toch ook 1 van de eerste Apple computers, zo'n Apple 2, toen was het toch ook geen hype?!

Het is gewoon puur omdat Apple goede producten maakt dat iedereen het koopt, vind je het heel gek waarom vroeger iedereen een Apple wou, toen zaten jullie nog lekker je computer te bedienen met een toetsenbord terwijl wij al een computer met muis en grafische interface hadden!
Een hype zou ik het ook niet noemen, maar je kan toch niet ontkennen dat Apple gerelateerde evenementen enorm door de media opgeblazen worden.
Het probleem is dan dat als Apple vervolgens maar 1 ding aankondigt, dat de gehele media weer spreekt van een grote teleurstelling.

Off-topic: Tegen de tijd dat jij een computer had, was Windows er ook al lang met een grafische interface :+ Daarbij, Apple was nou niet echt de eerste met muis en GUI.
Voor zo ver ik weet wel de eerste met een muis en GUI die de consument kon kopen. Aangezien Xerox er geen heil in zag.
Maar de bedenker wel.
Maar goed Apple bouwde ook destijds hun mainbord en noem maar op.
En inmiddels hebben ze het zo gemoderniseerd dat het onmogelijk is te ontkennen dat ze praktisch de leidende kracht waren van computers zoals we ze nu kennen.
De muis werd in 1963-1964 ontwikkeld door Douglas Engelbart en William English aan het Stanford Research Institute (SRI). Het Amerikaanse patent voor de muis of, zoals het apparaatje in de officiële papieren genoemd wordt, de "X-Y Position Indicator for a Display System" ("X-Y Positie-indicator voor een Beeldschermsysteem"), staat sinds 17 november 1970 onder het nummer 3.541.541 op naam van uitvinder Douglas C. Engelbart. "Maar het was Bill English", aldus Engelbart, "die het eerste werkende prototype eigenhandig in elkaar schroefde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Muis_(computer). Als je het dan toch "beter weet" had je dat zelf ook even kunnen opzoeken en delen.
Niet alleen de media: bij dit bericht, geplaatst tijdens etenstijd, staat nu al zo'n 90 reacties. En al die reaguurders zijn weer teleurgesteld als er weer geen tijdreisoptie ingebouwd zit in het nieuwe gadget.
... Op een klein kutschermpje in zwart/wit ja... De echt vette computer in die tijd was de Amiga, die waren hun tijd ver vooruit en lagen mijlenver voor op die Macintosh van je en alles wat er nog meer te koop was.
behalve dat dat kleine zwartwit schermpje een noodzaak was om een grafische WSIWYG interface te kunnen weergeven, met muis bediening. Geheugen chips waren te duur op dat op die resolutie in kleur te kunnen aanbieden.
Joehoe kunnen we weer lekker in de rij gaan liggen! Ik ga alvast m'n slaapzak zoeken. _/-\o_
Lijkt me geen slecht plan aangezien het spul altijd zo snel uitverkocht is....
Kan de concurrentie nou Apple aanklagen dat zij hun formfactor kopieren? Je kan van tevoren al uittekenen hoe die ipad mini eruit gaat zien dus watuiterlijk betreft zal deze veel lijken op de 7" tablets van de concurrentie. Ergo: genoeg gronden voor een rechtszaak gezien de heersende tendens (die ik persoonlijk walgelijk vind).
De concurrentie heeft voor zover ik gezien heb allemaal 7.0" tablets met een 16:9 beeldverhouding, de iPad mini wordt volgens de geruchten 7.85" met 4:3 aspect. Dus niet dezelfde formfactor.
Dat weerhield Apple er niet van om Samsung aan te klagen, of ben je de verscheidene rechtszaken al vergeten?

Als de vermoedelijke Apple ipad mini een succes wordt dan weet ik het toch ook niet meer, er zijn al zoveel kleinere tablets op de markt met een volwassen besturingssysteem.
.
.
.
Maar ja, dat besturingssysteem is niet iOS ;(
Volwassen besturingssysteem kan je over discussiëren (en wat mijn betreft neem je daar IOS en windows RT in mee).

De veel belangrijkere vraag is of het eco systeem volwassen is. Zijn er al genoeg apps voor een tablet beschikbaar. Is er content. Kan je een abonnement op een krant of weekblad nemen? IOS loopt daar nog in voor en Android blijft achter. Ik zou voorlopig mijn iPad niet in willen wisselen voor een Android tablet omdat ik weet dat ik dan functionaliteit inlever. Mijn samsung galaxy s plus kan ik probleemloos omruilen voor een iPhone of windows phone omdat op elke telefoon wel een ns-app zit, een e-mail client, een webbrowser en nog wat suffe spelletjes. Daar zit wat mij betreft het verschil
Ik denk eerder omgekeerd.
Een app waarmee je met je Bluetooth GPS offline kaarten kunt bekijken of navigeren op je iPad ? Of waarmee je je Canon SLR via USB kunt bedienen ? Een browser waar je net als op de computer gewoon foto's of andere bestanden kunt uploaden naar een website ? Bestanden anders dan foto's kopieren van en naar een externe USB stick ? Torrents downloaden ? Ander on-screen toetsenbord gebruiken ? Enz. enz. enz ....

Kan allemaal niet op een iPad. Ik heb een jaar een iPad 2 gehad had m nog jailbroken ook kon ik elk geval bestanden via ssh overzetten van/ naar mijn Mac zonder die suffe iTunes of iCloud.
Toen ik de Galaxy S2 had merkte ik dat ik er veel meer mee kon en ook beter bestanden kon overzetten van / naar mijn Mac (en ook Linux of Windows PC's). Dus weg ermee.

Niet dat ik het een slecht apparaat vind, technisch is het allemaal erg mooi en ook het design. En ook de snelheid is zeer goed. Maar zoooo dichtgetimmerd ....

Maar een iPad mini voegt zeker iets toe voor de 'gewone' gebruiker als alternatief voor de vele Android tabletten van 7...8".

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 16 oktober 2012 21:33]

Een app waarmee je met je Bluetooth GPS offline kaarten kunt bekijken of navigeren op je iPad ?
Een BT GPS ontvanger kost ongeveer 100 euro, de goedkoopste TomTom versie (West Europa) voor de iPad is 50 euro. Voor minder dan 160 euro heb je een uitgebreidere TomTom (heel Europa)! Oftewel: een feature zonder nut!
Of waarmee je je Canon SLR via USB kunt bedienen ?
Dat kan niet met instap D-SLR's, alleen met de (semi) pro modellen. En die (semi) pro's gebruiken een MacBook Pro, waarbij het scherm gekalibreerd is.
Torrents downloaden ?
Moet iemand jou eens het verschil uitleggen tussen een PC en een tablet?
Dat kan niet met instap D-SLR's, alleen met de (semi) pro modellen. En die (semi) pro's gebruiken een MacBook Pro, waarbij het scherm gekalibreerd is.
Mijn Olympus E-450 is ander prima via USB te bedienen, en met een extra kabeltje is ook Liveview op het scherm te toveren.

En daarnaast is Apple pas sinds dit jaar IPS schermen gaan leveren in hun MacBooks (als ze dat nou eindelijk al eens doen), dus een gekalibreerd MacBook Pro scherm is enigszins onzin. Uiteraard kun je hem wel kalibreren, maar uiteindelijk hang je zo'n laptop toch aan een (echt gekalibreerd) IPS scherm om de bewerking te doen. Waar heb je dat gekalibreerde scherm voor nodig dan?
Het is de afwijkende form-factor die de iPad mini/Air z'n meerwaarde geeft, doordat z'n 4:3 verhouding van 't scherm in meer situaties geschikter is dan een kleine tablet van de concurrent met voor de meeste situaties beroerde 16:9 verhoudingen. Dat pakt gewoon slecht uit op 'n kleiner formaat tablet. Maar zoals altijd: het ligt er maar aan waarvoor je het gebruikt. 16:9 is wel prima voor film en sommige games, maar verder?

[Reactie gewijzigd door Myriad op 16 oktober 2012 21:26]

Dat weerhield Apple er niet van om Samsung aan te klagen, of ben je de verscheidene rechtszaken al vergeten?
Je doet nu net of die rechtzaken alleen om het formaat van de tablets gingen. Als dat het enige was hadden ze nergens ook maar een zaak gehad natuurlijk. Het is niet voor niets dat vooral Samsung bij Apple in het beklaagden bankje staat. Zij hebben het duidelijkst getracht zo dicht mogelijk bij de iPhone en iPad te komen. Om te beoordelen in hoeverre ze daarin over de grens gaan laat ik verder aan anderen over.
de iPad mini wordt volgens de geruchten 7.85" met 4:3 aspect. Dus niet dezelfde formfactor.

Dat heeft Apple nooit tegengehouden om Samsung aan te klagen :+

Maar het moet wel heel gek lopen wil de grootte van het tablet als argument in een rechtzaak gebruikt worden... Ik ben benieuwd of Apple ons nog weet te verrassen!

[Reactie gewijzigd door luappul op 16 oktober 2012 18:44]

Want formaat is een slechter argument dan "gelijkaardige interface met rijen van kleurige iconen"

nieuws: Apple klaagt Samsung aan om gelijkenissen iPhone en Galaxy S
Gelukkig had bv. Nokia dat al toen de eerste kleurenschermen op telefoons beschikbaar waren; ergens rond 2002. Hell, daarvoor was het ook al, maar niet in kleur. Op mijn SE K750i was het ook een kleurrijk feest aan icoontjes in het menu.

Het enige wat Apple heeft gedaan, is tijdens het ontwikkelen van de iPhone alles patenteren wat met de uitstraling en interface te maken heeft. Slide to Unlock heeft mijn tuinschutting ook, zelfs oude kastelen hadden dat en een prehistorische schuur zal ook wel zo een systeem hebben gehad.
hij gaat lijken op een iPad alleen dan verkleind, hij zal echt niet opeens op een Nexus 7 gaan lijken
Het wordt volgens de meeste geruchten een bijna 8" tablet (7.85") met een 4:3 (1024x768) resolutie. Deze gaat het meest lijken op <wait for it> een kleine iPad :)
Maar dan (in afwijking van de grote iPad) aan de lange zijde veel smalle(re) randen dan aan de korte zijde, zodat je ondanks de 4:3 aspect ratio, dat ding nog fatsoenlijk in 1 hand kan vastklemmen. Ik heb de Nexus 7 een tijdje in m'n hand gehad (en betrapte mezelf er op dat ik 'm in 1 hand wilde vasthouden, door het lagere gewicht), maar vond het scherm te smal. 4:3 is een VEEL betere aspect-ratio. Dat maakt het voor meer toepassingen beter bruikbaar. Daar is door Apple gewoon beter over nagedacht dan door andere 7 à 8 inch tablet fabrikanten. Dit ding wordt een succes!

[Reactie gewijzigd door Myriad op 16 oktober 2012 21:10]

Wil je films kijken, dan is 16 x 9 beter. In portretstand is 4 x 3 beter, logischer.
Films op 16:9 klopt. En hoe houdt je de Nexus 7 daarbij vast? Juistum; niet aan de lange zijde. Onzin die dikke rand daar. Kost 40% bruikbaar schermoppervlak in deze tablet klassegrootte!
En iedereen die een Nexus 7 koopt, koopt 'm voornamelijk voor het bekijken van films (of specifieke breedbeeld games)? Of omdat het een goed(kop)e Android tablet is?

[Reactie gewijzigd door Myriad op 17 oktober 2012 15:51]

Ben meer benieuwd naar de nieuwe Mac's dan die kleine iPad. En hoppelijk gaat Apple hun nieuwe tv introduceren
Die TV was idd ook al verwacht, reken maar dat die bij mij op m'n kamer komt te hangen!(mits het een beetje aardig design heeft, nadat ik de iPod nano 7 heb gezien twijfel ik daar lichtelijk aan :P )
Maar als dat weer een beetje iMac-like look word dan komt hij er wel!
TV gaat niet komen. Het grootste probleem hierbij blijven content-deals en omdat Apple voor dergelijke producten in ieder geval zorgt dat ze in de VS het ideale pakket kunnen aanbieden denk ik dat die nog wel even op zich laat wachten. De TV-providers daar hebben er totaal geen zin in om met Apple samen te werken omdat ze dan alleen maar geld in leveren op een dienst die toch al iedereen wil hebben. Ze hebben gezien hoe het ging op de MP3-markt waar iTunes domineert (in de VS) en de telefoonmarkt, waar Apple meer te zeggen heeft dan iedere andere fabrikant. Daar hebben ze echt geen zin in.

Wat ik verwacht:
- iPad Mini
- MBP 13" Retina
- Nieuwe iMacs/Mac mini

Het zou goed kunnen dat de iMacs met een silent-update vernieuwd worden (dus niet in de keynote vermeld worden). Dit was 3 jaar geleden ook het geval met het huidige design iMacs.
ik hoop op een nieuwe Mac Pro die verdient het eerst als vernieuwing
Volgens Apple zelf komt die pas eind 2013. (En dat is opmerkelijk want Apple doet normaal nooit uitspraken over nog niet uitgebrachte produkten).

Ik denk dat dat vooral komt doordat de meeste klanten die wachten op een nieuwe Pro, de zakelijke designbureau's zijn en die zijn niet zo hype gevoelig.
Arnoud, is Apple weer wat vriendelijker geworden richting Tweakers en heeft de redactie een uitnodiging gekregen? Of is het nog steeds dezelfde silent treatment als bij de iPhone?

Als ze bij de iPad mini net zo zorgvuldig zijn geweest als bij de iPhone 5 zal de presentatie wel weinig verrassend worden en zo goed als alle uitgelekte specs bevatten..

[Reactie gewijzigd door Recoil op 16 oktober 2012 18:15]

13" Retina :9~ Druk aan het sparen :9~
Als een fijner scherm om te gebruiken. Dat is visueel lijkt me, maar ook praktisch toch?
Daarnaast is het wel handig voor 'retina' development natuurlijk voor de iPhone en iPad. Op mijn huidige 15.4" kan ik namelijk net niet een iPhone screenshot / resources in volledige hoogte tonen, dat kan op dat schermpje met gemak.

Daarnaast als hij met dezelfde CPU, RAM en SSD (zeer waarschijnlijk) geleverd wordt als de 15" dan heb je een powerhouse in een zeer compacte verpakking.
Werd dat ook niet gezegd toen we de stap naar de huidige gangbare schermresoluties maakten?
Dude. Het is beide. Teksten worden ongelooflijk scherp (gebruik word, mail en internet dagelijks voor school) en de resolutie kan eindelijk een beetje omhoog. Naar full HD+ (1200P) daarvoor zullen ze ook wel een deftige videokaart erbij zetten.
Dank je wel tweakers, volgens mij krijgen we zo een beetje elke dag een update dat de mini er echt misschien volgens zus aankomt.

---
15-10 Gerucht: Apple presenteert 13"-Macbook Retina volgende week
12-10 'Apple kondigt iPad Mini op 23 oktober aan'
06-09 Foto's tonen mogelijke behuizing iPad mini
26-08 Apple kondigt iPad Mini vermoedelijk in oktober aan

[Reactie gewijzigd door elvin op 16 oktober 2012 18:21]

Het lastigste is dat je er verplicht op moet klikken en reageren, die drang, die is niet te houden.
Jouw dagen duren dan wel erg lang aangezien jouw lijstje items van de iPad mini bevat die toch echt in 3 verschillende maanden zijn gepubliceerd... Daarnaast is het 1e item in je lijstje voorzien van een verkeerde titel. Niet de MacBook retina maar iPad mini moet er staan.
---
15-10 Gerucht: Apple presenteert 13"-Macbook Retina volgende week
12-10 'Apple kondigt iPad Mini op 23 oktober aan'
06-09 Foto's tonen mogelijke behuizing iPad mini
26-08 Apple kondigt iPad Mini vermoedelijk in oktober aan

[Reactie gewijzigd door Myrdhin op 16 oktober 2012 18:35]

+ deze, dus 12 15 16 oktober. Beetje overdreven?
Nou ja, twee geruchten (van de toch wel zeker twintig die er deze maand alleen al de wereld in zijn gegooid) plus één bericht over een persuitnodiging door één van de grootste, zo niet hét grootste, technologiebedrijf in de wereld.

Als je het over zo'n groot bedrijf hebt, mogen er best wel vijf berichten worden geplaatst in drie maanden.
Van boven naar beneden:

- Macbook 13" retina is geen iPad
- Gerucht van de aankondiging van de iPad mini op 23 oktober is nieuwswaardig omdat het een specifieke datum noemt (die nu correct blijkt)
- Foto's van mogelijke behuizing van product waarvan al is gerapporteerd dat het eraan komt lijken mij zeker nieuwswaardig.
- Eerste gerucht van iPad mini door tweakers genoemd, dus toendertijd zeker nieuwswaardig

Huidig bericht is ook nieuwswaardig omdat het een uitnodiging betreft met een hint erin.

Ik zie het probleem niet zo.
Het "probleem" is dat tweakers 5 artikels plaatst over de mogelijke aankondiging van een product, maar dit nooit doet over de mogelijke aankondiging van een niet-apple-product. Onbegrijpelijk waarom apple meer gratis reclame krijgt dan andere bedrijven?
Valt wel mee hoor. Zie de nieuwsposts over de Xbox 720, die is ook nog lang niet uit of zelfs maar aangekondigd, ook alleen maar geruchten:
nieuws: Nieuwe Xbox wellicht al binnen 18 maanden te koop
nieuws: Mogelijke plannen Xbox 720, Kinect 2 en 'Kinect Glasses' onthuld
nieuws: Nieuwe Xbox krijgt misschien geen optische drive
nieuws: Vacature wijst op Skype-integratie next-gen Xbox
nieuws: 'Nieuwe Xbox vereist always-on-internet en heeft twee gpu's'
nieuws: 'Nieuwe Xbox draait op verschillende arm-cores en Windows 9'
nieuws: 'Nieuwe Xbox bevat blu-ray en Kinect 2'
nieuws: 'Xbox 720 krijgt gpu op basis van AMD Radeon HD 6670'
Dus het is echt niet alleen Apple produkten. Het is gewoon nieuws, veel mensen willen dit soort dingen weten dus ze besteden er aandacht aan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 oktober 2012 20:11]

dan klik je er toch niet op ?
En er komt nog veel meer nieuws op deze site, vervelend he!
Dank je wel tweakers, volgens mij krijgen we zo een beetje elke dag een update dat de mini er echt misschien volgens zus aankomt.