Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 74, views: 14.444 •

De Britse 'Pentagon-hacker' Gary McKinnon wordt niet aan de Verenigde Staten uitgeleverd. De minister van binnenlandse zaken heeft de uitlevering geblokkeerd om humanitaire redenen. De 46-jarige McKinnon zou ernstig ziek en suÔcidaal zijn.

Gary McKinnonVolgens Theresa May, minister van binnenlandse zaken, blijkt uit medische rapporten dat McKinnon, die lijdt aan het syndroom van Asperger, zelfmoord zou proberen te plegen als hij aan de Verenigde Staten wordt uitgeleverd. Hierdoor zouden de mensenrechten van McKinnon in gevaar komen en daarom zegt de minister te hebben besloten gebruik te maken van haar discretionaire bevoegdheid om de uitlevering te blokkeren wegens humanitaire redenen.

Nu de uitlevering aan de VS definitief van tafel is, moet het Britse openbaar ministerie bepalen of en zo ja hoe McKinnon in het Verenigd Koninkrijk wordt berecht. Daarnaast wil May een onafhankelijke commissie, een forum bar geheten, oprichten, die bij toekomstige zaken moet bekijken of bij een uitleveringsverzoek berechting binnen het Verenigd Koninkrijk mogelijk is. Hierdoor moeten dergelijke kwesties minder vertraging oplopen.

De Brit wordt in de Verenigde Staten verdacht van het hacken van computersystemen die toebehoorden aan het Pentagon en de NASA. Hij was naar eigen zeggen op zoek naar bewijzen over het bestaan van ufo's. Desondanks verzochten de VS tien jaar geleden al om zijn uitlevering. McKinnon riskeerde een gevangenisstraf van maximaal 60 jaar in de VS. De hacker greep alle juridische en politieke middelen aan om uitzetting te voorkomen. In 2011 liet het openbaar ministerie weten dat McKinnon in eigen land berecht zou kunnen worden.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (74)

Dat is goed nieuws. In eigen land zal deze man veel meer kans hebben op redelijke straf.
Als eerste een redelijke rechtspraak, dan pas een genoegdoening en straf.

Ps: Dit heeft al genoeg geduurd.
Als eerste een redelijke rechtspraak, dan pas een genoegdoening en straf.

Ps: Dit heeft al genoeg geduurd.
Deze zaak duurt al zolang dat ik vind dat hij helemaal niet meer berecht dient te worden. Mede gezien zijn medische staat.Zie ook dit. Ook een Asperger patient
http://dokument.ncrv.nl/pagina/regels-van-matthijs

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 16 oktober 2012 17:31]

Heb ik ook gezien, heel interessant. In eerste instantie denk je misschien "die is gek", maar hij zegt ook filosofische dingen waaruit blijkt dat hij zeker niet dom is. Hij wil het allemaal wel goed doen maar kan gewoon geen overzicht krijgen.

Hij moet overigens wel berecht worden. Zijn straf mag dan wel gelijkgesteld worden aan het voorarrest zoals je wel vaker ziet waardoor hij dus effectief direct vrijkomt.
Misschien een rare vergelijking, maar er zijn geesteszieken die de doodstraf krijgen voor hun misdaden. Is dat dan niet oneerlijk? Ziekte is geen excuus.

Je moet er wel gepast naar handelen (psychische behandeling ingeval van geesteszieken, even los van de vraag of het uiteindelijk helpt).

Ben wel met je eens als een zaak al zolang aanhoudt, dan is maatschappelijke boetedoening al genoeg. Er zijn zaken in NL waar de maatschappelijke veroordeling als de straf werd gezien, waardoor de gevangenisstraf beperkt bleef. Weet even geen concreet voorbeeld, maar wel dat je soms denkt, dat is geen rechtspraak maar vrijspraak. Dat is dan de straf voor die persoon, dat wij als maatschappij ontevreden zijn met de straf (wat een zwaardere gevangenisstraf had moeten zijn in onze ogen), en dat zal de veroordeelde waarschijnlijk wel blijven achtervolgen. Ik denk niet dat dit opgaat voor deze hacker. Ik vraag me dus af of hij genoeg gestraft is. Ik ben blij dat ik daar niet over hoef te oordelen als een rechter zijnde. Je weet niet of het de maatschappij helpt of juist niet.

Overall: wat je noemt een Interessant onderwerp voor iedereen die zich daar actief mee bezighoudt op sociaal maatschappelijk of juridisch of psyschisch vlak.

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 16 oktober 2012 19:53]

Het punt is hier dat hij ZELFMOORD zou plegen, doodstraf dus. Dat is totaal ongepast voor de misdaad. Maximale straf hier (in een normaal land) is paar jaar gevangenis?
Ziekte is dus ook geen excuus maar telt wel mee. Zoals je ook leest wordt hij wťl gewoon berecht maar niet uitgeleverd. Lijkt me niet meer dan normaal

kortom, als het zeker is dat hij zelfmoord pleegt bij uitlevering is uitlevering dus doodstraf, en dat nog VOOR de berechting.

Overigens is dat in alle gevallen zo, wel eens van "verminderd toerekeningsvatbaar" gehoord?

[Reactie gewijzigd door Nounours op 17 oktober 2012 00:00]

Misschien een rare vergelijking, maar er zijn geesteszieken die de doodstraf krijgen voor hun misdaden. Is dat dan niet oneerlijk? Ziekte is geen excuus.
Dat is oneerlijk ja, ziekte is geen excuus om iemand te vermoorden
Mooi! De straffen in de VS zijn absurd hoog en met handicaps wordt geen rekening gehouden... Beter dat ze deze man in eigen land berechten en de straf laten uitzitten!
en met handicaps wordt geen rekening gehouden...
En terecht, een handicap is geen vrijbrief om maar te doen wat je wilt. Daarnaast wist hij heel goed wat hij aan het doen was (en hoe hij zijn uitlevering moest voorkomen).

Aan de andere kant: hij was op zoek naar UFO's... misschien heb je in dit geval toch gelijk.
Aan de andere kant: Hij zegt dat hij op zoek naar UFO's was. Of dat ook echt zo is.....
Denk het wel, NASA vertelt ons heel veel niet. Vandaar de term Never A Straight Answer.
Naast NASA zijn er ook nog heel wat andere ogen op ons universum gericht (Vorig jaar nog bij een grote telescoop in twente geweest.. ze hebben het goed voor elkaar daar. Ergens bij Dinkelland).

Nasa verteld misschien niet alles... maar ze zijn niet de enige meer die kijken.. d'r zijn d'r heel wat bij gekomen.

En al die andere mensen hebben nog geen schokkende dingen gezien.. dus het zal allemaal wel meevallen ;)
NASA is net de ruimtevaartorganisatie die zoveel mogelijk waarnemingen publiceert ; ze doen het alleszins stukken beter dan ons eigenste ESA. NASA dumpt eigenlijk zoveel ruw materiaal op het internet dat het voor hun onmogelijk is geworden om alle plaatjes te auditten en te censureren ; daarnaast zijn er tal van contacten met wetenschappers over de wereld en veel instrumenten zijn gerealiseerd met internationale samenwerking ;

Nee echt, wil je iets verborgen houden dan moet je goed gek zijn om dat aan NASA toe te vertrouwen.
Rekening houden met een handicap wil niet zeggen dat je het laat bij een tik op de vingers. Het wil gewoon zeggen dat je zo iemand op een andere manier beoordeeld, en kijkt of er misschien alternatieve strafmogelijkheden zijn zodat iemand niet relatief zwaarder gestraft wordt dan mensen zonder handicap die worden veroordeeld voor dezelfde misdaad.

Daar komt bovenop dat ze in de VS gewoon een voorbeeld van deze man wilden maken, ongeacht de gevolgen voor zijn persoon.
Zeggen dat je met iets rekening houdt maakt het niet direct een vrijbrief. Als motivatie wordt meegenomen in een zaak, zouden eventuele verstandelijke handicaps ook mee moeten worden genomen. Punt.
Ik denk dat hij behoorlijk veel help heeft gekregen van dure advocaten en geldgiften (voor de advocaten) van organisaties die hem een "schrijnend" geval vinden.

Daarnaast het feit dat hij Aspergers hebt heeft waarschijnlijk ook geholpen om zijn verhaal gehoord te krijgen. De media zou het hele verhaal waarschijnlijk een stuk minder interessant vinden als het gewoon een doodnormale jongen was geweest.
Ik vindt je opmerkingen erg kort door de bocht. Niet alle handicaps zijn hetzelfde. Heb je inhoudelijk het dossier goed gelezen?
Dat de straffen absurd hoog zijn ben ik met je eens, maar een handicap of aandoening moet ook geen vrijbrief worden om maar te kunnen doen en laten wat je wil. Dus niet een kortere straf oid, maar een aangepaste straf, zoals wij hier bijvoorbeeld TBS hebben.
De kans dat hij het doet is levensgroot. Dat is het lastige met Asperger. Hij heeft het gezegd, dus hij moet het doen.

Voor mensen die nu wat gaan repen over straffen enzo, zoek de film "De regels van Matthijs" maar eens op.

Daar zie je heel mooi wat asperger betekend.
Alleen, waar trek je de grens? Hij overtrad de regels dus hij moet gestraft worden is inderdaad het eenvoudigste antwoord maar omgekeerd in hoeverre mag iemands zijn geestelijke of gemoedstoestand van doen zijn in geval van overtreding? Wat hij gedaan staat is niet relevant, hij komt in het nieuws vanwege dat hij uitgeleverd zou worden. Echter als iemand zoiets in de UK zelf gedaan had, wat dan? In Nederland hebben we de TBS zou dit niet passelijk zijn?
Ik heb niet de zaak gelezen, maar pas op. Mogelijk is hij in zijn beleving bezig geweest met iets heel legitiems, waar mogelijk niet precies stond dat het niet mocht of via zijn gedachtengang toelaatbaar. En dan wordt het lastig te dealen met mensen met zware Asperger. Je zit dan meer op het niet toerekeningsvatbaar, hoewel je daar zijn ding ook weer onrecht mee aandoet.

Ik zal me nuanceren. Ik zeg niet dat hij niet gestraft moet worden, ik geef echter wel aan dat je in deze gevallen eens heel goed naar de motivatie op zoek zal moeten gaan. Kijk, mocht hij wteen illegaal bezig te zijn, dan kan je straffen. Anders wordt het heel lastig, zal hij er nix van leren (wat ook de bedoeling van straf is) en meer opstand verkrijgen.

Asperger is moeilijk en je kunt je ook moeilijk staande houden in deze maatschappij.
Zeker als het in zijn gedachtengang anders er uit ziet. Tenslotte, als het voor hem de normaalste zaak van de wereld is, wat houd hem dan tegen om het niet opnieuw te doen?
Intrinsiek houdt nix hem dan tegen. Mogelijk wel wat aangeleerd gedrag. Maar nu speculeer ik, misschien wist hij al dat het niet mocht en dan houdt hij zichzelf mogelijk tegen.
Zie daar het perfecte argument tegen hem simpelweg opsluiten in de gevangenis. Als hij niet begrijpt wat hij fout gedaan heeft, dan zal hij zijn straf als onrechtvaardig zien en zal hij er waarschijnlijk alles aan doen om zich te verzetten. Zowel tijdens als na een gevangenisstraf. Daar schieten wij als samenleving ook weinig mee op.

Je kunt dan beter kijken naar een vorm met begeleiding om recidive tegen te gaan. Als hij begrijpt waarom niet mag wat hij gedaan heeft, dan zal het minder waarschijnlijk zijn dat hij dit nog een keer doet.
Hij heeft wel een extreme versie van Asperger. Of ieder geval door slechte begeleiding is hij ontspoord geraakt.
Ik ken zelf ook mensen met asperger en PDD. Heb zelf wat ADHD met wat autistische trekjes. Het enige wat ik van hun kan zeggen is dat ze wat anders zijn dan anderen. Hun zitten in hun eigen wereldje, maar niet op een verkeerde manier. Er is niks met excentriekelingen. Alleen is het wel handig om begrip voor elkaar te hebben.
Voor Mathijs was het misschien beter geweest om alles te accepteren. Te accepteren dat hij een geval appart is en de rest van mensheid ook. Zoek zo veel mogelijk mensen op die ong. het zelfde denken, op die manier kun je elkaar helpen en meer begrijpen. Doordat hij veel emotionele schade heeft geleden en mensen hem soort van "gebruikt" hebben, wou hij proberen alles te begrijpen. Ipv het los te laten.

Deze man kon het waarschijnlijk het loslaten en moest weten wat USA verborgen houdt. Hij moest het leren begrijpen. Ook ik begrijp heel goed dat wanneer hij in de USA terrecht komt, nog minder van dingen gaat begrijpen en waarschijnlijk helemaal gek wordt.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 16 oktober 2012 15:13]

Mooi gezegd.

Maar mogelijk is hij wel hierin te sturen zit uik me net te bedenken.
Plaatje in zijn hoofd laten fabriceren met een groot kruis door hacken heen.

Bij mensen met een autisme stoornis moet je veel in plaatjes werken (niet dat je met pictogrammen moet werken). PLaatjes in hun hoofd die aangeven wat wel en niet kan, welk doel wat heeft enz. Werkt heel erg goed.

En de rechter moet een "akkoord" horen van die jongen. Anders is er geen akkoord.
Even deze zaak zelf buiten beschouwing latend, stel jij nu dat als iemand dreigt zelfmoord te plegen als hij straf krijgt, hij maar geen straf moet krijgen?

Lijkt mij wat gevaarlijk.

En als mensen met Aspergers niet instaat zijn om zich te beheersen, moeten ze dan niet allemaal onder toezicht worden geplaatst? Of hebben zij een vrijbrief om te doen wat ze willen zonder verantwoording af te moeten leggen?

En wat betekend jouw uitspraak voor alle mensen met Aspergers die NIET de wet breken? Als zij het wel kunnen, dan waarom andere niet?

Ik ben een simpele ziel, OF je bent in staat verantwoording voor je zelf af te leggen als volwassene en dan moet je ook behandeld worden als volwassene. Of je bent dat niet en dan word je ook niet behandeld als volwassene.

Deze persoon weigert verantwoording te nemen voor zijn acties. Goed, mag hij die acties ook niet meer ondernemen.

Als een kind niet verantwoord kan spelen, dan neem je het speelgoed af.

Maar zal het voor de huilers wel weer te zwart-wit zien. Signaal is duidelijk, gooi het op een aandoening en je komt overal mee weg, maar de aandoening is weg zodra de dader de rechtzaak uit is. Acties behoren consequenties te hebben, ook voor mensen met een aandoening. Simpele oplossing, geen internet meer voor deze vent. Kan hij ook niet meer de fout in gaan.

UPDATE:

Om even duidelijk zijn, ik vind de hele rechtszaak zwaar overdreven, een realistische straf zou hem in een dagje cel, een boete, een maandje taakstraf of zo zitten. Duidelijk maken "doe dit niet weer, het mag niet" maar dit is geen zware zaak.

Maar ik kan ECHT de "insanity plea" niet uitstaan. Want iedereen die zo jankt omdat deze arme jonge iets heeft, die mensen zouden het WEL eens zijn met uitlevering als hij "normaal" was geweest?

Lever hem niet uit omdat de straf in America gewoon te hoog is, VOOR IEDEREEN! Maar geen klassen stelsel op basis van aandoeningen. iedereen gelijk voor de wet.

[Reactie gewijzigd door sfc1971 op 16 oktober 2012 18:54]

Hij dreigt met zelfmoord als hij naar de USA wordt uitgeleverd. Het gaat er niet om of hij straf krijgt of niet.
Ja, je ziet het erg zwart-wit en je stelt je simpel op. Ik weet niet of je het bent, ken ik je niet goed genoeg voor (helemaal niet dus).

En geen 2 aspergers zijn gelijk. Ik ga ook elke keer op mijn plaat met mensen met Asperger.
Dit is wel goed nieuws. Hij zal nu waarschijnlijk meer kans hebben op een gepaste straf voor zijn daad. Al vraag ik me af of 10 jaar kwelling niet al genoeg is geweest voor hem.
Was dat niet hij die toegang had verkregen op een computer zonder wachtwoord ?Of een computer met nog een standaard wachtwoord.
De 'ongewoon rustige en zelfverzekerde' McKinnon, die gebruik maakte van beveiligingslekken in Windows-systemen, verwijderde logbestanden, bemachtigde passwords en liet op ťťn machine de boodschap achter dat 'het buitenlandse beleid van de VS vergelijkbaar met terrorisme is' en dat hij 'op het hoogste niveau blijft storen'.
Bron

Hij heeft meerdere dingen dus gedaan.

{reactie op bericht]
Er staat ook dat er niets buitgemaakt is in het bovenstaande artikel. Dat hij alleen op zoek was naar ufo´s en dat de beveiliging ook niet helemaal optimaal. Het spijt me, maar als je zo omgaat met beveiliging, dan zou ik eerst naar jezelf kijken, maar daar is het Amerika voor om meteen de druk op te voeren. Ze hebben helaas weinig gehoord van preventie.

[Reactie gewijzigd door Wallioo op 16 oktober 2012 16:13]

Ik hoop dat hij toch berecht wordt. Het zou een mooi verhaal zijn: je hackt 's werelds meest belangrijke systemen en dreigt vervolgens met zelfmoord dus laten ze je maar gaan.

Het heeft ook weinig met humaniteit (sp?) te maken naar mijn mening. De enige die dreigt zijn mensenrechten aan te tasten als hij wordt uitgeleverd is hijzelf. Zeg dan gewoon dat hij psychologisch te instabiel is om uitgeleverd te worden.

[Reactie gewijzigd door Chrotenise op 16 oktober 2012 14:56]

Jij weet niet waar je het over hebt. Het is geen dreigement, het is een feit. Kans dat hij het doet is vele malen groter dan de kans van niet.

Lees je eerst in Asperger in, of kijk naar de film die ik boven aangaf en da dan wat roepen.

edit ; we zitten op 1 lijn denk ik. Ik ben ook niet van mening dat hij niet gestraft dient te worden, men zal echter wel zeer goed moeten kijken wat voor straf en hoe.

[Reactie gewijzigd door maartend op 16 oktober 2012 15:59]

Het kan pas een feit zijn op het moment dat hij het gedaan heeft of dat de geschiedenis aantoont dat alle personen die zoiets beweren het ook daadwerkelijk doen. Anders is het een dreigement. Dat de kans dat hij het doet groot is, maakt het een aannemelijk dreigement, geen feit.

Deze meneer heeft er alles aan gedaan om niet uitgeleverd te worden aan de VS op politiek en juridisch niveau. Het zou me niet verbazen als hij, net als menigeen voor hem, de psychologen die hem moeten beoordelen heeft gestuurd in hun oordeel om hem niet uit te laten leveren zonder dat hij er echt van plan was een eind aan te maken.

En ter verduidelijking op mijn eerste comment: ik ben me er prima van bewust wat Asperger met een persoon doet, maar dat neemt niet weg dat hij gestraft dient te worden. Ik vind het prima dat het VK besluit om deze meneer niet uit te leveren, maar dan moeten ze hem wel zelf vervolgen. Op het moment staat nog niet vast dat dat gaat gebeuren, wat betekent dat hij door dit besluit om hem niet uit te leveren wellicht gewoon vrijgelaten wordt. Dat vind ik niet kunnen.

[Reactie gewijzigd door Chrotenise op 16 oktober 2012 15:56]

Zeer spijtig dit, de man begaat een een misdaad door iets aangeboren, en zou daardoor minder sterk moeten berecht worden?

Gaat men pedofielen ook onderverdelen in categorieen a la 'aangeboren' en 'niet aangeboren'?
Dat zeggen ze toch niet? Hij kan prima berecht worden in de UK. Hij pleegt met zekerheid zelfmoord als hij aan de VS word uitgeleverd.
Jij snapt het.
Gaat men pedofielen ook onderverdelen in categorieen a la 'aangeboren' en 'niet aangeboren'?
Zwak, om meteen pedofielen erbij te halen.

Maar om daar toch iets over te zeggen, pedofielen (mensen die op kinderen vallen) zie je normaal niet in de rechtszaal. Je bent in de war met pedoseksuelen (mensen die er ook iets mee doen).

Maar de voornaamste reden waarom het zwak is: bij pedoseksuelen is er een slachtoffer. Bij McKinnon niet. Alleen de USA staat te huilen omdat ze hun beveiliging niet op orde hadden, boo-hoo. McKinnon heeft geen creditcardnummers gestolen, geen kinderen verkracht en niemand afgetuigd: er is geen slachtoffer. Totaal niet te vergelijken dus.

Twee doelen van straf zijn om herhaling te voorkomen en om het slachtoffer (en afhankelijk van de zaak ook het volk) het gevoel te geven dat we wel in een rechtstaat leven.

Dat eerste hangt af van de zaak: McKinnon 10 jaar opsluiten zal geen effectieve manier zijn om herhaling te voorkomen, hem duidelijk toespreken en uitleggen waarom het niet kan waarschijnlijk wel.

Het tweede is eigenlijk niet van toepassing: het volk lijkt ook geen heil te zien in een extreem zware straf. De USA staat misschien te huilen alsof ze slachtoffer zijn, maar hebben met hun slechte beveiliging zelf net zo goed schuld. Eigenlijk willen ze alleen maar een voorbeeld maken van deze man. En daar is straf dus niet voor bedoeld.
Netjes! Rekening houden met de menselijke kant van het verhaal. Je zou het na Assange bijna niet meer verwachten.
Ze gaan hem waarschijnlijk zelf gewoon in dienst nemen
Sowieso een zeer dubieuze zaak. Deze kerel wilde enkel weten wat de oorsprong was van het UFO fenomeen. Volgens hem vond hij daar dus bewijs voor in meerdere referenties waaruit bleek dat de overheid tot een bijna sci-fi achtig niveau betrokken was met het fenomeen.

Gezien het autistische karakter van de persoon, en als het UFO fenomeen dus -zoals de regering doet voorkomen- ridicuul en belachelijk is, vind ik het erg vreemd en inderdaad inhumaan om hem onder het mom van terrorisme uitgeleverd te krijgen.

Je vraagt je toch af wat hij allemaal heeft gezien wat die niet mocht zien en in hoeverre zijn beweringen waar zijn :).