Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 31, views: 12.324 •

Nadat in augustus al twee kopstukken uit het BioShock Infinite-team vertrokken bij ontwikkelaar Irrational Games, blijken nu ook de artificial intelligence lead en de combat design director te zijn opgestapt. Beiden werken nu bij Microsoft.

Het vertrek van Don Norbury en Clint Bundrick valt af te leiden uit het profiel van beide heren op LinkedIn. Volgens hun profiel zijn Norbury, voormalig artificial intelligence lead en Bundrick, de oud combat design director van Irrational Games, inmiddels in dienst getreden van Microsoft. De studio wil niet reageren op het vertrek van beide kopstukken. Dat komt op een pijnlijk moment; als Irrational de planning wil halen die uitgever 2K Games heeft uitgestippeld, is het nu crunch time, de periode waarin hard gewerkt wordt om de ontwikkeling van de game af te ronden. 2K Games hoopt de game begin 2013 op de markt te brengen.

Norbury en Bundrick volgen het voorbeeld van Tim Gerritsen en Nate Wells, die in augustus opstapten. Gerritsen was director of product development en Wells was art director in het BioShock Infinite-team. BioShock Infinite werd twee jaar geleden aangekondigd en zou oorspronkelijk in oktober 2012 op de markt komen. Uitgever 2K Games laat weinig los over de game. Zo was BioShock Infinite niet te zien op de laatste E3 en ook niet op de GamesCom.

BioShock: Infinite

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)

Reacties (31)

Intressante ontwikkeling, f de game zou al grotendeels af zijn en de ontwikkelaars gaan opzoek naar een andere uitdaging, f er is iets voorgevallen. In het laatste geval hoop ik dat het de kwaliteit / release niet ten nadele komt, ik kijk erg uit naar deze game!
Ik ben bang dat het wel met kwaliteit te maken heeft, er is weinig reden om een studio te verlaten als alles goed gaat en je nog steeds tevreden bent over het geleverde werk.
Vooral dat het directors betreft baart me zorgen...

-edit: Typo

[Reactie gewijzigd door KornoPoning op 16 oktober 2012 13:58]

Hoeft niks met de kwaliteit te maken te hebben, kan wel zijn dat ze een andere koers(gaan) varen en dat je het er niet mee eens bent. En dat kan van alles zijn zowel op strategisch gebied als wel op financieel gebied...

Ik zou niet de conclusie n.a.v. dit artikel trekken dat BioShock Infinite een slecht spel gaat worden...
Volgens mij komen de grootste uitdagingen nu, om alle puntjes op de i te zetten.
Wat ik ook denk ik dat dit gerommel al langer speelde, waardoor er vertragingen plaats vonden en de deadline is verplaatst. Alleen nu horen we er pas van.
Sorry, maar directors stappen pas op als alles is opgeleverd, zeker kort bij een deadline is een director/manager die alle neuzen dezelfde kant op laat wijzen verschrikkelijk belangrijk.

Als er zoveel kopstukken vertrekken, dan wilt dat gewoon zeggen dat er stront aan de knikker is.
Waarschijnlijk ook geen klein beetje ... maar ligt de knikker nu in een grote, overvolle beerput.
Als er zoveel kopstukken vertrekken, dan wilt dat gewoon zeggen dat er stront aan de knikker is.
Waarschijnlijk ook geen klein beetje ... maar ligt de knikker nu in een grote, overvolle beerput.
Dit kn inderdaad geen goed nieuws zijn. Zeker als ze nu al bij MS zitten zijn ze een maandje ofzo geleden dus al zeker geweest dat ze gingen, dus die zijn echt al een half jaar aan het rondsnorren naar beter werk. Al die tijd hebben ze dus geweten dat er dingen mis waren... dus zo lang is het al z erg dat ze weglopen halverwege een groot, bekend en in de belangstelling staand project. Dat doe je echt alleen als je zeker weet dat het een enorme kontfuck gaat worden.

Triest, want ik vond Bioshock 1 en 2 echt leuk, en waardige opvolgers van System Shock.
Inderdaad, die directeuren zouden juist na oplevering een dikke bonus verwachten. Ik vrees dat infinite de verwachtingen niet waar kan maken....en mijn verwachtingen liggen hoog na het zien van de trailers.
Hebben deze werknemers geen contracten bij Irrational Games ?
Ik neem aan als je met de ontwikkeling van een game bezig bent dat je bij de desbetreffende studio moet blijven tot de ontwikkeling volledig is afgerond.
Of er is een geschil en beide partijen zijn het erover eens om per direct te vertrekken (evt via op staande voet ontslagen) omdat de sfeer / productiviteit niet meer op niveau is.
Als je echt wil dan kan zelfs een contract je niet tegen houden....
Ik doe steeds projectwerk, maar er is geen enkele clausule die mij aan het bedrijf "bindt" tot een project afgelopen is. De normale arbeidswetgeving is van toepassing mbt opzegtermijnen, zolang dat gerespecteerd wordt, mag je gerust midden in een project opstappen. Ik weet niet hoe dat juist geregeld wordt in de USA, maar aangezien bedrijven je daar vrij makkelijk kunnnen ontslaan, neem ik aan dat het ook vrij makkelijk is om op te stappen.

Hopelijk heeft dit weinig impact op de ontwikkeling van het spel.
Contacten zijn er om verbroken te worden :)
In de meeste contracten staat wel een concurrentie-beding, om te verhinderen dat de werknemer bij een ander precies hetzelfde gaat doen, met medeneming van de kennis die hij bij zijn vorige baas heeft opgedaan. Maar zelfs dat stelt in de praktijk weinig voor.
Met elk bericht van uitstel en negatief nieuws voor deze game vrees ik meer en meer dat dit vaporware gaat worden. BioShock Infinite wordt het nieuwe Duke Nukem Forever.
Hopelijk hebben ze iets gevonden wat een stuk interessanter is voor hunzelf en gelukkig is het niet zo dat het door hen gedane werk verdwijnt.

Deze vertrekken staan nog altijd in schril contrast met bijvoorbeeld Zynga (van facebook flash spul, oa. Farmville), waar meer dan een tweetal handen vol aan kopstukken vaarwel hebben gezegd de laatste paar maanden. (of het DNF team welke diverse malen volledig is ontbonden of opnieuw is begonnen)

[Reactie gewijzigd door Ozis_Apoes op 16 oktober 2012 14:06]

Jammer, jammer. Ik speel al heel lange tijd geen games meer, maar deze bleef op mijn netvlies hangen. Was zeer benieud. Ik hoop dat het toch nog goed komt !
Dan moet je echt eens Dishounered spelen zeer knap spel en enorm veel mogelijkheden om een missie te doen.
BioShock Infinite is al bijna klaar, dat is logisch.
Waarom ontbrak het dan bij zowel de E3 als Gamescom? Als het bijna af is, dan verschijnt het daar ook wel. Tel erbij op dat het nogal stil is rondom het spel en je kunt er vanuit gaan dat het project min of meer stil ligt.
Bijna klaar? Staat gepland voor begin volgend jaar? Nu komen de meeste knopen dat ze nog moeten doorknippen, helemaal niet waar dus. Zelfde als Georges Leekens zei als hij ontslag nam bij onze nationale ploeg (hij zei 90% is al af de rest komt wel vanzelf). De laatste weken/maanden zijn cruciaal voor een product release dit zie ik steeds terugkomen hier op mijn werk ook (software voor drukkerijen). De laatste bugfixes/features beoordelen, gaan ze er nog in of niet, dit is heel belangrijk om in te schatten wat de klant het meest zal missen/zien.
Het is en blijft spijtig maarja, als je ergens anders kunt werken voor een beter loon of betere omstandigheden dan moet je dat doen.

Offtopic: de filmshot is wel goed, de vrouwelijke hoofdpersonage met een sip gezicht.
Ik denk dat er wel meer aan de hand is dan dat. Je gaat niet zomaar halverwege uit een project stappen wat nog niet af is. Eerst je werk af maken en dan ergens anders heen.
Ik denk dat er iets is voorgevallen, de devs moeten nadat een game gold gaat nog altijd met DLC komen.

Wat veel voorkomt is dat veel ontevreden werknemers van bijvoorbeeld IW en andere gamestudios zijn opgestapt om gezamelijk bij 343i aan Halo 4 te werken.
Slecht nieuws voor de game. Als director is je job projecten afleveren en tussentijds opstappen doe je niet voor wat meer geld of een ander leuk project. Als je in dat soort werk zit is een reputatie dat je weg bent voor je project klaar is echt niet wat je wilt.

Als het er nu een was dan zou een scenario rond een nieuwe kans o.i.d. nog kunnen maar als er twee weg zijn... Nee, deze heren willen weg zijn vr een slechte release op hun CV vlekken maakt.
Ik denk dat je rustig kunt stellen dat Bioshock Infinite voorlopig in de ijskast wordt gezet en wellicht wordt het wel helemaal gecanceld. Zonde, want het zag er op zich wel interessant uit. Misschien dat een andere studio mee kan helpen of kan overnemen. Arkane lijkt me dan de meest geschikte kandidaat, omdat deze ook al heeft meegeholpen aan het leveldesign in Bioshock 2. Arkane is momenteel wel onderdeel van Zenimax en dus zou Zenimax dan de rechten moeten opkopen.
Hopelijk brengt dit geen invloed voor Bioshock Infinite!
Heb de eerste 2 met veel plezier gespeeld...
Idem hier. Gameplay is niet geheel soepel, en bij BioShock 1 te weinig kogels, maar het verhaal en de sfeer is geweldig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013