Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 45, views: 14.210 •

Bij wijze van proef toont Google gebruikers van Gmail en de zoekmachine nu ook relevante resultaten uit zijn Drive-opslagdienst. Gmail-gebruikers krijgen gedurende de test daarnaast direct relevante zoekresultaten uit Calender te zien.

Om nieuwe functionaliteit te testen, houdt Google tegenwoordig field trials, waarvoor gebruikers zich kunnen aanmelden. In augustus werd zo'n veldtest gestart, waarbij ingelogde gebruikers via de reguliere Google-zoekmachine ook resultaten uit hun persoonlijke Gmail-postvakken voorgeschoteld kregen. Die test is nu uitgebreid met relevante resultaten uit bestanden, documenten en spreadsheets uit de persoonlijke Drive-opslag van gebruikers, schrijft de Nederlander Bram Moolenaar op het Gmail-blog van Google.

Het zoeken binnen Gmail is eveneens uitgebreid met Drive-resultaten en de webmaildienst toont nu ook items uit Calender die relevant zijn op basis van de query. De resultaten worden direct getoond zodra de gebruiker begint met typen. "Als je iets zoekt, zou je dit snel en eenvoudig moeten kunnen vinden, zonder na te hoeven denken waar het is, of het zich nu in je e-mail of op het publieke web bevindt", schrijft Moolenaar als reden voor de uitbreiding.

Gmail-resultaten in zoekmachine

Reacties (45)

Het is nu nog een kwestie van tijd voordat Googlen defintief behoort bij: zoeken in eigen bestanden!

edit:

WTF, waarom zo weggemod? is toch een goede opmerking? als ik wil zoeken in eigen documenten die mogelijk in Drive staan kan ik dat echt wel zelf, daar heb ik geen Google zoekopdracht voor nodig!

Tot nu toe verwacht ik nog steeds dat bij gebruik van Google het internet afgezocht wordt naar relevante stukken of info, niet mijn eigen stukken...

[Reactie gewijzigd door BAMMER op 16 oktober 2012 11:44]

Het is nu nog een kwestie van tijd voordat Googlen defintief behoort bij: zoeken in eigen bestanden!
Kwestie van tijd? Dat was er tien jaar geleden al in de vorm van Google Desktop, :+
Ik vind het persoonlijk wel erg handig om één zoekplek te hebben voor alles. De omnibar in Chrome en de awesomebar in Firefox vind ik superhandig. En ja, ik heb inmiddels een extensie waarmee ik via de omnibar in Google Drive kan zoeken.
Queue al de klagers of privacy , big brother and evil google.

Het is idd een logisch vervolg op waar google al een hele tijd naartoe gaat.
Waarom zouden ze moeten klagen?
Of je nu ingeeft op de google homepage of op de specifieke pagina van de dienst, google krijgt het sowieso te zien.
En als je bang bent voor het feit dat google kan zien wat je allemaal hebt staan, waarom gebruik je dan google diensten in the first place?
Ik vind het ideaal. 1 plaats om te zoeken, en alles te vinden. Jammer genoeg kan ik er blijkbaar nog geen gebruik van maken: noch uit m'n drive, noch uit m'n calendar of gmail krijg ik zoekresultaten.

Google zorgt voor uitstekende integratie over hun diensten heen, en sluit goed aan op wat ik wil om productief te zijn. Ik kan dit alleen maar toejuichen. Dat ze vervolgens weten dat ik vanavond een afspraak heb om een lampje te vervangen in m'n wagen, dat kan me weinig schelen.
Je krijgt een e-mail als je account 'klaar is' voor deze functie.

Edit: https://www.google.com/experimental/gmailfieldtrial

[Reactie gewijzigd door 7050 op 16 oktober 2012 11:44]

Toch is het zeer handig, Google weet zulke technieken voor tienduizende euro's te verkopen.

Google weet inderdaad heel veel over jou, maar makkelijk gezegd heeft Google daar helemaal niets aan, het enigste wat Google doet is relevante advertenties tonen (iets wat ik eigenlijk wel waardeer, ik heb liever een advertentie over een i7 laptop dan over de nieuwste parfum).
Toch is het zeer handig, Google weet zulke technieken voor tienduizende euro's te verkopen.

Google weet inderdaad heel veel over jou, maar makkelijk gezegd heeft Google daar helemaal niets aan, het enigste wat Google doet is relevante advertenties tonen (iets wat ik eigenlijk wel waardeer, ik heb liever een advertentie over een i7 laptop dan over de nieuwste parfum).
Momenteel is het enkel daarbij gebleven, je weet nooit wat iemand met zon database aan gegevens kan doen.
Momenteel is er heel veel data, ze weten niet goed wat ermee te doen maar ze houden het toch maar bij, in case... you never know. Er komt een moment dat ze al die data mooi kunnen analyseren tot in detail, en al hetgeen dat niet overeenkomt met het standaardmodel van de modale burger...

Maar dat is natuurlijk allemaal ver van ons bed en overdreven, want waarom zou google ons ooit iets willen aandoen. Google is nog zo lief met al zijn gratis diensten...

Nothing is free...
Wat zou dan het ergste zijn wat Google kan doen?
Beter bepalen waar ik geïnterreseerd in ben? Ik zie het probleem niet.
Liever Google dan dat je overal pop-ups en pop-unders hebt
Lol, word toch wakker. Je bent veel te naief. Denk toch aan later en niet aan morgen. Zo blind dat ze je gemaakt hebben :P
Zo blind dat ze je gemaakt hebben
Ik sta overal voor open, verlicht me. Helaas heb je tot nu toe nog weinig verlichtende dingen gezegd behalve dat mensen "wakker moeten worden". Noem eens iets concreets wat er zou kunnen gebeuren. Graag iets dat te voorkomen is zonder te moeten leven als kluizenaar.
Juist jij moet dat gaan doen.
Evil Google kan ik nog inkomen. Privacy en Big Brother zou wat onzinnig zijn omdat je je gegevens al bij Google vastgelegd hebt. het enige wat Google doet is het ontsluiten in hun zoekmachine.

Maar voor mij is dit net zo zinnig als wanneer ik een rekening zoek tussen de bankpapieren, om daar opeens ook geboortekaarten, reclamefolders, de verjaardagkalender en emails tussen aan te te treffen.

Wat mij betreft moet dit soort info optioneel zijn.

Gelukkig zet Google de ongewenste resultaten wel duidelijk apart van de zoekresultaten, maar dat doet voor mij niets af aan de informatiewaarde. Die blijft nul komma nul.

Nu is het wachten op de eerste echtelijke ruzie omdat een geheim afspraakje opduikt in de zoekhistorie. :)
Google zou, mijns inziens, minder evil zijn als het een degelijke mogelijkheid bood om informatie (uit de index) te verwijderen. Bijvoorbeeld:

- delete all information related to my account
- delete all information from the last X days, related to my account
- unindex all information related to my account
- unindex all information related to conversations between "twop" and "pkoopmanpk"
- etc. etc. (iemand zou hier een hele thesis over kunnen schrijven)

Verder, het argument van "je geeft je informatie toch zelf aan Google" gaat niet op. Tegenwoordig kun je gewoon niet om google heen. Iedereen doet er aan mee, en als je niet meedoet ben je al snel een zonderling. Bovendien kan het ook door onoplettendheid gebeuren; bijvoorbeeld, veel mensen hebben niet door dat als ze een Android telefoon kopen, ze al snel informatie aan Google doorgeven.

[Reactie gewijzigd door twop op 16 oktober 2012 15:23]

Verder, het argument van "je geeft je informatie toch zelf aan Google" gaat niet op.
Het bericht gaat over het integreren van gegevens uit Drive en Calender. Twee diensten waar je prima zonder kunt in het dagelijks leven. In dat licht was ook mijn reactie geschreven.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit de indruk gehad heb dat Google mijders zonderling waren, of als zodanig aangemerkt werden. Google haters, die in elke stofwolk Google complot zien, da's weer wat anders.
Tegenwoordig kun je gewoon niet om google heen. Iedereen doet er aan mee, en als je niet meedoet ben je al snel een zonderling.
Inderdaad, mensen die met Bing zoeken worden zonder pardon geëxcommuniceerd uit mijn vriendengroep. Dat soort mensen wil ik niks mee te maken hebben.
Sorry, maar als ik een afspraak wil zoeken dan doe ik dat niet via Google. Als ik een document van mezelf zoek doe ik dat al evenmin via Google.

Voor mij persoonlijk is dit volstrekt overbodige fluf. Ik zou zelfs zover willen gaan om het ongewenst te noemen. Ik hoop dan ook dat dit optioneel is, zodat ik het direct weer kan uit zetten.
Ik hoop dan ook dat dit optioneel is, zodat ik het direct weer kan uit zetten.
Het is soortement van optioneel, als je uitgelogd bent uit de Google services krijg je het (vanzelfsprekend) niet te zien. Maar om dat nou handig te noemen?
Ik snap niet dat iedereen hierover zeurt? Het is toch vrij logisch dat google je ook je eigen bestanden laat doorzoeken.

Dat doet MS toch ook? In windows kan je ook elk bestand terug vinden met de zoek functie. Ook de bestanden die je met andere MS applicaties gemaakt hebt. Hetzelfde geld nu voor google alleen is het nog net geen OS.
Nee, de vergelijking zou zijn dat Bing in je bestanden zoekt. Ik zelf vindt dit ook ongewenst. Als ik iets zoek dan log ik in mijn GMail om daarin te zoeken, als ik iets zoek wat op mijn drive staat dan zoek ik daar wel.

Google zoeken is Internet zoeken en niet Internet + GMail + Drive + etc... nu vervuilt het ook de resultaten want als ik veel met een bepaald onderwerp bezig ben dan komen mijn eigen bestanden als eerste naar voren, daarvoor ga ik niet zoeken via Google, ik zoek juist documenten / informatie van anderen.
Nee, de vergelijking zou zijn dat Bing in je bestanden zoekt.
Nee, je kan het ook prima vergelijken met Windows. Het concept waar het hier om draait is universal search. Dat kan zijn binnen je OS, dat kan zijn binnen je telefoon (Android en iOS hebben dit namelijk ook), en dat kan zijn binnen je Google dingen.

Overigens vervuilt het niet je zoekresultaten. Het komt gewoon aan de rechterkant naast de zoekresultaten te staan, waar op dit moment gewoon een lege ruimte is. Zie dit plaatje.

[Reactie gewijzigd door Schramowski op 16 oktober 2012 23:54]

Snap de hele ophef niet. Je neemt nu dus al Google diensten af, alleen Google maakt het nu makkelijker om door alles te zoeken vanaf een centrale plek. Is toch juist mooi?
Eens. Ik ook niet. Wanneer Google de resultaten aan de rechterkant laat zien en het zo duidelijk dat die resultaten uit mijn Gmail of Gdrive komen, dan zie ik alleen maar een meerwaarde.

Nu moet ik dus apart naar Gmail om daar te zoeken of apart naar mijn Gdrive. Wat een werk. Laat Google dat lekker doen. Kennelijk vertrouw ik ze wel zover dat ik mijn mail en bestanden aan hen toevertrouw. Waarom zou ik dan moeilijk doen als ikzelf in mijn EIGEN mail en bestanden kan zoeken.

Misschien moeten er hier wat mensen hun alu-hoedjes afzetten of zo. Sjemig.
Maar zou het ook zo kunnen zijn dat wij of JUIST de gemiddelde consument het als 2 aparte diensten beschouwen? (ook al is dat niet meer zo)

Die denken niet verder dan:
Email = Gmail + extra opslagruimte prive foto's
Zoeken= Google, heel erg goed en wereldwijd

ZIe je die kerel al denken hoe het komt dat zijn vrouw naakt in google zoekresultaten staat??

De scheidslijn tussen mogelijke diensten is éénzijdig verbroken. En let wel, op een dienst die jij en ik waarschijnlijk al gebruikten vóórdat dit zo zou uitpakken. Toen was google gewoon nog een zoekmachine en gmail gewoon een andige email client.

Al pakt het voor jou schijnbaar fijn uit, ik sluit me aan bij ronaldmaties hierboven.

[Reactie gewijzigd door BAMMER op 16 oktober 2012 12:25]

ZIe je die kerel al denken hoe het komt dat zijn vrouw naakt in google zoekresultaten staat??
Dan zou ik tegen die kerel zeggen: "Get out of the gene pool!"

Het staat naar mijn mening heel duidelijk aangegeven waar de zoekresultaten vandaan komen. Zie bijvoorbeeld:

http://3.bp.blogspot.com/...hY/s1600/gmailsearch2.png

Heel misschien dat dit bij de meest simpele mensen op deze aardbol heel kort voor verwarring kan zorgen, maar ook die zullen na 1 seconden door hebben hoe/wat/waarom ze te zien krijgen wat ze zien.

Maar goed, misschien overschat ik de gemiddelde mens wel. :)

[Reactie gewijzigd door Dlocks op 16 oktober 2012 21:47]

Is helemaal niet makkelijker. Ik sluit me aan bij @ronaldmathies.

En o.a. om deze reden gebruik ik Gmail alleen voor niet vertrouwelijke emails en Drive al helemaal niet. Een 'Drive' heb ik zelf al gewoon een WD 1TB, sneller en kan meer op en kan ik ook bereiken zonder internet verbinding en Google zit er niet met zijn snuifneus tussen.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 16 oktober 2012 12:21]

Als jij vind dat Google Drive niet nuttiger is dan een hdd, dan behoor blijkbaar niet tot de doelgroep. Maar een heleboel mensen vinden het wel erg handig. Voor die mensen is deze feature bedoelt. Voor die mensen wordt het makkelijker (het is objectief aan te tonen dat er minder stappen noodzakelijk zijn) om door Google Drive te zoeken. Aangezien jij niks op Google Drive hebt staan zul je er geen last van hebben.
Ik begrijp dat niet waarom dat steeds moet. Ik vind dat zeer ongemakkelijk.

Als ik lokaal zoek, dan wil ik geen internet resultaten op mijn scherm.
En als ik op internet zoek, wil ik geen lokale resultaten.

Het overlaadt gewoon het resultatenscherm met niet relevante informatie.
Dat blijft ook zo (toch?). Lokaal en Internet blijven van elkaar gescheiden. Enkel je emails die op Internet staan in the cloud, verschijnen tussen de zoekresultaten.
En je wilt niet dat iedereen die leest.
En je wilt niet dat iedereen die leest.
Hoe zou iedereen die dan opeens kunnen lezen? Je krijgt alleen die persoonlijke resultaten als jij bent ingelogd bij Google.
Ik mag hopen dat je jezelf niet standaard op elke publieke computer ingelogd laat. Als je bent ingelogd bij Google kan iemand anders die toegang tot die computer heeft ook zo naar Gmail gaan en je mails e.d. lezen, en dat is dus niet echt anders met deze persoonlijke zoekresultaten, behalve dat het een mogelijk betere en eenvoudiger gebruikservaring biedt.

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 16 oktober 2012 17:31]

Lees het artikel nog een keer. Er komen geen lokale bestanden tussen de Google resultaten.
Bekijk ook eens deze afbeelding van hoe het daadwerkelijk uit gaan zien.
Dat je in Windows 7 als je via het Startmenu 'zoekt' ook je emails uit Outlook vindt, is nog te pruimen. Maar als die resultaten ook op Bing getoond worden is dat een stap te ver, imho.
Idem voor Google dus.
Je vergelijking gaat beetje mank. Jij beschrijft een situatie waarin lokale zoek resultaten gemixt worden met cloud resultaten. dit klopt niet. Dat van Google is cloud only.
Zoals ik het lees gaat het enkel over Google Drive bestanden, helemaal niet over Lokale bestanden op je computer. Google gaat echt niet door je lokale hard drives gaan om documenten op te sporen. Dat is vast zelfs tegen de wet.

Ik zie hier persoonlijk niet het probleem. Het bespaart je enkele acties minder. Centraal gaan zoeken in al je Google documenten, mails, kalender, internet ... is perfect voor snelle handelingen en zoekopdrachten.
Het is vooral vervelend als iemand meeleest. Je verwacht je er niet aan als je een simpele zoekopdracht uitvoert, en opeens verschijnen je privé emails. Dat is verschieten.
Nee hoor, want als je het screenshot in dit artikel bekijkt kan je zien dat er alleen zichtbaar is dat er mails/bestanden zijn gevonden van die persoon, en dat je op "meer" moet klikken om de emails te zien. Dus als er iemand meekijkt kan hij/zij hooguit zien dat jij een mailtje hebt gehad die tekst uit zou zoekopdracht bevat en dat die van persoon X is. Lijkt me niet echt heel gevoelig ;)