Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 200, views: 73.014 •

Microsoft heeft de prijzen voor de Pro-versie van zijn nieuwste besturingssysteem Windows 8 bekendgemaakt. Een upgrade van Windows 7 naar Windows 8 Pro kost zeventig dollar, maar de prijs kan na de introductie flink lager uitpakken.

De oem-versie van Windows 8, bedoeld voor systeembouwers, gaat 100 dollar kosten; de Pro-versie moet 140 dollar opleveren. De prijs van zeventig dollar geldt voor een fysiek upgradepakket met een dvd in een kartonnen doos. De upgrade kan, in de Verenigde Staten, alvast besteld worden bij grote onlinewarenhuizen als Amazon en bij Microsoft zelf. Wie liever wacht tot Windows 8 formeel wordt geïntroduceerd, op 26 oktober, kan echter flink besparen. Vanaf die dag is ook een online-upgradepakket beschikbaar, waarmee voor veertig dollar naar Windows 8 Pro kan worden gemigreerd.

Consumenten die in de afgelopen tijd een complete pc of laptop kochten, kunnen hun Windows 7 besturingssysteem voor een lagere prijs upgraden naar Windows 8 Pro. Computers die tussen 2 juni 2012 en 31 januari 2013 met Windows 7 zijn gekocht, kunnen voor vijftien dollar een upgrade naar Windows 8 Pro krijgen. Deze upgrade is pas vanaf de introductiedatum, 26 oktober, uitvoerbaar.

In Nederland kost de upgrade van een in deze periode gekochte Windows 7 Home Basic, Home Premium, Professional of Ultimate vijftien euro. Dat kan betekenen dat de dollarprijzen rechtstreeks in euro's vertaald kunnen worden. Wat de volledige versies van Windows 8 gaan kosten, is nog niet bekend.

Windows 8 Pro upgrade-verpakking

Reacties (200)

Reactiefilter:-12000190+1110+211+30
Dat is een best acceptabele prijs voor een Pro upgrade :)
The Verge zegt wel te beschikken over de prijzen van een volledige versie, of in ieder geval een OEM variant:
For the first time, we're seeing prices for the "OEM system builder" versions of Windows 8 — the standard version of the OS will cost $99.99, while the Pro version will cost $139.99.
Wat ik raar vind, is dat Windows 7 OEM kopen en dan upgraden goedkoper is dan simpelweg Windows 8 kopen...

Momenteel staat Windows 7 OEM voor 80 in de pricewatch, en kan je een upgrade kopen voor 15. 5 goedkoper dan direct Windows 8 kopen...
Klopt niet, die 15 euro is alleen als je een desktop/laptop hebt gekocht met daarop Windows 7 voorgenstalleerd. Als je die hebt gekocht in de aktieperiode dan mag je voor 15 euro naar Windows 8 Pro upgraden. Het geldt dus NIET voor los gekochte Windows exemplaren zelf.
Je verwart Retail met OEM. Een desktop/laptop met Windows op voorgeinstalleerd = OEM. Of je de nu zelf ineen steekt of de fabrikant doet dat voor jou, maakt niet uit.

@AlexKnight1978: Dat mag wel, als je je eigen systeem bouwt. Het punt is wel dat je dan geen support mag vragen aan Microsoft, omdat de OEM (jijzelf dus) dit moet voorzien. Een particulier mag perfect OEM zijn :).

[Reactie gewijzigd door Carrein op 12 oktober 2012 18:04]

alleen heb je de voucher nodig die bij je OEM systeem geleverd werd. Die Vouchers worden zover ik weet enkel verdeel door de grote systembuilders (denk aan Del, HP, Lenovo, Acer, Asus, etc) niet door de computerwinkel achter de hoek!

Dit systeem is identiek aan dat voor voorgaande upgrade-programmas
Neen dat mag niet, je mag alleen een Windows OEM licentie op een PC installeren als je de PC ook door verkoopt.

(pdf) http://oem.microsoft.com/...08_sb_license_english.pdf
http://www.microsoft.com/...sts.aspx#fbid=MmXEFoUj7l_

Een PC aan jezelf verkopen hoort daar ook niet onder!

@SmokingCrop:
Ze verkopen het in webshops omdat jij als particulier dat mag kopen, installeren op een PC om die PC door te verkopen. Voor je eigen PC mag het niet.
Het zou MS waarschijnlijk meer kosten om het allemaal te controleren ed. dan het zou opbrengen als iedere persoon de juiste versie aanschaft.

Omdat het gedoogd wordt, wilt nog niet zeggen dat het mag ...

En als MS het niet zou menen, dan zou het niet op hun site staan.

@rinkel:
Ze laten het niet toe, ze gaan er niet actief iets aan doen. Dat is niet hetzelfde. Het punt blijft dat (ook duidelijk uit jouw link) het niet mag volgens de licentie voorwaarden.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 12 oktober 2012 20:18]

daarom dat ze die mooi in alle webshops verkopen? 8)7
Als Microsoft het echt meent, dan zou MS al lang acties ondernomen hebben om dit te controleren..

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 12 oktober 2012 19:46]

Ze willen het eigenlijk echt niet, maar ze snappen wel waarom het gebeurt. Daarom hangen ze niet de boeman uit en gaan ze tegen al die webshops in (meer dan een inlichten van de licentievoorwaarden gebeurt er niet), ze komen deze keer gewoon met een speciale editie voor pc-bouwers naast de OEM versie. Of deze van bij de lancering beschikbaar zal zijn is nog maar de vraag natuurlijk.
Maar MS laat het wel toe
Het bericht is wel 3 jaar oud, maar volgens mij nog steeds van toepassing.
Microsoft zal geen stappen ondernemen tegen winkels die oem-versies van Windows 7 aan particulieren verkopen. Wel wil de softwaregigant winkeliers beter gaan voorlichten over de verschillende licentieversies en de verkoopvoorwaarden.
Wel wil de softwaregigant winkeliers beter gaan voorlichten over de verschillende licentieversies en de verkoopvoorwaarden.
I.p.v. de bal bij de winkeliers te leggen (wat ze doen door te zeggen dat de winkeliers beter voorgelicht moeten worden), moet MS eerst maar eens komen met een veel duidelijker en overzichtelijker systeem en geen 774323478234 soorten Windows verkopen.
Neen dat mag niet, je mag alleen een Windows OEM licentie op een PC installeren als je de PC ook door verkoopt.

(pdf) http://oem.microsoft.com/...08_sb_license_english.pdf
http://www.microsoft.com/...sts.aspx#fbid=MmXEFoUj7l_

Een PC aan jezelf verkopen hoort daar ook niet onder!
Dat zie ik toch anders, MS vindt dat een PC verkopen aan jezelf daar niet onder valt. Of dat de wet daar ook zo over denkt is vers 2.
Ik denk dat MS het wel graag zo zou willen, maar dat ze juridisch gezien geen poot hebben om op te staan.

Is de winkelier wettelijk verantwoordelijk om te controleren of degene aan wie hij verkoopt zich wel aan de licentievoorwaarden van derden houdt? Volgens mij niet.

Daar komt dan nog eens bij dat ik in de PDF die je linkt nergens kan vinden dat het verplicht zou moeten worden doorverkocht, terwijl die PDF de tekst is de op de buitenkant van een OEM doos staat.
Ik zou kunnen beargumenteren dat ik de OEM ben, want ik heb de PC uit losse onderdelen in elkaar gezet. En tevens dat ik me aan de licentie voorwaarden houdt waar mee ik akkoord ben gegaan toen ik het doosje opende. Daar staat namelijk niet dat het verkocht moet worden aan "een niet-verwante, derde partij".
Dat MS iets anders van mening is, dat is hun goed recht. Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook werkelijk zo werkt als MS graag zou willen.

Bovendien is het ook zo dat MS liever heeft dat je een OEM licentie gebruikt dan dat je een gekraakte versie gebruikt. Natuurlijk zouden ze nog liever zien dat je een Retail licentie koopt, maar als jij geen behoefte hebt aan die support dan kunnen ze je toch echt niet dwingen.
Daar komt dan nog eens bij dat ik in de PDF die je linkt nergens kan vinden dat het verplicht zou moeten worden doorverkocht,
Uit de pdf:
Authorized Distribution and Acceptance. To distribute the Software or Hardware in this Pack, you must be a System Builder and accept this license. “System Builder” means an original equipment manufacturer, an assembler, a refurbisher, or a software pre-installer that sells the Customer System(s) to a third party.
Een derde partij, dus niet jezelf!

Zeg jij me dan eens waar in de wet staat dat MS dit niet zou mogen eisen?
Je kan jezelf eenvoudig als 4e partij zien. Je kan je PC toch verkopen aan je zus en dan terug kopen?
Het is dus een volstrekt onzinnige eis van Microsoft.

Recent is er nog een gerechtelijke uitspraak geweest dat je software net als hardware gewoon heen en weer mag verkopen (op voorwaarde dat je geen kopie achterhoudt of zoiets, geloof ik).
Zeg jij me dan eens waar in de wet staat dat MS dit niet zou mogen eisen?
Waar staat dan in de wet dat ze dat wel zouden mogen eisen?
Waar staat dan in de wet dat ze dat wel zouden mogen eisen?
Huh?!? Dat is de omgekeerde wereld. Als het niet toegestaan is in de wet dan mag het niet? Zo werkt dat natuurlijk niet. Zou mooi zijn, als enkel de dingen die specifiek toegestaan zijn, ook werkelijk mogen. Hou anders maar eens op met zuurstof in te ademen, want volgens mij is staat er niets specifiek in de wet dat jij dat wel mag.
[...]
Uit de pdf:

[...]
Een derde partij, dus niet jezelf!

Zeg jij me dan eens waar in de wet staat dat MS dit niet zou mogen eisen?
Je moet in deze context niet denken in natuurlijke personen (zoals jij en ik achter het tobo zitten) maar in rechtspersonen.
Een natuurlijke persoon kan in die context prima 2 rechtspersonen zijn.

Stel ik ben zelfstandig ondernemer en ik verkoop op maat gemaakte PCs, dan is er niets dat mij ervan weerhoudt om een PC aan mijzelf als particulier te verkopen.
KvK nummertje, netjes een factuurtje en de BTW regelen met de belastingdienst. Alleen dat KvK nummer zou MS na kunnen trekken en in de rest hebben ze geen recht van inzage.
Ik ben in het geval van zo'n transactie 2 rechtspersonen en daarmee in de context van de OEM licentie zowel de eerste als derde partij. MS heeft dus geen poot om op te staan.

Mijn broekzak kan juridisch gezien een andere rechtspersoon zijn dan mijn vestzak.
Mogelijk dat het toch nog gaat veranderen, gezien de laatste paragraaf in de blog van Brandon LeBlanc: http://windowsteamblog.co...dows-8-pro-for-39-99.aspx
Oh, and by the way - if you’re not upgrading from a prior version of Windows and are building your own PC or installing Windows 8 in a virtual machine or a separate partition, you will be able to purchase and install the Windows 8 and Windows 8 Pro System Builder product.
En ja, ik weet dat dit niet de officiele licentievoorwaarden zijn, maar wilde het toch even met jullie delen :)
System Builder is dacht ik een derde soort licensie die kwa prijs tussen Retail en OEM in zal zitten - althans dat schijn ik me te herinneren. Dit type licensie is nieuw voor Windows 8 en er zal nog moeten blijken of iemand zich er ook wat van aantrekt.
dat is dan jammer voor Microsoft in Europa heb je namelijk het recht om software door te verkopen, dus dat verhaal gaat voor hun hier niet op.
http://www.microsoft.com/...sts.aspx#fbid=wwhc18tHd34
Als een bedrijf een PC in elkaar zet voor eigen gebruik, is dat bedrijf dan een "home PC hobbyists" ?
Nee die kopen gewoon een pakket licentiecodes.
Als ik de Volume Licenses goed begrijp zijn die upgrade-only, en mag je die niet op een kale PC installeren waar nog geen OEM Windows bij zit. (Het kan zijn dat de VL voorwaarden recent zijn veranderd, maar ik heb daar nog niets over gehoord.)
Volume Licenses is ook bijna net zo duur als Retail, en als je eerst en OEM Windows moet aanschaffen zelfs veel duurder.
Kijk nog maar eens op www.windows.nl/upgrade

Je moet echt een computer hebben gekocht om te kwalificeren voor de 15 euro upgrade aanbieding.
Ik dacht dat koppelverkoop niet mocht? (EU-regels.)
Lol die site is niet te benaderen met Safari browser. :o
Officieel mag een particulier niet eens een losse OEM kopen, die zijn eigenlijk alleen voor systeembouwers. Dat dit toch gedaan wordt, is punt twee.
Als ik mijn eigen systeem in elkaar schroef, dan ben ik de systeembouwer.
Niet correct, je bent de eindgebruiker....

Heb voor m'n eigen pc een FPP versie, voor de pc van m'n tante heb ik de OEM gekocht, want ik heb de pc gebouwd en aan haar "verkocht" (schoot het geld voor en kreeg 30 euro meer ;) )
Niet correct, je bent de eindgebruiker....
Het ene sluit het andere niet uit.
Je kan perfect tegelijkertijd bouwer en gebruiker zijn.
Dat is misschien zo qua wat je ermee doet, maar in het bedrijfsleven kan je gewoon geen "en" zijn maar is het altijd "of".

En op het moment dat je een OEM gebruikt ben je bedrijfsmatig bezig met het bouwen/installeren van computers en ben je dus systembuilder en niet eindgebruiken, want jij zou dan of een pre-built pc moeten kopen of een gewone licentie moeten kopen voor jezelf.

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 13 oktober 2012 05:50]

Die omweg is al bij vele versies mogelijk geweest. En niet alleen bij Windows ook bij Office, maar ook bij software van andere producenten.
Ik begrijp het helemaal niet. In september heb ik een PC gekocht met Windows 7, kom dus in aanmerking. Heb me net ingeschreven bij:

http://www.windowsupgradeoffer.com/nl-NL

Ik moet de aankoop datum invullen, waar gekocht en type PC en klaar. Nu is dat van mij legitiem maar zo te zien is er geen enkele controle op wat dan ook. Er wordt niet om serie nummers gevraagd, factuurnummers, activeringssleutels, niets?

Zoals het nu lijkt kun je gewoon van alles invullen en heb je helemaal geen Windows 7 OEM of wat ook nodig. Tenzij ze alsnog bij de leverancier gaan navragen of zo, maar ze hebben alleen mij naam, email adres en telefoonnummer...

In de bevestiging staat wel dat je de "Windows Upgrade Offer" moet bestellen op de pc die je wil upgraden. Ook vaag, want ik heb het ingevoerd op mijn Netbook die ik al een paar jaar heb. Ben benieuwd of er daardoor later nog een afwijzing komt, maar lijkt er tot nu toe niet op. De registratie geeft status goedgekeurd...
In de bevestiging staat wel dat je de "Windows Upgrade Offer" moet bestellen op de pc die je wil upgraden.
Kijk en dat is nu het sneaky sneaky van het interweb.

Hiermee kijkt MS namelijk met javascript/activex naar de windows versie die op die PC is geinstalleerd, en trekken ze ook gelijk de registratie code eruit.
Waarmee ze weer (deels) kunnen nagaan of datgene wat je zegt ook wel zo is.
Dat wou ik zeggen, dat zal ongetwijfeld het illegaal downloaden van deze OS enorm terugbrengen.
Ik denk dat de prijsverlaging niet de enige reden is waarom dit OS minder gedownload zal worden.
Precies.... zo veel goede verhalen over Windows 8 heb ik nog niet gehoord. Alleen voor een tablet leuk, maar desktop (met muis) is het toch vaak gelijk terugschakelen naar de Windows-7-look.
Toch waren de geruchten dat de pro slechts 70 dollar zou kosten de eerste paar maanden:
Dat claimt The Verge te hebben vernomen van een niet bij naam genoemde bron. Tot 31 januari kunnen kopers Windows 8 Pro bemachtigen voor 70 dollar; daarna moet het definitieve bedrag van 200 dollar worden afgetikt. Daarnaast komt er een upgrade-optie van Windows 8 naar Windows 8 Pro, die tot 31 januari 70 dollar zal kosten en daarna 100 dollar.
nieuws: 'Windows 8 Pro gaat uiteindelijk 200 dollar kosten'
Ik lees hier niets van terug, dus dit gerucht is niet waar?
Waarschijnlijk omdat anders niemand Windows 8 koopt :+

Zolang Windows 7 wat goedkoper word, vind ik het best!
40 euries, dat is niet verkeerd.
Als je er tegenoverzet dat ze een enorm bedrag aan reclame gereserveerd hebben zeker niet: http://www.nu.nl/gadgets/...o-windows-8-campagne.html
Dan kom je neer op maar 2 dollar per verkoop als je het af zet tegenover de verkopen van Windows 7 ;)

Dus 1 miljard is eigenlijk maar een schijntje, zeker gezien ze bijna 17 miljard dollar winst draaien per jaar en er meerdere jaren tussen WIndows 7 en 8 zitten...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 oktober 2012 17:02]

Ja en dat is dus een slecht teken. Voor Vista trok de fanfare ook al uit, zelfs DWDD had een item ermee... resultaat is bekend. Voor W7 kan ik me zowat niks herinneren, heel sobere Ballmer op een een of andere beurs. Een goed product verkoopt zichzelf.
Ja en dat is dus een slecht teken. Voor Vista trok de fanfare ook al uit, zelfs DWDD had een item ermee... resultaat is bekend. Voor W7 kan ik me zowat niks herinneren, heel sobere Ballmer op een een of andere beurs. Een goed product verkoopt zichzelf.
LOL, ze hebben een heel dorp in Nederland laten bestormen door een PC-hulpbedrijf om iedereen gratis te voorzien van Windows 7 zodat ze er weer wat meer aandacht aan het OS besteed kon worden in de media.

Dat alles aan je voorbij is gegaan wil niet zeggen dat het niet heeft plaatsgevonden.
Dat hele dorp was (uiteraard) Zevenhuizen.
Ik ben benieuwd wat Microsoft met de consumer-launch in Acht van plan is... ;)
Als ze hier komen wijs ik ze gelijk de deur. Ik hoef die rare interface niet. Werkt hartstikke inefficint.
Ik navigeer anders sneller door het metro menu als door het windows 7 start menu. Je maakt hier een claim die je niet kunt waar maken, want aan je reactie te zien heb je er nog niet mee gewerkt.

Het is even wennen dat wel, maar daarna werkt het soepel.

Voor de rest is het OS lekker snel, en in tegen stelling tot vista waar iedereen het mee vergelijkt stabiel.
@LOTG

En jij werkt maar met 1 of 2 programma's tegelijk? Ik heb hier gemiddeld 8 (no phun intented) programma's openstaan waar ik mee bezig ben (website design) en ik heb win8 al sinds pre erop staan (en elke keer geupgrade, werk nu met de RTM editie)... Maar wel met Classicshell, want het is anders niet te doen (werk overigens ook met 3 monitors.. wat ook niet prettig werkt met metroUI, maar dat terzijde)
Ik weet niet hoe jij het start menu van windows 7 gebruikt maar ik vermoed niet optimaal. Ik druk op start of de windows toets en typ gewoon het programma wat ik nodig heb en druk op enter. Een sneller menu heb ik in geen enkel ander software pakket terug gevonden.

In windows 8 moet ik zoeken naar m'n programma op een omslachtige manier in een framework met blokken die mij doet denken aan windows 3.1. Als je dan al doorlinkt naar de zoekbalk moet je daar eerst op klikken voordat je kan typen. Tot ergenist aan toe moet je daarna met de muis je applicatie aanklikken. Tevens is er geen mogelijkheid meer cmd command's rechtstreeks uit te voeren. Het was juist zo makkelijk om .cpl shortcuts in het start menu te typen.

Het idee is leuk al hadden ze het beter als een soort vernieuwde 'active desktop' moeten implementeren waarbij je goed doordachte widgets op je desktop kan plakken. Dan het windows 7 start menu eronder en deze op tablets achterwege laten. Jammer dat ze dit doen want na windows 7 zijn ze mij kwijt.
Ik druk op start of de windows toets en typ gewoon het programma wat ik nodig heb en druk op enter. Een sneller menu heb ik in geen enkel ander software pakket terug gevonden.
Is allemaal niks nieuws. Vroeger, in DOS, tikte je bijv. in:
Doom {enter} en hoppa, daar was het programma!
Of wp {enter}.
Is allemaal niks nieuws. Vroeger, in DOS, tikte je bijv. in:
Doom {enter} en hoppa, daar was het programma!
Of wp {enter}.
Ja... blijf jij maar lekker in je waan. Maar die vergelijking slaat nog kant nog wal.
Het systeem waar tormentor1985 het over heeft komt totaal niet overeen met waar jij het over hebt.

De basis 1% zal hetzelfde zijn, maar daarbuiten is het gewoon een compleet ander systeem.

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 13 oktober 2012 05:59]

Alleen als je in de goede dir stond of je je autoexec.bat of config.sys goed had staan ...
@ pasz

+1 voor oldschool kennis ;-)

[Reactie gewijzigd door jreijmer op 14 oktober 2012 16:17]

@ pasz : %Path% rulez!
Bij windows 8 werkt dat net hetzelfde: linksonder klikken (of win-toets), beginnen typen, en enter.
Het is even wennen dat wel, maar daarna werkt het soepel.
Als een ware Microsoft/Windows fan het betaamt bevecht je de mensen die een andere mening dan jezelf zijn toegedaan natuurlijk te vuur en te zwaard.

De waarheid is echter dat de vocale meerderheid van de mensen die het daadwerkelijk gebruikt en getest hebben het nieuwe Windows 8 gui verschrikkelijk vinden en op alle mogelijke manieren terugwillen naar de Windows 7 look en feel.

Persoonlijk vindt ik de verandering lastig. Ook nu ik er al een half jaar aan gewend ben.
Persoonlijk ben ik, meetbaar, met Windows 8 +/- 30% minder productief dan met Windows 7.
Dat hele dorp was (uiteraard) Zevenhuizen.
Welke? Er zijn er meerdere.
Het dorpje Achthuizen? Onderdeel van gemeente Oostflakkee maar wel een officieel dorp.
met deze reclamecampagne willen ze inbreken in tablet-wereld, dan lijkt het mij wel degelijk nuttig om een goeie campagne te voeren (veel mensen denken immers dat een tablet automatisch een iPad is)
Daarom gebruikt iedereen Linux en Opera. :+
Nou Vista was ten tijde van de release zeker geen goed product maar zo slecht als het destijds is afgeschilderd was het zeker niet. De grootste problemen van Vista waren de hoge systeembelasting in vergelijking met XP en de gebrekkige driver support.
Windows 8 is lichter dan Windows 7 en kan ook in veel gevallen overweg met de drivers van Windows 7 dus die problemen zijn er al niet.

Windows 8 krijgt alleen maar een slecht imago door negatieve reacties van mensen die zelf niet of nauwelijks met het os hebben gewerkt. Een aantal klasgenoten van mij werkt ook met Windows 8 en ze zijn het er allemaal over eens dat het OS ook prima werkt op een desktop.
De metro interface, of de desktop?

Ik vermoed het laatste. Ik zit zelf niet te wachten op een touch interface voor mijn desktop machine, die geen touchscreen heeft.

En dan voegt windows 8 niet zo veel toe... Sneller? pff. Nadat we de 1GHz gepasseerd zijn staat mijn PC alleen maar langer op mij te wachten :-)
Ja, ook op de desktop heeft die interface ze plus punten (werk er al regelmatig mee). Je moet het meer als een full-screen startmenu zien.
Van mij had het niet gehoeven, maar WIn8 heeft voor mij genoeg voordelen (met name het net ff sneller zijn) om asap te upgraden.
Echt, probeer het eens, en vertel dan je mening ;)
Hoef het niet te proberen, zoiets heb je al als je de hele desktop volgooit met icons.
Zit ik helemaal niet op te wachten, zie leiver meer van mijn desktop achtergrond plaatjes. Wat blijft daar van over met Metro, als ik vragen mag ?

Metro is het eerste wat ik eruit ga slopen, de rest van Windows 8 is best oke denk ik.

Maar het is net als de nieuwe IE9, dingen zijn verplaatst zonder dat je dat terug kan zetten, zoals de Home knop en favorieten lijst etc. Nu begin ik eraan te wennen maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds een nutteloze verniewing vind die me eerder ergert dan dat ik er profijt van heb. Het meest irritant is dan nog wel dat MS de keus voor mij maakt en je niet zelf die keus laat maken.
Ik draai het nu twee weken, en begin er toch goed aan te wennen.

Op een SSD is het echt een razendsnel OS. Komt qua snelheid aardig in de buurt van OSX.
heb al van 2005 een touchscreen voor mijn desktop

en moest altijd de gui voledig aanpassen om te kunnen klikken en slepen
dus die metro interface mag er voor mij wel komen hoor :)
Klopt, maar ik had het meer over hoeveel mensen nu nog het draaien, dat is 6%, vergelijk dat met de 45% van W7. An sich heb ik ook gedaan aan Vista neersabelen, maar hoe meer ik erover denk, hoe meer Vista eigenlijk best ok was, op een hedendaagse pc draait het zeer behoorlijk/goed.
Windows 8 is lichter dan Windows 7.
Klopt niet (volgens Microsoft zelf):

Eisen:
Windows XP: 64MB intern, schijfruimte 1,5GB, CPU 233 MHz, 800x600 VGA.
Windows Vista: 512MB intern, schijfruimte ~15GB, CPU 800 Mhz, 32 MB VGA.
Windows 7: 512MB intern, schijfruimte ~12GB, CPU 1 GHz, 32MB VGA.
Windows 8: 1GB intern, ~20GB schijfruimte, 1GHz CPU, DirectX9 VGA.
Je moet bij de genoemde getallen nog e.e.a. optellen, wil je een virusscanner draaien (en daar ontkom je niet aan als je wilt internetten) en de PC ook nog basaal kunnen gebruiken.

Xubuntu: 12.04 LTS: 512MB intern, ~5GB schijfruimte (dit kan waarschijnlijk nog wel een stuk compacter, omdat Linux erg modulair is), CPU 233 MHZ, 800x600 VGA.
Hier hoef je niks bij op te tellen, want op Linux heb je geen virusscanner nodig.


http://msdn.microsoft.com/en-us/evalcenter/jj554510.aspx:
"The minimum system requirements for Windows 8 are slightly higher than those of Windows 7."

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 13 oktober 2012 04:40]

Ik was onlangs bij iemand die nog Windows Vista draaide.
Daar was een map, c:/windows/winsxs/ genaamd... die was 65 GB groot geworden. En dat op een 80 GB-schijfje (ja, oud...).
Bleek iets fout te gaan met updates die niet vervangen werden.

En dan zeggen ze 15 GB....
Ze moeten wel. Wie gebruikt er nu nog een desktop thuis? Meestal is het laptop van werk, of tablet. En wil je met de tablets de concurrentie aangaan ja dan kun je de boel niet duur gaan verkopen! ;)

Al met al Windows wordt betaalbaarder, vraag is: is dit misschien niet net te laat?
Ze moeten wel. Wie gebruikt er nu nog een desktop thuis? Meestal is het laptop van werk, of tablet.
Dat is dan zo in jouw kennissenkring. Ik gebruik een desktop, mijn vriendin heeft een desktop. Haar zoon heeft een desktop. Mijn schoonmoeder heeft een desktop. Mijn schoonzus heeft een desktop. Van twee collega's weet ik dat ze een desktop hebben. Er zwerven hier ook laptops rond. Maar dat is voor mail checken en even surfen.

Het hangt er helemaal van af wat je wilt. Desktops zijn goedkoper, robuuster en meestal hangt er een forse monitor aan voor bv video en beeldbewerking. Vaak kan je er ook veel gemakkelijker grote schijven in hangen die dan ook nog eens sneller zijn. Laptops zijn leuk voor email en als je je vaak verplaatst. Ben je echt langdurig aan het werken dan wil je een echt keyboard, een echt groot scherm (Dus meer dan 21 inch en geen minischermpje van 13-17 max

Je kan het allemaal wel aansluiten op een laptop, maar dan hangt de hele zooi van de kabeltjes aan elkaar die je steeds in en uit moet pluggen.
Wel grappig dat je het hebt over dat desktops goedkoper zijn... Echter valt dat de laatste tijd nogal tegen. Zeker als je uitgaat van PC kast + scherm, toetsenbord en muis. Voor een scherm toetsenbord en muis wat een klein beetje degelijk is kun je ook al snel 150 euro aftikken. de goedkoopste pc in pricewatch met minimaal een core i3 of vergelijkbaar amd cpu is de MP Family Dual Core I3-2120 voor 400 euro. dat wordt dan in totaal dus 550 euro.
Als je voor zelfbouw wilt gaan ga je ook al snel naar dat bedrag, zeker als je een windows licentie bij wilt nemen (die zit bij een laptop namelijk al in begrepen)

voor 440 euro heb je al een Asus X54 Series X54C-SX447V, 15 inch laptop.

voor krap 500 euro heb je een Toshiba Satellite C870-15J 17 inch laptop.

en tja wil je dan nog een groot scherm en los toetsenbord/muis kun je daarbij dan nogmaals 150 euro uitgeven hiervoor. In het eerste voorbeeld heb je dan voor slechts 40 euro meer een laptop die prima als pc kan dienen, maar je dus ook kan los koppelen van je scherm en dergelijke en dan nog mee kan nemen.

Dus zeker als je alles nieuw wilt/moet hebben is de prijs geen echte reden meer om voor een pc te kiezen. Als je echter nog een heleboel dingen hebt die je kunt/wilt hergebruiken, kan het een ander verhaal worden...

en in de algemene trend zie je wel dat het aantal desktops afneemt. Vooral voor mensen die niet echt heel veel pc werk doen thuis maar vooral internet/mail is een pc vaak maar een grote sta in de weg, dus dan is een laptop een uitkomst en nu zie je dus ook de verschuiving naar de tablets. Echter is het momenteel vaak nog lastig om volledig over te gaan op tablet, en wordt het er vaak bij gebruikt (als je iets wilt typen, word office (starter) vaak nog gemist, Ik denk daarom wel dat microsoft nu met windows 8 waar dus ook office bij zit er voor kan zorgen dat deze gebruikers volledig op tablet over gaan.

Hier is windows 8 denk ik ook zeker geschikt voor, over het gebruik op een deskop zonder touchscreen...... ik heb mijn bedenkingen en met mij meerdere mensen. Daarom neem MS in elk geval de prijs drempel grotendeels weg door met goedkope upgrades te komen voor mensen met recente pc/laptops (15 euro) maar ook voor mensen met oudere pc/laptops (40 euro) om maar zoveel mogelijk mensen over te halen windows 8 te gaan gebruiken. Zeker als ze de compatibiliteit tussen tablet en pc in windows 8 goed weten te regelen kunnen ze daar wel eens succesvol in worden.

de tijd zal het echter wel leren,

[Reactie gewijzigd door VVV-007 op 13 oktober 2012 09:21]

Gamers zullen al snel bij ene pc uitkomen. De tijd zal ons leren en heeft ons al geleerd dat er voor beide een markt is. Er is voor beide wat te zeggen, beide hebben sterke en zwakke punten en dus zal het altijd een persoonlijke afweging blijven.
Jammer dat Microsoft geen grace-period aanhoudt zoals bij Windows 7 wel gebeurde. Toen had je namelijk een gratis upgrade naar het nieuwe besturingssysteem. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat niet veel mensen gratis zullen upgraden naar Windows 8, omdat het nog te onbekend is, terwijl Windows 7 nog lekker ouderwets werkt.

Op nieuwe systemen zie ik overigens wel een toekomst voor Windows 8, maar dan vooral op laptops en tablets of touch-screen desktops. Zelf zal ik zeer waarschijnlijk geen Windows 8 installeren op mijn desktop omdat alles full-screen op 27" toch een beetje too much is. Op mijn ultrabook draait het overigens al weken als een zonnetje en werkt het inderdaad een stuk beter dan Windows 7.
De kracht van Win8 is juist de multi-platform focus, dus denk dat ze daar ook zwaar op gaan inzetten met de marketing zodat iedereen Windows (Phone) 8 wil, op telefoon, tablet, laptop en desktop.
De kracht van Win8 is juist de multi-platform focus
Ben ik het niet mee eens, ik zie ze duidelijk op devices met touchscreens mikken, niet op muis/tobo devices, het werkt er natuurlijk wel op, maar lang niet zo optimaal als bedoelt...

Ik denk dat ik Windows 7 zo lang ga gebruiken als ik met XP heb gedaan :) 10 jaar!
[...]
Ben ik het niet mee eens, ik zie ze duidelijk op devices met touchscreens mikken, niet op muis/tobo devices, het werkt er natuurlijk wel op, maar lang niet zo optimaal als bedoelt...
Het is ook niet minder optimaal dan hoe het gaat in Windows 7.
Het is ook niet minder optimaal dan hoe het gaat in Windows 7.
Ik vind nieuwe start menu toch een beetje raar. Vooral doordat het gaat schakelen tussen desktop en volledig scherm (metro). Ipv de taakbalk weer te geven of de metro interface doorzichtig weer te geven.
Ik vind het een goed concept. Het dynamische cotent en de programma's verplaatsen naar n groot geheel. Maar ik en meer mensen gaan het geheid tweaken. Met als nadeel dat dit normale consument dit niet kan en dus een slechtere gebruikerservaring biedt.

Dus na de vele vooruitgangen zijn er minpuntjes.
Je hebt wel gelijk, maar zolang je windows maar op 1 device mag installeren, dan heeft multi platform weinig interesse bij mij. Je bent een pc/laptop liefhebber of je bent een tablet liefhebber (d.w.z. meest gebruikte device telt).
Ik heb begrepen van diverse mensen dat Win8 het niet wordt voor pc's/laptops. Dat is best jammer als je die marketing van een "any-device-OS Win8" erbij noemt.
We zien binnenkort wel door welk raam het licht gaat schijnen.
Als ze niet afwijken van Windows 7, mag je Windows 8 op 3 apparaten installeren zonder problemen. Echter, officieel mag je dan maar 1 apparaat tegelijk gebruiken.
Ja, alsof dat ook maar enigzins gehandhaafd wordt. Of gecontroleerd wordt.

Ik heb hier ook 2 desktops en 1 laptop met 1 licentie (legaal) lopen. En die koste dan ook maar 10 euro ;). Legaal en wel.
Echt gratis was dat ook niet, je kon de upgrade alleen op CD krijgen en de verzend/administratiekosten waren 25.
Die verzend/administratiekosten werden niet door Microsoft gerekend, maar door de fabrikant van je desktop/laptop. De ene rekende er bv. maar een paar euro voor en de ander dus heel wat meer zoals 25 euro.
Er is toch een upgrade pad voor mensen die Windows 7 nu hebben gekocht?
http://windows.microsoft.com/en-AU/windows/upgrade-offer

Er is nog nooit een gratis upgrade geweest, zelfs niet van Vista naar Windows 7, en ik denk niet dat ze dit snel zullen doen.
Zeker weten van wel, ik heb hem zelf volkomen gratis (op CD) geleverd gekregen en gebruikt.

Toevallig net weer een nieuwe PC aangeschaft en ik denk dat ik de upgrade wel ga bestellen voor 15 euro, maar ik ben nogal verknocht geraakt aan Window 7 en ik zit niet te wachten op die tiles, dus ik zie me de eerstkomende jaren nog niet daadwerkelijk overstappen. Er draaien hier in huis meerdere PC's op Windows 7, dus n ertussen met Windows 8 zou sowieso verwarrend kunnen zijn.
Dus de titel zou eigenlijk moeten zijn "Microsoft maakt prijzen bekend voor upgrade naar windows 8".

Vind dat windows 7 naar 8 upgrade bij nieuwe pc wel enorm klantgericht! Er zijn zelfs al merken die de kosten daarvoor voor hun rekening nemen,

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 12 oktober 2012 16:48]

Vind dat windows 7 naar 8 upgrade bij nieuwe pc wel enorm klantgericht!
Zeker, maar helemaal nieuw is het ook weer niet: op een gegeven moment kregen mensen een PC kochten met Vista ook een coupon erbij waarbij ze goedkoop naar Windows 7 konden upgraden.

MS zet die trend dus kennelijk door met de upgrade van 7 naar 8, lijkt me idd positief :)
upgrade prijzen, niet de prijzen van de volledige versie... :(
De volledige versie is vervangen door de OEM versie.

According to a Microsoft representative, users with existing PCs can purchase the Upgrade versions of Windows 8 or Windows 8 Pro and run Setup from within their current version of Windows. Users with no Windows installed, such as Mac users wishing to dual boot with Windows 8, will need to purchase what’s called the System Builder, or OEM, versions of Windows 8 instead.

Bron: http://www.winsupersite.c...8-pricing-revealed-144492
Die informatie is uitermate onduidelijk. Leuk dat het bij Newegg staat maar daar heeft al vaker foutieve informatie gestaan. Verder zijn alle links hierover alleen maar nieuwssites, techsites, etc. die naar elkaar verwijzen. Nergens vindt je iets naar een Microsoft site/blog waar het op staat. Overigens laat de beschrijving op Newegg zien dat de OEM versie heel wat anders is als de normale volledige retail versie waar tomprincen op doelt. De OEM versie mag namelijk alleen geinstalleerd worden op computers ten behoeve van doorverkoop:
Disclaimer: Use of this OEM System Builder Channel software is subject to the terms of the Microsoft OEM System Builder License. This software is intended for pre-installation on a new personal computer for resale. This OEM System Builder Channel software requires the assembler to provide end user support for the Windows software and cannot be transferred to another computer once it is installed. To acquire Windows software with support provided by Microsoft please see our full package "Retail" product offerings.
In de blogpost waar dit Tweakers.net artikel naar verwijst staat over volledige retail versies en deze OEM versie helemaal niets vermeld. De blogpost heeft het alleen maar over upgrade licenses voor wie een eerder versie van Windows heeft:
* Offers limited to five upgrade licenses per customer. To install Windows 8 Pro, customers must be running Windows XP SP3, Windows Vista, or Windows 7.
Er is verder bij Microsoft zelf ook helemaal niets te vinden over pricing van Windows 8 op wat vage blogposts na. In de reacties op die blogpost kun je heel goed de verwarring van mensen zien. Leuk al die prijzen maar wat klopt er nou, wat niet en wat krijg je nou daadwerkelijk? Microsoft moet dit beter aanpakken en veel duidelijker zijn met haar prijzen. Gewoon in 1x een mooi tabelletje met volledige informatie online zetten en niet zoals nu losse vladders de wereld in sturen.

Ow en het feit dat Microsoft doodleuk alles nog linkt naar de Windows 8 Consumer Preview maakt het er natuurlijk ook totaal niet duidelijker op... De informatie en prijzen rondom Windows 8 zijn pure chaos.

[Reactie gewijzigd door ppl op 12 oktober 2012 23:52]

Ja, inderdaad, ik snap er geen zak van
Jammer, een OEM kan toch maar op een computer tegelijk? Ik wil namelijk Windows 8 Pro op mijn Acer laptop zetten en mijn iMac, bij mijn Acer laptop heb ik helaas een klote recovery die meer dan 2x zo lang duurt als een normale windows setup, uiteindelijk gooi ik er dan toch weer een illegale versie op, Ik heb wel een Windows XP disc maar die werkt niet op m'n acer, dan toch de OEM?
Best nette prijzen zo te zien. Wat ik mij afvraag: ik heb een upgrade CD van Windows 7 ultimate, die kan ik ook standalone installeren zonder dat Vista geinstalleerd hoeft te zijn, wel heb ik dan (volgens mij) mijn Vista serial nodig.
- Kan ik vanuit deze Windows 7 ook upgraden naar Windows 8, of kan dat alleen bij volledige Windows 7 licenties?
- Kan een standalone installatie ook met de downloadbare windows 8 installatie? Of moet ik dan iedere keer als ik een clean install wil doen eerst Windows 7 er op zetten :)?
Een standalone installatie is mogelijk met de downloadbare windows 8 maar daarvoor moet je helpdesk van microsoft bellen. De helpdesk activeert dan je oude code voor windows 8 en dan kan je het stand alone installeren.
M'n Windows 7 installatie is een upgrade licentie en wat bij mij altijd werkt is dat ik een installatie doe van win 7 zonder key in te geven (werkt toch niet zonder besturingssysteem voorgenstalleerd) en dan nogmaals installeren en nu wel de key ingeven.

Ik denk wel dat je kan upgraden naar W8 met een upgrade W7 key. Zou me verwonderen moest dat niet werken.
ik weet iedergeval dat ik op windows 7 blijft.

dat windows 8 ik vindt het niet fijn werken het is net een blokendoos.
en dat ze de startbalk weg hebben gehaald erg jammer.
ze doen het zelfde als vista weer niet naar mensen luisteren.
en op me pc met een touch scherm nooit van me leven.

windows phone 8 heb ik ook geprobeerd ook dat zal ik nooit nemen.
blokkendoos en werkt niet fijn.
Je kunt Windows Phone 8 niet hebben geprobeerd (meeste demo kits op shows waren zelfs behoorlijk bewaakt), en in Windows 8 zit de start balk nog steeds gewoon hoor, het start menu is slechts full screen geworden, en er is een nieuw soort applicatie bij gekomen: de metro app die full screen kan draaien of in een side-bar achtig concept. Die apps komen uit een centrale store, waar men bij andere platformen lyrisch over is, en de kracht zit er in dat die apps op elk platform kunnen draaien (tablet, PC en telefoon), waardoor hardware grenzen verdwijnen. De PC heeft als extra voordeel: je kunt er originele apps mee draaien! Zelfs met nieuwe features, want ook "desktop" heeft een hoop nieuwe features toegevoegd gekregen in Windows 8, waaronder bootsnelheid, kernel management, power management, task management, diagnosis, etc...
Maar wat is er met mis met een 'blokkendoos'?
Het is alsof je met duplo speelt in plaats van met lego. Dat is alleen leuk voor een bepaalde doelgroep :Y

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 12 oktober 2012 19:11]

Ik denk dat Windows 8 je echt aantrekt of totaal niet. Er zit geen gulden middenweg in.
De vraag is; waarom zou ik mijn vista64 computer upgraden ? Die werkt perfect.
Ik vond destijds wel dat Windows 7 een stuk stabieler en vlotter aanvoelde vergeleken met Vista (draai zelf Windows 7 Pro x64). Dus een upgrade naar Windows 7 kan ik me reel voorstellen… Windows 8 met het gebrek van een hoop bekende onderdelen (start menu, home button e.d.) vindt ik een veel twijfelachtigere upgrade.
ook ik heb mij destijds laten overtuigen dat vista ultinmate de uitkomst was. heeft me rib uit ht lijf gekost en anderhalf jaar later ben ik gelukkig over gestapt op windows 7. Vista is het kneusje van het vorige decennium en als ik je een lijst moet geven met de verbeteringen in windows 7 dan ben ik nog wel even zoet. vooral qua performance was win7 echt stuk efficienter..

nu heb ik windows 8 op een laptop staan die 'vista ready' is. ik weet niet of iemand zich nog de problemen kan herinneren met vista en hardware specs.. in ieder geval kon microsoft zijn belofte niet waarmaken

gek genoeg draait windows 8 nu net zo lekker als XP, ook al zit er maar 2GB geheugen in. Als basis mail en tekstverwerken draait ie nu soepeltjes..

en ook op mijn dekstop merk ik performance winst ten opzichte van windows 7 ultimate (nu alleen wachten tot AMD eindelijk een keer met goeie drivers komt voor de HD4000 familie.)

voor de pc gebruiker die vernieuwing niet uit de weg gaat is windows 8 een mooie optie. en zeker voor 15 euro komt ie er bij mij wel in.
Maar we weten niet of dat met een grote nieuwe versie (Dus OS 11) nog steeds zo blijft… het kan makkelijk dat je voor die versie wel weer een "normalere" prijs betaald (wat "normaal" dan ook mag zijn) :)

Je betaalt nu zo weinig omdat het vooral een .x versie is waar weliswaar een hoop aan wordt gesleuteld (qua mogelijkheden n onderhuids), maar het blijft OSX en geen OSXI. Ik zou niet verbaasd zijn als dat veranderd met een grote nieuwe versie.
Precies, MS vraagt geen 15,- voor een servicepack.
Grote nieuwe versie ?
Win 8 (sorry, 6.2 kijk maar als je de prompt opent en "ver" intikt) is gewoon een SP op versie 7 (eigenlijk 6.1).
De echte versies zijn:

NT4: 4.0
95, 98 en ME zijn gewoon DOS met ee grafische schil erom.
2000: 5.0
XP: 5.1
Vista: 6.0
'7' : 6.1
'8'': 6.2

Oude wijn in nieuwe zakken , dat is Windows 8. Ik heb m geprobeerd maar bijna elke app die je vanuit die 'blokkendoos' of 'tegeltjes' (die ik overigens best mooi en duidelijk vind) opent (opent weer een oude desktop.
En de command prompt nog net zo als onder Windows 95 met zwarte achtergrond en zo'n lelijk MSDOS letterfont dat je eerst apart moet instellen wil je breder dan 80 kolommen.... Z 1980...
Nog steeds geen standaard PDF reader er in en nog steeds geen SSH ondersteuning ....
Wordt Windows nou nooit volwassen ?

Ik vind de upgrade derhalve niet meer dan van OSX 10.7 naar 10.8.
En, wat moet ik met een doos en een CD ? Waarom niet gewoon betalen en downloaden uit de Windos Store net zoals OSX 10.7+ ?

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 12 oktober 2012 19:16]

Die CD is voor mensen die hem gewoon vanaf CD willen installeren, in plaats van eerst op een stick klaar te maken of CD te branden. En waarom moet de command prompt er nu mooi uit zien. Het gaat om de commands, als je een mooie GUI wilt, dan heb je niks te zoeken bij die command prompt. PDF is geen standaard van MS, dus ik geef ze groot gelijk dat dat er niet standaard in zit. Windows is in mijn ogen volwassen genoeg.
de standaard pdf viewer van de toekomst: Microsoft Office Word... dit is al ingebouwd in de release ;)
En de command prompt nog net zo als onder Windows 95 met zwarte achtergrond en zo'n lelijk MSDOS letterfont dat je eerst apart moet instellen wil je breder dan 80 kolommen.... Z 1980...
Command promt is zelf z 1980 ;) Geen gewone gebruiker die dat ding gebruikt
tracert en ping ;)
Maar dan betaal je weer 10x meer voor de hardware die erbij zit.
Lulkoek.

Betaal je voor een Windows laptop ook als je dezelfde hardware kwaliteit hebt als bijv. een Macbook Pro. Kijk maar naar Sony Vaio of HP envy.
Haha, bij MS betaal je niet voor hardware.
De betaling maak je inderdaad niet over aan Microsoft. Dat is waar.
Op Wikipedia staat er:

The minimum system requirements for Windows 8 are slightly higher than those of Windows 7

Hogere hardware-eisen gelden voor vrijwel elke overgang naar een nieuwe Windowsversie. Overgang naar Windows 8 valt mee.
Ik begin nu al een beetje de weg kwijt te raken met alle prijzen, maar vindt 't wel een ontzettende verademing dat Windows te koop is in minder dan 500 soorten en smaken.

Ze hebben nu 4 edities i.p.v. 7 of 8 (als ik 't goed heb), dus dat maakt het n en ander alweer een stukje duidelijker. Maar de n al grote hoeveelheid verschillende prijzen kunnen denk ik nog best een stuk versimpelt worden:
- Fysieke upgrade prijs
- Digitale upgrade prijs
- Digitale upgrade prijs voor computer die tussen een bepaalde datum gekocht zijn
- Volledige fysieke prijs
- Volledige digitale prijs
… en dat keer 4 versies (8, 8 Pro, 8 Enterprise, 8 RT) maakt 20 verschillende prijzen. Hopelijk doen ze nog zo'n grote versimpeling in aanbod met Windows 9, maar het gt de goede kant op in ieder geval. :)
en dat keer 4 versies (8, 8 Pro, 8 Enterprise, 8 RT)
Over Enterprise en RT hoef je je geen zorgen te maken, de zijn beide niet te koop.
Enterprise krijg je alleen bij het afnemen van Software Assurence en RT wordt alleen pre-installed geleverd op tablets.
Precies. Twee weken voor release en MS heeft nog geen kans gezien om een persbericht met tabel met alle prijsopties en condities (oem/retail/digita/offers/etc.) de wereld in te sturen.

Ik vind het kansloos en irritant. :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Smartphones Beheer en beveiliging Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013