Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 91, views: 18.816 •
Submitter: PhoenixT

Chris Roberts, de bedenker van Wing Commander, heeft zijn nieuwe game Star Citizen aangekondigd. Het nieuwe spel wordt een massive multiplayer online space sim en de ontwikkeling ervan wordt deels met crowdfunding bekostigd.

Chris Roberts deed zijn aankondiging tijdens GDC Online. De mmog kan desgewenst ook offline worden gespeeld en wordt gebouwd op CryEngine 3. Roberts beschrijft de setting van het spel als een futuristische versie van het Romeinse Rijk. Verder belooft de ontwikkelaar dat gamers veel keuzevrijheid krijgen in hun speelstijl en dat hun acties impact hebben op de rest van het speluniversum. Ondersteuning voor diverse joysticks en de Oculus Rift virtual reality headset ontbreekt niet.

Om de ontwikkeling van Star Citizen te bekostigen zal Roberts geen gebruikmaken van Kickstarter, maar een deel van het geld ophalen via zijn eigen site. Er is twee miljoen dollar nodig; de rest van het geld komt van investeerders. Volgens Roberts kan hij buiten Kickstarter om beter contact onderhouden met de donateurs.

Donateurs die 24 euro of meer doneren, krijgen naast het volledige spel ook toegang tot de alfa- en bètaversies van Star Citizen, die respectievelijk over een en twee jaar moeten verschijnen. Als de game af is, wil Roberts een soortgelijk verdienmodel als Guild Wars gebruiken. Dat betekent dat er eenmalig voor het spel moet worden betaald, waarna zonder abonnementskosten online kan worden gespeeld.

Chris Roberts is bekend als de man achter de Wing Commander-serie space sims en spin-off Privateer. In 1996 begon hij zijn eigen studio Digital Anvil, waar hij onder andere aan Starlancer en Freelancer heeft gewerkt. Na de release van Freelancer stapte Roberts uit de gamesindustrie wegens een burn-out en ging hij aan de slag in Hollywood.

Reacties (91)

als hij dit waar kan maken vermoed ik dat dit echt een hit gaat worden, naast de bekende space sim zou er ook een heel groot deel handel, exploration, en politiek in moeten zitten!
ziet er goed uit
ehm heb je dan niet gewoon het vervolg op X3? Juist de toegankelijkheid van freelancer/wincommander was wat het zo gaaf maakte. Leuk verhaal en lekker op missies gaan zonder eindeloos te hoeven handelen in zooi.
Hooguit het multiplayer gedeelte om het interessant te houden.

[Reactie gewijzigd door MrDrako op 11 oktober 2012 11:07]

Als je het filmpje kijkt zie je dat je gewoon kunt kiezen om aan het begin van het spel een campaign te spelen wat je basically het wing commander gevoel moet geven. Je kunt dan ook niet gewoon zelf gaan verkennen (kan wel, maar dan ga je AWOL zegt ie). Heb je die campaign uit dan kun je het universum op eigen houtje in, of je kunt kiezen om die campaign helemaal over te slaan.

Overigens heb ik X3 geprobeerd maar wat mij er weer van weggejaagd heeft is níet dat het te uitgebreid was, maar dat er allemaal stomme "bugs" in zitten. Zo moet je nooit je autopilot gestuurde wings de opdracht geven je te volgen, want vroeger of later botsen ze tegen je aan en is het game over. Je maakt mij niet wijs dat een beschaving die zo ver is in space exploration het niet voor mekaar krijgt om een autopilot te maken die niet tegen andere schepen (die gewoon met constante snelheid recht vooruit en van hun weg vliegen) te knallen. Er zit blijkbaar een of andere rubber band in om ze snel naar je toe te kunnen laten vliegen als ze te ver weg zijn en die overschiet letterlijk zijn doel en knalt dus met hoge snelheid tegen jou op. Dan heb je dingen als dat ik per ongeluk in een grote space battle een enemy fighter mis en dat mijn lasers daardoor tegen het gigantische oorlogsschip er achter knallen, eentje van MIJN zijde, en ondanks dat mijn puny lasers echt nul komma niks doen tegen hun shield was dat blijkbaar genoeg om hun te doen beslissen dat ik een verrader was en anderhalve seconde later was het weer game over. Ook is het erg onduidelijke welke missies je kunt doen en wat daarvoor de vereisten zijn, welke missies te moeilijk zijn voor jouw huidige schip, af en toe überhaupt om missies te vinden (doelloos door verschillende systems heen cruisen zonder iets interessants te vinden is niet echt zo vermakelijk als je zou denken)... Typisch genoeg vond ik de besturing waarvan veel mensen zeggen dat het een paar dagen studeren kost dus helemaal niet moeilijk, dat had ik in no time door, paar shortcuts onthouden en je bent er wel.
Nee, als deze game die stomme STOMME fouten uit X3 kan vermijden dan denk ik dat dit een heel fijne game zou kunnen worden :)
Ik heb X3 nog nooit gezien. Bij jouw eerste punt kan ik me wel wat voorstellen. Maar denk je dat het niet gewoon general practice is, om nooit richting eigen schepen te schieten?
Wellicht, echter een paar punten:
1. Het is een spelletje, dus het moet leuk blijven. Ik snap dat X3 voor een soort realisme gaat, maar wat mij betreft gaat dat soort dingen te ver.
2. Als er dan toch een paar verdwaalde schoten op je shield landen, zeker als het zo'n laag kaliber is dat het nog geen krasje op het schip zou maken als je er de hele dag op zou staan schieten met dat wapen, dan lijkt het me ook niet echt best practice om het schip wat dat deed maar gelijk af te knallen.
3. Aangezien die wapens toch geen bedreiging zijn voor je zou je er ook voor kunnen kiezen om je fighters toch op vijandelijke fighters te laten schieten ook al bestaat het risico dat er wat friendly fire door ontstaat. Beetje jammer als je capship opgeblazen wordt omdat er een megabom tegenaan gegooid wordt terwijl je eigen fighters het schip dat die bom af kwam leveren op hadden kunnen blazen, ware het niet dat ze dan misschien een tikje tegen dat zelfde capship gegeven hadden?
Wat ik zie is gewoon de Tigerclaw die door de kilrathy wordt aangevallen
Een simpele remake met een aantal addities in de jaren succesvol gebleken bij een aantal
spelllen .

Had vroeger een spacegame waar je idd een economie moest onderhouden doormiddel
van ruimte/planeet exploratie , coalities met andere rassen of anders oorlog mee/tegen voeren
En een ontwikkeling van wapens die je met 'alien' knowhow kon veranderen
Dus niet in 1 richting research
Hoop dit ook zo iets dan lijkt 't me tof , anders gewoon een remake met een plakstrip
Ik had X3 ook vond het persoonliik bij lange na niet zo leuk als freelancer en wingcommander. wat je al aangeeft de toegangkelijkheid van een spel is erg belangrijk.
X3 zag er spectaculair uit voor die tijd. En erg veel speeluren voor je geld. zeker in vergelijk met nu. Wat freelancer goed deed dat het makkelijk te spelen viel.
wat mij betreft een goed recept voor een goede game.
Ik denk het niet; de 'space-MMO' markt is redelijk beperkt qua fans, en in dat segment is Eve Online heer en meester op dit moment. Zoals met elke nieuwe MMO zal ook dit met een sisser aflopen.
Eve online is in principe ook niet te vergelijken met dit spel, een hoop mensen vinden het een veelste grote 'learning curve' hebben, dus dat schrikt al een hoop mensen af en naast eve-online is er gewoon geen andere space-mmo.

Overigens zoals elke MMO welke met een sisser aflopen, World of Tanks is ook een soort van MMO en doet het best, Guild Wars doet het volgens mij ook nog steeds erg goed.

Dit spel is geen World of Warcraft killer, dit spel moet je meer zien in het genre van World of Tanks of Guild Wars alleen dan met een persistent universum :)

Geen idee of het wat gaat worden, maar om het bij voorhand al af te schieten, als het uit de handen van deze man komt, vind ik wel een beetje voorbarig.
Eve zou dan ook eigenlijk politics online moeten heten wat mij betreft :S
Ik heb het geprobeerd maar al dat geneuzel met corporations en weet ik veel wat, dat leek me helemaal niet leuk. De oude wing commanders wisten de actie er goed in te houden en als dat nu weer lukt dan kan het zeer zeker wel een plekje veroveren denk ik. Het is waar dat de ruimte groot is en dat reizen dus veel tijd kost, maar in een game waar je vermaakt wil worden is dat nou niet echt iets om al te realistisch te simuleren. Gewoon lekker vlot van dogfight naar dogfight of van system naar system vliegen dus :)
Politics Online nee, eerder Capital Ships Online. Buiten het 'veilige' Empire en het eindeloos missies grinden is het alleen maar pvp en kan je zonder mega boot niet mee komen.
Sorry maar EVE vergelijken met gametypes als Wingcommander is een beetje raar. Eve is in verhouding niets meer dan een veredelde spreadsheet met politieke intriges omdat je veel minder directe controle hebt over je craft.

Tja wat kan ik zeggen, ik ben enorm fan van Wing Commander & co en Freespace. Naar mijn mening nog steeds onovertroffen. Ik heb echt meerdere keren geprobeerd EVE leuk te vinden maar het is gewoon te saai. Als deze game uitkomt en goed is dan zal ik hem zeker kopen (en zo zijn er wel meer Freespace fans binnen mijn vriendenclub die er zo over denken).
Precies! Eve is imho niet te vergelijken met deze games. Ik vind/vond Freespace zelfs beter dan Wing Commander! Sowieso is er nog een bruisende community die druk bezig is met FreeSpace.
Stiekem wacht ik nog op de officiele FreeSpace 3 maar dat gaat (denk ik) nooit gebeuren
Het verhaal was in Wing Commander zeer sterk uitgewerkt, maar qua gameplay zou ik Freespace ook wel hoger durven inschatten.
Ik vraag mij alleen af hoe ze dit gaan doen in een MMO, het lijkt mij niet leuk om de hele tijd te worden neergeschoten door anderen.
Freespace was na wing commander 4 (prophecy is wel door origin gemaakt maar Roberts was toen al bezig met digital anvil). De game engine van wing commander 3 was erg goed, enige concurrentie rond die tijd was Tie fighter deluxe.

Als je Freespace met een product van hem moet vergelijken pak dan starlancer.

Het grootste verschil tussen wing commander en zijn concurrenten was dat je winning en losing paths had, en je niet elke missie hoefde te halen, dit had echter gevolgen voor het verhaal en de voortgang van de oorlog. Freespace had dit niet, om die reden heeft WcSaga het ook niet, maar standoff, gebaseerd op origin's vision engine voor wing commander prophecy, wel.
Ja, ik hoop stiekum ook nog eens op een Freespace 3 of iets in die richting. Naar mijn smaak de beste space combat sim aller tijden.

Zeker omdat de game-engine jaren vooruit liep op die van LucasArts met Xwing en deriviaten.

Starlancer en Echolon waren leuk, maar niet van super kwaliteit.
Zoals andere al aangeven is EVE Online een vreemde eend in het genre en de schepen besturing maakt het geen WC concurrent.

Maar je heb wel degelijk gelijk dat het echt niet zo een succes gaat worden als mensen gaan hopen (waaronder ikzelf), recentelijk is bv. Black Prophecy gesloten en de kickstarter voor Nexus 2: The Gods Awaken loopt voor geen meter: http://www.kickstarter.co...d/nexus-2-the-gods-awaken

Het kan juist prima werken en toegevoegde waarde hebben als een MMO, veel beter dan bv. een WoW of een SWTOR. Nee, het zal niet falen omdat ze het MMO principe gebruiken, eerder omdat de markt er nog niet warm genoeg voor is. Wellicht dat eerst een grote naam moet worden uitgebracht (bv. een Star Wars titel) voordat de huidige generatie gamers er warm voor wordt...
Volgen mij kwam ik van de week nog de 6 cd-tjes tegen waar het spel vroeger op stond :X
als hij dit waar kan maken vermoed ik dat dit echt een hit gaat worden, naast de bekende space sim zou er ook een heel groot deel handel, exploration, en politiek in moeten zitten!
ziet er goed uit
Inderdaad, hopelijk komt hier (net als bij Wing Commander) ook een BSG mod voor. :9~

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 11 oktober 2012 16:09]

Jaaahaaaaa. De meester gaat weer aan het werk. Van origin(e) 1 van de leukste space sims allertijden met een mega verhaal-lijn. (minus de film dan)
De hele look and feel en hardware design in deze trailer is Wing Commander.
Zelfs een stukje screenplay nadat de vijanden verschijnen, voor wie zich WC1 nog kan herinneren. Wel nostalgie :)
Ik vraag me af of spelers ook voor het vijandige kamp kunnen spelen, anders wordt het zo 'eenzijdig' :)
Je kan inderdaad ook als piraat spelen, waarbij je de schepen van andere spelers aan kan vallen, en zelfs kan enteren. Zo moet het mogelijk zijn om zelfs schepen te kunnen kapen.
Van wat ik begrepen heb zullen er net zoals in EVE ook beveiligde gebieden zijn, dus waar de spacecops erbij komen als je dat soort dingen doet, maar ook onbeveiligde gebieden waar het echt free-for-all is.
Kurasawa system in de Vega sector was ook een locatie in Wing commander 1, en de wing commander film.

Deze game heeft echter een compleet andere tijdlijn, wat een copyright en rechten bij EA al niet te weeg kan brengen.
Zou er ooit een game komen waarbij je een schip kan kopen, steeds groter en groter totdat je een schip hebt zoals in de video. Vervolgens kun je gewoon rondlopen op het schip en zijn er verschillende battlestations. Ieder z'n rol, verschillende boordschutters, navigatie, piloten, voorraad, keuken etc!

We kennen wel Eve, maar meer dan je eigen schip besturen is daar niet mogelijk (voor zover ik weet).

Hopelijk gaan ze er hier wel mee aan de haal! 1 persoon per schip doet gewoon de grootte van een sterrenschip teniet.
Bekijk ook de GDC panel eens. Het merendeel van de features die je noemt zijn gepland of al aanwezig in het prototype.

http://www.twitch.tv/gamespot/b/335084171
Zou inderdaad fantastisch zijn, alleen denk ik dat jouw idee wat problemen mee krijgt

iedereen moet online zijn, ten tijde van spelen, EN zal er vaak iemand zitten te wachten op instructie's
De boordschutter heeft waarschijnlijk niet altijd werk, en moet dus op de captain wachten ....

Maar zoals je al zei ..... ik zou het ook geweldig vinden ...
Ik denk dat dit best wel makkelijk op te lossen is.

Een groot schip zoals deze in de video wordt getoond is natuurlijk geen eigendom van 1 persoon maar eerder van een fractie of alliance.

Stel je voor dat er 50 man nodig is om dat schip te besturen en er gemiddeld 1000 mensen online zijn in de alliance. De alliance commander zou dan mensen naar dit schip kunnen teleporteren om een bepaalde rol te vervullen.

Dit geeft spelers de ruimte om te spelen hoe ze willen. Als ze meer interesse hebben in de sociale aspecten van de mmo kunnen ze als engineer aan de slag op het ship en bestaat hun gameplay grotendeels uit first person.

Een ander wil liever als fighter pilot aan de slag en kan dan een eigen ship kopen, upgraden of krijgt voor een bepaalde missie een schip van zijn fractie tot zijn beschikking. Voor die spelers zal het spel meer bestaan uit first person vliegen en schieten.

En weer een ander vind de tactiek rondom gevechten interessant en kan aan de slag als tactisch adviseur voor de captain en heeft toegang tot radar informatie e.d.

Als ze het mogelijk maken om al deze rollen binnen een groot schip makkelijk uit te wisselen denk ik dat je een erg leuke spel ervaring krijgt. Je hebt dan je alliance maar je hebt ook een kleinere meer persoonlijke sociale omgeving op dat schip.

Voor kleinere fracties is toegang tot zulke schepen gewoon geen optie of een stomme keuze en moeten ze kiezen voor andere tactieken. Piraten bijvoorbeeld zou je bijvoorbeeld toegang kunnen geven tot sterkere basis schepen en sterkere "illegale" wapens zodat tactieken zoals hit and run een optie worden.

Die kleine fracties hoeven dan ook geen mensen te teleporteren omdat ze geen of weinig grote schepen zullen hebben. Misschien kleine schepen voor 5 tot 10 man wat natuurlijk perfect is voor vrienden die samen spelen.
Precies, die richting moet het op. Je moet je eigen federatie kunnen oprichten en als federatie heb je een vloot met meerdere schepen. Elk schip heeft één of meerdere bevelhebbers. Daarnaast heb je klasses als engineer, gunner, navigator, etc en daarmee vervul je een rol op het schip.

Per schip zijn er meerdere posten beschikbaar en je zou bij een aanval Dynamic Events in het schip kunnen implementeren voor bijvoorbeeld het repareren van kapotte onderdelen.

Dit is natuurlijk een hele vlakke basis en je zult meer moeten doen om het interessant te houden. Onbekende planeten verkennen met vreemde wezens is al heel wat. Piraten en natuurlijk andere Federaties zullen je ook wel eens aanvallen. Ook het toevoegen van kleine aanvallende schepen die kunnen boarden op de grote federatie schepen helpt al.

Kortom; ik denk dat er op die manier best wat leuks te maken is. Het hoeft niet eens ingewikkeld te zijn, maar dat is wel mogelijk door een beetje hierarchie te regelen binnen de federaties en dergelijke. Zie het bovengenoemde als een skelet waar nog spier/vlees/etc omheen moet.
0x10c en Rodina worden volgens mij beide spellen waar je zelf je schip kan samenstellen EN waar je er in first person in rond kan lopen.
Niet echt te vergelijken met deze game. Beide niet heel erg van een hoog niveau.
Spreekt me dus totaal niet aan, er zijn wel meer spaceflightsim community initiatieven, uiteindelijk heeft de maker geen tijd meer of wordt door alles en iedereen links en rechts ingehaald.
Die game van Notch zou toch gaan om je ship aan te sturen via Assembler? Lijkt me nou niet een erg grote doelgroep? Ik zit bijv. er niet op te wachten om Assembler te gaan doen om het spel te spelen, lijkt me beetje te veel van het goede.
We kennen wel Eve, maar meer dan je eigen schip besturen is daar niet mogelijk (voor zover ik weet).
Aan "Walking in Stations" zijn ze al een jaar of drie aan het werk... ik ben benieuwd wanneer dat nu eindelijk gaat komen. Je kunt nu een beetje rond lopen in je eigen 'quarters', maar meer nog niet.
Volgens mij is ontwikkeling daaraan, juist op verzoek van de spelers, op een koud pitje gezet. De spelers waren er niet echt over te spreken (helemaal omdat de oude in-station interface er niet meer was). De oude interface is nu ook gewoon weer terug. Maar volgens mij is CCP vooralsnog voornamelijk met andere verbeteringen bezig.

T.z.t. zal er vast wel weer aan gewerkt worden. Maar volgens mij mist er op dit moment nog een groter doel.
Volgens mij kan dit in beperkte mate in Vendetta Online.

Weet niet helemaal zeker meer. Is weer een tijdje geleden dat ik die game probeerde.
Was wel leuker dan Eve Online, terwijl het door een veel kleinere groep gemaakt wordt.

Maar het was wel zwaar skillbased als je een beetje ging PVP-en. De standaard vijand was een beetje bizar.. op hol geslagen robots.. :S
Ik kan me herinneren dat ik tijdens het spelen van Privateer 2 de hele tijd zat te denken: dit moeten ze een MMOG maken. Hopelijk wordt dit zoiets!
Ja idd. Helaas brengt de gerne van mmo een ernstig nadeel.
Goldfarmers en botters. Dit komt voornamelijk omdat het op een beheerde server draaid van de makers zelf(gehuurd of niet) Dan zal er iets van betaalde tansakties komen per maand of een cashshop. helaas kan een gamemaker niet leven van de lucht.
Ik begin alsmaar meer de dagen te missen dat je zelf een server op kon zetten en het beheer van kon regelen. geen botters en goldfarmers. heerlijk waren die dagen.
Freelancer (niet geheel een mmo) was een mooi voorbeeld.
Ik stel voor de game makers het volgdende. Wat nou als al die mensen die een server opzetten een soort van solar stelsel zijn. dus het universum breid zich op die manier uit.
Elk universum een andere server elders op deze aardbol. gefund door de mensen zelf.
Enige wat de gamemakers moeten doen is een eerste hub opzetten. Lijkt me een erg interressant concept. Natuurlijk moeten er onderling afspraken gemaakt worden. maar elke server is verantwoordelijk voor het beheer van zijn/haar spelers.
Ziet er tof uit, maar had eigenlijk liever een vervolg gehad op het geniale Freelancer
Same here :)

Freelancer met :

- Multiple monitor + Crossfire/SLI support.
- TrackIR mogelijkheden.
- Multiple devices support zodat je een G25/27 kan combineren met je joystick bijvoorbeeld :9~
- 3D Support voor wie dat ook heeft !!

En natuurlijk co-op en ook met server software die je zelf kan draaien zonder gezeik :)

Maar als deze game dit kan waarmaken dan vind ik het ook best...
Dan vind ik de ondersteuning van Oculus Rift veel boeiender dan wat jij opnoemt.
Een "Freelancer modus" zal vast in deze MMO zitten of komen, denk ik. Roberts vertelt in zijn presentatie op Gamespot dat het spel meer is dan een Wing Commander. Je kan bijvoorbeeld ook piraat zijn en handel drijven. Freelancing zit daar dan niet ver naast.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 11 oktober 2012 12:02]

Met alle vreemde eisen, rare fratsen, op Xbox gerichte ontwikkeling met crappy port naar PC die MS er aan zou hebben gekoppeld? Er is een reden waarom Roberts een tijd lang weg was van de games markt. Crowd Funding heeft hem terug gebracht en het zou wishful thinking zijn om te denken dat MS de rechten op de Lancer games zo maar even weg zou geven.
Een nieuwe Freelancer-achtige games is zeker welkom. Zeer veel plezier aan beleefd, en iets in die trend is niet meer langs gekomen. (Voor zover ik weet)
Nou jah, je hebt natuurlijk nog wel de X3 reeks (en X4 staat ook op de planning)
De mmog kan desgewenst ook offline worden gespeeld ...

Hoe moet je dit interpreteren? Wordt de MMO dan plots een singleplayer spel? Ik heb Freelancer met veel plezier gespeeld, waardoor dit spel zeker mijn interesse wekt. Maar ik ben eerder een singleplayer die een spel speelt voor het verhaal. Spellen die de focus verleggen van singleplayer naar MMO, zoals SW: KOTR, hebben mij tot op heden niet weten te bekoren. Is het al geweten hoe de focus zich bij dit spel zal verhouden?
Je kan het offline speelbare deel zien als een gewone singleplayer. Van wat ik begrepen heb, is deze singleplayer gewoon een campaign met missies die je moet doen. Wanneer je deze campaign voltooid hebt, zul je in het MMO-deel wat extra geld en 'citizenship' hebben.

Zeg maar dat de singleplayer een tour of duty is met het leger in het spel.

Je kan er echter ook voor kiezen de campaign over te slaan, en gewoon direct aan de slag te gaan met het MMO gedeelte. Op de site heb ik gelezen dat hoe meer geld ze ophalen, hoe meer ze zullen besteden aan het verhaal.

[Reactie gewijzigd door Metalkai op 11 oktober 2012 11:00]

Squadron 42 is het single player gedeelte, dit gedeelte van het spel kan je voor zover ik begrijp in je eentje spelen, of als co-op en dit staat in principe los van het multiplayer gedeelte. Als je eenmaal daar klaar mee bent, dan wordt je los gelaten van het squadron en kom je als ex-squadron 42 lid in de multiplayer wereld en kan je doen wat je zelf wil :)

Je bent overigens niet verplicht om het squadron 42 gedeelte te doen, je kan ook meteen als piraat beginnen of als handelaar of wat dan ook, maar bij die dingen kom je meteen in het multiplayer gedeelte terecht :)

Overigens zal de 'persistant universe' om de week of 2 weken verhaal updates krijgen gebaseerd op gebeurtenissen welke gecreerd zijn door de spelers zelf (nu heb ik dit al vaker gehoord, maar dat zijn de woorden van de man zelf)
Als er in DLC campaigns komen, en met enige regelmaat over langere tijd word dit zeker een hit. Zelf ben ik niet zo voor het "exploration en trade"-gedeelte, ik wil gewoon aliens afknallen en de voortgang van het verhaal volgen. Privateer was ook niet aan mij besteed, en privateer 2 al helemaal niet.

Benieuwd of hij wing commander 4 kan overtreffen qua setting.
Direct besteld, erg fijn dat je kan betalen met Paypal.

Ben heel benieuwd, als het ook maar in de buurt komt van Wing Commander is het die 24 euro zeker waard!
Same here!
En ook blij dat Paypal toegelaten is (in tegenstelling tot bij Kickstarter).

Ik heb nooit Wing Commander gespeeld aangezien ik pas 1 jaar na release werd geboren, maar toch heb ik nu mijn bijdrage geleverd omdat:
- Wat hij nu al toonde van sneak-peeks, ziet er zeer belovend uit.
- Veel oog voor detail: niet alleen de cockpit maar bv. ook hoe je character stapt, ziet er toch uniek uit. En ze zitten zelfs nog lang niet in de Alpha fase en toch hebben ze al dit oog voor detail.
- PC only. Ben sinds jaar en dag een PC gamer en dat zal ik ook blijven! Zoals hij in dat ene filmpje zegt: PC zal altijd een open platform zijn, wat zoveel opties voor innovatie biedt, voor meer transparantie en communicatie tussen devs en publiek, voor het omzeilen van publishers, etc.
- CryEngine 3! Ja, ik ben een graphics whore. Ik doe niet elk jaar PC upgrades maar om de 4/5 jaar doe ik wel een grondige upgrade om mee te blijven. Adembenemende games zoals Battlefield 3 bekoren mij.
- Space! Ik heb nog maar weinig futuristische games gespeeld en kan niet direct recent uitgekomen games in dat genre bedenken. (Crysis in lichte mate)
- Op de site http://starcitizen.robertsspaceindustries.com/ staat ook al redelijk veel info om een degelijk idee te krijgen van de visie die ze hebben.
- Open world! Ik ben fan van games waar je (bij wijze van spreken) in kan verdwalen. GTA franchise, Just Cause 2, Fallout 3 zijn allen games die tot mijn toppers behoren.
Wing commander 1 is uitgebracht op de Amiga, SNES en MegaCD, had een remake voor de Mac en 3DO

Wing commander 3 en 4 zijn voor de playstation1 uitgebracht, zelfs 5 heeft tot ver in zijn ontwikkeling playstation ondersteuning gehad.

Wat ik in de game gezien heb, moet makkelijk op een Xbox360 of PS3 haalbaar zijn.
Uitbrengen op een console en gelijk zijn in kwaliteit zijn natuurlijk wel twee verschillende dingen. Denk bij de vroege Wing Commanders bijvoorbeeld aan het geluid.

Zelf heb ik Starlancer voor PC alswel de Dreamcast, wat echt geen misselijke console was op dat moment. De PC versie is toch echt een stuk afgewerkter.

Maar goed. Het belangrijkste is dat Roberts wederom de focus volledig op de PC zet en ik hoop van harte dat het hem gaat lukken.
Ook al waren sommige van zijn overigens baanbrekende FMV tussenscenes een beetje melig, deze man heeft met zijn vroegere games mij zo veel plezier en voeding aan fantasie verschaft dat ik met plezier zal bijdragen.

Mijn trouwe Sidewinder 3D Pro * met evil Kilrathi Design by MS en werkend onder Win 7 via gameport to USB mod ** begint al te jeuken.


Wel hoop ik dat Star Citizen ook zal voorzien in de ultieme combinatie van FPS en Ruimtegevechten wat met de gekozen engine geen probleem zou mogen vormen.

Ik wil graag eigenhandig de binnengetractorde piloten op de intergalactische slavenmarkt gaan verkopen. :Y)

Trouwens wie een ouderwets Wing Commander gevoel will herbeleven kan eens op verkenning gaan naar:
https://wcsaga.com/


* https://en.wikipedia.org/wiki/File:Sidewinder_3D_Pro.jpg
** http://www.descentbb.net/viewtopic.php?t=15526

[Reactie gewijzigd door Vetsmelter op 11 oktober 2012 10:57]

Heh, na het zien van de trailer zat ik voor het eerst in jaren te kijken naar joysticks. :D
Er zijn maar weinig sticks op de markt voor een budget tegenwoordig.

Voor een paar tientjes heb je de Speedlink black widow, degelijke stick met vibratorfunctie, 8 buttons, throttle/rudder en coolie hat.
De Wing Commander serie, wat een games waren dat zeg.. Dikke verhaallijn, goede scenes er tussen (Mark Hamill!!), toffe gameplay echt jammer dat dat soort space sim games eigenlijk niet meer bestaan!
Nu dus wel weer en wel van de hand van dezelfde genius. Heel leuk ook zoals hij een link maakte naar Wing Commander in de trailer. Er staat bijna echt Kilrathi (in een l33tspeek achtige manier, zodat je het er automatisch aan linkt) en een haast aan het Kilrathi gelijkende logo.

Het lijkt er in alle opzichten op dat Roberts zichzelf hier enorm wil overtreffen met wat hij tot nog toe gemaakt heeft, deels dankzij de ervaring die hij heeft opgedaan in de filmwereld.

Natuurlijk zijn er mensen die het jammer vinden dat het geen Wing Commander (is van EA) of Freelancer (is van MS) universum is, maar bedenk dan dat Roberts nu echt vrij is om de game te maken die hij wil maken en er toch nog een AAA game van te maken. Bovendien heeft het team nu al een leuke basis neergezet met een geschiedenis verhaal lijn die de laatste paar weken is uitgerold.

Ik gs zeer zeker pledgen, dit project is het meer dan waard.
"Squadron" was de ontwikkelnaam voor wing commander, voor het bij origin terecht kwam, daarna werd het wingleader, toen pas wing commander.

andere onsubtiele hints:
-"Bengal class carrier", de Tiger's Claw uit WC1 was ook een bengal class.
-Vega Sector, Kurasawa system(bestond ook in WC1)
-De cast van wing commander 3/4(Luke, Biff en die klootzak uit heroes ;) ) werkt mee aan de voice-overs(op wcnews.com was er al een jaar nieuws, en "the man himself" logde ook in op IRC vorige maand om ff wat tipjes van de sluier op te lichten)

Zie de game als een soort mirror-universe wing commander+privateer in een, maar zonder pratende katten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013