Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 80, views: 46.455 •

Een productmanager van Microsoft heeft laten weten dat het softwarebedrijf mobiele versies van Office 2013 zal uitbrengen voor Android en iOS. Ook Symbian moet een native app krijgen. De releases staan gepland voor maart 2013.

De Tsjechische website Ihned meldt dat Microsoft-productmanager Petr Bobek heeft bevestigd dat Office 2013 op Android, iOS en Symbian beschikbaar zal komen. In een aanvullend persbericht was ook te lezen dat Microsoft zijn kantoorsoftware in de vorm van native apps voor de drie mobiele besturingssystemen zal uitbrengen. De release wordt in maart 2013 verwacht.

Microsoft zal ook een nieuwe versie van Office Web Apps gaan uitbrengen. Verder komt Office 2013 in december voor zakelijke klanten beschikbaar, terwijl een bredere release voor met name de consumentenmarkt in februari moet plaatsvinden. Verder zullen Office 365-diensten, waaronder de bovengenoemde mobiele apps, in maart beschikbaar komen.

Over de komst van Office naar het iOS-platform gingen al langer geruchten. Daarbij werd een introductie in november genoemd, maar dit lijkt niet langer haalbaar.

Reacties (80)

Top, op zich wel ja, ook al zijn er ondertussen genoeg goeie alternatieven beschikbaar. Toch had ik verwacht dat ze het exclusief voor windows phone goed zouden maken, om op die manier hun mobiele OS populair te krijgen, aparte keus, dat sowieso. Hmm, word dat dan zo'n gevalletje zoals sommige google apps op ios die op android gewoon veel beter werken?
Ze hebben nu 3,5% marktaandeel met Windows Phone, Android 68,1% en iOS 16,9%.
En mensen zullen waarschijnlijk niet zomaar overstappen om Office.
Dus kunnen ze beter die producten verkopen op die andere platformen en zo meer geld verdienen dan dat ze het een USP zouden laten voor Windows Phone 8.
Zakelijke klanten gaan ook geen Office kopen op een Android.
Want? Er is geen fatsoenlijk alternatief en google docs is een gedrocht. Als je bestanden moet uitwisselen, heeft docs daar duidelijk andere ideeën over. En dan heb ik het niet eens over bestanden met macro's.

Met office op andere platformen krijg je meer vrijheid om on the way te werken zonder al te druk te maken dat je werk misschien voor niks is geweest.
leuk verhaal, maar het klopt niet, zelfs windows RT office krijgt GEEN makro's - en dat is niet eens een telefoon maar een tablet, dat was dan ook direct DE reden waarom ik het al mijn klanten zal afraden ... geloof er dus maar niet in dat het dan wel in android zou komen, DAT zou namelijk de doodsteek voor ms zijn zowel op de tablet markt als op de telefoon markt. [bron tweakers net]

dat over dat geen fatsoenlijke alternatief ben ik het wel met je eens heb nog geen enkel FOSS project gezien die zijn office suite naar android geport heeft.

denk aan libreoffice of bijvoorbeeld abiword,

google doet het met docs niet eens zo heel slecht op de desktop maar een native android pakket waar de gehele gui op je smarktphone werkt en de documenten op de server worden gerendered (bijv)... is niet aan de orde...

de overige office tools zijn ook niet geweldig...
Er zijn wel Android apps die VB macro's ondersteunen met Office bestanden.
Zelfs voor iOS is dat er..

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 10 oktober 2012 20:12]

leuk verhaal, maar het klopt niet, zelfs windows RT office krijgt GEEN makro's - en dat is niet eens een telefoon maar een tablet, dat was dan ook direct DE reden waarom ik het al mijn klanten zal afraden ...
Tsja, AFAIK is Windows RT ook voor consumenten, voor iPad concurrenten dus. Voor (zakelijke) klanten moet je absoluut Windows 8 tablets adviseren, al was het maar omdat je die wél in een domain kunt hangen (en dus volledig met Group Policy kunt managen)
geloof er dus maar niet in dat het dan wel in android zou komen, DAT zou namelijk de doodsteek voor ms zijn zowel op de tablet markt als op de telefoon markt. [bron tweakers net]
Onder Android zit je (waarschijnlijk nog meer dan op Windows RT) ook met het batterij issue, dus lijkt me logisch dat macro's en VBA ook niet in de Android of IOS versie komen.
dat over dat geen fatsoenlijke alternatief ben ik het wel met je eens heb nog geen enkel FOSS project gezien die zijn office suite naar android geport heeft.

denk aan libreoffice of bijvoorbeeld abiword,

google doet het met docs niet eens zo heel slecht op de desktop maar een native android pakket waar de gehele gui op je smarktphone werkt en de documenten op de server worden gerendered (bijv)... is niet aan de orde...
Kwestie van definitie :) Ik zou Google Docs zelfs als waardeloos willen bestempelen ;)
de overige office tools zijn ook niet geweldig...
Wat bedoel je met 'de overige office tools'? Microsoft Office is ondanks de prijs wereldwijd marktleider en dat is natuurlijk niet voor niets. Persoonlijk kijk ik uit naar mijn toekomstige Windows RT tablet die een lange gebruikstijd a la iPad combineert met de mooie WIndows 8 interface én het gratis meegeleverde Office 2013.
Macro's en macro-virussen .... macro's zou ik niet eens willen.
En op een mobiel of tablet ga ik echt geen serieus document schrijven.

Er zijn prima alternatieven voor MS Office ... welke ook nog eens goedkoper zijn.
Natuurlijk is er een alternatief: gebruik een formaat, dat ontworpen is om uit te wisselen, en niet een eigen product (van welke leverancier dan ook).

rant: de enige "vrijheid" die je met MS Office krijgt is dat je met MS "mag" werken. Mooi stukkie vrijheid... /rant
En toch had ik dit niet verwacht....

Als ik aan mensen uitleg dat er voor de Mac, Pages, Keynote en Numbers is, dan willen ze dat niet horen... Ze vragen direct of Word erop kan...

Ik had van MS verwacht dat ze Office voor mobiele concurrenten hadden laten vertragen of zelfs helemaal niet uit zouden brengen.. Maar dit doen ze wel. Erg netjes!

Het is natuurlijk DE uitgesproken manier om mensen naar Windows mobile te lokken... Hét nieuwe parade paartje van MS...
En dat mensen direct vragen om Office is niet zo gek, want het grootste deel van de markt leeft daar op. Hoewel ik Keynote een heerlijk programma vind en beter werkt voor mij dan Powerpoint, is het omgekeerde weer waar voor Numbers en Excel. En dan heb ik het nog helemaal niet over de compatibiliteit tussen beide suites, want dat houdt nog steeds niet erg over.
Hier zijn een paar redenen voor dat mensen dat vragen: het wordt in de markt heel veel gebruikt en het is uitgebreider en werkt beter. Pages, keynote en numbers is maar behelpen en een soort van alternatief voor office wat gewoon niet helemaal werkt.

Waarom MS het uitbrengt voor android en iOS? Omdat:
1. deze groot marktaandeel hebben en daarom kunnen ze daar veel winst maken. Neem aan dat de apps voor meer dan 2 euro over de digitale toonbank gaan.
2. MS is in tegenstelling tot Apple ook een bedrijf met een beetje moraal. Natuurlijk staat winst op 1, ze zijn een commercieel bedrijf maar zoals Apple ondoorzichtig is, gesloten en fel tegen de concurrentie, wil microsoft juist open, doorzichtig en samenwerken. Zo zijn ze de grootste leverancier van Mac programma's en werken ze nou samen met facebook en andere grote bedrijven.
3. afhankelijkheid van office zorgt dat bedrijven wellicht minder makkelijk overstappen op een mac omgeving en hun windows farm laten staan


Wel denk ik dat Microsoft wel wat functionaliteit weg laat of in elk geval geen office weg gaat geven voor een prikkie. Ik moet zeggen dat office op een mac er ook lelijk uit ziet, zal voor de apps ook wel zo zijn. Altijd als er in college een creatieveling zit met z'n apple zie je dat lelijke officepakket, groot verschil met windows!

Tevens is het windows PHONE en geen windows MOBILE, let op; dat is echt een wereld van verschil!

en het nieuwe paradepaardje is denk ik windows 8 RT icm Surface RT ;)

Al met al: ben erg blij met de weg die MS inslaat: Ze zijn innovatief, gericht op de toekomst en leveren prachtige programma's :D
Microsoft een bedrijf met een beetje moraal? Wel merkwaardig dat ze veroordeeld zijn voor misbruik van hun monopolie positie.

Grappig dat mensen allerlei menselijke eigenschappen aan een bedrijf toedichten. Bedrijven zijn tegenwoordig aardig of niet aardig tot aan evil toe. En het kan ook nog veranderen ook. 10 jaar terug was Apple nog het lieve kleine bedrijfje wat vocht tegen het evil Microsoft die iedereen windows en internet explorer door de strot probeerde te duwen. Nu is Microsoft het lieve kleine bedrijfje wat vecht tegen het evil Apple wat iedereen een iPhone door de strot probeert te duwen.
Dit is bullshit. Waar Jobs zijn werknemers slecht behandelde en een dictator was heeft Gates van zijn bedrijf een open bedrijf gemaakt.

Gates geeft al zijn geld weg aan goede doelen, Jobs lijdt 7 jaar aan kanker en geeft niets aan kankeronderzoek.

MS heeft niet met opzet mensen iets door de strot willen drukken, het zijn gewoon de achterlijke EU regels. Als MS een besturingsysteem maakt is het toch alleen maar logisch om ook je eigen webbrowser en mediaplayer mee te leveren? :?

Apple mag wel evil zijn, maar het is niet het grote Apple. MS is nog altijd de grootste met 88% van de PC markt. De telefoonmarkt lopen ze misschien achter, maar ik hoop dat het nu met WP8 gaat veranderen.. en als mensen eens inhoudelijk gaan kijken is dat ook tijd. iOS is zwaar verouderd en het gaat nu om android en WP!
Hohoho, Steve jobs vroeg gewoon het uiterste van zijn werknemers.

En euhh, wat weet jij ervan wat Steve Jobs aan goede doelen heeft gegeven?? Alleen maar omdat hij er niet mee te koop liep wil niet zeggen dat hij niks aan goede doelen gaf.

Edit: Ok, hij heeft bepaalde werknemers nou niet echt netjes behandeld. Dat klopt.
Maar blijft staan dat wij niet weten wat hij aan goede doelen gaf of niet.
Mensen om Steve Jobs heen hebben laten doorschemeren dat hij geregeld aan goede doelen gaf, maar dan wel anoniem.

[Reactie gewijzigd door Daejji op 10 oktober 2012 20:30]

Het uiterste als in slecht behandelen, 'liftontslagen' en mensen voor dom en achterlijk uitmaken als ze niet met hem eens waren.

Dat is een andere manier van uiterste vragen dan ik hanteer
Het wordt nou wel een beetje erg. Ik ga echt niet beweren dat Apple beter is dan Microsoft of dat Google beter is dan Samsung. Het zijn gewoon allemaal bedrijven. Allemaal hebben ze wat rare kantjes allemaal hebben ze iets bijzonders. Het product van de ene kan je beter liggen dan het product van de andere. Niets bijzonders.

Het lijkt er een beetje op dat je in je blinde adoratie wat min puntjes van Microsoft over het hoofd ziet, zoals het stoel incident van Steve Ballmer (misschien ligt het aan de voornaam hoe je met je personeel omgaat?) en Microsoft is niet alleen veroordeeld door de EU maar ook in Amerika. Het bedrijf was daar nota bene bijna gedwongen opgesplitst. In hoger beroep is de veroordeling voor machtsmisbruik bevestigd maar de opsplitsing als een te grote straf gezien. Daarmee zeg ik niet dat Microsoft evil is, maar ik zeg ook zeker niet dat Microsoft moreel gezien superieur is ten opzichte van andere bedrijven.

Niet dat je gedrag nou bijzonder is. Je bent gewoon een fanboy. Misschien dat dit helpt om eens voorzichtig naar je eigen gedrag te kijken.
Ah, wat doorzichtig. Alleen maar minpunten jegens microsoft en de ander is een fanboy. Iets met pot en ketel. Je doet alsof je onpartijdig bent.

De reacties die jij over het algemeen plaatst hebben een grote neiging in het voordeel van Apple. Kap 'ns met fanboy roepen, en probeer gewoon normaal met elkaar om te gaan.
Dat vind ik nu puur meeloop praat "Apple klein en lief en nu ineens anders" ...
Apple is altijd Apple geweest groot of klein, ze zijn niet anders ineens.

De media is anders .... blijkbaar denk je daardoor anders over Apple.

Apple is niet Evil en duwt niemand de iPhone de strot door.

Wat een onzin praat zeg
Ik zeg alleen maar hoe er tegenwoordig op fora tegen Apple aangekeken wordt. Er is nu een groep reageerders die bijzonder fel op Apple reageren, 10 jaar terug was er een groep die bijzonder fel op Microsoft reageerden. Nu wordt er veel milder op Microsoft gereageerd. Ik wilde alleen maar zeggen dat hoe mensen tegen bedrijven aankijken verandert, maar blijkbaar heb ik dat niet duidelijk genoeg ingetikt.

Overigens is niet niet specifiek voor technologie merken. Ook bij kledingmerking is dat. Alleen de felheid van de technologiemerken gaat toch wel alle perken te buiten. Levi's jeans is allang geen merk meer waarmee je opvalt, maar er is volgens mij niemand te vinden die het merk Levi haat. Van alle technologiebedrijven is er wel iemand te vinden die dat merk tot op het bot haat. En ik verbaas mij daar wel eens over. Maar meestal moet ik er gewoon om glimlachen.

[Reactie gewijzigd door elbo op 10 oktober 2012 21:15]

Ik snap je punt. Maar het stilletjes uitlachen en er gewoon niet op reageren werkt meestal het best. Het zijn meestal mensen die er totaal geen idee van hebben, de "fanboys".

Maar OT:

Ik vind het een logische beslissing van MS, maar ze zijn opnieuw aan de late kant. Ik vind het office pakket van Microsoft echt het aller beste, maar ik vraag me af hoeveel mensen dit ook mobiel zouden willen. Ik persoonlijk zou nooit een serieus document in elkaar tikken op mijn telefoon.. Hiervoor gebruikt ik wel een dektop of laptop.
Hm omdat ze software zoals inet explorer hebben, een media player en etc wat goed werkt. Maar dan heb je weer andere os fabrikanten zoals van apple die er niet tegenop kjnnen en ms voor de rechter sleept, klopt.
@worsteneter: ".......wil microsoft juist open, doorzichtig en samenwerken."

Geloof je het zelf? Natuurlijk niet, ze willen alleen maar dat je gebruikt maakt van hun software ivm bestandsformaten e.d. En als Windows Phone een succes zou worden laten ze de anderen OS-en keihard vallen.

Net zoals met IE, door concurrentie MOESTEN ze wel mee om die brakke IE aan te passen (om niet de hele marktaandeel te verliezen). Wanneer er geen concurrentie was geweest was er weinig veranderd en was MS gewoon om de MS-manier verder gegaan. W3C ala MS :+

Dit is een typisch gevalletje "marktwerking".
Hahaha. Je maakt een grapje? Dit noemt men techniek, wees blij met concurrentie anders zaten we nu nog op een steen met een berenvel om onze nek. Er is vast wel iets slechts bij Microsoft, maar hun producten zijn goed. Ik gebruik zelf mozilla, omdat ik die al jaren gebruik, inet explorer is ook gewoon goed nu als ik het vergelijk met safari en chrome wat zelfs in 2012 nog steeds slecht draait.
Verplicht quiktime moeten gebruiken of een goed alternatief zoeken past beter in jou vergeljjking
Ik zeg toch ook niet dat ik niet blij ben met de concurrentie, dat maak jij ervan. Ik vraag mij af of je het überhaupt wel goed gelezen hebt, fanboy.

Je schrijft: "wees blij met concurrentie anders zaten we nu nog op een steen met een berenvel om onze nek".

Precies, dat is wat ik wilde zeggen. :+

[Reactie gewijzigd door Erwines op 11 oktober 2012 14:24]

Microsoft heeft vergeleken met de jaren 90 (waar ze zeer terecht hun evil reputatie hebben verdiend) hun leven gebeterd. Zo lijkt het. Als je werkelijk geloofd dat Microsoft dit doet om morele redenen dan vind ik dat behoorlijk naief. Wat voorbeelden:

- Het open sourcen van .NET-verwante software modules. Dit is simpelweg "developer evangelie", geen liefdadigheid. Men snapt dat je een developer community moet koesteren om een eco systeem populair te maken.

- Een tandje minder browser-koppeling, en de browser wat beter (maar nog steeds niet echt goed) aansluiten bij open standaarden: de megaboetes werden iets te groot, het werd heet onder de voeten. Verder snapt men eindelijk dat men de opkomst van het open web niet langer kan tegenhouden. Nu wordt deze omarmd i.c.m. de cloud. Kunnen ze nog steeds desktop software melken, maar nu in een ander model.

Toegegeven, het resultaat van deze nieuwe weg mag er zijn, maar de aanleiding er toe is echt niet moreel. Als Microsoft hun gesloten monopolie van desktop melken had kunnen vasthouden, dan deden ze dat nu nog.
Dan vergis je toch behoorlijk er zijn echt zat iWork gebruikers.
Zolang je die macro's niet nodig hebt is iWork (pages,keynote en numbers) een veel betere keuze en een stuk goedkoper.
Persoonlijk ken ik maar een paar En dan ook nog omdat er geen alternatief is.
Zeker met Office 2013 is Office absoluut zonder enige twijfel de betere keuze.
Laat je macro's nou net nodig hebben in het bedrijfsleven en zoals hier ook aangegeven; met office 13 is het duidelijk dat er geen alternatief is voor deze programma's ;)
Je zegt zelf al waarom dit te verwachten is. Microsoft gaat in plaats van andere systemen tegen te werken, de consument bedienen. Dit beleid voeren ze eigenlijk al een tijdje, zo produceert MS relatief veel voor zowel MAC als iOS.
Ja, maar in de zakelijke wereld heb je vaak geen keus. Meestal wordt daar MS office gebruikt en een powerpoint draait gewoon niet lekker in keynote en een goed excel (meerdere tabladen etc.) of word alternatief heb ik nog niet gevonden.
Is dat wel zo slim van Microsoft..?

Ik denk voor vele is het aanschaf van een windows 8 tablet juist is omdat er programmas als MS Office er op werken.

Zelf vind ik het wel goed nieuws. hierdoor kan een tablet veel makkelijker worden gebruikt voor werk of studie.
Mobiele versie (ipad) en windows 8 tablet gaat waarschijnlijk wel een groot verschil maken vermoed ik zo.
Dat vraag ik mij ook af, een 'volledige' MS Office suite op de tablet is natuurlijk een USP voor windows 8 tablets.

Desalniettemin kijk ik uit naar Office voor de iPad en android tablet, de oplossingen die nu bestaan gaan toch nooit 100% goed om met .docx bestanden (vooral de lay-out is een probleem voor Pages op de iPad en QuickOffice op android is mijn ervaring).

Daarbij hoop ik van harte dat het een goede integratie biedt met Dropbox. Dat werkt toch lekkerder dan dat alles via de skydrive oid moet...

Kortom, ik ben er heel blij mee :)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door paulr84 op 10 oktober 2012 18:04]

Ik had dezelfde problemen met de layout tussen QuickOffice zowel iPad als Android tablet en de .docx bestanden. Sinds een paar weken maak ik gebruik van Kingsoft Office op mijn android tablet en dat werkt eigenlijk erg goed. Ook heeft de layout wat weg van de desktop versies van de programmas.

Linkje naar kingsoft office
https://play.google.com/s...uLndwcy5tb2ZmaWNlX2VuZyJd
Wie zegt er dat Windows 8 tablets zal aanslaan ? Ik zou er toch mijn geld niet op verwedden hoor.

Eigenlijk is dit een zeer slimme zet want in het geval dat W8 het toch niet zal worden op tablets hebben ze toch nog een mogelijkheid om mee te profiteren.
Er zijn miljoenen iPads en Android tablets in omloop, ook bij zakelijke gebruikers. Die gaan echt geen Windows tablet kopen omdat Office daar op draait (ze gebruiken hun iPad en Android tablet nu immers ook al in een zakelijke omgeving). Microsoft heeft dus ook door dat ze beter hun applicaties voor de meeste gebruikte platformen beschikbaar kunnen stellen.

If you can't beat them, join them....

Overigens biedt MS ook al een tijdje Lync voor iPad en Android. Zo gek is het dus niet.
Jawel. Als ze zien dat dat beter werkt, gaan velen over. Onderschat niet de kracht van Office en hoe snel vele gebruikers overstappen. De meesten hebben niets met een OS, maar met een functionaliteit en dan boeit het niet waar die op draait.
Voor Symbian nu nog wat maken, mja. Zet dan je resources gewoon op iOS en Android.
Nee, die is er al een enkele maanden voor mijn Nokia N8, ik heb hem zelfs via een software update van nokia binnengekregen, prima apps, alleen wel trage hardware.
Al gebruik ik eigenlijk alleen OneNote op mijn telefoon.

Gelukkig zijn er nog genoeg bedrijven die niet zo denken zoals jij, die ook nog gewoon aan symbian denken, en niet gewoon afschrijven.
Had ik niet verwacht. Voor iOS en Android is dit too little, too late. De meeste zullen alternatieven hebben opgezocht. Daarnaast zie ik Microsoft Office als een exclusief sellingpoint voor Microsoft om WIndows 8 op alle apparaten aan te prijzen.

Anderzijds is een verkochte Microsoft Office ook weer een verkochte versie, al is het voor een koffiezetmachine.
Mobile is een markt met honderden miljoenen gebruikers de komende decennia. Vergeleken met dat soort aantallen maken nog maar nauwelijks mensen gebruik van de 'alternatieve' Office varianten, de markt ligt echt nog compleet open. En veel mensen gebruiken als "alternatief" gewoon de WebApps/Office365 webversie van Office, die mensen zijn ze nog niet kwijt aan de concurrent.

Maar Office is nooit Windows-exclusive geweest, het komt zelfs origineel van de Mac vandaan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 oktober 2012 20:39]

Wat al hier al gezegd wordt is natuurlijk wel waar. Microsoft Office is een van de grote selling points van Microsoft voor Windows. Het is een aparte keuze om nu native apps te maken voor iOS en Android.
Maar van de andere kant, hoeveel gebruikers heeft iOS en hoeveel Android? Als je het zo bekijkt is het nog best een logische stap. Zo krijgt Microsoft alsnog klanten en gebruikers via Skydrive. Het is niet zo'n heel gek idee, als wat iedereen hier plaatst. Ze richten zich nu op een enorme groep mensen die ze graag willen bereiken.
Ze hebben gewoon ingezien dat voet aan de grond krijgen in smartphoneland op dit moment niet zo vlot gaat als ze wouden, om alle gebruikers toch te kunnen bereiken zullen ze dus wat moeten doen op de (op dit moment) 2 meest gebruikte platformen voor smartphones...
Strak plan, zo reduceren ze de iPad en iPhone steeds meer tot een "gewone" smartfoon, die steeds meer vergelijkbaar is met andere smartfoons (Android & WP), en daar dus ook mee zal moeten concurreren.

En dan is het nog maar de vraag of Apple zijn businessmodel met woekerwinsten nog vol kan houden..

Tenzij Apple Office voor iOS tegenhoudt in de AppStore :)
Hoe krijgt dit een plus 2, welk voordeel zou Apple er uit halen om Office tegen te houden in de App Store? Ik zou er werkelijk geen kunnen bedenken, maar aangezien je een hoge score krijgt zijn er vast mensen die mij dit kunnen uitleggen?

Als Office ook uitkomt voor de iPad wordt het juist toch niet meer 'gereduceerd' tot smartphone, zeker niet als dezelfde applicatie ook voor Android uit komt, dan is er gewoon 'evenveel winst' voor beide partijen.

Enlighten me.
Merkwaardige logica. Het volstrekt omgekeerde lijkt me waar. Dit is koren op de molen van iOS en Android. Wederom is er een argument afgevallen om exclusief voor Windows Phone te kiezen. iOS en Android worden bij deze nog completer, en jij legt dat uit als nadeel voor deze systemen?
Dat is pas goed nieuws! Het maakt het tekstverwerken op een tablet straks veel fijner. Op de iPad heb je Pages, dat werkt wel goed maar bij de comversie naar Word verlies je zowat de hele lay-out en komt een heel ander lettertype tevoorschijn. Met andere woorden: niet ideaal. Wanneer je dan gewoon Word hebt op je smartphone en tablet en kunt synchroniseren met bijvoorbeeld dropbox, Office 365 of iets dergelijks is dat echt ideaal.

Wat wel vreemd is, is dat ze nu de wind achter de Windows Phone weg gaan halen. Een van DE verkoopargumenten van WP is dat je gewoon Office hebt en dit geintegreerd is via Skydrive. Dat voordeel verliezen ze dan. Heeft iemand een idee welke richting de prijzen zullem gaan voor het complete office pakket als apps?
Denk niet dat dit goedkoper wordt dan iWork, dus reken maar op >$30 voor het hele pakket, en nog wat meer voor enterprise licensies.

Je kan er makkelijk van uit gaan dat ze op Office licensies veel meer verdienen dan op een Windows Phone licensie, ze zijn niet gek daar bij MS - liever 10 miljoen Android gebruikers die $30 betalen voor Office, dan 1 miljoen WP8 gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 oktober 2012 17:57]

Volgens mij komt office 2013 in twee betaal vormen. Een eenmalig bedrag of een abbonnementsvorm, waarbij je ook automatisch de nieuwste versie krijgt. Het zal mij niet verbazen als ze een vergelijkbaar model gaan hanteren voor de mobile market.
Kijk, dat is goed nieuws. Hoef ik niet meer zo te twijfelen tussen een Android (lees: Nexus) of Windows RT/8 tablet.

Er zullen waarschijnlijk wel limitaties aan zitten, maar dat neem ik dan voor lief. Hopelijk is het gratis bij een Office 365 abonnement.
Vreemd dat Corel zich niet wat actiever met de mobiele en tabletmarkt bemoeit. Er valt toch te scoren met WordPerfect zou ik denken.
:)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013