Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 34, views: 13.300 •

Ontwikkelaar ArenaNet wil Guild Wars 2 uitbreiden met toernooien waarvoor spelers moeten betalen om deel te mogen nemen. De studio is ook van plan om guilds de optie te geven om arena's te huren, zodat ze ongestoord kunnen oefenen.

ArenaNets Jonathan Sharp legt in een lange update uit wat de plannen zijn van de studio met het player-versus-player-gedeelte van hun mmog Guild Wars 2. Die plannen zijn vooral gericht op eSports, het in toernooiverband spelen van games. De game bevat al een optie om in toernooiverband te spelen. Dat betreft toenooien die automatisch door het spel gegenereerd worden. Die blijven bestaan, maar ArenaNet wil daarnaast een tweede reeks toernooien opzetten, die ook automatisch georganiseerd gaan worden, maar waarvoor spelers moeten gaan betalen. Wie wil meedoen aan de nieuwe toernooien, moet een ticket kopen bij ArenaNet of een kaartje winnen in een van de gratis toegankelijke toernooien.

Er is een verschil in beloning voor wie aan de gratis en wie aan de betaalde toernooien deelneemt. De teams die winnen in een betaald toenooi, krijgen daar Gems voor terug, edelstenen die binnen Guild Wars 2 dienen als betaalmiddel. Ook bij het kopen van een ticket moet worden afgerekend in Gems. Spelers hoeven dus niet met geld te betalen om toegang te krijgen. Om teams de kans te geven zich beter voor te bereiden op een toernooi, wil ArenaNet de optie toevoegen om een arena te huren bij de studio. Als een team een arena huurt, kan het vervolgens zelf kiezen of het de toegang daartoe instelt op public of private. Wanneer de veranderingen ingaan, maakt Sharp niet bekend.

Videoverslag van onze eerste stappen in Guild Wars 2

Reacties (34)

die planen waren er al een stuk langer, de tickets die je met gems kan kopen waren al vanaf dag 1 in de store te kopen
volgens mij zijn ze nog niet te gebruiken though (doe zelf geen SPVP)
Als de prijzen een beetje beperkt blijven vind ik het eigenlijk wel interessant, heb je gelijk een stuk meer serieuze spelers en meer motivatie om te winnen.
ca 94 cent per 5 tickets, 1 ticket = 1 tournament

dus ongeveer 19 cent
Ze blijven met gems te koop. Gems kun je ook ingame kopen voor gold, dus een groot deel zal er (in ieder geval voorlopig) geen echt geld voor kwijt zijn.

Dus waar dan de serieuze spelers/extra motivatie vandaan komt...
die spelers zelf zijn dan geen geld kwijt, maar iemand anders natuurlijk wel
Dat is natuurlijk geen slecht idee! Aan de ene kant jammer dat er betaald moet worden voor een private arena, maar aan de andere kant is het spel natuurlijk wel heel compleet voor slechts het aankoopbedrag.

Hopelijk zijn de prijzen een beetje te doen, dan is het nog eens de moeite waard om ook voor een kleine guild zo'n arena aan te schaffen. Het was iets dat ik meteen miste, 1v1 met iemand naar keuze. Ook al is het dan tegen betaling, goed dat ze het eindelijk in gaan bouwen.
Even aan aanvulling voor mensen die het spel niet spelen:

De gems in Guild Wars 2 hoef je niet perse met echt geld te kopen. Gold dat je tijdens het spelen verkrijgt kan ingeruild worden voor gems. Hier door wordt het mee doen/tickets verkrijgen niet een optie die alleen gedaan kan worden door mensen die werkelijk geld investeren in het spel maar ook voor mensen die het spel gewoon spelen en zo gold verzamelen.
... maar ArenaNet wil daarnaast een tweede reeks toernooien opzetten, die ook automatisch georganiseerd gaan worden, maar waarvoor spelers moeten gaan betalen. Wie wil meedoen aan de nieuwe toernooien, moet een ticket kopen bij ArenaNet of een kaartje winnen in een van de gratis toegankelijke toernooien.
Je 'moet' sowieso geen toegang 'kopen' (met echt geld anyway). Je kan je kaartje winnen in een gratis toernooi en bent er geen geld kwijt, daarbij krijg je ook gratis een ticket wanneer je een pvp rank omhoog gaat.

Nog zo'n mooi voorbeeld van tendentieus schrijven:
Ontwikkelaar ArenaNet wil Guild Wars 2 uitbreiden met toernooien waarvoor spelers moeten betalen om deel te mogen nemen.

[Reactie gewijzigd door Nefiorim op 10 oktober 2012 10:45]

je kun het heel mooi brengen, maar of je nu met echt geld of ingame geld BETAAL maakt geen verschil. je blijf BETALEN voor toernooien. en omdat het ingame geld collecten een stuk lastiger is als in andere mmo's (craften levert je onder andere amper geld op, en kost haast meer als dat t opleverd) Waar dat juist in andere games vaak een bron van inkomsten is. hierdoor zullen dus veel mensen met echt geld gaan betalen ipv eerst dagen gaan grinden voor dat beetje geld ingame.
Die verduidelijking heb ik toegevoegd. Thx
Oh leuk, spelen voor geld... waar doe je dat ook al weer? Oh ja, in casino's en goktenten waar het stijf staat van de regelgeving en valsspelen ZEER hard wordt aangepakt.

Zoek eens op youtube op guild wars 2 en bots/teleporting?

Het spel zit barstenvols met cheats, security gaten, exploits. Daar kun je niet mee aankomen in het westen met voor geld spelen. Dat is wachten op de eerste rechtzaak waarbij rechters over het algemeen niet al te veel sympathie hebben voor een goktent die zijn zaakjes niet op order hebben.

GW2 is best een aardig spel, maar het is zo lek als mijn neus. :+ Verdomde verhoudheid!
Beetje kort door de bocht hoor. Heb je het stuk wel gelezen? Je kunt mee doen aan "non-free" tournies door of een ticket te kopen met gems (en die kun je krijgen voor gold of real money) of door te winnen in de gratis tournies. Je speelt dus helemaal niet voor geld. Anders zou je ook WoW voor geld spelen omdat je elke maand moet betalen voor het spel.
Ik moet de eerste bots nog tegenkomen die sPVP spelen! Je slaat wat dat betreft de plank volledig mis. Die bots zijn gewoon de farmers die je in iedere succesvolle MMO tegenkomt; ze hebben een uitermate simpele AI en grinden 24/7 dezelfde mobs. In GW2 zijn het vaak Rangers en leunen ze daarmee ook nog vrij zwaar op de AI van hun pets. Deze bots hebben hooguit een effect op PVE en de economie, maar zeker niet op sPVP waar het in dit artikel om gaat.

Er zijn verder in WvW wel wat exploits rond het stelen van orbs, maar die worden vrij snel gedicht door ArenaNet. En ook die exploits hebben geen enkele invloed op te toernooien uit dit artikel. WvW en sPVP tournooien hebben namelijk niets met elkaar te maken.

Er zijn mij eigenlijk nul exploits bekend die invloed hebben op het sPVP gedeelte. Dat komt doordat sPVP volledig los staat van de rest van het spel; je krijgt namelijk een 'schoon' level 80 character voor sPVP met een nieuwe set aan gear. De gear die je elders in het spel bemachtigd heeft dus geen enkel effect op je prestaties in sPVP, in tegenstelling tot andere MMO's. sPVP draait dus volledig om hoe goed je zelf speelt. En volgens mij loopt sPVP behoorlijk soepel, al moet ArenaNet nog wel de punten op de i zetten wat betreft het balanceren van de verschillende professions (klasses).

[Reactie gewijzigd door Morrar op 10 oktober 2012 11:35]

ja gw2 heef wat mij betreft de beste shop die ik ooit gezien heb in een mmo,
echt geweldig dat je het met echt geld en ingame geld kan betalen.
heb toen het spel net uit was redelijk veel ingame gold omgezet in gems omdat ze toen nog erg goedkoop waren toen kreeg je voor 1 gold bijna 400 gems , nu is het ongeveer 200 gems voor 1 gold , dus nu is het weer iets interesanter voor mensen die gems willen kopen met echt geld .4000 gems is dacht ik 50 euro (nog steeds redelijk aan de dure kant maar het word beter :) )
grappig hoe mensen soms kunnen verschillen. ik heb juist het gevoel dat de hele trade post door de gems met echt geld en ingame geld te kunnen kopen/verkopen aardig verpest is.
Maar dat maakt het allemaal nog steeds geen leuk spel, ik kan me al niet meer herinneren wanneer ik het voor het laatst gespeeld heb, is in ieder geval ruim 2 weken geleden.

* GewoonWatSpulle zat vast in de cycles nog-een-puntje, volgende area, nog-een-puntje, volgende area...
Eens, na lv80 bereikt te hebben is er niet veel uitdaging meer aan behalve eindeloos grinden in de dumgeons of voor een legendary. WvW is zo betekenisloos en voor sPvP heb je alleen kans met enkele classes. (Vnl ranger en guardian). Ook voor dit soort tournaments mogen ze de balancing tussen classes echt wel flink op de schop gooien.
Guardian is inderdaad sterk, maar je bent de eerste die ik hoor roepen dat ranger te sterk is .Ik hoor ook nauwelijks mensen klagen over de heftige class imbalances zoals jij ze beschrijft, dus dat lijkt me meer een mening dan een feit.

Deze uitbreidingen op het PvP gedeelte zijn noodzakelijk om de PvP scene in leven te houden, want er valt op dit moment weinig persoonlijke faam te halen.
(Een hoge glory rank betekent dat je veel gespeeld hebt, niet dat je ook goed bent)

WvW betekenisloos? Wat voor betekenis zoek je daarin? Ik heb in ieder geval veel lol in WvW en vele anderen met mij.
je kun er veel lol in hebben, maar ik snap de hele betekenis van WvW ook nog altijd niet. het enige wat meerdendeel in WvW doet is makkelijk grinden van materials en het grinden van xp. en af en toe een groepje franse tegenstanders tegen komen. toen ik las en hoorde over WvW was ik enorm enthaussiast over dit aspect, maar het is mij iig flink tegen gevallen.
als je je ranger richt op toughness en over het algemeen wat meer survivability, en een shortbow is het bijna te makkelijk voor woorden.

Als je vind dat class balancing wel prima is, dan nodig ik je uit een engineer fatsoenlijk te gebruiken in sPvP. En dan heb ik het niet over hulpeloze slachtoffers gaan ganken met een groep, maar echt 1 vs. 1. De engineer excelleert slechts in eventueel 2 dingen: Buffboosting en AoE damage. Buffboosting heb je lekker veel aan in een gevecht en is voor de groep ook echt meer een leuke gimmick dan essentieel, en AoE damage wordt je

1. Al gek van het constant targetten van je grenades.
2. De elementalist is nog altijd een betere AoE dps'ser.

WvW vind ik vrij betekenisloos omdat je op jezelf al niets kan doen. Het is leuk geformuleerd hoor, massive world vs world, maar het enige wat je dan een beetje kan uithalen is met een willekeurige zwerm spelers meelopen en dan hoogstens eens een keer zwerm tegen zwerm wordt en dan kijken welke de grootste heeft. Bovendien reset het binnen de kortste keren en ben je toch je progress kwijt.
Dat een mede-tweaker het spel twee weken niet heeft aangeraakt, maakt het ook geen niet-leuk spel.
Ik speel het spel sinds launch en ik heb nog genoeg te doen.

Each to his own!
Zit er al iets in om 1vs1 duels te doen? Dan kan ik eens mijn skills testen op vrienden en vragen wat voor effect het voor ze heeft (en zo een strategie uitwerken).
Nee dit zit er niet in en ik vraag me af of het er in gaat komen. Door 1 vs 1 duels toe te staan leg je namelijk een vergrootglas op de balans tussen professions (klasses), terwijl alle PVP eigenlijk gebaseerd is op groepen. Je kunt daar dus meer een rock-paper-scissors-benadering willen, maar doordat sommige professions dan van anderen zullen verliezen een-op-een, krijg je een hoop gezeur op het forum.

Dus hoewel het leuk is om in duels te experimenteren, kan het ook wel gezeur met zich meebrengen. Vooral als je niet de intentie hebt om alle professions even goed te laten zijn tegen alle andere professions, omdat je samenspel en verschillende rollen wilt bevorderen.
Als je een arena huurt kun je hem gewoon privé maken en dan een 1v1 gevecht doen
Vind het nu al lastig om genoeg gold te verdienen om dit soort gems te kunnen kopen, dus ben benieuwd hoe het op de hogere levels gaat met het verdienen van gold (waarmee je weer gems kan kopen).
erg makkelijk als je de crafting en trading post goed gebruikt,

tussen de 10-50 goud per uur
50 goud per uur?

hoe dan? ben benieuwd....
heel veel mats grinden, crafting levelen en als je eenmaal het waardevolle spul kunt maken op de trading post zetten
ik ook. want craften is juist iets wat mijn plezier in t spel goed verpest heeft. het levert gewoon bar weinig op en het grinden van crafting materials is er ook niet leuker op geworden waardoor het hele crafting systeem goed verpest is. en het voor mij maar weinig extra geld heeft opgebracht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.