Het Chinese bedrijf iPhone5mod beschikt over een kloon van de authenticatiechip die in de nieuwe lightning-connector van Apple wordt gebruikt. Deze chip is cruciaal voor het ontwikkelen van ongecertificeerde lightning-accessoires.
Bij het reverse-engineeren van de nieuwe lightning-connector werd enkele weken geleden een authenticatiechip in de connector gevonden. Accessoirefabrikant iPhone5mod meldt nu te beschikken over zowel de officiële authenticatiechip van Apple als een kloon van de chip. Tot op heden was nog geen enkel bedrijf erin geslaagd de chip te kraken en daarna te klonen. De accessoirefabrikant brengt nog geen product met de gekloonde chip op de markt, maar zegt de chip uitgebreid getest te hebben en beweert dat de kloon net zo goed werkt als de originele chip.
Bij de introductie van de iPhone 5 stapte Apple over op de nieuwe lightning-connector. Tegelijk werden de regels van het Made for iPhone/iPad/iPod-programma aangescherpt. Als gevolg daarvan is tot op heden geen enkele fabrikant in staat geweest om te beginnen met de productie van MFi-gecertificeerde accessoires die gebruikmaken van de lightning-connector. Er is zelfs een kans dat fabrikanten er niet in zullen slagen om op tijd voor de feestdagen officiële lightning-producten op de markt te brengen.
De aanwezigheid van een authenticatiechip in de lightning-connector verhinderde tot nu toe de productie van ongecertificeerde accessoires. Zonder deze chip werkt de connector niet met de iPhone 5. Nu een kloon van de chip is verschenen, lijkt de weg voor de productie van meer ongecertificeerde accessoires open te liggen.
IPhone5mod zegt voor de accessoires die het nu op de markt brengt, een lichtgevende lightning-to-usb-kabel en een dock, gebruik te maken van de officiële chip. Het product lijkt echter niet onder het MFi-programma te vallen.
[Reactie gewijzigd door eL_Jay op woensdag 10 oktober 2012 11:26]
[Reactie gewijzigd door Namu op woensdag 10 oktober 2012 11:30]
Je kunt ook je technisch geavanceerder/geschikter ontwerk aanbieden als open standaard en het op die manier voor anderen beschikbaar maken. Dan kunnen derde partijen accesoires maken voor jouw apparaat en wordt uitwisseling met andere apparaten mogelijk. Daar hebben je klanten pas echt profijt van. Dan ben je bovendien innoverend bezig.USB kan ook voor HDMI gebruikt worden, via MHL en voor meer dingen ook. Punt is dat er een afweging gemaakt kan worden dat of je gaat voor een technisch geavanceerder/geschikter ontwerp of dat je toch de voordelen wilt van een open standaard. En Apple en samenwerken? Hm.
[Reactie gewijzigd door resma op donderdag 11 oktober 2012 07:51]
Zit er ook niet. Dat is iets wat bij de iPhone headsetjes toen ook gebeurde. Men kwam een chip tegen zonder markering en ging er direct van uit dat 't een authenticatiechip betrof.Leuk. Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom daar een complete beveiligde chip achter moet zitten.
[Reactie gewijzigd door twop op woensdag 10 oktober 2012 14:56]
Oh, vertel mij dan eens waarom ik flink geld neer moet leggen als ik een apparaat compatible wil maken met een interface zoals Serial ATA, USB, of HDMI?De huidige manier is goed. Er zijn standaarden waarbij je jezelf aan kan sluiten en wil je anders dan doe je dat.
Maar zit die adapter er standaard bij, of mag je dat ding weer los bij kopen? Want dan wordt het hele milieu-argument van alle proprietary laders die op de vuilnisbelt eindigen natuurlijk flink onzinnig.Het is een trade agreement, en Apple dient zich daar dus wel degelijk aan te houden.
Dat doen ze ook, ze leveren een micro-usb adapter waarmee je de IPhone 5 met een universele micro-usb lader kunt opladen.
Gewoon omdat het kan?waarom zouden ze dan van de een op andere dag kapot willen maken?
[Reactie gewijzigd door Blitzdoctor op woensdag 10 oktober 2012 13:21]
En dan zegt de Iphone terug "hallo USB kabel, even uw identificatie controleren voordat u binnen mag komen"Het enige wat het chipje doet is zeggen "Hoi, ik ben een USB kabel".
Weet je zeker dat dat chipje niet zegt "Hoi, ik ben een Apple Made For iDevice USB kabel" Het zou niet de eerste keer zijn dat een OEM probeert om iedereen aan OEM kabels te binden door hun 'standaard' kabel toch net effe iets anders te laten zijn.Het enige wat het chipje doet is zeggen "Hoi, ik ben een USB kabel".
Je bedoelt de kabel die Apple niet op voorraad had tot enkele dagen geleden?Ik geloof ook dat Apple onderhand al genoeg verdiend heeft aan de mensen die "NU METEEN!" een extra kabel willen hebben.
De meeste telefoons die tegenwoordig op de markt komen, hebben microUSB, ongeacht het OS wat er op staat. Ik heb zelf een Windows Phone 7.5 (Samsung Omnia W), en die heeft inderdaad microUSB.[...]
Offtopic:
Maken windows phones eigenlijk gebruik van universele connectors (usb)?
[Reactie gewijzigd door the_shadow op woensdag 10 oktober 2012 11:38]
[Reactie gewijzigd door funk-e op woensdag 10 oktober 2012 11:32]
[Reactie gewijzigd door Thalaron op woensdag 10 oktober 2012 11:41]
[Reactie gewijzigd door Damic op woensdag 10 oktober 2012 13:45]
[Reactie gewijzigd door Rick2910 op woensdag 10 oktober 2012 12:19]
Ja. Maar compatibiliteit was dan ook niet het doel. Het doel was de connector verkleinen.Hadden ze die 30 pinnetjes dan niet 'slim' kunnen maken zodat de 'domme' bestaande accessoires gewoon zouden blijven werken?
[Reactie gewijzigd door funk-e op woensdag 10 oktober 2012 12:30]
[Reactie gewijzigd door knirfie244 op woensdag 10 oktober 2012 12:47]
Nope, bij mini-USB-B, USB-A en USB-B zit het verende gedeelte in de device connector.Normaal gesproken zitten de verende pinnen in de kabel en de vaste op het device (zie USB, firewire, HDMI, DP, etc)
Niet mijn ervaring, de meeste kabels raken defect door kabelbreuk.de verende pinnen gaan immers sneller kapot.
Apple's new port supports an 8-pin connection, which is more powerful than Micro-USB.
Brockerhoof explained that the industry-standard Micro-USB plug only has 5 pins, which wouldn't allow most dock-connector functions to work properly.
The new connector has the ability to carry "audio and serial transmit and receive"—in other words, it doesn't quite do all the tricks that even Apple's existing plug can do.
Basically, if Apple had chosen Micro-USB, the port would only be able to charge and sync the device, not transmit video signals or do other advanced functions.
There would also be issues with charging the iPad, since Micro-USB is relatively low-power. We're sure Apple is going to introduce its newest connector on future iPads, and the pins on a Micro-USB port are just too small. Micro-USB also isn't powerful enough to produce the strong power current that the iPad requires.
[Reactie gewijzigd door Typecast-L op woensdag 10 oktober 2012 11:53]
omdat er veel meer overheen gaat en kan gaan dan over micro-USB. USB is voor veel zaken een prima iets, maar niet als je allerlij timing garanties wilt. Dat is ook de reden dat veel in sommige gevallen voor Firewire of Thunderbolt gekozen wordt, iplv USB.Waarom is die Lightninigconnector volgens u beter dan de micro-USB?
Nee maar Thunderbolt of Firewire gaan lullen over een USB kabel is ook weer zo wat.uhh, timing garanties .. han heb ik hier nog een paar door elfen in maanlicht gesmede kabels voor je liggen. de kabel zelf heeft nauwelijks wat te maken met het protocol wat eroverheen gestuurd wordt.
Je wou beweren dat Firewire niet gaat over een kabel met 4 getwiste koperdraadjes en een mantel?[...]
Nee maar Thunderbolt of Firewire gaan lullen over een USB kabel is ook weer zo wat.
[Reactie gewijzigd door Stoney3K op woensdag 10 oktober 2012 21:08]
Nee, waar zeg ik dat?[...]
Je wou beweren dat Firewire niet gaat over een kabel met 4 getwiste koperdraadjes en een mantel?
Basically, if Apple had chosen Micro-USB, the port would only be able to charge and sync the device, not transmit video signals or do other advanced functions.
[Reactie gewijzigd door Typecast-L op woensdag 10 oktober 2012 12:59]
Beetje vreemd dat alle andere fabrikanten op deze wereld dit dan wel kunnen ...Je kan ook geen video over Micro USB sturen.
[Reactie gewijzigd door Mathieu_Hinder op woensdag 10 oktober 2012 19:19]
Composiet of S-video gaat je misschien nog wel lukken.[...]
Beetje vreemd dat alle andere fabrikanten op deze wereld dit dan wel kunnen ...
Alle fabrikanten (behalve apple) gebruiken inmiddels een mini/microUSB aansluiting welke soms ook als extUSB/mhl kan fungeren. Hiertoe is jaren terug al een gentlemen's agreement over gekomen omdat consumenten voor ieder merk, en soms zelfs voor verschillende typen van hetzelfde merk een ander stekkertje nodig hadden.Dit was de logische volgende stap.
Ik blijf het crap vinden dat Apple haar klanten op zo'n manier benadeeld door ze bewust extra geld voor standaard randapparatuur af te troggelen
(niet backwards compatible zijn lightning connector anyone?)
Offtopic:
Maken windows phones eigenlijk gebruik van universele connectors (usb)?
[Reactie gewijzigd door SoloH op donderdag 11 oktober 2012 10:25]
[Reactie gewijzigd door SS_Trunks op woensdag 10 oktober 2012 11:28]
Lightning is adaptive.
All 8 pins are used for signals, and all or most can be switched to be used for power. So it makes no sense to say “Lightning is USB2-only” or whatever.
The outer plug shell is used as ground reference and connected to the device shell.
At least one (probably at most two) of the pins is used for detecting what sort of plug is plugged in.
All plugs have to contain a controller/driver chip to implement the “adaptive” thing.
The device watches for a momentary short on all pins (by the leading edge of the plug) to detect plug insertion/removal.
The pins on the plug are deactivated until after the plug is fully inserted, when a wake-up signal on one of the pins cues the chip inside the plug. This avoids any shorting hazard while the plug isn’t inside the connector.
The controller/driver chip tells the device what type it is, and for cases like the Lightning-to-USB cable whether a charger (that sends power) or a device (that needs power) is on the other end.
The device can then switch the other pins between the SoC’s data lines or the power circuitry, as needed in each case.
Once everything is properly set up, the controller/driver chip gets digital signals from the SoC and converts them – via serial/parallel, ADC/DAC, differential drivers or whatever – to whatever is needed by the interface on the other end of the adapter or cable. It could even re-encode these signals to some other format to use fewer wires, gain noise-immunity or whatever, and re-decode them on the other end; it’s all flexible. It could even convert to optical.
[Reactie gewijzigd door kpr op woensdag 10 oktober 2012 11:35]
[Reactie gewijzigd door Myrdhin op woensdag 10 oktober 2012 11:38]
Tja, als je zo doorgaat kun je natuurlijk zelfs alles via Lightning aan de CPU hangen en heb je gewoon geen backplane-bus meer nodig.Wilde dat artikel ook al aanhalen.. De lightning connector is gewoon universeel bruikbaar en er zit dus een chip in de kabel om het juiste protocol te kunnen praten met waarvoor de kabel geschikt is. Dus een lightning naar USB converter voor USB kabels, Lightning naar HDMI voor video uitgang etc.
Klopt helemaal en ik vind het ook totaal niet terecht dat iedereen er over valt. Apple waakt erover dat hun product de perfecte experience geeft. 1 daarvan is een stuk 'exclusiviteit'. Als overal kabeltjes van 2 kwartjes te koop zijn met een matige connector, dan doet dat afbreuk aan het merk. Mensen zijn daarnaast een stuk zuiniger met een kabel van ¤20 dan eentje van ¤1, dus is het logisch dat Apple ons helpt efficiënt met onze spullen om te gaan.Dat het een authenticatie-chip is, om derden uit te sluiten en geld uit de consument te zuigen, is dus een soort van complottheorie.
In andere woorden: Apple zal waarschijnlijk elke fabrikant die ongeoorloofd accesoires maakt gaan aanklagen en je zal officieel dus alleen MFi-gecertificeerde (duur betaalde) accessoires kunnen kopen.Now, we hear that “only Apple-approved manufacturing facilities will be allowed to produce Lightning connector accessories”. That makes sense in that manufacturing tolerances on the new connector seem to be very tight and critical. Apple certainly wouldn’t want cheap knock-offs of the connector causing shorts, seating loosely or implementing the recognition protocol in a wrong way; this would reflect badly on the devices themselves, just as with apps. Think of this as the App Store for accessory manufacturers.
[Reactie gewijzigd door knirfie244 op woensdag 10 oktober 2012 13:07]
Waarom hanteer je dan zelf dubbele standaarden ? Blijkbaar heb je zelf wel geen problemen met FUD want je verspreid ze zelf ook.Een speculatief artikel op een blog van een pro-apple site aanhalen als bewijs dat de chip geen authenticatie bevat...
En jij zit dan af te geven op speculatie... . Als men ooit eens een nieuw verklarend woordenboek op de markt brengt kan men dit direct als voorbeeld plaatsen naast het woord "hypocriet".Het feit dat de chip de configuratie/identificatie afhandelt wil niet zeggen dat die daarnaast niet ook authenticatie kan doen.
Je bedoelt zoals ze dit de afgelopen jaren hebben gedaan ? Ik weet niet of je het beseft maar het is al jaren zo dat enkel maar "gelicentieerde bedrijven" pakweg accessoires mogen maken met de dock connector. En die dock connector was/is ook beschermd.In andere woorden: Apple zal waarschijnlijk elke fabrikant die ongeoorloofd accesoires maakt gaan aanklagen en je zal officieel dus alleen MFi-gecertificeerde (duur betaalde) accessoires kunnen kopen.
[Reactie gewijzigd door simplicidad op woensdag 10 oktober 2012 12:41]
[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op woensdag 10 oktober 2012 15:12]
Apple maakt geen HDMI kabels voor in laptops. Wel maken ze mDP naar DVI en VGA dongels. Mijn ervaring daarmee is zodanig dat ik na 10 jaar het aantal kapotte nog altijd op één hand kan tellen (en ik kom die dingen voor m'n werk heel vaak tegen.)De HDMI kabel a 30 euro (?) gaf heb binnen een maandje op en heb ik vervangen door een el cheapo made in China (net zoals de originele) a 2,50 euro en doet het nog steeds goed.
[Reactie gewijzigd door CyBeR op woensdag 10 oktober 2012 15:15]
[Reactie gewijzigd door churchill9 op woensdag 10 oktober 2012 11:30]
Je hebt er net als RvTurnhout helemaal niets begrepen!Daar heb je een goed punt.. Zat meneer Apple toen de tijd ook niet bij de gesprekken van die standaard..
[Reactie gewijzigd door Carbon op woensdag 10 oktober 2012 12:58]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Mobiele telefoons Laptops Apple Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True