Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 63, views: 25.099 •

Rovio en LucasArts maken samen met speelgoedfabrikant Hasbro een serie bordspellen waarin Angry Birds en Star Wars samenkomen. De samenwerking is nog niet aangekondigd, maar er zijn al details naar buiten gekomen.

Rovio, de Finse studio achter de Angry Birds-games, opende een pagina op Tumblr om de samenwerking met LucasArts, het bedrijf achter Star Wars-games, aan te kondigen. Daar laat Rovio enkel los dat de inhoud van de samenwerking bekendgemaakt zal worden tijdens een evenement op Times Square op 8 oktober. Inmiddels zijn de eerste details echter uitgelekt. Zo lijkt ook Hasbro in de samenwerking betrokken te zijn. De speelgoedfabrikant maakt volgens blog Idle Hands in ieder geval een serie bordspellen waarin de werelden van Angry Birds en Star Wars samenkomen.

Zo brengt Hasbro de Star Wars Angry Birds Jenga Death Star op de markt, een spel voor kinderen van 8 jaar en ouder waarin de Angry Birds weggeschoten kunnen worden met een katapult. Daarnaast verschijnt de Star Wars Angry Birds At-At Attack Battle Game met een vergelijkbare opzet. In de At-At-game moeten Angry Birds met een katapult afgeschoten worden op de lopende tank uit Star Wars, die poppetjes uit de films aan boord heeft. De At-At-game is inmiddels ook opgedoken bij de Duitse versie van Amazon. Wat de samenwerking nog meer inhoudt, zal later op maandag moeten blijken.

Harsbro maakt bordspellen rond Angry Birds en Star Wars Harsbro maakt bordspellen rond Angry Birds en Star Wars

Lees meer over

Reacties (63)

Pff, dat rovio mag wel eens wat nieuws bedenken zeg, hulde voor hoe hard ze hun spelletje uitmelken hoor, maar word er ondertussen wel een beetje moe van.
Ja want Bad Piggies lijkt echt 100% op Angry Birds...

Bad Piggies is echt een totaal nieuw iets en moet zeggen het is super!
Bad Piggies is echt een totaal nieuw iets en moet zeggen het is super!
Ik heb Bad Piggies gekocht maar echt origineel is het wel niet. Het lijkt mij enorm op het flash game Fantastic Contraption.

Blijkbaar is dat wel een patroon bij Rovio door zich te laten inspireren door Flash games met dat verschil dat ze goed zijn door een verhaal, mooie plaatjes rond te bouwen en veel marketing.

Eigenlijk heb ik Rovio nog niets origineel zien doen. Zelf de Angry Birds space met zwaartekracht van planeten is niet origineel. Ik weet dat er een oud game bestaat waar je soortgelijke game mechanics had, maar de titel ontgaat mij nu.

Ze hebben ook een game Amazing Alex (wat eigenlijk gekocht is van een indie dev) en daar zie je overduidelijk de The Incredible Machine inspiratie.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 8 oktober 2012 11:05]

Beter goed gejat dan slecht bedacht. Hoeveel totaal nieuwe gameplay spellen komen er momenteel uit? Heel veel dingen worden gewoon nogmaals gebruikt, maar dat hoeft niet per definitie slecht te zijn. Dat het wat minder origineel is, boeiend. Ik speel liever Angry Birds, dan een oude game met misschien wel ongeveer hetzelfde principe.
Iets succesvol maken is ook een skill. Zonder hun marketing en mooie plaatjes waren die concepten nooit bekend geraakt bij het grote publiek. Dan kan je evengoed 95% van alle shooters, racegames,... afvoeren wegens 'niet origineel'.
The Incredible Machine for the win. Daar heb ik vroegah de nodige uurtjes in gestopt zeg.. :+
Zeg je dat ook bij Nintendo met Mario? ;)

[Reactie gewijzigd door poepkop op 8 oktober 2012 10:38]

Mario kent verschillende originele titels in zijn arsenaal. Ik zie mario nog niet zo gauw rondmarcheren met een paar stormtroopers om zich heen. Ik ben bij dat nintendo mario grotendeels binnen de mario universe houdt. (met uitzondering van sonic).

Ik vind de link tussen angry birds en Star Wars nog ver te zoeken. natuurlijk zou ik hetzelfde gedaan hebben als Lucas Arts mij een degelijk aanbod zou doen, want het gaat zowiesow geld opleveren. Alleen ben ik bang dat dit de naam van de franchise zelf niet veel ten goede zal doen.
Ik zie mario nog niet zo gauw rondmarcheren met een paar stormtroopers om zich heen.
....

:9~

Momentje, ik ga even met Kyoto bellen.
New Super Mario Bros begint inderdaad ook behoorlijk uitgemolken te worden ja.
Daar geef ik je gelijk in. De titels voor DS, Wii. 3DS en Wii U zien er allemaal vrijwel hetzelfde uit met minieme gameplay verschillen. Dat was bij bijvoorbeeld Mario World 1 en 2 wel anders.

On topic: het is vraag en aanbod. Als de markt de AB merchandise accepteert en koopt wie zijn wij dan om er over te oordelen?
Kijk maar uit, je brengt ze op een idee :) Crazy Mario Birds...
Ik zit hier met een fles Angry Birds Tropical Cola voor mn neus dus alleen de spelletjes zijn het niet eens wat ze uitmelken...
Nahjah het is niet eens alleen Angry Birds dat nu uitgemolken wordt... Ze doen het ook nog eens in samenwerking met een ander super-uitgemolken franchise: Star Wars...

3 en later 6 films (en nog een 2-tal (of 4?) andere minder populaire filmproducties in hetzelfde universum) en een stapel boeken, waar natuurlijk nodige (soms goede) games van gemaakt zijn. Maar toen leek het een beetje "op" te zijn. Dan nog maar weer een DVD box release, dan maar weer Blu-ray.

En nu een samenwerking met iets wat ook al compleet uitgemolken is. Ik snap Rovio hierin wel. Maar LucasArts maakt hiermee toch eigenlijk hun eigen IP belachelijk?

Ik vraag me heel erg af wie dit uberhaubt verzonnen heeft. Heeft Rovio Lucas gebeld om hun Birds concept langer levend te houden? Of zouden ze bij LucasArts zo wanhopig zijn geworden dat ze Rovio hebben gevraagd?
Zoals je dat leert op school: je kunt uitvindingen doen door:
a) bestaande dingen te verbeteren
b) nieuwe dingen te bedenken.

Dit is een poging om a) te doen... maar het lijkt mij niet echt een geslaagde poging...

1 april is vroeg dit jaar

[Reactie gewijzigd door o_f_course op 8 oktober 2012 10:33]

Vergeet niet dat Rovio eerst B heeft gedaan om daarna A te kunnen gebruiken :)
Niet bepaald, Angry Birds is gewoon een goed aan de man gebrachte herhaling van andere flash games als Crush The Castle, die al veel eerder bestonden.
Crush The Castle was een kloon (en ook echt een kloon) van een minder populaire eerdere game. Wat dat betreft is Angry Birds een stuk origineler.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 8 oktober 2012 12:03]

B is nooit gedaan door Rovio! Op spele.nl en andere flash spelletjes waren dit soort spellen allang te doen, maar dan in kasteel vorm, wat eigenlijk precies het zelfde is, ,maar dan met een andere thema, ik geef toe dat hun veel meer geluk hebben gehad bij het doorbreken van hun spel, maar hun hebben zeker niet het hele concept zelf bedacht, dus eigenlijk doen ze wel alleen maar optie A
Technisch gezien niet. Er mogen dan misschien verschillende games geweest zijn die hetzelfde concept als angry birds hadden die veel eerder waren, maar dat neemt niet af dat rovio het voor elkaar heeft gekregen om dit als eerste tot op de puntjes perfect op een mobiel platform heeft weten uit te brengen. Als je het op die manier bekijkt heeft rovio wel degelijk stap B gedaan.
En dat is dus ook precies wat Apple doet (waar apple altijd voor gebashed wordt), ze verzinnen wellicht niet veel echt nieuwe dingen, maar weten wel bestaande concepten die eerder onsuccesvol waren, toch (als eerste) succesvol te krijgen. Angry Birds is precies hetzelfde, juiste tijd (touchscreen games net in de kinderschoenen), juiste formule (leuke graphics/geluid), goede marketing en een flinke verslavingfactor hebben Angry Birds gemaakt tot wat het is.
Er zijn inderdaad veel mensen die voor een onterechte reden haat hebben aan apple. Ik echter vind dat ze inderdaad goede soft- en hardware uitbrengen. Ik heb enkel kritiek op het prijskaartje wat ze er aan binden.

Als ik wegens omstandigheden een dagje moet volhouden op een mac book van 1200 euro vind ik dat niet zo erg, maar tegelijk stelt het mij teleur dat deze guild wars 2 op low nog niet eens heel soepel draaiend krijgt. Apple maakt mooie software en hardware waar hun eigen programma's en applicaties prima op werken, maar dit maakt het enorm beperkt voor derde partij ontwikkelaars om de software goed werkende te krijgen. Natuurlijk weet ik ook dat mac's niet gauw voor gaming gebruikt worden, maar met hardware voor 1200 euro verwacht ik wel wat meer dan een lage fps op low settings, maakt niet uit welke game het is.

Zo zit dit ook met de iphone 5. Een iphone is duurder dan een galaxy S III, terwijl de iphone nog doodleuk met een dualcore rondloopt terwijl de galaxy een quad core bezit. Er is nagenoeg niet veel mis met de grafische capaciteiten van de iphone, maar sinds de tegra processors begint ook dit langzamerhand een issue te worden.

Ik bekijk dit natuurlijk vanuit mijn standpunt als gamer, en ik weet heel goed waarom apple liefhebbers zo van hun platform houden. Het is gewoon niet voor mij neergelegd. Gamers in het algemeen kijken al snel neer op PC gamers omdat ze vinden dat het platform enorm duur is tegenover consoles, maar apple maakt het hier absoluut niet beter op.

Mijn laatste kritiekpuntje ligt bij het feit dat apple maar niet kan ophouden met samsung te bashen. Ik vind het ook jammer dat samsung het zelf ook terug doet, maar daar heb ik het nu niet over. Ik had meer respect voor apple voor de patentenoorlog.

Om nog even ontopic te blijven wil ik nog even kwijt dat het success van apple mede te danken is aan rovio, aangezien angry birds eerst exclusief was voor IOS en later pas op andere platfroms beschikbaar was. Rovio heeft echt impact gemaakt op de indie game markt, en mag daar best trots op zijn.
Bekijk anders eens de benchmarks van deze "simpele" dualcore van Apple:
http://www.redmondpie.com...artphone-available-today/
Juist de A6 in de iPhone 5 is een erg goede ontwikkeling.
Komt ook grotendeels omdat OS X OpenGL gebruikt. OpenGL is nu eenmaal wat pittiger om games voor te maken.

Dat gezegd hebbende, draaien Starcraft 2 en WoW behoorlijk goed op high settings op m'n 2010 mbp. Diablo 3 wellicht ook misschien.

Steam games staan erom bekend dat ze crappy draaien op OS X.
Rovio is nooit bij B gekomen. Niet dat dat uitmaakt er zijn heel veel spellen die gebaseerd zijn op eerdere concepten./
Wat een onzin! Angrybirds is ťťn van letterlijk tienduizenden iOS games die daadwerkelijk een hit is geworden en gebleven. Het is het Minecraft succes op de iOS en ik kom ook overal Minecraft stuff tegen (Torchlight II, Airmech, etc.). Als geld verdienen zo makkelijk was, hoe zit het dan met al die gefaalde (iOS) games? Als je een succes heb moet je daar gebruik van maken, sommigen noemen dat uitmelken, maar ik was maar wat blij toen Hasbro in mijn kinder jaren met bv. GI Joe en Transformers speelgoed en menig leeftijd genoot met Star Wars speelgoed.
De gemiddelde mobile developer verdient maar 800$ / maand.

Zoveel zijn er echt niet die een hit hebben, de meesten zijn (zoals altijd) nog steeds grote bedrijven en nu sinds dat Apple zijn algoritme aangepast heeft, is de kans nog kleiner geworden om plots in de belangstelling te staan.

Bij Android was het wel nog beter mogelijk dacht ik (WP en het te komen Blackberry, geen idee, maar Microsoft lijkt ook wel geld te reserveren voor startups)

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 8 oktober 2012 11:21]

echt lachen man, deze zou ik serieus wel overwegen om te gaan halen. heb me helemaal dood zitten lachen om de life size versie van angry birds met die grote opblaas kussens, dit lijkt me een erg leuk alternatief :)
uitmelken dat doet iedereen. Zolang het winst blijft genereer waarom niet?
Omdat het als een tang op een varken slaat?
Misschien is de volgende vraag interessanter: wat wordt niet uitgemolken als het een succes is?
Dat was toch sarcastisch hoop ik? Na seizoen 1 was er niets meer aan en de verhaallijn werd belachelijk (she's dead we found her head in a box....and now she's back alive!)
Jaah, dat was echt een topserie. Seizoen ťťn dan, de rest was inderdaad (slecht)uitgemolken.

Abruzzi, T-bag, Sucre, Mahone, Kellermann, dat waren echt toppersonages.
Nee het slaat als een vogel op een varken :+
Angry Birds cornflakes? De melk hebben ze al!
Geweldig! Maar niet bepaald computer nieuws, we hebben ook geen nieuws artikel gehad ten tijden van de Doom en Warcraft bordspellen...
Waw, ik ben benieuwd wat dit (financieel) gaat opleveren daar dit echt een kwestie is van: 2 melkkoeien kruisen en zien welk mutantje eruit komt. Je zou zeggen dat het een hopeloos iets is, althans zo komt dit plan bij mij over.

En net nu Rovio min of meer op het juiste spoor zat met Amazing Alex en Bad Piggies. (Hoewel Angry Birds Space nu ook wel een innovatieve insteek was m.b.t. tot het hele schiet-het-fortje-gebeuren.)
Heet dat niet gewoon, Angry Birds in Space??
Neen, Anrgy Birds in Space is ook een videospel. Dit ding is een bordspel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013